Electra verzwaren, buurman via onze kabel?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-06 10:37
We hebben recent een jaren 60 rijwoning gekocht.
Vanwege een keukenverbouwing willen we onze elektriciteit aansluiting verzwaren van 1x25A naar 3x25A.

De netbeheerder is hiervoor langs geweest, zij menen dat onze kabel sterk genoeg is voor 3x25a, maar de buurman krijgt momenteel vanuit onze meterkast elektriciteit op dezelfde kabel.
3x25a + 1x25a zou teveel zijn voor die kabel, dus de netbeheerder wil graag bij hem een nieuwe aparte aansluiting leggen.

Hiervoor hebben we uiteraard zijn toestemming nodig (voortuin open, gat boren naar kruipruimte, kabel naar meterkast...).
We hebben nog geen kennis kunnen maken, ik heb dus maar een briefje met contactinfo in de bus gestoken.

Nu mijn vraag, wat als hij dit gedoe allemaal niet wil? Zouden ze bij ons gewoon een extra kabel kunnen leggen voor 3x25a, of is er iemand die deze situatie herkent?
De netbeheerder wilde voorlopig niet verder alvorens contact te hebben met onze buur.

Voor ons dringt de tijd een beetje gezien dit proces enkele weken kan duren en we zeker willen zijn dat onze inductiekookplaat gaat lukken in de keuken bestelling.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Ik zou zeggen, loop vanavond eens langs, meteen een kratje bier en flesje wijn meenemen als verontschuldigingen voor alle lawaai de komende tijd.

Juist nu heb je nog tijd daarvoor, en je buren zullen het op prijs stellen.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Als de buurman geen elektra aansluiting meer wil is dat toch jouw probleem niet?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-06 21:17
kabeltjekabel schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 13:53:
Als de buurman geen elektra aansluiting meer wil is dat toch jouw probleem niet?
Jij denkt dat ze netbeheerder de buurman wel even afsluit als TS een zwaardere aansluiting wil?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cedrix5
99ruud99 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 13:52:
Ik zou zeggen, loop vanavond eens langs, meteen een kratje bier en flesje wijn meenemen als verontschuldigingen voor alle lawaai de komende tijd.

Juist nu heb je nog tijd daarvoor, en je buren zullen het op prijs stellen.
Ik woon momenteel nog te ver weg om zomaar langs te gaan.
Gisteren ben ik savonds teruggekeerd nadat hij er tijdens de middag niet was, maar nog geen contact gehad.
Ik zal zeker proberen langs te gaan als hij contact opneemt via mijn gegevens op het briefje in zijn bus.

Wilde gewoon wat extra info winnen over deze situatie, of er bv. alternatieven zijn die de netbeheerder me nog niet heeft gecommuniceerd.
418O2 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 13:54:
[...]

Jij denkt dat ze netbeheerder de buurman wel even afsluit als TS een zwaardere aansluiting wil?
Dit is een beetje de vraag, als hij er geen zin in heeft, kan ik dan maar best een gasvuur regelen in plaats van inductie om te leven met 1x25A?

[ Voor 19% gewijzigd door cedrix5 op 04-12-2020 13:56 ]

Acties:
  • +32 Henk 'm!

• kabeltjekabel
[...]

Nee, maar dit is gewoon een probleem voor de netbeheerder zou ik zeggen. Als de buurman niet wil meewerken moet dat gewoon het probleem van de buurman worden.

Netbeheerder kan ook juist TS een nieuwe aansluiting geven, dan hebben ze niks met die buurman te maken. Behalve dat daar de prik er ook even af gaat dan :+

Deze bullshit is gewoon een monopolie rariteit. Lekker 1 aansluiting aanleggen, tientallen jaren lang dubbel vastrecht innen en dan moeilijk lopen doena wanneer het gesaneerd moet worden. Op en top netbeheerders..

[ Voor 16% gewijzigd door kabeltjekabel op 04-12-2020 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
kabeltjekabel schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 13:56:
[...]

Nee, maar dit is gewoon een probleem voor de netbeheerder zou ik zeggen. Als de buurman niet wil meewerken moet dat gewoon het probleem van de buurman worden.

Netbeheerder kan ook juist TS een nieuwe aansluiting geven, dan hebben ze niks met die buurman te maken. Behalve dat daar de prik er ook even af gaat dan :+

Deze bullshit is gewoon een monopolie rariteit. Lekker 1 aansluiting aanleggen, tientallen jaren lang dubbel vastrecht innen en dan moeilijk lopen doena ls het gesaneerd moet worden. Op en top netbeheerders..
Nee hoor. De netbeheerder gaat in dit geval dan niet over tot aanpassing werkzaamheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:21
[...]

Deze bullshit is gewoon een monopolie rariteit. Lekker 1 aansluiting aanleggen, tientallen jaren lang dubbel vastrecht innen en dan moeilijk lopen doena ls het gesaneerd moet worden. Op en top netbeheerders..
Ik ben het hier eigenlijk wel mee eens.
Je vraagt bij netbeheerder aan dat je 3x25A wil, hoe de netbeheerder dit gaat realiseren is hun probleem.
Natuurlijk kan je meewerken door even na te vragen bij de buurman, maar in principe kan de netbeheerder dit zelf toch ook ? Is gewoon lui zijn van de werknemer daar.

Edit:
Natuurlijk zal het hele proces wel veel sneller gaan als je zelf actie onderneemt hierin.

[ Voor 4% gewijzigd door Plenkske op 04-12-2020 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
[...]

Huis is gekocht met lusten en lasten. Last is dat de stroomvoorziening van het naastgelegen pand via dit pand loopt. Echter als de verbinding niet lokaal gebruikt wordt, mag het doorlussen niet. NIeuwe kabel leggen mag dus niet zonder de oude kabel te verplaatsen. Er is zelfs kans dat je opdraait voor de kosten om de verbinding te verleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cedrix5
mierenfokker schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 13:59:
[...]

Nee hoor. De netbeheerder gaat in dit geval dan niet over tot aanpassing werkzaamheden.
Dit is dan wel enigszins vreemd, gezien heel het verhaal over gas weg, elektrische wagens...
Ik snap dat het nu misschien nog niet essentieel is, maar over 20 jaar tijd zal het probleem van 1x25 alsmaar groter worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moffin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-05 15:48
Waarom niet naar 1 x 40 a? Ik heb een Bora inductiekookplaat vorig jaar geïnstalleerd via Perilex. 1 fase (2 groepen) werkt prima en trekt ook gewoon 2x 3600 watt

( zie : Kookgroep of krachtgroep in de groepenkast? voor het aansluitschema)

Voordeel daarbij is dat je geen 3 fase omvormer hoef aan te schaffen (wil je ooit een minimaal aantal zonnepanelen aanschaffen) Dit werkt vervolgens op een lagere spanning (even uit mijn hoofd 360 volt ipv 720), waardoor je met minder aan panelen ook bij minder weer prima energie kan opwekken.

