Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• DonZjon
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 05-03-2023
Beste Tweakers,

I.v.m. twijfel tussen verschillende offertes wil ik de situatie aan jullie, gemiddeld met wat meer kennis dan mij, voorstellen.

Ik wil zonnepanelen laten installeren..

- West-Oost opstelling.
- Dakhelling 35 graden.
- Verbruik 1800 kWh /jaar, toekomstig misschien inductie maar verder geen grote verbruikers erbij.
- Intentie is 8 panelen, 4 oost en 4 west.
- Geen schaduw (de buurvrouw zuid heeft 2 ventilatiepijpjes, hier blijf ik bewust ver genoeg vandaan om geen last te hebben van schaduw.
- 1x25Ampere aansluiting.
- 1 enkel stopcontact (aparte groep!) beschikbaar op zolder. Hier zat de droger op van de vorige bewoners maar die heb ik niet en komt er niet.

Offerte 1:
- 8x Sunpower P3-330 WP FULL BLACK. (2640 kWh totaal, verwachting 2172 kWh) met 25 jaar productgarantie.
- 1x Sofar 3.0KTLM-G2 omvormer met 12j productgarantie.
- PV verdeler
- Materiaal etc
- 3650 EX. BTW.

Offerte 2:
- 8x Hyundai HiE-S3455G 345WP FULL BLACK. 4 oost/4 west. 20 jaar productgarantie en tot 84,9% vermogen na 25j.
- SolarEdge 2200HD-Wave omvormer 12j productgarantie.
- 8x SolarEdge PowerOptimizer P405 25j productgarantie.
- Matertiaal etc.
- 3800 EX. BTW

Mijn gedachte.. Ik heb geen last van (gedeeltelijke) schaduw dus volgens mij zijn Optimizers hier N.V.T. De firma met Optimizers werkt enkel met SolarEdge (Wij van WC eend) dus dan komen Optimizers al gauw in het spel. Maar is dit nuttig..? De beste man zei van wel, omdat wanneer de zon op komt in het oosten, de panelen west hier last van hebben (nog niet in de zon) en de oostelijke panelen meegesleurd worden in het rendement. Toen ik aangaf een omvormer met 2 trackers te gebruiken, zou dit het negatieve effect niet weg halen zei hij. Mijn insziens werken de panelen dan 2x4 afzonderlijk van elkaar toch..? Dus dan wilt de man erg graag SolarEdge verkopen, zo komt het bij mij over in iedergeval. HIj begon ook over vogelpoepjes die het rendement drukken. Volgens deze man kan de omvormer zo op het stopcontact (AC kabel) en hoeft er geen PV-verdeler aan te pas te komen omdat het dus een enkele doos is zonder verdere verbruikers.

De andere offerte zonder optimers, deze is maar 150E goedkoper dan met, maar dan heb ik ook wel dure Sunpower panelen. Over de Hyundais kan ik weinig vinden maar volgens de bronnen die ik dan heb zijn deze bijna gelijkwaardig aan Sunpower. 5j minder garantie en 0,5% minder tot na 25j o.i.d.

De man van de Sunpowers laat me echter wel een PV-verdeler bij aanschaffen. Mijn situatie is dat ik op zolder een enkel stopcontact over heb en dit is ook meteen een aparte groep. Dan heb ik toch geen verdeler nodig maar kan de omvormer gelijk op dat stopcontact..? De man zei van niet en dat er een verdeler moet komen i.v.m. aardlek (heb ik toch op het bestaande stopcontact?! Loopt naar de meterkast (1 van de 4 groepen met 1 aardlek) Deze firmas spreken elkaar dus tegen. Waarom denken hun zo verschillend, is dit kennis, en wat is nou waar?

De offerte met Optimizers is onzin m.i. en zonder is dan weer vrij duur denk ik, wat denken jullie?

Verder zoeken naar een firma zonder optimizers en met bijv. wat goedkopere maar minimaal verschillende panelen (Hyundai is bijna gelijkwaardig maar wel 60-70eu/paneel goedkoper. Een installatie zonder optimizers, zonder verdeler (waarschijnlijk) en zonder kabelwerk naar meterkast van 8 panelen moet toch niet meer dan 3000-3200 EX hoeven kosten?

