CV Ketel 40c water 17 L/Min vs 20 L/min haalbaar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 16:19
Wij zijn in de markt voor een nieuwe CV ketel. Nu ben ik aan het onderzoeken of het nuttig cq haalbaar is voor mijn waterleiding om 20L/min te leveren op 40 C.

Ik heb een testje gedaan om te onderzoeken in welke situatie welke hoeveelheid water geleverd kan worden.

Koud 16,21 L per min
Heet 9,67 L per min
38c 14,28 L per min

Ik weet dat er een hoofdleiding van 22mm (koper) door een koof loopt met het koude water. Deze wordt bij de badkamer dmv een T splitsing afgetakt naar 15mm voor de koude aanvoer. Vervolgens loopt vanaf dat punt dezelfde 22mm leiding door naar zolder waar hij verloopt naar 15mm om de ketel in te gaan. Hier komt hij ook weer uit als 15mm vlak onder de ketel bevindt zich weer een T stuk waar de koper pijp over gaat in 16mm pex pijp. Deze gaat direct naar de badkraan en de regendouche. De andere kant van de T splitsing gaat naar de keuken ook 15mm koper.

Volgens de waterleverancier hebben wij hier een waterdruk van 2 Bar.

Waar ik nou heel erg benieuwd naar ben. Gaat een ketel die water van 40 C met 20L per minuut kan leveren nut hebben. Ten opzichte van een ketel die 40 C met 17L per minuut kan leveren.

Of kan mijn leiding netwerk al niet eens die 17 Liter per minuut erdoorheen laten? Ik ben zelf al aan het rekenen en zoeken geweest maar ik kom er niet uit. Ik hoop dat iemand hier mij daarmee kan helpen! _/-\o_

Het gaat overigens vooral om de watercapaciteit in de badkamer. En de flinke regendouche.
De keuken heeft een eigen boiler en mengt deze na met water van de ketel. Hier vinden wij de hoeveelheid minder belangrijk.

[ Voor 6% gewijzigd door g00gle op 01-12-2020 19:40 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:00

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Waarschijnlijk zit er een begrenzer in je ketel en zit daar de grootste beperking.

Een dwtw geeft je warmer koud water zonder dat het gas kost.
Een warmtepompboiler kan net zoveel warm water leveren als je nu koud hebt.

Je zit tenslotte in DED, een vraag of je meer gas moet verstoken geeft voorspelbare antwoorden :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:26
Ik denk dat je niet veel verder komt dan 18L/min onder de beste omstandigheden. (Je kan dit testen door tegelijkertijd bij 2 kranen te meten, 1 warm 1 koud) Dit is overigens een forse flow dus er is niets mis met je leidingen. Een CW5 ketel kan 18L/min leveren bij 38 graden. Dat lijkt me dan prima. Een CW6 ketel voegt niks toe verwacht ik, maar je kan de 2 kranen test doen.

Een DWTW heb je binnen een jaar terugverdiend met zo'n verbruik (ik neem aan dat je wel 10+ min pp doucht) dus dat is wel echt een goede optie.

[ Voor 16% gewijzigd door Jim423 op 01-12-2020 21:51 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
Bedankt voor jullie reacties! Misschien inderdaad niet helemaal de juiste afdeling.

Grappig een douche wtw heb ik met de verbouwing wel naar gekeken. Helaas was het onmogelijk om deze te plaatsen. Dan zou namelijk de hele badkamer voor +/- 10 cm hoger komen te liggen. Dit ivm de afvoer leiding die in het beton (niet dekvloer) van de badkamer gestort is tijdens de bouw.

De test met 2 kranen ga ik nog even doen. Bedankt daarvoor. Als ik het goed begrijp moet ik de uitkomst hiervan optellen dan heb ik ongeveer de totale flow te pakken die door de leidingen heen kan en geleverd wordt door de waterleverancier.

Het ging mij er meer om of ik de 3 L/min extra die andere ketel kan leveren wel door de leidingen heen kan krijgen. Overigens beide een CW5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:39
wat @Jim423 zegt, maar doe dan de tweede kraan ook half warm , zodat het water van beide kanten aanstroomt. (en desnoods een derde kraan op koud) en dan alles optellen
Als het water via warm en koud kan aanstromen, is de leiding achter de watermeter samen wat groter en de drukval minder. Ook hebben sommige kraan lokaal een kleine Ø 10 mm aansluiting, dat knijpt ook wel lekker, dus om erachter te komen wat het leiding net aankan steeds even meten wat de opbrengst is met een extra kraan open (steeds alle kranen samen optellen, de uitstroom verminderd bij kraan nummer 1 als twee ook open gaat)
Als je nog ergens een drukmeter in kan klussen helpt dat ook wel om te kijken hoeveel de uitstroom is, ik heb er een op het verste punt vanaf de water meter, en die daalt richting de 0 als alles gelijktijdig open staat.

Hoewel de bottleneck nu bij je warm water levering lijkt te liggen. als je bij een remeha op Drukverschil tapwaterzijde zoekt, dan zie je dat die iets meer dan een halve bar opmaakt in de ketel bij die uitstroom, dan heeft je systeem nog maar 1½ bar op te maken in de leidingen. Trek daar nog de hoogte naar de badkamer vanaf, zeg 0.3 bar.

Welke ketel is het nu?

hier nog een PDF met druk verliezen per m bij bij verschillende doorvoer en materialen. Voor aandeel bochten wordt er in hoofdstuk 2 volgens mij 20% opgeteld. Maar dit laatste hangt ook af van het type bocht, en of er heel veel worden toegepast.

[ Voor 11% gewijzigd door The_Vice op 01-12-2020 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
16mm PEX < 15mm koper

[ Voor 11% gewijzigd door kabeltjekabel op 01-12-2020 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
@The_Vice bedankt voor heldere en duidelijke uitleg. Ik ga hier mee aan de slag om te kijken wat hieruit naar voren komt.

Ik heb op dit moment een Intergas Kombi Kompakt HR 36/30 van 2009.

Flinke PDF die ga ik ook even doornemen.
Pagina: 1