Quattroman schreef (12 augustus 2001 16:30):
Hallo,
Ik heb een nieuwe receiver gekocht met dolby surround. En nu wil ik vanaf mijn compu DVD kijken met dolby surround. Ik heb een Soundblaster Live 1024.Kan iemand mij vertellen hoe ik dit moet aansluiten/hoe dit werkt ??
Ik ga er even van uit dat je een 'normale' dolby prologic receiver hebt, dus niet eentje met 5.1 ingangen (DolbyDigital voorbereid).
Sluit de receiver aan op de eerste (groene?) output van je geluidskaart. Stel de geluidskaart in op 2 speakers. Stel verder geen fratsen in als Live Surround, 4 speakers, dolby surround, of wat dan ook. Ook niet in je software zoals bijv. powerDVD (staat standaard d8 ik op dolby surround, dit moet je dus op stereo zetten). Kortom, alles op stereo.
Als je een film afspeelt moet je deze in het menu op dolby digital 5.1 zetten, deze dus echter niet op DD 2.0 (hier ben ik niet 100% zeker van of dit uitmaakt).
Vervolgens sluit je de audiokabel met twee tulpstekkers aan op je receiver. Zet de receiver vervolgens op dolby surround prologic (duh). Je receiver weet het rearkanaal uit het stereokanaal te halen.
victorvo schreef(12 augustus 2001 20:51):
Dolby surround versterker heeft achterop een heleboel ingangen (Coax) van front, rear, centre en sub kanalen. Die komen van een source met een digital decoder. De Live 1024 heeft die dacht ik niet.
Dit zijn gewone tulpverbindingen. Coax is voor digitale interlinks en je tuner. Echter in het geval van digitale interlinks zit er wel een soort van tulpstekker op dus vandaar de verwarring, maargoed, wat je bedoelt is een 5.1 voorbereid systeem.
GKLQuake schreef (12 augustus 2001 23:19):
ik heb ook Dolby Surround, dat is wat anders dan prologic hoor, die heeft 5 speakers, ik 4
Wow, dat is er nog eentje uit de oude tijd als ik me niet vergis. Surround is alleen nooit echt een succes geweest, pas sinds pro-logic is het gaan aanslaan bij jan modaal. Hoe oud is die bak? (kan ook een nieuwe zijn, maar volgens mij wordt het niet meer gemaakt)
Courage schreef (12 augustus 2001 21:02):
Een Dolby (Prologic) versterker/receiver heeft gewoon stereo ingangen (tulp), hij heeft namelijk geen extra aansluitingen nodig om het signaal te kunnen decoderen naar de 5(.1) kanalen van Dolby Prologic.
Om precies te zijn heeft pro-logic maar 3 kanalen, links, rechts en rear. De center is slechts het monogebied uit L en R (tegenwoordig kan de audiomix zo goed zijn dat het een apart kanaal lijkt, veel voorkomend bij 'jeugdige' muziek). De subwoofer is alleen het laag uit de frontkanalen gefilterd. Veelal tot 120 Hz ongeveer.
Arjan_A schreef (12 augustus 2001 23:56):
Alles wat digitaal op DVD staat, komt ook digitaal uit je 1024, DTS ook dus.
Met een DTS-capable versterker kan je dus het DTS geluid ook als zodanig weergeven.
Zelf heb ik geen pc DVD of live1024, maar ik had begrepen dat de hogere bitrate van DTS technische problemen zou geven op de spidf uitgang van de live, deze zou het technisch niet kunnen halen. Maar dat zijn slechts verhalen. Andere verhalen zijn dat het prima werkt. Erg onduidelijk...