Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12:06
Ik wil een VR systeem opzetten, maar ernaast ook gewoon voor casual gebruik en .NET werkzaamheden.

Ik zit aan:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 5950X Boxed€ 898,99€ 898,99
1MoederbordenGigabyte Aorus X570 MASTER€ 345,06€ 345,06
1VideokaartenAsus TUF Gaming GeForce RTX 3090€ 1.680,09€ 1.680,09
1BehuizingenFractal Design Define 7 Tempered Glass Light Tint Zwart€ 139,-€ 139,-
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 75,46€ 75,46
1Geheugen internG.Skill Trident Z Neo F4-3600C14D-32GTZN€ 309,-€ 309,-
2Solid state drivesSamsung 980 Pro 1TB€ 228,-€ 456,-
1VR-brillenHP Reverb G2 - met controllers€ 699,-€ 699,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 4.602,60

te denken. Ik twijfel over het geheugen, CAS14 lijkt me top maar mss zie ik iets over het hoofd. En heeft iemand anders nog een beter idee?

Deze voeding neem ik mee: pricewatch: Corsair RM850x (2018) (EU-model) Zwart 850 Watt

Ik zou het liefste een 2TB 980pro willen maar die is er nog niet. Ik zou kunnen wachten en 1TB kunnen kopen en later de 2tb erbij.

[ Voor 7% gewijzigd door TweakerVincent op 03-12-2020 19:36 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoTimeRemains
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-09 22:53

NoTimeRemains

I know

Een voeding?

This is the Way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Ik heb een 850W die ik meeneem. pricewatch: Corsair RM850x (2018) (EU-model) Zwart

deze. Zou goed moeten gaan las ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supermidget
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Gaaf! Ik ben zelf een systeem aan het plannen met dezelfde CPU + Mobo (gallery: supermidget). Topic komt nog, want ik heb ook hulp nodig.

Schijnbaar is het voor deze CPU goed om 4 geheugen sticks te nemen ipv 2, dat scheelt 10% in game performance:
YouTube: AMD Ryzen: 4 vs. 2 Sticks of RAM on R5 5600X for Up to 10% Better Pe...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supermidget
  • Niet online
Voor het geheugen had ik zelf deze op het oog:
pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-3600C16Q-64GVKC

(overigens durf ik absoluut niet te zeggen of dit compatible is. dit is iets dat ik zelf nog moet na-kijken)

Als je enkel naar performance en capaciteit kijkt ben je in mijn ogen bij RAM beter af om geen RGB te nemen.

- pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-3600C16Q-64GVKC - true latency van 8,89ns 64G op 4 sticks, dus +10%
- pricewatch: G.Skill Trident Z Neo F4-3600C14D-32GTZN - 7,78ns 32G op 2 sticks, maar wel 14% betere latency

Geen idee welke van de twee uiteindelijk sneller is, maar eerste is wel dubbel zo groot

[ Voor 7% gewijzigd door supermidget op 03-12-2020 19:47 . Reden: grammatica ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supermidget
  • Niet online
Als koeling belangrijk is kun je overwegen voor een andere Case te gaan. Deze case is vanwege zijn gesloten voorkant niet de beste voor airflow, waardoor je kast wat sneller warm gaat zijn.

- YouTube: Fractal Define 7 Case Review: Excellent Build Quality, Thermal Chall...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmk
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

jmk

Dat van die kast heb ik ook gelezen
https://www.gamersnexus.n...ctal-define-7-case-review

Steve van Nexus zei ook dat als ze een Meshify versie van exact dezelfde kast zouden maken, hij er zelf 1 zou kopen(Zo heb ik het me herinnerd, review is al van een tijdje geleden)

Het is een hele mooi ruime kast die ook lekker stil is. Misschien als je een paar stille high pressure fans als intake monteert dat je het effect van de voorkant al wat meer negeert.

Andere goede kasten:
pricewatch: Lian Li Lancool II Mesh Performance

Meshify 2(let op er zijn veel kasten met bijna dezelfde naam, veel verschillen) :
YouTube: Fractal Meshify 2 Case Review: Thermals, Build Quality, & Airflow Be...

[ Voor 32% gewijzigd door jmk op 03-12-2020 20:05 ]

Yippie kayak, other buckets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
supermidget schreef op donderdag 3 december 2020 @ 19:39:
Gaaf! Ik ben zelf een systeem aan het plannen met dezelfde CPU + Mobo (gallery: supermidget). Topic komt nog, want ik heb ook hulp nodig.

Schijnbaar is het voor deze CPU goed om 4 geheugen sticks te nemen ipv 2, dat scheelt 10% in game performance:
YouTube: AMD Ryzen: 4 vs. 2 Sticks of RAM on R5 5600X for Up to 10% Better Pe...
Wbt geheugen heb ik ook eea gelezen, je moet dual rank hebben. Dan is 2x dual rank top, anders 4 keer single rank. Alleen weet ik niet hoe je kan zien of het dual of single rank is. Het zou opgeteld 64 (single rank) of 128 (dual rank) zijn maar kan dat nergens vinden.

Geheugen C14 is dezelfde als ik heb gevonden. Ik weet niet hoeveel C14 echt uit gaat maken tov 16. Maar leek mij beter

Wbt case moet ik nog kijken, vind de R7 wel nice eruit zien. en idsd wat fans nog erbij

[ Voor 4% gewijzigd door TweakerVincent op 03-12-2020 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supermidget
  • Niet online
[b]TweakerVincent in "Zeer high end pc. Niet OC mis ik nog wat?"
Wbt geheugen heb ik ook eea gelezen, je moet dual rank hebben. Dan is 2x dual rank top, anders 4 keer single rank. Alleen weet ik niet hoe je kan zien of het dual of single rank is. Het zou opgeteld 64 (single rank) of 128 (dual rank) zijn maar kan dat nergens vinden.
ah juist, ik las hier ook nog SgtStrider in "AMD Ryzen (ZEN3) platform Ervaringen & OC topic" : dat je 2x2x64 of 4x1x64 nodig hebt, al ging dat over 128GB totaal, niet 32 of 64.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
supermidget schreef op donderdag 3 december 2020 @ 20:07:
[...]

ah juist, ik las hier ook nog SgtStrider in "AMD Ryzen (ZEN3) platform Ervaringen & OC topic" : dat je 2x2x64 of 4x1x64 nodig hebt, al ging dat over 128GB totaal, niet 32 of 64.
Precies, maar het is mij niet goed duidelijk wanneer een DDR4 single of dual rank is. Single sided is wat anders....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supermidget
  • Niet online
Mogelijk relevant: Ryzen 5000 geheugen advies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supermidget
  • Niet online
-jacQues- in "hulp gevraagd voor werkend krijgen nieuwe computer" zegt dat zijn G.Skill Trident Z Neo F4-3600C16D-32GTZN dual rank is, en dat dit goede prestaties geeft. Alleen zijn die van hem 16 CL ipv 14

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:21
Ik zou voor de pricewatch: AMD Ryzen 7 5800X Boxed gaan. Die is 400 euro goedkoper terwijl die maar 0,4% langzamer is.

Verder de 6900XT, die is afhankelijk van het spel ook sneller dan de 3090 en ook een hele hoop goedkoper (richtprijs is 999 dollar als ik me niet vergis), maar is nog niet verkrijgbaar volgens mij.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
supermidget schreef op donderdag 3 december 2020 @ 20:49:
-jacQues- in "hulp gevraagd voor werkend krijgen nieuwe computer" zegt dat zijn G.Skill Trident Z Neo F4-3600C16D-32GTZN dual rank is, en dat dit goede prestaties geeft. Alleen zijn die van hem 16 CL ipv 14
Ja die wilde ik eerst tot ik de C14 zag. Ik weet niet precies hoeveel sneller ze zijn, OC zou makkelijker zijn maar dat hoeft niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Ramon schreef op donderdag 3 december 2020 @ 21:10:
Ik zou voor de pricewatch: AMD Ryzen 7 5800X Boxed gaan. Die is 400 euro goedkoper terwijl die maar 0,4% langzamer is.

Verder de 6900XT, die is afhankelijk van het spel ook sneller dan de 3090 en ook een hele hoop goedkoper (richtprijs is 999 dollar als ik me niet vergis), maar is nog niet verkrijgbaar volgens mij.
Ik vind de cores van de 5950x interessant.

6900XT is een goede tip! Zal eens kijken, gisteren al eea gelezen maar niet echt in verdiept. Videokaart zou altijd later kunnen, heb nu een 2080ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Klopt het dat je ook extra voordelen krijgt als je een AMD 6000 kaart in een amd board stopt? Bv dat je de HDMI aan de achterkant ook kan gebruiken en meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
TweakerVincent schreef op donderdag 3 december 2020 @ 21:11:
[...]

Ik vind de cores van de 5950x interessant.

6900XT is een goede tip! Zal eens kijken, gisteren al eea gelezen maar niet echt in verdiept. Videokaart zou altijd later kunnen, heb nu een 2080ti
Zeker interessant, zolang het maar duidelijk is dat het je nauwelijks game performance oplevert en wel een hoop geld extra kost. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Ramon schreef op donderdag 3 december 2020 @ 21:17:
[...]