Groetjes,

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:14
Als de WCD van de droger achter een aardlekschakelaar zit heb je inderdaad geen aparte nodig. In zo'n geval zou ik de WCD eraf halen en hier gelijk de omvormer achter zetten. Misschien een kleine opbouw doos omdat anders de draden te kort zijn.
Je kan ook de WCD vervangen door een werkschakelaar en hierna verlengen naar de omvormer met een grijze kabel.
Vroeger werd de wasmachine en droger nog wel eens aangesloten zonder aardlek.

Ik vind de bedragen wel aardig hoog. Sunpowers zijn duurder dan gemiddeld maar een 330 wp paneel hoeft niet meer dan 150 euro te kosten.

Ik denk dat jouw inschatting niet verkeerd is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7V3u_-kaeQ-bq1PZlb-mjMlN4cQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/j3x5zIiUY0KHvGAMvl8ZBnku.jpg?f=user_large

[ Voor 21% gewijzigd door wmeester op 26-11-2020 12:52 ]

• DonZjon
Heb ook contact gehad met een andere firma, die komt weer met het verhaal dat er per zijde minimaal 5 panelen nodig zijn i.v.m. opstartspanning voor de omvormer. Echter, wel al dan niet is een overmaat nooit weg dus die 10 zou in principe geen kwaad kunnen. En aansluiten op de WCD kan volgens hem niet omdat er niet alleen een aardlekschakelaar maar ook een aardlekautomaat nodig is.....

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:24

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik zou gewoon de groep in de meterkast vervangen voor een aardlekautmaat en appart houden van de bestaande aardlekschakelaar dan heeft de lekstroom van de omvormer geen effect op de rest van het huis en visaversa
En dan mag je het gewoon direct op de draden van de wcd aansluiten. (niet via een stekker, dus de wcd wordt vervangen voor een lasdoos) maar dan moet dat wel echt een standalone groep zijn, er mag echt helemaal niets anders op zitten. geen lampje, geen wcd geen MV etc etc etc etc.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
DonZjon schreef op donderdag 26 november 2020 @ 15:55:
Heb ook contact gehad met een andere firma, die komt weer met het verhaal dat er per zijde minimaal 5 panelen nodig zijn i.v.m. opstartspanning voor de omvormer. Echter, wel al dan niet is een overmaat nooit weg dus die 10 zou in principe geen kwaad kunnen. En aansluiten op de WCD kan volgens hem niet omdat er niet alleen een aardlekschakelaar maar ook een aardlekautomaat nodig is.....
je kunt gewoon op een WDC aansluiten (mits de juiste kabel en stekker en mits niet meer als 3kW (misschien 3,6kW) omvormer. no prob.

maar zoals @twain4me ook zegt, is beter, en zo goedkoop, bijna een nobrainer.
dus doe die gewoon. ;)

en ja 5 panelen is wel heel minimum per mpp( 1 mpp per kant voor oost-west).
zie ook:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-SFW_NZhdjPLGVGb8qBJtguoS8A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6K5Nq71h9dtfeidOmyiWxw2f.jpg?f=user_large
een paneel levert +/-33Vmpp, 5 panelen van 33Vmpp = 165Vmpp.
(mijn mening is zelfs liever 6 of meer.)
het optimum is 12 stuks van 33Vmpp. ;)
(zolang je maar over de 200Vmpp gaat, dan is het verschil niet al te groot, dus vandaar de 6x en je zit oke)
dus 12 panelen op een gewone string omvormer per mpp, is wat je eigenlijk wil.
(hellaas wel te veel Wp)

mijn oost-west (wel iets steiler dak, van 45 graden.)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dqZTKfU3bawwMqnqt9WURkDX-oE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cH0hZVDbOmQwFQCGQkdJQZE9.jpg?f=user_large
tja oost en west hebben op een andere moment hun top productie, dus flink meer Wp als W omvormer doen.
is gewoon niet onverstandig.
2000Wp per kant zou ik echt als minimum vinden op een 3kW omvormer.
een 3kW omvormer is de kleinste die ik kan aanraden, kleiner met 2x een mpp is erg lastig voor oost-west.
(ik heb nu 6430Wp op een 4kW omvormer.)

