Toon posts:

Dolby Surround vanaf DVD hoe ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
Ik heb een nieuwe receiver gekocht met dolby surround. En nu wil ik vanaf mijn compu DVD kijken met dolby surround. Ik heb een Soundblaster Live 1024.Kan iemand miij vertellen hoe ik dit moet aansluiten/hoe dit werkt ??

• WaarAnders
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-07-2025
moet volgens mij een 5.1 kaart voor hebben, anders kan het niet.

Verwijderd

Topicstarter
Maar er zit ja 5.1 op me receiver ???

• WaarAnders
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-07-2025
Sorry, verkeerd begrepen. Ik kan je niet helpen. Misschien http://www.hifi.nl

• Unknown
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
als je een dolby surround set hebt dan moet je het stereo kanaal van je dvd via je geluidskaart naar je l/r in op je versterker gooien

Heb je een dolby digital versterker dan heb een digitale uitgang nodig op je Live! en die gooi je dan aan de digitaal in op je versterker

ps ik hoop dat je een digital hebt want ik had een surround en heb nu een digital en das dus 100x mooier!! met uiteraard 5 goede boxen (vooral een goede center omdat die 60% van het geluid verzorgt, heb zelf een quadral center en das super)

• Opa
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-02 15:28

Opa

Nu Multifocaal!

Dolby surround versterker heeft achterop een heleboel ingangen (Coax) van front, rear, centre en sub kanalen. Die komen van een source met een digital decoder. De Live 1024 heeft die dacht ik niet.

Als je een Dolby Digital versterker hebt, kan je een optisch of Coax digitale kabel vanuit je audio of Hollywood kaart naar je versterker leiden. De versterker maakt er dan 5 kanalen plus subwoofer van.

Hyundai ioniq Electric 8/2020 > Zeekr X Long Range 8/2024

Verwijderd

Op zondag 12 augustus 2001 20:51 schreef victorvo het volgende:
Dolby surround versterker heeft achterop een heleboel ingangen (Coax) van front, rear, centre en sub kanalen.
Een Dolby (Prologic) versterker/receiver heeft gewoon stereo ingangen (tulp), hij heeft namelijk geen extra aansluitingen nodig om het signaal te kunnen decoderen naar de 5(.1) kanalen van Dolby Prologic.

Wellicht ben jij in de war met een 5.1 voorbereid DD systeem.

ontopic : je kan vanaf die Live! met 1 kabeltje de boel verbinden. (als je receiver die ingang heeft)

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:02
ik heb ook Dolby Surround, dat is wat anders dan prologic hoor, die heeft 5 speakers, ik 4

• Martijn02
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-03 16:32

Martijn02

/* No Comment */

En hoe zit het dan met DTS geluid? komt dat ook uit de digitale uitgang van de Live1024 ? Ik kan me herrinneren dat mijn broertje, die wel een echt dts systeem heeft het eerst op de dvd speler moest aanzetten, voordat de versterker begreep dat hij er dts van kon maken.

Geluid is dan trouwens nog superder dan dolby digital, (Lekker Gladiator kijken, Heerlijk genieten)

• Arjan A
  • Laatst online: 23:40

Arjan A

Cenosillicafoob

Alles wat digitaal op DVD staat, komt ook digitaal uit je 1024, DTS ook dus.
Met een DTS-capable versterker kan je dus het DTS geluid ook als zodanig weergeven.

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

• cruncher
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-03 21:54

cruncher

wanna crunch someone?

En je moet wel een player hebben die DTS-geluid doorgeeft.....

can you read my mind?

