Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Schakelaar zonnepanelen uitzetten (langdurig), kan dit?

Pagina: 1
Acties:

• Flipsaus
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-06-2022
Hoi allemaal,

Mijn omvormer tikt best veel met regenachtig/bewolkt weer en ik vroeg me af of het problemen zou geven als ik de schakelaar vanuit de zonnepanelen gewoon lange tijd uit zou zetten.

Het gaat om deze schakelaar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/95XgxT_AfRJL637PzH5Bqcp5Rkk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/evcEthINrkvaue3P5tBgxfwX.jpg?f=fotoalbum_large

De omvormer betreft een Growatt 3000TL3-S.

Ik heb trouwens ook een schakelaar in de meterkast voor de zonnepanelen, zou ik deze in dit geval ook uit moeten zetten? En dan wederom dezelfde vraag: zou dit problemen opleveren?

Bedankt alvast!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:56
Nee hoor, deze kun je gewoon uitzetten. Die in de meterkast zet je dan het beste ook uit.
Bij hoge zon-instraling zou ik deze niet zomaar uitzetten, maar daar hoef je nu helaas niet bang voor te zijn.

• Flipsaus
Goed om te weten. Bedankt voor je reactie.

Het gaat inderdaad puur om regenachtige dagen waar de omvormer de hele tijd zit te tikken om te proberen in te schakelen ...

• Vuiltje
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06-02-2021
Flipsaus schreef op maandag 30 november 2020 @ 15:15:
Mijn omvormer tikt best veel met regenachtig/bewolkt weer
Wat tikt er en waarom, wanneer?

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

• Flipsaus
Growatt 3000TL3-S probeert echt super vaak in te schakelen bij bewolkt weer. Heb er al een keer een topic aan gewijd: Growatt 3000TL3-S opstartproblemen

Het veranderen van 2 naar 1 strings heeft de situatie wel beter gemaakt, maar helaas niet helemaal verholpen.

Als iemand nog suggesties heeft, dan hoor ik het graag. Ik word er namelijk redelijk gek van op dit soort momenten, omdat ik in een open ruimte op zolder werk waar de omvormer ook hangt.

• Vuiltje
Ok irritant.
Lijkt me dat de delta voltage dan groter zou moeten.
Ik weet niet of je in de regelaar kan komen om dat eventueel te veranderen.
Jammer, het leek me een leuke regelaar voor als die van mij zou komen te overlijden.

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:18
In de inverter instellingen op het portal kom ik dit tegen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x4SSf9guo4_oWxZDjoiPiO5HHSs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3xocEEQzdsgnMHIVORE7h3Z8.png?f=user_large
Heeft iemand al eens geprobeerd of je met 'Shut Down' de omvormer dan ook langere tijd uit kan zetten? Of is dat maar tijdelijk?
En anders misschien door de active power rate op 0% te zetten?

• WackoH
@Vuiltje Het gaat niet zozeer om de spanning, maar om het vermogen dat de panelen leveren.
Als de panelen aan twee MPPT's hangen, moeten er ook 2 DC/DC omzetters van stroom worden voorzien.
Als alle panelen op 1 MPPT zitten, is dat er maar 1.

• Vuiltje
WackoH schreef op maandag 30 november 2020 @ 15:58:
@Vuiltje Het gaat niet zozeer om de spanning, maar om het vermogen dat de panelen leveren.
Dat geloof ik direct, maar ik zie dit toch als een gewone fout in de regelaar.
Werking:
Kijk naar de spanning
schakel in
ga belasten
Oeps spanning zakt door belasten in elkaar
schakel uit.
openspanning loopt op
je mag inschakelen....................

Zet je de spanning van in en van uitschakelen anders voorkom je dat pendelen.
Maar dat zal wel te simpel gedacht zijn door een allround storingsmonteur. 8)
Die wel zelf een pellet cv kachel besturing heeft weten te maken met een pic.