Zeker interessant, zolang het maar duidelijk is dat het je nauwelijks game performance oplevert en wel een hoop geld extra kost. :)
Ik doe meer dan alleen gamen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
TweakerVincent schreef op donderdag 3 december 2020 @ 21:14:
Klopt het dat je ook extra voordelen krijgt als je een AMD 6000 kaart in een amd board stopt? Bv dat je de HDMI aan de achterkant ook kan gebruiken en meer?
Nee. Je hebt dan een CPU met ingebouwde GPU nodig. AMD noemt dat dan een APU, maar dat zijn low-end CPU's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
TweakerVincent schreef op donderdag 3 december 2020 @ 21:18:
[...]

Ik doe meer dan alleen gamen :-)
Dan moet je dat even opschrijven ergens, want dat kunnen wij niet ruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supermidget
  • Niet online
OP doet ook .Net ontwikkeling zoals beschreven.

Zelf gebruik ik Rider voor .Net, en het openen van een medium sized project (ongeveer 8 sub projecten) breng alle 8 CPU cores naar 100%, voor meer dan een minuut (i7-6700HQ @ 2.60GHz, 4 Core(s), 8 Logical Processor(s)).

Vandaar dat ik de 5950x heb gekocht, zodat hopelijk dit met minstens een factor 4 sneller wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris7
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
jmk schreef op donderdag 3 december 2020 @ 20:00:
Dat van die kast heb ik ook gelezen
https://www.gamersnexus.n...ctal-define-7-case-review

Steve van Nexus zei ook dat als ze een Meshify versie van exact dezelfde kast zouden maken, hij er zelf 1 zou kopen(Zo heb ik het me herinnerd, review is al van een tijdje geleden)

Het is een hele mooi ruime kast die ook lekker stil is. Misschien als je een paar stille high pressure fans als intake monteert dat je het effect van de voorkant al wat meer negeert.

Andere goede kasten:
pricewatch: Lian Li Lancool II Mesh Performance

Meshify 2(let op er zijn veel kasten met bijna dezelfde naam, veel verschillen) :
YouTube: Fractal Meshify 2 Case Review: Thermals, Build Quality, & Airflow Be...
Ik heb de pricewatch: Fractal Design Meshify 2 Clear Tempered Glass en erg tevreden mee, gekocht onder meer op basis van die review. Als je de Define 7 overweegt zou ik voor zo’n high end systeem dan eerder voor een airflow kast gaan, anders zet je toch telkens het deurtje open lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bedenkelijk
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-08-2023
Waarom dat moederbord als je niet gaat overclocken?

investeer dan liever in een redelijke externe dac en ditto headset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supermidget
  • Niet online
TweakerVincent schreef op donderdag 3 december 2020 @ 21:14:
Van de HDMI weet ik niet, maar AMD heeft wel ook Smart Memory Access gepresenteerd, wat ervoor zorgt dat de CPU meer van het Video-geheugen tegelijk kan benaderen.

- https://www.techpowerup.c...ccess-memory-performance/

Dat wil niet perse zeggen dat een AMD kaart altijd beter is. AMD heeft momenteel nog geen degelijk alternatief voor DLSS (AI upscaling) bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supermidget
  • Niet online
Bedenkelijk schreef op donderdag 3 december 2020 @ 22:20:

Ik ben niet OP, maar mijn keus viel hierop vanwege de extreem goede spanningsregeling bij de Aorus moederborden, wat er voor zorgt dat de CPU minder heet wordt. Voor mij is dat belangrijk om het systeem stil te houden.

Dan is er nog de keus tussen B550 of X570. Waarschijnlijk is voor mij X570 ook overkill, maar ik wil dit systeem lang gaan gebruiken, en x570 heeft meer bandbreedte voor allerlei uitbreidingen (zoals elk jaar een extra m2 kaart kopen die hopelijk steeds sneller en groter gaan zijn, eventueel via pcie adapters)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Het geheugen wat ik wil is dual rank en snel. Zie post: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/65064478

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Chris7 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 22:17:
[...]

Ik heb de pricewatch: Fractal Design Meshify 2 Clear Tempered Glass en erg tevreden mee, gekocht onder meer op basis van die review. Als je de Define 7 overweegt zou ik voor zo’n high end systeem dan eerder voor een airflow kast gaan, anders zet je toch telkens het deurtje open lijkt me.
Interessant, ga ik onderzoeken! dank. update, ziet er zeer goed uit, belangrijkste dat rare deurtje eruit, lijkt mij veel beter.

[ Voor 7% gewijzigd door TweakerVincent op 03-12-2020 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Bedenkelijk schreef op donderdag 3 december 2020 @ 22:20:

Ik heb een headset die prima is. A50 laatste model. Ik wil 3 m2 en 570 ivm pci 4.0 ivm snelle SSD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-07 22:36
B550 is recenter dan X570 waarbij het naar uitziet dat AMD B550 langer gaat ondersteunen. Tevens moet B550 niet actief gekoeld worden.

De extra bandbreedte geld enkel voor alles wat niet rechtstreeks met lanes aan de CPU hangt, dat wilt zeggen dat er ook B550 borden bestaan met 2x m2 slots op PCI express 4.0, de Gigabite B550 Aorus Master komt zelfs met 3X m2 slots op PCIe 4.0.

Je ziet het ook terug in de prijzen, B550 en X570 die héél dicht op elkaar zitten, X570 is momenteel een lastig te verkopen verhaal.

Ryzen's koel houden is inderdaad een uitdaging maar gezien je niet gaat OC'en moet je daar niet voor bij het moederbord zijn. Gezien de 5950X 2 keer 8 cores in een core complex stopt waar die 8 cores super dicht op elkaar zitten hebben die de neiging van elkaar op te stoken en heatspots te creëren.

Een zo efficiënt mogelijke koelpasta zodat die heatspots zoveel mogelijk snel hun warmte afgeven is van groot belang, zeker bij een 5950X. Dan zit je bij vloeibaar metaal pasta te kijken waar je wel heel hard mee moet oppassen, immers als je morst naast de CPU kun je heel de boel omzeep helpen. Tevens 3 dubbel controleren of de cold plate van de koeler geen aluminium is.

Als vervolg daarop, nadeel van luchtkoelers is dat je de hitte moet transporteren door je koelblok waarbij warmte nogal snel onderaan de koelblok blijft hangen en het dus geen nut heeft grote koelblokken te maken. Daar hebben we heatpipes voor uitgevonden echter Ryzen heeft de neiging heatpipes op hun knieën te duwen, als een heatpipe te warm word dan is de vloeistof in de heatpipe continu verdampt waardoor de efficiëntie van de heatpipe in elkaar zakt en de warmte niet meer goed transporteert doorheen de koelblok.

Dan kom je bij waterkoeling terecht, daar pomp je het water door de loop en dus ook de warmte waar je veel minder last hebt om warmte te transporteren naar een groot koelblok. Immers aan het einde van de rit koel je met waterkoeling nog altijd met lucht, het water is zuiver een warmte transport middel. Een Artic Freezer 2 is nauwelijks duurder maar gaat je wel serieus meer opleveren in het koeling gedeelte. Let er wel op dat je bij een dergelijke AIO koeler de toevoer/afvoer niet het hoogste punt maakt zoals vaak foutief getoond bij marketing foto's (anders zit je met luchtbellen in je toevoer/afvoer)

Heb je daar wat aan als je niet gaat OC'en? Ja, zeker bij een Ryzen 5950X gaat die reeds stock zijn boost snelheid prestaties laten afhangen van hoeveel thermische speling hij heeft.

Edit: nog vergeten toe te voegen, VR sets zeker als je gaat uitbreiden met extra camera's en tracking of andere attributen hebben de neiging héél veel stroom te vragen van je USB poorten waarbij het voorkomt dat een USB controller niet meer kan voldoen aan de stroomvraag. Hoe meer USB controllers met hun eigen voeding, hoe beter, desnoods via extra USB insteekkaarten. Al denk ik dat er ook USB stroom injectors zijn zodat de stroom niet meer via het moederbord moet komen.

Edit 2: Let er ook op dat je voldoende USB 2.0 poorten hebt, specifieke USB devices werken niet vlot op USB 3.0 of omgekeerd. Ik denk aan Plantronic headsets waar de helft niet werkt op USB 3.0 maar ook aan 2 VR tracking camera's hier die "niet compatibele USB poort" melden als ik ze op 3.0 durf aan te sluiten.

[ Voor 12% gewijzigd door sprankel op 03-12-2020 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supermidget
  • Niet online
TweakerVincent schreef op donderdag 3 december 2020 @ 19:31:
Ik wil een VR systeem opzetten, maar ernaast ook gewoon voor casual gebruik en .NET werkzaamheden.

Ik zit aan:

1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 75,46€ 75,46
Had je trouwens al gecheckt of deze CPU koeler genoeg ruimte laat voor DDR in alle slots (je hebt nu 2 sticks, ik weet of het in dat geval minder uitmaakt)?

Omdat ik zelf keek naar de Noctua NH-D15, daarvan had iemand gezegd dat daarbij enkel low-profile RAM past, maar die koeler is wel een slagje groter dan degene die jij hebt. Daarom was ik benieuwd of je het weet, want als de Black Rock goed past, switch ik misschien ook daarnaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakerVincent
supermidget schreef op donderdag 3 december 2020 @ 23:07:
[...]

