Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whaam
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:33

Whaam

Meer beter

Topicstarter
Bij ons op het bedrijf wordt het (full stack) development team binnenkort ingezet voor storingen. Dit is zonder verder overleg met ons van bovenaf besloten, en we worden geacht er allemaal in mee te draaien. Gaat om één week per twee/drie maanden ongeveer, en de uitgangspositie is "er gaat toch amper gebeld worden".

Er wordt dan ook geen compensatie voorgesteld, enkel de uren die gemaakt worden terug als vrije uren binnen de normale werkweek. Geen overwerk-vergoeding, geen standby-vergoeding. Het gaat dus ook specifiek wél om avonden/nachten en weekenden. We hebben wel allemaal een telefoon en laptop van de zaak.

Mijn collega's lijken dit allemaal prima te vinden, en ook als ik ze er onderling naar vraag is de reactie "mwoah, we worden waarschijnlijk toch niet gebeld en het is maar een week". Het lijkt erop dat ik de enige ben die hier weerstand tegen voelt. :|

Heb ik nou simpelweg "geen hart voor de zaak" en is dit eigenlijk vrij standaard, of wordt er hier een loopje met ons genomen?

puntgave blauw-witte ikki68 aurora R2 in de aanbieding

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:44

TTLCrazy

Listen to Frankie

Persoonlijk zou ik hier ook problemen mee hebben. Vreemd dat de rest van je collega's dit zo makkelijk opvatten. Wellicht valt het kwartje pas als ze 's nachts om 3 uur worden gebeld met een probleem...

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:46
Wellicht dat het je in corona-tijd minder hard raakt, maar dit betekent ook dat je die gehele week 's avonds niet van huis kunt om bijv. te sporten of wat voor sociale activiteit dan ook. Het lijkt mij niet reëel om dit van bovenaf op te leggen zonder dat daar inspraak over is.

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:03

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Welke eisen worden er gesteld? Moet je 24x7 bereikbaar zijn, moet je binnen een x-periode achter je laptop zitten?

Dat zijn zaken die behoorlijk uitmaken voor de impact op je privé-leven en dus de beloning.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Balen dat je de enige bent die er 'moeite' mee lijkt te hebben, zou er zelf ook niet blij mee zijn dat er zonder compensatie zoiets geregeld wordt.
Kan me voorstellen dat het nu (met corona) ook iets minder erg is, je kunt toch niet naar een restaurant/cafe. Maar hopelijk kan dat volgend jaar weer wel.
Dan wordt je dus beperkt in de vrijheid en mag er iets tegenover staan.
Als de werkgever geen geld (standby vergoeding) wil geven, kun je ook eens vragen of je voor een week standby staan een x aantal uur verlof kunt krijgen. Dus ongeacht of je gebeld wordt of niet.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Huntarr
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 24-11-2023
Het is natuurlijk wel gek dat er niets tegenover staat, aangezien je nu ineens 24/7 alert moet zijn. M.i. zou je minstens toch wel dubbel de tijd moeten kunnen vrijnemen binnen de normale werkweek, je nachtrust kan immers wel enorm verstoord worden. Financiele compensatie ligt wat genuanceerder, maar ook daarbij zou een compensatie toch wel op zijn plaats zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whaam

Whaam

Meer beter

Topicstarter
zzattack schreef op woensdag 2 december 2020 @ 09:51:
Wellicht dat het je in corona-tijd minder hard raakt, maar dit betekent ook dat je die gehele week 's avonds niet van huis kunt om bijv. te sporten of wat voor sociale activiteit dan ook. Het lijkt mij niet reëel om dit van bovenaf op te leggen zonder dat daar inspraak over is.
Question Mark schreef op woensdag 2 december 2020 @ 09:51:
Welke eisen worden er gesteld? Moet je 24x7 bereikbaar zijn, moet je binnen een x-periode achter je laptop zitten?

Dat zijn zaken die behoorlijk uitmaken voor de impact op je privé-leven en dus de beloning.
Het is gelukkig iets minder heftig dan dit, het is vooral "bel-dienst". De systemen zijn zo complex dat er waarschijnlijk andere collega's opgezet moeten gaan worden. Het idee is dat de "dienstdoende" uitzoekt wat er aan de hand is, en vervolgens als nodig iemand anders aanstuurt.

Geen eisen aan responsetijd dus. En mogelijk is het dus dan ook best prima om als je op zaterdag in de dierentuin gebeld wordt, een andere collega (die dus geen "dienst" heeft op dat moment) in te schakelen. Dat laatste doen we nu sowieso al in noodgevallen, als er iets stuk is fixen we het.

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-04 16:12
Het is enorm gangbaar om voor dit soort zaken een vergoeding te hebben. Vaak is dat dan iets van 200 per week ofzo dat je standby bent, met de uren dat je daadwerkelijk iets moet doen tijd-voor-tijd. Ik zou hier ook niet mee akkoord gaan. Zonder enige vergoeding is het "ik neem op als ik kan" en niet meer dan dat.

Standby betekent dat je niet naar een feestje kunt, niet naar je ouders ver weg kunt, etc. Dat heeft impact op je leven.

https://niels.nu

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:24

lasharor

7 december 2004

"Hé werkgever, ik heb 's avonds andere prioriteiten en kan hiervoor niet beschikbaar zijn."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
lasharor schreef op woensdag 2 december 2020 @ 09:55:
"Hé werkgever, ik heb 's avonds andere prioriteiten en kan hiervoor niet beschikbaar zijn."
Het nare is wel dat als je de enige bent die zich zo opstelt, dit voor jouw negatieve effecten heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Whaam

Whaam

Meer beter

Topicstarter
Hydra schreef op woensdag 2 december 2020 @ 09:55:
[...] Zonder enige vergoeding is het "ik neem op als ik kan" en niet meer dan dat.

Standby betekent dat je niet naar een feestje kunt, niet naar je ouders ver weg kunt, etc. Dat heeft impact op je leven.
Dit lijkt me wel een goede insteek inderdaad, als er echt niets tegenover staat.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Whaam

Whaam

Meer beter

Topicstarter
Hydra schreef op woensdag 2 december 2020 @ 09:56:
[...]

Het nare is wel dat als je de enige bent die zich zo opstelt, dit voor jouw negatieve effecten heeft.
En exact, dit. Ik wil niet die lul zijn die als enige lekker vrij is terwijl de rest noodgedwongen werkt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:24

lasharor

7 december 2004

[...]

Waarom? Ik ga bijvoorbeeld elke dag na het werken sporten. Ik ben daarna moe, ik kan niet daarna nog standby staan voor mijn werk.

Dat kan de TS toch ook aangeven. Je hoeft geeneens een reden aan te geven. Het lukt niet, is niet volgens afspraak dus nee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Whaam schreef op woensdag 2 december 2020 @ 09:58:
[...]

En exact, dit. Ik wil niet die lul zijn die als enige lekker vrij is terwijl de rest noodgedwongen werkt.
Ja ho eens even, de rest maakt toch geen bezwaar?
Niet jouw probleem!

Ik heb ook altijd de insteek gehad dat ik de telefoon opnam als ik de gelegenheid heb buiten werktijd, maar de zakelijke telefoon ging niet mee de deur in het weekend, en lag al helemaal niet naast m'n bed.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Hydra
Omdat dat is hoe het echte leven werkt. Als je werkgever je iets vraagt, iedereen zegt ja, en jij zegt nee, dan heeft dat een negatief effect. Of het nu eerlijk is of niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hydra
Koekstra schreef op woensdag 2 december 2020 @ 10:00:
Ja ho eens even, de rest maakt toch geen bezwaar?
Niet jouw probleem!
Dit is naief. Dit is wel een probleem. Als je de enige bent die niet mee werkt dan is het volgende keer gezeik met je loononderhandelingen "Ja sorry, je krijgt maar 5% want geen teamspeler". Oftewel je kan alvast beter naar een andere werkgever opzoek gaan.

Als dit een 'goede' werkgever was, hadden ze sowieso al een vergoeding ingesteld.

[ Voor 8% gewijzigd door Hydra op 02-12-2020 10:06 ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• CyPh
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-05 09:01
Ik heb zo'n 2 jaar storingsdiensten gedraaid en dat bleek voor mij echt een no-no te zijn geweest. Ik ben daar privé zwaar aan onderdoor gegaan. Dat was mijn eigen fout, dat sowieso, maar ik ging pro-actief storingen zoeken ipv reactief aan de hand van meldingen. Ik wees iedere sociale afspraak af tijdens storingsdiensten, zelfs lange reizen naar bijvoorbeeld familie, want stel dat ik op de snelweg zat en een storing kreeg. Het heeft mijn huwelijk ook geen goed gedaan
De vergoeding die ik kreeg was het gewerkte aantal uren x een overuren percentage (verschillend per avond/nacht en weekend). Daarbij mochten we wat langer tellen in de nacht want voor je weer in slaap valt ben je ook alweer wat verder. Heb met die overuren veel profijt gehad, maar heb wel geleerd dat ik dat nooit meer doe. Dus als jij het gevoel hebt dat je dat niet wilt, zeker niet doen.

Uw advertentie hier?

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Hydra
CyPh schreef op woensdag 2 december 2020 @ 10:07:
Heb met die overuren veel profijt gehad, maar heb wel geleerd dat ik dat nooit meer doe. Dus als jij het gevoel hebt dat je dat niet wilt, zeker niet doen.
Eerlijk gezegd vind ik persoonlijk dat wat je beschrijft niet relevant is t.o.v. de situatie van de TS. Jij hebt er zelf voor gekozen te veel te werken. Da's gewoon een andere situatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocwil
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02-05 14:28
Ik draai zelf ook op zo'n soort manier storingsdienst, mijn tip zorg er eerst voor dat alle regels duidelijk op papier staan zodat iedereen weet waar die aan toe is.

Bij ons hebben we een redelijk riante vergoeding klein percentage loon voor een week standby en dan vrij standaard overwerk percentages voor avond en weekenden voor de daadwerkelijk gemaakt uren.

~ Portal 2 maps: linkje ~ LoL (EUW): Ocwil ~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocwil
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02-05 14:28
Is er een andere afdeling die ook storingsdienst draait wellicht daar eens wat na vragen?

~ Portal 2 maps: linkje ~ LoL (EUW): Ocwil ~

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Ik heb 3,5 jaar consignatie gelopen als beheerder en was nagenoeg iedere keer wel aan de beurt, meestal 's avonds en 's nachts. Van al die keren heb ik 2 of 3 keer daadwerkelijk zelf werk moeten verzetten, de rest was gevolg van "bel afdeling X maar, die weten vast wel waar het probleem ligt". Hier kreeg ik €48,- per week voor (50% word belast) en heb uiteindelijk eieren voor m'n geld gekozen.

