Ryzen 7 5800x wordt te warm. Airflow probleem ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Stefan 1980
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15-10-2024
Hallo allen,

Heb zelf een nieuwe PC in elkaar gestoken om te gamen.
Voornamelijk FS2020, maar ook andere games.
De processor is een Ryzen 7 5800x met een scythe mugen 5 rev B koeler erop.
De behuizing is een Sharkoon rev220. Had deze gekozen omdat het moederbord 90° gedraaid zit, zodat het I/O paneel bovenaan zit. Kwam voor mij beter uit :).

Heb enkele testen gedaan, nu blijkt dat de temperatuur van de CPU meteen de hoogte ingaat als ik een spel speel.
Na 10 minuten Modern Warfare zit die op 87°C. Terwijl volgens MSI afterburner de processor maar tussen de 25 en 35% belast wordt.
Bij FS2020 gaat hij bijna direct naar 90°C !! met een belasting van +/- 30%.

Zorgt het gedraaide moederbord voor een groot airflow probleem ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/90eF7Q8KtywTZeD3gAbNWHvTs80=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EsGaIZ4Ty9JfmQH8pvVYaKpF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EgX_wee_FtIDA3mlCAQVTa-3GFk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6j5N73kqnlANo4v5mvSWIgiq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QpWjPhBgZb1Q4UIx1a0Y_S1jUoc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u6kVi0Aelx0VaCjQlzsEjkgp.jpg?f=fotoalbum_large

Er zit nu een GTX 1660 super in, in afwachting van een RTX 3080 of een RX6800XT. Die kaarten zijn nog groter en blokkeren nog meer airflow.
Ik heb al gelezen dat de 5800x warm wordt, maar hier klopt toch iets niet ?

Hebben jullie tips om dit probleem te verhelpen ?
Is een andere behuizing nodig of is het plaatsen van een radiator koeling vooraan een optie?
Ik kan alle tips gebruiken.

Hier enkele cijfers die van HWMonitor komen.
Rechts zie je de max. waarden na 10 minuten Modern Warfare :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B-gtQMywptei0ga9igIKoHA8GKk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DBM3FcTM1qGlE1mzntstX1Dh.jpg?f=fotoalbum_large

Alvast bedankt !
Stefan

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• workermaster
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 04-08 15:14
Zou het kunnen dat de koeler geen goed contact maakt met de cpu? Is de koelpasta goed aangebracht?
Misschien dat het fanprofiel op stil staat ipv performance?

Ik weet overigens niet echt wat de ideale temperatuur voor die cpu is.
Het lijkt mij niet dat je case de oorzaak is. Naar mijn idee moet er genoeg airflow zijn. Ik zie immer 2 exhaust fans en 3 intake. Blaast de cpu fan die je nu gebruikt naar boven of naar beneden?

Wat je zou kunnen proberen is om een extra fan op je cpu koeler te zetten. Dat zal niet veel doen voor de airflow in de kast maar je weet maar nooit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15:24
Kijk even met AMD Master naar de temperaturen. https://www.amd.com/en/technologies/ryzen-master
Volgens mij leest Openhardwareinfo de CPU temp niet correct of met een offset uit waardoor dit te hoog wordt gerapporteerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16:48
Wat is de cpu temperatuur als je het zijpaneel van de behuizing af laat?

• Stefan 1980
Bedankt voor jullie reacties !

Ik denk dat ik de koeler goed gemonteerd heb, maar ik ga dit zeker controleren.
In de bios heb ik de curve van de CPU fan en de case fans al aangepast.
De CPU fan blaast naar boven richting de koeler.

Als ik de temperatuur bekijk in Ryzen master zit er inderdaad een verschil op met HWMonitor.
Ryzen master geeft 5°C minder aan.

Maar nu is mijn PC niets aan het doen, enkel deze site staat open en heb in ryzen master een temp van 42°C met een belasting van 3%. Is dit niet veel ?

• Stefan 1980
Heb het zijpaneel eraf genomen.

Na 5 minuten is de temperatuur gezakt van 42 naar 35°C.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:48

HugoBoss1985

Xenotech

Ik zou de cpu koeler in lijn zetten met de airflow, oftewel 90 graden draaien.
En dan de ventilator natuurlijk ook in de airflow richting laten blazen (ik zou die dan niet direct achter de videokaart monteren maar in een "pull" config op de cpu heatsink monteren).
Dat alle componenten in dezelfde richting kunnen blazen is juist een voordeel van deze case.

De cpu koeler is op dit moment het enige component wat in een "vreemde" richting staat te blazen.
Daar krijg je wervelingen door en dat kan, volgens mij, nadelig zijn voor het geluid, de airflow en de temperaturen.

[ Voor 41% gewijzigd door HugoBoss1985 op 26-11-2020 15:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Deze kast en hardware lijken me niet echt geschikt voor veel wattage. vage indeling zo.
Intake komt vol op je GPU, en waar komt lucht voor je CPU binnen ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• workermaster
Stefan 1980 schreef op donderdag 26 november 2020 @ 15:34:
Heb het zijpaneel eraf genomen.

Na 5 minuten is de temperatuur gezakt van 42 naar 35°C.
Dus je temperatuur zakt snel zonder zijpaneel? Dan krijg ik het idee dat de exhaustfans aan de achterkant niet echt hun werk doen. Zou je die harder kunnen laten blazen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:15

Rannasha

Does not compute.

