Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andr01d
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-11-2022
Hi Tweakers!

Ik ben bezig een game PC samen te stellen. De volgende onderdelen liggen al vast:Vervolgens wil ik toevoegen:Mijn eerste idee was om de CPU te koelen met een Scythe Fuma 2, omdat die koeler goede prestaties levert, en hij schijnt ook bruikbaar te zijn als je eventueel de glazen zijkant van de NR200 wil gebruiken (YouTube: Cooler Master NR200 Large Air Coolers)

Maar nu las ik meerdere verslagen dat dat niet past omdat de heatpipes van de Fuma 2 dan in de weg zitten van de IO Shroud. (https://www.reddit.com/r/..._compatible_with_msi_meg/ https://www.reddit.com/r/...ix_and_scythe_fuma_2_are/)

Het Plan B is om dan de volgende combinatie te maken:Er zijn wel meerdere verslagen dat de Mugen 5 in de NR200 zou passen:Dat RAM zou net onder de fan moeten passen, en die fan past ook naast de IO Shroud van het moederbord.

Mijn vragen:
  1. Klopt het dat als ik niet ga overklokken dit een prima koeloplossing is?
  2. Zie ik nog wat over het hoofd? Gaat dit passen in de NR200?
  3. Heeft iemand ervaring met een Z490 in de NR200? (en hoe heb je de koeling dan gedaan?)
Andere relevante links voor als iemand hetzelfde wil proberen:

[ Voor 10% gewijzigd door Andr01d op 29-11-2020 16:04 . Reden: voeding toegevoegd ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:15
je cpu koeler mag max 153 mm zijn in deze behuizing - hij is 154.5 mm, dus dat wordt OF met een hamer , of een andere CPU koeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andr01d
99ruud99 schreef op zondag 29 november 2020 @ 15:44:
dat wordt OF met een hamer , of een andere CPU koeler.
Hi Ruud, bedankt!

Het schijnt dus dat de officiële specs iets krapper zijn dan wat er daadwerkelijk in de case past. Er zijn mensen die succesvol de Mugen 5 gebruikt hebben (ik heb links aan de eerste post toegevoegd).

Maar dit is precies de reden dat ik mijn vraag hier heb gesteld, ik hoop dat er mensen ervaringen met een vergelijkbare setup kunnen delen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjenk
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-06 17:02
Hoi @Andr01d Ik zit momenteel met een soortgelijke vraag en ben ook van plan om de Scythe Mugen 5 te gebruiken in mijn NR200p build. Heb je toevallig al een keuze kunnen maken? Voor zover ik heb vernomen van de Machines & More videos op youtube en Reddit is het de enige die goed werkt met de glazen zijkant.

Dit zijn de onderdelen die ik momenteel al heb, alleen de CPU koeler is nog nodig:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 5900X Boxed€ 604,40€ 604,40
1MoederbordenGigabyte Aorus B550I PRO AX€ 163,90€ 163,90
1VideokaartenNvidia GeForce RTX 3060 Ti€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenCooler Master MasterBox NR200P Zwart€ 93,18€ 93,18
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C18D-32GVK€ 138,61€ 138,61
1VoedingenCorsair SF600 (2018)€ 125,69€ 125,69
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 105,-€ 105,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.230,78

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

pricewatch: Scythe Kotetsu Mark II is ook een prima koeler, en ietsje lager dan Mugen. @sjenk

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjenk
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-06 17:02
@Hackus Bedankt! Hoe verhoud die zich tot de Mugen 5? Ik neem aan dat ze beide wel in de NR200p gaan passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

sjenk schreef op donderdag 3 december 2020 @ 16:08:
[...]

