5800x te warm ? Undervolt ?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.850 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan 1980
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15-10-2024
Hallo iedereen,

Ik heb momenteel een Ryzen 7 5800x in mijn systeem. Mijn behuizing is niet optimaal en heb ondertussen een nieuwe besteld., maar deze is nog onderweg.
Ik heb problemen met de temps van de CPU.
De temps volgens Ryzen Master lopen op tot 90°C met een max clock speed van 4.48Mhz terwijl deze CPU tot 4,8Mhz zou moeten kunnen. Heb ik te maken met "thermal throttlling" ?
Als ik gewoon de test doe in ryzen master met standaard settings, gaat de hij niet hoger dan 4,48 Mhz en een core spanning van 1,371V.
Volgens dat ik heb gelezen ondertussen, zou de spanning te hoog zijn en kan deze verlaagd worden.
Nu waren mijn vragen :

- Als ik in Ryzen master iets aanpas, zet hij het dan ook meteen in de bios, of zijn de settings na een
herstart van de pc terug weg ? ( dacht dat ryzen master settings weg zijn na een herstart)

- Kan ik met "undervolten" iets verkeerd doen of met andere woorden de CPU beschadigen?

- De cinebench test duurt 10 min. Als ik deze gewoon laat lopen, zelfs als de CPU-temp na 5 sec op 90°C
komt, kan dit kwaad? Heb de test telkens na 30sec. gestopt, omdat ik het zaakje niet vertrouwde ...

Groeten :?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:07
welk moederbord heb je en welke koeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan 1980
Moederbord is een MSI B-550 A Pro.
Koeling is een Scythe Mugen 5 rev. B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Nou die koeling moet normaliter de temps wel onder controle kunnen houden..

Weet je zeker dat de koeler goed gemonteerd is?

Welke bios versie draai je?

Testen kan niet zoveel kwaad want uiteindelijk schakelt het systeem wel uit als de temps te hoog worden maar het testen is ook niet verder zinvol want de temps worden nu al te hoog..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan 1980
De koeler ga ik nogmaals opnieuw monteren.
Heb andere koelpasta besteld, maar die komt met de levering van mijn nieuwe behuizing pas volgende week aan.
Heb de koeler al eens opnieuw gemonteerd, maar zonder verandering.

Bij aankoop van het moederbord moest ik de bios flashen omdat deze nog geen ondersteuning had voor ryzen 5000. Heb de laatste nieuwe erop gezet. Was wel een beta-versie ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
ok

er van uit gaande dat de koeler goed is bevestigd.. moeten we eens even naar de bios settings gaan kijken

je bent niet gaan avonturieren in het OC gedeelte?

CPU RATIO staat op AUTO ?

en kan je in windows eens kijken naar het powermanagement
hoe de settings daar staan..
staat dat bijv. op RYZEN HIGH PERFORMANCE of iets dergelijks

dat kan de CPU temps behoorlijk verhogen under pressure

[ Voor 43% gewijzigd door boyette op 05-12-2020 05:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenLeafBird
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-06 06:58
Een foto van je setup zegt meer dan 1000 woorden.
De temps volgens Ryzen Master lopen op tot 90°C met een max clock speed van 4.48Mhz terwijl deze CPU tot 4,8Mhz zou moeten kunnen. Heb ik te maken met "thermal throttlling" ?
Misschien. De maximale boostsnelheid is niet de snelheid die je met alle cores over langere tijd kan verwachten. Dus 4.5 over alle cores is niet vreemd.
Bij 90°C krijg je wel te maken met thermal throttling. Dat is dat de processor zichzelf terugschroeft om extra warmteproductie te voorkomen en daarmee niet nog warmer te worden. Dit om schade te voorkomen.
Als ik gewoon de test doe in ryzen master met standaard settings, gaat de hij niet hoger dan 4,48 Mhz en een core spanning van 1,371V.
Nogmaals, je boostsnelheden hangen ook af van je belasting.
- Als ik in Ryzen master iets aanpas, zet hij het dan ook meteen in de bios, of zijn de settings na een
herstart van de pc terug weg ? ( dacht dat ryzen master settings weg zijn na een herstart)
In principe zou je niets aan hoeven passen. Ik denk dat er iets anders aan de hand is want die Scythe die je elders noemt zou je processor prima moeten koelen. Thermal throttling zou in ieder geval niet voor mogen komen. Deze random website die op de eerste pagina van google stond adviseert de Mugen 5 rev. B als koeler voor de 5800x.
- Kan ik met "undervolten" iets verkeerd doen of met andere woorden de CPU beschadigen?
In principe niet. Maar ik blijf het herhalen, dat zou niet nodig moeten zijn.
- De cinebench test duurt 10 min. Als ik deze gewoon laat lopen, zelfs als de CPU-temp na 5 sec op 90°C
komt, kan dit kwaad? Heb de test telkens na 30sec. gestopt, omdat ik het zaakje niet vertrouwde ...
Nee, dat zou geen kwaad moeten kunnen wegens het throttling wat de processor doet. Als het goed is zie je je snelheid ook inkakken wanneer de temperatuur stijgt.

Maar nogmaals, met een foto van je setup kunnen we naar veel meer kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan 1980
De CPU RATIO staat op auto.
Heb in de bios enkel het XMP profiel ingeschakeld om mijn geheugen op 3600 te zetten.
Voor de rest niets aangepast.
In windows staat het powermanagement op de middelste stand van de 3 standen. Maar er staat nergens iets bij van Ryzen. Gebruiken de nieuwe CPU's niet gewoon het powermanagement van windows ?

Wat bedoel je met een foto van mijn setup ? Mijn pc of de instellingen ?
Hierbij alvast een foto van de pc :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/90eF7Q8KtywTZeD3gAbNWHvTs80=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EsGaIZ4Ty9JfmQH8pvVYaKpF.jpg?f=fotoalbum_large

Door het 90° gedraaide moederbord heb ik geen goede airflow. Vandaar dat ik een andere behuizing heb besteld maar deze wordt pas volgende week geleverd.
De fan van de CPU kan ik ook nier draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenLeafBird
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-06 06:58
Ik zie nu pas dat dit hetzelfde verhaal is als in je andere topic in Cooling.

Als volgende week je nieuwe behuizing aankomt, kan je dan niet beter even afwachten tot die binnen is voordat je allemaal dingen gaat aanpassen zoals undervolten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan 1980
Dat is waar.
Zal wel wachten tot alles is overgezet in de nieuwe behuizing.
Dacht dat ik met ryzen master gewoon wat kon proberen, zonder de bios aan te passen.
Maar ik kan beter wat geduld hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bedenkelijk
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-08-2023
Laat maar weten wat de resultaten zijn zometeen.

Ik heb ook deze koeler gekocht (pcgh versie) voor een ryzen 5900x in een Fractal define 7 case. Ik was al even bang dat dit niet voldoende zou zijn aan de hand van dit topic maar je hebt wel een hele onhandige kast layout ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Dat kan dus inderdaad gewoon verder in Ryzen 7 5800x wordt te warm. Airflow probleem ?. :)

PC1: 9800X3D + RTX 5080
PC2: 5800X3D + RTX 3080

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.