All-in one meetsysteem Elektriciteit, Gas, Water, PV.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeldm
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-05 17:29
Hi all,

Ik heb al wat rondgezocht en gelezen op het forum maar niet echt een antwoord gevonden dat mijn vraag volledig dekt. Ik kan wel vanalles vinden over de meting van PV opwekking, dat doe ik al en ook het uitlezen van slimme elektriciteitsmeters, maar over water en gas staat er al wat minder.

Ik zoek een all-in one oplossing, bestaand of DIY, om alle parameters op gebied van verbruik en opwekking te meten. In mijn geval van "domme" elektriciteit, gas en watermeters.

Iemand tips, ideeën, ervaringen?

Thnx!!

Roel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 09:13
Ik wou al bijna 'P1-poort' typen maar die gaat niet op.
Als de meetapparaten nog analoog zijn dan is de enige manier van aflezen met het oog.
Of je moet al iets fysiek verbinden aan de leidingen dat het digitaal afleest, maar maak slapende honden bij netbeheer niet wakker door te gaan hobbyen rond hun netwerk.

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-06 20:46
Je kunt een extra meters plaatsen om je elektraverbruik nauwkeuriger uit te lezen. Bijvoorbeeld een DIN kWH meter, of meters die met klemmen rondom aders werken.

Qua gas en water heb je minder keuze. Je kunt kijken of je met een oogje de gasmeter en watermeter uit kunt lezen. Soms zitten er reflectievakken op die uitleesbaar zijn, of monitoren door het volgen van een magnetisch veld.

Succes met je project!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:03

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik gebruik zelf Domoticz, die doet bij mij via de slimme meter het gas en de electra (PV nvt, ik heb geen zonnepanelen oid).
Water kan ook met domoticz: https://robothuis.nl/2020...oos-uitlezen-in-domoticz/
Ligt uiteraard een beetje aan je watermeter welke sensor je moet hebben. En losse stekkers die het verbruik meten op een stopcontact en in domoticz kunnen bestaan ook (Ik heb een TPlink HS110, moet ik er nog steds een keer in hangen).

Maar de hamvraag is denk ik welk platform je gebruikt voor opslag en uitlezen van de gegevens.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Je kunt altijd zelf nog een meter er tussenzetten die makkelijker uitleesbaar is. Maar water meten... tja... waarom? Het kost bijna niks en als het ergens lekt dan merk je dat normaliter nogal snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:21
kabeltjekabel schreef op woensdag 9 december 2020 @ 15:46:
Je kunt altijd zelf nog een meter er tussenzetten die makkelijker uitleesbaar is. Maar water meten... tja... waarom? Het kost bijna niks en als het ergens lekt dan merk je dat normaliter nogal snel.
Vertel dat aan mijn tante die een lekkage had in de (afgesloten) kruipruimte...

En tja, waarom zou je iets meten? Elektriciteit kost ook bijna niets en als het ergens lekt springt de aardlekschakelaar. :+ Meten doe je natuurlijk om inzicht te krijgen, en mogelijk iets te besparen. Misschien ontdek je wel hoe onmogelijk lang één van de gezinsleden onder de douche staat ofzo.

Ik meet het waterverbruik hier ook, met een pulsgever van de fabrikant van mijn watermeter, 2 schroefjes vastdraaien en je hebt een pulsuitgang. :) Zelf hobbyen met een optische of magneetsensor kan natuurlijk ook.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a20NTZT11YQvJ4FBhTkWvMH6ZiU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/z2wJzfwouZ5pKEqJPLgXJx83.jpg?f=user_large

Heb voor de zonnepanelen ook nog een kWh meter met een pulsuitgang, maar de rest haal ik uit de P1 poort (elektriciteitsverbruik en gas). Dus @roeldm heeft verder niet zoveel aan mijn oplossing denk ik...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Xander schreef op woensdag 9 december 2020 @ 16:03:
[...]

Vertel dat aan mijn tante die een lekkage had in de (afgesloten) kruipruimte...
Ja, dat is inderdaad het exotische geval dat het wel handig is.
Xander schreef op woensdag 9 december 2020 @ 16:03:
En tja, waarom zou je iets meten? Elektriciteit kost ook bijna niets en als het ergens lekt springt de aardlekschakelaar. :+
Koelkast die opeens 4x vaker draait doet geen ALS trippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:21
kabeltjekabel schreef op woensdag 9 december 2020 @ 16:16:
[...]

Koelkast die opeens 4x vaker draait doet geen ALS trippen.
Maar dan lekt er ook niets, dat is verbruik.

Een wasmachine die opeens 4x zoveel water verbruikt tijdens het spoelen merk je ook weinig van.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Mijn technische alternative EZ3 doet
- traploos een bijbehorend element aansturen op zonne energie.
- een kWh meter uitlezen via puls ingang
- een watermeter uitlezen via pulsingang (zelfde pulsgever als xander)
- druk en temperatuursensoren uitlezen via DL-Bus.
- dmv stroomklemmen, in en uit meten bij de hoofdschakelaar.

Uit te lezen via netwerk en een C.M.I.
Geen gas. Heb ik niet meer.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06:02
Goedkoop is het niet, maar cedel heeft volgens mij uitgebreide mogelijkheden. Ik zie in hun shop ook diverse gas en watermeters staan die op het oog geschikt lijken voor de analoge varianten.

https://webshop.cedel.nl/CEMM-plus-energieverbruiksmanager

Je hebt voor al die sensoren iig een cemm plus nodig. Je kunt ze eens een email sturen en vragen of het mogelijk is wat je wilt.

Zelf ga ik dit weekend m'n spullen ervan aansluiten (slimme meter en 2 groepen zonnepanelen).

[ Voor 6% gewijzigd door LA-384 op 10-12-2020 06:37 ]

Pagina: 1