Vraag

• Julos
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03:54
Dag helden, mogelijk kan iemand mij helpen met het onderstaande probleem. Sinds kort ben ik de gelukkige eigenaar van een nieuwe PC. Deze donderdag kwam alles binnen, na een paar uurtjes knutselen leek alles goed te zitten, maar...

Na een druk op de power button krijg ik geen beeld op mijn monitor. Geen start scherm, geen bios, helemaal niets. Het blijft gewoon zwart: no signal. Wat blijkt? De boot led blijft branden op het moederbord. Verder lijkt wel de hele pc van stroom voorzien. Fans draaien allemaal en de andere waarschuwings-leds blijven uit.

Boot led volgens de handleiding: Indicates the booting device is not detected or fail. Er zitten twee nieuwe SSD's in het systeem, maar ik kan beide niet selecteren, want ik kom niet eens in de bios.

Wat heb ik al geprobeerd?
- Starten met 1 stick Ram ipv 2
- Alles behalve de monitor en stroom loskoppelen (Monitor werkt trouwens op m'n andere pc, dus niet kapot)
- Moederbord reset door batterij eruit halen en 5 minuten wachten
- Stroomkabel van de GPU op een ander slot(?) van de voeding aangesloten.
- SSD 870 QVO losgekoppeld en weer aangesloten
- Starten met en zonder Windows boot USB

Mijn vraag is vooral: Waar kan de fout zitten en hoe kan ik dit oplossen zodat ik Windows kan installeren?

Mocht ik iets vergeten zijn om dit verhaal te verduidelijken dan hoor ik dat uiteraard graag.

Twee foto's van de situatie: Klik1, Klik2

De build zoals die er nu staat:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600X Boxed€ 373,89€ 373,89
1MoederbordenMSI MPG B550 Gaming Edge Wifi€ 170,05€ 170,05
1VideokaartenAMD Radeon RX 6800€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenFractal Design Define 7 Tempered Glass Clear Tint Wit€ 147,90€ 147,90
1MonitorenLG 27UD69P Wit€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 49,99€ 49,99
2VentilatorenArctic F14 PWM, 140mm€ 7,99€ 15,98
1ToetsenbordenCM Storm QuickFire XTi - Brown Switch€ 0,-€ 0,-
1MuizenSteelseries Sensei [RAW] Rubberized€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK€ 123,04€ 123,04
1VoedingenCorsair RM750 (2019)€ 109,90€ 109,90
1Solid state drivesSamsung 870 QVO 2TB€ 193,90€ 193,90
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 99,-€ 99,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.283,65

Alle reacties

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Bios updaten, uitleg staat op Youtube/MSI site.

[ Voor 50% gewijzigd door Hackus op 26-11-2020 23:01 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Julos
Dank voor je snelle reactie Hackus. Als ik de video goed begrijp moet ik echter wel in de bios kunnen om deze te kunnen updaten. Het scherm krijgt echter geen signaal.

Ik heb hier nu een usb-stick (leeg, fat32) met de bios update maar kan niet selecteren dat die uitgevoerd moet worden, want geen beeld.. :'(

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:49
Flash Bios Button in het back I/O van het moederbord gebruiken. Kan zelfs zonder cpu. Lees de handleiding hoe dat in zijn werk gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Magic
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:42
Yep, moest ik ook doen met m'n MSI Gaming Carbon Wifi en 5900X.

USB stick op FAT32 formatteren, BIOS file hernoemen naar MSI.ROM en in de root zetten, stick in de juiste USB poort (staat een label bij) en het knopje naast de poort indrukken.

Belangrijk is om de stroom wel aan te sluiten, maar de PC niet aan te zetten.

Je hoeft je CPU of memory er overigens niet uit te halen.

Als het goed is gaat het lampje knipperen en 5-10 minuten later gaat de PC vanzelf aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julos
Mr Magic schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 00:10:
Yep, moest ik ook doen met m'n MSI Gaming Carbon Wifi en 5900X.

USB stick op FAT32 formatteren, BIOS file hernoemen naar MSI.ROM en in de root zetten, stick in de juiste USB poort (staat een label bij) en het knopje naast de poort indrukken.

Belangrijk is om de stroom wel aan te sluiten, maar de PC niet aan te zetten.

Je hoeft je CPU of memory er overigens niet uit te halen.