en ga gewoon lekker in overproductie, verkoop van overschot is echt niet onprettig.
is altijd nog beter als iets te kort hebben. ;)

het is gewoon omdat oost-west eigenlijk niet kleiner kan als 2x6x3??Wp voor de juiste kosten.
kleiner is duurder, dan kun je beter in overproductie gaan.
dan krijg je de sunpower(of panasonic) oplossing of de solaredge oplossing, en dat is gewoon duur te noemen. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 26-11-2020 16:28 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• DonZjon
Ik lees inderdaad veel dat er minimaal 5-6 panelen per zijde geplaatst moeten worden wil de omvormer zijn werk doen. Onbegrijpelijk dat ik hier nog geen adviseur over gehoord heb?

Des te meer, des te eerder het terugverdiend is en in verhouding hoe goedkoper de klus word. Eigenlijk wil ik er dan 6 per zijde maar dan kom ik in de situatie dat mijn meterkast op de schop moet naar 1x35A, want dat moet vanaf 3680 Watt lees ik en met 12 panelen kom ik op bijna 4000 Watt. Daarnaast kan dat niet op een PV en ga ik extra betalen voor de aansluiting aan mijn energieleverancier.

Dit zegt men: Bij deze een aangepaste offerte voor 10 panelen icm een serie omvormer (2 mppt). Het probleem is dat het kabelwerk in een stopcontact veel te kort is om op een omvormer aan te sluiten. Veel bedrijven verlengen de kabels dan, maar dit mag niet conform de NEN1010. Als we ons aan de regels houden dienen we een PV verdeler toe te passen. Dat heb ik dan ook toegepast. Ik heb je dan ook €150 netto korting gegeven omdat het kabeltraject al ligt.

Twiijfel nu om het bij 5/5 te houden betreft de meterkast of 6/6 om zeker te zijn van de werking van de apparatuur. Dit bedrijf zegt dat er 5 nodig zijn overigens.

Als ik met die 5 per zijde gewoon safe zit voor mijn omvormer ga ik hier maar voor denk ik. 2977 Ex. BTW. Panelen zijn van DMEGC-330G-BB-S-Intense black/Growatt MIN3000TL-XE

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
DonZjon schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 00:27:
Ik lees inderdaad veel dat er minimaal 5-6 panelen per zijde geplaatst moeten worden wil de omvormer zijn werk doen. Onbegrijpelijk dat ik hier nog geen adviseur over gehoord heb?
het is ook geen 5-6 panelen, maar het minimale wat je nodig hebt om de omvormer te laten starten.
dit word uitgedrukt in V van voltage, en is met zonnepanelen de Voc (Voltage Open Clem, of de V zonder dat er een omvormer er iets uit haalt.)
daarna heb je de minimum aan Vmpp nodig ( de V zakt een stuk als je omvormer er iets uit haalt.)
en dan nog iets meer voor de warmte te compenseren (als panelen heet worden dan zakt de Voc en Vmpp.)

maar je hebt dus panelen die leveren 32Vmpp/40Voc met 330Wp, maar ook panelen die leveren 55Vmpp/70Voc met 330Wp.
zoals sunpower/panasonic, en daar kun je met een veel kortere string het wel doen.
(alleen die zijn vrij duur. ;)
goedkoper om gewoon 2x6 of meer te doen als sunpower of Panasonic te gebruiken.
ik heb wel panasonic, maar om andere redenen.)
Des te meer, des te eerder het terugverdiend is en in verhouding hoe goedkoper de klus word. Eigenlijk wil ik er dan 6 per zijde maar dan kom ik in de situatie dat mijn meterkast op de schop moet naar 1x35A, want dat moet vanaf 3680 Watt lees ik en met 12 panelen kom ik op bijna 4000 Watt. Daarnaast kan dat niet op een PV en ga ik extra betalen voor de aansluiting aan mijn energieleverancier.
op een 1x35A hoofdgroep, kun je zonder problemen 2x16A omvormer hangen.
(de Growatt MIN3000TL-XE is zelfs maar 14,5A, helemaal geen probleem dus kun je wel 2x op je huis leggen als je wil.)
daar kan per omvormer weer een 2x12=24 panelen aangehangen worden, dus dan heb je problemen boven de 48 panelen met een 35A hoofdgroep. :X