Er waren meer redenen waarom ik elders heb gesolliciteerd, maar dit was toch wel een belangrijk aspect. Mijn vriendin was ook wakker als de telefoon 's nachts weer ging en we moesten onze uitjes altijd rondom kazernes plannen zodat ik daar kon inloggen (wat praktisch betekende dat we eigenlijk niks deden in die week). Ik ga het je nog sterker vertellen: laatst liep ik in de gang hier op kantoor en ging iemand's telefoon af, exact dezelfde ringtone als ik had op de diensttelefoon en de haren in m'n nek gingen letterlijk overeind staan.

Dus ik heb ervaring met het "Het idee is dat de "dienstdoende" uitzoekt wat er aan de hand is, en vervolgens als nodig iemand anders aanstuurt" scenario dat je beschrijft, en ik denk dat je onderschat hoe ellendig dat kan uitpakken. Je kan gebeld worden om de meest onbenullige redenen en 9/10 keer is dat omdat paniek de overhand krijgt.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Hydra schreef op woensdag 2 december 2020 @ 10:06:
Als dit een 'goede' werkgever was, hadden ze sowieso al een vergoeding ingesteld.
ze dit eerst met hun ontwikkelaars besproken. Pas op die manier krijg je een duidelijk beeld van beide kanten. Wat zijn de wensen van de ontwikkelaars en waar kan de werkgever zich in vinden? Wat is de hele insteek van storingsdienst in dit geval? Welk gat, dat er nu kennelijk is, gaat het oplossen?

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:34

Snow_King

Konijn is stoer!

Ik ben werkgever waar ik dit van een team van 8 mensen ook vraag, maar dan wél met vergoeding.

Bij ons sta je Primair of Secundair. Voor beide types hebben we een duidelijk vergoeding staan die je krijgt voor elke week die je storingsdienst draait. Daarna mag je je overuren indienen tegen 150%.

Doe dit nooit zonder vergoeding. Je bent een stukje vrijheid kwijt. Je hebt verantwoording op dat moment.

Als jij het betreffende weekend een keer lekker door wil zakken in de kroeg kan dat niet, want je moet bereikbaar zijn voor een eventuele storing.

Het argument: Het komt toch bijna niet voor zou ik niet accepteren. Want het komt altijd een keer voor. Precies op dat moment dat het jou echt niet uit komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Whaam schreef op woensdag 2 december 2020 @ 09:55:
[...]
Geen eisen aan responsetijd dus.
Als er geen eisen aan responsetijd is, dan valt de impact misschien wel iets mee. Je kunt gewoon uit eten met je vrouw, of sporten of wat dan ook. Laat de telefoon in de auto, en als je klaar bent kijk je even of je een oproep gemist hebt.

Als er geen vergoeding voor de daadwerkelijk gemaakte uren aangeboden wordt, dan zou ik wel aangeven dat je minimaal de tijd terug pakt. Donderdagavond een uurtje werken betekend simpelweg vrijdag minimaal anderhalf uur eerder de laptop dicht.

Het kan niet zo zijn dat je dit allemaal voor "niks" doet.

[ Voor 4% gewijzigd door Question Mark op 02-12-2020 10:17 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SimRam
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14-04 16:07
Let wel op dat ze niet zeggen dat het onderdeel van je functie is en daarom niet vergoeden. Die grap heb ik ook gehad. Nooit meer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:02

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Heb je al gekeken wat de CAO hier over zegt? Mijn ervaring is dat er vaak meer en meer een 'storingsdienst' wordt ingeschoven waardoor het aantal keer dat je gestoord wordt toeneemt. Houdt er ook rekening mee dat het aantal mensen welke de dienst draait niet altijd constant zal zijn en je ook tijdens bijzondere dagen als feestdagen en vakanties de dienst moet kunnen garanderen.
Question Mark schreef op woensdag 2 december 2020 @ 10:16:
[...]

Als er geen eisen aan responsetijd is, dan valt de impact misschien wel iets mee. Je kunt gewoon uit eten met je vrouw, of sporten of wat dan ook. Laat de telefoon in de auto, en als je klaar bent kijk je even of je een oproep gemist hebt.
Er zal altijd een bepaalde responsetijd zijn, hetzij formeel danwel een verwachting. Dat is het hele idee van een storingsdienst; niet hoeven te wachten tot normale werktijden. Houdt er ook rekening mee dat ook een responsetijd aangepast kan worden achteraf. Ik ken persoonlijk niemand die tijdens een storingsdienst uit eten kan gaan / naar de bios kan gaan zonder bereikbaar te zijn.

Been there in het verleden; telefoon na de eerste 5 minuten film in de bios..

[ Voor 52% gewijzigd door Bor op 02-12-2020 10:23 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:39
Whaam schreef op woensdag 2 december 2020 @ 09:58:
[...]
Dat is nu net niet het punt waar je je druk over moet maken.
Het is eerder dat jij alleen staat op het punt dat je dit niet wilt zonder vergoeding. De rest lijkt er geen probleem mee te hebben. Dus je werkgever kijkt naar jou als een zeikerd (wellicht niet, maar dat zou juist mijn gevoel er bij zijn).
Wat mijn collega's doen boeit me vrij weinig, maar bij dit soort ongevraagde verplichtingen waarbij de rest het blijkbaar normaal vind, is het toch wel rottiger. Iets met peer pressure.
Niet dat je collega's dat bewust doen. Maar de punten die hier aangehaald worden moet je zeker meenemen in een beslissing.
Vrijheid enzovoorts.
Zeker als er geen vergoeding tegenover staat.

Bedenk voor je zelf of je een andere baan wilt gaan zoeken als dat nodig is. Voor mij zou het zeker wel een probleem zijn om op deze manier dat soort diensten te draaien.

De andere kant, is dat het eens in de 2 a 3 maanden een weekje is. Wat dan ook weer niet zoveel is om eerlijk te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nogne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:52

Nogne

>.<

Whaam schreef op woensdag 2 december 2020 @ 09:48:
Heb ik nou simpelweg "geen hart voor de zaak" en is dit eigenlijk vrij standaard, of wordt er hier een loopje met ons genomen?
Jammer om te horen dat de rest het normaal blijkt te vinden, ik draai zelf 1x per maand "on call" en krijg daar een kleine vergoeding voor. De dagen dat ik niet on call ben dan gaat mijn telefoon uit na werktijd.

Als ik geen vergoeding zou krijgen zou ik niet bereikbaar zijn, ik word namelijk betaalt voor de uren die ik werk. En als ik bereikbaar moet zijn in mijn privé tijd, zie ik dat als werk.

Heb geen adviezen hoe je dit het beste kan aanpakken want ik ben niet zo politiek aangelegd maar ik zou dit wel goed zwart op wit laten zetten want volgens mij kan een werkgever niet van jou eisen dat je in je privé tijd beschikbaar bent (tenzij je een vergoeding krijgt).

PS/XBL: Nogne

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delakhan
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22-02-2022
Zomaar instellen is natuurlijk 'not done...'

Er word m.i. ook erg gemakkelijk voorbij gegaan aan de rusttijden. (Arbeidstijdenwet) Het kan zomaar zijn dat wanneer je s'nachts 5min werk heb doordat je opgeroepen bent. Je bijvoorbeeld pas om 11.00 op je werk hoef te verschijnen. Hoe wordt hier mee omgegaan? Er zijn al met al best wat voorwaarden aan verbonden. Ben er alleen te lang uit om deze allemaal nog te weten. (Arbeidstijdenwet vervalt bij, ik meen, 3x min. loon)

Op zondag werken mag alleen als dit vooraf is overeengekomen en kunnen ze niet verplichten als dit niet in contract staat. Tenzij dit veranderd is ondertussen.

FYI: Heb meer dan 10jr ervaring met storingsdiensten (24/7) binnen 'x' uur respons op lokatie(!) en maakt een grotere aanslag op je dan je op eerste gezicht voor kunt stellen. Ik was blij dat ik ervan af was!

Offtopic: zoals bijv. Om 3.00 s'nachts een 'procescomputer vervangen/programma maken' omdat de klant terugkwam van een feestje en half bezopen wilden ze nog ff testen of ook hun het millennium probleem hadden en de klok een paar minuten voor middernacht 31/12/99 hadden ingesteld e.d. :(
Dat had ik ze de volgende ochtend ookwel telefonisch kunnen zeggen dat dat het geval was... 8)7

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
nst6ldr schreef op woensdag 2 december 2020 @ 10:14:
Hier kreeg ik €48,- per week voor (50% word belast) en heb uiteindelijk eieren voor m'n geld gekozen.
50% wordt niet belast, er kan een voorheffing zijn die een hoger percentage omvat. Uiteindelijk wordt dit rechtgetrokken met de aangifte inkomstenbelasting. Inkomsten worden op eenzelfde manier belast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Bor schreef op woensdag 2 december 2020 @ 10:18:
Er zal altijd een bepaalde responsetijd zijn, hetzij formeel danwel een verwachting.
Dat weet ik (been there), en dat is meteen de reden waarom ik hierom vraag aan de TS.Als de formele reactie van het bedrijf is dat er géén reactietijd is, dan ben ik een botte hark en heel zwart/wit.

Ik ga dan rustig uit eten/sporten en whatever... Als achteraf blijkt dat het bedrijf iets ander wil, dan hoor ik het tzt wel, en dan gaan we rustig om tafel om de afspraken te herzien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Whaam

Whaam

Meer beter

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties. Voel me toch wel gesterkt in mijn standpunt zo. Ik zal er nog eens met de collega's over praten, voordat we los moeten.

Het blijft wel lastig vind ik, hoor. Ik snap heel goed dat er een aantal van jullie zouden zeggen "m'n rug op", maar de sfeer in het team vind ik ook belangrijk. Als alle collega's dit niet kwalijk vinden dan doe ik ook wel mee, maar inderdaad dan wel alleen opnemen als het daadwerkelijk gaat. Ik zal er geen dingen om gaan laten.

