Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 26-09 14:00
Ik heb besloten de oude externe schijf weer eens aan te sluiten, en alle foto's naar google foto's te uploaden.

Dat uploaden is nu bezig, maar man man man man wat heb ik er vroeger een zooitje van gemaakt.

De huidige "structuur" : Er staan meerdere mappen op de schijf, veel zijn bakups dus niet alleen foto's. De foto's staan vaak wel netjes in mapjes. Veel foto's/ mapjes komen meerdere keren voor maar staan apart van elkaar. Bijvoorbeeld door eenzelfde backup.

Graag zou ik de schijf ordenen naar alle foto's die erop staan, de dubbele eruit filteren en alles netjes bij elkaar hebben. Desnoods op datum geordend. Kan dit met lightroom bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Nee niet met lightroom er is wel software die het kan maar niets gaat boven een duidelijke mappen structuur. Die blijft altijd namelijk duidelijk onafhankelijk van platform of software.
Mijn advies is per jaar een map en daarin per event een map met een naam die begint met de datum yyyymmdd en korte omschrijving.
Het is eenmalig wat werk maar je wordt er wel blij van.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik heb laatst ook een opruimoperatie gedaan en met DupeGuru is het heel aardig gelukt om duplicaten (door meerdere identieke/overlappende backups) op te ruimen. Dat scheelt vaak al heel veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Voor het ontdubbelen heb ik goede ervaringen met dupeGuru. Maar er zijn meer van dit soort tools.

Het ontdubbelen zou ik als eerste stap doen, wat die tool er immers uitfiltert hoef jij niet meer uit te zoeken.
Daarna naar de datum van je mapjes kijken en dit per jaartal in een map stoppen. Voor ons werkt deze structuur het beste:
- 2020
-- Vakantie Tuinesië 01aug2020
-2019
-- Bruiloft Pietje 11jul2019

Oja en pas gaan deleten als je een backup van de hele set hebt ;)

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 03-12-2020 13:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Magic6399
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Misschien dat je in Hoe organiseer jij je foto's? ook nog wat tips kan vinden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:37

Chiron

Moderator Discord
Met Photo Mechanic kan je een ingest job doen die alles gesorteerd op datum op een nieuwe plek zet. Evt met custom folders en pre- en post fixes voor de namen.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastForwardNL
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online
Ik heb laatst ook een soortgelijke operatie gedaan (bijna 15 jaar aan digitale foto's..).

Eerst heb ik de foto's ontdubbeld en vervolgens, waar mogelijk, met een batch rename programma de bestandsnamen aangepast naar datum_volgnummer_plaatsnaam_personen in een jaarmap.

Daarmee kan ik de meeste doorsnijdingen wel maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
Bedankt allen voor de suggesties. DupeGuru ziet er veelbelovend uit.

Ik ben toch op eigen houtje begonnen met lightroom. Hierin voor de kopieren functie gekozen. Deze is nu bezig alle mappen naar een locatie volgens jaar en daarna datum te kopieren, waarbij het duplicaten probeert te voorkomen. Ik heb voor kopieren gekozen omdat ik niet wist of het zou werken. Ook doet lightroom aan geen enkele nabewerking, puur kopieren dus. Hierna met dupeguru checken zou helpen bijvoorbeeld.

De structuur is nu dus per jaren -> data in yyyy-mm-dd -> Foto's. Nadeel hiervan is dat er soms mappen zijn met maar 1 foto, maar deze foto's op een andere plek plaatsen geeft weer rommel. Ook worden dubbelen sneller gespot. Wellicht had een week nummer ipv dag beter geweest.

M'n plan is om, zodra dit allemaal klaar is, de hele zooi naar Google Foto's te uploaden welke ook op duplicaten controleert. Zo heb ik een backup in de cloud, tussen al m'n foto's, en een fysieke backup en structuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:16

Yucon

*broem*

Hier hetzelfde. Volgens mij zit bijna iedereen hier mee.

Op zo'n schijf is er nog wel uit te komen. Zo'n tool, of eventueel met een python scriptje. Het deel wat hier echt lastig maakt is als je een combinatie hebt van files en van een reeds bestaand google photo account.

Dat lijkt misschien niet relevant voor jouw verhaal maar dat wordt het in de toekomst wel. Je hebt immers nu ook een deel in google en daarmee mogelijk in de toekomst ook een combinatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
Is het mogelijk de foto's te zien die dupeguru vindt of kan dit niet anders dan alleen de data te zien? Ik zie veel data die overeenkomt, maar het zou fijn zijn als er ook een kleine preview van deze bestanden te zien is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anon054630
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22-03-2024
-

[ Voor 99% gewijzigd door anon054630 op 09-03-2021 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
Neuzelaar schreef op donderdag 3 december 2020 @ 15:57:
Wordt het niet moeilijk uploaden naar Photos als je al die foto’s uit mappen en submappen moet gaan diepen?
Ik hou maar 1 laag van mappen aan en noem die jjjj-mm vakantie x.
Synchroniseert en sorteert voor mij makkelijk in allerlei off en online backup methodes.
Dat was eerst ook m'n angst, maar je kan een hele map in een keer naar de browser slepen. Dan neemt hij alle submappen mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anon054630
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22-03-2024
-

[ Voor 100% gewijzigd door anon054630 op 09-03-2021 21:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vidrasp
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 04-09 11:30
https://blog.frame.io/2018/10/22/file-naming-conventions/
https://www.wisconsinhist...s/la/FileNaming-Final.pdf

Deze twee vond ik het meest waardevol na een paar middagen op zoek te gaan naar ideeen hiervoor
Pagina: 1