mijn 4kW omvormer heeft dus 24 panelen, jouw 12 kunnen ook wel op een 3kW omvormer.
met gemak. ;)
(mag zelfs een 2kW of 2,5kW omvormer zijn, als je echt goedkoop wil gaan. niet een aanrader, maar kan wel.)
bekijk dit maar eens goed:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
Dit zegt men: Bij deze een aangepaste offerte voor 10 panelen icm een serie omvormer (2 mppt). Het probleem is dat het kabelwerk in een stopcontact veel te kort is om op een omvormer aan te sluiten. Veel bedrijven verlengen de kabels dan, maar dit mag niet conform de NEN1010. Als we ons aan de regels houden dienen we een PV verdeler toe te passen. Dat heb ik dan ook toegepast. Ik heb je dan ook €150 netto korting gegeven omdat het kabeltraject al ligt.
wat een B.S.
als de kabel van meter kast tot omvormer door geen enkel ander apparaat word gebruikt mag je gewoon verlengen, en hoef je niet te splitsen. :?
daar word iets totaal niet begrepen. ;)
(de als is wel heel belangrijk, check die goed. ;) )
Twiijfel nu om het bij 5/5 te houden betreft de meterkast of 6/6 om zeker te zijn van de werking van de apparatuur. Dit bedrijf zegt dat er 5 nodig zijn overigens.

Als ik met die 5 per zijde gewoon safe zit voor mijn omvormer ga ik hier maar voor denk ik. 2977 Ex. BTW. Panelen zijn van DMEGC-330G-BB-S-Intense black/Growatt MIN3000TL-XE
2x5x(32Vmpp/40Voc), liever niet, ga voor de 2x6, graag. ;)
de Growatt MIN3000TL-XE kan zelfs 2x12 aan, zonder problemen. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
De kans bestaat met een "chinese" omvormer en weinig Vmpp, dat je gaat staan klapperen in de ochtend en avond.

Dan kan je beter een SMA nemen, die blijft wat stabieler en start meteen.

Dus als je een chinees neemt, neem dan meer dan 5 panelen per kant.

Hier een voorbeeldje met een SMA:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KHSOefYaJTCjweVfj6dx2dJjewE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7mplpOwzucK3tVu4jjHKfAEe.jpg?f=fotoalbum_large
https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/# (kies nieuw project)

Maar wat je volgens mij het beste kan doen:
- je 25A gratis om laten zetten naar 35A
- wcd eraf, en eventueel nieuwe vd-draad er doorheen trekken als ze te kort zijn.
- aardlekautomaat, enkel voor de zonnepanelen en niet bij de andere groepen dus
- beter iets meer panelen nemen, dan werkt de omvormer met een beter rendement en heb je als salderen afloopt meer direct verbruik beschikbaar.
- die cowboys de deur wijzen...

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:44
Je kunt overigens met jouw dakhoek prima 8 350 Wp panelen oost + 8 panelen west op een 3.68 kW omvormer aansluiten.
Dat kan nog gewoon op een PV verdeler en met selectiviteit zelfs nog op je 1 x 25A aansluiting (zonder selectiviteit past er nog veel meer).

Maar goed, die kun je in sommige of alle gevallen gratis laten aanpassen naar 1x35 of 1x40 A dus het kan geen kwaad om eens te informeren naar de mogelijkheden.

Je betaald toch al installatiekosten dus als het enigszins kan lijkt me 8+8 panelen leggen logisch. Hier op het forum zie je genoeg toepassingen ervoor. (zelf ben ik al een tijdje gasloos bijvoorbeeld)

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• DonZjon
Bedankt voor alle reacties! Heb ik zeker wat aan gehad.