Als het goed is gaat het lampje knipperen en 5-10 minuten later gaat de PC vanzelf aan.
De Flash Bios Button is gelukt. Precies zoals je hierboven hebt beschreven en zoals Uszka zei. Dank daarvoor! _/-\o_ Flash-lampje bleef een paar minuten knipperen, daarna startte de PC opnieuw op.

Maar nu lijkt er een ander probleem te zijn ontstaan. De CPU led gloeit. Wederom weer even geprobeerd om te starten met 1 stick Ram, maar helaas geen resultaat. Voor de duidelijkheid, de CPU led was voor de bios flash nog uit. Ik ben niet zo'n fan van deze losschroeven en weer terugplaatsen, of is dat wellicht de enige oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Magic
Volgens de handleiding gaat de CPU LED branden bij een "CPU not detected or fail".

Dus of hij is defect of niet goed gemonteerd (maar dat laatste lijkt me onwaarschijnlijk want dat kun je haast niet fout doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julos
Mr Magic schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 00:34:
Volgens de handleiding gaat de CPU LED branden bij een "CPU not detected or fail".

Dus of hij is defect of niet goed gemonteerd (maar dat laatste lijkt me onwaarschijnlijk want dat kun je haast niet fout doen).
Precies. De driehoekjes maken dat vrijwel onmogelijk. Die zit er in zoals dat hoort. :) Ik puzzel morgen even verder, nu eerst maar eens slapen. Dank voor de hulp voor nu allemaal. Als ik nog andere vragen heb of de oplossing heb gevonden laat ik dat uiteraard hier weten. Goedenacht allen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Magic
Welke BIOS versie heb je gebruikt om te flashen?

Eventueel kun je hier een beta BIOS (1.51) vinden voor je mobo:

https://www.hardwareluxx....cht-26-11-20.1228903/#5.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julos
Mr Magic schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 00:42:
Welke BIOS versie heb je gebruikt om te flashen?

Eventueel kun je hier een beta BIOS (1.51) vinden voor je mobo:

https://www.hardwareluxx....cht-26-11-20.1228903/#5.2
De nieuwste had ik geprobeerd van de MSI site zelf. Dat was de beta 1.51 inderdaad.

Nu ik toch nog het eea kijk op YouTube en lees hier op het forum, vind ik net dit topic op Tweakers zelf. Morgen even een Bios-versie eerder proberen en als dat niet werkt probeer ik verschillende usb-sticks. Mogelijk is dat voor nu de sleutel tot succes. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Julos
Probleem verholpen! Oplossing voor mensen die met een soortgelijke situatie te maken krijgen:
1. Zoals in de posts hierboven geschreven, bios flashen met usb stick aan de achterzijde van het moederbord (kan dus zonder cpu en gpu, maar mogen er ook in blijven zitten)
2. PC niet aan, maar enkel de bios flash knop indrukken.
3. Led gaat knipperen
4. 5 - 10 minuten later is de boel klaar.

Waar ging het fout bij mij? Eerste usb stick leek de update uit te voeren, maar cpu led bleef vervolgen branden. Uiteindelijk meerdere usb sticks geprobeerd tot het werkte. Steeds dezelfde update laten uitvoeren. PC draait inmiddels als een zonnetje. Meerdere keren opnieuw opgestart zonder problemen.

Dus het proberen van meerdere usb sticks (uiteraard geformatteerd, FAT32) met enkel het flash-bestand en de juiste naam van dat bestand, MSI.ROM in dit geval, is de moeite waard. Probleem dus opgelost. Dank allen nogmaals voor de hulp!

Edit: Gebruikte stick: Imation Nano Pro 4GB USB 2.0

[ Voor 3% gewijzigd door Julos op 28-11-2020 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
@Julos Dankjewel voor het terugmelden van de oplossing! Ik zat met precies hetzelfde op een MSI X570 Unify
+ 5900x. Ik had het eigenlijk al opgegeven na meerdere uren troubleshooten: Meerdere keren geflashed, 2 verschillende USB sticks geprobeerd, 0 resultaat. Leek wel te flashen, maar uiteindelijk was het BIOS niet geupdate.

Naar aanleiding van jouw post die ik vannacht tegenkwam het zojuist geprobeerd met een derde USB stick (een Lexar 32GB USB3.0 stick) en die deed het in 1 keer goed. Ik heb zowaar een POST.