Zo te zien blaast de CPU koeler tegen een dicht stukje paneel aan. Die hete lucht kan dus nergens op efficiente wijze naartoe.

Kijk eens of je de koeler een kwartslag kan draaien, zodat de lucht richting the RGB fans gaat (ik neem aan dat deze als exhaust-fans zijn gemonteerd).

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-09 08:51

@r!k

It is I, Leclerq

workermaster schreef op donderdag 26 november 2020 @ 15:41:
[...]

Dus je temperatuur zakt snel zonder zijpaneel? Dan krijg ik het idee dat de exhaustfans aan de achterkant niet echt hun werk doen. Zou je die harder kunnen laten blazen?
Of wellicht verkeerd gemonteerd zodat ze ipv de lucht afvoeren juist lucht van buiten naar binnen blazen?

Een hele rij microsoft certificeringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Hackus schreef op donderdag 26 november 2020 @ 15:40:
Deze kast en hardware lijken me niet echt geschikt voor veel wattage. vage indeling zo.
Intake komt vol op je GPU, en waar komt lucht voor je CPU binnen ?
Van dezelfde richting, dit is zegmaar een 90 graden gedraaide CM SL600M of Silverstone Fortress FT02 :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-09 23:44
Ik weet niet of het kan maar ik zou je cooler een kwartslag draaien. Die blaast nu een hele rare richting op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

@r!k schreef op donderdag 26 november 2020 @ 15:41:
[...]

Of wellicht verkeerd gemonteerd zodat ze ipv de lucht afvoeren juist lucht van buiten naar binnen blazen?
Je kan op de foto's zien dat zijn case fans correct gemonteerd zijn.
De 3 non-rgb fans aan de voorkant zijn intake en de 2 rgb fans zijn outtake.

• Stefan 1980
Ik heb de richting van de fans gecontroleerd. De voorste 3 blazen de lucht binnen en de achterste 2 blazen de lucht buiten.
De CPU koeler kan geen 90°C gedraaid worden. De bevestigingsbeugels laten dit niet toe, spijtig genoeg.

DNu blaast de CPU fan inderdaad tegen een gesloten bovenkant, maar kan de koeler niet draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• workermaster
Stefan 1980 schreef op donderdag 26 november 2020 @ 15:45:
Ik heb de richting van de fans gecontroleerd. De voorste 3 blazen de lucht binnen en de achterste 2 blazen de lucht buiten.
De CPU koeler kan geen 90°C gedraaid worden. De bevestigingsbeugels laten dit niet toe, spijtig genoeg.

DNu blaast de CPU fan inderdaad tegen een gesloten bovenkant, maar kan de koeler niet draaien.
Je zou de cpu fan aan de andere kant van het blok kunnen monteren. Dan blaast het de warme lucht naar beneden en in de luchtstroom die je intake fans naar achteren blazen. Die warme lucht gaat dan direct naar de exhaustfans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Valt tegen dus met zo'n Scythe.
Volgens mij een nadeel van het AMD socket, ik meen dat deze op een Intel bord wel "horizontaal" gemonteerd kan worden.

• @r!k

@r!k

It is I, Leclerq

Je kunt de fan aan de andere kant van de koeler monteren, wellicht dat dat nog iets uithaalt? Ik heb diezelfde koeler vorige week ingebouwd maar dan met twee ventilatoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

Dan zou ik gaan kijken naar een andere kast of een andere koeler.

De meeste CPU luchtkoelers zijn ontworpen om lucht achteruit de kast naar buiten te blazen in een kast met een standaard orientatie. Als je een ongebruikelijke kast hebt, dan kan dat wat lastig worden.

Een oplossing is om een AIO waterkoeler te gebruiken. Je kunt voorin een 240mm radiator kwijt waar nu de RGB fans zitten (eventueel hou je die en gebruik je ze in push-pull configuratie samen met de fans die bij de AIO zitten). Dit lost het probleem van het wegwerken van de hete CPU lucht direct op.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:48

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Die airflow is niet goed doordacht zeg. Links intakefans die de lucht naar rechts duwen. GPU duwt lucht naar onder en boven. Dan de CPU koeler duwt de lucht naar boven. En dan de Outtake die ze weet naar rechts duwen.
Ik zou een CPU koeler zoeken die de CPU fan op de 9u positie kan zetten. Zou een hoop oplossen.
Wss presteert de stock nog beter dan die huidige opstelling. Die hindert tenminste de airflow niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

Joindry schreef op donderdag 26 november 2020 @ 15:58:

Wss presteert de stock nog beter dan die huidige opstelling. Die hindert tenminste de airflow niet.
5800x heeft geen stock cooler. Maar anders zou je waarschijnlijk gelijk hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08:28

watercoolertje

Untertitel

Ik zie vooral een hele slechte indeling van een kast (kan jij niets aan doen maar de maker wel), waar die videokaart alle directe (verse) airflow naar de CPU blokkeert. Alle warmte van je GPU moet vervolgens ook nog langs je CPU om afgevoerd te worden.

Met andere worden je CPU-koeler krijgt altijd 2de hands voorverwarmde lucht voor zijn kiezen.

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

• Stefan 1980
Inderdaad, de 5800x heeft geen stock koeler.
Maar ik heb volgens mij de verkeerde keuze gemaakt, dacht dat je de richting van de koeler op het moederbord kon kiezen wat niet het geval is.