En misschien worden we echt wel nooit gebeld, was dit topic een storm in een glas water, weet ik veel :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Whaam schreef op woensdag 2 december 2020 @ 10:29:
Als alle collega's dit niet kwalijk vinden dan doe ik ook wel mee, maar inderdaad dan wel alleen opnemen als het daadwerkelijk gaat.
Ik ben toch wel benieuwd: hoe oud zijn je collega's/hoeveel ervaring hebben ze met consignatiediensten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:37

Kek

3flix

Kijk waarschijnlijk gaat dit goed, totdat iemand eens storignsdiesnt heeft, en inderdaad naar een feestje is/was, aangeschoten terugkomt en pas veel later ziet dat er gebeld is/iets kapot is gegaan. Ik verwacht dat er dan wel regels komen, en dat is ook het moment om eisen te stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• diabolofan
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:42
Bedankt voor alle reacties. Voel me toch wel gesterkt in mijn standpunt zo. Ik zal er nog eens met de collega's over praten, voordat we los moeten.

Het blijft wel lastig vind ik, hoor. Ik snap heel goed dat er een aantal van jullie zouden zeggen "m'n rug op", maar de sfeer in het team vind ik ook belangrijk. Als alle collega's dit niet kwalijk vinden dan doe ik ook wel mee, maar inderdaad dan wel alleen opnemen als het daadwerkelijk gaat. Ik zal er geen dingen om gaan laten.

En misschien worden we echt wel nooit gebeld, was dit topic een storm in een glas water, weet ik veel :+
Ik zou je collega's eens wat situaties schetsen (sporten, dagje weg, doorzakken) zoals anderen hier geschetst hebben, om te peilen wat voor verwachtingen ze er van hebben icm de storingsdienst. Wellicht gaan ze dan pas nadenken over de consequenties en zien ze dan ook in dat het meer impact heeft dan ze vooraf dachten...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-04 16:02

thunder8

Het gedonder begint weer.

Als het bedrijf verwacht dat er niet tot nauwelijks gebruik van wordt gemaakt, dan zou het ook geen probleem mogen zijn om in ieder geval een royale vergoeding in uren te geven als er wel gebruik van wordt gemaakt. Ook kan je vragen om een minimale hoeveelheid uren per call, zodat je ook echt wat krijgt ipv 5 minuten voor 5 minuten bellen en vervolgens je hele nacht naar de knoppen hebben qua nachtrust.

Persoonlijk zou ik niet zomaar accepteren dat de werkgever de spelregels binnen het bedrijf gaat veranderen zonder enige inspraak, vooral als het impact heeft op jouw vrije tijd en sociaal leven. Ik snap ook goed dat je niet de enige uitzondering in het team wil zijn. Maar uiteindelijk is er maar 1 die op kan komen voor jou en dat ben jezelf. Een ander gaat het niet doen.

Je kan proberen collega's te overtuigen van jouw zienswijze, maar dat kan ook tegen je werken als er iemand de leiding hiervan op de hoogte stelt, om een wit voetje te halen.

[ Voor 11% gewijzigd door thunder8 op 02-12-2020 10:45 ]

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 00:30
Ik heb zelf ook een aantal jaren (+/- 3) storingsdienst gedraait.
Ondanks dat ging ik gewoon uit eten, naar feestjes (bleef wel nuchter i.v.m. rijden naar locaties e.d.) en gewoon sporten.
Weinig moeite mee gehad, maar werd er wel gewoon voor betaald.

Als ik nu zou mogen kiezen zou ik geen storingsdienst meer willen, maar waarschijnlijk ook gewoon omdat ik al 4 jaar geen storingsdienst meer heb.

Zolang de werkgever er niet voor betaald om standby te staan zou ik het niet doen, klaar.
Hij verwacht dat jij bereikbaar bent, dan verwacht ik dat hij er voor betaald.
Als ik vrijwilligerswerk zou willen doen zou ik wel naar een goed doel gaan.
Niet bij een werkgever die waarschijnlijk de klanten laat betalen voor een storingsdienst.
Als hij de klanten er voor kan laten betalen kan hij zijn werknemers ook gewoon betalen.

PV Output

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jmzeeman
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-05 11:02

De grootste last komt niet van de incidenten, maar van de impact van het stand-by staan. Mijn vrouw heeft jarenlang piket met 30 minuten opkomsttijd gehad. De incidenten waren voor haar juist de krenten in de pap. Maar het praktisch niet van huis kunnen gaan en niet af en toe een wijntje kunnen drinken in de weken dat ze piket had waren erg zwaar en waren een van de redenen dat ze op zoek naar een nieuwe baan is gegaan.

Ze kreeg wel een redelijke vergoeding van enkele honderden euro's per week piket plus de uren die gemaakt werden.

Als je hier mee verder gaat, is het misschien wel mogelijk dat je met je werkgever afspreekt dat jullie een X periode dit op proef doen en daarna evalueren. Goede kans dat je collega's er dan ook anders over denken.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:58
Ik vol goede bedoelingen toen ik ooit begon met werken. :+

Realiteit: "hold my beer":
Hydra schreef op woensdag 2 december 2020 @ 10:06:
[...]

SimRam schreef op woensdag 2 december 2020 @ 10:17:
Let wel op dat ze niet zeggen dat het onderdeel van je functie is en daarom niet vergoeden. Die grap heb ik ook gehad. Nooit meer.
thunder8 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 10:44:

Je kan proberen collega's te overtuigen van jouw zienswijze, maar dat kan ook tegen je werken als er iemand de leiding hiervan op de hoogte stelt, om een wit voetje te halen.
Heerlijk dat mijnenveld op kennelijk elke werkplek. Ergo: doe dit niet zonder vergoedingen, je maakt jezelf letterlijk minder waard, per direct.

[ Voor 8% gewijzigd door pennywiser op 02-12-2020 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18:45
@Whaam Misschien dat ik het gemist heb, maar zijn er ook eindtijden van de storingsdienst afgesproken?

Wellicht kan je je onder je collega's eens peilen wat zij vinden van een eindtijd van bijv. 23.00 uur -- zonder de boeman te worden.

Als er dan toch de sfeer hangt van: "Nou, oke.. gelukkig hebben we onze baan nog.. "
Zou ik op zn minst paal en perk stellen aan de tijden hiervan. Dan heb je tenminste nog wat serieuze rust, zonder gek te worden ;)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pennywiser
nst6ldr schreef op woensdag 2 december 2020 @ 10:31:
[...]

Ik ben toch wel benieuwd: hoe oud zijn je collega's/hoeveel ervaring hebben ze met consignatiediensten?
Dit wordt de ervaring waarvan ze over 5 jaar hier zeggen, dit heb ik ook gehad nooit weer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• De_Koele_Man
  • Laatst online: 16-04 22:28

De_Koele_Man

Zo koud als een klontje!

Standby zonder vergoeding staat wat mij betreft gelijk aan standby op basis van best efford; je kan altijd bellen, maar als ik niet in de buurt van mijn telefoon ben dan krijg je me niet te pakken. Je betaald voor wat je krijgt.

Ook is het leuk dat ze aangeven dat op dit moment de verwachting is dat er niet veel gebeld gaat worden, maar hoe is dat over een half jaar? zijn er nieuwe diensten die in de pipeline zitten om opgezet te gaan worden? Draaien de services/servers waar je standby voor moet draaien op steeds ouder wordende hardware? Ben je afhankelijk van telco's of andere externe factoren die veranderingen doorvoeren waar je geen invloed op hebt?

Aan de andere kant; hoe zit je qua salaris? Zit je echt ruim boven marktconform? Dan zou je er misschien minder problemen mee moeten hebben. Hoe leuk vind je je werk? Hoe leuk vind je het bedrijf waar je voor werkt? Zou je het er voor over hebben?

Zelf krijg ik voor een standbyshift van een week een vergoeding van € 255 Bruto, dus de helft netto. (Gedetacheerd bij een telco)
pennywiser schreef op woensdag 2 december 2020 @ 10:53:

Heerlijk dat mijnenveld op kennelijk elke werkplek. Ergo: doe dit niet zonder vergoedingen, je maakt jezelf letterlijk minder waard, per direct.
Precies dit! Lees hier niet over heen!

[ Voor 12% gewijzigd door De_Koele_Man op 02-12-2020 11:00 ]

Meh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 16:12
Delakhan schreef op woensdag 2 december 2020 @ 10:22:
Er word m.i. ook erg gemakkelijk voorbij gegaan aan de rusttijden. (Arbeidstijdenwet) Het kan zomaar zijn dat wanneer je s'nachts 5min werk heb doordat je opgeroepen bent. Je bijvoorbeeld pas om 11.00 op je werk hoef te verschijnen. Hoe wordt hier mee omgegaan? Er zijn al met al best wat voorwaarden aan verbonden. Ben er alleen te lang uit om deze allemaal nog te weten. (Arbeidstijdenwet vervalt bij, ik meen, 3x min. loon)
Die ken ik uit een stagebedrijf. En de collega die, na een hele nacht in touw geweest te zijn in weer en wind, overdag niet naar het werk kwam omdat ie eerst eens wat wilde slapen, werd nog met de nek aangekeken door zijn collega's ook omdat ie ze overdag liet zitten, want als je niet 36 uur door kan werken ben je een watje. :X 8)7

Over het niet van toepassing zijn:
werknemers die 3 keer het minimumloon (in 2020 € 64.350,00) of meer verdienen. Behalve als het gaat om gevaarlijk werk, nachtdienst of werk door niet-leidinggevenden in de mijnbouw;
Na 02:00 uur aan het werk zijn geldt als nachtdienst, dus ik neem aan dat dat ook nog geldt voor consignatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:50

mwa

Storingsdiensten.. never nooit weer. Wat een stress heeft mij dat opgeleverd (altijd angstvallig de telefoon in de gaten houden, belemmerd in waar ik met mijn gezin heen zou gaan..).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:27

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Gewoon even vragen hoe ze er in staan als jij straalbezopen de telefoon aanneemt buiten kantoortijd. Als ze daar een probleem mee hebben, stellen ze dus eisen aan de indeling van je vrije tijd en mogen ze daar gewoon voor betalen.

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
mwa schreef op woensdag 2 december 2020 @ 11:03:
Storingsdiensten.. never nooit weer. Wat een stress heeft mij dat opgeleverd (altijd angstvallig de telefoon in de gaten houden, belemmerd in waar ik met mijn gezin heen zou gaan..).
Dit klinkt alsof je gewoon helpdesk buiten kantoortijden was. Daar moet je ook voor waken hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik zou er persoonlijk ook geen moeite mee hebben als de responsetijd niet belangrijk is en je een ander aanstuurt om het werk te doen.
Het gaat om 1 week per 2-3 maanden en de kans dat je gebeld wordt is erg klein.

