Yet..Swedish Clown schreef op woensdag 16 december 2020 @ 16:38:
Same here, ben bij lange na nog nooit zo ver gekomen als dit jaar. Moet wel zeggen dat dit jaar ook veel leuker is dan vorig jaar met op zichzelf staande puzzels in plaats van een compleet software pakket in elkaar schroeven... (IntCode anyone...). Dat doe ik op me werk wel of wanneer ik bijdraag aan Open Source projecten
Mijn bloated code nog voor vandaag. (Ook ik ben al verder dan ik ooit gekomen ben met Advent of Code. Het helpt dat ik elke dag precies die ene nieuwe opgave doe. Als je er een handvol moet inhalen duurt het veels te lang.)
Siditamentis astuentis pactum.
Heb een paar jaar afgemaakt, maar heb nu sowieso al verder dan vorig jaar
https://niels.nu
Same here en ik me code is compleet voorbereid daarvoorevanraalte schreef op woensdag 16 december 2020 @ 16:58:
[...]
Yet..Ik verwacht nog steeds een follow up op dag 8 haha!

Always looking for developers wanting to work with Erlang.
Ben met AoC 2015 begonnen. Die heb ik destijds in Java/Scala gedaan en ga ik nu ook omzetten in Kotlin. Wil ook toch ooit 2019 af gaan maken. Toch mooi om gewoon 'alles' te hebben.
Ik vind dit jaar tot nu toe ook beter gaan dan vorige jaren. Hopelijk kan ik dit jaar alles afmaken. Vorige jaren altijd wel ergens afgehaakt.
Was mijn oplossing voor vandaag vergeten pushen blijkbaar. Bij deze toch nog gedaan: https://github.com/mscham...blob/master/2020/Day16.cs
Jezus wat heb ik er een puinzooi van gemaakt...
Zat enorm te kutten met het bepalen van de posities waar ik zie dat veel anderen dit "op het oog" doen wilde ik dit gewoon direct in de code hebben staan.

Always looking for developers wanting to work with Erlang.
Ik ben helemaal verbaasd dat ik dit event nu voor het eerst tegen kom
Waarom hoor ik hier nu pas over?!
Ontzettend leuk gedaan, overigens! Meteen door alle puzzels van de eerste vier dagen gegaan, en hopelijk heb ik de tijd en motivatie om nog voor kerst helemaal bij te zijn
Ik heb mezelf in ieder geval meteen even aangemeld voor het Tweakers leaderboard, en ook even een DM gestuurd. De enige die het in Golang doet, zo te zien
Ontzettend leuk gedaan, overigens! Meteen door alle puzzels van de eerste vier dagen gegaan, en hopelijk heb ik de tijd en motivatie om nog voor kerst helemaal bij te zijn
Ik heb mezelf in ieder geval meteen even aangemeld voor het Tweakers leaderboard, en ook even een DM gestuurd. De enige die het in Golang doet, zo te zien
PS5 PSN: UnrealKazu
code:
1
2
3
4
5
6
7
| ['departure platform', 16] ['departure time', 10] ['departure track', 17] ['departure location', 4] ['departure date', 7] ['departure station', 0] ['arrival track', 13] |
Heb ik weer

Nu te laat, morgen maar verder debuggen
Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d
Zijn dat je kolomnummers (i.e. tussen 0 en 20?) Daar kan best een 0 tussen zitten.heuveltje schreef op donderdag 17 december 2020 @ 00:20:
Heb ik weerhoe de f kom ik ergens aan een 0
Nu te laat, morgen maar verder debuggen
Lifesaver !!!Soultaker schreef op donderdag 17 december 2020 @ 00:23:
[...]
Zijn dat je kolomnummers (i.e. tussen 0 en 20?) Daar kan best een 0 tussen zitten.
Was inderdaad kolommen aan het vermenigvuldigen ipv de waardes

Krijg je er van als je dingen nog snel af wil maken.
Weer een sterretje erbij
* heuveltje is naar bed
Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d
Woei vandaag was Dag 11 in het kwadraat! Tijd heb ik tijd verloren door diepe for-nestings en dom gekozen variabelenamen. Geluk bij een ongeluk was dat ik de kinderen uit bed moest halen en te eten geven. Toen ik na een half uur terug bij de pc kwam, stond het correcte antwoord voor onderdeel B al klaar.
Code presenteer ik nog niet. Die moet eerst opgeschoond en vooral performanter gemaakt worden.
Code presenteer ik nog niet. Die moet eerst opgeschoond en vooral performanter gemaakt worden.
Zo, deel 2 was makkelijk vandaag, maar over deel 1 heb ik veel te lang gedaan 
spoiler:
Eerst veel tijd kwijtgeraakt omdat ik de voorbeeldinput niet begreep. De subreddit heeft me geholpen om de voorbeelden juist te interpreteren.
Daarna mezelf het leven zuur gemaakt door mijn x/y/z coordinaten om te gooien om de tussenresultaten makkelijker te tonen, maar omdat ik dat maar half gedaan had sloeg het resultaat als *** op Dirk.
Deel twee was eenvoudig refactoren naar 1 extra dimensie, die ging in 1 keer goed.
Daarna mezelf het leven zuur gemaakt door mijn x/y/z coordinaten om te gooien om de tussenresultaten makkelijker te tonen, maar omdat ik dat maar half gedaan had sloeg het resultaat als *** op Dirk.
Deel twee was eenvoudig refactoren naar 1 extra dimensie, die ging in 1 keer goed.
Ligt het aan mij dat ik het voorbeeld van dag 17 niet snap?
Voorbeeld input z=0, cycle 0 (ik heb de # vervangen voor letters)
A -> 1 actieve buur (B ) -> wordt niet actief
B -> 3 actieve buur (ADE) -> blijf actief
C -> 1 actieve buur (D) -> wordt niet actief
D -> 3 actieve buur (BCE) -> blijf actief
E -> 2 actieve buur (BD) -> blijf actief
Dan verwacht ik voor z=0, cycle 1:
X was inactief maar had A, C en D als actieve buren, dus moet actief worden.
Maar volgens het voorbeeld is het:
Ik heb de tekst 10x doorgelezen en nog een bak koffie genomen, maar zie niet waar mijn denkfout zit....
Edit: Het duurde ff, maar het kwartje is gevallen. Iets ruimer kijken dan wat je ziet....
Voorbeeld input z=0, cycle 0 (ik heb de # vervangen voor letters)
code:
1
2
3
| .A. ..B CDE |
A -> 1 actieve buur (B ) -> wordt niet actief
B -> 3 actieve buur (ADE) -> blijf actief
C -> 1 actieve buur (D) -> wordt niet actief
D -> 3 actieve buur (BCE) -> blijf actief
E -> 2 actieve buur (BD) -> blijf actief
Dan verwacht ik voor z=0, cycle 1:
code:
1
2
3
| ... X.B .DE |
X was inactief maar had A, C en D als actieve buren, dus moet actief worden.
Maar volgens het voorbeeld is het:
code:
1
2
3
| #.# .## .#. |
Ik heb de tekst 10x doorgelezen en nog een bak koffie genomen, maar zie niet waar mijn denkfout zit....