[ Voor 3% gewijzigd door Moffin op 04-12-2020 14:04 ]

[ pvoutput | 5760 wp @ O 45° - Z 10° - W 45°]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Moffin schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 14:03:

Voordeel daarbij is dat je geen 3 fase omvormer hoef aan te schaffen (wil je ooit een minimaal aantal zonnepanelen aanschaffen) Dit werkt vervolgens op een lagere spanning (even uit mijn hoofd 360 volt ipv 720), waardoor je met minder panelen toch kan opwekken.
Met een 3 fase aansluiting is het helemaal niet nodig om een 3 fase omvormer te gebruiken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Aragnut schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 14:01:
[...]

Huis is gekocht met lusten en lasten. Last is dat de stroomvoorziening van het naastgelegen pand via dit pand loopt. Echter als de verbinding niet lokaal gebruikt wordt, mag het doorlussen niet. NIeuwe kabel leggen mag dus niet zonder de oude kabel te verplaatsen. Er is zelfs kans dat je opdraait voor de kosten om de verbinding te verleggen.
In dat geval trekken ze maar een nieuwe kabel van de straat naar de HAK van de TS en laten ze de doorlusconstructie in stand. Hoeven ze helemaal niks op het terrein van de buurman.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Waarom niet naar 1 x 40 a? Ik heb een Bora inductiekookplaat vorig jaar geïnstalleerd via Perilex. 1 fase (2 groepen) werkt prima en trekt ook gewoon 2x 3600 watt

Voordeel daarbij is dat je geen 3 fase omvormer hoef aan te schaffen (wil je ooit een minimaal aantal zonnepanelen aanschaffen) Dit werkt vervolgens op een lagere spanning (even uit mijn hoofd 360 volt ipv 720), waardoor je met minder aan panelen ook bij minder weer prima energie kan opwekken.
Wat een onzin. Je kunt prima een 1-fase omvormer op 3-fase aansluiting gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cedrix5

1x 40A is nog een alternatief inderdaad. Onze kookplaat is ook 2x 3600 watt met perilex.
Alleen op termijn lijkt 3x25 fijner, we hebben ook nog 2 ovens/wasmachine/vaatwas/dubbel boiler halfautomaat koffiezet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moffin
Wolly schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 14:04:
[...]

Met een 3 fase aansluiting is het helemaal niet nodig om een 3 fase omvormer te gebruiken.
Daar zijn idd verschillende opvattingen over. Wat waarheid is, durf ik ook niet te zeggen, maar terug naar de kookplaat ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Ik zou er wel een paar euro voor over hebben om het voor eens en altijd goed geregeld te hebben.

In het gunstigste geval betaal je alleen voor de verzwaring van je aansluiting van 1x25 naar 3x25A. In het ongunstigste geval betaal je daarbovenop ook een volledig nieuwe aansluiting voor je buurman.

Ga eens met de buurman aan tafel, misschien weet hij niet eens dat zijn aansluiting door jouw meterkast loopt en biedt hij spontaan aan om zelf een nieuwe aansluiting te laten maken ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-06 08:00
Moffin schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 14:06:
[...]

Daar zijn idd verschillende opvattingen over. Wat waarheid is, durf ik ook niet te zeggen, maar terug naar de kookplaat ;)
Nee helemaal niet, zoals hierboven ook al gezegd: een 3-fase omvormer kan dan wel gebruikt worden op een 3-fase aansluiting, maar dat hoeft helemaal niet. Ontelbaar veel huizen waar gewoon een 1-fase omvormer op 1 van de fases in de meterkast is aangesloten.

Als je meer weet dan ben ik heel benieuwd, maar voor zover ik weet zijn er geen redenen waarom je geen 1-fase omvormer kan toepassen. 3 fase omvormers worden pas leuk boven bepaald vermogen/aantal panelen, en dat is logisch want je kunt moeilijk 10kW door 1 fase 16A groep proberen te persen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
kabeltjekabel schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 14:05:
[...]

Wat een onzin. Je kunt prima een 1-fase omvormer op 3-fase aansluiting gebruiken.
(off topic)
Prima mogelijk inderdaad, echter zal je directe verbruik dan lager zijn omdat het maar over 1 fase direct gebruikt wordt. Nu alles nog gesaldeerd kan worden (let daarbij ook op je energie leverancier/contract) is dat nog niet zo'n ramp, maar dat gaat veranderen en dan is het zonde als je alles wat je opwekt niet direct kan gebruiken.

@Fr33z dit is een reden dus.

[ Voor 3% gewijzigd door Plenkske op 04-12-2020 14:14 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Plenkske schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 14:13:
[...]

(off topic)
Prima mogelijk inderdaad, echter zal je directe verbruik dan lager zijn omdat het maar over 1 fase direct gebruikt wordt. Nu alles nog gesaldeerd kan worden (let daarbij ook op je energie leverancier/contract) is dat nog niet zo'n ramp, maar dat gaat veranderen en dan is het zonde als je alles wat je opwekt niet direct kan gebruiken.
Ook onzin gezien 3-fase meters intern salderen over de fasen. :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
kabeltjekabel schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 14:14:
[...]

Ook onzin gezien 3-fase meters intern salderen over de fasen. :z
Kan dat op afstand verandert worden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
Joris748 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 14:08:
Ik zou er wel een paar euro voor over hebben om het voor eens en altijd goed geregeld te hebben.

In het gunstigste geval betaal je alleen voor de verzwaring van je aansluiting van 1x25 naar 3x25A. In het ongunstigste geval betaal je daarbovenop ook een volledig nieuwe aansluiting voor je buurman.

Ga eens met de buurman aan tafel, misschien weet hij niet eens dat zijn aansluiting door jouw meterkast loopt en biedt hij spontaan aan om zelf een nieuwe aansluiting te laten maken ;)
Dit gaan we doen ja, beetje betalen voor iets te herstellen bij hem is ook geen issue.
Alleen het is wel belangrijk dat verzwaren op een of andere manier gaat lukken, anders hebben we echt een andere kookplaat nodig (en ander gat in werkblad).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Plenkske schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 14:16:
[...]

Als je meter geen communicatiemodule heeft... nee. Anders; vast wel. Maar dat gaat toch niet gebeuren. 3-fase is gewenst door de netbeheerder. Minder kabelverlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
cedrix5 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 14:17:
[...]

Dit gaan we doen ja, beetje betalen voor iets te herstellen bij hem is ook geen issue.
Alleen het is wel belangrijk dat verzwaren op een of andere manier gaat lukken, anders hebben we echt een andere kookplaat nodig (en ander gat in werkblad).
Aansturen op '2e halve prijs' ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moffin
Plenkske schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 14:16:
[...]

Dat had ik idd ook altijd begrepen, maar het kan goed zijn dat jullie beter geïnformeerd zijn dan ik.
Geloof ik graag ;)
cedrix5 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 14:17:
[...]

De kookplaat die je voor ogen hebt, kan die zowel op perilex (1 fase, 2 groepen) als 3 fase? Want dan kan je toch sowieso bestellen en afhankelijk van wat je nog kan regelen met je aansluiting, dit alsnog op de aansluiting aanpassen? Welke kookplaat gaat het om?, ben nu wel nieuwsgierig:)

Ben je wel bewust dat je van de meterkast naar de keuken ook 3 fase dien aan te leggen (in oudere huizen is dit vaak nog 1 maal 19 mm pijp). Aangezien ik de situatie niet ken, weet ik niet of dit nodig / handig aan te passen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
Moffin schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 14:31:
[...]