Laten we zeggen 1 keer per week, dus 6 keer per jaar, ik zie het probleem niet echt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:40
Heb het in het verleden ook meegemaakt. Toen werd er wel gevraagd wat we vonden van storingsdienst draaien, maar zonder concrete info. 1x per kwartaal een weekje dienst waarbij je bijna niet gebeld wordt met een vergoeding van €3000,- en een response tijd van 48 uur is toch wat anders dan geen vergoeding en een response tijd van 2 minuten (ff lekker overdreven).

Je zou sowieso kunnen kijken of er in de CAO staat (indien je onder een CAO valt). Vaak wordt er bijv. voor overwerk of werk buiten de dagspiegel wel een toeslag toegekend.
Daarnaast zou ik ook proberen duidelijk te krijgen wat er verwacht wordt en ook grenzen afkaderen. Belangrijke items zijn:
-de "standby" vergoeding
-de verwachte response tijd
-de verwachte response (alleen de telefoon opnemen en daarna iemand anders inschakelen of moet je zelf ook wat gaan doen en/of naar de klant toe)
-hoe worden de werkuren tijdens de storingsdienst uitbetaald. Met een beetje pech moet je officieel zelf meer vrij nemen om te voldoen aan de arbeidstijden dan het aantal uren wat je gewerkt hebt.
-hoe vaak kan er gebeld worden en door welke klanten. (nu is het misschien alleen klant x, maar volgend jaar komen er misschien wel 10 bij en gaan ze actief reclame maken voor de storingsdienst)

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Let ook even op de wettelijke regels omtrent consignatiediensten.

Even een stukje ervaring hier, wij zijn met een team van vijf en rouleren de consignatiediensten. De vergoeding verschilt per dag (week/weekend/feestdag) en is met 1 week per 5 weken ongeveer 370€ bruto per maand (voor een junior een prima toevoeging op het loon (wel na belastingteruggave :+) hiernaast komt nog tijd-voor-tijd met een verhoging bij langer dan één uur werk (en andere factoren zoals tijdsstip en dag). Gemiddeld gezien zijn er iets van 0,8 storingen per week. Soms weken geen enkel belletje, soms twee of zelfs drie keer binnen één week. Wel hebben we een relatief hoge responsetijdeis van 30 minuten dit hakt er soms wel in. Persoonlijk kan ik wel in het café gaan zitten en kan wel binnen 30 minuten thuis zijn na een belletje. Wel betekent dit dat 'doorzakken' er niet in zit en ook verjaardagen, feestjes of andere te plannen vrijetijdsbesteding kost wat meer moeite en soms heb je hierin pech. Ik heb bijv. wel eens langs de weg gestaan en op de bijrijdersstoel met de laptop wat zitten op te lossen, maar persoonlijk heb ik liever dat. Dan dat ik mijn consignatiediensten mijn vrije tijd te veel laat beïnvloeden. Ook loop ik tijdens de diensten altijd met twee telefoons, omdat ik vertik één nummer te hebben voor beiden. Het is juist ook heerlijk om de werktelefoon weg te kunnen leggen als je de verantwoordelijk niet hebt. Dit maakt sommige praktische uitvoering van alledaagse zaken gewoon wat lastiger:
  • in de AH staan met een halve kar boodschappen terwijl je gebeld wordt;
  • direct vanuit kantoor (toen dat nog bestond) naar de sportschool en dus de laptop mee moeten nemen (ik doe het meeste op de fiets);
  • naar vrienden, familie etc. laptop in de kofferbak;
  • telefoon in de hoek v.d. squashbaan leggen bij een potje (ook hier laptop in de kofferbak);
  • een paar baantjes trekken in het zwembad wordt ook lastig als je je telefoon moet kunnen horen.
Ik denk dat @Whaam vooral duidelijk moet hebben wat het nu precies voor hem(of haar) inhoud, hoe frequent dit voorkomt wat er van jou verwacht wordt en wat jij van eventuele collega's kan verwachten. Hieruit kun je opmaken in hoeverre je eisen wilt stellen aan deze vrijetijdsbeperking en wat dit jou waard is.
Pizza_Boom schreef op woensdag 2 december 2020 @ 11:02:
[...]
Na 02:00 uur aan het werk zijn geldt als nachtdienst, dus ik neem aan dat dat ook nog geldt voor consignatie.
Zie link bovenin mijn post, nachtdiensten mag je niet draaien i.c.m. consignatiediensten.

[ Voor 6% gewijzigd door True op 02-12-2020 11:11 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:35

Cybje

First Post!

Ik krijg ook geen compensatie voor storingsdienst. Er wordt gewoon van je verwacht dat je dit soort werk doet binnen de reeds geboden vergoedingen (salaris, leaseauto, etc.) en het is ook iets wat een beetje bij ons werk hoort (IT). Ik zie dit zelf niet als een probleem, ik ben erg tevreden over mijn werkgever.

Ik denk dat je in het algemeen moet kijken of jij het waard vindt om jouw werk te doen voor het salaris en alle andere arbeidsvoorwaarden dat je krijgt. Als jij van mening bent dat het teveel energie kost voor wat je ervoor terug krijgt, moet je met je werkgever in gesprek gaan, of uiteindelijk een andere baan zoeken.

Wat ruist er door het struikgewas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:54
zonder regels is dit gedoemd om te mislukken, dus met de rest hierboven: vraag even heel goed na wat ze dan precies willen dat er gebeurt tijdens zo'n storingsdienst. Als het op basis van best effort is dan kun je het net zo goed niet instellen, want dat is gewoon vragen om problemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• T.C
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 24-03 16:34

T.C

Een vroegere werkgever van mij wilde ook een consignatie dienst instellen voor de laboratoria, waar ik dus werkzaam was.
Mijn leidinggevende wenste niet te vragen om de regelingen die aanwezig waren ook voor ons te laten gelden.

Per saldo hield consignatie in dat ik bij storing direct moest reageren en organiseren dat het gefixt werd.
Als het duidelijk werd dat het niet binnen 4 uur opgelost kon worden, zou ik naar werk moeten gaan om de samples in die klimaatkast voor transport klaar te maken.

Daartegenover stond het volgende:
- Geen consignatie vergoeding.
- Moest eigen telefoonnummer afgeven voor consignatie dienst.
- Daar zouden de uren tijdens consignatie dienst ook nog eens eigen tijd zijn.
- Om de 5 weken een week geen privé leven hebben.

Ik heb aangegeven dat ik dat niet ging doen en dat ik wanneer ik toch werd ingeroosterd gewoon ging feesten in de kroeg (zonder telefoon).

Andere collega's zaten er eerst niet zo in, want waren bang voor de leidinggevende.
Toen ik gewoon bleef weigeren en uitlegde waarom, gingen hun toch overstag.

Iedereen mag een mening hebben over onderwerpen. Maar het hoeft niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 16:12
True schreef op woensdag 2 december 2020 @ 11:09:
Zie link bovenin mijn post, nachtdiensten mag je niet draaien i.c.m. consignatiediensten.
Ik nam aan dat een oproep 's nachts gold als nachtdienst, maar dat is dus niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoamingZombie
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11-04 19:05

RoamingZombie

Watching the sheeple...

Apart, ik doe zelf ook support en heb daardoor om de twee weken een support telefoon op zak. Als ik word gebeld buiten kantooruren is sowieso elke belletje 150 euro voor mij + dubbel salaris voor alle tijd die ik kwijt ben. Gelukkig wordt er niet heel vaak gebeld (max dat ik ooit heb gehad was 4x in 14 dagen). Maar met zo'n beloning vind ik dat niet erg en ik ben iemand die erg gesteld is op zijn vrije tijd :)

Enige compensatie zou ik wel redelijk vinden want je levert er toch wat vrijheid voor in.

Ninety percent of everything is crap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Cybje schreef op woensdag 2 december 2020 @ 11:11:
Ik krijg ook geen compensatie voor storingsdienst. Er wordt gewoon van je verwacht dat je dit soort werk doet binnen de reeds geboden vergoedingen (salaris, leaseauto, etc.) en het is ook iets wat een beetje bij ons werk hoort (IT). Ik zie dit zelf niet als een probleem, ik ben erg tevreden over mijn werkgever.
De IT is zo breed dat je daar geen algemene statements over kan maken dat het bij "ons" werk hoort. In specifieke gevallen zeer zeker en dat weet je meestal al als je aan een ban begint en dan kan je daar een bewuste keuze voor maken om dat wel of niet te accepteren. Een latere introductie als deze kan als gevolg hebben dat een persoon dit niet wenst te doen en ook dat is zijn goed recht.

De randvoorwaarden zijn van groot belang en waarschijnlijk voor iedereen net wat anders.
Ik denk dat je in het algemeen moet kijken of jij het waard vindt om jouw werk te doen voor het salaris en alle andere arbeidsvoorwaarden dat je krijgt. Als jij van mening bent dat het teveel energie kost voor wat je ervoor terug krijgt, moet je met je werkgever in gesprek gaan, of uiteindelijk een andere baan zoeken.
Met een latere introductie van storingsdiensten gaat je vergoeding per gewerkt en beschikbaar uur omlaag. Niet helemaal fair van de werkgever en iets wat je ook niet zondemeer zou moeten willen accepteren als werknemer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Nu online
[...]

[...]
Geen eisen aan responsetijd dus. En mogelijk is het dus dan ook best prima om als je op zaterdag in de dierentuin gebeld wordt, een andere collega (die dus geen "dienst" heeft op dat moment) in te schakelen. Dat laatste doen we nu sowieso al in noodgevallen, als er iets stuk is fixen we het.
Hoe werkt dit dan? Dan wordt jij gebeld, en vervolgens krijg je de collega die je nodig hebt niet te pakken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alki
  • Laatst online: 16:27
[...]

En toch zou dit de insteek moeten zijn. Ik heb ook standby diensten en word ook bijna nooit gebeld, maar onbewust ben je er toch altijd mee bezig. Je word onbewust gelimiteerd in je doen en laten aangezien je toch als je gebeld word zo snel mogelijk moet inloggen om een analyse te maken. Je bent lekker uit eten kun je toch naar huis, aangezien je moet "werken" kun je die week ook niet drinken etc.
Hier word dat iig gezien als een bellermering van je prive leven word dit ook goed gecompenseerd met een behoorlijk netto bedrag ;)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Ik heb al vroeg geleerd dat je hard moet zijn voor de baas, want de baas is ook hard voor jou.

Als jij al bereid bent om snachts standby gratis te doen, hoef je vast ook niet betaald te worden voor overuren etc.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19:26
Het maakte mij echt geen bal uit wat mijn collega's hier van vonden. Ik heb getekend voor een 40 uur baan, niet een 40 uur werken + 128 uur afwachten baan. Daar moet gewoon compensatie tegenoverstaan.