Heb met ryzen master een stress test gedaan:
Met zijpaneel erop => 80°C
Met zijpaneel eraf => 74°C

Stresstest met powermax :
Met zijpaneel erop => 90°C na 30 seconden ?
Met zijpaneel eraf => 83°C na 30 seconden

• Stefan 1980
De ryzen test duurt 30 sec. denk ik

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:48

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Rannasha schreef op donderdag 26 november 2020 @ 16:00:
[...]

5800x heeft geen stock cooler. Maar anders zou je waarschijnlijk gelijk hebben.
Excuses. Nog geen gezien in het echt :)
ik dacht dat die terug met dezelfde kwamen van de vorige generatie. Dat maakt die nieuwe nog een slagje duurder zeg :X

• Stefan 1980
Ik ga zeker iets moeten doen. Zeker als je weet dat deze pc in een kast komt te staan :'(
Maar dit moet van de madam, en heb hier weinig te vertellen :)
Moet er wel bij zeggen dat de kastdeur altijd openblijft als de pc aan staat en dat een deel van de achterwand is opengemaakt om lucht af te voeren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ncEDEibOcwPOp5xdSLrnNTfxIQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/swFgrCq1gRSyUpfY2T1i27PB.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn vorige behuizing was een Antec GX500, deze had 2 intakes vooraan en 1 outlet achteraan. Heb toen 2 extra fans gestoken voor outlet bovenaan. Dit werkte goed.

Deze kast heeft het voordeel dat de I/O aansluitingen bovenaan zitten, maar de airflow momenteel is niet goed.
Wat stellen jullie voor ?
Een waterkoeling met radiator voor de processor of een nieuwe kast ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• @r!k

@r!k

It is I, Leclerq

Euh, een pc die al warmloopt in zo'n krappe kast is wat mij betreft vragen om problemen. Ook al zou je waterkoeling gaan toepassen of een nieuwe kast. Hoe ver komt de kast waar je hem in wilt zetten van de muur te staan? En blijft het deurtje aan de voorkant open als je hem aanzet?

• Stefan 1980
De deur blijft altijd open als de pc aan staat.
Tussen de kast een de muur is er achteraan een opening van 10 cm.

• Stefan 1980
Misschien achteraan in de behuizing andere fans steken ?
Heb de indruk dat deze op max geen grote luchtverplaatsing hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Waarom deze behuizing als die toch in een kast komt te staan? Leuk als het links naast je op het bureau staat maar meer ook niet. Er zijn tig betere behuizingen voor dit gebruik. Sowieso eentje nemen met een mesh front.

• Stefan 1980
Had deze gekozen omdat de aansluitingen bovenaan zitten. Dit leek mij makkelijker.
Maar dit blijkt een compleet foute redenering te zijn ...

Iemand die een goede behuizing weet voor deze omstandigheden ?
Of een goede radiatorkoeling om in deze behuizing te steken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan 1980
Ik heb enkele build video's gevonden voor deze behuizing.
Daar maken ze gebruik van een waterkoeling voor de CPU.
Ofwel een 360mm radiator vooraan, ofwel een 240mm radiator achteraan.
Wat zou de beste optie zijn ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LanTao
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Stefan 1980 schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 15:24:
Ik heb enkele build video's gevonden voor deze behuizing.
Daar maken ze gebruik van een waterkoeling voor de CPU.
Ofwel een 360mm radiator vooraan, ofwel een 240mm radiator achteraan.
Wat zou de beste optie zijn ?
Ik zou een rad aan de voorkant doen, dat koelt in het algemeen beter dan met reeds door de GPU verwarmde lucht.

Ik verwacht dat een 280mm radiator ook voldoende gaat zijn voor jouw CPU, dan hoef je de drive tray niet te verwijderen. Let op dat de tubes voldoende lengte hebben om langs de GPU te passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Een goed 360 rad kost meer dan een fatsoenlijke behuizing. Hoe diep mag de behuizing zijn voordat de deur van de kast niet meer dicht kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan 1980
Bedankt voor je reactie !

Ben vanavond al een tijdje aan het zoeken naar een waterkoeler voor deze kast. Voor of achter.
Maar heb er zelf te weinig verstand van.
Als ik hem vooraan wil plaatsen, dan heeft de "Deepcool gamer storm castle 360" voldoende lange tubes.
Die gaat zeker passen, de bekendere merken hebben te korte tubes voor deze opstelling.
Heb ook nog de Xilence Liqurizer LQ 360 gevonden bij alternate, maar daar heb ik nog nooit van gehoord ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan 1980
Kast is 55cm diep met de deur dicht.
Rekening houdend met de kabels achteraan zal deze niet veel dieper mogen zijn dan de case die ik nu heb, deze is 47cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan 1980
In geval van een 360mm rad vooraan moet ik de drivetray niet verwijderen, er zit een uitsparing in de drivetray die nu is afgedekt met een plastic plaatje. Als ik die verwijder kunnen de tubes er perfect door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan 1980
De eerste die je voorstelt heeft maar 1 usb in de case, Heb er minstens 2 nodig.
De tweede en derde zijn inderdaad een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan 1980
Alvast bedankt voor de tips !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Ten eerste kan je een 240 Rad nemen, maar wel aan de intake kant. Reden = koude lucht naar binnen. Je radiator zal lucht minder opwarmen dan je GPU. Radiator op bovenste twee fan posities (slangen onderaan houden). Je onderste intake kan je 3e fan houden, fijn om ook wat koele lucht te hebben. Je kan de Radiator in Push pull doen, dus 2 fa s voor de radiator, 2 fans achter je radiator. Achterin houd je twee outtakes.

