Laptop uit 2012 klinkt als een straaljager op netstroom

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 08-09 22:27
Hello hello,

Op advies van dit topic Laptop uit 2012 upgraden? heb ik een SSD gestopt in mijn oude laptop, een Dell Latitude e6320 (geen idee welke versie). Runt Windows 10 home. En los van een enkele keer dat ie vast loopt, doet ie het inderdaad nog prima. Al is het gebruikersgemak van zo een oud apparaat nogal shit. Maar volgens mij is mijn i5-2520m niet eens zo heel veel slomer dan de huidige generatie budget laptopjes, dus voor nu moet ik het er maar mee..

Het stoort alleen nogal dat ie zo ontzettend luid is. Als ik in de bieb werk dan schaam ik me gewoon door het lawaai haha.

Wat mij opvalt is dat de herrie begint bij ongeveer 50 C wanneer ik aangesloten ben op het internet, vooral bij het bekijken van kleurrijke webpagina's. Op netstroom kan mijn temperatuur oplopen tot 70C, tijdens een windows update .

Op batterij klik ik batterijbesparing en het geluid is weg. Temperatuur blijf ook veel lager.

Dus,
netstroom, geen internet = stil
netstroom, wel internet = straaljager
batterij, wel internet, geen batterijbesparing = straaljager
batterij, wel internet, wel batterijbesparing = stil.

Ik draai dus Windows 10 en gebruik meestal tegelijkertijd Microsoft Word, Zotero (referentie-software), Foxit PDF-reader en een stuk of 15 chrome tabbladen.

Enig idee hoe ik ervoor zorg dat het magische van de batterijbesparing-stand ook op netstroom werkt?

Stof-schoonmaak en koelpasta is al gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-09 15:16
Als het geluid van je ventilator af komt zou je kunnen overwegen om die te vervangen. Vaak zijn na verloop van tijd de lagers op en beginnen ze herrie te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:30
TTMJ! schreef op woensdag 2 december 2020 @ 18:12:
Maar volgens mij is mijn i5-2520m niet eens zo heel veel slomer dan de huidige generatie budget laptopjes, dus voor nu moet ik het er maar mee..

Stof-schoonmaak en koelpasta is al gedaan.
1. prima cpu, dit zijn echt nog snelle processors icm ssd .

2. Is dit wel goed gebeurd, raakt de koeler de cpu wel goed nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
Wanneer ik op batterijbesparing zit dan blijf ik vaak rond de 40C hangen en dan heb ik nergens last van. Pas als de laptop te heter dan 50C wordt is er echt een probleem qua geluid. Dit gebeurt dus sneller op netstroom. Ik denk omdat de cpu/gpu meer energie probeert te slurpen voor snellere prestaties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
Wacht, ik DENK dat ik het heb opgelost. Ik ging rondspeuren in het Configuratiescherm > Energiebeheer > Geavanceerde energie-instellingen wijzigen > energiebeheer voor processor > koelbeleid voor systeem. Daar heb ik de optie 'Passief' geselecteerd wat als zwevende tekst geeft 'de processor vertragen voordat de ventilatorsnelheid wordt verhoogd'.

Ik hoop dat dit de oplossing is! We gaan het testen :)

Edit: voor de zekerheid ook de intel graphics power plan aangepast in hetzelfde menu, ik gok dat dit de gpu is

[ Voor 14% gewijzigd door TTMJ! op 03-12-2020 01:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:15
Met passief zet je de fans uit, logisch dat dat helpt.
Maar dan ga je je cpu inderdaad wel heel erg vertragen, vraag is of dat is wat je wilt.

Wat je nog kan doen is zo'n laptop houder met ventilatoren kopen. Dan kan je laptop passief koelen doordat de standaard meer lucht langs je laptop blaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
powerboat schreef op woensdag 2 december 2020 @ 20:43:
Als het geluid van je ventilator af komt zou je kunnen overwegen om die te vervangen. Vaak zijn na verloop van tijd de lagers op en beginnen ze herrie te maken.
Als de lagers kapot zijn, kun je dat horen. Gewoon hard blazen los je voor zover ik weet niet op door de fan te vervangen.

Kapotte lagers klinken als een tractor. Dan gaat de ventilator heel erg brommen. Waarschijnlijk draaien de ventilators dan heel stroef als je deze probeert handmatig te bedienen.

50 graden is trouwens prima. Kun je niet een aangepaste fan-curve maken met een stuk software? Tot 50 graden fan onhoorbaar, en dan de fan iets harder laten draaien, tot 80 graden en dan maximaal of zo.

Hoe koeler de processor blijft des te langer de levensduur, maar volgens mij gaat een processor een laptopleven mee, ook als de processor wat heter wordt. Maar dat zou je uit kunnen zoeken. 80 graden moet in ieder geval volgens de specs moeten kunnen.

[ Voor 28% gewijzigd door hoi1234 op 03-12-2020 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
Helaas gaat de fan nog steeds te vaak af. M'n laptop runt op 40 graden idle. 45 graden met internet en wisselt naar boven de 50 en onder de 50 met MS Word. Dat lijkt ie sneller te doen met netstroom, ik gok omdat ie met meer juice toch actiever is. Alles op passieve energiebeheer zetten in Windows werkte niet. Ik denk dat er BIOS energie instellingen zijn van Intel die dat overriden.

Fan begint de blazen vanaf 50 graden.

Ik heb op jouw aanraadden gekeken of ik een fan curve kon instellen via SpeedFan, maar nope - geen opties of fans beschikbaar... ook in de BIOS zie ik niks over fan snelheden..
Pagina: 1