Ik heb bij mijn huidige opdracht ook storingsdienst. Daarvoor krijg je 4 uur tijd voor tijd en alle tijd die je hebt moeten werken komt daar 1:1 bovenop. Dus als ik 2 uur heb moeten werken tijdens de storingsdienst heb ik 6 uur tijd voor tijd. Voor mij is dat nu als externe net aan voldoende, maar als het mijn vaste werkgever was geweest was ik daar niet akkoord mee gegaan. Zie die tijd maar eens vrij te krijgen. Nu neem ik hem gewoon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 02-05 13:46
Dit lijkt mij een zaak voor de ondernemingsraad. Iedere onderneming met 50 medewerkers of meer dient er één te hebben. Zij zijn ingesteld om een afweging te maken tussen de belangen van de werknemer en de werkgever. En, dit lijkt mij een perfect voorbeeld van een scheve verhouding in die zaak.

De meetlat van "hart voor de zaak" klinkt mij overigens toxisch. Geen idee, maar het klinkt me als een symptoom van iets anders. Wellicht toch eens tijd om het LinkedIn profiel te updaten?

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• alki
  • Laatst online: 16:27

Jouw werkgever lacht zich rot dat ie geen extra uren hoeft te betalen. Je kunt wel zeggen het hoort erbij als iter maar het is niet zo vind ik zonder compensatie. Hoe zit het dat met uren als je midden in de nacht gebeld word, en je bent 2 uur bezig mag je daarna uitslapen van je werkgever of moet je om 8.30 weer aanwezig zijn? Werk en rust tijd word ook weleens graag vergeten door de werkgevers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
[...]

[...]

Het is gelukkig iets minder heftig dan dit, het is vooral "bel-dienst". De systemen zijn zo complex dat er waarschijnlijk andere collega's opgezet moeten gaan worden. Het idee is dat de "dienstdoende" uitzoekt wat er aan de hand is, en vervolgens als nodig iemand anders aanstuurt.

En met het dikgedrukte heb jij je antwoord. Er zijn geen eisen aan responsetijd. Dus als je wordt ingeroosterd dan gaat na werktijd je telefoon uit en zodra je start met werken gaat ie aan.
Hetzelfde geldt voor het weekend, telefoon lekker uit en maandagochtend weer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybje

Cybje

First Post!

alki schreef op woensdag 2 december 2020 @ 11:24:
[...]

Jouw werkgever lacht zich rot dat ie geen extra uren hoeft te betalen. Je kunt wel zeggen het hoort erbij als iter maar het is niet zo vind ik zonder compensatie. Hoe zit het dat met uren als je midden in de nacht gebeld word, en je bent 2 uur bezig mag je daarna uitslapen van je werkgever of moet je om 8.30 weer aanwezig zijn? Werk en rust tijd word ook weleens graag vergeten door de werkgevers.
Wat een belachelijke reactie. Je doet hier echt heel veel aannames. Ik heb meer dan goede arbeidsvoorwaarden. Ik krijg meer salaris dan sommige mensen die wel een vergoeding krijgen voor het draaien van storingsdiensten en ik draai maar 24 uur per +/- 18 dagen.

Aanwezig zijn is sowieso relatief in deze tijd, ik werk al 9 maanden vanuit huis. Maar nee, ik hoef niet om 8:30 aan het werk te gaan als ik een slechte nacht heb gehad. Of die slechte nacht nou door mijzelf komt of door storingen.
Napo schreef op woensdag 2 december 2020 @ 11:18:
[...]

De IT is zo breed dat je daar geen algemene statements over kan maken dat het bij "ons" werk hoort. In specifieke gevallen zeer zeker en dat weet je meestal al als je aan een ban begint en dan kan je daar een bewuste keuze voor maken om dat wel of niet te accepteren. Een latere introductie als deze kan als gevolg hebben dat een persoon dit niet wenst te doen en ook dat is zijn goed recht.

De randvoorwaarden zijn van groot belang en waarschijnlijk voor iedereen net wat anders.
Volgens mij zeggen we in essentie hetzelfde, het gaat namelijk om de arbeidsvoorwaarden (of je dat nou randvoorwaarden noemt of gewoon je salaris). Ook bij latere introductie van storingsdiensten, het salaris/leaseauto/bonus/andere vergoedingen moet gewoon passend zijn.

[ Voor 30% gewijzigd door Cybje op 02-12-2020 11:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-04 16:02

thunder8

Het gedonder begint weer.

pennywiser schreef op woensdag 2 december 2020 @ 10:53:
Ik vol goede bedoelingen toen ik ooit begon met werken. :+

Realiteit: "hold my beer":

[...]

[...]

[...]

Tja het gras is niet groener bij de buren. Hoewel ik een goede werkgever heb momenteel, heb ik dit soort rattengedrag van collega's al vaker dan eens meegemaakt. Er loopt er altijd 1 rond die tot aan de ellebogen in zijn/haar werkgever zit. ;)

Als de werkgever wat extra van mij wil, dan wil ik ook wat extra van hem. Voor niets gaat de zon op en ik ben geen filantropische instelling. Vrije tijd in dienst stellen van de werkgever is vergoeding, simpel zat. Zo niet, telefoon uit en einde verhaal. En als ze dat hoog op willen spelen, dan had mijn telefoon spontaan de accu leeg. Opzettelijk uitzetten valt dan niet te bewijzen. ;)

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Cybje schreef op woensdag 2 december 2020 @ 11:26:
[...]

Wat een belachelijke reactie. Je doet hier echt heel veel aannames. Ik heb meer dan goede arbeidsvoorwaarden. Ik krijg meer salaris dan mensen die wel een vergoeding krijgen voor het draaien van storingsdiensten en ik draai maar 24 uur per +/- 18 dagen.

Aanwezig zijn is sowieso relatief in deze tijd, ik werk al 9 maanden vanuit huis. Maar nee, ik hoef niet om 8:30 aan het werk te gaan als ik een slechte nacht heb gehad. Of die slechte nacht nou door mijzelf komt of door storingen.
Het is in het algemeen gezegd niet zo slim om 24/7 vergoedingen niet te differentieren van je basissalaris. Want hoe ga jij die vergoeding nog krijgen dan als blijkt dat de rest meer is gaan verdienen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Volgens mij zeggen we in essentie hetzelfde, het gaat namelijk om de arbeidsvoorwaarden (of je dat nou randvoorwaarden noemt of gewoon je salaris). Ook bij latere introductie van storingsdiensten
Nee, de randvoorwaarden zitten hem in de verwachtingen die erbij gesteld worden. Wat valt wel in scope van de storingsdienst en wat niet. Een simpele hulpvraag niet maar dat houdt dan ook direct in dat je een gatekeeper nodig hebt die dat soort "incidenten" wegfiltert voor de storingsdienst. Daarnaast natuurlijk de responstijd, oplostijd en de compensatie.
[...]

Ook bij latere introductie van storingsdiensten, het salaris/leaseauto/bonus/andere vergoedingen moet gewoon passend zijn.
Weinig situaties die ik kan bedenken waar de compensatie prima is en nog steeds prima is bij het vergroten van de inzet van de werknemer. De vergoeding wordt simpelweg verwatert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BurnerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-05 21:49
Sommige werkgevers hebben gewoon lak aan de regels. Hier doen we met 2 personen de storingsdienst. Iets wat dus officieel niet mag volgensmij. In de vakantie periodes hebben we soms dus 4 of 5 weken aan een stuk dienst. a 75e bruto per week.

Vervolgens hebben we hier geen CAO en achteraf in het contract staat ook geen uurtarief bij over/nacht/weekend werk. We hebben een 2 uur starttijd om de storing te gaan verhelpen. Ik zit er heftig aan te twijfelen om te stoppen met deze storingsdiensten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybje

Cybje

First Post!

pennywiser schreef op woensdag 2 december 2020 @ 11:31:
[...]

Het is in het algemeen gezegd niet zo slim om 24/7 vergoedingen niet te differentieren van je basissalaris. Want hoe ga jij die vergoeding nog krijgen dan als blijkt dat de rest meer is gaan verdienen?
Geen idee, maar als ik van mening ben dat het totale pakket dat mijn werkgever biedt onvoldoende is, ga ik toch in gesprek met mijn werkgever? En als we er niet uit komen samen, kan ik op zoek naar een andere werkgever. Niet dat ik dat snel doe (mijn vorige werkgever heb ik meer dan 10 jaar gezeten), maar dat is natuurlijk wel wat je uiteindelijk moet doen als je niet happy bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:01
Zoals ik het zie hebben een hoop mensen in de IT hier in diverse hoedanigheden al mee te maken gehad.

Op het moment dat je eenzijdig als werkgever een extra verantwoordelijkheid, dienst, ondersteuning of wat dan ook neerlegt, dan moet je hier een vergoeding in voorstellen. Dat moet niet eens persé van de wet ofzo (zie ook link onder), maar dat moet je gewoon doen als "goed werkgeverschap".

Ik zit zelf wat meer aan die aansturende kant, en heb ook voor mijn mensen gevochten om goede en heldere regelingen te hebben.

Van nog een andere kant gezien; als je niets regelt, dan ontstaat er al vrij snel een precedent waarbij een aantal individuen steeds de Sjaak zijn. Iemand die één of twee keer goed heeft kunnen helpen zal dan standaard aan de beurt zijn. Daarom is het goed om iets te regelen en daar een vergoeding voor te geven. Tegelijk moet je dan in mijn optiek ook wel harde afspraken maken over response tijden (tenminste een tijd van antwoorden). Dat het harde afspraken zijn wil daarmee niet zeggen dat je een response tijd van 10 minuten hebt, maar leg het vast.

Verder lijkt het mij ook nuttig om een helder onderscheid te maken tussen een bereikbaarheidsdienst, en een beschikbaarheidsdienst. Bereikbaar is de telefoon opnemen of terugbellen. Beschikbaar is een laptop in de buurt hebben en in kunnen loggen om iets te doen als het nodig is.

Je zou het ook om kunnen draaien: als het nooit voor komt, waarom dan überhaupt een regeling treffen? Je kent alle telefoonnummers, dus ga gewoon bellen als het nodig is.
Dan moet je er als werkgever ook vrede mee hebben dat iedereen zegt: maandagochtend na de standup ben je de eerste.
Als je wil dat men zich bereikbaar en beschikbaar opstelt, dan zal je dat moeten compenseren.
BurnerT schreef op woensdag 2 december 2020 @ 11:35:
Sommige werkgevers hebben gewoon lak aan de regels. Hier doen we met 2 personen de storingsdienst. Iets wat dus officieel niet mag volgensmij. In de vakantie periodes hebben we soms dus 4 of 5 weken aan een stuk dienst. a 75e bruto per week.