Dat had ik idd ook altijd begrepen, maar het kan goed zijn dat jullie beter geïnformeerd zijn dan ik.
Geloof ik graag ;)

[...]

De kookplaat die je voor ogen hebt, kan die zowel op perilex (1 fase, 2 groepen) als 3 fase? Want dan kan je toch sowieso bestellen en afhankelijk van wat je nog kan regelen met je aansluiting, dit alsnog op de aansluiting aanpassen? Welke kookplaat gaat het om?, ben nu wel nieuwsgierig:)

Ben je wel bewust dat je van de meterkast naar de keuken ook 3 fase dien aan te leggen (in oudere huizen is dit vaak nog 1 maal 19 mm pijp). Aangezien ik de situatie niet ken, weet ik niet of dit nodig / handig aan te passen is.
Kookplaat:
AEG IKE64450IB

We hebben een electricien die langskomt om de meterkast aan te passen en extra groepen naar de keuken te leggen (oven en stoomoven hebben elks een eigen groep nodig, die zijn er nog niet.)

We kunnen natuurlijk alles aan 1x25 hangen, maar dan gaat de hoofdzekering vaak springen vrees ik. Misschien dat 1x40A wel genoeg is, tot er ooit iemand een elektrische auto wil opladen of er een warmtepomp bij komt.
Als we gelimiteerd zijn tot 1x25 zal een gasplaat een betere keus zijn, dat spaart direct 3000-5000 watt aan piekverbruik.

[ Voor 4% gewijzigd door cedrix5 op 04-12-2020 14:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
AEG's hebben maar 1 nulgeleider. Liefst op 3-fase aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moffin
cedrix5 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 14:38:
[...]

Kookplaat:
AEG IKE64450IB

We hebben een electricien die langskomt om de meterkast aan te passen en extra groepen naar de keuken te leggen (oven en stoomoven hebben elks een eigen groep nodig, die zijn er nog niet.)

We kunnen natuurlijk alles aan 1x25 hangen, maar dan gaat de hoofdzekering vaak springen vrees ik. Misschien dat 1x40A wel genoeg is, tot er ooit iemand een elektrische auto wil opladen of er een warmtepomp bij komt.
Als we gelimiteerd zijn tot 1x25 zal een gasplaat een betere keus zijn, dat spaart direct 3000-5000 watt aan piekverbruik.
Dat snap ik goed. Goed dat je de aanpassing van de groepenkast naar de keuken hebt begroot, dan ben je je er iig bewust van en komt dit niet als verrassing bovenop je meterkast aanpassing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-06 14:11
Hoi TS,

Ik heb hetzelfde, alleen ik zit aan de secundaire kant en ben ik dus degene die de 3x25A heeft aangevraagd. Je hebt dus een primair-secundair aansluiting. 60 jaar geleden ging dat prima (raad eens, mijn huis is ook zo oud). Nu met zo veel stroomverbruik iets minder wenselijk (mijn netbeheerder zei letterlijk dat deze aansluitingen onwenselijk zijn geworden). Voor mij geldt dus ook dat men bij mijn buren moet zijn. Die zijn gelukkig meewerkend en zien ook de voordelen van nu al (schijnbaar gratis) 3x25A plaatsen, maar ik denk zomaar dat dit ook onder regulier onderhoud valt en de netbeheerder daarmee toegang kan eisen tot de meterkast, net als bijvoorbeeld het gasbedrijf of het drinkwaterbedrijf doet bij onderhoud. Men heeft in een buurwijk onlangs alle huisaansluitingen van de gasleiding vervangen en daarna nog een keer aan de hoofdleiding gewerkt. Je dient maar even toegang te geven bij de vervanging en bij de hoofdleiding de gaskraan dicht te draaien (vooraf) als je niet thuis bent.

Ik hoop trouwens dat je een lange adem hebt... Het is een nutsbedrijf en die zijn niet zo snel. Ik ben ca. 7 maanden bezig sinds de officiële aanvraag en bij mij moet men nog komen schouwen. Ik zit er niet zo mee, voor mij meer tijd om alle elektra achter de meter in orde te maken en in 1x een volledig bedrade groepenkast te laten komen.

Houdt er rekening mee dat jouw netbeheerder van jou gaat verlangen dat jouw groepenkast geschikt is voor 3 fase, dus als je dat niet zelf kan, laat een elektricien komen. Dat wordt voor mij nog even een leuke discussie, mijn meter zit te hoog om er nog een knappe groepenkast voor 3 fasen tussen te plaatsen. En mijn achterschot wil ik vervangen.
Plenkske schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 14:00:
Ik ben het hier eigenlijk wel mee eens.
Je vraagt bij netbeheerder aan dat je 3x25A wil, hoe de netbeheerder dit gaat realiseren is hun probleem.
Natuurlijk kan je meewerken door even na te vragen bij de buurman, maar in principe kan de netbeheerder dit zelf toch ook ? Is gewoon lui zijn van de werknemer daar.

Edit:
Natuurlijk zal het hele proces wel veel sneller gaan als je zelf actie onderneemt hierin.
De netbeheerders zijn, met alle zonnepanelen, elektrisch rijden en zwaringsperikelen gelukkig nog niet overbelast genoeg... Zoals ik schrijf, ik ben ondertussen 7 maanden bezig sinds de formele aanvraag.
Aragnut schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 14:01:
Je draait gewoon op voor het verzwaren van de aansluiting naar 3x25A (ca. 400 euro). Dat de aannemer langer bezig omdat ie ook de gehele verouderde aansluiting van de buren moet aanpakken, tsja. Risico van het vak. Als ze komen, de meter opnieuw bedraden en er 2 groepen bijschroeven zijn ze binnen een uur weer weg en betaal je ook 400 euro.
kabeltjekabel schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 14:05:
In dat geval trekken ze maar een nieuwe kabel van de straat naar de HAK van de TS en laten ze de doorlusconstructie in stand. Hoeven ze helemaal niks op het terrein van de buurman.
En moet jij altijd thuis zijn als er echt iets is met de aansluiting van de buurman. Overigens kans dat ze alsnog e.e.a. moeten aanpakken, omdat ie eerst bij jouw hoofdzekering uit komt en daarna pas naar de buren wordt doorgelust. Daar zal men dus lassen o.i.d. moeten aanleggen en ik kan mij voorstellen dat men niet zo'n fan is van lassen voor zo'n kort stukje.

[ Voor 6% gewijzigd door Pizza_Boom op 04-12-2020 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Pizza_Boom schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 15:00:
[...]
En moet jij altijd thuis zijn als er echt iets is met de aansluiting van de buurman. Overigens kans dat ze alsnog e.e.a. moeten aanpakken, omdat ie eerst bij jouw hoofdzekering uit komt en daarna pas naar de buren wordt doorgelust. Daar zal men dus lassen o.i.d. moeten aanleggen en ik kan mij voorstellen dat men niet zo'n fan is van lassen voor zo'n kort stukje.
Er bestaan meerdere varianten van doorlussen. Variant met hoofdzekeringen bij de buren is zeer zeker ongewenst. Andere variant is doorlussen onder de hoofdzekeringen waarbij elke huis z'n eigen hoofdzekering in eigen pand heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
kabeltjekabel schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 15:11:
[...]