Had je trouwens al gecheckt of deze CPU koeler genoeg ruimte laat voor DDR in alle slots (je hebt nu 2 sticks, ik weet of het in dat geval minder uitmaakt)?

Omdat ik zelf keek naar de Noctua NH-D15, daarvan had iemand gezegd dat daarbij enkel low-profile RAM past, maar die koeler is wel een slagje groter dan degene die jij hebt. Daarom was ik benieuwd of je het weet, want als de Black Rock goed past, switch ik misschien ook daarnaar.
volgens deze site wel:

https://www.bequiet.com/en/motherboardcheck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
sprankel schreef op donderdag 3 december 2020 @ 22:59:
B550 is recenter dan X570 waarbij het naar uitziet dat AMD B550 langer gaat ondersteunen. Tevens moet B550 niet actief gekoeld worden.

De extra bandbreedte geld enkel voor alles wat niet rechtstreeks met lanes aan de CPU hangt, dat wilt zeggen dat er ook B550 borden bestaan met 2x m2 slots op PCI express 4.0, de Gigabite B550 Aorus Master komt zelfs met 3X m2 slots op PCIe 4.0.

Je ziet het ook terug in de prijzen, B550 en X570 die héél dicht op elkaar zitten, X570 is momenteel een lastig te verkopen verhaal.

Ryzen's koel houden is inderdaad een uitdaging maar gezien je niet gaat OC'en moet je daar niet voor bij het moederbord zijn. Gezien de 5950X 2 keer 8 cores in een core complex stopt waar die 8 cores super dicht op elkaar zitten hebben die de neiging van elkaar op te stoken en heatspots te creëren.

Een zo efficiënt mogelijke koelpasta zodat die heatspots zoveel mogelijk snel hun warmte afgeven is van groot belang, zeker bij een 5950X. Dan zit je bij vloeibaar metaal pasta te kijken waar je wel heel hard mee moet oppassen, immers als je morst naast de CPU kun je heel de boel omzeep helpen. Tevens 3 dubbel controleren of de cold plate van de koeler geen aluminium is.

Als vervolg daarop, nadeel van luchtkoelers is dat je de hitte moet transporteren door je koelblok waarbij warmte nogal snel onderaan de koelblok blijft hangen en het dus geen nut heeft grote koelblokken te maken. Daar hebben we heatpipes voor uitgevonden echter Ryzen heeft de neiging heatpipes op hun knieën te duwen, als een heatpipe te warm word dan is de vloeistof in de heatpipe continu verdampt waardoor de efficiëntie van de heatpipe in elkaar zakt en de warmte niet meer goed transporteert doorheen de koelblok.

Dan kom je bij waterkoeling terecht, daar pomp je het water door de loop en dus ook de warmte waar je veel minder last hebt om warmte te transporteren naar een groot koelblok. Immers aan het einde van de rit koel je met waterkoeling nog altijd met lucht, het water is zuiver een warmte transport middel. Een Artic Freezer 2 is nauwelijks duurder maar gaat je wel serieus meer opleveren in het koeling gedeelte. Let er wel op dat je bij een dergelijke AIO koeler de toevoer/afvoer niet het hoogste punt maakt zoals vaak foutief getoond bij marketing foto's (anders zit je met luchtbellen in je toevoer/afvoer)

Heb je daar wat aan als je niet gaat OC'en? Ja, zeker bij een Ryzen 5950X gaat die reeds stock zijn boost snelheid prestaties laten afhangen van hoeveel thermische speling hij heeft.

Edit: nog vergeten toe te voegen, VR sets zeker als je gaat uitbreiden met extra camera's en tracking of andere attributen hebben de neiging héél veel stroom te vragen van je USB poorten waarbij het voorkomt dat een USB controller niet meer kan voldoen aan de stroomvraag. Hoe meer USB controllers met hun eigen voeding, hoe beter, desnoods via extra USB insteekkaarten. Al denk ik dat er ook USB stroom injectors zijn zodat de stroom niet meer via het moederbord moet komen.

Edit 2: Let er ook op dat je voldoende USB 2.0 poorten hebt, specifieke USB devices werken niet vlot op USB 3.0 of omgekeerd. Ik denk aan Plantronic headsets waar de helft niet werkt op USB 3.0 maar ook aan 2 VR tracking camera's hier die "niet compatibele USB poort" melden als ik ze op 3.0 durf aan te sluiten.
dank voor je uitgebreide post. Ga ik morgen mee aan de slag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
sprankel schreef op donderdag 3 december 2020 @ 22:59:

Het gedeelte van koeling snap ik niet goed in je verhaal. ik wil 3 m2 op Pci 4.

Werkt een 5950x beter op een B550 MASTER gigabyte board?

update

net even naar B550 zitten kijken maar bij >1 m2 worden zaken niet beter. Draait de GPU op 8 ipv 16. Ook geen usb c front header. laat maar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sprankel
TweakerVincent schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 10:57:
[...]

Het gedeelte van koeling snap ik niet goed in je verhaal. ik wil 3 m2 op Pci 4.

Werkt een 5950x beter op een B550 MASTER gigabyte board?

update

net even naar B550 zitten kijken maar bij >1 m2 worden zaken niet beter. Draait de GPU op 8 ipv 16. Ook geen usb c front header. laat maar
X570 moederborden hebben actieve koeling nodig door middel van een fan op het moederbord. Dat zijn typerend niet de meest stille dingen.

De wens voor héél veel PCIe4 lanes, dat is momenteel de enigste reden waarom je X570 zou willen dus als dat iets is belangerijk is voor je moet je idd X570 nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
sprankel schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 12:49:
[...]

X570 moederborden hebben actieve koeling nodig door middel van een fan op het moederbord. Dat zijn typerend niet de meest stille dingen.

De wens voor héél veel PCIe4 lanes, dat is momenteel de enigste reden waarom je X570 zou willen dus als dat iets is belangerijk is voor je moet je idd X570 nemen.
De actieve fans vind ik geen probleem. Veel PCI lanes wel voor 3 m2’s.

Maar de MASTER 570 is wel ok wat jou betreft?

[ Voor 4% gewijzigd door TweakerVincent op 04-12-2020 12:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sprankel
TweakerVincent schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 12:58:
[...]

De actieve fans vind ik geen probleem. Veel PCI lanes wel voor 3 m2’s.

Maar de MASTER 570 is wel ok wat jou betreft?
Dat is een zeer prijzig bordje waar er goedkopere alternatieven zijn als je X570 wenst. Als prijs geen rol speelt is het uiteraard ok, als prijs wel een rol speelt, wat heeft dit X570 bord meer dan een goedkoper X570 bord waar je iets aan hebt?

Voor de koeling van je CPU gaat het niets uitmaken, dan moet je echt eerst in koeling gaan investeren en dan zit je bij dit soort borden eerder te kijken als je vervolgens wilt OC'en. Tenzij er andere features zijn dat dit mobo heeft die voor jou belangerijk zijn tov goedkopere borden.

Het is niet aan mij om die vragen te beantwoorden, dat is aan jou :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
sprankel schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 13:11:
[...]

Dat is een zeer prijzig bordje waar er goedkopere alternatieven zijn als je X570 wenst. Als prijs geen rol speelt is het uiteraard ok, als prijs wel een rol speelt, wat heeft dit X570 bord meer dan een goedkoper X570 bord waar je iets aan hebt?

Voor de koeling van je CPU gaat het niets uitmaken, dan moet je echt eerst in koeling gaan investeren en dan zit je bij dit soort borden eerder te kijken als je vervolgens wilt OC'en. Tenzij er andere features zijn dat dit mobo heeft die voor jou belangerijk zijn tov goedkopere borden.

Het is niet aan mij om die vragen te beantwoorden, dat is aan jou :+
Ik vind 3 x m2 nvme belangrijk. veel USB porten, onboard usb-c connector en een stabiel bord. Mss dat ik ooit in de toekomst een klein beetje ga overclocken (kans niet groot). Wifi6+ bluetooth, lan 2.5 maar dat hebben ze allemaal (lan).

De meeste goedkopere borden hebben volgens mij geen wifi of 2 m2 enz. Of kijk ik verkeerd>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprankel
TweakerVincent schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 13:31:
[...]

Ik vind 3 x m2 nvme belangrijk. veel USB porten, onboard usb-c connector en een stabiel bord. Mss dat ik ooit in de toekomst een klein beetje ga overclocken (kans niet groot). Wifi6+ bluetooth, lan 2.5 maar dat hebben ze allemaal (lan).

De meeste goedkopere borden hebben volgens mij geen wifi of 2 m2 enz. Of kijk ik verkeerd>
Bij moederborden geld de regel dat je vooral betaald voor extra's, zoals een 3de m2 slot, zoals wifi, zoals extra poorten, dat is waar het grote verschil zit.

Als ik jou eisen erbij neem dan is het de beste bang for buck

https://tweakers.net/pricewatch/1473748/msi-meg-x570-unify/specificaties/

Waar zit het verschil?