Vervolgens hebben we hier geen CAO en achteraf in het contract staat ook geen uurtarief bij over/nacht/weekend werk. We hebben een 2 uur starttijd om de storing te gaan verhelpen. Ik zit er heftig aan te twijfelen om te stoppen met deze storingsdiensten.
De situatie die je schetst (vakantieperiode) mag inderdaad niet. De regels hierover zijn vrij eenvoudig beschreven in de arbeidstijdenwet: https://www.rijksoverheid...proepdiensten-consignatie

Let dan vooral op deze zin: "U mag 13 uur per 24 uur werken. Dit is inclusief de uren die u werkt tijdens uw consignatie."
Die slaat dus op "echt werken" (na een oproep), en niet op de dienst zelf.

Dat zijn regels waar - voor zover ik weet - niet zonder meer contractueel of in andere afspraken uitzonderingen op kan maken.

[ Voor 26% gewijzigd door TweakMDS op 02-12-2020 11:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-04 21:47

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Toen ik nog remote support dienst deed en dat werd uitgebreid met een consignatiedienst waren er ook geen plannen om daar vergoeding voor te geven. Enkel pas wanneer er daadwerkelijk "gewerkt" werd, dus gebeld en werk aan de winkel, net als in geval van TS.

Destijds was ik nog student en dan ga je natuurlijk op bepaalde avonden stappen. Ik ben gewoon het gesprek aan gegaan met de baas. Dat kwam er eigenlijk neer op:
"Leuke dienst voor de klant die consignatiedienst. Goed voor de continuïteit van de systemen van de klant. Daar betalen ze ook voor vermoed ik? Heel mooi. Waar ik nog in kan komen is dat jullie niet bereid zijn tot vergoeding van de tijd dat ik op mijn nest lig tussen 1:00-07:00 kan ik nog in komen. Maar nu kan ik in avonden niet gaan sporten, stappen of naar de film zonder dat daar wat tegenover staat en dat vind ik niet netjes. Het bedrijf wordt er beter van, jullie verlangen meer van mij, en ik ben een reeks avonden kwijt? Dat rijmt niet."

Enige tijd later is er toen toch een regeling gekomen. Natuurlijk kunnen ze voet bij stuk houden in jouw geval, maar niet geschoten is altijd mis. Hier niet voor compenseren is niet gebruikelijk kan inmiddels uit ervaring zeggen.
Ander argument wat nog aan te voeren valt is: er is geen regeling. Dat is gedoemd mis te gaan.
Ook voor de zaak zelf is het verstandig om een regeling op papier te zetten met wat er van de standby-staande verwacht wordt. Denk aan responstijd, procedure bij incident, nuchter de telefoon op kunnen nemen, e.d.. Voorkomt scheef/ander beeld met wat het precies inhoud en geeft duidelijkheid voor beide partijen.
Dan word ook helder wat precies verwacht wordt van de werknemer(s). En dat opent ook de weg naar "ok en wat staat er tegenover?".

Ik vind het apart dat je collega's er zo makkelijk over doen. Toevallig jonge mensen? Of allemaal "ben toch thuis, want corona"? Schets vooral ook het beeld voor hen dat je dus bereikbaar moet blijven en je laptop overal mee naar toe moet. Niet sporten, geen bioscoop of theater, bereikbaar zijn en waarschijnlijk thuis zitten. Je kunt die avonden en nachten niet beschikken over je eigen tijd, en daar mag best wat tegenover staan, daar gaat het om.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whaam

Whaam

Meer beter

Topicstarter
Gaat inderdaad meer over een bereikbaarheids- dan een beschikbaarheidsdienst, denk ik.

Interessant om te zien hoe verschillend mensen hier in staan. Iemand refereerde naar salaris, dat is vrij gemiddeld, niet om over naar huis te schrijven.

Deze stand-by dienst wordt vrij "makkelijk" gebracht hier op de zaak, dus ik vermoed ook dat er niet veel consequenties zullen zijn als je er zelf ook af en toe "makkelijk" mee om gaat. Dus niet 24/7 alles meteen opnemen laat staan responsetijden (die er dus ook niet zijn) in acht nemen. En dan zal het uiteindelijk ook wel duidelijk worden dat als er ineens toch een eis blijkt, er daar iets tegenover moet staan.

Maar, nogmaals hartelijk dank voor alle nieuwe inzichten en ervaringen! Ik heb er echt wat aan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whaam

Whaam

Meer beter

Topicstarter
Ultraman schreef op woensdag 2 december 2020 @ 12:04:

Ik vind het apart dat je collega's er zo makkelijk over doen. Toevallig jonge mensen? Of allemaal "ben toch thuis, want corona"? Schets vooral ook het beeld voor hen dat je dus bereikbaar moet blijven en je laptop overal mee naar toe moet. Niet sporten, geen bioscoop of theater, bereikbaar zijn en waarschijnlijk thuis zitten. Je kunt die avonden en nachten niet beschikken over je eigen tijd, en daar mag best wat tegenover staan, daar gaat het om.
Even hierop reageren, en ik las hierboven een soortgelijke vraag ook al eens: leeftijd varieert enorm. Van grofweg begin twintig tot eind vijftig. Ik vermoed (zal daar ook eens naar vragen) dat niemand eerder een echte consignatiedienst heeft gedaan, en dat er bij de langzittenden toch ook echt wel dat eerder genoemde "hart voor de zaak"-gevoel heerst.

Ikzelf ben pas naar deze regio verhuisd en werk hier nog niet zo lang, en dat "hart" moet nog groeien denk ik :')

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Joey117
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 29-04 12:08
Bij mijn vorige werkgever hebben ze ook geprobeerd zo'n dienst op te stellen.
Wel met vergoeding, maar netto kwam dat uit op 100 per week en dan wel 24x7 beschikbaar zijn om de 3 weken.

Ze hadden 3 man nodig om het te kunnen doen en ik was diegene van de 3 die er niet mee akkoord ging.
Nog buiten de zielige poging tot een vergoeding wil ik niet 24x7 voor mijn werk bezig zijn.

Als ik eens gebeld word in de avond of ik werk langer door dan heb ik daar geen moeite mee. Maar als ik de deur van het (thuis)kantoor achter me dicht doe dan wil ik ook tijd voor mezelf. Ik wil dan zeker niet allerlei moeite moeten doen en mijn eigen schema moeten aanpassen, omdat ik gebeld zou kunnen worden.

Dus al zou je een vergoeding krijgen, wil je dan wel je leven een week op de schop gooien?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tribunus
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:08
Even een kleine duit in het zakje. Ik werk als netwerkengineer bij een ISP. Als er iets is wat ik vervelend vind aan mijn werk dan is het wel de storingsdienst. Wat ik je wil meegeven is: denk heel goed na over de zaken die je eventueel moet laten als je deze dienst hebt, het zijn er namelijk heel erg veel!

Ik krijg een vergoeding voor mijn diensten, ca 400,- per keer. Daarnaast ook de gewerkte uren weer terug als tijd voor tijd en de gebruikelijke verhoogde percentages in de nacht etc.

Als nu een collega het geld wil hebben en mijn dienst zou overnemen zou ik er nog geen miliseconde over nadenken en ja zeggen. Het heeft echt een grote impact op je "state of mind" in de week dat je de dienst draait.

Uiteraard is het voor iedereen anders, maar ook met goede voorwaarden is het mij niet waard om 1x per maand een week in "onzekerheid" te zitten. Zonder een vergoeding had ik er absoluut nooit aan begonnen.

[ Voor 3% gewijzigd door Tribunus op 02-12-2020 12:19 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bor

Bor

en het is ook iets wat een beetje bij ons werk hoort (IT).
Dit is echt een grote valkuil. Hoort het erg echt "bij" (dus zonder vergoeding) of is dat wat de werkgever graag wil doen geloven? Ik ben het niet met je eens namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Monkeybrains
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:21
Ik heb een soortgelijke situatie gehad, het enige verschil was dat ik daar nieuw binnen kwam en dat ik gevraagd of ik mee wilde draaien. Mijn eerste vragen waren:
1. hoe bereikbaar moet ik zijn/hoeveel response tijd heb ik?
2. wat staat er tegenover?

Ik moest binnen 30 minuten kunnen reageren en achter een computer bezig zijn, en er staat niks tegenover. Nee dank je was mijn antwoord, voor niks gaat de zon op. De vergoeding is er wel gekomen (en een goede ook) en ik heb een poos meegedraaid.

Ik ben er uiteindelijk mee gestopt. Hoe je het ook wend of keert, het heeft impact op je prive leven. En die impact is groter dan je denkt. Die impact was groter dan ik wilde, en het geld wat ik kreeg woog er niet tegen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Met deze constructie draait dus iedereen eigenlijk continu storingsdienst / waakdienst en is degene die het op papier doet de 1e lijns / het filter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mastergo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 18:38
Ik draai storingsdiensten. No way dat ik het voor noppes zou doen. Het heeft degelijk wel effect op je privé leven. Verjaardagen, niet kunnen drinken, feestdagen. Word je snachts gebeld dan kan kan ik niet meer slapen. Heb ik paar dagen last van. Het is dat er bij ons een goede regeling tegenover staat en we krijgen er veel vrijheid voor terug maar anders had ik het niet gedaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dets
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 16-12-2023
Genoeg scenario's:
  • Als het is, "niet zeuren want er wordt toch niet gebeld." waarom zou je dit dan vragen als werkgever?
  • Als responsetijd er niet toe doet, dan gaat dat heel snel veranderen als een klant stampij maakt, als het wat langer duurt.
  • Als er een paar keer doorgeschakeld wordt naar een collega omdat diegene die gebeld werd even geen tijd had dan heb je vrij snel een discussie in het team te pakken.
  • Geheid zit er eentje in het team die zich er op laat voorstaan dat hij zo geweldig is tijdens de standby of bovengemiddeld meer oppakt (of extra uren draait omdat hij toch standby staat).
Misschien is "nee" wat te hard, maar "Ja, mits we dit nu x weken toepassen, daarna evalueren en dan kijken wat er echt nodig is" beter. De laatste is niet direct nee, maar je stelt je constructief op. Je kunt dan ook voorstellen om te "professionaliseren": problemen waarvoor gebeld wordt analyseren, responsetijd afspreken, roosters, wat te doen met verlof etc. en natuurlijk niet te vergeten de compensatie.
En natuurlijk verder munitie zoeken voor het inrichten van een adequate standby regeling. Wellicht trek je ook zo collega's over de streep als je kunt zeggen hoe dit bij andere bedrijven geregeld is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:38
Het Europees Hof van Justitie heeft al eens wat gezegd over hoe 'thuiswachturen' geinterpreteerd moeten worden. Zeker interessant als je werkgever vindt dat je binnen bepaalde tijd ergens moet kunnen zijn.

