Langzamer internet door lange kabel?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dlnkprs
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 08-03-2021
Hoi, mijn internetaansluiting zit in de meterkast, de meterkast zit buiten mijn woning. Het wifibereik in de woonkamer is daardoor niet sterk; te zwak. Ziggo bood daarvoor de oplossing een extra router in de woonkamer te plaatsen. Prima oplossing, maar betekent dat er een lange kabel vanuit de meterkast naar de woonkamer moet om daar de router te kunnen koppelen. Die kabel (cat6) gaat door de muren en komt in de woonkamer uit.

Deze kabel wil ik netjes wegwerken d.m.v. een inbouw wandcontactdoos. Deze heb ik gevonden: https://www.praxis.nl/ger...Cg0K2IMG_6SxoCeuYQAvD_BwE. Ik heb de kabel gestript en de kleuren op volgorde er in gedaan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SDqibTIj6cygxKchYYceFKRQpZg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k0nZlhHgPpKbwei8FbahGsEd.jpg?f=fotoalbum_large

Getekend ziet dat er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FcWc6Vq9QYTj9HI-F0AJwfCzbRw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BuOWSwnrZ9cF2gPrfsEiaeVt.jpg?f=fotoalbum_large

Volgens mij is dit de juiste manier. Toch haal ik maar 70mbps via deze kabel. Soms valt de wifi van de extra router in de woonkamer weg. Komt dat door de lengte, door de manier van strippen of speelt er iets anders? Ziggo monteur is geweest, heeft proberen snelheid te meten met zijn apparatuur maar kwam helemaal niks uit. Hij dacht dat de kleuren niet goed zaten, maar volgens mij wel. Direct via de router in de meterkast krijg ik 250mbps. Doe ik iets fout? Zijn er andere mogelijkheden?

Dank!

Beste antwoord (via dlnkprs op 08-12-2020 12:00)

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:17

FreakNL

Well do ya punk?

Als de kabel er al inligt kun je hem beter laten liggen, mits er geen breuk inzit.

Je alternatief is dan afmonteren op gewone UTP connectors ipv LSA. Zet er dus gewone UTP connectors op en test dan je snelheid.

In de meterkast is een normale UTP connector niet zo’n ramp (mits je overlengte hebt) en anders gebruik je een UTP koppelstuk.

In de woonkamer kun je hetgeen wat uit de muur komt ook afmonteren op een UTP connector en dan een WCD kopen waar een female-female UTP keystone inkan (wat eigenlijk ook een koppelstuk is);

https://www.allekabels.nl...76451/cat6a-keystone.html

Alleen nog ff bijpassende WCD zoeken. En je hebt wat meer ruimte achter je WCD nodig (in de wand-
inbouw-doos), maar gezien je foto moet dat lukken.

Deze pakt keystones, maar of die keystone die ik link past is me niet duidelijk;
https://www.allekabels.nl...hcpavKi9uYvBoC6CAQAvD_BwE

[ Voor 27% gewijzigd door FreakNL op 27-11-2020 20:18 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-06 15:55

job

Ik vermoed dat wat jij aangeschaft hebt voor adsl is, en niet voor internet/ethernet.

edit: bedoelde isdn

[ Voor 11% gewijzigd door job op 27-11-2020 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dlnkprs
Ik zie nu dat de inbouw wandcontactdoos cat5 is en de kabel cat6. Is dat het probleem? :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dlnkprs
job schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 16:53:
Ik vermoed dat wat jij aangeschaft hebt voor adsl is, en niet voor internet/ethernet.
Het is wel voor internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fietser1997
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18:37
Een aantal vragen:
- Hoe is de kabel aangesloten op de router?
- Weet je zeker dat het cat 6 is?
- Klopt de manier waarop je de kabel hebt aangesloten? zit er niet toevallig een kabel op de verkeerde connectie? 4 van de 8 kabels is namelijk genoeg voor 100mb/s zelfs met cat 5e wanneer de kabel korter is dan 50 m. Je zou kunnen met een kabel tester of met je pc of je full duplex kan activeren. Hierdoor weet je of alle 8 aders goed verbonden zijn.
-Wat is de lengte van de kabel

[ Voor 3% gewijzigd door fietser1997 op 27-11-2020 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Werkt je internet met de huidige bekabeling op beide aansluitingen (dus zowel als je de stekker rechts er in steek als links)? Zoja, dan is het niet voor internet.