De definitieve offerte ligt nu klaar en houd in;

- 5j garantie op de Growatt omvormer
- 25j garantie op de onderconstructie
- 10j ¨...¨ garantie van het bedrij (garantiefonds Zonnegarant)
- 12x DMEGC 330G-60BB-s-intense black zonnepanelen (12j fabrieksgarantie en 25j tot 80,4%)
- 1x Growatt MIN3000TL-XE
- Totaal 3960 Wattpiek
- 1x Schinelink
- 1x Solarconstruct montagesysteem
- DC kabels rood/zwart/aarde
- EATON werkschakelaar 20A 2P
- PV-verdeler
- Montage
- Klein materiaal
- Gratis BTW teruggaveaanvraag
- Korting i.v.m. bestaand kabeltraject > meterkast

Netto 3.450 = 0,87ct per Wattpiek. In de praktijk ga ik dus het dubbele opwekken t.o.v. mijn huidige verbruik.

Volgens mij is dit een mooie prijs voor hetgeen wat geleverd gaat worden. Klopt mijn beeld hierover of..?

• wmeester
Je hebt nu 50% meer panelen voor iets minder geld. Lijkt mij inderdaad een betere deal. Wat kleine dingen kunnen nog aangepast maar als jij bij deze leverancier ook een goed gevoel hebt dan is dat ook wat waard.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik snap alleen niet zo goed die werkschakelaar naast de PV verdeler.
In die PV verdeler zit ook een automaat die je af kan schakelen (neem ik aan)

Beetje dubbelop...

En je moet maar zin hebben in dat gedoe voor een paar honderd euro besparing.
Growatt ShineLan module - beveiligingprobleem

[ Voor 51% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-11-2020 08:40 ]

• DonZjon
wmeester schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 08:23:
Je hebt nu 50% meer panelen voor iets minder geld. Lijkt mij inderdaad een betere deal. Wat kleine dingen kunnen nog aangepast maar als jij bij deze leverancier ook een goed gevoel hebt dan is dat ook wat waard.
Ja inderdaad. Het gevoel is goed.. Welke aanpassingen zie jij nog die tot verbetering zullen leiden? Los van meer panelen.

• DonZjon
AUijtdehaag schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 08:30:
Ik snap alleen niet zo goed die werkschakelaar naast de PV verdeler.
In die PV verdeler zit ook een automaat die je af kan schakelen (neem ik aan)

Beetje dubbelop...

En je moet maar zin hebben in dat gedoe voor een paar honderd euro besparing.
Growatt ShineLan module - beveiligingprobleem
1e ga ik nog even achteraan. Zal wel uitkomen op een NEN dingetje vermoed ik.

Maar in welk gedoe voor een paar honderd euro besparing bedoel je? De PV ipv nieuw kabelwerk?

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:24

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Werkschakelaar is niet verplicht volgens de nen, een lastscheider wel, maar die zit al in de meterkast (althans daar ga ik vanuit)

En ja je mag de automaat in een pv verdeler ook als werkschakelaar zien, maar gezien die in dit geval toch niet verplicht is is dat dus ook nieteens nodig. ( een werkschakelaar is overegens wel aan te bevelen, maar hem naast een pv verdeler plaatsen is totale onzin) elke instalateur die een werkschakelaar naast een pv verdeler wil plaatsen kan je beter weg sturen, die snapt er of geen hol van of wil graag wat extra werk.
Dit zegt men: Bij deze een aangepaste offerte voor 10 panelen icm een serie omvormer (2 mppt). Het probleem is dat het kabelwerk in een stopcontact veel te kort is om op een omvormer aan te sluiten. Veel bedrijven verlengen de kabels dan, maar dit mag niet conform de NEN1010. Als we ons aan de regels houden dienen we een PV verdeler toe te passen. Dat heb ik dan ook toegepast. Ik heb je dan ook €150 netto korting gegeven omdat het kabeltraject al lig
Toevallig dezelfde persoon die deze onzin uitbraakt?

[ Voor 32% gewijzigd door twain4me op 28-11-2020 10:30 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
@DonZjon
Dat gedoe met die chinese wifi, beveiligingsproblemen en je data wat in china wordt opgeslagen.
Een SMA lees je “makkelijk” zelf uit zelfs zonder internet.
Kost alleen wat meer, maar daar krijg je een beter ge-engineerd produkt voor terug.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t2EsNTP-U3ZjrBXkcNfP2u-4eQE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1e8tjnfeCEG1nGSguV1WXFFL.jpg?f=fotoalbum_large

• wmeester
DonZjon schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 09:14:
[...]