https://curia.europa.eu/j...df/2018-02/cp180014nl.pdf en een column https://www.awvn.nl/blog/...swachtdienst-arbeidstijd/

Een wat verder uitgewerkt stuk van/voor de VU: https://www.rechten.vu.nl...zendaal_tcm247-923753.pdf

[ Voor 27% gewijzigd door celshof op 02-12-2020 12:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:01
Dets schreef op woensdag 2 december 2020 @ 12:33:

Misschien is "nee" wat te hard, maar "Ja, mits we dit nu x weken toepassen, daarna evalueren en dan kijken wat er echt nodig is" beter. De laatste is niet direct nee, maar je stelt je constructief op. Je kunt dan ook voorstellen om te "professionaliseren": problemen waarvoor gebeld wordt analyseren, responsetijd afspreken, roosters, wat te doen met verlof etc. en natuurlijk niet te vergeten de compensatie.
Hier zat ik ook aan te denken, maar mijn vorige post was al zo lang.
Tussen de regels door lees ik echter ook wel een beetje dat de collega's van TS niet echt verenigd zijn. Dit is wel iets waar ofwel je teamlead / senior of een groepje collega's de neuzen dezelfde kant op moeten hebben staan. Akkoord gaan met een standby regeling (dus zonder vergoeding) nu, is akkoord gaan met een nog onbekende situatie in de toekomst.
De regeling zal niet snel veranderen, maar wat nou als je in een situatie komt met een flinke groei van klanten, of een aantal updates later is het product ineens niet meer zo stabiel.

Dit zijn gegronde bedenkingen om als medewerker aan te geven, en daarmee bijvoorbeeld te middelen om het bijvoorbeeld 3 of 6 maanden als proef te doen. Wellicht is het bij een proef met een eindtijd ook een minder obstakel om hier gewoon vergoedingen aan te koppelen. Dan kan je vanaf beide perspectieven (management en werknemers) evalueren.

By the way, dit is degene die wij hebben opgesteld:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Dit is overigens niet echt een storingsdienst, maar ook voor bijvoorbeeld een developer die standby staat als de devopser in het weekend / 's avonds een upgrade doet. Komt één keer per paar weken / maanden voor.
Dit is dus meer een beschikbaarheid en niet echt een 24/7 bereikbaarheids-afspraak.

[ Voor 5% gewijzigd door TweakMDS op 02-12-2020 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreatDictator
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:47
Whaam schreef op woensdag 2 december 2020 @ 12:06:
Deze stand-by dienst wordt vrij "makkelijk" gebracht hier op de zaak, dus ik vermoed ook dat er niet veel consequenties zullen zijn als je er zelf ook af en toe "makkelijk" mee om gaat. Dus niet 24/7 alles meteen opnemen laat staan responsetijden (die er dus ook niet zijn) in acht nemen. En dan zal het uiteindelijk ook wel duidelijk worden dat als er ineens toch een eis blijkt, er daar iets tegenover moet staan.
Ik denk inderdaad ook dat de verwachtingen snel zullen veranderen zodra er een klant belt en er wordt niet opgenomen. Gaat het in jouw geval ook over klanten, of interne collega's? Dat zou voor mij ook verschil maken hoe ik er in zou staan.

Maar goed, zoals anderen al zeiden zou ik ook van je werkgever vragen om duidelijk te communiceren wat precies het plan is. Vanaf daar kun je in discussie over een vergoeding.

Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybje

Cybje

First Post!

Bor schreef op woensdag 2 december 2020 @ 12:23:
[...]

Dit is echt een grote valkuil. Hoort het erg echt "bij" (dus zonder vergoeding) of is dat wat de werkgever graag wil doen geloven? Ik ben het niet met je eens namelijk.
Ik vind dat het erbij hoort. Gelukkig mag ik gewoon zelf een mening hebben van mijn werkgever, dus hij legt mij niks op op dat gebied. Maar het is gewoon inherent aan de IT dat dingen ofwel 24/7 moeten draaien, of dat dingen in elk geval moeten functioneren zodra ander personeel weer aan het werk gaat. Maar in praktisch alle gevallen is het zo dat je soms in de nacht ongepland werk zult moeten doen. Zelfde geldt voor developers. Komt er met spoed een P1 prio bug report binnen, zul je toch echt aan het werk moeten om dat op te lossen als de garanties naar de klanten zo zijn.

Ik snap ook niet waarom dat een probleem zou zijn. Nogmaals, je moet gewoon betaald krijgen naar de hoeveelheid energie die het je kost. Of je nou wel of geen aparte compensatie krijgt, het totaalpakket moet gewoon goed zijn. En daarin reken je alles mee, dus salaris, leaseauto, pensioenregeling, onkostenvergoedingen, uitbetalen overwerk, et cetera. Als je 1 (of meerdere) van dat rijtje mist, moet er iets anders omhoog.

Ben je het er niet mee eens, ga in gesprek met je werkgever, of zoek een andere werkgever. De banen liggen voor het oprapen, als IT'er hebben we een aardig goede onderhandelingspositie momenteel.

Hieraan toegevoegd, meestal kun je zelf impact uitoefenen op de hoeveelheid storingen in je werk. Ik ben bijv. verantwoordelijk voor een stuk of 100 servers. Als ik overdag m'n werk beter doe en de kwaliteit van mijn werk hoog houd, voorkom ik storingen, word ik in de nacht niet wakker gemaakt. Als je er geen impact op kunt uitoefenen moet je je afvragen waarom je er storingsdienst voor draait. Want het is natuurlijk niet logisch als je storingsdienst draait voor systemen waar je overdag niet voor verantwoordelijk bent.

[ Voor 15% gewijzigd door Cybje op 02-12-2020 13:18 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Cybje schreef op woensdag 2 december 2020 @ 13:15:
[...]

Ik vind dat het erbij hoort. Gelukkig mag ik gewoon zelf een mening hebben van mijn werkgever, dus hij legt mij niks op op dat gebied. Maar het is gewoon inherent aan de IT dat dingen ofwel 24/7 moeten draaien, of dat dingen in elk geval moeten functioneren zodra ander personeel weer aan het werk gaat. Maar in praktisch alle gevallen is het zo dat je soms in de nacht ongepland werk zult moeten doen. Zelfde geldt voor developers. Komt er met spoed een P1 prio bug report binnen, zul je toch echt aan het werk moeten om dat op te lossen als de garanties naar de klanten zo zijn.
Dit is precies het punt.

De werkgever krijgt bakken met geld voor contracten waar als extra de 24/7 support bijgekocht is door klanten.
Als deze dit graag direct bij de winst bij wil boeken door werknemer niet te betalen voor de premium 24/7 dan vind ik dat wel flink karig. :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
YakuzA schreef op woensdag 2 december 2020 @ 13:19:
[...]

Dit is precies het punt.

De werkgever krijgt bakken met geld voor contracten waar als extra de 24/7 support bijgekocht is door klanten.
Als deze dit graag direct bij de winst bij wil boeken door werknemer niet te betalen voor de premium 24/7 dan vind ik dat wel flink karig. :)
Dit inderdaad en @Cybje ik lees ook iets in je reacties als, kijk eens hoeveel ik verdien, en ik heb ook nog een lease auto. Ik heb zo'n vergoeding duidelijk helemaal niet nodig. Mag van mij hoor, maar je had meer kunnen verdienen als je zakelijker was geweest en de vergoeding erbij had onderhandeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 26-02 23:43
celshof schreef op woensdag 2 december 2020 @ 12:46:
Het Europees Hof van Justitie heeft al eens wat gezegd over hoe 'thuiswachturen' geinterpreteerd moeten worden. Zeker interessant als je werkgever vindt dat je binnen bepaalde tijd ergens moet kunnen zijn.

https://curia.europa.eu/j...df/2018-02/cp180014nl.pdf en een column https://www.awvn.nl/blog/...swachtdienst-arbeidstijd/

Een wat verder uitgewerkt stuk van/voor de VU: https://www.rechten.vu.nl...zendaal_tcm247-923753.pdf
Interessant, maar niet zonder meer van toepassing; in die zaak werd zwaar getild aan het vereiste zeer snel fysiek aanwezig te kunnen zijn. Alleen telefonische bereikbaarheid gaat lang zo ver niet. Ik zeg niet dat je ongelijk hebt, maar de uitspraak die je aanhaalt gaat mijnsziens over een wezenlijk andere situatie dan deze.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bor

Bor

[...]
Maar het is gewoon inherent aan de IT dat dingen ofwel 24/7 moeten draaien, of dat dingen in elk geval moeten functioneren zodra ander personeel weer aan het werk gaat.
Als je te maken hebt met 24/7 dienstverlening is het inherent hieraan dat de werkgever zorg draagt voor ondersteuning gedurende deze periode. Als dat in de vorm van een waakdienst wordt ingericht hoort hier normaliter gewoon een vergoeding in geld en / of tijd tegenover te staan. "Het hoort erbij" is voor de meeste mensen geen argument. Het sluit bovendien een nette beloning ook niet uit. Dat doet een goed salaris voor je dienstverband buiten de storingsdienst ook niet.
Hieraan toegevoegd, meestal kun je zelf impact uitoefenen op de hoeveelheid storingen in je werk. Ik ben bijv. verantwoordelijk voor een stuk of 100 servers. Als ik overdag m'n werk beter doe en de kwaliteit van mijn werk hoog houd, voorkom ik storingen, word ik in de nacht niet wakker gemaakt. Als je er geen impact op kunt uitoefenen moet je je afvragen waarom je er storingsdienst voor draait. Want het is natuurlijk niet logisch als je storingsdienst draait voor systemen waar je overdag niet voor verantwoordelijk bent.
Dit vind ik een heel rare stelling. Dat goede werk hoor je sowieso te leveren, ook als er geen storingsdienst is.

[ Voor 29% gewijzigd door Bor op 02-12-2020 13:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-05 17:08
[...]

Ik snap ook niet waarom dat een probleem zou zijn. Nogmaals, je moet gewoon betaald krijgen naar de hoeveelheid energie die het je kost. Of je nou wel of geen aparte compensatie krijgt, het totaalpakket moet gewoon goed zijn. En daarin reken je alles mee, dus salaris, leaseauto, pensioenregeling, onkostenvergoedingen, uitbetalen overwerk, et cetera. Als je 1 (of meerdere) van dat rijtje mist, moet er iets anders omhoog.

