Acties:
  • +3 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:19
Het Europees Hof van Justitie heeft al eens wat gezegd over hoe 'thuiswachturen' geinterpreteerd moeten worden. Zeker interessant als je werkgever vindt dat je binnen bepaalde tijd ergens moet kunnen zijn.

https://curia.europa.eu/j...df/2018-02/cp180014nl.pdf en een column https://www.awvn.nl/blog/...swachtdienst-arbeidstijd/

Een wat verder uitgewerkt stuk van/voor de VU: https://www.rechten.vu.nl...zendaal_tcm247-923753.pdf

[ Voor 27% gewijzigd door celshof op 02-12-2020 12:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-05 11:55
Dets schreef op woensdag 2 december 2020 @ 12:33:

Misschien is "nee" wat te hard, maar "Ja, mits we dit nu x weken toepassen, daarna evalueren en dan kijken wat er echt nodig is" beter. De laatste is niet direct nee, maar je stelt je constructief op. Je kunt dan ook voorstellen om te "professionaliseren": problemen waarvoor gebeld wordt analyseren, responsetijd afspreken, roosters, wat te doen met verlof etc. en natuurlijk niet te vergeten de compensatie.
Hier zat ik ook aan te denken, maar mijn vorige post was al zo lang.
Tussen de regels door lees ik echter ook wel een beetje dat de collega's van TS niet echt verenigd zijn. Dit is wel iets waar ofwel je teamlead / senior of een groepje collega's de neuzen dezelfde kant op moeten hebben staan. Akkoord gaan met een standby regeling (dus zonder vergoeding) nu, is akkoord gaan met een nog onbekende situatie in de toekomst.
De regeling zal niet snel veranderen, maar wat nou als je in een situatie komt met een flinke groei van klanten, of een aantal updates later is het product ineens niet meer zo stabiel.

Dit zijn gegronde bedenkingen om als medewerker aan te geven, en daarmee bijvoorbeeld te middelen om het bijvoorbeeld 3 of 6 maanden als proef te doen. Wellicht is het bij een proef met een eindtijd ook een minder obstakel om hier gewoon vergoedingen aan te koppelen. Dan kan je vanaf beide perspectieven (management en werknemers) evalueren.

By the way, dit is degene die wij hebben opgesteld:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Dit is overigens niet echt een storingsdienst, maar ook voor bijvoorbeeld een developer die standby staat als de devopser in het weekend / 's avonds een upgrade doet. Komt één keer per paar weken / maanden voor.
Dit is dus meer een beschikbaarheid en niet echt een 24/7 bereikbaarheids-afspraak.

[ Voor 5% gewijzigd door TweakMDS op 02-12-2020 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreatDictator
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 30-05 20:04
Whaam schreef op woensdag 2 december 2020 @ 12:06:
Deze stand-by dienst wordt vrij "makkelijk" gebracht hier op de zaak, dus ik vermoed ook dat er niet veel consequenties zullen zijn als je er zelf ook af en toe "makkelijk" mee om gaat. Dus niet 24/7 alles meteen opnemen laat staan responsetijden (die er dus ook niet zijn) in acht nemen. En dan zal het uiteindelijk ook wel duidelijk worden dat als er ineens toch een eis blijkt, er daar iets tegenover moet staan.
Ik denk inderdaad ook dat de verwachtingen snel zullen veranderen zodra er een klant belt en er wordt niet opgenomen. Gaat het in jouw geval ook over klanten, of interne collega's? Dat zou voor mij ook verschil maken hoe ik er in zou staan.

Maar goed, zoals anderen al zeiden zou ik ook van je werkgever vragen om duidelijk te communiceren wat precies het plan is. Vanaf daar kun je in discussie over een vergoeding.

Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:50

Cybje

First Post!

Bor schreef op woensdag 2 december 2020 @ 12:23:
[...]

Dit is echt een grote valkuil. Hoort het erg echt "bij" (dus zonder vergoeding) of is dat wat de werkgever graag wil doen geloven? Ik ben het niet met je eens namelijk.
Ik vind dat het erbij hoort. Gelukkig mag ik gewoon zelf een mening hebben van mijn werkgever, dus hij legt mij niks op op dat gebied. Maar het is gewoon inherent aan de IT dat dingen ofwel 24/7 moeten draaien, of dat dingen in elk geval moeten functioneren zodra ander personeel weer aan het werk gaat. Maar in praktisch alle gevallen is het zo dat je soms in de nacht ongepland werk zult moeten doen. Zelfde geldt voor developers. Komt er met spoed een P1 prio bug report binnen, zul je toch echt aan het werk moeten om dat op te lossen als de garanties naar de klanten zo zijn.

Ik snap ook niet waarom dat een probleem zou zijn. Nogmaals, je moet gewoon betaald krijgen naar de hoeveelheid energie die het je kost. Of je nou wel of geen aparte compensatie krijgt, het totaalpakket moet gewoon goed zijn. En daarin reken je alles mee, dus salaris, leaseauto, pensioenregeling, onkostenvergoedingen, uitbetalen overwerk, et cetera. Als je 1 (of meerdere) van dat rijtje mist, moet er iets anders omhoog.

Ben je het er niet mee eens, ga in gesprek met je werkgever, of zoek een andere werkgever. De banen liggen voor het oprapen, als IT'er hebben we een aardig goede onderhandelingspositie momenteel.

Hieraan toegevoegd, meestal kun je zelf impact uitoefenen op de hoeveelheid storingen in je werk. Ik ben bijv. verantwoordelijk voor een stuk of 100 servers. Als ik overdag m'n werk beter doe en de kwaliteit van mijn werk hoog houd, voorkom ik storingen, word ik in de nacht niet wakker gemaakt. Als je er geen impact op kunt uitoefenen moet je je afvragen waarom je er storingsdienst voor draait. Want het is natuurlijk niet logisch als je storingsdienst draait voor systemen waar je overdag niet voor verantwoordelijk bent.

[ Voor 15% gewijzigd door Cybje op 02-12-2020 13:18 ]

Wat ruist er door het struikgewas

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Cybje schreef op woensdag 2 december 2020 @ 13:15:
[...]

Ik vind dat het erbij hoort. Gelukkig mag ik gewoon zelf een mening hebben van mijn werkgever, dus hij legt mij niks op op dat gebied. Maar het is gewoon inherent aan de IT dat dingen ofwel 24/7 moeten draaien, of dat dingen in elk geval moeten functioneren zodra ander personeel weer aan het werk gaat. Maar in praktisch alle gevallen is het zo dat je soms in de nacht ongepland werk zult moeten doen. Zelfde geldt voor developers. Komt er met spoed een P1 prio bug report binnen, zul je toch echt aan het werk moeten om dat op te lossen als de garanties naar de klanten zo zijn.
Dit is precies het punt.

De werkgever krijgt bakken met geld voor contracten waar als extra de 24/7 support bijgekocht is door klanten.
Als deze dit graag direct bij de winst bij wil boeken door werknemer niet te betalen voor de premium 24/7 dan vind ik dat wel flink karig. :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-05 19:04
YakuzA schreef op woensdag 2 december 2020 @ 13:19:
[...]

Dit is precies het punt.

De werkgever krijgt bakken met geld voor contracten waar als extra de 24/7 support bijgekocht is door klanten.
Als deze dit graag direct bij de winst bij wil boeken door werknemer niet te betalen voor de premium 24/7 dan vind ik dat wel flink karig. :)
Dit inderdaad en @Cybje ik lees ook iets in je reacties als, kijk eens hoeveel ik verdien, en ik heb ook nog een lease auto. Ik heb zo'n vergoeding duidelijk helemaal niet nodig. Mag van mij hoor, maar je had meer kunnen verdienen als je zakelijker was geweest en de vergoeding erbij had onderhandeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 26-02 23:43
celshof schreef op woensdag 2 december 2020 @ 12:46:
Het Europees Hof van Justitie heeft al eens wat gezegd over hoe 'thuiswachturen' geinterpreteerd moeten worden. Zeker interessant als je werkgever vindt dat je binnen bepaalde tijd ergens moet kunnen zijn.

https://curia.europa.eu/j...df/2018-02/cp180014nl.pdf en een column https://www.awvn.nl/blog/...swachtdienst-arbeidstijd/

Een wat verder uitgewerkt stuk van/voor de VU: https://www.rechten.vu.nl...zendaal_tcm247-923753.pdf
Interessant, maar niet zonder meer van toepassing; in die zaak werd zwaar getild aan het vereiste zeer snel fysiek aanwezig te kunnen zijn. Alleen telefonische bereikbaarheid gaat lang zo ver niet. Ik zeg niet dat je ongelijk hebt, maar de uitspraak die je aanhaalt gaat mijnsziens over een wezenlijk andere situatie dan deze.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:14

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

[...]
Maar het is gewoon inherent aan de IT dat dingen ofwel 24/7 moeten draaien, of dat dingen in elk geval moeten functioneren zodra ander personeel weer aan het werk gaat.
Als je te maken hebt met 24/7 dienstverlening is het inherent hieraan dat de werkgever zorg draagt voor ondersteuning gedurende deze periode. Als dat in de vorm van een waakdienst wordt ingericht hoort hier normaliter gewoon een vergoeding in geld en / of tijd tegenover te staan. "Het hoort erbij" is voor de meeste mensen geen argument. Het sluit bovendien een nette beloning ook niet uit. Dat doet een goed salaris voor je dienstverband buiten de storingsdienst ook niet.
Hieraan toegevoegd, meestal kun je zelf impact uitoefenen op de hoeveelheid storingen in je werk. Ik ben bijv. verantwoordelijk voor een stuk of 100 servers. Als ik overdag m'n werk beter doe en de kwaliteit van mijn werk hoog houd, voorkom ik storingen, word ik in de nacht niet wakker gemaakt. Als je er geen impact op kunt uitoefenen moet je je afvragen waarom je er storingsdienst voor draait. Want het is natuurlijk niet logisch als je storingsdienst draait voor systemen waar je overdag niet voor verantwoordelijk bent.
Dit vind ik een heel rare stelling. Dat goede werk hoor je sowieso te leveren, ook als er geen storingsdienst is.

[ Voor 29% gewijzigd door Bor op 02-12-2020 13:25 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-05 11:12
[...]

Ik snap ook niet waarom dat een probleem zou zijn. Nogmaals, je moet gewoon betaald krijgen naar de hoeveelheid energie die het je kost. Of je nou wel of geen aparte compensatie krijgt, het totaalpakket moet gewoon goed zijn. En daarin reken je alles mee, dus salaris, leaseauto, pensioenregeling, onkostenvergoedingen, uitbetalen overwerk, et cetera. Als je 1 (of meerdere) van dat rijtje mist, moet er iets anders omhoog.

Ben je het er niet mee eens, ga in gesprek met je werkgever, of zoek een andere werkgever. De banen liggen voor het oprapen, als IT'er hebben we een aardig goede onderhandelingspositie momenteel.

Ik ben het met je eens.
In mijn geval heb ik alle vrijheid die ik wil, uren gedeeltelijk zelf invullen, laptop/telefoon/auto onbeperkt prive met alles, eerder weg, later beginnen, nooit een probleem, is m'n vrouw ziek? Blijf maar thuiswerken, kun je een beetje voor haar zorgen, alle vrijheid die ik wil. Het maakt niet uit hoe je het doet, als de klant maar tevreden is.
Alhoewel ik geen officiele storingsdienst heb, wordt ik ook wel eens in de avond of in het weekend gebeld, geen probleem, ik doe m'n best het op te lossen. Soms kan het niet direct maar een uur of wat later wel, of een collega pakt het op.
Die uren ga ik ook niet schrijven, alle vrijheden die ik heb vind ik belangrijker.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-05 19:09

World Citizen

FreeReef.nl

True schreef op woensdag 2 december 2020 @ 11:09:
Let ook even op de wettelijke regels omtrent consignatiediensten.