[ Voor 12% gewijzigd door job op 27-11-2020 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dlnkprs
@fietser1997 direct vanuit wandcontactdoos op de router, zeker cat6 en naar mijn idee klopt de aansluiting wel. Kabel is ongeveer 25 meter. Kun je de aders testen met pc? Een tester heb ik (nog) niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dlnkprs
job schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 17:15:
[...]

Werkt je internet met de huidige bekabeling op beide aansluitingen (dus zowel als je de stekker rechts er in steek als links)? Zoja, dan is het niet voor internet.
Die werkt alleen links, dus dan is die voor internet neem ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:04
Ik vermoed dat je de kabel niet goed hebt aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

dlnkprs schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 17:22:
Die werkt alleen links, dus dan is die voor internet neem ik aan.
Stom had ik door moeten hebben gezien de markeringen 1a,1b & 2a,2b => Twee losse telefoonlijnen dus is er wel een scheiding tussen links en reachts. Dus dan heb je deze aangeschaft
https://www.kopp.eu/en/pr...es-2-separate-connectors/ Niet voor internet (netwerk) bedoeld. Je hebt er ook een waarbij beide aansluitingen parallel staan.

edit: Ik heb het ean vergeleken. Je hebt inderdaad bovenstaande aangeschaft.

Voor internet moet je (als je iets van dit merkt wilt) een andere aanschaffen.
zie: https://www.kopp.eu/en/pr...l-kopp-uae-cover-plates//

Bij de praxis heb je nog deze: https://www.praxis.nl/ger...cheiden-netwerken/5620897 Wellicht dat die wel werkt, maar ik betwijfel het.

Ik zeg, terugbrengen naar de winkel en ga opzoek naar een winkel die wel spul verkoopt voor data.
De handyman verkoopt bijvoorbeeld deze: https://www.handyman.nl/p...it-idc1000m-2/3921100008/
karwei: https://www.karwei.nl/ass...ig-8-polig-rj45/p/B547135

Let er dan wel even op wat je koopt. Sommig inbouwdozen sluit je aan met een lsa strook.
Dan moet je een lsa-tang gebruiken of de botte kant van een mesje.

[ Voor 74% gewijzigd door job op 27-11-2020 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fietser1997
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18:37
dlnkprs schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 17:22:
@fietser1997 direct vanuit wandcontactdoos op de router, zeker cat6 en naar mijn idee klopt de aansluiting wel. Kabel is ongeveer 25 meter. Kun je de aders testen met pc? Een tester heb ik (nog) niet.
Niet helemaal mogelijk maar, in Windows>apparaatbeheer>netwerkadapters bij netwerk adapters eigenschappen>geavanceerd> speed en duplex en dan op full duplex zetten als je geen verbinding krijgt dan is een van de aders niet goed

[ Voor 1% gewijzigd door fietser1997 op 27-11-2020 18:11 . Reden: iets verduidelijken ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dlnkprs
@job die ik heb is dus wel voor internet maar niet voor de snelheden die voor netwerken gelden? Vanwege cat5? Zou ik met deze ook kunnen? https://www.allekabels.nl...hKJGwt1iRnOhoCNqkQAvD_BwE. Die bouwmarkten hebben vaak niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dlnkprs
@fietser1997 ah, thanks. Heb het getest en internet werkt dan wel. Kom tot 93mbps. Dus ik vermoed dat de wandcontactdoos niet meer dan 100 aan kan ivm dat het een cat5 is. Een cat5e of cat6 proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Voor gigabit heb je minimaal Cat 5e nodig. Cat 5 geeft maximaal 100mbit. Dat je dat al niet eens haalt heeft misschien te maken met de constructie van dit ding. Ook niet gek als ze het ding verkopen als inbouwdoos voor telefonie, daar heb je veel minder last van instraling.

Die van allekabels is prima, maar wel een met een lsa strook.
Zonder punch-down tool (die gebruik je bij lsa) kan je ook de kabels aansluiten, maar dat is wel een gedoe.
Die van de handyman is makkelijker voor beginners, en zonder tool.

