Voorlopige Set-up PC built check en advies

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-ertjen
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 22-12-2024
Hallo allemaal,

Als uitbreiding/toevoeging op mijn eerdere post heb ik een update voor mijn nieuwe game pc.
G-ertjen in "Nieuwe game desktop €1200/1400 advies onderdelen"

Binnenkort (het liefst z.s.m.) wil ik mijn game pc gaan bouwen, maar met de nieuwe AMD CPU's en de aankomende GPU's is heel even wachten ook zeker een optie. Daarom ben ik opzoek naar jullie advies.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ben op zoek naar een gebalanceerd systeem waarmee ik het liefst op 1440p en 144Hz kan gamen. De games die ik speel zijn voornamelijk RTS games, maar met de opties die deze pc moet bieden hoop ik ook wel wat meer shooters te gaan spelen. Videobewerken wil ik er graag op kunnen, maar voornamelijk om aftermovies van reizen etc. te kunnen maken dus niet iets heel erg veeleisends, daarentegen zou het wel leuk zijn om er wel moeiteloos op te kunnen streamen (dit hoef en wil ik zeker niet professioneel doen, maar voor een aantal vrienden op een basis niveau wel gewenst).

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het liefst ga ik rond de 1200 a 1300 euro zitten, maar het maximum bedrag ligt rond de 1400/1500 euro als ik hierdoor de samenstelling van componenten kan optimaliseren.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Dit bedrag is alleen maar voor het systeem/de desktop zelf, een monitor, toetsenbord etc. tellen dus niet mee in de berekening. Verder moet ik helemaal van scratch beginnen dus ik neem verder behalve een muis en misschien een tijdelijke monitor van mijn vader niets mee.
Overigens als hier tips voor zijn (bijv. een 1440p/144Hz monitor met goede prijs kwaliteit verhouding) zijn die natuurlijk meer dan welkom.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De lijst onderaan de post zijn de huidige keuze van componenten. Ik heb hier de keuze van de vorige componenten niet bij gezet om verwarring te voorkomen maar ik ben erg benieuwd naar jullie mening over de keuze tussen de AMD Ryzen 7 5800X of de AMD Ryzen 7 3800XT. De prijs speelt natuurlijk een redelijk grote rol, maar de prestatie vind ik voornamelijk belangrijk.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
In principe heb ik geen merk voorkeuren, maar tot dusver neig ik wel erg naar de AMD CPU's en een hopelijk 6000 series AMD Radeon GPU. Wetende dat voornamelijk de GPU extra lastig te vinden en duur zal zijn sta ik ook hiervoor zeker open voor advies. Denk bijvoorbeeld aan de Radeon RX 5700 XT, maar ook deze zijn lastig te krijgen op het moment.
Aangezien de 6000 series waarschijnlijk voor een flinke prijs over de toonbank zullen gaan, ben ik voornamelijk op zoek naar advies over de GPU.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Prestatie staat voor mij centraal, maar dan wel gebaseerd op een mooie prijs/kwaliteit. Ik wil liever niet echt overbetalen voor een klein beetje extra prestatie. Het liefst heb ik ook een relatief stil systeem, maar mocht de p/k dit niet toelaten is het geen ramp als er wat meer decibel uitkomt. (Hoewel ik wel heb gehoord dat je met je koeling in elk geval onder de 25dcb wilt zitten. Verder vind ik energieverbruik één van de minder belangrijke punten en ook de grootte van de kast is op zich niet zo'n probleem, goede cable management en voldoende ruimte is wel prettig.

Ga je overklokken?
Dat zit niet in de planning.

Wat verwacht je van ons?
Het belangrijkste is dat jullie misschien naar mijn huidige opzetten kunnen kijken en bijsturen waar het beter zou kunnen. Ik ben zelf al redelijk in reviews en benchmark scores gedoken, maar natuurlijk ken ik niet alles, daarom zijn alle tips zijn welkom!

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5800X Boxed€ 495,05€ 495,05
1MoederbordenMSI MPG B550 Gaming Plus€ 146,60€ 146,60
1VideokaartenAMD Radeon RX 5700XT€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenCorsair Obsidian 500D€ 153,90€ 153,90
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 49,95€ 49,95
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 83,90€ 83,90
1VoedingenCorsair RM750 (2019)€ 114,35€ 114,35
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 101,-€ 101,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.144,75

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:52
Missen we een voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-ertjen
Haha oeps je hebt helemaal gelijk, voeding moet er nog in! Zal hem er bij zetten (maar dat hangt ook een beetje van de GPU af volgens mij, maar ik denk dat 750 Watt wel een vereiste is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-ertjen
Koeling is toegevoegd, overigens zijn er ook wat goedkopere voedingen van 750 Watt, maar mij is verteld dat je er beter niet teveel op moet willen besparen. Mocht dit niet al te veel uitmaken kan ik natuurlijk naar een goedkopere kijken om meer over te houden voor de GPU. (Een mogelijke besparing op de behuizing is ook nog zeker mogelijk).

[ Voor 11% gewijzigd door G-ertjen op 27-12-2020 18:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paterpor
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-05 06:37
Hoi

Goeie build weinig op aan te merken. Voeding kan je inderdaad beter niet op besparen en is goed zo. Een enkele opmerking, als je nog 50 euro kan missen is om voor iets sneller geheugen te gaan. Blijkt optimaal te zijn voor de 5XXX reeks van AMD. https://tweakers.net/pric...-v-f4-3600c16d-16gvk.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-ertjen
Dank, goede tip! Ga er zeker even naar kijken! Mocht ik op de kast nog iets kunnen besparen en de GPU niet te prijzig wordt lijkt het me een goede optie!
Ik bedacht me alleen dat ik met de switch van de 3800XT CPU naar de 5800X nog niet had gekeken naar een eventuele verandering van het moederboard, mochten mensen tips hebben over een mooie samenhang, altijd welkom!
Pagina: 1