Er bestaan meerdere varianten van doorlussen. Variant met hoofdzekeringen bij de buren is zeer zeker ongewenst. Andere variant is doorlussen onder de hoofdzekeringen waarbij elke huis z'n eigen hoofdzekering in eigen pand heeft.
Ik heb een eigen hoofdzekering. Maar die komt wel uit in de kast met hoofdzekering van de buren en van daaruit is ie doorgelust.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Matomatisch
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 06-06 20:26
Vergelijkbare situatie bij ons, maar wel in België.

Netbeheerder kwam exclusief-nacht meter verwijderen en merkte op dat wij en de buren op dezelfde kabel zaten. Mocht niet meer volgens installateur, wij moesten nieuwe kabel krijgen.

Oude kabel komt nog steeds bij ons de garage binnen en gaat naar de buren. Nieuwe kabel getrokken naar onze woning, en gelijk een digitale meter geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Pizza_Boom schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 15:00:

[...]
De netbeheerders zijn, met alle zonnepanelen, elektrisch rijden en zwaringsperikelen gelukkig nog niet overbelast genoeg... Zoals ik schrijf, ik ben ondertussen 7 maanden bezig sinds de formele aanvraag.
Geloof ik direct, en het zal inderdaad niet snel geregeld zijn, dus een beetje meehelpen door de buurman even te spreken is natuurlijk prima. Maar ik zou daarna niet meer als tussenpersoon willen fungeren, tussen buurman en netbeheerder.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 09:13
[...]

De netbeheerder is hoe dan ook verplicht de zwaardere aansluiting van TS te realiseren, binnen 18 weken nadat TS de aanvraag heeft ingediend en geaccordeerd.

De buurman is verplicht om de werkzaamheden die de netbeheerder wenst uit te voeren op zijn perceel te gedogen, zover de werkzaamheden verbonden zijn aan de instandhouding van de aansluiting die op het perceel (in de woning) van de buurman aanwezig is. Wanneer de buurman pertinent weigert om toegang tot zijn perceel te verlenen ten behoeve van de werkzaamheden, mag de netbeheerder de instandhouding van de elektra aansluiting opschorten. Resultaat: buurman dineert voortaan dagelijks bij kaarslicht.

Dit neemt natuurlijk niet weg dat het voor de onderlinge relatie absoluut verstandig is om vooraf eerst contact op te nemen met de buren en de hele situatie uit te leggen. Dan begrijpen ze ook waarom het werk van de netbeheerder nodig is en valt het verzoek om toegang tot perceel/woning ook minder rauw op hun dak.
In principe is de netbeheerder verantwoordelijk voor herstel van de tuin na aanleggen van de kabel (uitgaande van 'losse' bestrating en beplanting).

Mijn woning had een vergelijkbare situatie met de buren, alleen had ik de ondergeschikte woning. Bij de buren moesten ze wel naar binnen om de aftakking naar mijn huis te demonteren. Ik kreeg geen rekening voor de nieuwe kabel, alleen een factuur met het standaard bedrag voor verzwaren van 1-fase -> 3x25A

[ Voor 31% gewijzigd door Ivow85 op 04-12-2020 16:30 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Plenkske schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 15:44:
Geloof ik direct, en het zal inderdaad niet snel geregeld zijn, dus een beetje meehelpen door de buurman even te spreken is natuurlijk prima. Maar ik zou daarna niet meer als tussenpersoon willen fungeren, tussen buurman en netbeheerder.
Mijn ervaring:
Ik heb mijn buren benaderd of ik hun gegevens door mocht geven en heb ze gevraag of zij een 1 of 3 fase aansluiting wilde hebben. Daarna heeft de netbeheerder zelf tot nu toe telkens contact gehad met de buren.
Ivow85 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 16:21:
De netbeheerder is hoe dan ook verplicht de zwaardere aansluiting van TS te realiseren, binnen 18 weken nadat TS de aanvraag heeft ingediend en geaccordeerd.
Heb je een bron voor deze uitspraak. En is daarin gedefinieerd wat precies geaccordeerd betekent? Want zodra je online een meterverzwaring aanvraagt, is ie onherroepelijk volgens mijnaansluiting.nl En ik ben sinds mei bezig. Dat is geen 18 weken, want 18 weken terug was het bouwvak. :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Pizza_Boom schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 17:58:
[...]
Mijn ervaring:
Ik heb mijn buren benaderd of ik hun gegevens door mocht geven en heb ze gevraag of zij een 1 of 3 fase aansluiting wilde hebben. Daarna heeft de netbeheerder zelf tot nu toe telkens contact gehad met de buren.

[...]
Heb je een bron voor deze uitspraak. En is daarin gedefinieerd wat precies geaccordeerd betekent? Want zodra je online een meterverzwaring aanvraagt, is ie onherroepelijk volgens mijnaansluiting.nl En ik ben sinds mei bezig. Dat is geen 18 weken, want 18 weken terug was het bouwvak. :P
Artikel 23, Elektriciteitswet 1998;
Artikel 23

6

1 De netbeheerder is verplicht degene die daarom verzoekt te voorzien van een aansluiting op het door hem beheerde net tegen een tarief en tegen andere voorwaarden die in overeenstemming zijn met de paragrafen 5 en 6 van dit hoofdstuk. De netbeheerder verstrekt degene die om een aansluiting op het net verzoekt een gedetailleerde en volledige opgave van de uit te voeren werkzaamheden en de te berekenen kosten van de handelingen, onderscheiden in artikel 28, eerste lid.

2 In afwijking van het eerste lid voorziet de netbeheerder degene die daarom verzoekt, van een aansluiting op het door hem beheerde net die niet past bij de productiecapaciteit van de productie-installatie, indien;

a. die aansluiting volgens de netbeheerder geschikter is met het oog op de belasting van zijn net;

b. die aansluiting geen negatieve gevolgen heeft voor bestaande aansluitingen op zijn net;

c. de mogelijke aansluitcapaciteit in overeenstemming met de aanvrager is; en

d. de kosten niet hoger zijn dan de kosten van een aansluiting die past bij de productiecapaciteit van de productie-installatie.

3 De netbeheerder onthoudt zich van iedere vorm van discriminatie tussen degenen jegens wie de verplichting, bedoeld in het eerste lid, geldt.

4 Een aansluiting wordt door de netbeheerder gerealiseerd binnen een redelijke termijn. Deze redelijk termijn is in ieder geval verstreken wanneer de gevraagde aansluiting niet is gerealiseerd binnen 18 weken nadat het verzoek om een aansluiting bij de netbeheerder in ingediend, indien het verzoek betreft:

a. een aansluiting tot 10 MVA;

b. een aansluiting voor een productie-installatie voor de opwekking van duurzame elektriciteit of een installatie voor hoogrenderende warmtekrachtkoppeling, tenzij de netbeheerder niet in redelijkheid kan worden verweten dat hij de aansluiting niet binnen de genoemde termijn heeft gerealiseerd.
https://wetten.overheid.n...tuk3_Paragraaf4_Artikel23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rc5proxy
  • Laatst online: 22-05 21:27
al eerder genoemd maar laat huidige aansluiting liggen,
alleen jij moet er van worden ontkoppeld.
en jij moet toch je voortuintje nog doen dus laat hun het lekker omspitten en nieuwe aansluiting er in leggen.
heb jij nieuwe aansluiting en buren via jouw meterkast de oude aansluiting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N!els
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:59
Zit toevallig momenteel in een vergelijkbare situatie.

