Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-ertjen
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 22-12-2024
Een hele goede avond,

Al een tijdje liep ik met de gedachten om van scratch een (game) pc te bouwen, nu eindelijk een leuk bedrag bij elkaar is gespaard ben ik er met veel enthousiasme aan begonnen. Helaas ben ik zelf (naast wat basis kennis) een redelijke leek op het gebied van het zelf bij elkaar zoeken en in elkaar zetten van onderdelen.
Na flink wat lezen en zoeken online ben ik al wel wat meer te weten gekomen, maar ik loop nog vast op een aantal dingen, met name het kiezen van een geschikte GPU, maar ook voornamelijk de comptabiliteit van onderdelen liep ik een beetje tegen aan.

Het doel van de nieuwe pc is voornamelijk gamen (in combinatie met studeren), waarbij de prijs kwaliteit centraal stond. Daarnaast vind ik het erg belangrijk dat hij zeker 5 jaar (of langer meegaat) voordat ik weer onderdelen moet gaan vervangen, maar dat nieuwe games er in elk geval vloeiend op gespeeld kunnen worden.

Zoals vermeld was mijn budget in eerste instantie tussen de €1200,- en €1300,- maar met een leuke extra'tje zou een beetje uitloop naar +/- €1400 ook niet erg zijn. Verzend kosten niet meegerekend, daarbij is dit alleen voor de desktop zelf, dingen als toetsenbord, muis, monitor etc. zijn hier niet bij gerekend.

Gek genoeg was ik onderdelen aan het toevoegen in de beschrijving, maar werd de post meteen geplaatst, dus ik zal ze hier nog even plaatsen. De huidige onderdelen waar ik aan zit te denken zijn:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3800XT Boxed€ 358,71€ 358,71
1MoederbordenMSI MPG B550 Gaming Plus€ 145,05€ 145,05
1VideokaartenGigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC 8G€ 459,29€ 459,29
1BehuizingenCorsair Obsidian 500D€ 153,90€ 153,90
1ProcessorkoelingCorsair A500 Dual Fan CPU Cooler€ 52,14€ 52,14
1ProcessorkoelingNoctua NH-D15 SE-AM4€ 83,95€ 83,95
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 68,99€ 68,99
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 130,13€ 130,13
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.452,16

Nu ben ik op dit moment nog niet zeker van de GPU, de behuizing en de koeling, maar het idee staat boven vermeld. De opties staan hier dus nog voor open en hier twijfel ik nog een beetje over. (Met in het achterhoofd het idee om deze voor een redelijke prijs op de kop te tikken, mocht dit niet lukken zal ik natuurlijk iets omlaag schikken).
De voeding is hierdoor natuurlijk ook nog onzeker, maar mijn grootste vraag is eigenlijk wat voor advies er nog is voor de huidige set-up? Zit ik hiermee op de goede weg of zijn er veel betere keuzes?
De onderdelen heb ik voornamelijk gebaseerd op p/k benchmark scores.
Nogmaals p/k staat dan ook centraal, maar wel met het idee dat ik er zo lang mogelijk mee vooruit kan zonder onderdelen te vervangen. Daarbij bij vind ik een laag dB belangrijk omdat ik slaap in de kamer waar de pc staat.

Graag hoor ik jullie advies over (eventuele/huidige) onderdelen en optimalisatie. In dit geval voornamelijk op de GPU en de koeling, maar mochten er over de mobo/CPU nog adviezen te binnen schieten zijn deze ook meer dan welkom!

Alvast bedankt en graag tot snel!