Even een stukje ervaring hier, wij zijn met een team van vijf en rouleren de consignatiediensten. De vergoeding verschilt per dag (week/weekend/feestdag) en is met 1 week per 5 weken ongeveer 370€ bruto per maand (voor een junior een prima toevoeging op het loon (wel na belastingteruggave :+) hiernaast komt nog tijd-voor-tijd met een verhoging bij langer dan één uur werk (en andere factoren zoals tijdsstip en dag). Gemiddeld gezien zijn er iets van 0,8 storingen per week. Soms weken geen enkel belletje, soms twee of zelfs drie keer binnen één week. Wel hebben we een relatief hoge responsetijdeis van 30 minuten dit hakt er soms wel in. Persoonlijk kan ik wel in het café gaan zitten en kan wel binnen 30 minuten thuis zijn na een belletje. Wel betekent dit dat 'doorzakken' er niet in zit en ook verjaardagen, feestjes of andere te plannen vrijetijdsbesteding kost wat meer moeite en soms heb je hierin pech. Ik heb bijv. wel eens langs de weg gestaan en op de bijrijdersstoel met de laptop wat zitten op te lossen, maar persoonlijk heb ik liever dat. Dan dat ik mijn consignatiediensten mijn vrije tijd te veel laat beïnvloeden. Ook loop ik tijdens de diensten altijd met twee telefoons, omdat ik vertik één nummer te hebben voor beiden. Het is juist ook heerlijk om de werktelefoon weg te kunnen leggen als je de verantwoordelijk niet hebt. Dit maakt sommige praktische uitvoering van alledaagse zaken gewoon wat lastiger:
  • in de AH staan met een halve kar boodschappen terwijl je gebeld wordt;
  • direct vanuit kantoor (toen dat nog bestond) naar de sportschool en dus de laptop mee moeten nemen (ik doe het meeste op de fiets);
  • naar vrienden, familie etc. laptop in de kofferbak;
  • telefoon in de hoek v.d. squashbaan leggen bij een potje (ook hier laptop in de kofferbak);
  • een paar baantjes trekken in het zwembad wordt ook lastig als je je telefoon moet kunnen horen.
Ik denk dat @Whaam vooral duidelijk moet hebben wat het nu precies voor hem(of haar) inhoud, hoe frequent dit voorkomt wat er van jou verwacht wordt en wat jij van eventuele collega's kan verwachten. Hieruit kun je opmaken in hoeverre je eisen wilt stellen aan deze vrijetijdsbeperking en wat dit jou waard is.

[...]

Zie link bovenin mijn post, nachtdiensten mag je niet draaien i.c.m. consignatiediensten.
Ik moest even zoeken in het topic , en schrok enorm van de reacties aan het begin. Maar bovenstaande is wat je moet weten.

Er is een wet.
Lees die door, geef die aan je collega's en baas.
Weiger storingsdienst totdat je een ander contract krijgt.

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

World Citizen schreef op woensdag 2 december 2020 @ 13:25:
[...]

Ik moest even zoeken in het topic , en schrok enorm van de reacties aan het begin. Maar bovenstaande is wat je moet weten.

Er is een wet.
Lees die door, geef die aan je collega's en baas.
Weiger stroingsdienst totdat je een ander contract krijgt.
offtopic:
Quote je mij omdat je het tegen mij hebt? Want dan snap ik het niet helemaal ..

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor

Bor

Ora et Labora schreef op woensdag 2 december 2020 @ 13:24:
[...]
Alhoewel ik geen officiele storingsdienst heb, wordt ik ook wel eens in de avond of in het weekend gebeld, geen probleem, ik doe m'n best het op te lossen. Soms kan het niet direct maar een uur of wat later wel, of een collega pakt het op.
Die uren ga ik ook niet schrijven, alle vrijheden die ik heb vind ik belangrijker.
Wat je beschrijft is een totaal andere situatie. Er hangt namelijk zo te lezen geen verplichting aan vast om bereikbaar te zijn of binnen een bepaalde tijd te reageren (of erger nog; het probleem opgelost te hebben). De inbreuk op je privé leven is daardoor een stuk kleiner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

True schreef op woensdag 2 december 2020 @ 13:26:
[...]

offtopic:
Quote je mij omdat je het tegen mij hebt? Want dan snap ik het niet helemaal ..
Nee ik ben juist blij met je 😘
Het duurde 2 pagina's voordat iemand die link posten, en alles wat daarvoor geschreven is, moet de TS negeren.

De link die jij post is leidend.

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor

Bor

World Citizen schreef op woensdag 2 december 2020 @ 13:28:
[...]

Nee ik ben juist blij met je 😘
Het duurde 2 pagina's voordat iemand die link posten, en alles wat daarvoor geschreven is, moet de TS negeren.

De wet is de minimum, net als een CAO. Het houdt niet in dat een werkgever niet meer kan en mag doen, bijvoorbeeld vanuit goed werkgeverschap, op basis van defacto standaarden in de industrie etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Whaam schreef op woensdag 2 december 2020 @ 10:29:
Bedankt voor alle reacties. Voel me toch wel gesterkt in mijn standpunt zo. Ik zal er nog eens met de collega's over praten, voordat we los moeten.

Het blijft wel lastig vind ik, hoor. Ik snap heel goed dat er een aantal van jullie zouden zeggen "m'n rug op", maar de sfeer in het team vind ik ook belangrijk. Als alle collega's dit niet kwalijk vinden dan doe ik ook wel mee, maar inderdaad dan wel alleen opnemen als het daadwerkelijk gaat. Ik zal er geen dingen om gaan laten.

En misschien worden we echt wel nooit gebeld, was dit topic een storm in een glas water, weet ik veel :+
Hebben jullie geen OR? Die stuur je normaal gesproken op dit soort zaken af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
theHoff schreef op woensdag 2 december 2020 @ 13:29:
[...]

Hebben jullie geen OR? Die stuur je normaal gesproken op dit soort zaken af.
Gokje klein bedrijf < 50 medewerkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Ora et Labora schreef op woensdag 2 december 2020 @ 13:24:
[...]

Ik ben het met je eens.
In mijn geval heb ik alle vrijheid die ik wil, uren gedeeltelijk zelf invullen, laptop/telefoon/auto onbeperkt prive met alles, eerder weg, later beginnen, nooit een probleem, is m'n vrouw ziek? Blijf maar thuiswerken, kun je een beetje voor haar zorgen, alle vrijheid die ik wil. Het maakt niet uit hoe je het doet, als de klant maar tevreden is.
Dit is niet heel ongebruikelijk.
Dit dan weer wel. Maar als je daar tevreden mee bent, dan moet je het niet laten natuurlijk.

@Whaam je moet er rekening mee houden dat het er niet om gaat hoe de baas het beschrijft, maar welke scenario's er zich theoretisch af kunnen spelen. Je bent verantwoordelijk op dat moment. Als je geen steun krijgt maar wel de lasten dan zou ik me afvragen wat die vent in z'n hoofd haalt.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Bor schreef op woensdag 2 december 2020 @ 13:23:
[...]

Dit vind ik een heel rare stelling. Dat goede werk hoor je sowieso te leveren, ook als er geen storingsdienst is.
Klopt, alsof je altijd zelf invloed kunt uitoefenen op hoe een serverpark draait als jij er niet bent. Klinkt onervaren zo'n statement.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-05 10:27
Monkeybrains schreef op woensdag 2 december 2020 @ 12:25:
Ik ben er uiteindelijk mee gestopt. Hoe je het ook wend of keert, het heeft impact op je prive leven. En die impact is groter dan je denkt. Die impact was groter dan ik wilde, en het geld wat ik kreeg woog er niet tegen op.
Ik heb dat ook gehad. Dat was een on-call waarbij we wel een vergoeding kregen (maar dat was 150 bruto ofzo), maar waar de groep mensen in de rotatie klein was (je was elke 4 weken de sjaak) en we echt heel vaak hadden dat shit omviel waar we niks aan konden doen (hosting werd gedaan door een ING club in Polen). Toen heb ik ook uiteindelijk tegen de manager gezegd dat ik er mee ging kappen. Werd me niet in dank afgenomen, want toen was het hek van de dam.

https://niels.nu

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cybje

Cybje

First Post!

pennywiser schreef op woensdag 2 december 2020 @ 13:23:
[...]

Dit inderdaad en @Cybje ik lees ook iets in je reacties als, kijk eens hoeveel ik verdien, en ik heb ook nog een lease auto. Ik heb zo'n vergoeding duidelijk helemaal niet nodig. Mag van mij hoor, maar je had meer kunnen verdienen als je zakelijker was geweest en de vergoeding erbij had onderhandeld.
Ik word naar mijn gevoel erg geforceerd mij hier te verdedigen. Mensen vertellen mij letterlijk (zoals jij nu) dat ik minder goed af ben doordat ik die vergoeding niet krijg. En dat is domweg niet waar. Je moet kijken naar je totale vergoedingen. Een werkgever betaalt bijv. 100.000 euro per jaar voor jou en dit is onderverdeeld in alle dingen doe ik eerder noemde, waaronder jouw salaris en alle secundaire arbeidsvoorwaarden.

En geloof mij, ik ben zakelijk genoeg, ik onderhandel echt wel (en indien nodig kan dat vrij hard). Want het is simpelweg zoals ik hier dus al een heel aantal keer heb gezegd, er moet balans zijn tussen de hoeveelheid energie die je kwijt bent aan je werk en wat je terugkrijgt van je werkgever. En in essentie is dat hetzelfde als een contract tussen 2 bedrijven. De leverancier levert een dienst, de afnemer betaalt. Jij als werknemer levert tijd en energie, jouw werkgever betaalt. En daar moeten jullie allebei tevreden over zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
World Citizen schreef op woensdag 2 december 2020 @ 13:25:
Want?

Het hele issue is de vergoeding, of die er al dan niet is, en of de TS mag weigeren. En daar is in het topic niks gezegd dat tegen die regels in gaat. Nl. "U heeft geen wettelijk recht op vergoeding. "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybje

Cybje

First Post!

Bor schreef op woensdag 2 december 2020 @ 13:23:
Daar heb je zeker gelijk, het zit 'm ook in de nuances natuurlijk. Een simpel voorbeeld is de nazorg van een storing. Fix je de storing en is het daarmee afgedaan? Of ga je de volgende ochtend een root cause analysis uitvoeren en los je het achterliggende probleem op. Met die laatste voorkom je nieuwe storingen. Toch wordt dat vaak vergeten in de IT. Als iedereen gewoon goed werk zou leveren, zou iedereen gewoon netjes een RCA uitvoeren (is mijn mening).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra
Cybje schreef op woensdag 2 december 2020 @ 13:36:
[...]

Ik word naar mijn gevoel erg geforceerd mij hier te verdedigen. Mensen vertellen mij letterlijk (zoals jij nu) dat ik minder goed af ben doordat ik die vergoeding niet krijg.
Niks van aantrekken. Da's een tweakers dingetje. Als jij het geregeld hebt via een bovengemiddeld salaris / tevreden bent met de regelingen heeft niemand daar wat mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
[...]

Ik word naar mijn gevoel erg geforceerd mij hier te verdedigen. Mensen vertellen mij letterlijk (zoals jij nu) dat ik minder goed af ben doordat ik die vergoeding niet krijg. En dat is domweg niet waar. Je moet kijken naar je totale vergoedingen. Een werkgever betaalt bijv. 100.000 euro per jaar voor jou en dit is onderverdeeld in alle dingen doe ik eerder noemde, waaronder jouw salaris en alle secundaire arbeidsvoorwaarden.

En geloof mij, ik ben zakelijk genoeg, ik onderhandel echt wel (en indien nodig kan dat vrij hard). Want het is simpelweg zoals ik hier dus al een heel aantal keer heb gezegd, er moet balans zijn tussen de hoeveelheid energie die je kwijt bent aan je werk en wat je terugkrijgt van je werkgever. En in essentie is dat hetzelfde als een contract tussen 2 bedrijven. De leverancier levert een dienst, de afnemer betaalt. Jij als werknemer levert tijd en energie, jouw werkgever betaalt. En daar moeten jullie allebei tevreden over zijn.
Ok kan ik inkomen. Echter Jouw voorbeeld en advies is denk ik niet afgestemd danwel in lijn met wat de TS hier vraagt. Jij weet hoeveel hij verdient? Jij bent de uitzondering, jij bent wel tevreden, maar vrijwel niemand is gebaat bij 24/7 zonder extra vergoeding. Het beeld in dit topic bevestigt dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Bor schreef op woensdag 2 december 2020 @ 13:29:
[...]