Edit: Het duurde ff, maar het kwartje is gevallen. Iets ruimer kijken dan wat je ziet....
[ Voor 6% gewijzigd door ydderf op 17-12-2020 11:25 ]
Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat
Bekend probleem.ydderf schreef op donderdag 17 december 2020 @ 08:08:
Lege rijen/kolommen worden niet getoond.
Als je de voorbeeldoutput leest als:
code:
1
2
3
4
5
| ..... ..... .#.#. ..##. ..#.. |
Wordt het al duidelijker (en zie je dat jouw verwachting ook niet helemaal correct is
Oh ja nu zie ik het ook. Vies voorbeeld zeg! Omdat ik tijdens het coderen een grid toonde dat zeker groot genoeg was, was me dit niet opgevallen.Dido schreef op donderdag 17 december 2020 @ 08:19:
Lege rijen/kolommen worden niet getoond.
Vond vandaag nog meevallen. Al vermoed ik dat het beter kan, is nogal veel kopieren en plakken bij aan te pas gekomen en heel veel lussen in lussen. Misschien probeer ik het later nog wat beter te maken. https://github.com/mscham...blob/master/2020/Day17.cs
https://github.com/evanra...lob/master/day17/day17.py
spoiler:
Had een vrij mooie part1 implementatie gemaakt, helaas zonder schaalbaarheid in coordinaten.. Voor tijd redenen maar niet gekozen om part 1 te herschrijven zodat de code toepasbaar was voor deel 2. Schaalbaarheid zou daarnaast ook mogelijk ten koste gaan van de leesbaarheid.
Indien iemand een tip heeft om de code in deze structuur wat schaalbaarder, doch leesbaar te houden, dan hoor ik het graag
Indien iemand een tip heeft om de code in deze structuur wat schaalbaarder, doch leesbaar te houden, dan hoor ik het graag
Dag 17 (Kotlin)
Zo, even mijn spuuglelijke code delen (zodat @Varienaja weet dat hij zich nergens voor hoeft te schamen
). Eerlijk gezegd vond ik deze niet heel bijzonder. Het is vooral een probleem dat zich erg lastig laat debuggen en zich heel goed leent voor subtiele off-by-1 foutjes. Ik vond het vooral "tedious".
Zo, even mijn spuuglelijke code delen (zodat @Varienaja weet dat hij zich nergens voor hoeft te schamen
Stel niet uit tot morgen wat je vandaag nog tot morgen kunt uitstellen...
Hee, dat ben ik!Dido schreef op donderdag 17 december 2020 @ 08:02:
als *** op Dirk.
[ Voor 20% gewijzigd door Dricus op 17-12-2020 09:05 ]
Stel niet uit tot morgen wat je vandaag nog tot morgen kunt uitstellen...
Dag 17 in Kotlin
Deze was niet heel moeilijk. Ik had hem redelijk goed opgezet voor Part 1. Wat alleen teveel tijd kwijt met de print-routine, terwijl ik die helemaal niet nodig had.
Voor Part 2 trapte ik bijna in de valkuil het veel te veel te gaan generaliseren. Maar ik heb het gewoon lekker lomp gedaan en generiek gemaakt voor 3 en 4 dimensies. Niet voor N dimensies. Ook mijn neighborcalculatie kan vast mooier, maar in had geen zin meer in een generieke 'combinatie'-functie schrijven. Flatmap galore!
Deze was niet heel moeilijk. Ik had hem redelijk goed opgezet voor Part 1. Wat alleen teveel tijd kwijt met de print-routine, terwijl ik die helemaal niet nodig had.
Voor Part 2 trapte ik bijna in de valkuil het veel te veel te gaan generaliseren. Maar ik heb het gewoon lekker lomp gedaan en generiek gemaakt voor 3 en 4 dimensies. Niet voor N dimensies. Ook mijn neighborcalculatie kan vast mooier, maar in had geen zin meer in een generieke 'combinatie'-functie schrijven. Flatmap galore!
spoiler:
Enige waar je op moet letten dat in part 2 alles zich in w=0 afspeelt en dus ook de neighbors alleen maar w=0 kunnen zijn.
[ Voor 10% gewijzigd door armageddon_2k1 op 17-12-2020 09:14 ]
Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.
Leuk puzzeltje
. Deel 2 kostte ongeveer tien seconden 
spoiler:
Heb geen 'ruimtelijke' representatie gebruikt. Puur een lijst met actieve posities, die elk een bericht sturen naar alle aanliggende posities. Per positie de binnenkomende berichten opgeteld, en daarna aan de hand van de criteria gefilterd op wat er dan actief blijft, danwel wordt. Dat is de nieuwe set.
Wederom lekker ge-fold-left dus
[ Voor 6% gewijzigd door eamelink op 17-12-2020 09:20 ]
Elegant! Heb je code om te delen?eamelink schreef op donderdag 17 december 2020 @ 09:17:
Leuk puzzeltje. Deel 2 kostte ongeveer tien seconden
spoiler:Heb geen 'ruimtelijke' representatie gebruikt. Puur een lijst met actieve posities, die elk een bericht sturen naar alle aanliggende posities. Per positie de binnenkomende berichten opgeteld, en daarna aan de hand van de criteria gefilterd op wat er dan actief blijft, danwel wordt. Dat is de nieuwe set.
Ik lees volgens mij compleet verkeerd. Hoe kan je van:
Naar:
Gaan? 0,0,0 is inactive en heeft in cycle nul 1 neighbor. "If a cube is inactive but exactly 3 of its neighbors are active, the cube becomes active. Otherwise, the cube remains inactive." Hoe dan???
Edit: Ah shit, wat @Dido dus zegt. Zucht.
Ik vind 'em stom.
code:
1
2
3
4
| z=0 .#. ..# ### |
Naar:
code:
1
2
3
4
| z=0 #.# .## .#. |
Gaan? 0,0,0 is inactive en heeft in cycle nul 1 neighbor. "If a cube is inactive but exactly 3 of its neighbors are active, the cube becomes active. Otherwise, the cube remains inactive." Hoe dan???
Edit: Ah shit, wat @Dido dus zegt. Zucht.
Ik vind 'em stom.
[ Voor 9% gewijzigd door Hydra op 17-12-2020 09:40 ]
Verwijderd
Deze was echt makkelijk;)
spoiler:
Matlab convn functie:
data(:,:,n,n)=input challenge
kernel=ones(n,n,n,n)
dan 6 keer: data functi van convn(data,kernel)
(beetje spelen met voorwaarden)
en dan alles optellen en voila.
ja verliest wat met string handling in inlezen van complexe structuren maar voor dit soort spul is het onverslaanbaar
kernel=ones(n,n,n,n)
ja verliest wat met string handling in inlezen van complexe structuren maar voor dit soort spul is het onverslaanbaar
https://gist.github.com/e...2387f30ee237ab42b301c4ad2armageddon_2k1 schreef op donderdag 17 december 2020 @ 09:29:
[...]
Elegant! Heb je code om te delen?
