Toon posts:

Kwaliteit NLZIET vs Ziggo Digitale TV

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• kiddingguy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-04 09:24
Ik zit te kijken naar de NLZIET livestream op mijn Apple TV 4HD en merk op dat de scherpte minder is dan bij Ziggo TV (als onderdeel van Ziggo Complete).
Ik kijk op een TV die FullHD 1080p aan kan.

Klopt dit?

Beide aanbieders bieden 1080p aan.
Waar kan dit verschil in zitten? Verschil in codering of doorgifte (internet vs 'coax'), HDMI kabels? Of wat anders?
Of is het er sowieso niet en beeld ik me dit in.... :+

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-05 19:13

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

De harde cijfers ken ik niet, maar de techniek die Ziggo gebruikt voor digitale TV (DVB-C) biedt veel meer bandbreedte per zender dan een internet stream via NLZIET. Dat betekent dus: minder heftige compressie, dus minder verlies van detail, ook al hebben beiden dezelfde resolutie.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Gumball
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:23
kiddingguy schreef op donderdag 3 december 2020 @ 11:37:
Ik zit te kijken naar de NLZIET livestream op mijn Apple TV 4HD en merk op dat de scherpte minder is dan bij Ziggo TV (als onderdeel van Ziggo Complete).

Klopt dit?

Waar kan dit verschil in zitten? Verschil in codering of doorgifte (internet vs 'coax'), HDMI kabels? Of wat anders?
In de instellingen van NL ziet op mijn TV (LG, app) kan ik de kwaliteit aanpassen van de stream van hoog naar nog hoger (exacte term even kwijt). Wellicht kan jij hier nog wat op aanpassen?

• L0g0ff
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:05
Ik heb net nlziet geïnstalleerd op mijn LG CX. Ik heb ook npo plus. Voor beide gebruik ik de native app. Ik heb even getest met penoza en live TV. Maar waar penoza op npo plus prima te bekijken is, is het beeld op nlziet gewoon treurig. Ook live tv is niet zo scherp als met de pcmcia kaart maar wel goed te doen. Op het oog gelijkwaardig aan npo plus.

Ik heb vooraf die beeld instelling ook omgegezet naar beste kwaliteit.

De app zelf is ook niet echt om over naar huis te schrijven.

Ik kreeg een half jaar nlziet bij het overstappen van mijn zorgverzekering. Ik dacht mooi even 18 euro te besparen door npo start eruit te kunnen gooien maar die hou ik voorlopig maar even aan.

blog.wapnet.nl

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Klopt dit?

- Coax = maximale beeldkwaliteit = ~12Mbit met een vaste bitrate voor de Prime zenders, in 1080i@25Hz aangeleverd door ziggo.
- NLZiet doet het maximaal in ~8Mbit met een variabele bitrate in 1080p@50Hz.

Het e.e.a. is schijnbaar ook nog afhankelijk van het apparaat waarmee NLZiet bekeken wordt. Je zou dus wel wat verschillen mogen verwachten, al zijn aangeleverde coax zenders/programma's ook niet altijd geweldig van kwaliteit.

NLZiet/NPO+ heeft overigens een eigen topic op Tweakers: [Ervaringen / Discussie] NPO Start [Plus] en NLZiet

Testing, one, two ...

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:48
Ik zie dat ik nu ook 6 maanden NLZiet gratis krijg bij de jaarlijkse overstap naar een andere energie-leverancier via gaslicht.com. Ben benieuwd naar de kwaliteit ivm in mijn geval KPN 'glas HD', maar de topics hier beloven niet veel goeds. Zowel beeldkwaliteit als kwaliteit van de app zouden te wensen over laten. Zal dan voornamelijk een kostenoverweging kunnen zijn, waarbij je de mindere kwaliteit voor lief neemt ?

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
sverzijl schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 14:28:
Zowel beeldkwaliteit als kwaliteit van de app zouden te wensen over laten. Zal dan voornamelijk een kostenoverweging kunnen zijn, waarbij je de mindere kwaliteit voor lief neemt ?
Wij keken alleen NPO via app en daarmee vergeleken vind ik NLZiet wel beter, mits op hoogste kwaliteit. Wij hadden dus geen betaalde tv-dienst om mee te vergelijken en nu ook tijdelijk gratis NLZiet.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
als NLZIET nou ook x265 streams zou leveren... naast x264 kan je wel op x265 compatibele apparaten wel een hogere kwaliteit behalen zonder dat het meer bandbreedte kost..