Een 2e optie, misschien zelfs beter, is een 240 rad achterin, je hebt zat ruimte daar om een push pull te bouwen. Je moet wel een intake maken, aan de voorkant worden de drie fans dan outtake. Voordeel, de warme lucht van je GPU gaat niet over je CPU en VRMs en met 3 fans is de warme lucht zo weg.

De huidige oplossing ga je nooit koel krijgen.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan 1980
Je tweede optie kan inderdaad wel een oplossing zijn. Dan gaat de warme lucht niet de kast in, maar wordt deze buiten geblazen.
Was al aan het kijken naar een 240mm rad die ik eventueel voor of achter kan plaatsen, naargelang de beste resultaten. Maar bij de rads die ik gevonden heb zijn de tubes maar nipt. Nu zou dat misschien wel lukken, maar het is de bedoeling om een RTX 3080 of een 6800xt te plaatsen, als deze ooit beschikbaar zijn natuurlijk :) Dan ga ik er niet geraken met die tubes.
Achteraan plaatsen en de airflow omdraaien had ik nog niet aan gedacht. Lijkt mij een goede oplossing !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan 1980
Als ik achteraan een push-pull intake maak zal ik de push fans wel buiten de case moeten hangen.
Heb binnen maar 6 cm tot aan het moederbord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shifra
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-09 02:08
Waterkoeling in een pc die in een kast staat gaat ook problemen geven met warmte lijkt mij vooral als je er nog eens een bakbeest van een 3080 of een 6800xt bij steekt.
Al dat geld dat je moet gaan uitgeven aan een waterkoelset is ook niet niks dan kan je net zo goed voor een super kleine mini itx build gaan en die custom aanpassen zodat hij binnen het interieur past. Spuiten of houten panelen enzv genoeg over te vinden.

https://youtu.be/KZW9poeSKAc?t=718 of YouTube: This PC SHOULDN'T Be Possible

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Stefan 1980 schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 00:59:
Als ik achteraan een push-pull intake maak zal ik de push fans wel buiten de case moeten hangen.
Heb binnen maar 6 cm tot aan het moederbord.
Push pull is een luxe. Maar 6CM is voldoende voor een rad en fans Rad is meestal 30mm en Fan 25mm. Met wat speling zit je dan op de 55m. Zou die trouwens wel als intake doen en dan je 3 fans aan de voorkant als outtake. Je wil namelijk niet dat de warmte van een 3080 over je CPU en VRM's heen gaat of daar blijft hangen. Wanneer je outtake aan de voorkant doet trek je die warmte eenvoudig weg.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan 1980
Ga ik zeker proberen !

Ik ga meteen is rondkijken om een 240mm rad te bestellen.
Als ik er een vind met voldoende lange tubes, kan ik eventueel je eerste optie ook nog proberen met de 240mm vooraan en 1 fan vooraan voor extra intake.

Bedankt voor de hulp iedereen !!
Ik laat weten hoe het verloopt. d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Het omdraaien van de airflow in de behuizing zal de gpu te warm doen worden want de warmte van de gpu wordt terug geblazen...richting de gpu. Dat is ook niet wat je wilt. Die hele koeling is gedoemd te mislukken in deze behuizing, hoe je het ook inricht. Een >400w systeem in een kast is trouwens helemaal geen goed idee zonder dat de kast een actieve afvoer van de warme lucht heeft aan de achterzijde.
Hoe is dat eigenlijk aan de achterkant @Stefan 1980 . Staat de kast van boven tot onder strak tegen de muur of is er wat ruimte? Als er aan de bovenkant geen ruimte is ga je sws de warmte aan de achterkant niet kwijtraken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan 1980
De kast zelf staat achteraan 8cm van de muur af en het bureaublad dat erop ligt komt tot tegen de muur.
Heb in de achterwand een gat gemaakt ter hoogte van de 2 achterste casefans.
Denk dat ik inderdaad om te beginnen een andere behuizing koop. En dan maar verder kijk.
Deze is echt niet in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan 1980
Ik denk dat het deze gaat worden. Volgens enkele review heeft deze behuizing goede airflow.
pricewatch: Phanteks Eclipse P400A Digital Zwart

Zitten vooraan 3 fans in.
Voor achteraan ga ik nog een 120mm bij bestellen.
Voor bovenaan ook nog 2 fans bijbestellen. Hier past ook een 140mm in. Best die nemen dan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan 1980
Heb de Phanteks Eclipse P400A besteld. Maar was nergens in stock.
Wordt normaal zaterdag geleverd.
Wat kan ik best doen met de bovenste 2 fans die erin komen ?
Volgens mij best naar buiten laten blazen, of zie ik dit verkeerd ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-09 13:05

Fordox

00101010

Yep, standaard vuistregel is boven/achter out, onder/voor in.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ParaWM
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16-09 18:09

ParaWM

Pro Prutser

Stefan 1980 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 15:38:
Heb de Phanteks Eclipse P400A besteld. Maar was nergens in stock.
Wordt normaal zaterdag geleverd.
Wat kan ik best doen met de bovenste 2 fans die erin komen ?
Volgens mij best naar buiten laten blazen, of zie ik dit verkeerd ?
Goed keus, veel betere airflow. Ik heb ook heel lang getwijfeld om een Sharkoon Rev200 of 220 te kopen. Ik heb de PC links staan, rechts is geen optie. Veel online gezocht en mijzelf wijsgemaakt dat het wel moest lukken met de temperaturen, en had hem bijna gekocht. Inderdaad, de aansluitingen bovenop is ook makkelijk. En vind het nog steeds een mooie kast, mooi design intern met die draaiing en de GPU goed in beeld.