- 1 netwerkpoort van 1Gbs
- 2 USB 2.0 poorten minder op de achterkant maar je krijgt maar bij de USB 3 poorten krijg je meer gen2 ipv gen1 waar de duurdere maar 1 gen2 type A bied, beide bieden veel headers om bijkomende USB 2.0 poorten bij aan te sluiten wat zowel via de ingebouwde case kan of via een simpel verloop kaartje.

En dat is het, ik kon niet meteen iets anders vinden, het zijn beide dure borden, beide 14 phases, evenveel M3 slots, er is wat verschil in USB 2 poorten maar dat weegt niet op tegen de gen 3 poorten. Tenzij ik iets over het hoofd zie?

Je betaald dus 70 euro meer, voor een extra intel 1GB poort en dat was het dan ook eigenlijk.

En dat is wat ik bedoel met moederborden, je betaald vooral voor extra's waarbij de heel dure vaak niet meer zijn dan wat domme dingen zoals een extra netwerkpoort. Maakt ook logica voor productie, je neemt een bord, je haalt er wat compenenten van die je kan missen, voila, dat is het goedkope bord. Wil je die extra poort, dan betaal je de volle pot. Zoveel van die heel dure moederborden worden er immers echt niet verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:20
De B550 Master presteert beter op het gebied van stroomvoorziening dan de X570 Master en X570 Unify. Die heeft bovendien ook 3x PCIe 4.0 M.2 en allemaal via snelle CPU lanes. Is nog goedkoper ook.

pricewatch: Gigabyte Aorus B550 Master

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Djarune schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 12:44:
De B550 Master presteert beter op het gebied van stroomvoorziening dan de X570 Master en X570 Unify. Die heeft bovendien ook 3x PCIe 4.0 M.2 en allemaal via snelle CPU lanes. Is nog goedkoper ook.

pricewatch: Gigabyte Aorus B550 Master
quote hierboven:

Ziet er voor mij niet beter uit, aangezien ik 2 en wss 3 M2’s ga gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
TweakerVincent schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 12:47:
[...]

quote hierboven:

PCIe 3.0 x16 of PCIe 4.0 x8 bottleneckt de RTX 3090 niet als je een stevige processor hebt. Lijkt mij geen enkel probleem. Anders hadden alle Intel bouwers ook een probleem. Denk ook er aan dat PCIe 4.0 chipset lanes van de X570 trager zijn dan de CPU lanes van de Ryzen CPU. Wel echt bizar dat er geen USB-C header op zit inderdaad. Dat had ik niet verwacht op dit prijsniveau.

Los daarvan vind ik dat je naar borden met enorme VRM staat te kijken, terwijl je niet wil overklokken en het je eigenlijk gaat om de hoeveelheid M.2 poorten? Dan is de pricewatch: Asus Prime X570-PRO met pricewatch: Asus HYPER M.2 X16 GEN 4 CARD ook interessant voor je. Dan kun je 6x PCIe 4.0 x4 M.2 installeren 8). Er kan 250A door dat bord en kan de 5950x maxed out aan op luchtkoeling.

Over PCIe 4.0 SSD's gesproken. Die 980 Pro's zijn te duur voor de prestaties. De pricewatch: WD Black NVMe SSD SN850 1TB (zonder heatsink) presteert veel beter. Zie de review van Tweaktown

[ Voor 5% gewijzigd door Djarune op 05-12-2020 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Djarune schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 12:57:
[...]

PCIe 3.0 x16 of PCIe 4.0 x8 bottleneckt de RTX 3090 niet als je een stevige processor hebt. Lijkt mij geen enkel probleem. Anders hadden alle Intel bouwers ook een probleem. Denk ook er aan dat PCIe 4.0 chipset lanes van de X570 trager zijn dan de CPU lanes van de Ryzen CPU. Wel echt bizar dat er geen USB-C header op zit inderdaad. Dat had ik niet verwacht op dit prijsniveau.

Los daarvan vind ik dat je naar borden met enorme VRM staat te kijken, terwijl je niet wil overklokken en het je eigenlijk gaat om de hoeveelheid M.2 poorten? Dan is de pricewatch: Asus Prime X570-PRO met pricewatch: Asus HYPER M.2 X16 GEN 4 CARD ook interessant voor je. Dan kun je 6x PCIe 4.0 x4 M.2 installeren 8). Er kan 250A door dat bord en kan de 5950x maxed out aan op luchtkoeling.

Over PCIe 4.0 SSD's gesproken. Die 980 Pro's zijn te duur voor de prestaties. De pricewatch: WD Black NVMe SSD SN850 1TB (zonder heatsink) presteert veel beter. Zie de review van Tweaktown
Interessant, later vandaag eens uitgebreid naar kijken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supermidget
  • Niet online
Als je vast komt te zitten met het booten van je motherboard en CPU, laat het me weten, ik heb precies deze nu. Het is een heel gedoe, maar na 2 dagen worstelen draait ie nu! En goed ook!

• TweakerVincent
Ik kan via werk nu een pc bestellen maar helaas is de 2 TB 980 Pro nog niet uit en ook niet echt bekend wanneer wel. Q1 iig.

Alternatief zou de WD ssd zijn maar ik las niet beste berichten over betrouwbaarheid. Een firmware update zou het wel fixen maar vind het maar risicovol.

Zijn er andere smaken?

Workaround zou mss zijn nu een 1tb kopen en later een 2tb en dan clonen. Neem aan dat dat nog steeds ok gaat (ook windows boot partitie)? Of is dat bij nvme ssd’s anders?

Ik zoek een super snelle SSD voor .NET development werkzaamheden. pci 4.0 NVME SSD.

[ Voor 8% gewijzigd door TweakerVincent op 17-12-2020 14:22 ]

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• TweakerVincent
Ik zoek een high end pci 4.0 NVME SSD. Deze is dan toch niet geschikt?

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

TweakerVincent schreef op donderdag 17 december 2020 @ 14:19:
[...]

Ik zoek een high end pci 4.0 NVME SSD. Deze is dan toch niet geschikt?
Dan is het handig dat te vermelden in OP. verder werkt deze prima, en is er eigenlijk nog geen reden uit je OP te halen waarom je een snellere SSD nodig hebt. Wat je winst zou zijn, qua prijs prestatie

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• TweakerVincent
Hackus schreef op donderdag 17 december 2020 @ 14:21:
[...]

Dan is het handig dat te vermelden in OP. verder werkt deze prima, en is er eigenlijk nog geen reden uit je OP te halen waarom je een snellere SSD nodig hebt. Wat je winst zou zijn, qua prijs prestatie
Voor .NET dev werkt wil ik zo snel mogelijk. Excuus stond idd niet in OP

• TweakerVincent
Ik wil deze spullen denk ik gaan bestellen. Iemand nog een suggestie?

1ProcessorsAMD Ryzen 9 5950X Boxed€ 906,90€ 906,90
1MoederbordenGigabyte Aorus X570 MASTER€ 346,05€ 346,05
1VideokaartenASUS TUF Gaming GeForce RTX 3090€ 1.700,05€ 1.700,05
1BehuizingenFractal Design Meshify 2 Dark Tempered Glass€ 130,93€ 130,93
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 76,45€ 76,45
1Geheugen internG.Skill Trident Z Neo F4-3600C14D-32GTZN€ 329,-€ 329,-
2Solid state drivesSamsung 980 Pro 1TB€ 229,-€ 458,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 4.646,38

Ik wil eigenlijk een 2TB SSD NVME maar de pro 980 is er nog niet :(. Plan is een clone te doen als hij er over een tijd je zodat ik 3 M2 in gebruik heb en dan de CPU 2 tb maak. (plus dus de 2 980 pros 1TB)

[ Voor 3% gewijzigd door TweakerVincent op 17-12-2020 14:50 ]

• TweakerVincent
supermidget schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 21:40:
Als je vast komt te zitten met het booten van je motherboard en CPU, laat het me weten, ik heb precies deze nu. Het is een heel gedoe, maar na 2 dagen worstelen draait ie nu! En goed ook!
Lag dat aan een BIOS update oid?

• supermidget
  • Niet online
Ik ben zelf voor pricewatch: Gigabyte Aorus Gen4 SSD 2TB gegaan, vanwege 2TB, en die is absoluut snel genoeg. Wil je trouwens clonen voor backup of performance? RAID 0 met deze SSD's gaat enkel bandbreedte verhogen voor grote sequentiele reads, maar 4k random juist vertragen (meer belangrijk voor dagelijks gebruik)

De hardware die je hebt gekozen past zo te zien ook in de Meshify C. Dan kun je eventueel wat ruimte besparen op je bureau, of meer flexibiliteit met plaatsen van de case in kasten e.d.

Voor de GPU zou ik persoonlijk wachten tot de voorraadtekorten voorbij zijn en tijdelijk werken met iets simpels... 1700 Eur is toch wel te gek, maar dat is natuurlijk persoonlijk. Zelf ben ik uiteindelijk met RX 5600 XT gegaan als lower-mid-end kaart. De nieuwe RX 6900 XT van AMD kan goed opboxen tegen RTX 3090, tegen een fors lagere (aanbevolen) prijs van 1000$. Beschikbaarheid is natuurlijk het grootste probleem momenteel.