[ Voor 20% gewijzigd door job op 27-11-2020 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-06 19:37
welke kabel heb je gekocht ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-06 23:33
Het lijkt erop dat je stranded utp hebt gekocht, dat gebruik je normaliter voor patchkabels en niet voor installatiewerk. Daar pak je doorgaans solid utp voor, dat is handiger met afmonteren op LSA stroken etc. Desalniettemin zou je met een patchkabel ook gewoon goede snelheden moeten kunnen halen.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dlnkprs
job schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 18:32:
Voor gigabit heb je minimaal Cat 5e nodig. Cat 5 geeft maximaal 100mbit. Dat je dat al niet eens haalt heeft misschien te maken met de constructie van dit ding. Ook niet gek als ze het ding verkopen als inbouwdoos voor telefonie, daar heb je veel minder last van instraling.

Die van allekabels is prima, maar wel een met een lsa strook.
Zonder punch-down tool (die gebruik je bij lsa) kan je ook de kabels aansluiten, maar dat is wel een gedoe.
Die van de handyman is makkelijker voor beginners, en zonder tool.
Dat ziet er nog best lastig uit moet ik zeggen. Hoe heet de techniek dat ik nu gebruik om het aan te sluiten? Of vind je dat niet meer terug bij cat5e+?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dlnkprs
Gekregen van iemand dus weet ik niet, maar op de kabel staat cat6 iig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theuser
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 03-01 19:20
Wat de anderen ook al aangeven , breng de doos terug en koop een betere!
Wat nog niet geschreven is , je hebt bijna de gehele twisting (draaiing per aderpaar om elkaar) uit de kabel gehaald , dat is ook niet bevorderlijk voor je verbinding .
Herstel dus zeker ook de twisting (je moet ze zo lang mogelijk om elkaar gedraaid laten) !

Als je geen vaste kern kabel hebt is deze niet geschikt voor LSA.
Als je een ader niet aangesloten is zie ja dan een koper geleider (vaste kern) of allemaal losse koper draadjes (stranded utp) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-06 19:37
dlnkprs schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 18:45:
[...]

Gekregen van iemand dus weet ik niet, maar op de kabel staat cat6 iig
maak is een plaatje van ALLE opdruk ? of typ het even over ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dlnkprs
Ah zo bedoelen jullie dat. Ik heb dan inderdaad een stranded utp. Is die van handyman dan nog geschikt? Dat gaat via een keystone lees ik, en ziet er gemakkelijker uit om te monteren (https://youtu.be/xlOAWHj8TkQ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theuser
Nee dat is ook gewoon LSA maar dan een waarbij je geen aparte LSA tang nodig hebt.
Is het gemakkelijk mogelijk je kabel te vervangen?

Als je moet kiezen let wel even op de kwaliteit zie topic : Pas op voor slechte/inferieure netwerkkabels "Pas op voor slechte/inferieure netwerkkabels"

Cat6 is als je nieuw moet kopen aan te raden als je nog cat5E hebt liggen is dat ook prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dlnkprs
ijske schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 18:59:
[...]

maak is een plaatje van ALLE opdruk ? of typ het even over ..
Bms-cat6 utp cable-awg24-(eia/tia-568-b.2 cat.6) e224063 9j awm 2835 60c 30v vw-1 cj

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dlnkprs
theuser schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 19:14:
Nee dat is ook gewoon LSA maar dan een waarbij je geen aparte LSA tang nodig hebt.
Is het gemakkelijk mogelijk je kabel te vervangen?

Als je moet kiezen let wel even op de kwaliteit zie topic : Pas op voor slechte/inferieure netwerkkabels "Pas op voor slechte/inferieure netwerkkabels"

Cat6 is als je nieuw moet kopen aan te raden als je nog cat5E hebt liggen is dat ook prima!
Niet heel makkelijk, gaat door de krappe muren maar er ligt al cat6 in. Zie bovenstaand voor precieze code op de kabel. Of bedoel je dat het handiger is een nieuwe cat5e of cat6 kabel te kopen met solid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:34

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
dlnkprs schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 19:32:
[...]

Bms-cat6 utp cable-awg24-(eia/tia-568-b.2 cat.6) e224063 9j awm 2835 60c 30v vw-1 cj
Die kabel is als het geen CCA is wel in orde.

Je hebt denk ik niet de aansluitvolgorde van de wanddoos gebruikt. De standaard kleur volgorde geldt voor een rj45 connector. Op de wanddoos niet.
Als ik het zo bekijk heb je maar 4 aders aangesloten per rj45 aansluiting en kom je op max 100mbit als je al verbinding krijgt.

Tweakers Discord

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Als de kabel er al inligt kun je hem beter laten liggen, mits er geen breuk inzit.