@Hackus Bedankt! Hoe verhoud die zich tot de Mugen 5? Ik neem aan dat ze beide wel in de NR200p gaan passen.
iets minder dan pricewatch: Scythe Mugen 5 Rev. B die past in NR200 TS heeft een wens voor CPU met 125W TDP die verbruikt iets meer Watt dan de R5900X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShaiNe
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-06 22:11
99ruud99 schreef op zondag 29 november 2020 @ 15:44:
je cpu koeler mag max 153 mm zijn in deze behuizing - hij is 154.5 mm, dus dat wordt OF met een hamer , of een andere CPU koeler.
Dat klopt niet helemaal. Als je het glazen zijpaneel gebruikt is de maximale hoogte 153 mm, maar als je het gewone zijpaneel gebruikt is dat 155 mm. Je krijgt beide panelen meegeleverd bij de NR200P (ik heb de kast zelf).
Een Scythe Mugen 5 zou dus net moeten passen. Die is 154,5 mm, dat is maar een halve millimeter minder dan toegelaten, maar ik ben er vrij zeker van dat het gewoon past. Zeker als je weet dat fabrikanten voor alle zekerheid een paar milimeter marge rekenen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Andr01d
Ik heb ondertussen de PC in elkaar zitten, en het past inderdaad net.

Ik heb de glazen zijkant nog niet geprobeerd, maar dat kan ik wel even doen voor je @sjenk :)

Kabelmanagement was een beetje gepriegel, maar ben zeer tevreden.

Ik heb de PSU uiteindelijk aan de vóórkant gemonteerd, anders zat deze vrijwel tegen de CPU koeler aan (met daartussen nog de power cables geperst)

Op builds YouTube doen ze de PSU wel aan de zijkant, maar zij hebben denk ik fancy kabels die makkelijker weg te werken zijn.

Een paar fotos:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d7EH15oCiq5vH92WX0ROr63kbDk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ewgn6JNWgVEY1s7GhmieEln9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0JJ6OvJHP8NumE7lSu_qWAJCLbw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aJpJrehlkMaQ11vhYhnwTTKI.jpg?f=fotoalbum_large

Op deze foto heb ik nog de kabeltjes van de fans op de CPU koeler dóór die metalen clipjes heen gehaald, maar daarmee paste de zijkant er net niet op, dus ik heb die kabeltjes uiteindelijk anders gelegd.

@sjenk het gaat net. Volgens mij raken wel de puntjes van de heatpipe het glas aan. Met zo'n volgepropte kast is er ook weinig te zien aan de binnenkant, maar op zijn minst kun je nu "GEFORCE RTX" lezen, ook belangrijk 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jl_i8T8urBEvv_exvJDcA_6IJSg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W4d2omoiOdXzM3NRNlPdsBhv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door Andr01d op 21-12-2020 09:47 . Reden: plaatje toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avalon123
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 05-06 16:45
Hoi Andr01d,

Knap hoor! Ik ben hier ook een pc aan het samenstellen en zo'n mini itx kast lijkt me toch ook leuk. Wat ik me afvraag is hoe de aansluiting van die voeding werkt als die vooraan in je case zit? Hoe zet je die dan aan of uit? Zit er een verlengkabel bij de case? Ik begrijp het niet :-)

Thanks,
Peter

[ Voor 20% gewijzigd door avalon123 op 22-12-2020 15:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andr01d
avalon123 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 15:12:
Zit er een verlengkabel bij de case? Ik begrijp het niet :-)

Thanks,
Peter
Er zit inderdaad een verlengkabel bij de case, en de case heeft een “ingebouwde” aansluiting aan de achterkant (van waaruit dus die verlengkabel loopt).

Bij deze case is echt aan alles gedacht!

(Je kan alleen niet de voeding uitschakelen zonder de kast open te maken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris P.
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18-01 18:08
Andr01d schreef op maandag 21 december 2020 @ 09:40:
....

Ik heb de PSU uiteindelijk aan de vóórkant gemonteerd, anders zat deze vrijwel tegen de CPU koeler aan (met daartussen nog de power cables geperst)

Op builds YouTube doen ze de PSU wel aan de zijkant, maar zij hebben denk ik fancy kabels die makkelijker weg te werken zijn.

....
Misschien dat ik er naast zit maar heb het idee dat je de CPU cooler achterstevoren erop hebt zitten waardoor deze zo ver naar voren komt. Zo te zien heb je nog een hoop ruimte tussen de CPU cooler en de achterkant van je kast. Als je de cooler omdraait zou dat mooi aan moeten sluiten en heb je meer ruimte tussen cooler en PSU....

VW ID.4 1st Max (2020) Blue Dusk / VW ID.3 1st Max (2020) Glacier White

Pagina: 1