Ja inderdaad. Het gevoel is goed.. Welke aanpassingen zie jij nog die tot verbetering zullen leiden? Los van meer panelen.
Wat al door anderen is gezegd; geen aparte pv verdeler en een Sma omvormer. Die laatste is ook zonder cloud uit te lezen.

• DonZjon
Oké dus de WCD eraf, daar direct de werkschakelaar op eventueel met opbouwdoos/lasdoos indien de draden te kort zijn (welke, wat is het verschil..?) Dan voldoet de werkschakelaar van de panelen en aardlekschakelaar er achter van de 4 gezamenlijke groepen, verder aan de eisen om te mogen installeren..?

Btw, ik wil dus geen nieuwe kabel trekken of laten leggen voor de duidelijkheid hè. De bestaande gootjes daar past niets meer doorheen en over de gevel/binnenshuis is geen optie.

En de SMA in plaats voor Shinelink? Dat is waar het om gaat toch wat betreft het Chinese gedoe waar jullie het over hebben?

Dan ga ik dit voorleggen.

Alvast bedankt weer, stel de reacties weer zeer op prijs!

[ Voor 14% gewijzigd door DonZjon op 28-11-2020 18:06 ]

• busscherski
Ze bedoelen SMA in plaats van de Growatt.
SMA is inderdaad mooier en beter als je zelf wilt loggen maar ik denk dat het niet noodzakelijk is. Voor de meerprijs van een SMA kun je makkelijk 2 panelen extra monteren, dat zou ik liever doen als het past.
Zelf loggen is leuk als het je hobby is maar Growatt heeft een prima app. (zolang de server in de lucht blijft natuurlijk, dat wel)

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• AUijtdehaag
  • Niet online
DonZjon schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 17:12:
Dan voldoet de werkschakelaar van de panelen en aardlekschakelaar er achter van de 4 gezamenlijke groepen, verder aan de eisen om te mogen installeren..?
Bijna goed.

De werkschakelaar is genoeg, op de plaats van de WCD, als je niet van plan bent om een droger of wasmachine daar te plaatsen.

Maar ik zou in de groepenkast WEL een losse aardlekautomaat laten plaatsen. Dat is zekering en aardlekschakelaar in 1.
Als er dan een keer een probleem is met de omvormer, dat niet je vrieskist ontdooit.
Want de aardlekschakelaar met de 4 groepen, daar zit ook de omvormer bij en dat is gewoon niet de bedoeling. De aardlekschakelaar maakt dan ook de andere groepen spanningloos
Wel lekker goedkoop, maar een vrieskist vol produkten weggooien is ook zonde. (als je hem snapt)

Heb je een foto van je groepenkast?
https://mupload.nl/ en de link met de img tags hier plakken.

Nog even een linkje van mijn Grafana dashboard
https://snapshot.raintank...feeTHsEUfKpiQAzAKU3EZ29Ls

Maar net als @busscherski al zegt moet het je interesseren, anders neem je een goedkope chinees.
Niet miepen als die server er eens uitligt. ;)
Of dat ze op afstand nieuwe firmware erin zetten om europa plat te gooien te ontregelen :+

[ Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-11-2020 18:47 ]

• DonZjon
https://www.mupload.nl/img/c5jojk092.jpg

https://www.mupload.nl/img/33jgs4c6y3.jpg

Groep 4 staat nu uit (nog van het testen:)), dat is de WCD op zolder waar de werkschakelaar dan op komt, zou moeten komen.. Zo naar de omvormer.

Dus de werkschakelaar op de WCD, indien te kort met opbouw of lasdoos. Zo naar de omvormer. In de meterkast dan een aardlekautomaat die dan op groep 4 komt of word dat dan een soort van aparte groep op bestaand kabelwerk van groep 4?

De SMA laat ik achterwege. Wel interessant om te weten!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Groep 4 kan je vervangen of je plaats er los een aardlekautomaat naast.
De draden van boven zijn te kort om de aardlekautomaat naar beneden te zetten.