De wet is de minimum, net als een CAO. Het houdt niet in dat een werkgever niet meer kan en mag doen, bijvoorbeeld vanuit goed werkgeverschap, op basis van defacto standaarden in de industrie etc.
Die link lijkt me toch helder en duidelijk. Daar is geen interpretatie aan mogelijk. En wat een standaard in de industrie is... allemaal prima, maar dat staat niet in het contract van de topicstarter. Waarschijnlijk staat er zelf helemaal niets in zijn contract.

Pas op pas op... lees die pagina, laat je niet gek maken en negeer adviezen die niet overeen komen met die pagina. Als je wel met iets anders akkoord gaat, en dit blijkt achteraf door de werkgever creatief in de boekhouding verwerkt te zijn omdat het eigenlijk "niet mag"... ben je als werknemer ook de klos.

Dit onderwerp is mij ernstig bekend... en ik heb maar 1 tip als je baas moeilijk doet. Neem een jurist in handen.

Ik snap wat je zegt @Bor , mijn eigen constructie is ook creatief.. maar wel zo opgesteld dat nergens creatief geboekhoud word.

Scenario's,. impact, responsetijden.. NEGEREN! Heeft er niks mee te maken. Het maakt geen verschil of je 1x per jaar, of 1x per uur gebeld word.
Hydra schreef op woensdag 2 december 2020 @ 13:40:
[...]

Want?

Het hele issue is de vergoeding, of die er al dan niet is, en of de TS mag weigeren. En daar is in het topic niks gezegd dat tegen die regels in gaat. Nl. "U heeft geen wettelijk recht op vergoeding. "
Neen, al krijg je 10000 euro. Als het niet wettelijk in orde is, kan het je in de kont bijten.

[ Voor 20% gewijzigd door World Citizen op 02-12-2020 13:46 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
sypie schreef op woensdag 2 december 2020 @ 10:14:
ze dit eerst met hun ontwikkelaars besproken. Pas op die manier krijg je een duidelijk beeld van beide kanten. Wat zijn de wensen van de ontwikkelaars en waar kan de werkgever zich in vinden? Wat is de hele insteek van storingsdienst in dit geval? Welk gat, dat er nu kennelijk is, gaat het oplossen?
Nee, je komt eerst met een plan voor eeen vergoeding, en gaat dat dan bespreken. Dat laat zien dat je snapt dat die tijd geld waard is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cybje

Cybje

First Post!

pennywiser schreef op woensdag 2 december 2020 @ 13:42:
[...]

Jouw voorbeeld en advies is gewoon niet afgestemd danwel in lijn met wat de TS hier vraagt. Jij weet hoeveel hij verdient? Jij bent de uitzondering, jij bent wel tevreden, maar vrijwel niemand is gebaat bij 24/7 zonder extra vergoeding. Het beeld in dit topic bevestigt dat wel.
Je hebt daar eigenlijk wel gelijk in :) Ik gaf de eerste post met mijn mening ook vanuit mijn eigen ervaring bij meerdere werkgevers en op basis van wat ik in mijn omgeving zie. Alleen ik vind het niet leuk als mensen mij beschuldigen van dingen als niet kunnen onderhandelen, of mijn werkgever gaan afschilderen als uitbuiter (waar het soms min of meer op neer kwam). Dus ging ik wat teveel in discussie.

Ik hoopte de TS gewoon mee te kunnen geven dat hij tevreden moet zijn over wat zijn werkgever als totaalpakket biedt. En ja, daar kan dus een compensatie van de storingsdienst bij horen. Maar aan de andere kant, als je al zeer ruim verdient, is dat misschien niet nodig. Ben je niet tevreden? Ga in onderhandeling/overleg, of zoek een andere werkgever. Maar doordat ik zelf veel in discussie ging en daarmee afweek van mijn punt is denk ik mijn boodschap niet overgekomen.

[ Voor 3% gewijzigd door Cybje op 02-12-2020 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
World Citizen schreef op woensdag 2 december 2020 @ 13:28:
[...]

De basis (wetgeving) houdt niet in dat er geen andere valide punten in de posts van andere users zitten...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

[...]

Als jij vindt dat jij overall goed af bent met je beloningen versus je inzet, dan mag jij inderdaad blij zijn. Waar men hier over struikelt, is dat je lijkt te claimen dat OP niet zo moet zeuren omdat hij toch salaris krijgt.

Ja, er zijn combinaties van verantwoordelijkheden en salarissen die dit goedmaken; denk aan advocaten en bepaalde managementrollen waarbij 60+ uur per week van je verwacht wordt terwijl er 40 op je loonstrookje staat; hark je 10K+ per maand binnen, dan is dat inderdaad iets waar je impliciet of expliciet voor getekend hebt.

Ikzelf zou er in de IT vriendelijk voor bedanken, tenzij fors vergoed. Ik werk niet voor een game-studio; "crunch-time" is gevolg van een slechte planning en/of te grote beloftes van de verkopers. Hetzelfde vind ik gelden voor storingsdiensten; als er fulltime mensen nodig zijn om een bak bagger aan de praat te houden, dan moet er geld worden gestoken in monitoring en testen. En zolang er geen levens verloren gaan of grote verliezen worden gemaakt, kan een probleem ook echt wel over twaalf uur worden opgelost. Mijn vrije tijd is me dierbaar.

Ook juniors moeten zich hierin niet laten meeslepen; die "gezellige pizza-avond om even wat losse eindjes af te maken" is ook gewoon een gevolg van een sales-mannetje dat dingen heeft beloofd aan een klant die niet haalbaar waren. Incidenteel prima, als je het overhebt voor de teamsfeer en om de manager te pleasen, maar het moet geen routine worden.

Aangezien OP dit topic opent, was hij het níet eens met de verwachte inzet en daar tegenover staande vergoeding.

Edit: en dat zeg je daarna zelf gelukkig ook:
Cybje schreef op woensdag 2 december 2020 @ 13:46:
[...]

Ik hoopte de TS gewoon mee te kunnen geven dat hij tevreden moet zijn over wat zijn werkgever als totaalpakket biedt. En ja, daar kan dus een compensatie van de storingsdienst bij horen. Maar aan de andere kant, als je al zeer ruim verdient, is dat misschien niet nodig. Ben je niet tevreden? Ga in onderhandeling/overleg, of zoek een andere werkgever. Maar doordat ik zelf veel in discussie ging en daarmee afweek van mijn punt is denk ik mijn boodschap niet overgekomen.
d:)b

[ Voor 21% gewijzigd door CodeCaster op 02-12-2020 13:52 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-05 07:31

@r!k

It is I, Leclerq

[...]

Als jij een contract met alle bijbehorende afspraken hebt en dit is daarin opgenomen en je bent er akkoord mee gegaan. Prima. Wat hier de situatie is is dat er achteraf gevraagd wordt om extra te werk te gaan verzetten, hoeft geen probleem te zijn maar dan dient daar ook een passende vergoeding tegenover te staan. Dat lijkt werkgever van de ts in dit geval niet te bieden waarop de reactie van het meerendeel in dit topic (en ook de mijne) is, nee dat doe ik niet, tenzij er iets tegenover staat.

Werkgevers weten ook dat dit soort dingen in de it erbij horen zoals je zelf al zegt, daarom worden dit soort regelingen ook in het leven geroepen. Als je werkgever je 40 uur betaalt maar 60 uur verlangt ga je daar toch ook niet mee akkoord?

Een hele rij microsoft certificeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
World Citizen schreef op woensdag 2 december 2020 @ 13:43:
Neen, al krijg je 10000 euro. Als het niet wettelijk in orde is, kan het je in de kont bijten.
Leg nu gewoon eens uit hoe het precies relevant is voor de TS? Want je bent niet duidelijk. Het gaat de TS nu juist om dat de werkgever geen vergoeding biedt. Dat is het voornaamste punt, en daar zegt die wet niks over wat de TS helpt.

Vooral dat je zegt dat alles voor die link genegeerd moet worden is IMHO nogal grof gesteld.

[ Voor 11% gewijzigd door Hydra op 02-12-2020 13:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor

Bor

[...]

Ik word naar mijn gevoel erg geforceerd mij hier te verdedigen. Mensen vertellen mij letterlijk (zoals jij nu) dat ik minder goed af ben doordat ik die vergoeding niet krijg. En dat is domweg niet waar. Je moet kijken naar je totale vergoedingen.
Het hangt er natuurlijk wel vanaf hoe men dit interpreteert. Totaal aantal vergoedingen wat je nu krijgt voor je werk incl storingsdienst of totaal aantal vergoedingen wat je nu krijgt + extra vergoeding of toeslag voor de storingsdienst. Als je het zo bekijkt ben je inderdaad minder goed af zonder die extra vergoeding / toeslag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Napo schreef op woensdag 2 december 2020 @ 13:47:
[...]

De basis (wetgeving) houdt niet in dat er geen andere valide punten in de posts van andere users zitten...
Zolang de TS maar die link leest, en zich goed laat adviseren door een jurist.

Er staan uiteraard goede adviezen, maar er staan ook "nuances" die kant nog wal slaan.

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
World Citizen schreef op woensdag 2 december 2020 @ 13:50:
Zolang de TS maar die link leest, en zich goed laat adviseren door een jurist.

Er staan uiteraard goede adviezen, maar er staan ook "nuances" die kant nog wal slaan.
Zoals?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Cybje schreef op woensdag 2 december 2020 @ 13:46:
[...]

Je hebt daar eigenlijk wel gelijk in :) Ik gaf de eerste post met mijn mening ook vanuit mijn eigen ervaring bij meerdere werkgevers en op basis van wat ik in mijn omgeving zie. Alleen ik vind het niet leuk als mensen mij beschuldigen van dingen als niet kunnen onderhandelen, of mijn werkgever gaan afschilderen als uitbuiter (waar het soms min of meer op neer kwam). Dus ging ik wat teveel in discussie.

Yep ook my bad sorry :) , ik beschuldig niemand van ikzelf ook niet wil hoor maar ik vind het zelf gewoon niet zo slim, ik zelf heb vergelijkbare arbeidsvoorwaarden, maar wel 24/7 vergoeding erbij geregeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Monkeybrains
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:27
Hydra schreef op woensdag 2 december 2020 @ 13:35:
[...]

Ik heb dat ook gehad. Dat was een on-call waarbij we wel een vergoeding kregen (maar dat was 150 bruto ofzo), maar waar de groep mensen in de rotatie klein was (je was elke 4 weken de sjaak) en we echt heel vaak hadden dat shit omviel waar we niks aan konden doen (hosting werd gedaan door een ING club in Polen). Toen heb ik ook uiteindelijk tegen de manager gezegd dat ik er mee ging kappen. Werd me niet in dank afgenomen, want toen was het hek van de dam.
Dat was bij mij ook een punt inderdaad. We waren op een gegeven moment met zijn drieen, wat veel te weinig is. Ik heb het meerdere keren gehad dat ik 3 of 4 weken achter elkaar dienst had ivm ziekte/vakanties en zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
  • Laatst online: 30-05 09:14
Monkeybrains schreef op woensdag 2 december 2020 @ 13:52:
[...]

Dat was bij mij ook een punt inderdaad. We waren op een gegeven moment met zijn drieen, wat veel te weinig is. Ik heb het meerdere keren gehad dat ik 3 of 4 weken achter elkaar dienst had ivm ziekte/vakanties en zo.
Dit dus maak een plan en zorg dat de groep groot genoeg is. En laat je niet afschepen met 200 euro bruto extra, reken dit maar eens terug naar een uurloon van 17u tot 8u smorgens voor werkdagen en 2 volle weekend dagen dat je standby draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Ik geef geen adviezen over hoe het moet.. ik verwijs naar een jurist. En dat doe ik hoofdzakelijk omdat er met enige regelmaat opmerkingen als deze voorbij komen als het over storingsdiensten gaat.
Hydra schreef op woensdag 2 december 2020 @ 09:56:
[...]

Het nare is wel dat als je de enige bent die zich zo opstelt, dit voor jouw negatieve effecten heeft.
Dit is compleet irrelevant, en zeggen voornamelijk managers en werkgevers. Mijn enigste advies als dit gebeurd is. Ga ander werk zoeken.

[ Voor 8% gewijzigd door World Citizen op 02-12-2020 22:35 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
World Citizen schreef op woensdag 2 december 2020 @ 14:06:
Ik geef geen adviezen over hoe het moet.. ik verwijs naar een jurist. En dat doe ik hoofdzakelijk omdat er met enige regelmaat opmerkingen als deze voorbij komen als het over storingsdiensten gaat.
Okay. Je voegt dus gewoon helemaal niks toe. Toedels ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Hydra schreef op woensdag 2 december 2020 @ 14:08:
[...]