[ Voor 93% gewijzigd door G-ertjen op 01-12-2020 23:26 . Reden: Foutieve post ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:37
Beantwoord de vragen nog even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-ertjen
Excuus, er ging inderdaad wat fout tijdens het schrijven van de post en je kunt ze helaas niet verwijderen haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:37
Maak met Handleiding Pricewatch eens een wenslijst want met de onderdelen die ik nu zie ga je het niet redden met je budget. Als ik het zo snel optel kom ik zonder gpu op €850 en een 6800XT ga je niet kunnen krijgen voor €550, eerder €900.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-ertjen
Ja zeker handig, had die optie nog niet helemaal ontdekt, maar heb hem er inmiddels bij gezet. De opties zijn natuurlijk meegerekend in het eindbedrag nu, maar het idee is duidelijk. Wetende dat deze kaarten natuurlijk aan de erg prijzige kant zijn ga ik er niet per se van uit dat deze lukken, mijn budget voor de kaart lig in principe rond de € 500,-
Ik ben dus eigenlijk op zoek naar de optimale kaart rond deze prijs en naar advies over de rest van de huidige onderdelen.

(Nu heb ik overigens meegekregen dat de amd drivers een beetje berucht zijn, dus was ik ook erg benieuwd naar jullie ervaringen hiermee).

[ Voor 12% gewijzigd door G-ertjen op 01-12-2020 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-ertjen
@Uszka Kan je hier misschien wat meer mee al? (Mijn laatste post)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geelers
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12:16
Wanneer wil je je systeem bestellen? Mogelijk heb je al besteld? Er zitten nogal wat flaws in als je nog studeert en focust op prijs/kwaliteit. Je zegt onder andere dat je twijfelt over de behuizing: kun je aangeven waarom je specifiek voor deze kast hebt gekozen? Het is een goede kast van een respectabel merk, maar vrij duur. Voor de helft van het geld zijn genoeg goede kasten te vinden. Dat bespaart je 60-90 euro.

De SSD die goed presteert voor het geld en die alom wordt aangeraden is de https://tweakers.net/pric...2/kingston-a2000-1tb.html. Dat bespaart je weer 30 euro.

Tot slot heb je twee maal een CPU koeler in je lijst staan. Voor gamen zonder overclock in een behuizing met voldoende airflow zou je kunnen kiezen voor de https://tweakers.net/pric...uiet-dark-rock-pro-4.html of een https://tweakers.net/pric...mugen-5-pcgh-edition.html welke beiden ruim voldoende koelen. Beiden toch weer iets goedkoper dan de NH-D15 en aangezien je twee koelers in je huidige lijst hebt staan, haalt dit weer 50-70 euro van je huidige totaalbedrag af.

In totaal bespaar je hiermee zomaar 150 euro. Om terug te komen op mijn eerste vraag, wanneer je wilt bestellen. Als je 2-3 maanden kunt wachten heb je met enig geluk een 6700XT of 6800 als GPU en en 5600X of 5700X voor de 850 euro die je nu hebt gereserveerd voor een 5700XT en de 3800XT. Met beiden sla je allesbehalve een modderfiguur, maar zeker voor wat betreft de CPU zou ik nog een maandje wachten.

5900x - 3070 Ti - 32G - B550 MITX - SF750 - 280mm front aio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-ertjen
Dank voor de reactie en het advies! Ik heb hem nog niet besteld, het idee was eigenlijk om hem in deze dagen te bestellen. De behuizing heb ik voornamelijk gekozen omdat ik het advies had gekregen dat je hier over het algemeen niet teveel op moet willen besparen. Ik hoef verder niet echt een flashy rgb systeem en deze leek mij ruimtelijk, stevig en handig met de deurtjes. Maar het is inderdaad een goed idee om hier nog even in te duiken om wellicht wat op te besparen.

Wat betreft de SSD, dank voor de tip! Ik meende dat toen ik hem selecteerde deze ook rond de €100,- lag, maar dat was toen misschien een aanbieding. Het scheelt zeker weer daar iets onder te gaan zitten.

De CPU koelers staan er inderdaad dubbel in, dit was eigenlijk omdat ik nog niet zeker wist welke te gebruiken. Het idee is inderdaad niet per se te overclocken dus een airkoeling zou genoeg moeten zijn, bedankt voor de links die zijn inderdaad voldoende en een stuk goedkoper! De besparing zou ik dan kunnen overhevelen naar de wellicht iets duurdere combi van CPU en GPU.