Vanuit onze woning loopt er ook een kabel naar de buren door een metalen buis, het hele zaakje is afgemonteerd in een metalen kastje met een hoofzekering.

Netbeheerder (Liander) is samen met een aannemer langsgeweest voor een schouwing. De medewerker gaf aan dat de huidige situatie niet wenselijk is en tegenwoordig ook niet meer wordt toegepast. Aangezien alles nog in metalen buizen afgewerkt is (jaren 30 woning) is besloten om met spoed te starten met de sanering, komende maandag starten ze al.

Buurman was eerst nog huiverig en wou de huidige situatie zo laten, maar wel veiliger maken. Netbeheerder had hier geen trek in en gaf aan dat het ook in hun voordeel is dat beide woningen nu een eigen aansluiting krijgen. De buurman krijgt nu ook kosteloos een nieuwe aansluiting en een upgrade naar 3x25A.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
N!els schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 23:24:
Zit toevallig momenteel in een vergelijkbare situatie.

Vanuit onze woning loopt er ook een kabel naar de buren door een metalen buis, het hele zaakje is afgemonteerd in een metalen kastje met een hoofzekering.

Netbeheerder (Liander) is samen met een aannemer langsgeweest voor een schouwing. De medewerker gaf aan dat de huidige situatie niet wenselijk is en tegenwoordig ook niet meer wordt toegepast. Aangezien alles nog in metalen buizen afgewerkt is (jaren 30 woning) is besloten om met spoed te starten met de sanering, komende maandag starten ze al.

Buurman was eerst nog huiverig en wou de huidige situatie zo laten, maar wel veiliger maken. Netbeheerder had hier geen trek in en gaf aan dat het ook in hun voordeel is dat beide woningen nu een eigen aansluiting krijgen. De buurman krijgt nu ook kosteloos een nieuwe aansluiting en een upgrade naar 3x25A.
Maar jij moet wel betalen voor je upgrade naar 3x25?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N!els
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:59
kabeltjekabel schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 23:45:
[...]

Maar jij moet wel betalen voor je upgrade naar 3x25?
In eerste instantie tijdens de aanvraag wel, inmiddels hebben we een creditfactuur ontvangen.

Dat we het nu gratis krijgen is mooi meegenomen, maar voor het feit dat alles nu goed geregeld wordt had ik ook graag de kosten van de verzwaring betaald (€350)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
N!els schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 23:58:
[...]

In eerste instantie tijdens de aanvraag wel, inmiddels hebben we een creditfactuur ontvangen.

Dat we het nu gratis krijgen is mooi meegenomen, maar voor het feit dat alles nu goed geregeld wordt had ik ook graag de kosten van de verzwaring betaald (€350)
Thanks. Ik zit in hetzelfde proces.
Ik dank u zeer. Eens goed inlezen en dan na de kerst Liander eens voorzichtig gaan prikken. Eerst zorgen dat ik de bekabeling naar de meterkast toe weer helder heb, heb e.e.a. veranderd sinds mijn eerste plannen. >:) Wel heel erg, ik ben de bestaande groepen momenteel gewoon aan het splitsen middels een opbouw WCD en stekkers aan kabels met overlengte voor de nieuwe groepen. >:) Mja, voorheen heeft het ook allemaal op 3 groepen gezeten. :P

[ Voor 4% gewijzigd door Pizza_Boom op 05-12-2020 00:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-06 23:59
Pizza_Boom schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 00:00:
[...]
Thanks. Ik zit in hetzelfde proces.

[...]
Ik dank u zeer. Eens goed inlezen en dan na de kerst Liander eens voorzichtig gaan prikken. Eerst zorgen dat ik de bekabeling naar de meterkast toe weer helder heb, heb e.e.a. veranderd sinds mijn eerste plannen. >:) Wel heel erg, ik ben de bestaande groepen momenteel gewoon aan het splitsen middels een opbouw WCD en stekkers aan kabels met overlengte voor de nieuwe groepen. >:) Mja, voorheen heeft het ook allemaal op 3 groepen gezeten. :P
Let wel even op: die termijn lijkt om een nieuwe aanvraag te gaan, niet om een verzwaring. Dit om te zorgen dat je binnen een redelijke termijn gebruik kunt maken van de nutsvoorziening stroom.

Ik haal uit dat artikel 23 niet dat dit ook geld voor een aanpassing / verzwaring, daar je al gebruik kunt maken van je huidige aansluiting / nutsvoorziening.

[ Voor 12% gewijzigd door skai21 op 05-12-2020 08:25 ]

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Hier precies dezelfde situatie. Wij delen ook een aansluiting met onze nieuwe buren en wij gaan ook naar 3-fasen vanwege de nieuwe keuken.

Voor de buren is dat niet echt negatief. Ze krijgen gratis een hele nieuwe aansluiting (primair/secundair wil de netbeheerder niet handhaven) en krijgen ook de mogelijkheid om gratis te upgraden naar 3x 25A. Zij hoeven dan alleen de groepenkast zelf te laten aanpassen. Ik betaal daar dus ergens rond de 400 euro voor en moet ook de groepenkast laten aanpassen.

Ik stuur de communicatie straks door naar de buurman. Heb zijn mailadres, dus dan kan hij het zelf allemaal even nalezen. Kan ik hem meteen even updaten over wat er de komende 2 weken allemaal op de planning staat. Heb hem er telefonisch al kort over gesproken, maar ik heb liever dat hij de communicatie van Liander zelf kan lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-06 15:09
cedrix5 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 13:55:
[...]

Ik woon momenteel nog te ver weg om zomaar langs te gaan.
Is er een reden dat de aansluiting nu verzwaard moet worden? Kan ook op een later moment, als er kennis gemaakt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-06 10:46
@Ba-Jo, @cedrix5 @Pizza_Boom

Ik zit met hetzelfde issues als jullie, overgang naar 3*25A aangevraagd bij Enexis. Afgelopen week werd ik gebeld dat het bij een aannemer wordt neergelegd omdat de buurman en wij doorgelust zijn.

Nu kreeg ik vanmogen een document van de Aannemer dat ik zelf moet zorgen voor het terugplaatsen van de betrating, gemeentelijke bestrating doen ze wel terugleggen.

Ik vind dit wel bijzonder, het is de aansluiting van enexis die over 2 erven loopt en dan mag je zelf als klant de boel dicht klinkeren?

hoe is dit bij jullie verlopen?

Gr,

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cedrix5
Bij ons is er niks aangepast, buur deed nooit open voor enexis.
Nu huis verkocht, nieuwe buren. Deze mensen zijn zeer vriendelijk & coöperatief. Bij klussen wel kortsluiting in hun huis, waarna bij ons 1 fase (de gedeelde) eruit lag. Toen stuurde enexis een onderaannemer om smeltzekering te vervangen. Deze man snapte er niks van, contact met Enexis dat dit geen goede situatie is. Wel zekering vervangen. Tot nog toe geen extra info, maar stroom doet het en we hebben 3x25 (waarvan 1 fase gedeeld met buren).