Conclusie: het BIOS flash button mechanisme van MSI is behoorlijk kieskeurig qua USB sticks en kan je ontzettend op het verkeerde been zetten.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackAvery
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
@Julos gelukkig was het zo een simpel probleem! Een vraag uit eigenbelang omdat ik zelf een MSI bord overweeg: misschien is het voor de toekomst nuttig om te vermelden welke USB stick wel goed werkte? Die MSI bordjes zijn populair en je bent niet de eerste die dit probleem tegenkomt voor zover ik me herinner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Julos
JackAvery schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 11:52:
@Julos gelukkig was het zo een simpel probleem! Een vraag uit eigenbelang omdat ik zelf een MSI bord overweeg: misschien is het voor de toekomst nuttig om te vermelden welke USB stick wel goed werkte? Die MSI bordjes zijn populair en je bent niet de eerste die dit probleem tegenkomt voor zover ik me herinner.
Goeie! Ik heb hier een Imation Nano Pro 4GB USB 2.0 stick gebruikt. Zwarte klepje zat er bij mij niet meer op, vond hem ergens in een doos met elektronica. Hopelijk dat dit een hoop ergernis en problemen bij anderen kan voorkomen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackAvery
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Julos schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 13:33:
[...]

Goeie! Ik heb hier een Imation Nano Pro 4GB USB 2.0 stick gebruikt. Zwarte klepje zat er bij mij niet meer op, vond hem ergens in een doos met elektronica. Hopelijk dat dit een hoop ergernis en problemen bij anderen kan voorkomen. :)
Bedankt. Ik heb zelf nog eens verder rondgekeken en één mogelijke reden dat sommige sticks niet werken zou kunnen zijn dat ze met een GPT partitietabel geformatteerd werden. FAT 32 met de old-school MBR tabel zou nodig zijn volgens deze reddit post.

Hopelijk helpt dit me over een maand of twee mocht ik dit probleem ook tegenkomen ;p

[ Voor 5% gewijzigd door JackAvery op 28-11-2020 13:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20-06 00:28
spone schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 11:12:
@Julos Dankjewel voor het terugmelden van de oplossing! Ik zat met precies hetzelfde op een MSI X570 Unify
+ 5900x. Ik had het eigenlijk al opgegeven na meerdere uren troubleshooten: Meerdere keren geflashed, 2 verschillende USB sticks geprobeerd, 0 resultaat. Leek wel te flashen, maar uiteindelijk was het BIOS niet geupdate.

Naar aanleiding van jouw post die ik vannacht tegenkwam het zojuist geprobeerd met een derde USB stick (een Lexar 32GB USB3.0 stick) en die deed het in 1 keer goed. Ik heb zowaar een POST.

Conclusie: het BIOS flash button mechanisme van MSI is behoorlijk kieskeurig qua USB sticks en kan je ontzettend op het verkeerde been zetten.
Kan je eens nakijken of die USB drives basic of dynamic ingesteld staan? Kan je via diskpart of disk management bekijken. Formateren heeft hier geen invloed op. Kijk ook na of ze als MBR of GPT staan.

Uit ervaring heb je voor dit soort toepassingen vooral basic & MBR nodig waarbij NTFS ipv FAT32 vaak niet het probleem is.

Edit: eventueel ook primary partition active zetten in diskpart zoals je normaal doet om een USB stick bootable te maken (of via een tooltje, kan ook), dat durft ook al eens helpen.

[ Voor 7% gewijzigd door sprankel op 28-11-2020 13:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Julos
sprankel schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 13:47:
[...]

Kan je eens nakijken of die USB drives basic of dynamic ingesteld staan? Kan je via diskpart of disk management bekijken. Formateren heeft hier geen invloed op. Kijk ook na of ze als MBR of GPT staan.

Uit ervaring heb je voor dit soort toepassingen vooral basic & MBR nodig waarbij NTFS ipv FAT32 vaak niet het probleem is.

Edit: eventueel ook primary partition active zetten in diskpart zoals je normaal doet om een USB stick bootable te maken (of via een tooltje, kan ook), dat durft ook al eens helpen.
Ik neem aan dat die MBR en niet dynamic staat ingesteld. Screen van de disk list hier. Het gaat uiteraard om Disk 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprankel
Julos schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 14:03:
[...]