Maar uiteindelijk is het gewoon een erg beroerde kast voor airflow, vanwege alles wat al in dit topic gezegd is. Zeker met de 5800X die toch een tikje warmer wordt dan z'n broers en een dikke 3080/6800XT gaat het nooit acceptabel worden. Er kan ook geen dikke radiator achterin (max 57-60mm ofzo), in ieder geval de arctics niet, en een radiator voorin wordt lastig met een lange videokaart (slangen). Denk dat je met een 240mm AiO achterin, en misschien een intake fan op de voeding shroud (zat ik aan te denken, even met dremel wat van die latjes weghalen :) ) nog wel 5-10C had kunnen winnen. Maar had nog steeds (te) warm geweest waarschijnlijk.

Jammer, had hem ook graag gekocht, maar goede keus ook om voor die P400A te gaan.

Sinterklaas wil bier !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefan 1980
Bedankt voor je reactie !
Ik vond het ook een zeer mooie kast, maar uit de praktijk blijkt dat deze inderdaad niet past voor deze build.
Ben benieuwd wat de temperaturen gaan doen in de P400A.
Ben mij momenteel een beetje aan het verdiepen in het undervolten van de CPU.
Als ik zo rondkijk op het net blijkt dat sommige 5800x geweldig hoge voltages door de CPU-cores jaagt.
Bij mij gaat deze naar 1.5V, blijkbaar als je deze naar beneden zet, gaat het met de temperaturen ook veel beter en hoef je daarom geen prestatieverlies te hebben.
Maar ben hier niet zo in thuis.
Met een beetje zelfstudie :) en wat hulp van de specialisten hier zal dit misschien wel lukken.

Iedereen alvast bedankt voor de hulp.
Als alles is overgebouwd in de nieuwe behuizing laat ik het resultaat zeker weten !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan 1980
Allee, vandaag bericht gekregen dat de levering van mijn nieuwe behuizing met zeker een week zal vertragen.
Zij hebben de levering zelf niet binnen gekregen.
Spijtige zaak !!
Nu zou ik toch al eens willen experimenteren met het undervolten van de CPU. Want ik vrees dat de temps nog altijd te hoog gaan zijn. Aangezien ik een test doe met cinebench en de temperatuur al direct oploopt naar 90°C.
Heb al allerlei dingen gelezen, maar heb toch nog enkele vragen :
- Als ik iets aanpas in Ryzen master, is dit dan tijdelijk tot dat de pc terug wordt opgestart, of past deze
effectief iets aan in de bios ?
- Als ik testen zou doen met het naar beneden brengen van de piekvoltages in ryzen master, kan ik hier iets
verkeerd mee doen. Of is undervolten niet zo erg ?

Moet ik hier een nieuw topic voor opstarten of kan dit hier gewoon doorgaan ?

Groeten,
Stefan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan 1980
Heb over het undervolten even een nieuwe topic gestart. Anders wordt het een beetje onoverzichtelijk denk ik.
Hopelijk komt het met de behuizing alleen in orde, maar ik vrees ervoor ...
Al even proberen kan geen kwaad denk ik dan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BillyMilano
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 14-04 11:43
Aan welke zijde zit nu de intake fan van de psu ?

Haalt deze nu de lucht uit de kast heb je daar al een probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-09 13:05

Fordox

00101010

BillyMilano schreef op maandag 7 december 2020 @ 10:41:
Aan welke zijde zit nu de intake fan van de psu ?

Haalt deze nu de lucht uit de kast heb je daar al een probleem.
Dat zou geen 10 graden uit moeten maken ;)

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BillyMilano
Fordox schreef op maandag 7 december 2020 @ 11:00:
[...]

Dat zou geen 10 graden uit moeten maken ;)
Dat zeg ik ook niet.
Nu trekt er in ieder geval 1 fan (out take) lucht weg van de cpu fan ,wanneer de psu verkeerd gemonteerd zit dan zijn het 2 fans die lucht weg trekken van de cpu fan.

Maar goed het is maar een suggestie aangezien verder niemand nog die vraag had gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan 1980
De intake fan van de psu zit onderaan.
Zuigt langs onder lucht binnen en blaast achteraan terug uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BillyMilano
Stefan 1980 schreef op maandag 7 december 2020 @ 11:27:
De intake fan van de psu zit onderaan.
Zuigt langs onder lucht binnen en blaast achteraan terug uit.
Ok dan heb je dat goed gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan 1980
Hallo iedereen,

Vandaag is uiteindelijk mijn nieuwe behuizing na lang wachten dan toch toegekomen :)
Net klaar met alles over te bouwen en het ziet er al heel wat beter uit !
Ook de koeler nog eens opnieuw gemonteerd met andere koelpasta.
Idle temp = 33 - 35°C

Als ik nu cinebench R20 laat draaien gaat de temperatuur van de CPU nog altijd direct omhoog maar niet naar de 90°C van voordien. Het hoogste dat hij nu gaat is 86°C in Ryzen master.
Is dit een te verwachten temp bij het gebruik van Cinebench ?
De score die ik haal is 5873 pts.