Dell XPS 15-9570, Dell E6440, 2x HP EliteDesk G4 705, Ryzen 9 5900x custom server

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:48
sverzijl schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 14:28:
Ik zie dat ik nu ook 6 maanden NLZiet gratis krijg bij de jaarlijkse overstap naar een andere energie-leverancier via gaslicht.com. Ben benieuwd naar de kwaliteit ivm in mijn geval KPN 'glas HD', maar de topics hier beloven niet veel goeds. Zowel beeldkwaliteit als kwaliteit van de app zouden te wensen over laten. Zal dan voornamelijk een kostenoverweging kunnen zijn, waarbij je de mindere kwaliteit voor lief neemt ?
Moet zeggen dat de kwaliteit best nog ok is (npo1-3/RTL).
Echter de app die we op onze Samsung TV hebben werd weinig gewaardeerd door m’n vrouw. Eerste wat ze zei is dat het erg onoverzichtelijk is en mist een fatsoenlijke TV gids (zoals we gewend zijn bij KPN).
Wel konden de kinderen 1 jaar terug kijken naar Klaas kan alles, was er dus toch nog iemand blij met de gratis 6 maanden NLZiet:)

• mavical
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:09

Klopt dit?

Ik heb nu een proefabonnement van NLziet. Ik kijk op een 65 inch scherm van Samsung. Ik ben aangenaam verrast over de aangeleverd kwaliteit. Zeker zo goed als bij Ziggo.

• Cis
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:39
mavical schreef op zondag 10 januari 2021 @ 19:58:
[...]

Ik heb nu een proefabonnement van NLziet. Ik kijk op een 65 inch scherm van Samsung. Ik ben aangenaam verrast over de aangeleverd kwaliteit. Zeker zo goed als bij Ziggo.
Heb je dan een app op je tv icm bekabelde verbinding? Of stream je via je telefoon?

Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:47
Wij gebruiken NLziet nu ruim een jaar via een Nvidia Shield en zijn er erg tevreden over. Kwaliteit is minder dan met bijv. een Ziggo Horizon box, maar wij hebben het altijd als vergelijkbaar ervaren t.o.v. Ziggo Go. Het was kostentechnisch wat goedkoper dan Ziggo, zelfs als ik F1TV Pro meetelde waar ik een abonnement op heb. Disney+ kon er nog net bij voor iets extra aan geld. Waarbij Ziggo ook nog eens continu prijzen flink verhoogde.

Belangrijk is echter wel dat wij maar weinig TV kijken. Ik denk dat het gauw ophoudt met een uurtje of 5 per week dat we echt "traditionele" TV kijken en dan is het vooral vrouwlief die bijvoorbeeld Heel Holland Bakt of The Voice of Holland wil kijken.

Ter referentie, wij kijken op een 55" TV op zo'n 3,5 meter afstand.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:59
L0g0ff schreef op woensdag 9 december 2020 @ 09:14:
Ik heb net nlziet geïnstalleerd op mijn LG CX. Ik heb ook npo plus. Voor beide gebruik ik de native app. Ik heb even getest met penoza en live TV. Maar waar penoza op npo plus prima te bekijken is, is het beeld op nlziet gewoon treurig. Ook live tv is niet zo scherp als met de pcmcia kaart maar wel goed te doen. Op het oog gelijkwaardig aan npo plus.

Ik heb vooraf die beeld instelling ook omgegezet naar beste kwaliteit.

De app zelf is ook niet echt om over naar huis te schrijven.

Ik kreeg een half jaar nlziet bij het overstappen van mijn zorgverzekering. Ik dacht mooi even 18 euro te besparen door npo start eruit te kunnen gooien maar die hou ik voorlopig maar even aan.
Wij gebruiken NLZiet op een LG GX en beeld is hier gewoon acceptabel. Het duurt altijd wel een seconde of 10-20 voordat hij overspringt naar de hoogste bitrate.

https://wren.co/join/Devian

• L0g0ff
Devian schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 10:16:
[...]

Wij gebruiken NLZiet op een LG GX en beeld is hier gewoon acceptabel. Het duurt altijd wel een seconde of 10-20 voordat hij overspringt naar de hoogste bitrate.
Zou je Penoza eens kunnen testen? En wat vind je daar van het beeld?

blog.wapnet.nl

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:59
L0g0ff schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 11:19:
[...]

Goed genoeg....als ik het moet beoordelen dan qua kwaliteit net onder 1080p. Geen zichtbare compressieblokken en qua scherpte is het dus net niet full-hd voor mijn gevoel.

https://wren.co/join/Devian

• mavical
Cis schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 08:36:
[...]

Heb je dan een app op je tv icm bekabelde verbinding? Of stream je via je telefoon?
Ik gebruik de app op tv en een bekabelde verbinding.

• mavical
[...]