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-03 19:04
Quattroman schreef (12 augustus 2001 16:30):
Hallo,
Ik heb een nieuwe receiver gekocht met dolby surround. En nu wil ik vanaf mijn compu DVD kijken met dolby surround. Ik heb een Soundblaster Live 1024.Kan iemand mij vertellen hoe ik dit moet aansluiten/hoe dit werkt ??
Ik ga er even van uit dat je een 'normale' dolby prologic receiver hebt, dus niet eentje met 5.1 ingangen (DolbyDigital voorbereid).
Sluit de receiver aan op de eerste (groene?) output van je geluidskaart. Stel de geluidskaart in op 2 speakers. Stel verder geen fratsen in als Live Surround, 4 speakers, dolby surround, of wat dan ook. Ook niet in je software zoals bijv. powerDVD (staat standaard d8 ik op dolby surround, dit moet je dus op stereo zetten). Kortom, alles op stereo.

Als je een film afspeelt moet je deze in het menu op dolby digital 5.1 zetten, deze dus echter niet op DD 2.0 (hier ben ik niet 100% zeker van of dit uitmaakt).

Vervolgens sluit je de audiokabel met twee tulpstekkers aan op je receiver. Zet de receiver vervolgens op dolby surround prologic (duh). Je receiver weet het rearkanaal uit het stereokanaal te halen.
victorvo schreef(12 augustus 2001 20:51):
Dolby surround versterker heeft achterop een heleboel ingangen (Coax) van front, rear, centre en sub kanalen. Die komen van een source met een digital decoder. De Live 1024 heeft die dacht ik niet.
Dit zijn gewone tulpverbindingen. Coax is voor digitale interlinks en je tuner. Echter in het geval van digitale interlinks zit er wel een soort van tulpstekker op dus vandaar de verwarring, maargoed, wat je bedoelt is een 5.1 voorbereid systeem.
GKLQuake schreef (12 augustus 2001 23:19):
ik heb ook Dolby Surround, dat is wat anders dan prologic hoor, die heeft 5 speakers, ik 4
Wow, dat is er nog eentje uit de oude tijd als ik me niet vergis. Surround is alleen nooit echt een succes geweest, pas sinds pro-logic is het gaan aanslaan bij jan modaal. Hoe oud is die bak? (kan ook een nieuwe zijn, maar volgens mij wordt het niet meer gemaakt)
Courage schreef (12 augustus 2001 21:02):
Een Dolby (Prologic) versterker/receiver heeft gewoon stereo ingangen (tulp), hij heeft namelijk geen extra aansluitingen nodig om het signaal te kunnen decoderen naar de 5(.1) kanalen van Dolby Prologic.
Om precies te zijn heeft pro-logic maar 3 kanalen, links, rechts en rear. De center is slechts het monogebied uit L en R (tegenwoordig kan de audiomix zo goed zijn dat het een apart kanaal lijkt, veel voorkomend bij 'jeugdige' muziek). De subwoofer is alleen het laag uit de frontkanalen gefilterd. Veelal tot 120 Hz ongeveer.
Arjan_A schreef (12 augustus 2001 23:56):
Alles wat digitaal op DVD staat, komt ook digitaal uit je 1024, DTS ook dus.
Met een DTS-capable versterker kan je dus het DTS geluid ook als zodanig weergeven.
Zelf heb ik geen pc DVD of live1024, maar ik had begrepen dat de hogere bitrate van DTS technische problemen zou geven op de spidf uitgang van de live, deze zou het technisch niet kunnen halen. Maar dat zijn slechts verhalen. Andere verhalen zijn dat het prima werkt. Erg onduidelijk...

Mijn Home Cinema in aanbouw

• b-gone
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-06-2025
Heel mooi allemaal, je kunt alleen geen Dolby Digital of DTS uit een stereo signaal halen, en dat heeft de 1024 volgens mij.........Je moet echt een kaart hebben met digitale uitgang!

Verwijderd

Op maandag 13 augustus 2001 16:29 schreef b-gone het volgende:
Heel mooi allemaal, je kunt alleen geen Dolby Digital of DTS uit een stereo signaal halen, en dat heeft de 1024 volgens mij.........Je moet echt een kaart hebben met digitale uitgang!
Tja en dat heeft de 1024 dus ja.