Je alternatief is dan afmonteren op gewone UTP connectors ipv LSA. Zet er dus gewone UTP connectors op en test dan je snelheid.

In de meterkast is een normale UTP connector niet zo’n ramp (mits je overlengte hebt) en anders gebruik je een UTP koppelstuk.

In de woonkamer kun je hetgeen wat uit de muur komt ook afmonteren op een UTP connector en dan een WCD kopen waar een female-female UTP keystone inkan (wat eigenlijk ook een koppelstuk is);

https://www.allekabels.nl...76451/cat6a-keystone.html

Alleen nog ff bijpassende WCD zoeken. En je hebt wat meer ruimte achter je WCD nodig (in de wand-
inbouw-doos), maar gezien je foto moet dat lukken.

Deze pakt keystones, maar of die keystone die ik link past is me niet duidelijk;
https://www.allekabels.nl...hcpavKi9uYvBoC6CAQAvD_BwE

[ Voor 27% gewijzigd door FreakNL op 27-11-2020 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

FreakNL schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 20:05:
Als de kabel er al inligt kun je hem beter laten liggen...
Da's maar de vraag. Het is stranded kabel en die is niet geschikt om te trekken. Als je ook maar eventjes te hard trekt knappen er aders

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Eens! Installatiekabel is altijd beter!

Maar hij ligt er al.

Hij kan er even aan beide kanten een UTP connector opzetten en dan testen. Haalt hij gbit kan hij verder met een passthrough keystone icm een WCD.. En in de meterkast gewoon een koppelstuk, dat zie je toch niet. Desnoods monteer je het koppelstuk aan de achterplaat van de meterkast om de stranded kabel met rust te laten :) )

Sommige mensen hebben een aversie tegen koppelstukjes maar een patchpanel of wcd is in essentie ook een koppelstuk. Als je goeie gebruikt kan dat prima.

Blijkt de kabel toch slecht kun je altijd nog een nieuwe trekken :)

[ Voor 23% gewijzigd door FreakNL op 27-11-2020 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theuser
dlnkprs schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 19:36:
[...]

Niet heel makkelijk, gaat door de krappe muren maar er ligt al cat6 in. Zie bovenstaand voor precieze code op de kabel. Of bedoel je dat het handiger is een nieuwe cat5e of cat6 kabel te kopen met solid?
Ik bedoel inderdaad als het niet teveel moeite is een nieuwe kabel met solid leggen.
De oplossing FreakNL werkt ook goed als je in de inbouw doos genoeg ruimte hebt (en een RJ45 tang).
Heb door het huis ook wel stranded met RJ45 door buizen liggen en werkt al >10jaar uitstekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06:30
dlnkprs schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 18:59:
Ah zo bedoelen jullie dat. Ik heb dan inderdaad een stranded utp. Is die van handyman dan nog geschikt? Dat gaat via een keystone lees ik, en ziet er gemakkelijker uit om te monteren (https://youtu.be/xlOAWHj8TkQ)
Haal die keystone, werkt heerlijk en kan je bijna niet fout doen. Jouw eerste doosje van de Praxis was uiteraard niet geschikt zoals gemeld, maar de manier van aansluiten had ook niet de schoonheidsprijs. Zorg dat je de onderlinge draadjes altijd om elkaar gewikkeld laat tot het laatst mogelijke moment, De T van UTP betekend niet voor niets twisted. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dlnkprs
Dank allen, ik heb die van Handyman besteld en ga het van de week eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dlnkprs
Ik vraag mij af of de oorspronkelijke inbouw wandcontactdoos niet gewoon de juiste was. Ik heb namelijk alles goed ingericht met de nieuwe keystone en de nieuwe wandcontactdoos maar kreeg toen alsnog maar 90mbps. Ik dacht daarom dat het de kabel was die door de muur ging, en heb daarom een nieuwe kabel gekocht. Ook deze kreeg maar 90mbps na alles goed aangesloten te hebben. Daarom de router in de meterkast eens gereset. Voilà... 250mbps. _/-\o_

Ik vond het ook al zo gek, juist omdat alle kabels goed waren aangesloten. Ik weet nu in ieder geval hoe je een internetkabel kunt strippen, op de juiste maat kunt maken en weer kunt koppelen met connectoren. En dat je een router altijd eerst even moet resetten... 8)7

[ Voor 81% gewijzigd door dlnkprs op 08-12-2020 11:59 ]

Pagina: 1