Oh lol, heb deel 1 nu werkend!
spoiler:
Heb een hele mooie Point3D class gemaakt, maar ja, deel 2 heeft een extra dimensie. Oops 
Jullie zijn trouwens wel doorzetters hoor, volgens de algemene stats op AoC is er minder dan 20% van de begingroep over, maar op het Tweakers leaderboard doet nog zo'n beetje de helft lekker mee 
Zo stijg ik natuurlijk nooit in de ranking!
Nice! Ik heb zelf dieVerwijderd schreef op donderdag 17 december 2020 @ 09:45:
Deze was echt makkelijk;)
spoiler:Matlab convn functie:
kernel=ones(n,n,n,n)
spoiler:
functie zitten klussen convn()

Jammer, het is juist leuk en interessant om te zien waar je mee komt in eerste instantie!Varienaja schreef op donderdag 17 december 2020 @ 07:38:
Woei vandaag was Dag 11 in het kwadraat! Tijd heb ik tijd verloren door diepe for-nestings en dom gekozen variabelenamen. Geluk bij een ongeluk was dat ik de kinderen uit bed moest halen en te eten geven. Toen ik na een half uur terug bij de pc kwam, stond het correcte antwoord voor onderdeel B al klaar.
Toffe manier om het zo op te lossen
Leuk om te zien. Ik heb een vergelijkbare opzet gekozen, waardoor deel 2 deel 1 "opgegeten" heeftevanraalte schreef op donderdag 17 december 2020 @ 08:35:
https://github.com/evanra...lob/master/day17/day17.py
spoiler:Had een vrij mooie part1 implementatie gemaakt, helaas zonder schaalbaarheid in coordinaten.. Voor tijd redenen maar niet gekozen om part 1 te herschrijven zodat de code toepasbaar was voor deel 2. Schaalbaarheid zou daarnaast ook mogelijk ten koste gaan van de leesbaarheid.
Om tuples op te tellen kun je ook iets gebruiken in de vorm van
code:
1
| tuple(map(sum, zip(position, heading))) |
Misschien niet leesbaarder, maar wel schaalbaar voor langere tuples. Heb je al een ministapje naar een schaalbare oplossing
Verwijderd
Ook leuk!, voor die game of life (stoelendans opdracht) kon ie overigens ook gebruikt worden, ook voor deel 2ZieglerNichols schreef op donderdag 17 december 2020 @ 10:10:
[...]
Nice! Ik heb zelf diespoiler:functie zitten klussenconvn(): https://pastebin.com/iMcMu4Th
Zo, en done. Wat een domme fouten heb ik gemaakt. Toch grappig dat halverwege m'n eerste kop koffie wel 't kwartje viel.
Dag 17 in Kotlin
Dag 17 in Kotlin
spoiler:
Eerst heel veel tijd gestoken in een 3D point class, generiek om te kunnen hergebruiken. Blijkt natuurlijk in deel 2 dat er een extra dimensie bijkomt. Dus de hele bende maar gegeneraliseerd naar lijsten van coordinaten...
Dat valt mij ook vies tegen. Voorgaande jaren lukte het me best aardig om in de top 10 te blijven, maar er zitten nu een heel stel fanatiekelingen tusseneamelink schreef op donderdag 17 december 2020 @ 10:07:
Jullie zijn trouwens wel doorzetters hoor, volgens de algemene stats op AoC is er minder dan 20% van de begingroep over, maar op het Tweakers leaderboard doet nog zo'n beetje de helft lekker mee
Mijn oplossing in Swift hier.
Ik heb gekozen om alles met sets te doen.
Running time: 1.9432059526443481 seconden.
Ik heb gekozen om alles met sets te doen.
spoiler:
De input wordt geparsed naar een set met alleen de actieve coordinaten er in. Om te itereren wordt een nieuwe set coordinaten gemaakt met daarin alle actieve coordinaten plus hun omliggende coordinaten.
Daar itereer ik doorheen door per coordinaat het aantal actieve omliggende coordinaten te tellen in de huidige set. Voldoet deze aan de criteria dan voeg ik 'm toe aan een nieuwe set. Deze nieuwe set vervangt de beginset en zo begint het proces weer opnieuw.
Daar itereer ik doorheen door per coordinaat het aantal actieve omliggende coordinaten te tellen in de huidige set. Voldoet deze aan de criteria dan voeg ik 'm toe aan een nieuwe set. Deze nieuwe set vervangt de beginset en zo begint het proces weer opnieuw.
Running time: 1.9432059526443481 seconden.
[ Voor 3% gewijzigd door Emiel L op 17-12-2020 10:38 ]
Forgive me DRY-god, for I have copy-pasted
Naast m'n shiny Point3D class was ik daar ook veel te veel tijd aan kwijt. Al met al wel blij met het resultaat.armageddon_2k1 schreef op donderdag 17 december 2020 @ 09:13:
Dag 17 in Kotlin
Misschien ooit eens naar kijken of een generieke oplossing voor elke hoeveelheid dimensies te maken (mijzelf kennende waarschijnlijk niet).
Voor nu heb ik de functies voor deel 1 een extra loop gegeven voor de 4de dimensie. 0.5s in deel 1 naar 20s in deel 2.
Voor nu heb ik de functies voor deel 1 een extra loop gegeven voor de 4de dimensie. 0.5s in deel 1 naar 20s in deel 2.
[ Voor 12% gewijzigd door coop op 06-12-2021 13:48 ]
Heb hem nu generiek gemaakt naar N-dimensies. Dat was een eitje uiteindelijk.Hydra schreef op donderdag 17 december 2020 @ 10:41:
[...]
Naast m'n shiny Point3D class was ik daar ook veel te veel tijd aan kwijt. Al met al wel blij met het resultaat.
https://github.com/rj-cod...rjcoding/aoc2020/Day17.kt
Dag 17 ook gelukt ondanks dat ik ergens nog steeds niet helemaal snap hoe de opdracht werkt, maar op één of andere manier snapt mijn programma het wel. Edit: Het kwartje is gevallen. Soms moet je ff een rij verder kijken dan je input lang is 
Ik denk dat ik ook meteen de meest simpele straight forward oplossing heb gemaakt met een hoop for-loops.
Deel twee had ik wel iets spannender verwacht met een resultaat na een paar miljoen cycles oid.
Straks nog ff kijken naar deel 2 van dag 16....
Maar ondertussen al verder gekomen dan ik ooit gekomen ben, en ook weinig gebruik van de spoilers hoeven te maken.

Ik denk dat ik ook meteen de meest simpele straight forward oplossing heb gemaakt met een hoop for-loops.
Deel twee had ik wel iets spannender verwacht met een resultaat na een paar miljoen cycles oid.
Straks nog ff kijken naar deel 2 van dag 16....
Maar ondertussen al verder gekomen dan ik ooit gekomen ben, en ook weinig gebruik van de spoilers hoeven te maken.
