Huisnetwerk topologie en spullen check

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:06

EMP

Krulloos!

Topicstarter
We zijn het huis aan het renoveren en ik wil een goed bedraad netwerk aanleggen, voorbereid op 10GBit (maar voorlopig 1GBit, ik heb nog geen enkele 10GBit apparatuur).

Ik sta op het punt wat spullen daarvoor te kopen, maar wil graag even checken of mijn plan hout snijdt, en of ik niets vergeet.

Dit is mijn plan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AkLyw_7X93AYBPpCtN5-idRdTzM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FPoa8G81lzoZ1k5l8HkTmxab.png?f=fotoalbum_large

De leidingen naar de verschillende ruimtes komen allemaal op zolder uit. Daar wil ik het patch panel maken, aangesloten op verschillende inbouw-RJ45-aansluitingen, en 1 leiding naar de meterkast met een opbouw-RJ45 aansluiting.

Het internet komt via een Fritzbox in de meterkast binnen en ik heb al een 12-poort patch panel (Cat 6/6A), 8-poort switch en een NAS die ik wil aansluiten.

De groene lijnen zijn stugge CAT6A UTP kabel, en de oranje lijnen zijn flexibele (pre-fab) UTP snoeren. (lijntje tussen fritzbox en opbouw-RJ45 moet ook oranje zijn :X)

Ik zou de volgende onderdelen willen bestellen om dit te realiseren:
UTP kabel met stugge kern
LSA tooltje om de kabels in de dozen en het patch panel aan te sluiten
RJ45 opbouwdoos
Korte UTP kabeltjes tussen patch panel en switch.

Buizen en inbouw-RJ-45 even buiten beschouwing gelaten.

Mijn vragen: Is dit een goede topologie en heb ik nog extra tools nodig? (Een striptang voor UTP kon ik niet vinden bijvoorbeeld).

Ik wil graag vandaag bestellen want black friday korting :>

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Op zich lijkt het me allemaal ok, met de volgende bedenkingen:

- vaak is het ongeveer evenveel moeite om 2 kabels te trekken ipv 1, dat kan later nog wel eens handig blijken (thuis ben ik alleszins zeer content dat ik jaren geleden die -minimale- extra moeite gedaan heb)
Wel even kijken dat er genoeg ruimte voor is, en dat je dan met die 100 meter nog wel toekomt, alsook wandcontactdozen halen met 2 aansluitingen uiteraard. Je zou volgens bovenstaand plaatje dan 8 ipv 4 aansluitingen hebben in je patchpanel - zolang ze niet in gebruik zijn hoeven ze ook niet in de switch te zitten, dus die hoef je momenteel nog niet te upgraden/uitbreiden

- de kabel lijkt - afgaand op de webpagina - in orde, test wel voor dat je hem legt dat het wel degelijk over 100% koper gaat, anders ga je later bij de overstap naar 10Gbit zeker bedrogen uitkomen - er zijn helaas een aantal kabels in omloop met verkeerde productfiches die uiteindelijk toch niet volledig koper zijn...

Succes :)

De makkelijkste manier om hyprocrieten boos te krijgen? Confronteer ze met hun eigen uitspraken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

1gb vs 10gb maakt kwa prijs/kosten niet uit als je onder 25m blijft moet dat goed kunnen ..

tja stugge kabel lijkt me niet handig met trekken .. maar goed .. je kan beter 2x 50m doen dan 1x 100 omdat je kabels makkelijker direct vanuit de "verpakking" de buizen in kan trekken ..

Ik zou alles naar de meterkast toe trekken daar leggen ze vaak ook glas aan .. .(zie nette lan topic)
alles naar zolder is gewoon onhandig .. daar een switch neerleggen kan ook nog.

Daarnaast is je meterkast vaak koeler, waarom zou je een nas of andere "servers" dicht bij willen hebben ? ipkvm lost een hoop op :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:06

EMP

Krulloos!

Topicstarter
roeleboel schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 13:15:
test wel voor dat je hem legt dat het wel degelijk over 100% koper gaat - er zijn helaas een aantal kabels in omloop met verkeerde productfiches die uiteindelijk toch niet volledig koper zijn...
Hoe test ik dat? Google heeft er niet direct een antwoord op (met mijn zoektermen ;))
vso schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 13:24:
Ik zou alles naar de meterkast toe trekken daar leggen ze vaak ook glas aan .. .(zie nette lan topic)
alles naar zolder is gewoon onhandig .. daar een switch neerleggen kan ook nog.