[ Voor 5% gewijzigd door Vuiltje op 30-11-2020 16:07 ]

• WackoH
Het probleem zit 'm er in dat panelen open klem spanning van de panelen (dus zonder belasting) meer door de temperatuur dan door de lichtintensiteit wordt bepaald. Hier even twee plaatjes van internet geplukt als voorbeeld):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MeqsqWY0j1vT-9xMV1P_Ff0Lg8M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nc5Zi8s2APisQPymOSwqxuV1.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OnEnX7O6VLzqlerEpij_N-fEtwQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nuJrJkaUbxUjnySZIE8YCktb.png?f=user_large
Dus de spanning die de omvormer meet zegt maar weinig over het vermogen dat de panelen kunnen gaan leveren.
Dat zal ook wel de reden zijn dat een omvormer niet geconfigureerd hoeft te worden (=aangeven hoeveel en welke panelen zijn aangesloten).
Maar in beginsel moet het wel mogelijk zijn op basis van paneelspecificatie (V_oc), aantal panelen en buitentemperatuur te voorspellen of het zin heeft voor de omvormer om al aan te gaan.

Ik denk overigens niet dat de relais erg slijten van het schakelen omdat er nauwelijks vermogen word geschakeld en dus geen vonken of vlambogen zijn die de contacten kunnen beschadigen.

• Vuiltje
WackoH schreef op maandag 30 november 2020 @ 17:11:
Het probleem zit 'm er in dat panelen open klem spanning van de panelen (dus zonder belasting) meer door de temperatuur dan door de lichtintensiteit wordt bepaald.
Vind je het erg als ik daar een heel erg groot vraagteken bijzet?
Ik weet niet beter dan dat een zonnepaneel stroom gaat leveren door licht en niet door temperatuur.
Voor temperatuur heb je Peltier elementen.

En ja bij temperaturen boven de 25˚ gaan panelen slechter presteren.

• WackoH
Vraagtekens zetten mag altijd :)

De info die nog bij het 2de plaatje moet is dat het bij een bepaalde lichtintensiteit is. Hoeveel maakt niet, het gaat om het idee dat de V_oc van een zonnecel niet alleen van de lichtintensiteit, maar ook sterk van de temperatuur afhangt.

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:22

Rmg

Vuiltje schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 09:27:
[...]

Vind je het erg als ik daar een heel erg groot vraagteken bijzet?
Ik weet niet beter dan dat een zonnepaneel stroom gaat leveren door licht en niet door temperatuur.
Voor temperatuur heb je Peltier elementen.

En ja bij temperaturen boven de 25˚ gaan panelen slechter presteren.
Ja hij gaat stroom (A) leveren door lichtintensiteit maar de (open klem)spanning (V) gaat omhoog als de temperatuur naar beneden gaat (bij een zelfde lichtintensiteit).

Waardoor in koud weer je inverter, die schakelt op spanning, sneller aangaat als het koud is en heel rap weer uitgaat omdat er bijna geen stroom geleverd word.

• Vuiltje
Ik blijf erbij dat het een ontwerp/ denkfout is, dat het mogelijk is dat die regelaar gaat staan pendelen, om toch maar een Wattje meer te pakken.
Wil je dat geschakel niet zou je een parameter moeten kunnen omzetten.
Ik geloof niet dat ik zo'n "wekker" ga aanschaffen.

Gisteren met een sma uit 2011 wel 245Wh gekregen uit 3400WP.
Bij een growatt zou het zo maar kunnen dat die de hele dag heeft staan klikken.

• Flipsaus
Ik ben toch een beetje sceptisch over de settings van mijn inverter in de Growatt server, zouden die er niet mee te maken kunnen hebben? Deze staan als volgt:

Set Active power: 100%
Set Reactive power: 255%
Set Power factor: 1.0
Set grid voltage high: 458.1
Set grid voltage low: 320.4

Ik kan echt nergens iets vinden over wat de juiste waardes hier zouden moeten zijn...

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:55
Hoe lang heb je deze installatie al en heb je het laten plaatsen of zelf gedaan?

Ik zou gewoon even je installateur opbellen en zeggen dat de boel niet (goed) werkt en dat je graag ziet dat hij het komt oplossen.

• Flipsaus
Het betreft een nieuwbouwhuis en in principe werkt alles gewoon, maar heb ik dus mijn twijfels of alles ook daadwerkelijk optimaal werkt. Er is echter niet echt een manier om dit te controleren, vandaar dat ik het hier vraag ;-)

Maar ik ben het met je eens dat ik ook contact op kan nemen met de installateur en bij hen het één en ander na kan vragen. Ik ga er wel even achteraan.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@Flipsaus
tja als ik het goed begrijp heb je een 3fase 3kW omvormer, met daar 2x6x3??Wp aanhangen.
of 1x12x3??Wp, dat is al een stukje beter.

maar zelfs 1x12x3??Wp levert eigenlijk niet voldoende Vmpp/Voc om een 3fase omvormer goed te laten werken.
(het kan wel, maar optimaal is pas 620Vmpp, dus 620/33= 18 panelen van 3??Wp.)

eigenlijk is die 3kW 3fase omvormer een onding en met de huidige techniek niet bruikbaar meer.
de 12 panelen heb je het liefste op een 1fase omvormer.
en dat is geen probleem op een 3fase hoofdgroep.
(alle fases worden opgeteld en afgetrokken, dan pas word je verrekend in kWh.)

(vroeger had je veel panelen die maar 5" cellen hadden, die panelen leverde dan ook maar 100-200Wp.
en dan hing je er 20 tot 30 panelen aan die omvormer.
nu heb je 6" cellen, en heb je per paneel een 3??Wp, en dan heb je te weinig panelen voor dit type omvormer.)

dit zijn gewoon hele vreemde keuzes geweest bij installeren, en had de installateur gewoon niet moeten adviseren of zelfs aan moeten leggen.
(ik laat in het midden of dit zijn fout is of de jouwe. ;)
maar een fout is het wel.)

een 1fase omvormer maakt de situatie wel beter, maar lost het ook niet helemaal op.
1 of 2x soms 4x klikken, dat kan soms gebeuren.
maar is het heel veel meer, dan is het niet goed. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Flipsaus
Thanks voor je antwoord! Ik denk dat ik dan al weet waar het is misgegaan. We zouden aanvankelijk meer zonnepanelen krijgen, maar die zijn op het laatste moment geannuleerd omdat deze toch niet op het dak pasten. De omvormer was waarschijnlijk toen al besteld door de aannemer en heeft deze gewoon met minder panelen geïnstalleerd.

Ik ga er dan denk toch nog even achteraan om te vragen hoe dat precies zit en of daar iets aan gedaan kan worden. Nogmaals bedankt!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Nou, ik zou simpelweg een knappe 1 fase omvormer laten ophangen. Of je moet ergens meer panelen kwijt kunnen. Maar zoals je systeem nu is (welke panelen?) is er een mismatch tussen panelen en omvormer.

Wise enough to play the fool

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:43
blissard schreef op maandag 30 november 2020 @ 15:17:
Die in de meterkast zet je dan het beste ook uit.
Hoezo? Dat is nergens voor nodig hoor.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:56
Jim423 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 09:03:
[...]

Hoezo? Dat is nergens voor nodig hoor.
Het uitschakelen is sowieso niet "nodig". Maar als de DC kant afgeschakeld is, dan kun je de AC ook uitzetten. Weet je gelijk zeker dat er geen sluipverbruik is. Als het een langere periode is, lijkt me dat wel zo makkelijk.

[ Voor 8% gewijzigd door blissard op 10-12-2020 10:34 ]

Pagina: 1