Okay. Je voegt dus gewoon helemaal niks toe. Toedels ;w
Je kunt denigrerend doen zoveel je wilt. Ik heb ook je posts in dit topic gelezen, en dat is dus exact de reden dat de TS naar een jurist moet stappen, en niet naar jou en mij moet luisteren als het op inhoud aankomt.

FreeReef.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-04 16:02

thunder8

Het gedonder begint weer.

@r!k schreef op woensdag 2 december 2020 @ 13:48:
[...]

Als jij een contract met alle bijbehorende afspraken hebt en dit is daarin opgenomen en je bent er akkoord mee gegaan. Prima. Wat hier de situatie is is dat er achteraf gevraagd wordt om extra te werk te gaan verzetten, hoeft geen probleem te zijn maar dan dient daar ook een passende vergoeding tegenover te staan. Dat lijkt werkgever van de ts in dit geval niet te bieden waarop de reactie van het meerendeel in dit topic (en ook de mijne) is, nee dat doe ik niet, tenzij er iets tegenover staat.

Werkgevers weten ook dat dit soort dingen in de it erbij horen zoals je zelf al zegt, daarom worden dit soort regelingen ook in het leven geroepen. Als je werkgever je 40 uur betaalt maar 60 uur verlangt ga je daar toch ook niet mee akkoord?
Ik denk dat daar ook de nuance ligt tussen de Topicstarter en Cybje. Als je bij een nieuwe baas begint en het is vanaf dag 1 bekend dat je dergelijke diensten moet draaien, kan dat in je loon meegenomen worden, zoals blijkbaar het geval is bij Cybje. En dat is goed mogelijk uit onderhandeld voordat de handtekeningen gezet zijn.
Bij topicstarter was dit vanaf dag 1 niet het geval blijkbaar en dan is het niet meer dan billijk om voor een dergelijke uitbreiding van je werkzaamheden/uren daar ook op de juiste wijze voor gecompenseerd te worden.

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erapaz
  • Laatst online: 04-04 17:17
[...]

Het nare is wel dat als je de enige bent die zich zo opstelt, dit voor jouw negatieve effecten heeft.
Op korte termijn misschien wel, uiteindelijk is het belangrijk om altijd voor jezelf op te komen en te onderhandelen. Dit levert respect op en geeft de werkgever (soms onbewust) het gevoel dat je meer waard bent.

Als de insteek is dat je nooit gebeld wordt en er geen responsetijd is, waarom neemt de werkgever dan moet het risico? Waarom afwikkelen op de medewerkers? Ze leggen rechtstreeks een zakelijk probleem in jouw privesituatie, dan had je net zo goed zelf ondernemer kunnen worden.

Ik werk zelf bij een klein bedrijf en ben ook vaak de enige die niet met de wind mee waait en dus tegen dit soort beslissingen in gaat. Tot op heden is dit altijd positief voor mij uitgevallen. Ik vind dat het ook onderdeel van mijn rol is om kritisch te zijn op beslissingen van “bovenaf”, hiermee toon ik mijn senioriteit aan en laat ik zien dat ik een gelijke ben. In hun plaats had ik namelijk beter voor mijn medewerkers gezorgd en ze nooit gevraagd zonder compensatie dit te doen.

Tot slot zou ik dus aanraden voor jezelf de keuze te maken wat je wilt en welke vergoeding je wilt, onafhankelijk van wat de rest vindt. Prima om stand-by te staan, maar altijd tegen vergoeding. Past het niet in je privé situatie? Dan gewoon nee zeggen.

Ik ben niet te beroerd om collega’s te helpen buiten kantoortijd, maar altijd alleen als het mij uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Erapaz schreef op woensdag 2 december 2020 @ 14:21:
Op korte termijn misschien wel, uiteindelijk is het belangrijk om altijd voor jezelf op te komen en te onderhandelen. Dit levert respect op en geeft de werkgever (soms onbewust) het gevoel dat je meer waard bent.
Helemaal mee eens hoor, maar ik bedoel vooral dat het een bewuste keuze is. Eentje die er toe kan leiden dat je beter af bent bij een andere werkgever uiteindelijk. Het ligt ook helemaal aan je manager. Er zit een immens verschil tussen een faciliterende manager die hier oog voor heeft, en de typische 'je doet wat ik zeg' droplul. Hoe je dit insteekt is dus helemaal afhankelijk van je positie binnen een bedrijf.
Als de insteek is dat je nooit gebeld wordt en er geen responsetijd is, waarom neemt de werkgever dan moet het risico?
Nouja, als er technische shit stuk is, zijn het de techneuten die de enige zijn die het kunnen fixen. Dus de vraag aan techneuten om iets aan on-call te doen, is niet onlogisch. Het niet hebben van processen is een flink bedrijfsrisico.

Ik ben niet perse tegen on-call (als ZZPer is het makkelijker, ik heb een andere onderhandelingspositie), ik ben vooral tegen werkgevers die je tijd niet op waarde schatten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

BurnerT schreef op woensdag 2 december 2020 @ 11:35:
Sommige werkgevers hebben gewoon lak aan de regels. Hier doen we met 2 personen de storingsdienst. Iets wat dus officieel niet mag volgensmij. In de vakantie periodes hebben we soms dus 4 of 5 weken aan een stuk dienst. a 75e bruto per week.

Vervolgens hebben we hier geen CAO en achteraf in het contract staat ook geen uurtarief bij over/nacht/weekend werk. We hebben een 2 uur starttijd om de storing te gaan verhelpen. Ik zit er heftig aan te twijfelen om te stoppen met deze storingsdiensten.
Bij mij is het niet veel anders (retail, dus winkelopeningstijden met wat uitloop + za en zo). Wij hebben een vergoeding van 210 euro netto, te verdelen over de maand, dus was het gewoon 105 euro per maand, om de week telefonische support voor de winkels.
Dit deed ik ook met mijn collega om de week. Afgelopen januari bleek mijn collega ernstig (terminaal) ziek en sinds die tijd is hij dus ook niet meer aan het werk geweest.

De vergoeding gaat nu naar mij toe, maar ik heb in principe nu altijd storingsdienst. Daar is ook gewoon niemand die er naar omkijkt. Ik heb het hele jaar rekening gehouden met mijn bereikbaarheid, dus zwemmen, sauna, sporten, relaxen zonder telefoon e.d. is geen optie in mijn leven.
Ik heb voor mezelf besloten dat ik me niet meer ga laten leiden door mijn telefoon en als ik dan een keer een half uurtje nodig heb om terug te bellen even pech gehad. Ik heb ook nog een privé leven. In het verleden al wel eens klachten gekregen toen iemand een kleine 15 minuten moest wachten tot ik terug belde (omdat ik op het dak van mijn huis in de touwen hing om zonnepanelen te leggen) en dit bij de directie neerlegde. Ik ben echter niet zo assertief en laat dan de waarschuwing over me heen komen.

In mijn geval is het zo dat ik in principe alleen telefonisch bereikbaar hoef te zijn en evt. externe partijen moet aansturen om te escaleren als het nodig is, maar merk toch vaak dat het sneller gaat als ik mijn privé laptop opstart en via VPN het nodige fix.

Ben er niet tevreden over, maar ik zit nu wel in een bedrijfstak die het niet zo goed heeft, dus ben er huiverig voor om dit aan te kaarten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-05 22:10
Duidelijk een leiding die niet inziet hoe veel impact zo'n dienst heeft op je week. "Ach je hebt een telefoon van de zaak die heb je toch altijd bij!".

Tot je een keer een drankje wilt, want dat mag niet.
Tot je uit eten wilt, niet handig, wordt je gebeld.
Bios? Nope.
Leuk dorpje, shit, geen bereik, kan niet.
Nachtrust, eventueel ook van een partner, kan er onder lijden.

Als je geen losse vergoeding krijgt hoop ik dat je basissalaris al zeer goed (6k+ per maand) is om dit zomaar erbij te accepteren. Ik heb diensten gelopen bij mijn vorige baan, zou ook bijna niet gebeld worden, dat is leuk hoor maar het gebeld worden is de minste impact van het geheel. Ik kreeg ongeveer 250 euro per week standby, en dan afhankelijk van het moment 150-200% betaald voor gewerkte uren (op moment van bellen).
En nog zal ik er nu voor bedanken.

Dan maar geen hart voor de zaak, die kan zo'n 24/7 dienst namelijk heel dik verkopen bij klanten, want "moet mensen inhuren en betalen, toeslagen, poh poh lastig allemaal".

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-04 16:02

thunder8

Het gedonder begint weer.

Fairy schreef op woensdag 2 december 2020 @ 14:32:
[...]

Bij mij is het niet veel anders (retail, dus winkelopeningstijden met wat uitloop + za en zo). Wij hebben een vergoeding van 210 euro netto, te verdelen over de maand, dus was het gewoon 105 euro per maand, om de week telefonische support voor de winkels.
Dit deed ik ook met mijn collega om de week. Afgelopen januari bleek mijn collega ernstig (terminaal) ziek en sinds die tijd is hij dus ook niet meer aan het werk geweest.

De vergoeding gaat nu naar mij toe, maar ik heb in principe nu altijd storingsdienst. Daar is ook gewoon niemand die er naar omkijkt. Ik heb het hele jaar rekening gehouden met mijn bereikbaarheid, dus zwemmen, sauna, sporten, relaxen zonder telefoon e.d. is geen optie in mijn leven.
Ik heb voor mezelf besloten dat ik me niet meer ga laten leiden door mijn telefoon en als ik dan een keer een half uurtje nodig heb om terug te bellen even pech gehad. Ik heb ook nog een privé leven. In het verleden al wel eens klachten gekregen toen iemand een kleine 15 minuten moest wachten tot ik terug belde (omdat ik op het dak van mijn huis in de touwen hing om zonnepanelen te leggen) en dit bij de directie neerlegde. Ik ben echter niet zo assertief en laat dan de waarschuwing over me heen komen.

In mijn geval is het zo dat ik in principe alleen telefonisch bereikbaar hoef te zijn en evt. externe partijen moet aansturen om te escaleren als het nodig is, maar merk toch vaak dat het sneller gaat als ik mijn privé laptop opstart en via VPN het nodige fix.

Ben er niet tevreden over, maar ik zit nu wel in een bedrijfstak die het niet zo goed heeft, dus ben er huiverig voor om dit aan te kaarten.
Spijtig om te horen dat je op deze wijze in die situatie zit. Niemand ziet dat graag gebeuren.

Echter hoop ik dat je assertiever wordt, niet alleen voor jezelf, maar ook je werkgever. Die is er niet bij gebaat als jij ook uit gaat vallen. Ga een constructief gesprek aan en geef vooral aan wat voor jou de impact is van een dergelijke continue bereikbaarheid. Geef ook aan dat je snapt in welke situatie het bedrijf zit en dat je zeker bereid bent om mee te denken, maar dat voor langere tijd een status quo qua bereikbaarheid 24/7 niet gezond voor beiden is. Vooral omdat je nu op het werk zelf ook het werk voor 2 doet, neem ik aan? Je moet echt een manier hebben om te kunnen ontspannen en niet bang moet zijn om een telefoontje te missen. Een burnout ligt in zo'n geval snel op de loer en daar worden jullie beiden niet beter van.

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-04 23:18
Hydra schreef op woensdag 2 december 2020 @ 10:04:
[...]

Omdat dat is hoe het echte leven werkt. Als je werkgever je iets vraagt, iedereen zegt ja, en jij zegt nee, dan heeft dat een negatief effect. Of het nu eerlijk is of niet.
Vaak is het wel zo dat zodra je je mond open trekt er anderen aansluiten omdat ze het wel met je eens zijn maar het misschien niet goed kunnen/durven te verwoorden.

Ik zou er sowieso iets van zeggen dat je het eigenlijk niet zo netjes vindt om bereikbaar te moeten zijn zonder compensatie. Geen compensatie heb je, compensatie kan je krijgen.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
Ik ben al laat in dit topic, maar ik zou kijken of het in je contract staat. Zo niet: Dan ga je dit gewoon niet doen. Als ze willen dat jij akkoord gaat moeten ze jou een nieuw contractvoorstel doen.