[ Voor 7% gewijzigd door ydderf op 17-12-2020 11:16 ]
Mijn Matlab oplossing voor deel 2 runt in 0.06 seconde. Ik doe alles met matrix operaties, dus geen loops.coop schreef op donderdag 17 december 2020 @ 10:41:
Misschien ooit eens naar kijken of een generieke oplossing voor elke hoeveelheid dimensies te maken (mijzelf kennende waarschijnlijk niet).
https://github.com/tluijf...020/blob/main/Day%2017.py
Oh lol; ik heb net precies hetzelfde gedaan!armageddon_2k1 schreef op donderdag 17 december 2020 @ 10:48:
[...]
Heb hem nu generiek gemaakt naar N-dimensies. Dat was een eitje uiteindelijk.
https://github.com/rj-cod...rjcoding/aoc2020/Day17.kt
Ik ben hard aan het crushen op fold-left
Ik heb hem nu nog een keer opgeschoond en voor een keer 'partition' gebruikt.Hydra schreef op donderdag 17 december 2020 @ 11:10:
[...]
Oh lol; ik heb net precies hetzelfde gedaan!
Ik ben hard aan het crushen op fold-leftHeb er voorgaande jaren weinig gebruik van gemaakt, maar dat is een stukje waar ik wel echt beter in geworden ben.
Nu ben ik helemaal happy
@Reynouts Thanks, dat was net wat ik nodig had. Heb het voor mezelf nog wat makkelijker gemaakt door dit te defineren
spoiler:
.
add_t = lambda x,y : tuple(map(sum,zip(x,y)))
Aww?Varienaja schreef op donderdag 17 december 2020 @ 07:38:
Code presenteer ik nog niet.
Verwijderd
Hmm, kom er niet zonder 1 loopje, : --> 90 ms.ZieglerNichols schreef op donderdag 17 december 2020 @ 10:59:
[...]
Mijn Matlab oplossing voor deel 2 runt in 0.06 seconde. Ik doe alles met matrix operaties, dus geen loops.
Dag 17 in Python. Zat ook in het begin te klooien met het begrijpen van de voorbeeld output na de eerste cycle, dat had wel wat handiger gekund
Verder blij met execution times, 0.1s voor deel 1, 4.4s voor deel 2
Ik vind die kotlin code hier wel steeds moeilijker te begrijpen..

Anyway, dag 17 in F#. Lekker veel met sets gedaan.
spoiler:
... Dit zegt mij echt weinig (1 until dim).fold((-1 .. 1).map { listOf(it) } ) { points, _ ->
points.flatMap { p -> (-1 .. 1).map { p + it } }
}.filterNot { it.all { it == 0 } }
Anyway, dag 17 in F#. Lekker veel met sets gedaan.
Ik maak daar alle 'neighbor' punten aan. Het is een generieke functie die werkt voor punten met 2,3 of meer dimensies. Wat 'ie eigenlijk doet is beginnen bij 1 dimensie, en in een 'loop' elke extra dimensie voor alle punten erbij plakken. En tenslotte filtert 'ie punt (0,0, etc) uit die lijst.ThoNohT schreef op donderdag 17 december 2020 @ 12:04:
Ik vind die kotlin code hier wel steeds moeilijker te begrijpen..
spoiler:... Dit zegt mij echt weinig(1 until dim).fold((-1 .. 1).map { listOf(it) } ) { points, _ ->
Ik werk ook in 'productie' met Kotlin, maar als ik daar zo iets complex zou moeten doen zou er zeker een stuk uitleg bovenstaan. Het is niet erg leesbare code.
Ik leg met alle plezier de individuele stapjes in die code uit als je nog iets niet begrijpt
[ Voor 15% gewijzigd door Hydra op 17-12-2020 12:10 ]
Ik geloof je graag, aan de naam zie ik ook dat je neighbors gaat aanmaken. Maar waar het recursief is zie ik niet. Oh wacht, dat zit natuurlijk in de fold verstopt. Nouja, ik zou er vast uitkomen op den duur, als ik heb uitgezocht wat alle constructies doen.Hydra schreef op donderdag 17 december 2020 @ 12:08:
[...]
Ik maak daar alle 'neighbor' punten aan. Het is een generieke functie die werkt voor punten met 2,3 of meer dimensies. Wat 'ie eigenlijk doet is beginnen bij 1 dimensie, en in een 'loop' elke extra dimensie voor alle punten erbij plakken. En tenslotte filtert 'ie punt (0,0, etc) uit die lijst.
Ik werk ook in 'productie' met Kotlin, maar als ik daar zo iets complex zou moeten doen zou er zeker een stuk uitleg bovenstaan. Het is niet erg leesbare code.
Ik leg met alle plezier de individuele stapjes in die code uit als je nog iets niet begrijpt
Ik zelf neig toch altijd naar een wat leesbaardere stijl ook bij deze opdrachten. Vind het ook fijner als ik later iets moet refactoren voor deel 2 of zo als ik nog snel begrijp wat ik heb gedaan
Mijn neighbors functie heb ik niet in een fold geschreven, maar gewoon echt recursief in termen van zichzelf, en deze keer ook netjes staartrecursief gemaakt, de fold versie kwam hier niet zo direct bij mij naar boven, alhoewel ik nu wel zie hoe ik hem zou maken, dat lijkt alsnog niks op die Kotlin code
Het is niet recursief hoor. Ik 'loop' in de fold voor elke extra dimensie over alle punten heen, en vervang elk punt voor punt + -1, punt + 0 en punt + 1.ThoNohT schreef op donderdag 17 december 2020 @ 12:15:
Ik geloof je graag, aan de naam zie ik ook dat je neighbors gaat aanmaken. Maar waar het recursief is zie ik niet. Oh wacht, dat zit natuurlijk in de fold verstopt. Nouja, ik zou er vast uitkomen op den duur, als ik heb uitgezocht wat alle constructies doen.
De code is voor mij leesbaar, maar dat komt denk ik ook omdat ik zelf die oplossing bedacht heb. Maar heb vooral wel even na moeten denken over hoe ik die 'neighbors' functie voor meer dimensies kon generaliseren. Toen ik dat eenmaal bedacht had, volgde die code vanzelf.Ik zelf neig toch altijd naar een wat leesbaardere stijl ook bij deze opdrachten. Vind het ook fijner als ik later iets moet refactoren voor deel 2 of zo als ik nog snel begrijp wat ik heb gedaanAch, het feit dat ik de taal nog nooit eerder heb gezien helpt natuurlijk niet.
Maar als je niet de methode kent (zoals ik al zei; het is niet recusries) en/of niet erg ervaren bent dan geloof ik wel dat die code slecht leesbaar is. Ik heb ook wel eens 'productie' code 'makkelijker' (/langer) gemaakt omdat collega's het niet konden volgen.
In productie maak ik code altijd langer, want ik ben zelf de collega ook die het na een jaar ook nog moet begrijpen.
Mee eens dat het voorbeeld van dag 17 kut is. Ik zat me er ook over te verwonderen terwijl m'n code al correct was.
Bij deel 1 had ik gekozen om de actieve cubes in een set te stoppen (code) i.p.v. een 3D array van booleans, omdat ik verwacht had dat je voor deel 2 duizend of zo iteraties vooruit zou moeten denken, en de set-representatie schaalt beter als je er van uit gaat dat het grootste deel van de ruimte leeg blijft.