Ben je het er niet mee eens, ga in gesprek met je werkgever, of zoek een andere werkgever. De banen liggen voor het oprapen, als IT'er hebben we een aardig goede onderhandelingspositie momenteel.

Ik ben het met je eens.
In mijn geval heb ik alle vrijheid die ik wil, uren gedeeltelijk zelf invullen, laptop/telefoon/auto onbeperkt prive met alles, eerder weg, later beginnen, nooit een probleem, is m'n vrouw ziek? Blijf maar thuiswerken, kun je een beetje voor haar zorgen, alle vrijheid die ik wil. Het maakt niet uit hoe je het doet, als de klant maar tevreden is.
Alhoewel ik geen officiele storingsdienst heb, wordt ik ook wel eens in de avond of in het weekend gebeld, geen probleem, ik doe m'n best het op te lossen. Soms kan het niet direct maar een uur of wat later wel, of een collega pakt het op.
Die uren ga ik ook niet schrijven, alle vrijheden die ik heb vind ik belangrijker.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-05 19:54

World Citizen

FreeReef.nl

True schreef op woensdag 2 december 2020 @ 11:09:
Let ook even op de wettelijke regels omtrent consignatiediensten.

Even een stukje ervaring hier, wij zijn met een team van vijf en rouleren de consignatiediensten. De vergoeding verschilt per dag (week/weekend/feestdag) en is met 1 week per 5 weken ongeveer 370€ bruto per maand (voor een junior een prima toevoeging op het loon (wel na belastingteruggave :+) hiernaast komt nog tijd-voor-tijd met een verhoging bij langer dan één uur werk (en andere factoren zoals tijdsstip en dag). Gemiddeld gezien zijn er iets van 0,8 storingen per week. Soms weken geen enkel belletje, soms twee of zelfs drie keer binnen één week. Wel hebben we een relatief hoge responsetijdeis van 30 minuten dit hakt er soms wel in. Persoonlijk kan ik wel in het café gaan zitten en kan wel binnen 30 minuten thuis zijn na een belletje. Wel betekent dit dat 'doorzakken' er niet in zit en ook verjaardagen, feestjes of andere te plannen vrijetijdsbesteding kost wat meer moeite en soms heb je hierin pech. Ik heb bijv. wel eens langs de weg gestaan en op de bijrijdersstoel met de laptop wat zitten op te lossen, maar persoonlijk heb ik liever dat. Dan dat ik mijn consignatiediensten mijn vrije tijd te veel laat beïnvloeden. Ook loop ik tijdens de diensten altijd met twee telefoons, omdat ik vertik één nummer te hebben voor beiden. Het is juist ook heerlijk om de werktelefoon weg te kunnen leggen als je de verantwoordelijk niet hebt. Dit maakt sommige praktische uitvoering van alledaagse zaken gewoon wat lastiger:
  • in de AH staan met een halve kar boodschappen terwijl je gebeld wordt;
  • direct vanuit kantoor (toen dat nog bestond) naar de sportschool en dus de laptop mee moeten nemen (ik doe het meeste op de fiets);
  • naar vrienden, familie etc. laptop in de kofferbak;
  • telefoon in de hoek v.d. squashbaan leggen bij een potje (ook hier laptop in de kofferbak);
  • een paar baantjes trekken in het zwembad wordt ook lastig als je je telefoon moet kunnen horen.
Ik denk dat @Whaam vooral duidelijk moet hebben wat het nu precies voor hem(of haar) inhoud, hoe frequent dit voorkomt wat er van jou verwacht wordt en wat jij van eventuele collega's kan verwachten. Hieruit kun je opmaken in hoeverre je eisen wilt stellen aan deze vrijetijdsbeperking en wat dit jou waard is.

[...]

Ik moest even zoeken in het topic , en schrok enorm van de reacties aan het begin. Maar bovenstaande is wat je moet weten.

Er is een wet.
Lees die door, geef die aan je collega's en baas.
Weiger storingsdienst totdat je een ander contract krijgt.

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

World Citizen schreef op woensdag 2 december 2020 @ 13:25:
[...]

Ik moest even zoeken in het topic , en schrok enorm van de reacties aan het begin. Maar bovenstaande is wat je moet weten.

Er is een wet.
Lees die door, geef die aan je collega's en baas.
Weiger stroingsdienst totdat je een ander contract krijgt.
offtopic:
Quote je mij omdat je het tegen mij hebt? Want dan snap ik het niet helemaal ..

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor

Bor

Ora et Labora schreef op woensdag 2 december 2020 @ 13:24:
[...]
Alhoewel ik geen officiele storingsdienst heb, wordt ik ook wel eens in de avond of in het weekend gebeld, geen probleem, ik doe m'n best het op te lossen. Soms kan het niet direct maar een uur of wat later wel, of een collega pakt het op.
Die uren ga ik ook niet schrijven, alle vrijheden die ik heb vind ik belangrijker.
Wat je beschrijft is een totaal andere situatie. Er hangt namelijk zo te lezen geen verplichting aan vast om bereikbaar te zijn of binnen een bepaalde tijd te reageren (of erger nog; het probleem opgelost te hebben). De inbreuk op je privé leven is daardoor een stuk kleiner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-05 19:54

World Citizen

FreeReef.nl

True schreef op woensdag 2 december 2020 @ 13:26:
[...]

offtopic:
Quote je mij omdat je het tegen mij hebt? Want dan snap ik het niet helemaal ..
Nee ik ben juist blij met je 😘
Het duurde 2 pagina's voordat iemand die link posten, en alles wat daarvoor geschreven is, moet de TS negeren.

De link die jij post is leidend.

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor

Bor

World Citizen schreef op woensdag 2 december 2020 @ 13:28:
[...]

Nee ik ben juist blij met je 😘
Het duurde 2 pagina's voordat iemand die link posten, en alles wat daarvoor geschreven is, moet de TS negeren.

De link die jij post is leidend.
De wet is de minimum, net als een CAO. Het houdt niet in dat een werkgever niet meer kan en mag doen, bijvoorbeeld vanuit goed werkgeverschap, op basis van defacto standaarden in de industrie etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online

Hebben jullie geen OR? Die stuur je normaal gesproken op dit soort zaken af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
theHoff schreef op woensdag 2 december 2020 @ 13:29:
[...]

Hebben jullie geen OR? Die stuur je normaal gesproken op dit soort zaken af.
Gokje klein bedrijf < 50 medewerkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Ora et Labora schreef op woensdag 2 december 2020 @ 13:24:
[...]

Ik ben het met je eens.
In mijn geval heb ik alle vrijheid die ik wil, uren gedeeltelijk zelf invullen, laptop/telefoon/auto onbeperkt prive met alles, eerder weg, later beginnen, nooit een probleem, is m'n vrouw ziek? Blijf maar thuiswerken, kun je een beetje voor haar zorgen, alle vrijheid die ik wil. Het maakt niet uit hoe je het doet, als de klant maar tevreden is.
Dit is niet heel ongebruikelijk.
Dit dan weer wel. Maar als je daar tevreden mee bent, dan moet je het niet laten natuurlijk.

@Whaam je moet er rekening mee houden dat het er niet om gaat hoe de baas het beschrijft, maar welke scenario's er zich theoretisch af kunnen spelen. Je bent verantwoordelijk op dat moment. Als je geen steun krijgt maar wel de lasten dan zou ik me afvragen wat die vent in z'n hoofd haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Bor schreef op woensdag 2 december 2020 @ 13:23:
[...]

Dit vind ik een heel rare stelling. Dat goede werk hoor je sowieso te leveren, ook als er geen storingsdienst is.
Klopt, alsof je altijd zelf invloed kunt uitoefenen op hoe een serverpark draait als jij er niet bent. Klinkt onervaren zo'n statement.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
Monkeybrains schreef op woensdag 2 december 2020 @ 12:25:
Ik ben er uiteindelijk mee gestopt. Hoe je het ook wend of keert, het heeft impact op je prive leven. En die impact is groter dan je denkt. Die impact was groter dan ik wilde, en het geld wat ik kreeg woog er niet tegen op.
Ik heb dat ook gehad. Dat was een on-call waarbij we wel een vergoeding kregen (maar dat was 150 bruto ofzo), maar waar de groep mensen in de rotatie klein was (je was elke 4 weken de sjaak) en we echt heel vaak hadden dat shit omviel waar we niks aan konden doen (hosting werd gedaan door een ING club in Polen). Toen heb ik ook uiteindelijk tegen de manager gezegd dat ik er mee ging kappen. Werd me niet in dank afgenomen, want toen was het hek van de dam.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cybje

Cybje

First Post!

pennywiser schreef op woensdag 2 december 2020 @ 13:23:
[...]

Dit inderdaad en @Cybje ik lees ook iets in je reacties als, kijk eens hoeveel ik verdien, en ik heb ook nog een lease auto. Ik heb zo'n vergoeding duidelijk helemaal niet nodig. Mag van mij hoor, maar je had meer kunnen verdienen als je zakelijker was geweest en de vergoeding erbij had onderhandeld.
Ik word naar mijn gevoel erg geforceerd mij hier te verdedigen. Mensen vertellen mij letterlijk (zoals jij nu) dat ik minder goed af ben doordat ik die vergoeding niet krijg. En dat is domweg niet waar. Je moet kijken naar je totale vergoedingen. Een werkgever betaalt bijv. 100.000 euro per jaar voor jou en dit is onderverdeeld in alle dingen doe ik eerder noemde, waaronder jouw salaris en alle secundaire arbeidsvoorwaarden.

En geloof mij, ik ben zakelijk genoeg, ik onderhandel echt wel (en indien nodig kan dat vrij hard). Want het is simpelweg zoals ik hier dus al een heel aantal keer heb gezegd, er moet balans zijn tussen de hoeveelheid energie die je kwijt bent aan je werk en wat je terugkrijgt van je werkgever. En in essentie is dat hetzelfde als een contract tussen 2 bedrijven. De leverancier levert een dienst, de afnemer betaalt. Jij als werknemer levert tijd en energie, jouw werkgever betaalt. En daar moeten jullie allebei tevreden over zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
World Citizen schreef op woensdag 2 december 2020 @ 13:25:
Want?

Het hele issue is de vergoeding, of die er al dan niet is, en of de TS mag weigeren. En daar is in het topic niks gezegd dat tegen die regels in gaat. Nl. "U heeft geen wettelijk recht op vergoeding. "

Pagina: 1 2 Laatste