Zonder vergoeding zou ik het zeker niet doen, en met vergoeding moeten er hele goede afspraken zijn, ook over welke tijden gelden voor response en oplossing. Want "er wordt toch bijna nooit gebeld" ken ik, jouw werkgever rekent dan vrolijk kosten aan klanten, en naarmate het er meer worden zullen er ook meer worden die zullen bellen.Jouw werkgever dan lekker geld binnen halen en jullie met de telefoontjes zitten. Recent heb ik ook een paar keer stand-by gestaan voor grote upgrades waarin mijn stuk een klein component was, beide keren werd ik gebeld terwijl ik het niet verwacht had. En beide keren lag het probleem ook niet aan mijn component, maar ik moest wel helpen met analyse en dan ben je toch een paar uur verder (analyse, aansturing) en je kan eigenlijk pas ophangen als het opgelost is.
Daarnaast, als de rest van jouw team het wel wil doen, dan is er toch ook geen probleem als jij het niet doet? De rest van jouw team heeft er geen probleem mee en kan jouw diensten dus overnemen.
David Regeling schreef op woensdag 2 december 2020 @ 15:31:
Ik vraag mij eigenlijk af hoe het gezien wordt als je als developer na kantooruren (lees 's avonds) upgrades moet uitvoeren en het aansluitende weekend klaar moet staan om eventuele issues op te lossen en dit enkel gecompenseerd krijgt als tijd voor tijd voor de uren waarin je daadwerkelijk werkzaamheden uitvoert?
Er is wel een verschil, dat heb je als het goed is niet zo vaak (of jouw werkgever heeft dingen niet goed ingeregeld) en dat soort grote upgrades worden vaak ruim van te voren gepland. Een stand-by dienst komt iedere keer terug en blokkeert de hele week, terwijl grote upgrades misschien 1 of 2 weekenden blokkeren.
Maar helaas kan dat ook heel erg verschillen, ik heb collega's die bij dezelfde klant zitten, en die hoor ik echt op de meest rare tijden dat ze dingen moeten deployen. Die moeten soms 's ochtends vroeg aan de slag, soms 's avonds laat, soms beiden op dezelfde dag, en soms komen de verzoeken voor deployments ook pas een paar uur van te voren binnen. Ik zou daar toch echt voor bedanken, ik heb wel wat beters te doen met mijn tijd.
Zelf vind ik dat de tijd die je stand-by moet zijn in het weekend niet vrij in te vullen hebt, en daarbij ben ik van mening dat de tijd buiten kantooruren en in het weekend zwaarder tellen dan de reguliere uren en derhalve een 1:1 tijd voor tijd niet helemaal correct is of zie ik dit verkeerd?
De uren zijn zeker niet vrij in te vullen, dus als ik ze moet maken dan rond ik lekker genereus af en pak ik met tijd-voor-tijd de uren weer terug, zeker in de rustige tijden.