Als ik 1 week per 3 maanden 24/7 bereikbaar moet zijn zou mijn eerste antwoord zijn: "Nee, bedankt voor de mogelijkheid om gruwelijk meer geld te gaan verdienen voor ieder uur dat ik stand-by sta, maar ik heb er geen behoefte aan."

Als ze d'r op aandringen dan gaan ze maar heel erg duur betalen voor mijn diensten.
Ik ben toch geen slaaf? :-(

Overigens zou ik ook per direct beginnen met zoeken naar een andere baan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D33F
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 30-05 09:51

D33F

Tweelingtemmer

Ik vraag mij eigenlijk af hoe het gezien wordt als je als developer na kantooruren (lees 's avonds) upgrades moet uitvoeren en het aansluitende weekend klaar moet staan om eventuele issues op te lossen en dit enkel gecompenseerd krijgt als tijd voor tijd voor de uren waarin je daadwerkelijk werkzaamheden uitvoert?

Zelf vind ik dat de tijd die je stand-by moet zijn in het weekend niet vrij in te vullen hebt, en daarbij ben ik van mening dat de tijd buiten kantooruren en in het weekend zwaarder tellen dan de reguliere uren en derhalve een 1:1 tijd voor tijd niet helemaal correct is of zie ik dit verkeerd?

Lies are obvious to read because the truth is already written

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 27-05 11:00
Mijn advies, niet aan beginnen en al helemaal niet voor niks. De touwtjes zullen steeds strakker getrokken worden mocht het een keer fout lopen of mensen nemen niet op.

Helaas snap ik ook wel dat iemand het moet doen dus laat ze er vooral voor betalen en alle regels goed opschrijven.

En maak gebruik van een apart telefoonnummer, niet je eigen nummer! Anders is het straks, bel pietje maar die weet het meeste er van

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erapaz
Hydra schreef op woensdag 2 december 2020 @ 14:25:
[...]

[...]

Nouja, als er technische shit stuk is, zijn het de techneuten die de enige zijn die het kunnen fixen. Dus de vraag aan techneuten om iets aan on-call te doen, is niet onlogisch. Het niet hebben van processen is een flink bedrijfsrisico.

Ik ben niet perse tegen on-call (als ZZPer is het makkelijker, ik heb een andere onderhandelingspositie), ik ben vooral tegen werkgevers die je tijd niet op waarde schatten.
Ik ben ook niet tegen oncall, mits goed geregeld. Want ik bedoelde is dat de werkgever van TS zegt dat de oncall persoon toch niet gebeld wordt. Als die daar zo zeker van is en niet wil betalen voor oncall dan hoeft hij ook niemand oncall te laten staan. Wordt er dan toch gebeld, dan is het first thing in the morning. Wij hebben het ook weleens zo opgelost bij een vorige werkgever. Ging in de praktijk altijd goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marber
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-05 19:44
David Regeling schreef op woensdag 2 december 2020 @ 15:31:
Ik vraag mij eigenlijk af hoe het gezien wordt als je als developer na kantooruren (lees 's avonds) upgrades moet uitvoeren en het aansluitende weekend klaar moet staan om eventuele issues op te lossen en dit enkel gecompenseerd krijgt als tijd voor tijd voor de uren waarin je daadwerkelijk werkzaamheden uitvoert?
Dat is toch wat anders dan standby staan. Die uren zijn te plannen en vallen onder normaal overwerk. Hoe je dat gecompenseerd krijgt, hangt af van je afspraken met je werkgever.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:32

lasharor

7 december 2004

Toch blijf ik bij mijn standpunt die ik ook in het begin van het topic heb aangehaald. Als je er geen zin in hebt doe je het niet. Ik heb een paar reacties ontvangen waarin mensen zeggen dat "nee" gelijk staat aan een slechte relatie met je werkgever.

Uiteindelijk heb je gewoon een zakelijke relatie, wanneer het slecht gaat en de werkgever moet kosten besparen dan ben je uiteindelijk ook gewoon een nummer met een bepaald salaris/kostenplaatje. Dat moet je ook gewoon van de andere kant zo benaderen. Jij levert een dienst (of in het geval van salaris; je tijd) en hoort daar iets voor terug te krijgen. De omvang en inhoud van deze dienst heb je in het begin van je dienstverband afgesproken met de werkgever. Veranderd dit in de tussentijd dan moet je daar samen uit komen.

Als je werkgever dan extra vraagt dan stel je je gewoon op als zakelijke gesprekspartner die zijn tijd aanbied en zeg je "nee", "ja" of "ja maar,". Als de werkgever dan moeilijk doet dan zeg je dat dit niet volgens afspraak is en je graag je werkzaamheden volgens die gemaakte afspraken wilt doorzetten of dat je die afspraken samen wilt herzien waarbij je dan ook mooi kan vragen naar extra compensatie en/of zoekt naar een andere oplossing.

Veel te vaak halen mensen (vaak werknemers) allemaal vage emotionele toestanden erbij. Terwijl de werkgever vaak alleen maar een erg egoïstische gedachte heeft wanneer met het heeft over "hart voor de zaak".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 19-05 11:47
Er staan in het arbeidswetboek veel regels over hoe lang en hoe vaak je opgeroepen mag worden, maar een vergoeding is niet verplicht volgens de wet: https://www.rijksoverheid...20recht%20op%20vergoeding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erapaz
fastedje schreef op woensdag 2 december 2020 @ 18:44:
Er staan in het arbeidswetboek veel regels over hoe lang en hoe vaak je opgeroepen mag worden, maar een vergoeding is niet verplicht volgens de wet: https://www.rijksoverheid...20recht%20op%20vergoeding.
Niet verplicht betekent niet dat je geen nee mag zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JAVE
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12-05 10:58
Ik heb een jaar of 10 standby gedraaid op vrijwillige basis. Hier was een apart jaarcontract voor, waarin geregeld was dat we voor de week standby een percentage van ons salaris kregen, en tijd voor tijd voor daadwerkelijk verrichte arbeid.

We moesten binnen een uur bij de servers kunnen zijn, dus dat betekende niet naar familie in die week.
Niet naar de kroeg, bioscoop, verjaardagsfeestje, of whatever.
Je zat dus op z'n minst 1x per anderhalve maand een week thuis.

Ik kan je ook vertellen dat een paar keer 's nachts uit je bed gepiept worden is niet iets dat je voor niets wilt doen.

Als het niet in je huidige contract staat, zou ik er vriendelijk voor bedanken als er niets tegenover staat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
SndBastard schreef op woensdag 2 december 2020 @ 13:03:
[...]
By the way, dit is degene die wij hebben opgesteld:

***members only***

Dit is overigens niet echt een storingsdienst, maar ook voor bijvoorbeeld een developer die standby staat als de devopser in het weekend / 's avonds een upgrade doet. Komt één keer per paar weken / maanden voor.
Dit is dus meer een beschikbaarheid en niet echt een 24/7 bereikbaarheids-afspraak.
Dan is mijn vraagteken waar schaal 12 begint. Bij schaal 12 (ik pak tabel universiteiten) val je misschien net buiten de arbeidstijdenwet maar zou ik geen bereikbaarheidsdienst met grote verplichtingen accepteren. Best effort is voor mij totaal anders dan een consignatiedienst met snelle reactietijd.

Voor mij zit de grens op wat ik [i]wil[/b] doen op binnen 2x bellen opnemen en binnen 15 minuten bij laptop. Dan kan je nog enigszins normaal de deur uit maar ik vind dit behoorlijk belastend.

Het ligt er ook aan hoe vaak er gebeld wordt. Ik heb ook een paar jaar ZZP een onderhoudscontract geleverd met 4-uurs respons. Ik ben daarvoor geloof ik twee keer gebeld waarvan één keer buiten kantooruren. Maar wel de monitoring echt op orde, zodat we proactief dingen oppakten. Dat was achteraf letterlijk slapend geld verdienen.
offtopic:
Kijk er dus naar hoe het geformuleerd is. Binnen vier uur reageren na telefonische bevestiging: Prima. Bij de eerste keer bellen opnemen? Dan moet je een belsysteem implementeren dat automatisch escaleert naar de volgende engineer, want soms een telefoontje missen is menselijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 30-05 17:44
Zonder vergoeding zou ik het zeker niet doen, en met vergoeding moeten er hele goede afspraken zijn, ook over welke tijden gelden voor response en oplossing. Want "er wordt toch bijna nooit gebeld" ken ik, jouw werkgever rekent dan vrolijk kosten aan klanten, en naarmate het er meer worden zullen er ook meer worden die zullen bellen.Jouw werkgever dan lekker geld binnen halen en jullie met de telefoontjes zitten. Recent heb ik ook een paar keer stand-by gestaan voor grote upgrades waarin mijn stuk een klein component was, beide keren werd ik gebeld terwijl ik het niet verwacht had. En beide keren lag het probleem ook niet aan mijn component, maar ik moest wel helpen met analyse en dan ben je toch een paar uur verder (analyse, aansturing) en je kan eigenlijk pas ophangen als het opgelost is.

Daarnaast, als de rest van jouw team het wel wil doen, dan is er toch ook geen probleem als jij het niet doet? De rest van jouw team heeft er geen probleem mee en kan jouw diensten dus overnemen.
David Regeling schreef op woensdag 2 december 2020 @ 15:31:
Er is wel een verschil, dat heb je als het goed is niet zo vaak (of jouw werkgever heeft dingen niet goed ingeregeld) en dat soort grote upgrades worden vaak ruim van te voren gepland. Een stand-by dienst komt iedere keer terug en blokkeert de hele week, terwijl grote upgrades misschien 1 of 2 weekenden blokkeren.

Maar helaas kan dat ook heel erg verschillen, ik heb collega's die bij dezelfde klant zitten, en die hoor ik echt op de meest rare tijden dat ze dingen moeten deployen. Die moeten soms 's ochtends vroeg aan de slag, soms 's avonds laat, soms beiden op dezelfde dag, en soms komen de verzoeken voor deployments ook pas een paar uur van te voren binnen. Ik zou daar toch echt voor bedanken, ik heb wel wat beters te doen met mijn tijd.
Zelf vind ik dat de tijd die je stand-by moet zijn in het weekend niet vrij in te vullen hebt, en daarbij ben ik van mening dat de tijd buiten kantooruren en in het weekend zwaarder tellen dan de reguliere uren en derhalve een 1:1 tijd voor tijd niet helemaal correct is of zie ik dit verkeerd?
De uren zijn zeker niet vrij in te vullen, dus als ik ze moet maken dan rond ik lekker genereus af en pak ik met tijd-voor-tijd de uren weer terug, zeker in de rustige tijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Fairy schreef op woensdag 2 december 2020 @ 14:32:
[...]

Zo’n soort altijd storingsdienst is niet toegestaan volgens de arbeidstijden wet.

Waarom dit niet is toegestaan ben je zo te lezen ook al achter gekomen.

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:43

WhiteDog

met zwarte hond

Fairy, mensen zoals jij zijn een droom voor elke werkgever. In positieve en negatieve zin. Degene die je een waarschuwing gegeven heeft is een idioot en wie er eventueel nog tussenin zit had voor jou moeten opkomen. Ga ergens werken waar ze je talent en toewijding appreciëren en niet uitbuiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
lasharor schreef op woensdag 2 december 2020 @ 17:15:
Toch blijf ik bij mijn standpunt die ik ook in het begin van het topic heb aangehaald. Als je er geen zin in hebt doe je het niet. Ik heb een paar reacties ontvangen waarin mensen zeggen dat "nee" gelijk staat aan een slechte relatie met je werkgever.
Dat is nogal een verdraaing van wat ik zei:
Oftewel; vorm eerst een alliantie met collega's. Er zijn er vast meer die het eigenlijk niet zo zien zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

WhiteDog schreef op woensdag 2 december 2020 @ 23:46:
[...]

Fairy, mensen zoals jij zijn een droom voor elke werkgever. In positieve en negatieve zin. Degene die je een waarschuwing gegeven heeft is een idioot en wie er eventueel nog tussenin zit had voor jou moeten opkomen. Ga ergens werken waar ze je talent en toewijding appreciëren en niet uitbuiten.
Heb je helemaal gelijk in, maar het is erg moeilijk als je ergens al bijna 20 jaar zit. Jezelf alles hebt aangeleerd, nooit de kans hebt gekregen om ook werkelijk papieren te behalen en daardoor dus veel kennis hebt opgedaan in je vak, maar daar eigenlijk helemaal nergens mee terecht kan.