In ryzen master is mijn max clock speed ingesteld op 4.800Mhz, tijdens de test gaat hij niet hoger dan 4.450Mhz. Gaat hij normaal niet naar zijn maximum ?

Wat mij wel opvalt is dat de temp van de CPU sprongen maakt van 10 tot 15°C op een zeer korte tijd. (lijkt mij niet realistisch).
Als ik bijvoorbeeld het programma handbrake opstart gaat hij direct van 33°C naar 52°C en terug naar 33°C op 2 seconden tijd ??

Kan dit te maken hebben met de peak volts die de CPU binnen krijgt .
Heb ergens gelezen dat dit bij de 5800x het geval zou zijn ... ?

Groeten,
Stefan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan 1980
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e__qNEIWXyQRNjQ5kXdY-c1c5-Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qdWZo1HUISgqcIqwR967O9pR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FILNhhTFbLBE1aw4wcFYBf2Cw5I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FFQypUlFxtTrXmnkSZG52egD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Se8KjxwJBbog-3NVxRCNkIKuL5o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5or1QGLxI9lVUXljW2vXstAD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pretpik
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:49
Ik heb dezelfde processor en nagenoeg dezelfde koeler, de Scythe Mugen PCGH edition. Nadat ik hem ook aan de warme kant vond kwam ik via Google in dit topic uit.

Het is volgens AMD normaal dat deze processor zo warm kan worden, en inderdaad ook bij mij gaat hij van 40 naar 50 in 4 seconden. Bij mij blaast hij de warme lucht via een casefan zo naar buiten en nog krijgt hij temperaturen van 80c+ voor z'n kiezen. Je hebt dus geen probleem, maar het is een karaktereigenschap van de 5800x. Overigens gaat hij bij mij tijdens het benchmarken naar max 4.35 GHz, vanwege de warmte vermoed ik.

[ Voor 9% gewijzigd door pretpik op 12-01-2021 22:44 ]

PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickyVDP
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 07-09 19:06
Ik geef dit topic ook nog maar een bump, Heb gister mijn 5800x installed met een Scythe Ninja 5 op een Asus ROG strix b550 F, Waarbij de case een Corsair carbide 275r is en ik 3 Artic fans intake heb en 1 out take, Tijdens cinebench wordt mijn max temp 90c maar throttled hij niet?? Ik stoor mij er niet heel erg aan maar idle temps in de 60 range is toch wel een beetje zorgwekkend waar het tijdens gamen 85 graden kan worden. Ik heb een undervolt geprobeerd (1,2v) maar met best wel een dikke Perfomance loss in somige games, Cinebench 300 punten loss, Dirt rally avg met undervolt 135fps en zonder 194fps. Is er iets wat ik kan doen? Ik heb AMD al een mail gestuurd met mijn klacht en heb de fan curve een beetje aangepast maar dat is natuurlijk niet een ideale oplossing Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BQ9dla42oBDonXYK3-Ne5g5xr3I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GqfTmzAO7HE0hgE7HWS4GidO.png?f=fotoalbum_large

Rally undervolt: https://cdn.discordapp.co...2500867440661/unknown.png
Rally normaal: https://cdn.discordapp.co...3741060218880/unknown.png

Fuck Plan B We Have Plan AA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boogieman82
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-04 19:09
Dat de 5800X heel heet wordt is een bekend issue. Ik heb hem zelf icm de Corsair H115i Platinum en met Powermax gaat die van mij ook naar 90 graden. Met Cinebench R23 wordt hij 80 graden met een multicore score van 14500 en single van bijna 1600.

De koeler heb ik er paar keer af gehad en heb de koelpasta vervangen voor Thermal Grizzly Hydronaut. Veranderd er niks aan.

Met gamen wordt hij overigens maar 45-53 graden dus dat is dikke prima.

Twijfel er aan om hem om te ruilen voor de 5600X...

[ Voor 10% gewijzigd door Boogieman82 op 14-01-2021 12:51 ]

specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-08 19:58
Stefan 1980 schreef op maandag 21 december 2020 @ 21:59:
Hallo iedereen,

Vandaag is uiteindelijk mijn nieuwe behuizing na lang wachten dan toch toegekomen :)
Net klaar met alles over te bouwen en het ziet er al heel wat beter uit !
Ook de koeler nog eens opnieuw gemonteerd met andere koelpasta.
Idle temp = 33 - 35°C

Als ik nu cinebench R20 laat draaien gaat de temperatuur van de CPU nog altijd direct omhoog maar niet naar de 90°C van voordien. Het hoogste dat hij nu gaat is 86°C in Ryzen master.
Is dit een te verwachten temp bij het gebruik van Cinebench ?
De score die ik haal is 5873 pts.

In ryzen master is mijn max clock speed ingesteld op 4.800Mhz, tijdens de test gaat hij niet hoger dan 4.450Mhz. Gaat hij normaal niet naar zijn maximum ?

Wat mij wel opvalt is dat de temp van de CPU sprongen maakt van 10 tot 15°C op een zeer korte tijd. (lijkt mij niet realistisch).
Als ik bijvoorbeeld het programma handbrake opstart gaat hij direct van 33°C naar 52°C en terug naar 33°C op 2 seconden tijd ??