Heb je al nagedacht over koeling? Wil je de standaard case-fans gaan gebruiken? Je kunt voor een stiller systeem overwegen de stock-fans te vervangen door Noctua fans. In mijn meshify-c heb ik de oude stock uitlaat fan onderin geinstalleerd om de GPU en moederbord chip extra te koelen, misschien is dat voor Meshify 2 niet nodig.

• TweakerVincent
supermidget schreef op donderdag 17 december 2020 @ 15:05:
Ik ben zelf voor pricewatch: Gigabyte Aorus Gen4 SSD 2TB gegaan, vanwege 2TB, en die is absoluut snel genoeg. Wil je trouwens clonen voor backup of performance? RAID 0 met deze SSD's gaat enkel bandbreedte verhogen voor grote sequentiele reads, maar 4k random juist vertragen (meer belangrijk voor dagelijks gebruik)

De hardware die je hebt gekozen past zo te zien ook in de Meshify C. Dan kun je eventueel wat ruimte besparen op je bureau, of meer flexibiliteit met plaatsen van de case in kasten e.d.

Voor de GPU zou ik persoonlijk wachten tot de voorraadtekorten voorbij zijn en tijdelijk werken met iets simpels... 1700 Eur is toch wel te gek, maar dat is natuurlijk persoonlijk. Zelf ben ik uiteindelijk met RX 5600 XT gegaan als lower-mid-end kaart. De nieuwe RX 6900 XT van AMD kan goed opboxen tegen RTX 3090, tegen een fors lagere (aanbevolen) prijs van 1000$. Beschikbaarheid is natuurlijk het grootste probleem momenteel.

Heb je al nagedacht over koeling? Wil je de standaard case-fans gaan gebruiken? Je kunt voor een stiller systeem overwegen de stock-fans te vervangen door Noctua fans. In mijn meshify-c heb ik de oude stock uitlaat fan onderin geinstalleerd om de GPU en moederbord chip extra te koelen, misschien is dat voor Meshify 2 niet nodig.
Met clonen bedoelde ik eenmalig. Dus als de 2TB er is, dan even een clone van 1 -> 2 TB

SSD zal ik even checken, tnx.

Meshify 2 koos ik omdat iemand mij daarop wees ivm airflow. Die van jou ken ik niet, zal ik zo even onderzoeken.

Fans moet ik idd nog bekijken.

Wbt videokaart, het is krankzinnig veel geld maar ik krijg de helft + BTW terug via werk... Dus daarom nu al kopen, kan niet later los.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supermidget
  • Niet online
TweakerVincent schreef op donderdag 17 december 2020 @ 14:48:
[...]

Lag dat aan een BIOS update oid?
Ja, uiteindelijk kwam het daar wel op neer. Het flashen van de BIOS is echter niet zo vanzelfsprekend.

Zeker belangrijk:
- Volg de instructies voor het flashen (kopieren van de file, en hernoemen naar gigabyte.bin)
- Gebruik de laatste BIOS versie (31fo), niet de versie ervoor. De versie ervoor resette de BIOS settings elke keer als ik de voeding afzette, waardoor XMP niet onthouden werd en andere optimalisaties.
- Gebruik een USB met een Master-Boot-Record (MBR), geformatteerd in FAT32. In mijn geval werkte enkel een 8GB stick, niet een 1GB stick. Op internet raden mensen 8 of 16 aan.
- Q-Flash+ duurt zeker een minuut. Als het heel snel klaar is, ging het niet goed.
- Ook als het een minuut heeft gedraaid en het moederbord uitging, is het geen garantie dat het systeem boot. Het kan nog steeds zijn dat je het met een andere USB stick moet proberen.
- Zet Multi-BIOS UIT met de switch op het moederbord voor het flashen.

Mogelijk belangrijk:
- Alle hardware weglaten van het moederbord. CPU, RAM, GPU, SSD allemaal weg. Al lijkt de Q-flash plus functie ook te activeren met een CPU erin, al werkte het toen niet vermoedelijk vanwege het verkeerde USB type.

[ Voor 5% gewijzigd door supermidget op 17-12-2020 15:16 ]

• supermidget
  • Niet online
TweakerVincent schreef op donderdag 17 december 2020 @ 15:12:
[...]

Met clonen bedoelde ik eenmalig. Dus als de 2TB er is, dan even een clone van 1 -> 2 TB

SSD zal ik even checken, tnx.

Meshify 2 koos ik omdat iemand mij daarop wees ivm airflow. Die van jou ken ik niet, zal ik zo even onderzoeken.

Fans moet ik idd nog bekijken.

Wbt videokaart, het is krankzinnig veel geld maar ik krijg de helft + BTW terug via werk... Dus daarom nu al kopen, kan niet later los.
Gotcha :) Meshify C heeft ook heel goede airflow, maar de stockfans zijn niet zo goed. Met noctua fans is het een van de beste cases, al hoewel in de vergelijking de andere cases draaien met standaard fans.

YouTube: Fractal Meshify C Review: Thermals & Noise vs. Define C

• TweakerVincent
Heb je trouwens niet een headsink gebruiken voor die NVME ssd’s? Las ik laatste over maar de 980 pro is gewoon zonder?

• Djarune
De pricewatch: WD Black NVMe SSD SN850 2TB (zonder heatsink) heb je als alternatief. Oh die staat ook in je TS. Overheen gelezen. Firmware is altijd een dingetje bij nieuwe SSD's. Is bij Samsung niet veel anders in het verleden.

[ Voor 27% gewijzigd door Djarune op 17-12-2020 15:37 ]

• TweakerVincent
Djarune schreef op donderdag 17 december 2020 @ 15:36:
De pricewatch: WD Black NVMe SSD SN850 2TB (zonder heatsink) heb je als alternatief. Oh die staat ook in je TS. Overheen gelezen. Firmware is altijd een dingetje bij nieuwe SSD's. Is bij Samsung niet veel anders in het verleden.
Ja deze bedoelde ik maar wil ik juist niet. Geen zin in onbetrouwbare SSD’s.

• Djarune
Windows heeft trouwens niet veel baat bij snellere nvme's. Voor software development, video encoding en andere werkzaamheden die een hoge schrijf snelheid vereisen heb je liever een aparte nvme voor deze taken en een wat simpelere nvme of sata ssd voor Windows.

• supermidget
  • Niet online
TweakerVincent schreef op donderdag 17 december 2020 @ 15:23:
Heb je trouwens niet een headsink gebruiken voor die NVME ssd’s? Las ik laatste over maar de 980 pro is gewoon zonder?
De Aorux x570 master heeft ingebouwde heatsinks voor de drie m2 slots. Je kunt die zien op het plaatje, je haalt eerst de zwarte plaat eraf, installeert dan de SSD en dan de plaat weer erop.

• supermidget
  • Niet online
Overigens is het misschien goed als ik je waarschuw voor dit moederbord.

De standaard instellingen geven teveel voltage aan de CPU tijdens boosts, waardoor hij overhit raakt. Op een willekeurig moment waren ineens een paar componenten op het moederbord boven de 100 graden gekomen! En het ligt zeker niet aan mijn koeling, want Cinebench draaide alle cores op 100% op 60 graden (wel gelimiteerd tot 3.8Ghz), dus koeling doet het prima.

Sindsdien heb ik met iemands hulp de CPU vastgezet op 1.3V en de frequentie op 4.3Ghz. Nu heb ik geen boosts meer tot 4.9Ghz, maar nu is de snelheid altijd 4.3Ghz (ipv variabel tussen 3.8 en 4.9), en hij draait op een normale temperatuur zonder te overhitten.

Pas als er nieuwe BIOS updates komen die de spanningscurve verbeteren zou ik het weer terug durven zetten naar variabele voltage (precision boost), want 100+ graden is echt niet OK.

Ik weet niet of andere moederborden hier minder problemen mee hebben. 5950x is nog supernieuw dus mogelijk moet dit overal nog getweakt worden.

edit: ik zie net dat Gigabyte heeft geantwoord op mijn support ticket. Die beweren dat het aan de videokaart ligt (MSI RX 5600XT Gaming X)

[ Voor 6% gewijzigd door supermidget op 17-12-2020 16:02 ]

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:16
TweakerVincent schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 12:47:
[...]

quote hierboven:

Dat zal je met X570 ook hebben als je de NVME's direct aan de cpu wil hangen. De Ryzen 5950X heeft immers maar 20 PCIE4.0 lanes, standaard 16 voor de GPU en 4 voor een NVME drive.

Wil je 3x NVME dan zal of de GPU op x8 lopen en je 3 x4 NVME drives via de CPU, of de GPU gebruikt 16 lanes, 1 NVME loopt via de cpu op x4 en 2 NVME drives lopen via de chipset.

Daar zowel bij X570 als B550 tussen de chipset en de cpu een x4 PCIE4.0 link aanwezig is zal dat in beide gevallen er dus voor zorgen dat je nooit een x16 GPU en 3x een 4x NVME op PCIE4.0 nooit op volle bandbreedte kan gebruiken, wil je dat wel dan moet je naar Theadripper kijken, niet naar het AM4 platform.