Ik heb Penoza ook even getest. Op zich prima beeld op een 65 inch scherm. Wellicht dat een gewone tv uitzending scherper. Laat ik zeggen dat een gewone tv uitzending zeker zo scherp is als bij Ziggo. Naar mijn idee ook meer detaillering. Ik heb geen last dat het beeld zich moet opbouwen wat betreft scherpte. Ik heb de tv dan ook rechtstreeks met UTP gekoppeld met Netgear Orbi.

• mavical
[...]

Van het weekend ook Flikken Maastricht terug gekeken. Prima beeld en scherp genoeg. Geen klachten.

• mavical
mavical schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 17:54:
[...]

Van het weekend ook Flikken Maastricht terug gekeken. Prima beeld en scherp genoeg. Geen klachten.
Ik test nu ongeveer twee weken elke avond. Ook nog geen enkele hapering gehad. Volgens mij is het echt belangrijk dat er een stabiele verbinding is.

• L0g0ff
Devian schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 12:00:
[...]

Goed genoeg....als ik het moet beoordelen dan qua kwaliteit net onder 1080p. Geen zichtbare compressieblokken en qua scherpte is het dus net niet full-hd voor mijn gevoel.
Ik dacht toch even testen. Npo plus wel scherp nlziet weer niet. Dus ik dacht het even te filmen als bewijs. Dus ik druk op de 30sec terug en ineens is het wel scherp.

Dit is prima te reproduceren. Want nadat ik een 2e aflevering starten kreeg ik het weer. Eerst blurrie, 30sec terug, scherp.

Check het verschil (beide nlziet)

Lijkt toch iets van de te kleine start buffer ofzo. Mijn bandbreedte is 250mbit. Meer dan genoeg voor een beetje streamen ;)

Edit @mavical

[Voor 5% gewijzigd door L0g0ff op 19-01-2021 19:22]

blog.wapnet.nl

• mavical
L0g0ff schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 19:17:
[...]

Ik dacht toch even testen. Npo plus wel scherp nlziet weer niet. Dus ik dacht het even te filmen als bewijs. Dus ik druk op de 30sec terug en ineens is het wel scherp.

Dit is prima te reproduceren. Want nadat ik een 2e aflevering starten kreeg ik het weer. Eerst blurrie, 30sec terug, scherp.

Check het verschil (beide nlziet)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Lijkt toch iets van de te kleine start buffer ofzo. Mijn bandbreedte is 250mbit. Meer dan genoeg voor een beetje streamen ;)

Edit @mavical
Typisch. Ik heb glasvezel met een download van 100 mb. Ik draai niet via de wifi maar bekabeld. Totaal geen last van een opbouw van scherpte.

• L0g0ff
mavical schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 19:34:
[...]

Typisch. Ik heb glasvezel met een download van 100 mb. Ik draai niet via de wifi maar bekabeld. Totaal geen last van een opbouw van scherpte.
Ja ik heb hem ook bewust bekabeld aangesloten.

Ach die workaround werkt prima. Ben iig blij dat het te fixen is.

blog.wapnet.nl

• fabvr
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20-05 08:52
mavical schreeij watf op dinsdag 19 januari 2021 @ 19:34:
[...]

Mavical heeft een Samsung TV. Het probleem van vertraagde beeldscherpte treedt specifiek op bij LG televisies. Ik heb een bekabelde verbinding van 1 Gbit en heb dat probleem ook met de native app van LG.
Ik heb daarom gekozen voor een box met Android TV.. (Aanvankelijk de Mi Box S maar die had voor mij wat glitches en toen Nvidia Shield TV, die nog sneller en probleemloos werkt met betere upscaling). Die app geeft meteen scherp beeld en heeft veel betere navigatie. Heb meteen het TV-abonnement van T-mobile stopgezet.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-05 12:27
@fabvr veel LG tv's doen maar 100mbit via de kabel. Al een speedtest gedaan? Niet dat uit zou moeten maken trouwens

• mavical
fabvr schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 00:30:
[...]

Mavical heeft een Samsung TV. Het probleem van vertraagde beeldscherpte treedt specifiek op bij LG televisies. Ik heb een bekabelde verbinding van 1 Gbit en heb dat probleem ook met de native app van LG.
Ik heb daarom gekozen voor een box met Android TV.. (Aanvankelijk de Mi Box S maar die had voor mij wat glitches en toen Nvidia Shield TV, die nog sneller en probleemloos werkt met betere upscaling). Die app geeft meteen scherp beeld en heeft veel betere navigatie. Heb meteen het TV-abonnement van T-mobile stopgezet.
Ik gebruik NLziet nog steeds. Totaal geen issues en prima scherp beeld. Uit nieuwsgierigheid gisteren de app van canal digital nog is geprobeerd. Beduidend slechter beeld. Meteen weer opgezegd. Wel meer buitenlandse kanalen. Dat dan weer wel.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee