Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Upgrade/Vervanging Workstation/Gaming PC.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Byron010
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20-06 16:25

Byron010

Black Mirror Society.

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Simpel gezegd, alles. Werk als software developer, hobbies o.a gaming & design/video editing. (Blender, After Effects, Photoshop, Cinema 4D)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb op het moment geen specifiek budget in gedachten, maar kijk wel relatief naar prijs/performance zolang het echt invloed heeft. Waar mogelijk zou ik dingen kunnen hergebruiken tot ik meer budget tot beschikking hebt.
Mocht het helpen, ongeveer heb ik alles (een volledig nieuw systeem) berekend op 2200,-

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Qua belangrijke randapparatuur:
34" 3440x1440 60Hz Ultrawide
21" 1920x1080 60/75Hz
Waarvan het 21" scherm ooit vervangen gaat worden door een 27" 1440P/144hz of 4K scherm. 27" is dezelfde hoogte als mijn 34" ultrawide.

Muis(mat)/toetsenbord/koptelefoon/microfoon heb ik al.

Qua componenten zelf neem ik iedergeval mijn opslag mee.
1TB PCIe 3.0 NMVE SSD
250GB Sata SSD
4TB HDD 7200 rpm
3TB HDD 7200 rpm
1TB HDD 7200 rpm
1TB 2"5 HDD 5400 rpm

En twijfel ik over het meenemen/hergebruiken van mijn Case/PSU/RAM/Fans.
(afhankelijk van het verschil in performance tov de prijs)

Huidige Case: NZXT S340
Huidige PSU: Corsair GM G650M (650W Bronze)
Huidige RAM: 2x 4GB DDR4 2137Mhz CL14 - 2x 8GB DDR4 2400 Mhz CL16
RAM 1: Corsair CMK8GX4M2A2400C14
RAM 2: Corsair CMK16GX4M2A2400C16
Huidige Fans: Verwaarloosbaar, standaard fans vanuit de case + aantal goedkope extra fans (2 front, 1 back, 1 top)

Overige onderdelen die ik niet mee wil nemen:
Mobo: Asus PRIME B250-PLUS
CPU: i5-7500
GPU: Zotac GTX 1070 Mini

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
CPU: Ryzen 5900X
CPU Cooler: ? - Twijfel tussen AIO en luchtkoeling, waarbij performance en geluid en rol spelen.
RAM: Huidige 24GB of een nieuwe set van 32GB. (3600Mhz met zo'n laag mogelijke CAS wordt overal aangeraden, waarschijnlijk dan 3600Mhz CL16)
GPU: RTX 3080
Mobo: ? - Genoeg SATA aansluitingen, Ethernet, USB-C voor Front panel IO zou ideaal zijn. Wifi & Bluetooth zouden ook mooi meegenomen zijn
Case: ? - Ik heb de Fractal Design 7 in mijn hoofd zitten i.v.m de ruime mogelijkheden. gerenomeerde bouwkwaliteit en de mogelijkheid om meer HDD's toe te voegen. Ook hier zou USB-C bij het front panel dus ideaal zijn.
PSU: ? - Indien huidige 650W Bronze van ongeveer 6 jaar oud niet voldoende is, vervanging hiervoor.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet perse. Indien prijs niet een groot verschil uit maakt, kies ik wel eerder voor "bekende kwaliteits" merken.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Hoe minder geluid hoe beter, maar geluid is niet perse een deal-breaker, zolang het geen overlast is.
Een standard ATX mobo/case.
RGB bij onderdelen is 'leuk' maar totaal niet belangrijk.

Ga je overklokken?
Nog nooit aan gewaagd. indien het niet teveel tijd kost of te moeilijk is, zou ik het wel willen doen.
Zolang de garantie van onderdelen niet vervalt. (Tijd & moeite in verhouding met extra performance :P)

Wat verwacht je van ons?
Vooral een richting, suggesties en mogelijke onderbouwing voor de suggesties.
Door eigen onderzoek ben ik me heel bewust dat de 5900X en RTX 3080 de beste prijs/performance bieden voor wat ik wil gaan doen. (Ja ik ben me bewust van de verkrijgbaarheid, en sta al in wachtrijen)
Buiten die 2 onderdelen moet ik eigenlijk het hele systeem nog compleet maken.

Vraagjes:
AIO vs Air, zit er nog veel verschil in tegenwoordig en wat zouden jullie aanraden?

Door eigen onderzoek begrijp ik dat "premium" air coolers nu heel erg in de buurt kunnen komen qua cooling performance aan AIO's van dezelfde prijs. Dus hier komt geluid en betrouwbaarheid aan te pas. Is de kans groter dat een AIO stuk gaat i.v.m de extra onderdelen? Moet je rekening houden met de pomp van een AIO qua geluid?

B550 vs X570
x50's waren altijd de 'goedkope' mobo's, maar nu heb je B550's die even duur zijn als X570 borden.
Zit er nog verschil in deze borden? En wat kan het onderlinge verschil zijn tussen bijv verschillende X570 borden.

PSU:
Kan mijn huidige PSU het aan om de nieuwe onderdelen optimaal te kunnen draaien?

Sofware:
Komend van een intel systeem, zou het aangeraden zijn om een volledige clean-install van windows te doen i.v.m de nieuwe AMD drivers vs oude intel drivers?
Dit geeft mij tevens de mogelijkheid om mijn windows installatie van mijn "oude" 250GB SSD te verplaatsen naar mijn nieuwere 1TB NVME SSD

AMD 5900X | MSI B550 GAMING EDGI WIFI | G.Skill Ripjaws 32GB (2x16) 3600Mhz CL16 | Gigabyte RTX 3080 Gaming OC

Alle reacties

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
Je huidige PSU heeft een double forward ontwerp en is absoluut niet geschikt voor een RTX 3080. Neem een high-end 650W of 750W PSU. Zie hiervoor Voeding advies en informatie topic - Deel 34

Moederbord naar pricewatch: MSI MPG B550 Gaming Edge Wifi. Qua VRM het beste bord onder 200 euro en heeft nog wifi 6 & bluetooth 5 ook. Tot het einde van het jaar nog 25 euro cashback bij diverse zaken. X570 is alleen interessant als je 2x een RTX 3080 wilt aanschaffen.

Tegenwoordig is een AIO meestal een show item. High-end luchtkoeling is net zo goed, over het algemeen net zo stil of stiller. Bijvoorbeeld de pricewatch: be quiet! Dark Rock Pro 4 of pricewatch: Noctua NH-D15 chromax.black.
Er zijn trouwens wel interessante AIO's momenteel: pricewatch: Arctic Liquid Freezer II 280 en momenteel de pricewatch: be quiet! Pure Loop 280mm vanwege de prijs.

Geheugen naar 2x 16GB 3600CL16 of anders 3600CL18 / 3200CL16 (vanwege prijs). Kun je in de toekomst nog uitbreiden naar 64GB. Blender gebruikt al het aanwezige geheugen en Premiere Pro heeft graag 64GB voor 4K videobewerking.

De oude kast kan evt. nog mee (na vervanging casefans). Echter vind ik een kast met plastic raam een beetje zonde voor een high-end systeem. De Define 7 is een mooie kast. Zorg wederom voor extra of vervanging koeling: pricewatch: Arctic P12 PWM PST Zwart (5 stuks), 120mm

Mijn advies is om altijd Windows opnieuw te installeren bij een nieuw systeem. Kost een avondje, maar dan heb je het genot van een nieuwe pc. Ik verhuis ook liever naar een leeg huis ipv van een huis waar oude spullen staan ;)