Edit: ik heb destijds wel een beetje druk gezet bij enexis dat ik binnen wettelijke termijn mijn 3x25 wilde. Dus misschien vandaar dat ze ervoor hebben gekozen het met een beetje knutselen en lapwerk te realiseren.

[ Voor 19% gewijzigd door cedrix5 op 16-05-2022 14:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Bij mij is er langs het straatje gegraven, bij mijn buren moest er een tegel uit, die is netjes teruggelegd.

Het duurde een tijd voordat e.e.a. ingepland was (een jaar in totaal), maar vond de heren die hier kwamen erg coöperatief. Ik kon mijn eigen achterplank ook nog vervangen (was aangevreten door houtworm) en de prefab groepenkast was ik aan het uitlijnen toen ze klaar waren bij de buren, dus die werd ook even mee vastgeschroefd. Geloof dat het systeem 2mm te laag zit volgens de norm. Men was blij dat ik niet voor houtje-touwtje was gegaan, maar een kwaliteitskast had besteld en dat alle kabels die erop moesten al gelabeld hingen en met een kroonsteen + stukje installatiedraad waren aangesloten op een verlengdoos.

Scheelt wellicht ook dat ik ook gewoon meegraaf of trek als het nodig is (af en toe is een handje, of 2, extra best handig, zeker met kabel door een bestaand krap gat in de fundatie trekken). En natuurlijk koffie aanbieden. Maargoed, meehelpen deed ik ook met de loodgieter o.i.d., kweekt net even goodwill.

Momenteel ziet mijn meterkast er dus zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/H9SxUgB.jpg

Nog niet alle groepen in gebruik. Heb er sowieso 2 "over", maar voor 11 euro per stuk ga ik niet moeilijk doen, die groepenkast was toch al 800 euro en 2 extra kan nooit kwaad.

Oude situatie:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/r58QXx6.jpg
Dat heb ik er dus zelf afgesloopt nadat zij e.e.a. hadden afgesloten. We zijn bij mijn meterkast begonnen, toen hebben zij de buren aangepakt, daar vervolgens eest opgebouwd en daarna bij mij opgebouwd. Mijn buren hadden de kans om ook naar 3 fase te gaan zonder kosten van de netbeheerder, maar hebben hier niet voor gekozen. Ik vind het onbegrijpelijk, mja, niet mijn huis. :9 Als Liander het daar komt doen, kost het 400 euro voor het omwisselen van van een zekeringenautomaat o.i.d.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@Pizza_Boom Serieus? Een stekker met een stukje snoer, kroonsteentje en dan ene YMvK kabel? Dat is totaal niet wenselijk. Die zou ik nooit zo aanleggen toch zo snel mogelijk vervangen door een degelijke oplossing en de YMvK kabel de groepenkast in brengen, indien lang genoeg. Anders een lasdoosje boven de groepenkast waar je met een ander stukje YMvK kabel of installatiedraad in gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Fantastic_fox schreef op maandag 16 mei 2022 @ 13:01:
@Ba-Jo, @cedrix5 @Pizza_Boom

Ik zit met hetzelfde issues als jullie, overgang naar 3*25A aangevraagd bij Enexis. Afgelopen week werd ik gebeld dat het bij een aannemer wordt neergelegd omdat de buurman en wij doorgelust zijn.

Nu kreeg ik vanmogen een document van de Aannemer dat ik zelf moet zorgen voor het terugplaatsen van de betrating, gemeentelijke bestrating doen ze wel terugleggen.

Ik vind dit wel bijzonder, het is de aansluiting van enexis die over 2 erven loopt en dan mag je zelf als klant de boel dicht klinkeren?

hoe is dit bij jullie verlopen?

Gr,
Apart. Vorig jaar april is Liander hier ook geweest voor zo'n zelfde klus. Ze hebben hier ook gegraven in de voortuin en bestrating weggehaald. Alles keurig teruggeplaatst. Bij ons is een compleet nieuwe aansluiting gemaakt, omdat wij "secundair" op de aansluiting van de buren zaten.

Ik heb niet eens hoeven betalen voor 1 -> 3 fasen. Ze hebben het als "noodzakelijke vervanging" bestempeld en dan is het gratis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
sypie schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 06:56:
@Pizza_Boom Serieus? Een stekker met een stukje snoer, kroonsteentje en dan ene YMvK kabel? Dat is totaal niet wenselijk. Die zou ik nooit zo aanleggen toch zo snel mogelijk vervangen door een degelijke oplossing en de YMvK kabel de groepenkast in brengen, indien lang genoeg. Anders een lasdoosje boven de groepenkast waar je met een ander stukje YMvK kabel of installatiedraad in gaat.
Heb je gelezen? Dan lees je namelijk oude situatie.
Ik heb alle elektra vernieuwd in de veronderstelling dat binnen korte tijd ook de meterkast zou gaan... Dat duurde echter een jaar. De nieuwe groepenkast pastte er niet op, het oude spul hing net even te hoog.
Met een lasdoos heb je nog een probleem: je kan geen toekomstige groepen individueel afschakelen. Dit is opgezet toen bijna de gehele bovenverdieping nog op de rood en groen zat. Ten tijde van de foto was de gehele bovenverdieping vernieuwd en opnieuw gegroepeerd.

[ Voor 8% gewijzigd door Pizza_Boom op 17-05-2022 08:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:28
Pizza_Boom schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 07:52:
[...]

Heb je gelezen? Dan lees je namelijk oude situatie.
Op de foto van de nieuwe situatie zie ik ook een stekker met een snoer en dan een kroonsteen en een kabel. Als je dan toch nog 2 groepen vrij hebt kun je hem toch op 1 van die zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
jongetje schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 08:00:
[...]

Op de foto van de nieuwe situatie zie ik ook een stekker met een snoer en dan een kroonsteen en een kabel. Als je dan toch nog 2 groepen vrij hebt kun je hem toch op 1 van die zetten?
Dat is op de dag van aansluiten, een jaar terug.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fantastic_fox
Allen,

Ik heb met de uitvoerder van Enexis even gebeld gisteren en hij was het met me eens dat dit door de aannemer uitgevoerd dient te worden inclusief terugleggen van de bestaande bestrating bij beide adressen.

Doordat zij deze manier van aansluiten niet meer willen nemen ze alle kosten voor rekening.

Dank voor jullie reacties.

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-05 01:31
cedrix5 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 14:24:
Bij ons is er niks aangepast, buur deed nooit open voor enexis.
Nu huis verkocht, nieuwe buren. Deze mensen zijn zeer vriendelijk & coöperatief. Bij klussen wel kortsluiting in hun huis, waarna bij ons 1 fase (de gedeelde) eruit lag. Toen stuurde enexis een onderaannemer om smeltzekering te vervangen. Deze man snapte er niks van, contact met Enexis dat dit geen goede situatie is. Wel zekering vervangen. Tot nog toe geen extra info, maar stroom doet het en we hebben 3x25 (waarvan 1 fase gedeeld met buren).

