Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Laptop uit 2012 upgraden?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• TTMJ!
  • Registratie: september 2015
  • Laatst online: 25-02 01:02
Hello allemaal,

Momenteel ben ik mijn scriptie aan het schrijven. Daarom heb ik ergens uit een obscure familiekelder een Dell laptop van het jaar 2012 uit het stof gehaald. Het betreft de dell latitude e6320 (pricewatch specs).
Ik heb er een nieuwe grote accu voor gehaald. Maar godddd wat gaat dat ding traag. Ik hoor soms ook gewoon de hdd haast denken, maar misschien was dat vroeger normaal en ben ik verwend geraakt door SSDs/flash geheugen.

Anyway, multitasken gaat traag, opstarten gaat mwah redelijk omdat het een soort speciale slaapstand heeft, maar webpagina's laden gaat traag, Word kan soms heel traag zijn maar soms gewoon prima soepel.

Ik wil 'm puur als typemachine met internet gebruiken. Schrijven, redacteren, met bronnen werken terwijl ik in word schrijf (zal wel kut gaan met 13 inch). Kijk meerendeel zal ik in de bieb proberen te doen achter een desktop, maar het hebben van een typemachine is toch best handig.

Is het het waard om een SSD'tje in dit kreng te steken? Of helpt dat niet met de traagheid waar ik tegenaan loop? SSD's vliegen vaak wat programma's opstarten betreft. Maar ik vraag me af of mijn problemen niet liggen aan het werkgeheugen en de cpu. En dat is het upgraden dan niet waard :+ .

120gb max denk ik aan. Any comments?

i5 4460 | ASrock B85M Pro4| MSI R9 280x | Crucial 250 gb SSD | Crucial 2x4 gb ddr3 | Sharkoon MS120 met x3 fans | Be Quiet! Straight Power e10 400W

Alle reacties

• powerboat
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 14:00
Ssd'tje zal echt wonderen doen :). Heb dat modelletje ook en werkt prima.

Het is er eentje met een sandy bridge generatie. Voldoet nog prima.

• DeArmeStudent
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 17:28
Ssd''s zijn de laatste tijd goedkoper geworden en da's een goede upgrade voor dit oude beestje.

• White Feather
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 17:08
Maar ik vraag me af of mijn problemen niet liggen aan het werkgeheugen en de cpu. En dat is het upgraden dan niet waard :+ .
Eh, ik zou eens kijken wat het processor- en geheugengebruik is als je die traagheid signaleert.

Ooit aan Taakbeheer gedacht?

Ssd geeft zeker een flinke boost. Het verbloemt ook nog eens een te weinig aan Ram-geheugen.

Een ssd is de grootste boost geweest voor gebruikservaring van de laatste 10 jaar.

Liever die cpu van jou met een ssd dan een nieuwe quad-core met een hdd.

• hoi1234
  • Registratie: augustus 2012
  • Nu online
Ik zou voor een 240GB SSD gaan. Kost maar een paar euro extra, maar is wel een stuk toekomstvaster. Als je over een half jaar klaar bent met je scriptie, kun je de SSD makkelijker verkopen of gebruiken om een ander systeem op te pimpen.

RAM zou ik niet upgraden. 4GB is krap, maar zou wel werkbaar moeten zijn. Voor dat half jaartje zal ik niet teveel geld uitgeven. Als het echt niet bevalt, kun je nog altijd een reepje RAM kopen op V&A.

pricewatch: Kingston A400 2,5" 240GB is prima.

• TTMJ!
  • Registratie: september 2015
  • Laatst online: 25-02 01:02
hoi1234 schreef op maandag 10 februari 2020 @ 08:09:
Ik zou voor een 240GB SSD gaan. Kost maar een paar euro extra, maar is wel een stuk toekomstvaster. Als je over een half jaar klaar bent met je scriptie, kun je de SSD makkelijker verkopen of gebruiken om een ander systeem op te pimpen.

RAM zou ik niet upgraden. 4GB is krap, maar zou wel werkbaar moeten zijn. Voor dat half jaartje zal ik niet teveel geld uitgeven. Als het echt niet bevalt, kun je nog altijd een reepje RAM kopen op V&A.

pricewatch: Kingston A400 2,5" 240GB is prima.
Maar worden SSD's niet steeds goedkoper? Of is een 120gb haast weg gegooid geld bedoel je

i5 4460 | ASrock B85M Pro4| MSI R9 280x | Crucial 250 gb SSD | Crucial 2x4 gb ddr3 | Sharkoon MS120 met x3 fans | Be Quiet! Straight Power e10 400W

• hoi1234
  • Registratie: augustus 2012
  • Nu online
TTMJ! schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 01:02:
[...]

Maar worden SSD's niet steeds goedkoper? Of is een 120gb haast weg gegooid geld bedoel je
Ja, ze worden steeds goedkoper. Maar het kost je maar 10 euro extra om nu voor 240GB te gaan. Ik denk dat verkopen makkelijker wordt als je voor 240GB gaat. Als je de SSD in een oude PC van een familielid wilt zetten is 240GB ook handiger, omdat je dan nooit gezeur hebt dat de SSD vol is.

• cy-gor25
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 09:09
TTMJ! schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 01:02:
[...]

Misschien op de lange termijn wel, maar kijk naar de prijsevolutie sinds december en je ziet een forse prijsstijging (brand bij fabrikant, corona, Chinees Nieuwjaar). Als je nu iets koopt best iets dergelijks dan. Er kan ook een verschuiving naar Mvne gebeuren waardoor je een ssd niet zo makkelijk meer kan verkopen.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True