Ik kan zeker nog even wachten, het leek mij handig de onderdelen tijdens kerst te bestellen omdat ik dan wat meer tijd heb om hem ook daadwerkelijk in elkaar te zetten, maar een beetje geduld kan er prima vanaf.
De combinatie van 6000 series GPU en één van de twee voorgestelde CPU's was eigenlijk (met name de CPU) inderdaad waar ik voor wilde gaan, helaas waren deze de afgelopen maanden niet beschikbaar, ook de GPU's waren moeilijk te krijgen en wanneer ze er wel waren vond ik ze wel een beetje overpriced.

In elk geval erg bedankt voor het advies en wetende dat de nieuwe GPU's er zijn ga ik zeker even opnieuw kijken naar de combinatie! Wanneer ik een nieuw overzicht heb laat ik het weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-ertjen
Ik heb de huidige built met jullie adviezen aangepast, mochten jullie nog tijd hebben hoor ik graag wat jullie ervan vinden!
Voorlopige Set-up PC built check en advies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MightyMike87
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 01-02-2023
Ik weet niet of ik nou echt zo'n zware CPU zou kiezen als het feitelijk een game pc moet zijn. Ik vind de balans in budget wat aan de hoge kant als het om de CPU gaat.

Ik zou persoon eerder voor een ryzen 5 gaan en daartegenover een rtx3070 ofzo zetten.
Je huidige build geeft je een te grote bottleneck op je GPU naar mijn idee.

Ook ben ik het eens met de eerdere opmerking en een goedkopere case nemen. Dit blijft een persoonlijk ding en is tevens een afweging mbt looks etc maar ik denk dat je voor rond de 100,- euro legio gelijkwaardige alternatieven kunt vinden.

Verder als je niet de intentie hebt tot overclocken pak een AMD CPU en waarom niet de stock cooler gebruiken? Scheelt weer budget welke je dan beter in andere zaken kunt steken!

Zie onderstaand opzetje op basis van meer value for money..

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed€ 199,-€ 199,-
1MoederbordenASUS ROG Strix B450-F Gaming€ 99,95€ 99,95
1VideokaartenASUS TUF Gaming GeForce RTX 3070€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 3070 Gaming OC 8G€ 664,90€ 664,90
1BehuizingenFractal Design Meshify C - Dark TG€ 88,01€ 88,01
1Geheugen internPNY XLR8 MD16GK2D4320016AXR€ 67,20€ 67,20
1VoedingenCorsair RM750x (2018) (EU-model) Zwart€ 124,90€ 124,90
1Solid state drivesPNY XLR8 CS3030 1TB€ 126,79€ 126,79
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.370,75

[ Voor 102% gewijzigd door MightyMike87 op 27-12-2020 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-ertjen
@MightyMike87 Daar zit wel wat in ja, de CPU is wellicht een beetje een overkill in vergelijking met de rest.

De optie omtrent de GPU is ook zeker een goed advies, daar ga ik even naar kijken!

De case was ook inderdaad een struikelblok oor mezelf nog in de zin dat ik nog even moet kijken hoe ik daar het beste op kan besparen. Ik wil namelijk het liefst een beetje volwassen uitziende kast zonder al de veel flashy poespas, maar dat kan ook zeker voor minder geld.

Wat betreft de CPU en het overclocken, dat is zeker een goed punt, maar omdat niet bij elke AMD CPU een koeling zit heb ik deze qua budget er voor zekerheid even bij in gerekend. Daarbij heb ik gelezen en gehoord dat de koeling die bijgeleverd wordt vaak erg lawaaierig is, dus dat wilde ik het liefst voor klein extra bedrag ook voorkomen. Maar het is zeker een goede tip en iets om rekening mee te houden!

Dank voor het voorstel opzetje! Ga er zeker even naar kijken! Uiteindelijk vind ik inderdaad value voor money wel het belangrijkste uitgangspunt, maar wel met het idee dat ik er zeker de komende jaren mee vooruit kan.