Ik heb dan ook net het 'nadeel' dat ik zo sociaal ben, dus mensen komen bij me en ik los het op, of ik geef uitleg in menselijke taal, zodat mensen het ook begrijpen. Ik vind het nog wel eens moeilijk om nee te zeggen en áls ik dan een keer nee zeg, is het weer net tegen de verkeerde die het dan weer hogerop gaat zoeken.

Ik vind het aan de ene kant niet erg als ik voor kritieke zaken gebeld wordt, maar dan zou het toch ook mooi zijn als je daarvoor ook wordt beloond.

Daarnaast, heb ik 2 kleine kinderen rondlopen, nét dit jaar een huis gekocht. Ik kan het me simpelweg niet veroorloven om werkloos te geraken.

[ Voor 13% gewijzigd door Fairy op 03-12-2020 08:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ProzacTheBear
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 20-05 16:32
Fairy schreef op donderdag 3 december 2020 @ 08:20:
[...]

Heb je helemaal gelijk in, maar het is erg moeilijk als je ergens al bijna 20 jaar zit. Jezelf alles hebt aangeleerd, nooit de kans hebt gekregen om ook werkelijk papieren te behalen en daardoor dus veel kennis hebt opgedaan in je vak, maar daar eigenlijk helemaal nergens mee terecht kan.

Ik heb dan ook net het 'nadeel' dat ik zo sociaal ben, dus mensen komen bij me en ik los het op, of ik geef uitleg in menselijke taal, zodat mensen het ook begrijpen. Ik vind het nog wel eens moeilijk om nee te zeggen en áls ik dan een keer nee zeg, is het weer net tegen de verkeerde die het dan weer hogerop gaat zoeken.

Ik vind het aan de ene kant niet erg als ik voor kritieke zaken gebeld wordt, maar dan zou het toch ook mooi zijn als je daarvoor ook wordt beloond.

Daarnaast, heb ik 2 kleine kinderen rondlopen, nét dit jaar een huis gekocht. Ik kan het me simpelweg niet veroorloven om werkloos te geraken.
Je kunt het ook anders bekijken. Jij bent nu het enige aanspreekpunt voor storingen. Als jij een keer uitvalt is er niemand om de problemen op te lossen. Dat is een behoorlijk groot bedrijfsrisico. Je zou je leidinggevende daar op een diplomatieke manier op kunnen wijzen. Dus niet 'Ik wil dit niet doen' maar 'Weet je dat je een probleem hebt?'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:32

lasharor

7 december 2004

Hydra schreef op woensdag 2 december 2020 @ 23:59:
[...]

Dat is nogal een verdraaing van wat ik zei:

[...]

Oftewel; vorm eerst een alliantie met collega's. Er zijn er vast meer die het eigenlijk niet zo zien zitten.
Bij dit soort functies ga je toch ook niet samen met je collega's onderhandelen over je salaris. Weet jij veel, misschien zijn die anderen allemaal wel tevreden omdat ze het beter hebben geregeld.

Je moet egoïstisch zijn en het maximale eruit halen voor jezelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thlst
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
@Fairy Je hebt ook nooit vakantie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

ProzacTheBear schreef op donderdag 3 december 2020 @ 09:14:
[...]

Je kunt het ook anders bekijken. Jij bent nu het enige aanspreekpunt voor storingen. Als jij een keer uitvalt is er niemand om de problemen op te lossen. Dat is een behoorlijk groot bedrijfsrisico. Je zou je leidinggevende daar op een diplomatieke manier op kunnen wijzen. Dus niet 'Ik wil dit niet doen' maar 'Weet je dat je een probleem hebt?'
Dan ben ik vrij zeker dat ze dat óók buiten de deur gaan laten doen, kan ik meteen mijn telefoon ook inleveren. Da's niet echt goed voor mijn eigen positie, waar helaas geen aandacht voor is.
Als ik zoiets aanhangig maak heb ik hoogstwaarschijnlijk alleen mezelf er mee. In echte noodgevallen kunnen ze toch terugvallen op nog een andere collega die deze dienst niet draait.
Dat is ook een punt. Mijn vorige vakantie heb ik steeds (ook overdag) telefoontjes beantwoord en eigenlijk dus min of meer doorgewerkt.

Vorig jaar wisselde ik uit met mijn (nu zieke) collega tijdens de vakanties.

Het is mij al aangezegd dat ik dat met mijn volgende vakantie zelf moet zien te regelen dat ik inval heb voor mijn bereikbaarheid, of bereikbaar blijf.

[ Voor 5% gewijzigd door Fairy op 03-12-2020 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreatDictator
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 30-05 20:04
Fairy schreef op donderdag 3 december 2020 @ 14:26:

Het is mij al aangezegd dat ik dat met mijn volgende vakantie zelf moet zien te regelen dat ik inval heb voor mijn bereikbaarheid, of bereikbaar blijf.
Tsja, en wat is het plan van de werkgever als je corona krijgt en een maand op de IC ligt? Of als je ontslag neemt? Ze nemen nogal een risico zo te horen.

Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 30-05 15:13

Metalfreak

Hoije woh!

Mijn advies: doe er alles aan om het te voorkomen. Ik heb het gehad en wil er echt never nooit meer naar terug. Al helemaal niet zonder vergoeding. Het heeft toch een zware impact op je, ook onbewust. En ja, dat kan per persoon verschillen. Als jouw collega's van die bankzitters zijn die toch al nooit het huis uit komen en die vinden het daardoor prima, wil dat toch niet zeggen dat jij je leven op diezelfde manier moet gaan leiden?

En als er geen vergoeding tegenover staat en er verder niets is vastgelegd, dan zou ik toch "toevallig" die telefoontjes buiten werktijd gaan missen. Mijn vrije tijd is me heilig, daar wil ik juist mijn eigen ding kunnen doen zonder rekening te hoeven houden met een werkgever. Als ik de hele dag onbereikbaar wil zijn in de sauna, dan is dat zo. Daar heeft mijn werkgever helemaal niets over te beslissen. Dat je collega's ermee akkoord gaan zonder morren zegt meer over die collega's dan over jou. Wellicht moet je ze eens een keer beter informeren over de mogelijke gevolgen van hun makkelijke beslissing.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 30-05 15:13

Metalfreak

Hoije woh!

[...]

Dan ben ik vrij zeker dat ze dat óók buiten de deur gaan laten doen, kan ik meteen mijn telefoon ook inleveren. Da's niet echt goed voor mijn eigen positie, waar helaas geen aandacht voor is.
Als ik zoiets aanhangig maak heb ik hoogstwaarschijnlijk alleen mezelf er mee. In echte noodgevallen kunnen ze toch terugvallen op nog een andere collega die deze dienst niet draait.

[...]

Dat is ook een punt. Mijn vorige vakantie heb ik steeds (ook overdag) telefoontjes beantwoord en eigenlijk dus min of meer doorgewerkt.

Wauw, het blijft me verbazen dat er toch nog regelmatig werkgevers opduiken die graag zo'n angstcultuur in stand houden en daarmee dramatisch slecht werkgeverschap tonen. Want eigenlijk blijf je maar braaf ja en amen zeggen omdat je bang bent je baan kwijt te raken als ik het zo lees. De uitdrukking "angst is een slechte raadgever" is er niet voor niets. Ik vind het redelijk schokkend dat een werkgever zo achteloos omgaat met je gezondheid en het overtreden van de wet. Want je weet dat je de wet overtreedt, alleen maar omdat de werkgever dat van je vraagt? Een werkgever mag nooit boven de wet staan. En je gezondheid is meer dan alleen fit zijn, je mentale gezondheid lijdt hieronder, of je het al doorhebt of niet.

Je gaf zelf al aan dat je moeite hebt met assertiviteit. Dan kan ik je echt van harte een uitgebreide assertiviteitstraining aanbevelen om je weerbaarder te maken, dat heeft echt toegevoegde waarde. Ik durfde me vroeger ook minder uit te spreken, maar dat heb ik inmiddels wel beter geleerd. Zorg ook dat je de feiten kent (zie link eerder in dit topic) als je iets aankaart. En ik weet dat het een dooddoener is, maar zo'n werkgever ben je liever kwijt dan rijk... Zeg eens eerlijk, werk je er nog graag op die manier?

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-05 12:38

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Eens met ^^.
Zodra je merkt dat men er zo in staat zou dat voor mij een "CV generating event" zijn.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 28-05 12:28
[...]

Ohoh... dit zijn echt heel veel rode vlaggen. Denk aan je eigen gezondheid! Wat gebeurt er als jij ziek in bed ligt? Moet je dan nog steeds de telefoon oppakken? In een andere post zeg je dat je het je niet kunt veroorloven om werkloos te geraken ivm huis en kinderen; maar jouw kinderen hebben er ook niets aan als pa met een burn-out 2 jaar lang thuis zit.

Het klinkt een beetje alsof je werkgever het jouw probleem maakt dat jij geen vakantie kunt opnemen, en dat er niemand is om de bereikbaarheidsdienst op te vullen. Jij kunt dat probleem echter helemaal niet oplossen, hij wel (nieuwe mensen aannemen).
Dat durf ik sterk te betwijfelen; de "papiertjes" cultuur wordt in bijna iedere sector steeds zwakker. Als jij in een sollicitatiegesprek kunt laten zien dat je de vaardigheden wel bezit (maar dat dus niet met een papiertje kunt aantonen) dan maak je absoluut kans. Cijfer jezelf niet weg!

Een oprechte vraag; heb je ooit al eens op een andere plek gesolliciteerd? Het kan ontzettend goed zijn voor je welbevinden om die enge stap eens te proberen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wowhead
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18-04-2024
Hoge bomen vangen meer wind.

Leuk carrière maken binnen de uitvoerende kant van IT. Maar een hogere rol en salaris staat gelijk aan meer verantwoording en meer inlevering van vrije tijd.

Om die exacte reden heb ik mijzelf terug geschakeld van Senior systeem beheerder en daarvoor IT Manager naar een werkplek beheerder. Ik krijg minder dan de helft salaris.

Het om 3 uur ochtends fixen van dismounted exchange databases voor de volgende werkdag gebeurt mij niet meer. Ik heb bij dit bedrijf geen stand-by shifts i.v.m. een Global support team die voor onze servers en netwerk infra verzorgen.

Ik schiet erg snel in de stress en dat heeft voor mij echt mentale klappen gegeven in het verleden en dat is mij het salaris het helemaal niet waard. Ik heb nu dan geen carrière ambities meer, maar ik zit lekker in mijn vel en ga met plezier naar werk.

[ Voor 126% gewijzigd door Wowhead op 04-12-2020 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Grappig dat je die stap dan gemaakt hebt @Wowhead . Ben zelf ZZPer geworden 2 jaar terug en heb nu ook geen last meer van on-call diensten.

Edit: Waarom gooi je een enorm deel van je post weg?

[ Voor 16% gewijzigd door Hydra op 04-12-2020 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wowhead
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18-04-2024
Hydra schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 11:59:
Grappig dat je die stap dan gemaakt hebt @Wowhead . Ben zelf ZZPer geworden 2 jaar terug en heb nu ook geen last meer van on-call diensten.

Edit: Waarom gooi je een enorm deel van je post weg?
Te veel text, ik dacht dat leest niemand :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Ik draai ook consignatiedienst, 1 keer per 7 weken ofzo. Maar voor niets? No way. Nou liggen er bij ons wel duidelijke afspraken:
- Je dient nuchter te zijn.
- Je dient bij een gemiste oproep binnen 30 minuten contact op te nemen met de klant. Onze telefoondienst stuurt na de inkomende call direct e-mailadres en telefoonnummer naar je e-mail (ze weten wie er dienst heeft). Dat wil je ook wel, want als je niet bereikbaar bent wordt er nog een tweede poging gedaan en daarna wordt er direct geëscaleerd. Dan mag je dus ook de verantwoordelijke nog gaan informeren over het feit dat je bezig bent om contact op te nemen met de klant (anders moet hij actie ondernemen).
- Je dient binnen 60 minuten achter ja laptop te kunnen zitten om te beginnen.
- Na afronding informeer je de verantwoordelijke en de reguliere support afdeling over je werkzaamheden en geef je een inschatting of er nog werk voor de reguliere support uit zal komen. Wij blussen alleen de brand, bij wijze van spreke. Wat kan wachten tot office hours, wacht tot office hours.