Ik neem aan dat die MBR en niet dynamic staat ingesteld. Screen van de disk list hier. Het gaat uiteraard om Disk 2.
De vraag is eerder wat het verschil was tussen de sticks die niet werkten en diegene die wel werkten. Behalve dat de rom de juiste versie moet zijn voor het moederbord en een specifieke naam moet hebben.

Is vooral handig voor andere Tweakers die hetzelfde probleem gaan hebben binnenkort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
sprankel schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 13:47:
[...]
Alle 3 de USB sticks heb ik gewoon via de standaard macOS Disk Utility vers gepartitioneerd (ik heb verder geen Windows-machines in huis) als MBR met een enkele 'MS-DOS' partitie. Daar maakt ie dan zelf een FAT32 partitie van dus prima. Alleen de eerder genoemde Lexar USB 3.0 stick werkte uiteindelijk. De andere 2 USB sticks (ik geloof een A-data 8GB en een Verbatim 4GB, beiden 2.0) leken wel iets te doen maar uiteindelijk was er dus niks correct of volledig geflashed.

Dynamische disks zijn volgens mij alleen mogelijk vanuit Windows en dan ook alleen nog maar voor interne schijven, niet USB :)

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprankel
spone schreef op zondag 29 november 2020 @ 13:09:
[...]

Dynamische disks zijn volgens mij alleen mogelijk vanuit Windows en dan ook alleen nog maar voor interne schijven, niet USB :)
Ik heb er in het verleden al mee liggen spelen om navigatie kaarten via usb in een auto te krijgen waar het NTFS bleek te zijn maar de stick was wel degelijk geen basic disk, diskpart claimde tot overmaat van ramp dat hij niet wou converteren. Eenmaal geconverteerd naar basic, NTFS 256GB, werkte zonder issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickmooij
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18-01-2023
Ik heb momenteel hetzelfde probleem met mijn MSI B550 gaming edge wifi moederbord. Ook mijn scherm blijft zwart. Na het opstarten van mijn PC kom ik dus met geen mogelijkheid in de BIOS.

De pc heeft wel stroom en alle fans draaien als ik hem normaal opstart via de power button. Op het moederbord gaat blijf de boot led rood branden. De rest van de waarschuwings leds zijn uit.

Na het doorlezen van dit topic heb ik meest recente goedgekeurde BIOS versie gedownload (versie 7C91v14) en met meerdere USB sticks geprobeerd de BIOS te flashen omdat ze niet werkten. Opeens wekt de flash functie op mijn mobo niet meer. Als ik erop druk geen enkele reactie. Ik ben nu bang dat ik de laatste USB stick er wellicht te vroeg uit heb gehaald (nog tijdens het flashen?!?) Ik heb daarna geprobeerd de reset BIOS (clear CMOS) actie uit te voeren met een schroevendraaier maar de flash functie werkt helaas nog steeds niet. Ik kan de pc nog wel gewoon aanzetten (maar geen beeld). Ook opstarten met een Windows boot USB werkt niet.

Heeft iemand een idee hoe ik de flash functie weer kan laten werken en de BIOS opnieuw (volledig) laten flashen? Of is het BIOS wellicht corrupt en moet ik het mobo terugsturen? Wellicht is de flash wel juist gegaan en werkt het daarom niet meer? Ik weet het niet meer.

Andere oplossing zijn ook meer dan welkom!

Alvast bedankt, Patrick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daantjuhh555
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 01-02-2021
Hoi, ik heb op dit moment precies hetzelfde probleem met mijn MSI MPG B550 Gaming edge wifi moederbord. Ik heb al met een stickie de bios erop gezet alleen het cpu lampje blijft branden. Heeft iemand al een idee over hoe ik dit op kan lossen?

Groetjes Daan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negakinu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-06 17:02
Ik had dit probleem met een MSI MP B550 Gaming Edge Wifi en mijn probleem werd veroorzaakt omdat ik een Displayport aansluiting gebruikte bij de eerste boot. Toen ik overstapte naar HDMI kwam ik in de bios. Na alles geinstalleerd en ingesteld te hebben bootte hij ook weer met DP. Het enige gekke is dat als ik nu naar de bios wil, ik een HDMI kabel moet omprikken.

TLDR: boot eens met HDMI ipv Displayport

too old, too cold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daantjuhh555
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 01-02-2021
Dankjewel voor je idee! maar helaas zit ik al op de HDMI kabel...
Pagina: 1