Mocht je nog tijd hebben, ik heb mijn built iets aangepast: Paterpor in "Voorlopige Set-up PC built check en advies"

Nu wetende dat deze CPU dan wellicht ook een overkill is, misschien dat je hier nog advies voor hebt?
In combinatie met wat net is gezegd. Ik twijfel bij die built nu erg over de CPU ook nog hoor, de 5600X is ook zeker een optie, of misschien nog wel een echelon lager. Het gaat immers voornamelijk om de GPU op het moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Humpo1978
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 17-10-2021
hoi

zelf ben ik ook bezig voor een wat kleine budget wel eens waar .

wat mij heeft geholpen naast dit form. al je onder delen via YouTube bekijken.
bvb een film zoeken van je kast liefst met iemand die een inbouw doet.
hoeft niet met de zelfde onderdelen te zijn, maar zo kan je wel zien wat er handig aan is en minderhandig.
ding waar ik dan oplet zijn dan of ik een beetje werk ruimte heb bij d inbouw kan ik de kabels makkelijk weg werken is er plaat voor extra koel fans in de kast . kijk ook of er genoeg aansluitingen op moederbord zit. je kan wel 6 fans bij bestellen maar als er naar 4 aansluitingen zitten op je bord moet weer verloop stekkers kopen. tevens kan je kijken of er al een handleiding te vinden is van je moederbord met een layout van je bord .

hoop dat je er wat aan hebt.

groetjes humphrey

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MightyMike87
G-ertjen schreef op maandag 28 december 2020 @ 14:27:
@MightyMike87 Daar zit wel wat in ja, de CPU is wellicht een beetje een overkill in vergelijking met de rest.

De optie omtrent de GPU is ook zeker een goed advies, daar ga ik even naar kijken!

De case was ook inderdaad een struikelblok oor mezelf nog in de zin dat ik nog even moet kijken hoe ik daar het beste op kan besparen. Ik wil namelijk het liefst een beetje volwassen uitziende kast zonder al de veel flashy poespas, maar dat kan ook zeker voor minder geld.

Wat betreft de CPU en het overclocken, dat is zeker een goed punt, maar omdat niet bij elke AMD CPU een koeling zit heb ik deze qua budget er voor zekerheid even bij in gerekend. Daarbij heb ik gelezen en gehoord dat de koeling die bijgeleverd wordt vaak erg lawaaierig is, dus dat wilde ik het liefst voor klein extra bedrag ook voorkomen. Maar het is zeker een goede tip en iets om rekening mee te houden!

Dank voor het voorstel opzetje! Ga er zeker even naar kijken! Uiteindelijk vind ik inderdaad value voor money wel het belangrijkste uitgangspunt, maar wel met het idee dat ik er zeker de komende jaren mee vooruit kan.

Mocht je nog tijd hebben, ik heb mijn built iets aangepast: Paterpor in "Voorlopige Set-up PC built check en advies"

Nu wetende dat deze CPU dan wellicht ook een overkill is, misschien dat je hier nog advies voor hebt?
In combinatie met wat net is gezegd. Ik twijfel bij die built nu erg over de CPU ook nog hoor, de 5600X is ook zeker een optie, of misschien nog wel een echelon lager. Het gaat immers voornamelijk om de GPU op het moment.
toon volledige bericht
Als je dan Zen 3 wilt gebruiken doe dan max deze, zat voor gaming:
https://tweakers.net/pricewatch/1618228/amd-ryzen-5-5600x-boxed.html

En anders 1 stapje terug:
https://tweakers.net/pricewatch/1390254/amd-ryzen-5-3600x-box-boxed.html

Nog 1 stapje terug en je komt op de variant die ik in mijn opzet had gezet.
Voorop staat dat allen prima geschikt zijn voor 1440P gaming zoals gezegd is je GPU hierin veel belangrijker. De AMD GPU in je eigen build acht ik te zwak en is eigenlijk zonde voor een nieuwe build.

Welke bovenstaande CPU je ook kiest het blijft hetzelfde socket dus je zou ook kunnen overwegen nu voor de Ryzen 5 3600 te gaan en over 3 jaar als de zen3 reeks goedkoper is deze kunnen swappen. Enige dat hiervoor vereist is is een bios update.