@supermidget wat voor componenten waren dat die 100c werden? Bepaalde VRM's kunnen dat in principe best aan. Nu zou ik op een X570 Master moederbord niet heel snel temperaturen van 100+ verwachten, maar als de VRM's geen / weinig airflow krijgen is het denk ik ook niet onmogelijk.

[ Voor 12% gewijzigd door Dennism op 17-12-2020 16:16 ]

• TweakerVincent
Dennism schreef op donderdag 17 december 2020 @ 16:11:
[...]

Dat zal je met X570 ook hebben als je de NVME's direct aan de cpu wil hangen. De Ryzen 5950X heeft immers maar 20 PCIE4.0 lanes, standaard 16 voor de GPU en 4 voor een NVME drive.

Wil je 3x NVME dan zal of de GPU op x8 lopen en je 3 x4 NVME drives via de CPU, of de GPU gebruikt 16 lanes, 1 NVME loopt via de cpu op x4 en 2 NVME drives lopen via de chipset.

Daar zowel bij X570 als B550 tussen de chipset en de cpu een x4 PCIE4.0 link aanwezig is zal dat in beide gevallen er dus voor zorgen dat je nooit een x16 GPU en 3x een 4x NVME op PCIE4.0 nooit op volle bandbreedte kan gebruiken, wil je dat wel dan moet je naar Theadripper kijken, niet naar het AM4 platform.

@supermidget wat voor componenten waren dat die 100c werden? Bepaalde VRM's kunnen dat in principe best aan. Nu zou ik op een X570 Master moederbord niet heel snel temperaturen van 100+ verwachten, maar als de VRM's geen / weinig airflow krijgen is het denk ik ook niet onmogelijk.
Ik dacht dat 3 kon maar lees idd andere dingen nu. Mss dan maar gewoon 2 M2’s gebruiken en nu 1 kopen en later de de 2TB variant. heb dan 3 TB das wel ok op zich.

Wil GPU wel x16

Dat gaat wel prima toch?

• Dennism
TweakerVincent schreef op donderdag 17 december 2020 @ 16:33:
[...]

Ik dacht dat 3 kon maar lees idd andere dingen nu. Mss dan maar gewoon 2 M2’s gebruiken en nu 1 kopen en later de de 2TB variant. heb dan 3 TB das wel ok op zich.

Wil GPU wel x16

Dat gaat wel prima toch?
bij 2 NVME drives zal er ook altijd minimaal 1 via de chipset lopen als je de GPU op x16 wil hebben, of de GPU zal op x8 draaien en dan moet je een NVMA gebruiken via een insteekkaart.

Je hebt immers maar 20 lanes op AM4, die zijn verdeeld in 16/4 of 8/8/4 bij de Aorus X570 master zo te zien op deze spec pagina: https://www.gigabyte.com/...AORUS-MASTER-rev-10/sp#sp

Waar je kan lezen dat er maar 1x een M.2 slot via de cpu loopt en de overige 2 via de chipset.
Integrated in the CPU (M2A_SOCKET):
3rd Generation AMD Ryzen™ processors:
1 x M.2 connector (Socket 3, M key, type 2242/2260/2280/22110 SATA and PCIe 4.0 x4/x2 SSD support)

2nd Generation AMD Ryzen™ processors/2nd Generation AMD Ryzen™ with Radeon™ Vega Graphics processors/AMD Ryzen™ with Radeon™ Vega Graphics processors:
1 x M.2 connector (Socket 3, M key, type 2242/2260/2280/22110 SATA and PCIe 3.0 x4/x2 SSD support)

Integrated in the Chipset (M2B_SOCKET/M2C_SOCKET):
1 x M.2 connector (Socket 3, M key, type 2242/2260/2280/22110 SATA and PCIe 4.0*/3.0 x4/x2 SSD support) (M2B_SOCKET)
* For 3rd Generation AMD Ryzen™ processors only.
1 x M.2 connector (Socket 3, M key, type 2242/2260/2280 SATA and PCIe 4.0*/3.0 x4/x2 SSD support) (M2C_SOCKET)
* For 3rd Generation AMD Ryzen™ processors only.

6 x SATA 6Gb/s connectors
Support for RAID 0, RAID 1, and RAID 10
* Refer to "1-9 Internal Connectors," for the installation notices for the M.2 and SATA connectors.

• TweakerVincent
Dennism schreef op donderdag 17 december 2020 @ 16:46:
[...]

bij 2 NVME drives zal er ook altijd minimaal 1 via de chipset lopen als je de GPU op x16 wil hebben, of de GPU zal op x8 draaien en dan moet je een NVMA gebruiken via een insteekkaart.

Je hebt immers maar 20 lanes op AM4, die zijn verdeeld in 16/4 of 8/8/4 bij de Aorus X570 master zo te zien op deze spec pagina: https://www.gigabyte.com/...AORUS-MASTER-rev-10/sp#sp

Waar je kan lezen dat er maar 1x een M.2 slot via de cpu loopt en de overige 2 via de chipset.

[...]
Ja dat weet ik dat er 1 via chipset gaat maar dat is toch geen enorme ramp?

Ik dacht dat je er 2 via chipset en 1 via CPU kon laten lopen en dan GPU 16x maar ik twijfel nu?

• Dennism
TweakerVincent schreef op donderdag 17 december 2020 @ 16:49:
[...]

Ja dat weet ik dat er 1 via chipset gaat maar dat is toch geen enorme ramp?

Ik dacht dat je er 2 via chipset en 1 via CPU kon laten lopen en dan GPU 16x maar ik twijfel nu?
Dat laatste kan inderdaad, 2x via chipset, 1x via cpu en een x16 gpu.

Of het wel of geen ramp is kan ik niet beoordelen voor je, ik verwacht het niet, normaliter is nvme performance via de chipset prima, echter als je ook veel andere pcie devices wil gebruiken kan het wel enigszins een bottleneck zijn, maar of je dat in de praktijk gaat merken is een 2de.

• TweakerVincent
Dennism schreef op donderdag 17 december 2020 @ 16:51:
[...]

Dat laatste kan inderdaad, 2x via chipset, 1x via cpu en een x16 gpu.

Of het wel of geen ramp is kan ik niet beoordelen voor je, ik verwacht het niet, normaliter is nvme performance via de chipset prima, echter als je ook veel andere pcie devices wil gebruiken kan het wel enigszins een bottleneck zijn, maar of je dat in de praktijk gaat merken is een 2de.
Mijn idee was 2TB op CPU en die als main gebruik. Ik ging er vanuit dat performance via chipset ook top zou zijn en mss iets trager dan CPU.

Geen idee wat voor andere PCIexpress kaarten ik ga gebruiken, 0 wss. Zeker geen dual GPU dus verder prima dus.

[ Voor 8% gewijzigd door TweakerVincent op 17-12-2020 16:58 ]

• TweakerVincent
supermidget schreef op donderdag 17 december 2020 @ 15:58:
Overigens is het misschien goed als ik je waarschuw voor dit moederbord.

De standaard instellingen geven teveel voltage aan de CPU tijdens boosts, waardoor hij overhit raakt. Op een willekeurig moment waren ineens een paar componenten op het moederbord boven de 100 graden gekomen! En het ligt zeker niet aan mijn koeling, want Cinebench draaide alle cores op 100% op 60 graden (wel gelimiteerd tot 3.8Ghz), dus koeling doet het prima.

Sindsdien heb ik met iemands hulp de CPU vastgezet op 1.3V en de frequentie op 4.3Ghz. Nu heb ik geen boosts meer tot 4.9Ghz, maar nu is de snelheid altijd 4.3Ghz (ipv variabel tussen 3.8 en 4.9), en hij draait op een normale temperatuur zonder te overhitten.

Pas als er nieuwe BIOS updates komen die de spanningscurve verbeteren zou ik het weer terug durven zetten naar variabele voltage (precision boost), want 100+ graden is echt niet OK.

Ik weet niet of andere moederborden hier minder problemen mee hebben. 5950x is nog supernieuw dus mogelijk moet dit overal nog getweakt worden.

edit: ik zie net dat Gigabyte heeft geantwoord op mijn support ticket. Die beweren dat het aan de videokaart ligt (MSI RX 5600XT Gaming X)
Ik hoop wel dat ik gewoon 4.9 ook kan halen, anders moet ik mss toch naar een ander moederbord kijken? Of heb je pech misschien?

• supermidget
  • Niet online
TweakerVincent schreef op donderdag 17 december 2020 @ 18:00:
[...]

Ik hoop wel dat ik gewoon 4.9 ook kan halen, anders moet ik mss toch naar een ander moederbord kijken? Of heb je pech misschien?
Mij is verteld dat veel moederborden teveel stroom leveren aan deze CPUs en ik begrijp ook dat de nieuwheid van de AMD cpus een bijkomend issue is. Daarom verwacht ik helaas niet dat dit een fabricage probleem is. Wat een overclocker mij zei is dat ze de stroomtoevoer standaard wat aan de hoge kant zetten om te zorgen dat het systeem zal kunnen booten met de meeste CPU's, maar dat de waardes eigenlijk te hoog liggen voor dagelijks gebruik. Hij had zelf een Tomahawk moederbord, en heeft deze tweak ook gedaan, omdat je hierbij minder hitte-ontwikkeling krijgt en in feite een prestatie-verbetering, in ieder geval voor CPU load die langer duurt dan een halve seconde. Als met die boosts je CPU direct oververhit raakt, en daarna downclocked tot 3.8Ghz, dan is dat de snelheid waarmee de rest van de taak gaat uitgevoerd worden.