Maar het probleem bleek een andere richting op te gaan, dus achteraf gezien is mijn code misschien niet optimaal. Ik vermoed dat de multidimensionale array van booleans efficiënter is want
Bij deel 1 had ik gekozen om de actieve cubes in een set te stoppen (code) i.p.v. een 3D array van booleans, omdat ik verwacht had dat je voor deel 2 duizend of zo iteraties vooruit zou moeten denken, en de set-representatie schaalt beter als je er van uit gaat dat het grootste deel van de ruimte leeg blijft.
Maar het probleem bleek een andere richting op te gaan, dus achteraf gezien is mijn code misschien niet optimaal. Ik vermoed dat de multidimensionale array van booleans efficiënter is want
spoiler:
als je grid H x W als afmetingen heeft, en je wil N iteraties vooruit rekenen, dan heb je hooguit een array van grootte (H + 2×N, W + 2×N) nodig. Dus voor dit concrete probleem heb je 8 + 2×6 = 20 per dimensie, ofwel een array van 204 = 160,000 elementen nodig.
Fold is vaak zelf recursief gedefinieerd, maar met staartrecursie heel eenvoudig gewoon weer als een loopje te definiëren. Maar ik dacht dat je zelf ergens recursief had genoemd, en daarom was ik naar iets recursiefs aan het zoeken, en fold was het enige wat ik kon vinden.Hydra schreef op donderdag 17 december 2020 @ 12:23:
[...]
Het is niet recursief hoor. Ik 'loop' in de fold voor elke extra dimensie over alle punten heen, en vervang elk punt voor punt + -1, punt + 0 en punt + 1.
Soultaker schreef op donderdag 17 december 2020 @ 13:01:
spoiler:als je grid H x W als afmetingen heeft, en je wil N iteraties vooruit rekenen, dan heb je hooguit een array van grootte (H + 2×N, W + 2×N) nodig. Dus voor dit concrete probleem heb je 8 + 2×6 = 20 per dimensie, ofwel een array van 204 = 160,000 elementen nodig.
spoiler:
Ik zou niet voor een multidimensionale array gaan hier. Elke stap kan hij in een of meerdere dimensies groter worden, en je hebt dan ook zo'n sparse array. Ik heb gewoon een set met coordinaten, en ik kijk bij neighbors gewoon per stuk of die coordinaten in de set voorkomen. Nieuwe elementen kunnen ook alleen ontstaan als neighbors van bestaande coordinaten, dus check deze allemaal om te kijken of er ergens nieuwe bijkomen.
Maar ik moet bekennen, mijn implementatie is niet de snelste. Met 11 seconden op zich nog wel te doen.
Maar ik moet bekennen, mijn implementatie is niet de snelste. Met 11 seconden op zich nog wel te doen.
[ Voor 46% gewijzigd door ThoNohT op 17-12-2020 13:28 ]
De set representatie schaalt fantastisch, maar als ik mijn oplossing (sets) vergelijk met die van een collega (gegoochel met arrays), is zijn oplossing zonder enige moeite toch sneller. Het opzoeken van items in een set is niet schrikbarend langzaam, maar vergeleken met een simpele array lookup ontzettend traag.Soultaker schreef op donderdag 17 december 2020 @ 13:01:
Mee eens dat het voorbeeld van dag 17 kut is. Ik zat me er ook over te verwonderen terwijl m'n code al correct was.
Hoezo? Er is niks recursiefs aan hoorThoNohT schreef op donderdag 17 december 2020 @ 13:21:
Fold is vaak zelf recursief gedefinieerd
Dat is iteraties gewoon:
code:
1
2
3
4
5
| a = 0 for (v in values) { a = a + v } return a |
Een fold is dus niks anders dan een start waarde (accumulator, a) en dan een functie die als input de accumulator en een waarde in de lijst heeft, en als uitput weer een accumulator.
Wat is 'ontzettend traag' dan? Part 2 van vandaag doet er bij mij 168ms over, en die gebruikt sets.Emiel L schreef op donderdag 17 december 2020 @ 13:58:
De set representatie schaalt fantastisch, maar als ik mijn oplossing (sets) vergelijk met die van een collega (gegoochel met arrays), is zijn oplossing zonder enige moeite toch sneller. Het opzoeken van items in een set is niet schrikbarend langzaam, maar vergeleken met een simpele array lookup ontzettend traag.
Met sets heb je vooral het voordeel dat de performance niet beroerd is, terwijl je niet meer hoeft na te denken over hoe groot de array moet worden. Mijn oplossing is dan weet niet echt snel (3 seconden voor deel 2 op mijn werkpc, dus op een moderne pc zou dat 1.5 seconde kunnen zijn).
Wat er overigens aan te optimaliseren valt is dat de 'wereld' spiegelsymmetrisch is over de z-as (en in deel 2 waarschijnlijk ook de w-as, maar dat heb ik niet in detail bekeken.
Wat er overigens aan te optimaliseren valt is dat de 'wereld' spiegelsymmetrisch is over de z-as (en in deel 2 waarschijnlijk ook de w-as, maar dat heb ik niet in detail bekeken.
In principe is een fold gewoon tail recursive. Recursieve en iteratieve oplossingen zijn echter altijd naar elkaar om te schrijven, maar de definitie van een fold in een functionele programmeertaal zal eerder tail recursive dan iteratief zijn.Hydra schreef op donderdag 17 december 2020 @ 14:07:
[...]
Hoezo? Er is niks recursiefs aan hoor. Het is gewoon iteratief iets met een accumulator doen. Een voorbeeldje van alles optellen via fold: values.fold(0) { a, b -> a + b }
Dat is iteraties gewoon:
code:
1 2 3 4 5 a = 0 for (v in values) { a = a + v } return a
Een fold is dus niks anders dan een start waarde (accumulator, a) en dan een functie die als input de accumulator en een waarde in de lijst heeft, en als uitput weer een accumulator.
Het duurde even voordat ik het voorbeeld goed begreep. Toen het kwartje eenmaal viel was het een eitje.
Ik had 't bijna opgegeven omdat ik het voorbeeld niet begreep... ik dacht dat ik wat miste, maar kon het niet verklaren...sylvesterrr schreef op donderdag 17 december 2020 @ 14:19:
Het duurde even voordat ik het voorbeeld goed begreep. Toen het kwartje eenmaal viel was het een eitje.
Uiteindelijk vandaag een factor 100 sneller gemaakt door wat data-optimalizatie (vector4 gebruiken ipv multidimensionele array) en daarmee voor het eerst GLM gebruikt. Zelf een kale vec4 maken moest ik zoveel extra voor doen om ze te gebruiken in unordered_map en unordered_set dat ik er wat simpel van werd.
Gek genoeg is mijn dag 15 zonder codewijzigingen in ene 20% langzamer als voorgaande dagen na het installeren van GLM (of iets anders), go figure.
Code: https://bitbucket.org/eth...src/master/2020/day17.cpp
Gek genoeg is mijn dag 15 zonder codewijzigingen in ene 20% langzamer als voorgaande dagen na het installeren van GLM (of iets anders), go figure.