• ShittyOldMan
De topicstarter heeft het over Dolby Surround (pro-logic waarschijnlijk dus), of zie ik het nou verkeerd??

Zou handig zijn als Quattroman ff zou reageren, tis ondertussen ook alweer een dag geleden :)

• Initial G
  • Laatst online: 09:02
Wow, dat is er nog eentje uit de oude tijd als ik me niet vergis. Surround is alleen nooit echt een succes geweest, pas sinds pro-logic is het gaan aanslaan bij jan modaal. Hoe oud is die bak? (kan ook een nieuwe zijn, maar volgens mij wordt het niet meer gemaakt)
niet zoo oud, 1993 ;)

Verwijderd

Op maandag 13 augustus 2001 16:34 schreef ShittyOldMan het volgende:
De topicstarter heeft het over Dolby Surround (pro-logic waarschijnlijk dus), of zie ik het nou verkeerd??
Ja, Dolby Surround en Dolby Prologic Surround zijn twee werelden van verschil zoals je al hebt kunnen lezen.

En topicstarter zal ongetwijfeld zelfs Dolby Digital bedoelen :P

• ShittyOldMan
voor topicstarten over aansluiten:

DolbyDigital receiver -> via digitale uitgang (optisch?) van je live1024 naar de digitale ingang op je receiver. Digital out selecteren als audio uitgang in je software.

prologic receiver, DD voorbereid (5.1 ingang) -> Da's pech, kan alleen prologic via stereokanaal, of je moet een DD decoderkaart kopen (sb 5.1 ofzo)

prologic receiver -> ook via stereo. Zie eerdere post voor aansuiling en instellingen.

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06:36
eerst ff excuus dat ik deze topic omhoog haal..

maar ik zit met een soortgelijk probleem :

Ik heb een dvd speler, mpeg kaart, live 1024, creatice ddt2500 boxen.

Ik heb de digitale uitgang van de mpeg kaart (met die composite stekker) verbonden met mijn geluidskaart... alleen krijg ik geen geluid :(

Iemand?

https://wren.co/join/Devian

• Devian
volgens mij haal ik hem niet eens ver omhoog...

Verwijderd

Op woensdag 15 augustus 2001 21:49 schreef skinhead het volgende:
volgens mij haal ik hem niet eens ver omhoog...
heb je een sblive 5.1 of 1024 als je het op de digitale uittgang van je kaart hebt aangesloten en je een 5.1 hebt moet je ergens een opties aanvinken : digitale uitvoer dan moet het werken, ik had hetzelfde :(

sorry ik las je bericht te snel,, moet toch ergens anders zitten,, in je sblive..

• ShittyOldMan
Ik weet niet veel van die setjes en mpegkaarten, want ik heb het zelf niet.
Maar als die creative set een 'gewoon' 4.1 setje is, oftewel, 4 speakertjes en een subwoofer dus zonder Dolby Digital decoder, dan moet je die aansluiten op de twee luisprekeruitgangen van je geluidskaart (groen=front en zwart=rear) en je DVD software, bijvoorbeeld powerDVD, instellen op 4 speakers.
Mocht het een set zijn met DD decoder, dan moet je die of rechtstreeks aansluiten op je digitale uitgang van mpegkaart of live1024. Maar volgens mij hoef je in geen geval de mpegkaart met de live1024 te verbinden, of zie ik dit hier verkeerd??

• Devian
ik bedoel ook dat ik hem er rechtstreeks op heb aangesloten..

Wel met een kabeltje die ik nog ergens liggen had aangezien de bijgeleverde kabels bijde female waren...( en dat wil nie echt geweldig )

• Devian
niemand meer?

Verwijderd

Topicstarter
Ben ff naar LowLands geweest en heb me pc geupgrade dus het heeft ff geduurd eer ik er weer was. Het gaat dus om een Dolby Prologic Receiver geen Digital. En ik weet nu dus dat ie het signaal eruit filter dat moest ik ff weten.
Pagina: 1