Kan dit te maken hebben met de peak volts die de CPU binnen krijgt .
Heb ergens gelezen dat dit bij de 5800x het geval zou zijn ... ?

Groeten,
Stefan
4.8 is maximale turbo clock met 1 core. Met alle cores belast zal hij een stuk lager zitten. 4450 met hoge temps is niet zo raar.
Deze CPU's worden met turbo en lucht cooling toch wel snel erg warm.

Wat je kan doen als dat op jou moederbord goed werkt is een undervolt toepassen bv offset voltage van -0.0250v.
Dat wil nog wel eens schelen. Wat ook werkt voor high core workloads is een wat lagere load line calibration setting. Dan heeft hij met weinig cores toch een hoog voltage en met zware load zakt de vcore wat meer.

Wat je ook kan doen is in het PBO het maximale verbruik afknijpen.
BV max 120 watt.

Ik zou sowieso even met HWI64 kijken wat je maximale verbruik voor de CPU is en welke waardes hij voor EDC pakt. Misschien is je moederbord PBO aan het gebruiken met verhoogde limieten en dat wil ook nog wel eens voor een heel hoog verbruik en dus temperatuur zorgen.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boogieman82
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-04 19:09
Over HWiNFO gesproken. Is het normaal dat mijn Power Reporting Deviation 272% is?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocdaan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09 14:20

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Misschien kan je hier wat inspiratie opdoen ;-)

Advies bij airflow Phanteks P400 S

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h0IJHLv7STw2Y8zfS36kN8PuGPE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5VNVRCpfGVOmlsOGGE1WnGGU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 64% gewijzigd door ocdaan op 14-01-2021 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

NickyVDP schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 01:55:
Ik geef dit topic ook nog maar een bump, Heb gister mijn 5800x installed met een Scythe Ninja 5 op een Asus ROG strix b550 F, Waarbij de case een Corsair carbide 275r is en ik 3 Artic fans intake heb en 1 out take, Tijdens cinebench wordt mijn max temp 90c maar throttled hij niet?? Ik stoor mij er niet heel erg aan maar idle temps in de 60 range is toch wel een beetje zorgwekkend waar het tijdens gamen 85 graden kan worden. Ik heb een undervolt geprobeerd (1,2v) maar met best wel een dikke Perfomance loss in somige games, Cinebench 300 punten loss, Dirt rally avg met undervolt 135fps en zonder 194fps. Is er iets wat ik kan doen? Ik heb AMD al een mail gestuurd met mijn klacht en heb de fan curve een beetje aangepast maar dat is natuurlijk niet een ideale oplossing [Afbeelding]

Rally undervolt: https://cdn.discordapp.co...2500867440661/unknown.png
Rally normaal: https://cdn.discordapp.co...3741060218880/unknown.png
Wat bedoel je met Undervolt van 1.2V
V Core op max 1.2V ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickyVDP
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 07-09 19:06
Hackus schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 14:04:
[...]

Wat bedoel je met Undervolt van 1.2V
V Core op max 1.2V ?
correct via ryzen master de peak op 1.2v

Fuck Plan B We Have Plan AA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

NickyVDP schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 17:47:
[...]

correct via ryzen master de peak op 1.2v
Dat is erg laag. indien je dit zelf wilt tunen, kun je dit beter vastzetten op 1.325v. met all core OC(x46) ga je als snel naar 1.4v

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan 1980
Sorry gasten,
ik wist niet dat er hier nog gepost werd, ik kreeg er geen melding meer van ?
De 5800x doet het hier bij mij uitstekend ! Zeer tevreden van de prestaties !
Zoals we weten is de temp van de 5800x hoger, zoals door AMD bevestigd en zelf ondervonden :)
Daardoor vind de temp niet meteen meer een probleem, maar wel de pieken in de temp !
De pieken in de temp (die volgens mij nog altijd niet logisch zijn ...), zorgen ervoor dat mijn PC bijna opstijgt, zelfs als ik gewoon iets opstart. Dan gaat hij even heel hoog in toeren en nadien meteen terug naar beneden.
Hoe zijn bij jullie de casefans ingesteld ? Bij mij volgen al mijn fans de cpu temp, maar dat is geen goed idee als je geen heli in je living wil :)
Ik heb ook het vertraagd opkomen van de fans al ingesteld in de bios, maar dit helpt niet echt.
Moet ik de casefans op een andere temp laten reageren ?

Groeten,
Stefan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07:41
^^ Dan staat je fanprofiel wel erg gevoelig (schrijf ik als 3970x gebruiker aka heethoofd met 285w TDP)
Zorg sowieso voor een 20 a 30% van t vermogen bij kamer temps en laat de boel opkomen vanaf 45/55 graden.
Mocht je weten dat je regelmatig "spikes" hebt, kan je ervoor kiezen om ~40 - 55% vast te zetten op 55 graden en pas bij 80+ graden naar 80 - 100% te gaan

Juist het spiken is indd zwaar irritant.