Code: https://bitbucket.org/eth...src/master/2020/day17.cpp
Raar, ik heb een char[][][][] gemaakt en pre-poplated for de hele mogelijke search-space (steps * 2 + initial size) en deel 2 runt in 1,5s ongeveer hier?Ethikka schreef op donderdag 17 december 2020 @ 14:55:
Uiteindelijk vandaag een factor 100 sneller gemaakt door wat data-optimalizatie (vector4 gebruiken ipv multidimensionele array) en daarmee voor het eerst GLM gebruikt. Zelf een kale vec4 maken moest ik zoveel extra voor doen om ze te gebruiken in unordered_map en unordered_set dat ik er wat simpel van werd.
...
Ik zei ook niet dat hij recursief is, alleen dat hij vaak recursief is gedefinieerdHydra schreef op donderdag 17 december 2020 @ 14:07:
[...]
Hoezo? Er is niks recursiefs aan hoor. Het is gewoon iteratief iets met een accumulator doen. Een voorbeeldje van alles optellen via fold: values.fold(0) { a, b -> a + b }
Hier voor het gemak de recursieve definitie in F# smaak:
code:
En die kan ik dus gebruiken als 1
2
3
4
| let rec fold f acc list = match list with | [] -> acc | x :: xs -> fold f (f acc x) xs |
code:
Het mooie aan deze definitie is dat hij zelf staartrecursief is, en dus mooi naar een loopje gecompiled wordt.1
| fold (+) 0 [1 ; 2 ; 3] => 6 |
Dus als ik niet precies weet hoe ik optellen in een loopje moet schrijven, dan krijg ik deze recursieve functie:
code:
1
2
3
4
| let rec addList list = match list with | [] -> 0 | x :: xs -> x + addList xs |
Deze code is recursief, niet staartrecursief en daardoor dus mogelijk problematisch. Definieer hem daarna in fold (zoals hierboven) en ik heb hem heel gemakkelijk staartrecursief en makkelijker leesbaar gemaakt. Natuurlijk is + een veels te makkelijk voorbeeld, maar voor ingewikkeldere folds kan het wel degelijk zo werken.
Dit alles om uit te leggen waarom ik naar recursie aan het zoeken was
spoiler:
Detail: De echte implementatie van fold in F# is met een loop
Maargoed, hier werken ze met mutable state, waarschijnlijk omdat dat gewoon sneller is, en dit is dus niet echt in de sfeer van functioneel programmeren.
Bonus: Even gezocht bij andere talen. In Elm is hij wel recursief geimplementeerd.
Bonus: Even gezocht bij andere talen. In Elm is hij wel recursief geimplementeerd.
[ Voor 12% gewijzigd door ThoNohT op 17-12-2020 16:40 ]
Nou volgens mij gaan we een beetje in cirkels:ThoNohT schreef op donderdag 17 december 2020 @ 15:58:
Ik zei ook niet dat hij recursief is, alleen dat hij vaak recursief is gedefinieerd
Dus als het neerkomt op de definitie van "is" versus "is gedefinieerd als" tja; prima. Ik gebruik die termen anders. Je hoeft me in ieder geval recursie niet uit te gaan leggen.ThoNohT schreef op donderdag 17 december 2020 @ 12:15:
Ik geloof je graag, aan de naam zie ik ook dat je neighbors gaat aanmaken. Maar waar het recursief is zie ik niet. Oh wacht, dat zit natuurlijk in de fold verstopt.
[ Voor 4% gewijzigd door Hydra op 17-12-2020 17:13 ]
Haha, het begon allemaal omdat ik het woord recursief in jouw post dacht te lezen, bleek daar niet te staan. Ik wees daarna de enige plek aan waar ik het me kon voorstellen. Maar achteraf dus niet belangrijk, want het stond er niet, dus had er ook niet naar hoeven zoeken.Hydra schreef op donderdag 17 december 2020 @ 17:12:
Dus als het neerkomt op de definitie van "is" versus "is gedefinieerd als" tja; prima. Ik gebruik die termen anders. Je hoeft me in ieder geval recursie niet uit te gaan leggen.
De hele discussie daarna sloeg in mijn ogen alleen nog op of fold recursief is of niet. Sorry als ik wat teveel van stapel liep. het is nou eenmaal interessante materie

Dat zeker!
Java:
1
2
3
4
| tailrec fun <A, T> Collection<T>.foldTailRec(acc: A, f: (A, T) -> A): A { if (isEmpty()) return acc return drop(1).foldTailRec(f(acc, first()), f) } |
Dit is een generieke tailrec kopie van de 'gewone' .fold (lang leve extension functions). Ik denk dat het afhankelijk ook is van de onderliggende runtime. Kotlin compileert gewoon naar bytecode en de JVM heeft geen notie van tail recursion. Dus dit is gewoon syntactic sugar van de Kotlin compiler.
Dricus schreef op donderdag 17 december 2020 @ 09:03:
Zo, even mijn spuuglelijke code delen (zodat @Varienaja weet dat hij zich nergens voor hoeft te schamen).
Reynouts schreef op donderdag 17 december 2020 @ 10:12:
Jammer, het is juist leuk en interessant om te zien waar je mee komt in eerste instantie!
Ok dan, kijk en huiver >klik<:
Ik vind dat je sowieso dit topic gewonnen hebt.
Na deze hele discussie kon het toch niet meer maken om mijn Neighbors functie niet naar een fold om te schrijven
Vandaag had ik niet echt tijd, dus net nog even snel gedaan. Part2 wel op de quick en dirty manier gedaan, misschien van het weekend nog even kijken om het wat netter op te lossen:
https://github.com/rverst.../blob/main/Y2020/Day17.cs
https://github.com/rverst.../blob/main/Y2020/Day17.cs
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Toch nog een klein beetje gerefactored zodat ieder geval de meeste duplicaat code weg is, het kan nog wel wat mooier door het helemaal generiek te maken, maar dat lukt niet zo makkelijk met deze manier met tuples.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Dag 17 in Rust met behulp van const generics: https://github.com/arjand...ob/main/day17/src/main.rs .
Komt er eigenlijk op neer dat het type afhankelijk is van het aantal dimensies. Niet de meest performant oplossing, maar wel leuk concept imo.
Komt er eigenlijk op neer dat het type afhankelijk is van het aantal dimensies. Niet de meest performant oplossing, maar wel leuk concept imo.
Zojuist Dag 16 ook afgerond. Stond nog open na tijdgebrek gisteren. Nog niet helemaal happy over de opzet, maar hij doet zijn dingetje. Ik heb soms toch te weinig kennis om goed te bepalen of ik nu een List of Array of Dict of struct (of combi van) moet nemen.
Vandaag was een van de dagen dat ik part 2 echt super snel heb opgelost. Part 2 was niet meer dan overal even de dimensie bij pasten.
https://github.com/jelkna...ode%202020/Day17/Day17.cs
https://github.com/jelkna...ode%202020/Day17/Day17.cs
Day 17 gerefactored. Wat in vergelijking met iets als dit nog altijd een monster is.
Je zou zeggen dat const voor een verbeterde binary zou zorgen toch die sneller is? Of wat is anders voordeel van const?MrHaas schreef op donderdag 17 december 2020 @ 20:10:
Dag 17 in Rust met behulp van const generics: https://github.com/arjand...ob/main/day17/src/main.rs .