Daarnaast is je meterkast vaak koeler, waarom zou je een nas of andere "servers" dicht bij willen hebben ? ipkvm lost een hoop op :)
Er komt hier ook glasvezel binnen in de meterkast, die in een Nokia G-010G-Q zit welke via utp met de FritzBox verbonden zit. De FritzBox wil ik wel graag in de meterkast houden omdat ik prima tevreden ben met de wifi van dat apparaat.

Ik had de verdeling meterkast/zolder bedacht omdat:
1. de ruimte in de meterkast nogal beperkt is
2. alle buizen naar de kamers via zolder lopen.

1 draad van de meterkast naar zolder en op zolder het patchpanel en de switch was dus het plan.

Nu ik er over nadenk (de vloeren liggen nog niet dicht en nog niet alle buizen liggen) is het misschien ook mogelijk om de buizen anders te leggen, met de meterkast als 'centraal' punt... daar moet ik nog even over nadenken.

Edit: na er over nagedacht te hebben, de buizen hoeven helemaal niet over zolder te lopen, ik kan ze net zo makkelijk (of makkerlijker :X) naar de meterkast maken. De meterkast heeft dan wel niet heel veel ruimte, maar genoeg om de modem/nas/patchpanel/switch kwijt te kunnen lijkt mij zo.

Bedankt voor de tip @vso!

Qua topologie scheelt dat een boel, maar qua benodigde spullen niet. Nog op- of aanmerkingen over het lijstje spullen? Mis ik nog wat, of is het compleet zo?

[ Voor 13% gewijzigd door EMP op 27-11-2020 13:41 ]

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

EMP schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 13:34:
[...]
Hoe test ik dat? Google heeft er niet direct een antwoord op (met mijn zoektermen ;))
Hier staat het een en ander uitgelegd:
https://td-er.nl/2012/11/11/hoe-herken-je-slechte-utp-kabel/

De makkelijkste manier om hyprocrieten boos te krijgen? Confronteer ze met hun eigen uitspraken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

EMP schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 13:34:
[...]

[...]

Er komt hier ook glasvezel binnen in de meterkast, die in een Nokia G-010G-Q zit welke via utp met de FritzBox verbonden zit. De FritzBox wil ik wel graag in de meterkast houden omdat ik prima tevreden ben met de wifi van dat apparaat.

Ik had de verdeling meterkast/zolder bedacht omdat:
1. de ruimte in de meterkast nogal beperkt is
2. alle buizen naar de kamers via zolder lopen.

1 draad van de meterkast naar zolder en op zolder het patchpanel en de switch was dus het plan.

Nu ik er over nadenk (de vloeren liggen nog niet dicht en nog niet alle buizen liggen) is het misschien ook mogelijk om de buizen anders te leggen, met de meterkast als 'centraal' punt... daar moet ik nog even over nadenken.

Edit: na er over nagedacht te hebben, de buizen hoeven helemaal niet over zolder te lopen, ik kan ze net zo makkelijk (of makkerlijker :X) naar de meterkast maken. De meterkast heeft dan wel niet heel veel ruimte, maar genoeg om de modem/nas/patchpanel/switch kwijt te kunnen lijkt mij zo.

Bedankt voor de tip @vso!

Qua topologie scheelt dat een boel, maar qua benodigde spullen niet. Nog op- of aanmerkingen over het lijstje spullen? Mis ik nog wat, of is het compleet zo?
kabel-tester, ik heb de goedkoopste die de aderparen 1 voor 1 afloopt .. met een 9v batterij ..
goeie WCD
let op of je kabel een "aarde" of zonder aarde komt .. ik zou met aarde kiezen .. (aarde sluit je aan op de wcd oid) .. kan veel interferentie storing (van je led lampen bv) schelen.
poe switch ? zodat je domotica ook kan intergeren .. of ipcams etc ..

kabel labels .. geen must maar zeker handig als je losse kabels neerlegt of bezig bent met trekken .. alhoewel schilderstape ook kan volstaan als je van A-Z na start niet uitstelt .. tot 2 jaar oid ..

in Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 .. zijn genoeg delen waar je idee-en en voorbeelden hebt .. om je meterkast gevuld te krijgen .. op een nette manier

Tja vanalles

Pagina: 1