Echter heb je geen hoofdschakelaar.
Pv boer zal wellicht moeilijk gaan doen daarover omdat hij niet spanningsvrij kan werken.

Huur ff een elektromonteur in om een hoofdschakelaar te plaatsen in de bestaande kast. Icm met aardlekautomaat plaatsen eventueel:
https://www.superflink.nl...-100ma-b-type-a-10ka.html

En sticker bij de pv aardlekautomaat plaatsen
https://webshop.cedel.nl/PV-Sticker-klein-formaat

Het kost even wat moeite maar dit is de beste manier.

[ Voor 32% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-11-2020 09:58 ]

• DonZjon
Firma heeft zelf 2 dagen geleden gebeld.. Betreft de werkschakelaar :´) Hij zag een foutje in de offerte.. Hij heeft hem eraf gehaald.

Wat er nu ligt is 12x DMEGC 330WP = 3960 WP met Growatt MIN-3000TL-XE alles erop en eraan voor 3400,-.

Vind dit best een fair deal. Ze worden in maart geplaatst. Ik kan wel verder blijven zoeken.. Nog goedkoper.. Ben best perfectionistisch dus word er ook een beetje gek van, ik kan 1 week lang over 2 offertes twijfelen :(

Zou 1 adviseur van een firma nog terugbellen over het wel/niet aannemen van de offerte. Hij vroeg uiteindelijk waarvoor ik had gekozen en vond het een slecht besluit omdat mijn omvormer maar 3000Watt aan zou kunnen en dus zou aftoppen op de installatie (3960WP totaal). Ik had hier niet direct een antwoord op maar een Growatt MIN-3000TL-XE kan toch makkelijk 3960WP totaal aan? Ik las in dit topic dat iemand 6500 op een 3.5KW omvormer heeft en dat 2000WP per kant zelfs het minimum zou zijn voor een 3KW (mijne) omvormer. Kan iemand mij dit nog eens uitleggen waarom een 3000 niet aftopt op 2000WP per kant.. Dan kan ik hem dat vertellen. Hij weet het waarschijnlijk wel maar wilt gewoon graag dat ik met hem in zee ga.

• busscherski
Vroeger kwam het vaak voor dat een omvormer met 2 inputs niet het volledige vermogen op 1 input kon verwerken.
Tegenwoordig is dat niet meer.

• busscherski
12 panelen op 1 dak of 6+6?

Zelfs met alle 12 op 1 dak is een 3 kW omvormer waarschijnlijk de optimale keuze maar met 6 oost + 6 west is een 3 kW omvormer nog erg ruim.

• DonZjon
6+6 indd.

Toppie joh. Volgende week vrijdag de schouw. Alles doorspreken en even de ligging bepalen nog, op de offerte zijn ze laag op het dak geplaatst maar denk dat hoger beter is.. Oost eerder belasting en west langer belasting. Zou je zeggen.. Maar misschien is dat mierenneukerij.

Over de omvormer. Growatt zegt dat je op deze omvormer 4200WP kan aansluiten. Maar dat bedoelen ze toch totaal neem ik aan? Staat gewoon in hun datasheet.

Wat gebeurt er als je er bijv. 6000WP aan hangt dan? Dat kan gewoon? Waarom adviseert Growatt dan max 4200WP. Dat snap ik nog niet helemaal.

[ Voor 34% gewijzigd door DonZjon op 03-12-2020 20:23 ]

• busscherski
Ja zo hoog mogelijk, dan kun je er later nog wat bij leggen zonder dat alles weer van het dak moet, ik vind het er ook veel beter en logischer uitzien als het op zo`n 20 of 30 cm van de nok ligt.
En het zal inderdaad een heel klein beetje opbrengst schelen maar dat is inderdaad mierenneukerij.

• busscherski
Wat gebeurt er als je er bijv. 6000WP aan hangt dan? Dat kan gewoon? Waarom adviseert Growatt dan max 4200WP. Dat snap ik nog niet helemaal.
Ja dat kan gewoon zolang alle voltages en stromen kloppen, ik snap ook niet precies waarom Growatt een max adviseert.

Pagina: 1