TweakerVincent schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 10:50:
Mss toch overwegen om waterkoeling te nemen als dat een hoop gedoe scheelt. Ik was altijd bang voor lekken maar volgens mij is dat niet meer nodig toch?
En ik heb de case ervoor. Is toch gewoon vastmaken en gaan of is dat aardig wat werk?
Je kunt zeker waterkoeler overwegen, ik heb er zelf geen ervaring mee maar me er wel in verdiept. Deze video heeft me geholpen bij het kiezen voor aircooler, met een link direct naar de conclusie.
YouTube: Liquid Cooling vs. Air Cooling Benchmark In-Depth (NH-D15, NZXT X62,...
Kort samengevat: 'n aircooler heeft geen onderhoud nodig, en een langere levensduur (al zeggen sommigen dat je de koelpaste ooit moet vervangen), maar koelt niet even goed als water. Watercoolers van goede kwaliteit zijn betrouwbaar, maar zelfs de beste hebben een levensduur van 5-6 jaar, en hebben op een gegeven moment onderhoud nodig of moeten vervangen worden. Neem geen low-budget water cooler.
Het voordeel van een watercooler zou natuurlijk wel zijn dat je makkelijk bij de RAM/m2 kunt komen.
Maar als het echt gaat om die m2 makkelijk te kunnen vervangen, en je dat 1 of 2x gaat doen in de komende 5 jaar, zou ik daarvoor niet perse overschakelen naar waterkoeler. Je moet je kast toch openmaken. De koeler opnieuw plaatsen, tja, dat kost je 5 minuten als je er heel handig in bent, en een half uur als je er onzeker in bent. Da's nou ook niet iets om van wakker te liggen.
De case is niet heel lastig maar kost toch wel een paar uurtjes tenzij je al eerder een pc gebouwd hebt.
Wat mij tijd kostte mbt de kast:
- moederbord steun-schroeven plaatsen. ik had niet door dat het vreemde dopje dat erbij zat bedoeld was als schroevendraaier-adapter dus ik deed het met een tang, wat heel lastig ging

- uitvogelen welke PSU kabel waar moet aangesloten worden, en de richting. met youtube erbij gelukt.
- aansluiten van de frontpanel kabels. handig om door te hebben dat alle losse kabels samenkomen in een bijgeleverde adapter. Dus niet direct in de moederbord connector plaatsen.
- GPU power cable netjes trekken
- kabelmanagement viel me enorm mee, maar als je een perfectionist bent zal je er toch wel een uurtje plezier aan hebben