Die week kun je privé eigenlijk niet zo heel veel plannen. Kans is groot dat er niemand belt, maar áls het gebeurt dan ben je gewoon klaar met wat je op dat moment deed of wilde gaan doen.

Al met al vind ik dat ik niet mag klagen over de vergoeding, dus doe ik dat ook niet. Net weer volmondig "ja" gezegd op de inventarisatie voor geïnteresseerden voor volgend jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-05 11:55
Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 12:35:
Net weer volmondig "ja" gezegd op de inventarisatie voor geïnteresseerden voor volgend jaar.
Alleen al in deze zin zit een enorm groot verschil in de manier van aanpak. Een benadering die ik nog niet eerder voorbij heb zien komen, maar wel een interessante. Je zou het op deze manier als een pré kunnen zien waar je intern op "solliciteert", en dus niet iets wat er als automatisme generiek doorheen wordt gestampt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
SndBastard schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 16:24:
[...]

Alleen al in deze zin zit een enorm groot verschil in de manier van aanpak. Een benadering die ik nog niet eerder voorbij heb zien komen, maar wel een interessante. Je zou het op deze manier als een pré kunnen zien waar je intern op "solliciteert", en dus niet iets wat er als automatisme generiek doorheen wordt gestampt.
Hier ook meegemaakt. Het wordt genoemd bij solliciatiegesprek als iets waaraan je mee gaat doen maar in de praktijk kwam het neer op gevraagd worden en mee willen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 12:35:
Al met al vind ik dat ik niet mag klagen over de vergoeding
Ik denk dat een hoop mensen, waaronder ik, dan wel benieuwd zijn naar die vergoeding. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-05 22:32

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Hydra schreef op woensdag 2 december 2020 @ 10:06:
Als dit een 'goede' werkgever was, hadden ze sowieso al een vergoeding ingesteld.
Ja en bovendien, denk je dat dit een gratis service is naar de klant? Als de klanten buiten kantoortijd willen kunnen bellen dan moeten ze daar een SLA voor aangaan, 24/5 24/7 of eender welke variant met een ditto prijskaartje. Dus de baas verdient dik geld en jullie nemen gratis de telefoon mee naar bed en als er werk uit voortkomt waar je om 03:00 uit bed wordt gebeld, ook je vrouw wakker wordt, je in je pyama beneden achter de laptop kruipt, de stress voelt van sh*'t hoe krijg ik dit weer in de benen, je 1,5 uur later weer in een koud bed kruipt, vrouw opnieuw wakker, je hoofd nog maalt en maar weer in slaap moet zien te komen, en dan krijg je daar 1,5 uur 1op1 voor terug... dan is dat zeker niet fair.

Alleen al het feit dat je telefoon naast bed ligt beïnvloed je slaap. Daarvoor krijgt je in de regel zeker een vergoeding voor. En uren vaak 150% oid tussen bepaalde tijden. 22:00 en 06:00 bijvoorbeeld.

Ik neem aan dat jullie niet binnen een CAO vallen? Want dan staat dit gewoon beschreven. Lame dat ICT nog altijd zo'n cowboy wereldje is, waar dit elders de gewoonste zaak van de wereld is. Maar ik ken het zelf helaas ook niet anders.

Wel heb ik het anders aangevlogen.... eerst maar eens aankijken hoe het loopt en dan kun je er na een paar keer wel iets van zeggen als je "bewijs" hebt.

Wel vind ik het vreemd dat TS wel de telefoon opneemt weer mogelijk iemand anders in moet schakelen. Dus die heeft ook standby dienst? En als het een netwerk issue is, die man heeft ook standby dienst? M.a.w. hoeveel mensen moeten wel niet met hun telefoon op het nachtkastje slapen? Want anders gaat het niet werken blijkbaar..

[ Voor 10% gewijzigd door Alfa Novanta op 05-12-2020 10:27 ]

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

thunder8 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 10:44:
Je kan proberen collega's te overtuigen van jouw zienswijze, maar dat kan ook tegen je werken als er iemand de leiding hiervan op de hoogte stelt, om een wit voetje te halen.
Ik zou hier inderdaad tactisch mee omspringen... zo van "maar jij moet toch voetballen? Hoe ga je dat doen dan?" of "maar als we nou om 3 uur eruit moeten, hoelaat moeten we dan op de zaak komen?" dus niet je gevoel of instelling uitspreken, maar neutraal vragend. Dan kijken welke reacties je krijgt en welk sentiment er heerst.

Het voelt als een jonge club of club van jongen gastjes die nog willen laten zien dat ze bikkels zijn en misschien nog niet in een relatie zitten. Zodra je eenmaal samenwoont/een gezin hebt, veranderd dat.

En het gaat of staat er ook mee hoe blij je bent met je werk, collega's en baas. Als het verder een super fijne omgeving is, low stress, dan wil je wel een stapje harder doen, maar als de sfeer en werkdruk al stress geven dan is dit een laatste por richting stress en een burnout.

AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Remy!!!! schreef op woensdag 2 december 2020 @ 11:18:
Hoe werkt dit dan? Dan wordt jij gebeld, en vervolgens krijg je de collega die je nodig hebt niet te pakken?
Exact! Dan zit jij met de gebakken peren stress

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Alfa90_Buttje schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 10:22:
[...]

Ja en bovendien, denk je dat dit een gratis service is naar de klant? Als de klanten buiten kantoortijd willen kunnen bellen dan moeten ze daar een SLA voor aangaan, 24/5 24/7 of eender welke variant met een ditto prijskaartje. Dus de baas verdient dik geld en jullie nemen gratis de telefoon mee naar bed en als er werk uit voortkomt waar je om 03:00 uit bed wordt gebeld, ook je vrouw wakker wordt, je in je pyama beneden achter de laptop kruipt, de stress voelt van sh*'t hoe krijg ik dit weer in de benen, je 1,5 uur later weer in een koud bed kruipt, vrouw opnieuw wakker, je hoofd nog maalt en maar weer in slaap moet zien te komen, en dan krijg je daar 1,5 uur 1op1 voor terug... dan is dat zeker niet fair.

Alleen al het feit dat je telefoon naast bed ligt beïnvloed je slaap. Daarvoor krijgt je in de regel zeker een vergoeding voor. En uren vaak 150% oid tussen bepaalde tijden. 22:00 en 06:00 bijvoorbeeld.

Ik neem aan dat jullie niet binnen een CAO vallen? Want dan staat dit gewoon beschreven. Lame dat ICT nog altijd zo'n cowboy wereldje is, waar dit elders de gewoonste zaak van de wereld is. Maar ik ken het zelf helaas ook niet anders.

Wel heb ik het anders aangevlogen.... eerst maar eens aankijken hoe het loopt en dan kun je er na een paar keer wel iets van zeggen als je "bewijs" hebt.

Wel vind ik het vreemd dat TS wel de telefoon opneemt weer mogelijk iemand anders in moet schakelen. Dus die heeft ook standby dienst? En als het een netwerk issue is, die man heeft ook standby dienst? M.a.w. hoeveel mensen moeten wel niet met hun telefoon op het nachtkastje slapen? Want anders gaat het niet werken blijkbaar..
Voor een week standby draaien buiten kantooruren is de kale vergoeding een bedrag rond de 500 bruto. Er zit een callcenter tussen, dus je krijgt niet zomaar meteen iedere call binnen. Gewerkte uren worden voor een vast tarief per uur afgerekend, naar boven afgerond op hele uren. Als het een keer onevenredig zwaar is, krijg je wat extra volgens een vaste staffel.

Je kunt natuurlijk pech hebben, maar het komt vaak voor dat je niet gebeld wordt. Maandagochtend zit mijn dienst er weer op en ik ben de hele week nog niet gebeld. De 2 keren daarvoor wel: 1 keer in iedere dienst om precies te zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
Als DevOps engineer* heb ik hier wel een mening over: You build it, you run it!
Primair zorg je dat je kwaliteitssoftware en -systemen bouwt, want anders wordt de support een hel. 5x10 support lijkt me standaard, maar als de business 7x24 service garantie wil, dan kost dat geld. Dat is overal zo. Bij een vendor betaal je ook naar gelang het niveau van de SLA. Dat budget moet van de business komen en het liefst een duidelijk label hebben, zodat ze de overwegen maken en blijven maken of die doorlopende inspanning van jouw team nog steeds gerechtvaardigd is of dat ze stiekem wel wat down-time risico willen accepteren. Dat jouw team een vergoeding krijgt voor on-call staan staat buiten kijf.

Vervolgens is het belangrijk hoe je het organiseert. Incidentafhandelijk buiten werktijd moet een uitzondering zijn en blijven. Er zijn twee situaties mogelijk:
  1. Automatische alerts
    Als volwassen DevOps team hebben jullie applicatie performance monitoring en keten monitoring natuurlijk piep fijn in orde en merken jullie het als eerste wanneer er iets mis loopt. Je alerting is dus goed ingeregeld. Dit is cruciaal. Deze meldingen kun je eventueel rechtstreeks naar de on-call engineer gaan, die dan besluit of er iets moet gebeuren (waarschijnlijk wel, anders is je alerting te gevoelig of iig te gevoelig in wat je naar de telefoon van je on-call engineer stuurt).
  2. Incidenten
    Als er extern een incident wordt geregistreerd (dan heb je een false positive óf een gat in je monitoring & alerting, maar dat constateer je in tijdens de RCA wel), maar dan wordt dit incident nooit rechtstreeks doorgezet naar de on-call engineer. Dit incident gaat naar een on-call IT manager. Primair moet namelijk de impact gemanaged worden. Onderdeel daarvan kán zijn dat een engineer gaat proberen iets op te lossen, maar dat is bijna nooit het enige wat moet gebeuren. In een beetje IT landschap zullen de on-call engineers van meerdere teams samen moeten werken. Dat moet gecoördineerd worden. Misschien moet er geëscaleerd worden. Moet er gecommuniceerd worden? Moeten er andere mitigerende maatregelen genomen worden? Etc.
    De IT manager is waarschijnlijk ook wat mondiger en zal hopelijk ook wat effectiever terug blaffen als hij op een ongelukkig tijdstip wordt gebeld voor een onzin incident.
    Ook niet geheel onbelangrijk is dat de manager de pijn voelt van incidenten. Pijn voelen, zodat hij eerder geneigd is stories omhoog te trekken in de back-log die incidenten gaan voorkomen. Je product owner hoort absoluut in de pool van managers die on-call diensten draaien.
Verder worden alle incidenten ingeschaald op basis van duidelijk omschreven criteria voor de impact. Dat bepaald de prioriteit en daarmee de SLA. Alleen incident van hoge of de hoogste prioriteit los je buiten kantooruren op. Dit zijn tevens de incidenten waarvoor je achteraf een Root Cause Analysis (RCA) uitvoert. Bij die RCA komt een root cause naar boven en die ga je oplossen. Als de kans op herhaling reëel is dan ga je die zelfs met hoge prio oplossen. Je huidige taak uit de sprint gaat dan waarschijnlijk even op pause tot alles weer stabiel is. Als dit proces er nog niet is, dan moet je dit zo snel mogelijk gaan optuigen, want zo maak je en houdt je incidenten écht incidenteel.

DevOps werken doe je vooral niet om kosten te besparen. Primair is het duurder. Je moet veel meer mensen on-call hebben en daarvoor betalen. Een functioneel beheer team hebben die dat ineens voor de hele organisatie doet is veel efficiënter op die manier. Echter op de lange termijn ga je hopelijk meer verdienen doordat de kwaliteit van je software en systemen toeneemt. Je moet dan dus wel bij het begin beginnen en de juiste processen in regelen. DevOps werken is een diepte-investering.

* TS je bent full-stack én verantwoordelijk voor het draaiend houden van je eigen systeem, dan kwalificeer je als DevOps engineer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-05 09:50

JT

VETAK y0

[...]

[...]