Pfft, JavaScript is geen fijne taal om dit te doen. Veel te veel tijd gestoken in het dynamisch uitbreiden van de array's
Zelf houd ik me niet bezig met de performance maar heeft iemand het nog zo geoptimaliseerd:
Zelf houd ik me niet bezig met de performance maar heeft iemand het nog zo geoptimaliseerd:
spoiler:
Omdat je 2D begint zal de volgende dimensie symmetrisch zijn: bij deel 1 zal het vlak van z=-1 altijd gelijk zijn aan het vlak met z=+1. Zodoende hoef je maar de helft (+1) uit te rekenen.
In deel twee kan het waarschijnlijk nog meer schelen.
In deel twee kan het waarschijnlijk nog meer schelen.
Mijn code in C#
https://pastebin.com/KQ99PbH5
Wel grappig vandaag, alles werkte ook in 1 keer. Nog beetje weten te optimaliseren en uiteindelijk van 2.5sec naar 450ms gegaan. Nog een laatste optimalisatie bracht dat naar 385ms.
https://pastebin.com/KQ99PbH5
Wel grappig vandaag, alles werkte ook in 1 keer. Nog beetje weten te optimaliseren en uiteindelijk van 2.5sec naar 450ms gegaan. Nog een laatste optimalisatie bracht dat naar 385ms.
spoiler:
Beste optimalisatie kwam van alleen de cubes opslaan die active waren en zijn buren. Verder het volledig uitschrijven van de neighbours generatie scheel ook weer 65ms.
Oh.. mijn.. God..DRaakje schreef op donderdag 17 december 2020 @ 22:00:
Beste optimalisatie kwam van alleen de cubes opslaan die active waren en zijn buren. Verder het volledig uitschrijven van de neighbours generatie scheel ook weer 65ms.

Ik dacht dat er compilers waren die loop-unrolling toepasten, zodat je niet zelf dit soort gekkigheid moet gaan doen.
Ik heb er zelf in TypeScript ff op zitten vloeken voor het dynamisch uit te breiden, tot ik yield ging gebruiken. Maakte het veel eenvoudiger om alle neighbours te genereren.joppybt schreef op donderdag 17 december 2020 @ 22:00:
Pfft, JavaScript is geen fijne taal om dit te doen. Veel te veel tijd gestoken in het dynamisch uitbreiden van de array's
Without nipples, boobs are pointless - 365 project - In mijn hoofd is het alle dagen Kerstmis - What type of bees make milk? Boobies! - What type of bees are scary? BoooOOOOOooobeees! - Cactusliefhebster
Dat doet de C# compiler ook. Echter, in zijn oude code gebruikte hij yield return, en dat wordt altijd omgezet naar een state-machine. Als hij in plaats van yield return te gebruiken zelf de enumerator zou vullen via een loop, zou de compiler dit gewoon optimaliseren.Varienaja schreef op donderdag 17 december 2020 @ 22:17:
[...]
Oh.. mijn.. God..![]()
![]()
Ik dacht dat er compilers waren die loop-unrolling toepasten, zodat je niet zelf dit soort gekkigheid moet gaan doen.
Wat op zich wel grappig is. Ik hield een lijst bij met welke cubes ik al gecontroleerd had tijdens een cycle. Als ik deze lijst schrap en gewoon alle cubes elke keer weer check ga ik van bijna 7 seconden naar 1 seconde voor het tweede deel.
You don't have to be crazy to do this job, but it helps ....
Grmbl.. alle voorbeelden goed. Uitkomst onderdeel A fout. Maar alle steekproeven die ik neem zijn goed. BAH!
...welke flapdrol typt daar dan ook int in plaats van long...
[ Voor 26% gewijzigd door Varienaja op 18-12-2020 07:09 ]
Ondertussen gebruik ik in AOC eigenlijk dat hele int type niet meerVarienaja schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 06:59:
Grmbl.. alle voorbeelden goed. Uitkomst onderdeel A fout. Maar alle steekproeven die ik neem zijn goed. BAH!
Int32 overflow is toch met stip de meest voorkomende AOC bug, vermoed ik

Bij mij ook alle voorbeelden goed, eindresultaat niet, resultaat is te hoog (en heb er aan gedacht overal long te gebruiken, dat is het dus niet
)

Vandaag was leuk! Dat is geleden van op unief dat ik nog eens met zo'n algoritmes bezig was.
Mijn oplossing in TypeScript
spoiler:
Oh Dijkstra, we meet again old friend
Mijn oplossing in TypeScript
Without nipples, boobs are pointless - 365 project - In mijn hoofd is het alle dagen Kerstmis - What type of bees make milk? Boobies! - What type of bees are scary? BoooOOOOOooobeees! - Cactusliefhebster
Ja.. ik dus ook niet. Maar ik heb het toch per ongeluk zelf ingetypt denk ik...Dido schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 07:49:
Ondertussen gebruik ik in AOC eigenlijk dat hele int type niet meer
Anyway.. ik moet weer eens nakijken hoe je een parser schrijft. Daar heb ik nog heel wat op te schonen vanavond. Nu moet ik eerst "echt" werk gaan doen.
[ Voor 3% gewijzigd door Varienaja op 18-12-2020 08:30 ]
Dag 18 in Matlab: https://pastebin.com/kR6wFpgb
Niet erg efficient, maar het werkt.
Niet erg efficient, maar het werkt.
day_18 was goed te doen. 1e sterretje van de dag is binnen 
deel 2 moet ik nog refactoren, maar dat moet in een kwartier te doen zijn. jammer dat ik die nu even niet heb.
Had ik wel kunnen hebben als ik geen 20 min had gespendeerd aan mijn parser overbodig complex te maken..
deel 2 moet ik nog refactoren, maar dat moet in een kwartier te doen zijn. jammer dat ik die nu even niet heb.
Had ik wel kunnen hebben als ik geen 20 min had gespendeerd aan mijn parser overbodig complex te maken..
spoiler:
hint: er zijn geen waardes hoger dan 9 in de input file
[ Voor 8% gewijzigd door heuveltje op 18-12-2020 09:10 ]
Behoorlijk stuk gelopen op part 2 dag 14. Maar ik heb hem gisteren toch opgelost, bleek uit eindelijk toch niet zo heel moeilijk. Wel een tijd bezig geweest met debuggen van me code.
Na vandaag vakantie dus is kijken of ik nog een inhaal sprintje kan doen
Na vandaag vakantie dus is kijken of ik nog een inhaal sprintje kan doen
At dawn on the fifth day look to the east
Tssssssk, zeventien dagen alles met regular expressions gedaan, komen ze ineens met een non-regular language op de proppen
Ik dacht dat het een makkie zou zijn met parser combinators. Dat is ook zo, alleen ik ben echt wat roestiger dan gehoopt
Anyway, even ploeteren en hij deed het. Deel twee wel vreselijk opgelost, maar alleen het resultaat telt toch?