Edit: ik heb destijds wel een beetje druk gezet bij enexis dat ik binnen wettelijke termijn mijn 3x25 wilde. Dus misschien vandaar dat ze ervoor hebben gekozen het met een beetje knutselen en lapwerk te realiseren.
Heb je nog iets van toezegging gekregen dat ze deze situatie willen gaan fixen oid?

Ik heb precies hetzelfde namelijk (3x25 hoofdstoppen in mijn huis, de buren op de L1 stop bijgeprikt direct naar hun meterbord) en zit ook in enexis gebied.
Ze zijn toen geweest om mijn meter te vervangen, maar ze waren niet bijzonder spraakzaam over de hele situatie.
Later is er nog een onderaannemer bij de buren geweest voor de metervervanging, maar die is onverrichterzake weer vertrokken omdat het meterbord te klein was. Hij vond het wel vreemd, maar was niet zijn pakkie aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
Onofficieel wel maar ik denk dat Enexis teveel werk heeft om dit serieus op te pakken.
Zolang ik er geen last van heb laat ik het zitten, scheelt ook weer gedoe hier en we wonen hier geen 10 jaar.
Als we nog eens zonder stroom vallen door toedoen van de buren zal ik enexis misschien wel weer wat onder druk zetten om het te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Pizza_Boom schreef op maandag 16 mei 2022 @ 23:58:
Momenteel ziet mijn meterkast er dus zo uit:
Ik lees nergens iets over dat het opgelost of veranderd gaat worden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pizza_Boom
sypie schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 12:24:
[...]

Ik lees nergens iets over dat het opgelost of veranderd gaat worden.
Ga een ander vervelen met niet constructief commentaar. De heren elektromonteurs van der onderaannemer vonden de oplossing erg netjes, waren blij met mijn A merk groepenkast, vonden de kabels prima. Ik heb alle kamers losgekoppeld, ik heb van 1 groep op de verdiepingen 5-6 groepen gemaakt. Alles is geaard, ik heb 1 kabel waarop mogelijk ooit nog een extra groepenkastje komt, die is voor de airco en eventueel een zonnepaneel of 2. De andere zonnepanelen zitten op een eigen dedicated groep, de meterkast is gestikkerd, er ligt een 3x4mm2 kabel naar de schuur voor een andere uitbreiding, samen met een 5x2,5 voor het interne schuurwerk met eventueel een schakeldraad. Het stopcontact op het terras is waterdicht en met grondkabel, de rest ligt in een slagvaste mantelbuis. De wasmachine heeft een eigen groep gekregen, buiten de rest van de bijkeuken. Er zijn al diverse extra's buisleidingen in de muur gestopt. Op de verdieping is, zoals ik al zei, alles losgekoppeld. Alle in een doos met lasdop gesmolten aansluitingen zijn er rücksichtslos uitgeknipt (want dat is zo veilig toch?), alle resetbare testzekeringen heb ik eruit geflikkerd. De aarde op de meterkast is weer daadwerkelijk aangesloten... En jij gaat lopen janken, zelfs na uitleg, over een laatste tijdelijke aansluiting die je op een foto van vorig jaar ziet. Heb je echt niks beters te doen. Moet je perse zo nodig je gram halen?

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/70l1KnC.jpg
Mooi hè, lasdoppen. :w

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Dtnel1Z.jpg
Of kroonsteentjes aan je buitenlamp. 8)7

[ Voor 0% gewijzigd door Pizza_Boom op 21-05-2022 20:47 . Reden: Het is natuurlijk een grondkabel, geen aardkabel ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Videopac

Rommelt wat aan.

Even terug naar het “probleem”: is het niet aan de netbeheerder om aan je buurman uit te leggen dat ze het destijds niet “goed” aangelegd hebben? De netbeheerder probeert jou nu op te zadelen met hun bespaarwerk uit het verleden.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polderviking
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 08-06 17:30
Ik ben het qua die electra situatie eigenlijk wel eens met Videopac, volgens mij is dit een probleem in beginsel voor de netbeheerder. Die heeft dat kennelijk zo aangesloten.
Ik zou dat vrij bezwaarlijk vinden om binnen te moeten komen met "hoi ik ben je nieuwe buurman, kan ik even aan je meterkast gaan trekken?" :)

Ik snap verder het probleem van je keukenboer ook niet echt, waarom kan je hem niet gewoon bestellen en mocht het echt vastlopen alsnog uitwisselen voor wat anders?
Zo'n kookplaat is toch niet echt maatwerk ofzo?

Edit: Ah, gat in je aanrecht natuurlijk.

[ Voor 4% gewijzigd door Polderviking op 17-05-2022 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03:51
Videopac schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 18:28:
Even terug naar het “probleem”: is het niet aan de netbeheerder om aan je buurman uit te leggen dat ze het destijds niet “goed” aangelegd hebben? De netbeheerder probeert jou nu op te zadelen met hun bespaarwerk uit het verleden.
Die bezuinigingen waren vroeger heel logisch. Woningbouwvereniging zet een blok huizen en dat doorlussen van 1 aansluiting naar 2 huizen is heel normaal. Fast forward 35 jaar verder, huizen verkocht aan 2 verschillende eigenaren en 1 fase is niet meer genoeg...

Hier gaat er ook gewoon een kabel naar de buren, meterkasten zitten naastelkaar. Gaat nog feestje worden als we tzt gaan verzwaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
_JGC_ schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 18:57:
[...]

Die bezuinigingen waren vroeger heel logisch. Woningbouwvereniging zet een blok huizen en dat doorlussen van 1 aansluiting naar 2 huizen is heel normaal. Fast forward 35 jaar verder, huizen verkocht aan 2 verschillende eigenaren en 1 fase is niet meer genoeg...

Hier gaat er ook gewoon een kabel naar de buren, meterkasten zitten naastelkaar. Gaat nog feestje worden als we tzt gaan verzwaren.
Mijn huis is onderhand meer dan 60 jaar oud, altijd koophuis geweest en had dit ook gewoon. 2 Meterkasten tegen elkaar en doorlussen maar. Mja, wat had je in de jaren 60 aan elektra? Een radio, wellicht een TV en een aantal gloeilampen?

[ Voor 7% gewijzigd door Pizza_Boom op 17-05-2022 20:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pvink
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 04-06 11:51
Toen ik bij Enexis op de de afdeling aansluitingen werkte was het de regel dat wanneer iemand gaat verzwaren waardoor er een nieuwe kabel gelegd dient te worden, dat Enexis ook direct een opdracht uitzet om ook de secundaire aansluiting kostenloos te saneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-06 16:11
Let wel goed op als ze je komen overzetten van 1 fase naar 3 fase.

Ik had dus zelf een oude 1 fase installatie vervangen door een 3 fase groepenkast met als tijdelijke oplossing een bruggetje in de kast zodat alle 3 de fases gevoed werden. Toen de Enexis monteur de boel kwam omzetten was ik nog net op tijd om hem erop te attenderen dat nog eerst het bruggetje verwijderd moest worden. Hij had anders zo 400V door mijn hele huisinstallatie gejaagd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@marktweakt merci maar geen zorgen bij mij is alles 3 fase gemaakt maar loopt allemaal over een fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Fantastic_fox schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 17:38:
@marktweakt merci maar geen zorgen bij mij is alles 3 fase gemaakt maar loopt allemaal over een fase.
Dat zegt ie dus.