In mijn geval was Cinebench veel sneller (+25%) met de tweak, dus ik vind het niet erg dat ik de 5ghz boost misloop. Daarnaast vind ik de stilte ook belangrijk. Maarja, als de Bios goed in orde was en perfect zou overvolten zonder oververhitting, dan had ik dat liever aangezet (als die bijvoorbeeld minstens 4.3Ghz kan langdurig kan volhouden, met af een toe een boost er voorbij).

Ik kon niet makkelijk informatie vinden over welke moederborden wel goed werken. Deze wordt door GamersNexus gebruikt in hun benchmarks, dus ik ging er vanuit dat het wel een goed moederbord moet zijn, en ik denk dat het het ook wel is, maar de Bios is dus nog niet optimaal. Ik weet uiteraard ook niet of dat verholpen gaat worden en zo ja, op welke termijn.

• TweakerVincent
supermidget schreef op donderdag 17 december 2020 @ 18:31:
[...]

Mij is verteld dat veel moederborden teveel stroom leveren aan deze CPUs en ik begrijp ook dat de nieuwheid van de AMD cpus een bijkomend issue is. Daarom verwacht ik helaas niet dat dit een fabricage probleem is. Wat een overclocker mij zei is dat ze de stroomtoevoer standaard wat aan de hoge kant zetten om te zorgen dat het systeem zal kunnen booten met de meeste CPU's, maar dat de waardes eigenlijk te hoog liggen voor dagelijks gebruik. Hij had zelf een Tomahawk moederbord, en heeft deze tweak ook gedaan, omdat je hierbij minder hitte-ontwikkeling krijgt en in feite een prestatie-verbetering, in ieder geval voor CPU load die langer duurt dan een halve seconde. Als met die boosts je CPU direct oververhit raakt, en daarna downclocked tot 3.8Ghz, dan is dat de snelheid waarmee de rest van de taak gaat uitgevoerd worden.

In mijn geval was Cinebench veel sneller (+25%) met de tweak, dus ik vind het niet erg dat ik de 5ghz boost misloop. Daarnaast vind ik de stilte ook belangrijk. Maarja, als de Bios goed in orde was en perfect zou overvolten zonder oververhitting, dan had ik dat liever aangezet (als die bijvoorbeeld minstens 4.3Ghz kan langdurig kan volhouden, met af een toe een boost er voorbij).

Ik kon niet makkelijk informatie vinden over welke moederborden wel goed werken. Deze wordt door GamersNexus gebruikt in hun benchmarks, dus ik ging er vanuit dat het wel een goed moederbord moet zijn, en ik denk dat het het ook wel is, maar de Bios is dus nog niet optimaal. Ik weet uiteraard ook niet of dat verholpen gaat worden en zo ja, op welke termijn.
Dank! Voor mij is 4.9 wel belangrijk dus ik zoek even naar een oplossing die dit haalt. En wil eigenlijk ook niet allemaal tweaks moeten uitvoeren om normaal te kunnen draaien.

• supermidget
  • Niet online
Dennism schreef op donderdag 17 december 2020 @ 16:11:
[...]

@Dennism

Hieronder de screenshot. Dat was dus VRM MOS, PCH en PCIEX16.

Wat vooral vreemd was, was dat de CPU load 2% was, en de spike uit het niets kwam.

GPU load was ook laag alleen heb ik daar geen screenshot van. Ik had enkel youtube open staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JwiVfxLtLPrDxPnQK5s9I8Qjy_o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mI41vWozB6gaVfTq1NS6ZRuE.png?f=fotoalbum_large

Hier ook een grafiek van de voltages op de 12V 5V en 3V lijn. Hier gebeurden ook gekke dingen, en ik weet niet wat het geweest kon zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iD76SwoCw8D2R4p8xwP8sxVmJIY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Wr7DBEArtnVWEtABjChD1AJu.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door supermidget op 17-12-2020 18:48 ]

• Dennism
Misschien iets raars, maar niet gewoon een fluke in de software? Ik vind het er erg vreemd uitzien, maar goed, ik ken deze software niet.

iirc wordt HWinfo als meest betrouwbaar gezien voor Ryzen.

• TweakerVincent
Ik check nu wat sites maar schijnen best veel problemen met de MASTER te zijn: https://hardforum.com/thr...mporary-solution.1993194/

deze bv.

Mss toch voor een ander merk, maar welke dan? deze wellicht? pricewatch: MSI MEG X570 UNIFY Unify 570

[ Voor 23% gewijzigd door TweakerVincent op 17-12-2020 18:57 ]

• Djarune
TweakerVincent schreef op donderdag 17 december 2020 @ 18:56:
Mss toch voor een ander merk, maar welke dan? deze wellicht? pricewatch: MSI MEG X570 UNIFY Unify 570
Ik zou als ik jou was voor de pricewatch: MSI MAG X570 Tomahawk WiFi gaan. Heeft iets betere VRM dan de Unify en is toch fors goedkoper.

Zie ook deze review van Techspot

• TweakerVincent
Djarune schreef op donderdag 17 december 2020 @ 19:08:
[...]

Ik zou als ik jou was voor de pricewatch: MSI MAG X570 Tomahawk WiFi gaan. Heeft iets betere VRM dan de Unify en is toch fors goedkoper.

Zie ook deze review van Techspot
Dank voor meedenken, maar die heeft maar 2 x m2?

Ik wil 3. Ik wil de MASTER niet meer, lees alleen maar problemen overal. Zoek een stabiel board die ik voor productie werkzaamheden kan gebruiken, dus niet niet te wachten op een pc niet opeens niet boot enzo.

• supermidget
  • Niet online
Dennism schreef op donderdag 17 december 2020 @ 18:53:
Misschien iets raars, maar niet gewoon een fluke in de software? Ik vind het er geen vreemd uitzien, maar goed, ik ken deze software niet.

iirc wordt HWinfo als meest betrouwbaar gezien voor Ryzen.
Nou, 1 van de fans reageerde wel op de heat spike, en de componenten werden ook daadwerkelijk heet. Dat weet ik omdat toen ik de fans op 100% zette ik de temperatuur direct zag dalen.

Het is echt een mysterie.. de spanning op 12V zakt ineens naar 6V en CPU VDDP gaat naar bijna 2V. Alle fans behalve 1 stoppen gelijk (0rpm), terwijl PCIEX in temperatuur toeneemt gaat fan4 naar 100% (die is gekoppeld aan PCIEX temp).

Misschien was het een voedings probleem :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supermidget
  • Niet online
@TweakerVincent Je zou eens kunnen kijken in 'completed builds' met een 5950x:

https://pcpartpicker.com/builds/#c=1402

Open alle builds en lees welke mobo ze hebben gebruikt, en hun verslag. Er was nog 1 met een gigabyte board die CPB heeft uitgeschakeld (precision boost) om het stabiel te krijgen. Er zitten er ook tussen die blijkbaar goed werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
TweakerVincent schreef op donderdag 17 december 2020 @ 19:10:
[...]

Dank voor meedenken, maar die heeft maar 2 x m2?
Als je dat graag wil neem je de pricewatch: Asus HYPER M.2 X16 GEN 4 CARD erbij. Heb je in totaal 6x M.2

• TweakerVincent
Djarune schreef op donderdag 17 december 2020 @ 19:25:
[...]

Als je dat graag wil neem je de pricewatch: Asus HYPER M.2 X16 GEN 4 CARD erbij. Heb je in totaal 6x M.2
Dan kan ik voor dat geld prima de unify kopen lijkt mij?

• TweakerVincent
supermidget schreef op donderdag 17 december 2020 @ 19:25:
@TweakerVincent Je zou eens kunnen kijken in 'completed builds' met een 5950x:

https://pcpartpicker.com/builds/#c=1402

Open alle builds en lees welke mobo ze hebben gebruikt, en hun verslag. Er was nog 1 met een gigabyte board die CPB heeft uitgeschakeld (precision boost) om het stabiel te krijgen. Er zitten er ook tussen die blijkbaar goed werken.
Interessant. Straks eens bekijken!

• Djarune
TweakerVincent schreef op donderdag 17 december 2020 @ 19:32:
[...]

Dan kan ik voor dat geld prima de unify kopen lijkt mij?
Klopt. Dat is ook een prima keuze. Het voordeel van zo’n controller is natuurlijk dat je het mee kan nemen naar een volgende build.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:52

br00ky

Moderator Harde Waren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supermidget
  • Niet online
Vandaag uitgekomen:

YouTube: Best Motherboards for AMD Ryzen 5000 CPUs: X570, B550 for Gaming & C...

Best Motherboards for AMD Ryzen 5000 CPUs: X570, B550 for Gaming & Content Creation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
supermidget schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 18:03:
Vandaag uitgekomen:

YouTube: Best Motherboards for AMD Ryzen 5000 CPUs: X570, B550 for Gaming & C...