Ik dacht dat het een makkie zou zijn met parser combinators. Dat is ook zo, alleen ik ben echt wat roestiger dan gehoopt

Anyway, even ploeteren en hij deed het. Deel twee wel vreselijk opgelost, maar alleen het resultaat telt toch?
spoiler:
Ik maakte bij deel 1 geen tree met binary operations, maar een lijst met een eerste operand, en dan tuples van operatie en volgende operand; dat matcht immers precies met links-naar-rechts evaluatie.
Bij deel twee kom je dan in de knoop, maar je kan ook door de lijst recursen en twee operators vooruit kijken en als je een * met daarna een + ziet, eerst de + uitvoeren.
Bij deel twee kom je dan in de knoop, maar je kan ook door de lijst recursen en twee operators vooruit kijken en als je een * met daarna een + ziet, eerst de + uitvoeren.
Oplossing in Swift: https://github.com/emielatsgt/aoc2020/tree/main/18
Op zich redelijk makkelijke opdracht maar wel bewerkelijk. Voor deel 2 was ik al bang dat dit zou gebeuren, dus ik mocht m'n
Uiteindelijk ook niet heel ingewikkeld... ik
Op zich redelijk makkelijke opdracht maar wel bewerkelijk. Voor deel 2 was ik al bang dat dit zou gebeuren, dus ik mocht m'n
spoiler:
oplossing van deel 1 mooi refactoren. stack based
Uiteindelijk ook niet heel ingewikkeld... ik
spoiler:
, daarna parse nu naar een lijst van onderdelen van de expressie
spoiler:
om vervolgens isoleer ik de sub-expressies
spoiler:
. Je houdt dan een daar doorheen te lopen en eerst de sub-expressies op te lossen
spoiler:
waarna de oplossing zich snel laat vinden.
simpele expressie met alleen nog + en * over
Okee, ik heb hulp nodig.
Heb een stackbased oplossing gedaan en alle voorbeelden passen voor Part 1 en Part 2.
Part 1 heb ik goed, maar voor Part 2 is mijn antwoord te laag? Voor alles gebruik ik Long.
Zie ik iets over het hoofd?
https://github.com/rj-cod...rjcoding/aoc2020/Day18.kt
Heb een stackbased oplossing gedaan en alle voorbeelden passen voor Part 1 en Part 2.
Part 1 heb ik goed, maar voor Part 2 is mijn antwoord te laag? Voor alles gebruik ik Long.
Zie ik iets over het hoofd?
https://github.com/rj-cod...rjcoding/aoc2020/Day18.kt
[ Voor 4% gewijzigd door armageddon_2k1 op 18-12-2020 11:18 ]
Lol!
spoiler:
Vanaf de wikipedia page shunting yard geimplementeerd voor deel 1, dat werkte niet lekker, dus maar overboord gegooid en gewoon recursief geparsed. Deel 2: operator precedence doet er toch toe. Oops!
Ach ja, ben ook nog maar een halve ochtend bezig...
Ach ja, ben ook nog maar een halve ochtend bezig...
18 in php.
spoiler:
Kon geen zin krijgen om een hele parser te schrijven met precedence en alles, dus ben gewoon gegaan voor een regex replace, waarbij de expression steeds verder vereenvoudigd word totdat er nog maar 1 getal over is.
40D | 8 | 50 | 100 | 300
Vandaag vond ik wel leuk om te doen. Ik ben een beetje aan het hobbyen in Python maar niet echt een programeur. Tot noch toe lukt het me nog steeds om de tot de juiste antwoorden te komen, zij het wellicht niet op de meest optimale manier. Dat vind ik ook het mooie aan AoC; in principe kan iedereen die wat affiniteit heeft met progremeren al wel een heel eind komen met wat if-statements en for / while loopjes. Sommige codes die hier worden gedeeld snap ik dan ook (nog) geen hout van.
Mijn code in Python vor dag 18.
Mijn code in Python vor dag 18.
Vandaag had ik al het idee dat ik mijn oplossing voor deel 1 niet in deel 2 kon gebruiken, maar bij advent of code probeer ik niet al te veel aannames te doen bij implementatie.
Het was dat ik niet meer uit mijn hoofd wist hoe
https://github.com/rverst.../blob/main/Y2020/Day18.cs
Bij deel 2 maakte ik eerst nog de fout door alsnog de * de hogere precedence te geven
Het was dat ik niet meer uit mijn hoofd wist hoe
spoiler:
werkte dat ik het toch gewoon simpel opgelost heb. Deel 2 heb ik toch even snel gegoogled hoe dat ook alweer exact werkte en toch zo geimplementeerd. Toen deel 1 ook maar omgeschrevenShunting Yard
https://github.com/rverst.../blob/main/Y2020/Day18.cs
Bij deel 2 maakte ik eerst nog de fout door alsnog de * de hogere precedence te geven
[ Voor 8% gewijzigd door Woy op 21-12-2020 16:14 ]
Dag 18 in Kotlin
spoiler:
Gelukkig had ik m'n Shunting Yard implementatie gecommit voordat ik 'em weggooide! De reden dat 'ie niet werkte was omdat ik gewoon een kleine fout in de implementatie had zitten. Gelukkig was het een relatief kleine aanpassing.
Het is vrij smerige code, misschien dat ik 'em later nog eens aan ga passen. Voor nu prima
Wel erg blij dat ik in ieder geval zelf de goeie oplossingsrichting gekozen heb, hoewel ik er wel een paar keer naast zat.
Oh en ja; mijn shunting yard doet niks met haakjes
Het is vrij smerige code, misschien dat ik 'em later nog eens aan ga passen. Voor nu prima
Oh en ja; mijn shunting yard doet niks met haakjes
Dag 18 in Kotlin
Wel gehoord van Dijksta (pathfinding), maar niet van
spoiler:
Heb veel domme omwegen genomen en had gewoon het slimme moeten doen.
Eerst dacht ik een routine te maken die haakjes zet om de oorspronkelijke formule om de precedence op te lossen, maar dat was moeilijker dan ik dacht.
Daarna wilde ik alles in de evaluation functie oplossen, maar dat lukte alleen met de testinput en niet met de echte.
Daarna eigenlijk gewoon het logische gedaan en de subexpressies eruit gedestileerd, en recursief opgelost en de evaluation function vervangen om alleen rekening te houden met + en - en de hele haakjes routine eruit gesloopt.
Eerst dacht ik een routine te maken die haakjes zet om de oorspronkelijke formule om de precedence op te lossen, maar dat was moeilijker dan ik dacht.
Daarna wilde ik alles in de evaluation functie oplossen, maar dat lukte alleen met de testinput en niet met de echte.
Daarna eigenlijk gewoon het logische gedaan en de subexpressies eruit gedestileerd, en recursief opgelost en de evaluation function vervangen om alleen rekening te houden met + en - en de hele haakjes routine eruit gesloopt.
Wel gehoord van Dijksta (pathfinding), maar niet van
spoiler:
. Weer wat leesvoer dus. Volgens mij heb ik een basic versie zelf daarvan bedacht dan Shunting Yard
[ Voor 10% gewijzigd door armageddon_2k1 op 18-12-2020 12:05 ]