Als je kast dus 3 fase is en je aansluiting 1 fase gebruik je een brug op de hoofdschakelaar om dus van 1 naar 3 te gaan.

Als ze dat bruggetje vergeten kan er een spectaculaire show ontstaan inclusief het ter ziele gaan van alles met een stekker en zelfs bekabeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@Vorkie @marktweakt Ik zal het even vooraf om 100%zeker te zijn even nakijken ik heb laatst even snel gekeken en toen leek er geen brug.

Ik ben even een paar dagen weg maar zal er zeker even naar kijken, jullie hebben gelijk anders wordt het vuurwerk zonder oliebollen en een hoop ellende erna.

Thnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom86
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 21-07-2023
Ik zit hier ook met een probleem. We hebben een verzwaring aangevraagd naar 3x25A allemaal
Goed gegaan. Meneer van het bedrijf kwam langs om te schouwen. Probleem is de buren zitten op 1 fase van mijn kabel. Buren willen niet meewerken om een eigen voeding te krijgen omdat de vloer( grindvloer) er deels uit moet. Zij willen deze kosten vergoed krijgen door de uitvoerder of enexis. Wat is nu wijsheid graag tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:48

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Tom86 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 17:49:
Ik zit hier ook met een probleem. We hebben een verzwaring aangevraagd naar 3x25A allemaal
Goed gegaan. Meneer van het bedrijf kwam langs om te schouwen. Probleem is de buren zitten op 1 fase van mijn kabel. Buren willen niet meewerken om een eigen voeding te krijgen omdat de vloer( grindvloer) er deels uit moet. Zij willen deze kosten vergoed krijgen door de uitvoerder of enexis. Wat is nu wijsheid graag tips
vroegah, kon het doorgaans dan nog steeds. enexis geen oplossingen aangedragen? zo uniek is die situatie niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom86
Nee enexis heeft het uit handen gegeven naar een andere firma. Die moeten het werk uitvoeren. Maar zolang de buren niet akkoord gaan gebeurd er niks we wachten al 3 maanden op antwoorden….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@Tom86 schiet zowiezo allemaal niet op, ik heb de aanvraag gedaan (en betaald) ergens april ofzo en de schouw staat voorlopig gepland voor volgende week...

daarna nog ingepland worden om te kijken wat er nu precies moet gedaan worden....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@Tom86 en ben je er nog uitgekomen? Wachttijden zijn iig absurd. Ik heb de aanvraag gedaan op 20 april, 20juli zijn ze hier geweest voor de schouw. Viel allemaal mee koppelen onder de oprit van de buren af en trekken een nieuwe draad voor ons naar de hoofdaansluiting.

Ik belde vandaag voor de planning maar de aannemer is tot week 35 op vakantie en dan pas wordt de planning gemaakt.

Weet er iemand of je iets tegen deze wachttijden kunt doen? Ik heb even zitten zoeken en ik meen dat ik las dat 18weken na aanvraag de termijn is dat het opgelost moet zijn. Echter waar kan je hier een bezwaar of iets dergelijks over maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom86
Ik kwam helaas niet verder met de aannemer, aangezien de buren hun vloer moeten slopen. Wat ik zelf ook niet zou willen doen. Ik heb enexis ingeschakeld, ze zijn gelijk opnieuw komen schouwen, ze gaan bij mij nu alles vernieuwen. Daar komt dan de dikkere kabel naar binnen, de buren worden weer secundair aangesloten. Zoals nu ook het geval is. Week 37 word het uitgevoerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@Tom86 ok mooi dat je er toch uit gaat komen, hoe lang heb jij van aanvraag tot week 37 moeten wachten?

Ik begin zo langzaamaan wat ongeduldig te worden van dit hele gedoe, maar helaas kan ik niemand anders inschakelen vandaar mijn vraag wat een normale termijn is voor dit alles en waar ik me kan wenden als deze termijn niet wordt gerespecteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom86
Vanaf april hebben we de aanvraag gedaan. Maar het lange wachten waren de buren vandaar deze oplossing. Uitvoerder had een wachttijd van 5 weken. Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijs
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-05 02:51
1x40 is een stuk duurder in je vastrechtkosten, dus een slechte oplossing.
Je vraagt 3 fasen aan, hoe de netbeheerder dat realiseert is hun probleem.
Werkt je buurman niet mee, dan kunnen ze een extra kabel naar jouw meterkast trekken in plaats van naar de buurman.
Geef ze een deadline wanneer het geregeld moet zijn, omdat je anders niet kunt koken.
Overigens gebruikt een inductieplaat vaak maar 2 fasen van de drie, dus eventueel kan er misschien nog een tussenoplossing bedacht worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:04
@Mathijs Nee hoor, 1x40A is even duur als 3x25A.
Vanaf 3x35A (of 3x40A) wordt het flink duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijs
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-05 02:51
Out.of.Control schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 16:50:
@Mathijs Nee hoor, 1x40A is even duur als 3x25A.
Vanaf 3x35A (of 3x40A) wordt het flink duurder.
Kijk maar HIER.
Vanaf 35A is het meer dan een euro per dag duurder.
Ik noemde het zonder eerst te kijken vastrecht, maar het staat omschreven als capaciteitstarief.

Edit: Oh, ik zie nu wat je bedoelt. Maargoed, wanneer de kabel te licht zou zijn voor 2 25A aansluitingen, dan verwacht ik dat toch ook voor een 40A aansluiting.
Er zal hoe dan ook een nieuwe kabel moeten komen, of deze nu naar de buren gaat of naar hunzelf.
Dan kan dat maar beter direct 3 fasen worden toch?

[ Voor 22% gewijzigd door Mathijs op 06-08-2022 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 00:29

thof

FP ProMod
Mathijs schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 16:57:
[...]

Kijk maar HIER.
Vanaf 35A is het meer dan een euro per dag duurder.
Ik noemde het zonder eerst te kijken vastrecht, maar het staat omschreven als capaciteitstarief.
Bij Liander staat het iets duidelijker:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dG5FmdXancUVN3avxOKhyHKLRAo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/686AGQj2sczZyJAFqhfI932Q.png?f=user_large

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:05
Kroonsteentjes aan je buitenlamp.
Koop jij ze dan met 30 meter vaste kabel dan die je op een losse groep aansluit?
Alle buitenlampen werken met kroonstenen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• cedrix5
Even update van mij als TS:

Huis naast ons is verkocht, nieuwe buren, Enexis kwam langs toen bij ons beiden de stroom was weggevallen. In ons geval was het maar 1 fase (de gedeelde dus). Ze hadden met klussen kortsluiting gemaakt. Enexis begreep niks van de situatie, maar na uitleg van mij (vorige buurman liet ze niet binnen om het op te lossen) gaat het nu goed geregeld worden. Nieuwe buren hebben al een en ander voorbereid voor nieuwe kabel te kunnen leggen. De reden dat de vorige buur geen Enexis in zijn (huur)huis wilde was vermoedelijk doordat er een en ander gekweekt werd op zolder.
Pagina: 1