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swizzler24
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-09 13:34
Stefan 1980 schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 02:12:
Sorry gasten,
ik wist niet dat er hier nog gepost werd, ik kreeg er geen melding meer van ?
De 5800x doet het hier bij mij uitstekend ! Zeer tevreden van de prestaties !
Zoals we weten is de temp van de 5800x hoger, zoals door AMD bevestigd en zelf ondervonden :)
Daardoor vind de temp niet meteen meer een probleem, maar wel de pieken in de temp !
De pieken in de temp (die volgens mij nog altijd niet logisch zijn ...), zorgen ervoor dat mijn PC bijna opstijgt, zelfs als ik gewoon iets opstart. Dan gaat hij even heel hoog in toeren en nadien meteen terug naar beneden.
Hoe zijn bij jullie de casefans ingesteld ? Bij mij volgen al mijn fans de cpu temp, maar dat is geen goed idee als je geen heli in je living wil :)
Ik heb ook het vertraagd opkomen van de fans al ingesteld in de bios, maar dit helpt niet echt.
Moet ik de casefans op een andere temp laten reageren ?

Groeten,
Stefan
Hier dezelfde issues met de 5800X. Had hetzelfde op m'n 3700. Bij mij helpt het om bij de energie instellingen de maximale processor prestaties op 99 ipv 100% te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan 1980
Swizzler24 schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 11:01:
[...]

Hier dezelfde issues met de 5800X. Had hetzelfde op m'n 3700. Bij mij helpt het om bij de energie instellingen de maximale processor prestaties op 99 ipv 100% te zetten.
Die je dit onder energiebeheer in windows, dan geavanceerde energie-instellingen en dan bij maximale processorstatus ? Dat ga ik eens proberen dan.
Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swizzler24
Yup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soldin
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 09:30
Ik raad dat niet aan dan krijg je minder performance. Als je niet gamet dan is het optie anders zou ik het op 100% laten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefan 1980
Ik heb het op 99% gezet en ik merk wel een duidelijk verschil in de "spikes".
Heb net COD even opgestart en dit blijkt niet veel invloed te hebben op de prestaties tijdens het gamen.
Ga het een van de dagen eens uitgebreid testen met flight simulator en Adobe premiere pro, waarvoor ik de pc eigenlijk gebouwd heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swizzler24
soldin schreef op maandag 8 maart 2021 @ 19:43:
Ik raad dat niet aan dan krijg je minder performance. Als je niet gamet dan is het optie anders zou ik het op 100% laten.
Het scheelt echt niet zoveel frames met gamen . Met benchmarken scheelt het een paar honderd punten, that's it.

[ Voor 3% gewijzigd door Swizzler24 op 08-03-2021 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaZo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Hackus schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 17:52:
[...]

Dat is erg laag. indien je dit zelf wilt tunen, kun je dit beter vastzetten op 1.325v. met all core OC(x46) ga je als snel naar 1.4v
Op auto of met PBO aan ja. Handmatig kun je dit in de meeste gevallen zonder problemen op 1.25V @ 4600Mhz zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

MaZo schreef op zondag 21 maart 2021 @ 14:19:
[...]
Op auto of met PBO aan ja. Handmatig kun je dit in de meeste gevallen zonder problemen op 1.25V @ 4600Mhz zetten.
Ik reageer op iemand die aangeeft, dikke performance lost op 1.2v !
Misschien eerst lezen voor je na twee maanden zo ineens reageert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaZo
  • Niet online
Hackus schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 19:27:
[...]

Ik reageer op iemand die aangeeft, dikke performance lost op 1.2v !
Misschien eerst lezen voor je na twee maanden zo ineens reageert.
Niet zo gefrustreerd, jochie. Je leest zelf blijkbaar ook niet.

Wat ik bedoelde, is dat je hem ook stabiel op een lager voltage (dan 1.325-1.4) kunt draaien zonder daarbij performance te verliezen.

[ Voor 19% gewijzigd door MaZo op 25-03-2021 06:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

MaZo schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 06:17:
[...]
Niet zo gefrustreerd, jochie. Je leest zelf blijkbaar ook niet.

Wat ik bedoelde, is dat je hem ook stabiel op een lager voltage (dan 1.325-1.4) kunt draaien zonder daarbij performance te verliezen.
Jochie noem je je buurjongen maar, ik ben denk ik een stuk ouder dan jij :)
AMD 5800X op 4.6GHz all-core en dan onder de 1.4v ? (1.25v zei je)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaZo
  • Niet online
Hackus schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 16:18:
[...]

Jochie noem je je buurjongen maar, ik ben denk ik een stuk ouder dan jij :)
AMD 5800X op 4.6GHz all-core en dan onder de 1.4v ? (1.25v zei je)
Aan je registratiedatum te zien betwijfel is het. ;)

Yes, all-core op 4.6Ghz @ 1.25 of desnoods 1.3V. Ik krijg dat zelfs voor elkaar in een SFF case met zeer beperkte airflow van < 10L.

Als je online zoekt zal je zien dat die waarden veelal als graadmeter worden aanbevolen voor een 5800X.

[ Voor 22% gewijzigd door MaZo op 26-03-2021 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laeyon
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 23-03-2024
Wat hielp voor mij is ECO-mode aanzetten in de BIOS, + naar je powerplan gaan en naar advanced power settings, daar de minimum processor state van 5% naar 0% zetten, en de maximum van 100% naar 99%.

Ging van 90c (thermal limit) in cinebench naar max 72c (!),

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:08
Edit: ok... dit was dus blijkbaar een ontzetttend oud topic wat een bump heeft gekregen met de reactie hierboven. Laatmaar.

[ Voor 117% gewijzigd door Korvaag op 23-06-2023 23:07 ]

UNOX: The worst operating system

Pagina: 1