Verder kan ik uit eigen ervaring melden dat de stock coolers van AMD geweldig zijn en niet tot nauwelijks onderdoen op los verkrijgbare mbt geluid. Ik gebruik deze dus zelf ook en is echt heel stil.

Nogmaals je GPU is het belangrijkste part dus als je een budget hebt wil je deze voorop in de strijd gooien en dan is de rest afhankelijk van je budget en of dit goed met elkaar matched. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• william89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 04-05 22:42
MightyMike87 schreef op maandag 28 december 2020 @ 17:01:
[...]

Verder kan ik uit eigen ervaring melden dat de stock coolers van AMD geweldig zijn en niet tot nauwelijks onderdoen op los verkrijgbare mbt geluid. Ik gebruik deze dus zelf ook en is echt heel stil.
Geldt dat ook voor de standaard koeler van de Ryzen 5 3600?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MightyMike87
william89 schreef op maandag 28 december 2020 @ 21:41:
[...]

Geldt dat ook voor de standaard koeler van de Ryzen 5 3600?
Ja absoluut die heb ik as we speak in gebruik namelijk. :P
Wacht momenteel tot mijn 3070 binnen is en dan is mijn built af voorlopig totdat de Zen3 Serie in prijs dropt de aankomende jaren. 8)

[ Voor 22% gewijzigd door MightyMike87 op 28-12-2020 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-ertjen
@MightyMike87 Dank voor de tips, inderdaad een goed idee om op de CPU te kunnen besparen. Sorry voor de late reactie, ietwat druk geweest met de studie.

De 5600x is inderdaad een goede oplossing en middenweg, zit eraan te denken om deze aan te schaffen, hoewel een stapje terug zoals je zegt ook een optie is. Voornamelijk omdat dat vrij veel geld bespaard, het enige is dat ik niet zo thuis ben in de bios/bios updates, maar alles valt te leren.

Qua geluid ben ik blij om te horen dat de meegeleverd koelers ook prima werken, dat scheelt inderdaad weer op het eind plaatje. De GPU is inderdaad het belangrijkst, was deze reactie alleen op de eerste built in de reacties of op deze Voorlopige Set-up PC built check en advies

In elk geval, erg blij met de tips!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MightyMike87
G-ertjen schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 12:55:
@MightyMike87 Dank voor de tips, inderdaad een goed idee om op de CPU te kunnen besparen. Sorry voor de late reactie, ietwat druk geweest met de studie.

De 5600x is inderdaad een goede oplossing en middenweg, zit eraan te denken om deze aan te schaffen, hoewel een stapje terug zoals je zegt ook een optie is. Voornamelijk omdat dat vrij veel geld bespaard, het enige is dat ik niet zo thuis ben in de bios/bios updates, maar alles valt te leren.

Qua geluid ben ik blij om te horen dat de meegeleverd koelers ook prima werken, dat scheelt inderdaad weer op het eind plaatje. De GPU is inderdaad het belangrijkst, was deze reactie alleen op de eerste built in de reacties of op deze Voorlopige Set-up PC built check en advies

In elk geval, erg blij met de tips!
In de basis maakt dat niet uit en heeft het betrekking tot beide builds.

Stil is overigens natuurlijk wel een relatief begrip maar ik vind de stock cooler echt stil genoeg en laten we wel wezen, op het moment jij aan het gamen bent ga je ke GPU ook horen blazen en wellicht heb geluid aan op speakers of headset op dan maakt het sowieso niet zoveel meer uit. Mocht je het toch te luid vinden dan kan je altijd nog een andere cooler overwegen.

Bios updates is tegenwoordig heel simpel. Vaak kun je dit gewoon in de bios zelf laten updaten bij veel hedendaagse mobo's en anders alstijd van de website van het desbetreffende merk opzoeken en laagste versie downloaden en installen.

Alle instructies hiertoe kun je ook altijd terugvinden in je mobo manual. Lees deze sowieso altijd eerst even voordat je gaat bouwen is mijn advies.

[ Voor 12% gewijzigd door MightyMike87 op 08-01-2021 14:38 ]

Pagina: 1