Eh?? Bedrijfsbeleid is schijnbaar niet afdoende, management is verantwoordelijk voor dit beleid en krijgt hier middelen voor. Nu werkt het beleid niet en moet jij dit als uitvoerende zonder mandaat en middelen oplossen??? Gekke Henkie. Toon respect voor jezelf en ga daar weg. Verandering is eng maar ik zeg altijd, verandering moet je alleen van jezelf af laten hangen. Ik heb geen technische opleidingen gehad en toch doe ik al mijn hele professionele leven technisch werk tegen conforme arbeidsvoorwaarden. Ga gewoon eens solliciteren, zorg voor een goed cv. Wil ik je ook wel mee helpen. Kijk wat je kunt bereiken. Dát je wat kunt bereiken weet ik zeker.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024
Tip:
Zorg dat de verantwoordelijkheden op papier/mail staan. Wat moet er wel of niet gebeuren tijdens storingdienst en bespreek ook goed wat er gebeurd als je na werktijd een storing krijgt. Mag je dan sochtends er na vrij, kun je uren opnemen, of gewoon uitbetaald.

Bij een MKB bedrijf werd ik om half 3 standaard door klanten wakker gebeld in de zomer en kon de storing van alles inhouden. Ik kreeg daarvoor 40 euro per week en als ik 8u.36 kwam binnen zetten kreeg ik opmerkingen dat ik te laat was en was er heel gauw klaar mee (had al 5 uur er op zitten).

Nu draai ik als ZZP'er mee in bereikbaarheidsdiensten en krijg niets extra. Werknemers krijgen ruime vergoeding (overuren + 8% extra salaris), maar het is echt alleen 2e lijns support bij incidenten en ik word 2x per jaar gebeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
DeveloperNL schreef op zondag 6 december 2020 @ 13:02:
Nu draai ik als ZZP'er mee in bereikbaarheidsdiensten en krijg niets extra. Werknemers krijgen ruime vergoeding (overuren + 8% extra salaris), maar het is echt alleen 2e lijns support bij incidenten en ik word 2x per jaar gebeld.
Ik ben ZZPer en draai standaard niet mee omdat ik 'te duur' ben. Prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Hydra schreef op zondag 6 december 2020 @ 14:19:
[...]

Ik ben ZZPer en draai standaard niet mee omdat ik 'te duur' ben. Prima.
Dat is eigenlijk gewoon een fout van de opdrachtgever. Mijn ervaring is dat het tijdens (blameless) post-mortems of architectuur discussies als je zelf ook regelmatig on-call bent.

Mogelijk is het voor jouw opdrachtgever niet nodig; mits ze hun kennis echt goed geborgd hebben (maar bij een typische $grote_werkgever 4.375 voor begin senior schaal ex auto lijkt mij dat lastig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
ANdrode schreef op zondag 6 december 2020 @ 15:50:
Dat is eigenlijk gewoon een fout van de opdrachtgever.
Tja, kennelijk genoeg internen die het 'gratis' doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Hydra schreef op zondag 6 december 2020 @ 16:57:
[...]

Tja, kennelijk genoeg internen die het 'gratis' doen :)
Als je een goed eigen site reliability engineering team hebt dan maakt het misschien ook minder uit voor het systemontwerp dat jij die shifts ook pakt. Dan geven die de feedback over het ontwerp wel.

Maar wat betreft sociale positie helpt het wel echt als je er aan meedoet. Dat zou voor mij een reden zijn als opdrachtgever om het ook door de freelancers die er langer dan een jaar zitten te laten doen.

[ Voor 6% gewijzigd door ANdrode op 06-12-2020 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
ANdrode schreef op zondag 6 december 2020 @ 18:59:
Maar wat betreft sociale positie helpt het wel echt als je er aan meedoet. Dat zou voor mij een reden zijn als opdrachtgever om het ook door de freelancers die er langer dan een jaar zitten te laten doen.
Als ze ervoor willen betalen; prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Hydra schreef op zondag 6 december 2020 @ 19:36:
[...]

Als ze ervoor willen betalen; prima :)
Als ze het goed inrichten hoef het niet belastend en dus niet duur te zijn.

Als het echt weinig calls zijn, je tweedelijns bent, en er automatische escalatie is naar een andere engineer als je hem mist (dus missen maakt niet uit)… Denk ik dat EUR 250/maand eerlijk is om "best effort" bereikbaar te zijn.

En bij engineers is "best effort" vaak best goed. Als je nu een whatsapp bericht krijgt vanavond dan kijk je waarschijnlijk ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
ANdrode schreef op zondag 6 december 2020 @ 19:43:
Als ze het goed inrichten hoef het niet belastend en dus niet duur te zijn.
Ik bedoel dat ik duur ben. Bij hun interne medewerkers komen ze weg met een appel en een ei, bij mij (en de meeste ZZPers) niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Hydra schreef op zondag 6 december 2020 @ 19:45:
[...]

Ik bedoel dat ik duur ben. Bij hun interne medewerkers komen ze weg met een appel en een ei, bij mij (en de meeste ZZPers) niet.
10% van de tijd schrijven, zoals gebruikelijk is, zal idd wel redelijk wat schelen qua kosten tussen loondienst en zzp inhuur.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Hydra schreef op zondag 6 december 2020 @ 19:45:
[...]

Ook ZZP kan het afhankelijk van de voorwaarden aantrekkelijk zijn toch? Afhankelijk van de hoeveelheid calls, de responstijd, en of je soms een call mag missen. Maar dan ben je eigenlijk best effort aan het formaliseren (wat je best goedkoop wilt doen), wat je nu waarschijnlijk al doet.

offtopic:
Die storingsdienst waarbij je gemiddeld één of meer keer per week uit bed gebeld wordt daar zou ik alleen tegen best gunstige voorwaarden aan beginnen. En als opdrachtgever zou ik geen "minimaal twee uur, wat ik dan factureer, tegen dubbel tarief" oid accepteren :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 30-05 17:44
Paul C schreef op zondag 6 december 2020 @ 00:42:
Als DevOps engineer* heb ik hier wel een mening over: You build it, you run it!
Ik vind dat er voor mensen die echt DevOps doen, wel grenzen zitten aan de Ops taken, zeker als die buiten werktijd plaatsvinden. Ops buiten werktijd (stand-by, beschikbaarheid) is gewoon een hele andere tak van sport dan Dev, ook omdat de issues sneller in de onderliggende infrastructuur zitten dan de code/platforms waar het op draait. Dat ligt al gigantisch ver buiten de Ops taken die Dev eigenlijk kan doen. Dus dan moet de ontwikkelaar mensen van alle andere disciplines gaan benaderen om hun deel goed te zetten, misschien iemand vanuit functioneel oogpunt er bij weten te trekken om datacorrectie uit te kunnen voeren, nog iemand om naar klanten te communiceren, allemaal taken die niet bij ontwikkelaars of DevOps horen.

Zelf zie ik het ook met mijn werk, wat gaat er meestal fout? Infrastructuur, want de rest van de tijd draait het als een zonnetje. Is er datacorruptie, kan ik er functioneel meestal nog weinig over zeggen en ik kan het ook niet technisch oplossen, dan is wachten tot de volgende dag meestal de betere oplossing zodat iedereen scherp het probleem op kan lossen in plaats van in de haast en slaperigheid het onjuist nog erger te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiffieHM
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18-08-2024
Bij ons (groot bedrijf in de financiële sector) zijn er 2 systemen (afhankelijk van je graad):

1) Iedereen die niet-kader is, krijgt €50/weekdag en €75/weekenddag. Dus op een doorsnee week heb je dan €400 als standby vergoeding. Daarnaast wordt er dan per prestatie betaald en is er tijd voor tijd. Er wordt wel als volgt geteld voor de gepresteerde uren: 00u01 werken wordt 01u00 betaald, 01u01 wordt 04u00, 04u01 wordt 08u00. Boven de 08u00 is het de werkelijk gepresteerde tijd.

2) Vanaf kader vallen alle financiële vergoedingen weg, en blijft enkel nog de tijd voor tijd regeling over. Vanaf dit niveau wordt verondersteld dat dit mee verrrekend zit in je totale verloning.

Zelf zit ik momenteel in de laatste trap van niet-kader en wordt dus nog steeds vergoed naargelang de effectieve prestaties. Als er op een bepaald moment de mogelijkheid komt om naar kader door te stromen, zal het wel een rekeningoefening worden hoeveel dit momenteel gemiddeld op jaarbasis oplevert en hoe zich dit verhoudt tot de loonsverhoging wanneer de overstap wordt gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
ANdrode schreef op zondag 6 december 2020 @ 21:02:
Ook ZZP kan het afhankelijk van de voorwaarden aantrekkelijk zijn toch? Afhankelijk van de hoeveelheid calls, de responstijd, en of je soms een call mag missen. Maar dan ben je eigenlijk best effort aan het formaliseren (wat je best goedkoop wilt doen), wat je nu waarschijnlijk al doet.
Ik reken 10% van mijn uurtarief voor standby uren. Dus het kost ze hoe dan ook geld. Daadwerkelijk gewerkte uren tussen 18:00 en 6:00 zijn 200%. Vandaar dat het duur voor ze is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
DiffieHM schreef op zondag 6 december 2020 @ 22:13:
2) Vanaf kader vallen alle financiële vergoedingen weg, en blijft enkel nog de tijd voor tijd regeling over. Vanaf dit niveau wordt verondersteld dat dit mee verrrekend zit in je totale verloning.
Als het echt betekent dat je die uiten buiten werk tijd bereikbaar moet zijn, binnen 30m achter je laptop moet zitten en niet mag drinken enzo, zou ik daar echt no way mee akkoord gaan.

Het enige wat eindig is in het leven is tijd, no way dat ik dat gratis weggeef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
Transportman schreef op zondag 6 december 2020 @ 21:44:
[...]

Ik vind dat er voor mensen die echt DevOps doen, wel grenzen zitten aan de Ops taken, zeker als die buiten werktijd plaatsvinden. Ops buiten werktijd (stand-by, beschikbaarheid) is gewoon een hele andere tak van sport dan Dev, ook omdat de issues sneller in de onderliggende infrastructuur zitten dan de code/platforms waar het op draait. Dat ligt al gigantisch ver buiten de Ops taken die Dev eigenlijk kan doen. Dus dan moet de ontwikkelaar mensen van alle andere disciplines gaan benaderen om hun deel goed te zetten, misschien iemand vanuit functioneel oogpunt er bij weten te trekken om datacorrectie uit te kunnen voeren, nog iemand om naar klanten te communiceren, allemaal taken die niet bij ontwikkelaars of DevOps horen.

Zelf zie ik het ook met mijn werk, wat gaat er meestal fout? Infrastructuur, want de rest van de tijd draait het als een zonnetje. Is er datacorruptie, kan ik er functioneel meestal nog weinig over zeggen en ik kan het ook niet technisch oplossen, dan is wachten tot de volgende dag meestal de betere oplossing zodat iedereen scherp het probleem op kan lossen in plaats van in de haast en slaperigheid het onjuist nog erger te maken.
Je reageert alleen op het eerste zinnetje, maar volgens mij gaat de rest van mijn post daar veel dieper op in.

OT: Een incident gaat eerst naar de manager van dienst. Die moet besluiten of en zo ja welke engineers er worden ingeschakeld. Je moet die manager wat duidelijke triage regels geven, zodat hij jou niet uit bed belt voor een infra probleem waar jij niets aan kunt doen. Zet ook externe afhankelijkheden op je dashboard. Stel je gebruikers loggen in via federation, dan ga je die service actief pollen. Als je afhankelijk bent van andere API's, dan zet je die prominent met een verkeerslicht op je dashboard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiffieHM
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18-08-2024
Hydra schreef op zondag 6 december 2020 @ 22:29:
[...]

Als het echt betekent dat je die uiten buiten werk tijd bereikbaar moet zijn, binnen 30m achter je laptop moet zitten en niet mag drinken enzo, zou ik daar echt no way mee akkoord gaan.

Het enige wat eindig is in het leven is tijd, no way dat ik dat gratis weggeef.
Correct hoor. Maar vanaf dit niveau spreken we echt over een stuk hogere lonen waar die standbyvergoeding eigenlijk mee in verrekend zit. Maar zoals gezegd, het wordt dan inderdaad een rekenoefening om te zien of de hogere basisverloning voldoende is om de bijkomende vergoedingen van de lagere niveau's te compenseren.

En bij ons is het trouwens reponsetijd binnen de 15 minuten. Dus zeker niet om te lachen :X
Pagina: 1 2 Laatste