Best Motherboards for AMD Ryzen 5000 CPUs: X570, B550 for Gaming & Content Creation
Interessant! Ik maak mij wel zorgen over zijn opening, dat alle BIOSsen problemen hebben... Ik zoek een super stabiel board maar ik ga nu wel twijfelen of ik uberhaupt nog wel AMD wil. Of mss even wachten en kijken hoe de BIOSsen die ontwikkelen. Random reset, sleep issues, niet booten etc is absoluut niet wenselijk voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supermidget
  • Niet online
Ja, mij heeft het alleszins gerust gesteld dat het niet veel beter was geweest met andere mobos, maar als je nog moet kopen snap ik het dilemma.

Gezien je hoofdfocus VR was, denk ik dat de CPU performance niet zo belangrijk is, gezien bijvoorbeeld 5950x in "gamer mode" gewoon 8 cores uitschakelt. Je hebt zoveel cores niet nodig, al weet ik niet of dat anders is als je meerdere VR headsets wilt draaien op 1 systeem.

Wat dat betreft kun je naar intel kijken, er zijn zo te zien ook 8-cores op de markt, wat misschien goed genoeg is. Intel is wel een stuk minder energie-zuinig, wat voor zover ik begrijp wil zeggen dat ze warmer worden, en je systeem daardoor meer luid of heet zal zijn.

Persoonlijk, als stabiliteit echt belangrijk is, en je niet kunt wachten op updates (die de problemen naar verwachting wel gaan oplossen), lijkt me de nieuwe AMD niet ideaal.

Maar, er zijn ook heel goede AMD's van de vorige generatie, 3950x is ook compatibel en mogelijk is de BIOS daar wel stabiel op, dat zou je kunnen nakijken. Je zou dan later kunnen upgraden naar 5950x, al verwacht ik dat je in de praktijk meer dan genoeg CPU kracht hebt met 3950x, gezien het ook 16 cores is met misschien 10-20% minder performance en meer energieverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
supermidget schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 18:31:
Ja, mij heeft het alleszins gerust gesteld dat het niet veel beter was geweest met andere mobos, maar als je nog moet kopen snap ik het dilemma.

Gezien je hoofdfocus VR was, denk ik dat de CPU performance niet zo belangrijk is, gezien bijvoorbeeld 5950x in "gamer mode" gewoon 8 cores uitschakelt. Je hebt zoveel cores niet nodig, al weet ik niet of dat anders is als je meerdere VR headsets wilt draaien op 1 systeem.

Wat dat betreft kun je naar intel kijken, er zijn zo te zien ook 8-cores op de markt, wat misschien goed genoeg is. Intel is wel een stuk minder energie-zuinig, wat voor zover ik begrijp wil zeggen dat ze warmer worden, en je systeem daardoor meer luid of heet zal zijn.

Persoonlijk, als stabiliteit echt belangrijk is, en je niet kunt wachten op updates (die de problemen naar verwachting wel gaan oplossen), lijkt me de nieuwe AMD niet ideaal.

Maar, er zijn ook heel goede AMD's van de vorige generatie, 3950x is ook compatibel en mogelijk is de BIOS daar wel stabiel op, dat zou je kunnen nakijken. Je zou dan later kunnen upgraden naar 5950x, al verwacht ik dat je in de praktijk meer dan genoeg CPU kracht hebt met 3950x, gezien het ook 16 cores is met misschien 10-20% minder performance en meer energieverbruik.
Naast VR gaming wilde ik hem ook gebruiken als main pc voor .NET development werk (gewoon bij een klant fulltime). Dan kan ik echt niet hebben dat ik spontane reboots of erger nog een niet startende pc opeens heb terwijl ik afspraken/deadlines etc heb. Voor gaming vind ik het geen enorme ramp maar productie werkzaamheden wel.

Zonde :’(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Dubbel

[ Voor 99% gewijzigd door TweakerVincent op 19-12-2020 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Besloten toch te gaan kopen maar dan als 2e pc, oude pc voorlopig even productie development omgeving gebruiken en dan gewoon andere pc goed testen en voor games gebruiken (VR dev ook).

Sta op het punt deze te bestellen. Voeding twijfel ik nog een beetje over:

1MoederbordenGigabyte Aorus X570 MASTER€ 342,59€ 342,59
1VideokaartenZotac Gaming GeForce RTX 3090 Trinity€ 1.667,92€ 1.667,92
1BehuizingenFractal Design Meshify 2 Dark Tempered Glass€ 130,75€ 130,75
1Geheugen internG.Skill Trident Z Neo F4-3600C14D-32GTZN€ 327,99€ 327,99
1VoedingenXPG Core Reactor 850W€ 109,78€ 109,78
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 4.719,38

Extra fans ga ik later over nadenken

[ Voor 100% gewijzigd door TweakerVincent op 20-12-2020 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Ik heb deze build uitgezocht en zoek alleen nog een voeding.

1MoederbordenGigabyte Aorus X570 MASTER€ 342,59€ 342,59
1VideokaartenZotac Gaming GeForce RTX 3090 Trinity€ 1.667,92€ 1.667,92
1BehuizingenFractal Design Meshify 2 Dark Tempered Glass€ 130,75€ 130,75
1Geheugen internG.Skill Trident Z Neo F4-3600C14D-32GTZN€ 327,99€ 327,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 4.609,60

Ik heb geen plannen om te gaan overklokken. RGB niet nodig.

Ik denk aan deze: https://www.megekko.nl/pr...air-RM750x-PSU-PC-voeding

Goedkoop en betrouwbaar. Alleen nog even checken met power kabels en 3090

[ Voor 10% gewijzigd door TweakerVincent op 20-12-2020 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10:38
Mooi... wat heb je zelf al gevonden en waarom voldoet deze niet? Wat verwacht je van ons?

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Ik denk aan deze: https://www.megekko.nl/pr...air-RM750x-PSU-PC-voeding

750 W komt goed uit reviews en goedkoop.

[ Voor 230% gewijzigd door TweakerVincent op 20-12-2020 14:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:55
pricewatch: MSI MPG A750GF is iets goedkoper en beter. Multirail platform, betere kabels, betere fan. Zou overigens 850w overwegen voor je systeem. De powerspikes van een 3090 zijn niet mals. pricewatch: XPG Core Reactor 850W

[ Voor 37% gewijzigd door Uszka op 20-12-2020 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Uszka schreef op zondag 20 december 2020 @ 15:00:
pricewatch: MSI MPG A750GF is iets goedkoper en beter. Multirail platform, betere kabels, betere fan. Zou overigens 850w overwegen voor je systeem. De powerspikes van een 3090 zijn niet mals. pricewatch: XPG Core Reactor 850W
Ja ik twijfelde ook over 850w maar las overal dat 750 genoeg zou zijn?

En ik wil ook 3x8 nieuwe standaard nvidia of is zo’n adapter prima?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
De Zotac heeft gewoon 2x8 pins. Aansluiten met 2 aparte kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Uszka schreef op zondag 20 december 2020 @ 15:07:
De Zotac heeft gewoon 2x8 pins. Aansluiten met 2 aparte kabels.
Maar jouw 2e optie heeft die niet toch? Ik zie veel kabels. Jouw eerste optie wel (beide 850w, daar wil ik wel voro gaan)

pricewatch: XPG Core Reactor 850W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
De XPG heeft 2 PEG kabels met in totaal vier 6+2 pins connectors

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Uszka schreef op zondag 20 december 2020 @ 15:14:
De XPG heeft 2 PEG kabels met in totaal vier 6+2 pins connectors
Oh ik dacht dat de nieuwe standaard 8 native netter was, maar ik kan dus wel gewoon 6x2 gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
[b]TweakerVincent in "Voeding voor 3090/5950x build"TweakerVincent schreef op zondag 20 december 2020 @ ik kan dus wel gewoon 6x2 gebruiken?
6+2, ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Heb x aantal youtube gekeken en zij hadden het over verloop adapter enzo. Is dat dan voor goedkopere voedingen nodig oid?

Wil voor een voeding niet de hoofdprijs uitgeven lievern, die laatste optie lijkt mij prima

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
TweakerVincent schreef op zondag 20 december 2020 @ 15:17:
[...]

Heb x aantal youtube gekeken en zij hadden het over verloop adapter enzo. Is dat dan voor goedkopere voedingen nodig oid?

Wil voor een voeding niet de hoofdprijs uitgeven lievern, die laatste optie lijkt mij prima
Alleen nvidia eigen 30 kaarten gebruiken een nieuwe connector, waarbij nvidia een verloop meeleverd naar 2x 8 pins.

Zover ik heb kunnen zien hebben MSI, ASUS etc. nog de 8 pins connector er opzitten.

Een goeie voeding is altijd aan te raden. Kan beter met de pieken om gaan en ook daadwerkelijk het vermogen leveren wat op de doos staat.

[ Voor 11% gewijzigd door geforce5_guy op 20-12-2020 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
geforce5_guy schreef op zondag 20 december 2020 @ 15:21:
[...]

Alleen nvidia eigen 30 kaarten gebruiken een nieuwe connector, waarbij nvidia een verloop meeleverd naar 2x 8 pins.

Zover ik heb kunnen zien hebben MSI, ASUS etc. nog de 8 pins connector er opzitten.
Ah op die manier, dus de founder editie.
Pagina: 1 2 Laatste