Wat voor glasvezel kabel wordt in NL gebruikt?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marque1968
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 27-07 11:06
LD:DR
Wat is in Nederland de standaard glasvezel kabel en connector? Dit om nu tijdens de renovatie al een verlengkabel te kunnen leggen, ruim een decennium voordat ik het denk te gaan gebruiken.

=======================

Ik heb totaal nog geen ervaring met glasvezel, ook omdat het bij ons in Tilburg nog niet te krijgen is. En hoewel ik graag een sneller upload zou hebben (ben ruim tevreden met de download), denk ik ook niet dat ik meteen Ziggo verlaat zodra glasvezel wel verkrijgbaar is. Maar ik geloof dat ik wel met zekerheid kan zeggen dat ik ergens de komende 10 jaar ofzo, toch eens aan het glas zal gaan.

Maar ik ben nu mijn huis aan het renoveren en sta op het punt een nieuw plafond erin te leggen. Mijn netwerk verdeelkast zit in het midden van het huis en vanwege de nieuwe vloer met vloerverwarming, gaat er bij mij ook geen vloer of plafond meer opengebroken worden als ik ooit nog glas zal krijgen. Nu komt de Ziggo bij mij ook op de 1e verdieping aan de straatzijde binnen (voormalig winkelpand waar op de 1e voorheen de woonkamer was. Nu slaapkamer). Dat lijkt me voor de toekomst ook de beste locatie voor het glas om binnen te komen.

Maar ik ga geen modems en grote netwerk verdeelpunten in de slaapkamer maken, dus ik zal moeten voldoen met een stekker die in het hoofdaansluitpunt wordt gestoken en die 15 meter verder weer in de netwerk verdeelkast uitkomt. Dus ik wil een kabel bestellen maar er blijken verschillende soorten kabels en connectoren te zijn. De medewerkers van de leverancier kunnen me alleen maar zeggen "vraag het je provider", maar er zijn nog geen providers.

Dus de vraag hier is: Wat voor kabel en met welke connector zou ik moeten leggen, zodat ik zeker weet dat ik over (zeg) 10+ jaar direct aan de gang kan als ik glasvezel krijg. (en ja, er ligt al cat5 naar die hoek, maar ik wil (mag) geen modem oid in de slaapkamer hebben hangen.

Beste antwoord (via marque1968 op 01-12-2020 18:09)

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Leg een loze leiding... 19 of 25 mm

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:23

PeaceNlove

Deugleuter

Loze leiding lijkt me voldoende. Ze blazen de glasvezel kabel met lucht door de holle leidingen in de grond, dus dat zouden ze voor het laatste stukje in jouw woning ook nog wel even kunnen doen als ze bij jou de glasvezel komen aanleggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:03
Je kunt de glasvezelkabel van de provider niet verleggen dus je kunt gewoon cat 6 of cat 6a leggen naar de plek waar je het nodig hebt.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Leg een loze leiding... 19 of 25 mm

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theuser
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 03-01 19:20
Op het moment single mode met SC/APC of SC/UPC connector!
Maar zoals gezegd leg een buis met flauwe bochten waar een SC connector door past.
Ik verwacht dat in de toekomst de connectoren nog wel kleiner worden !
Lukt dit niet kun je overwegen een single mode vezel met SC/APC connectoren te leggen , dan moet je mogelijk met koppel blokjes en kabeltjes werken om naar de dan geldende standaard te komen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miepermans
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Miepermans

BIEM!

DutchKel schreef op woensdag 25 november 2020 @ 07:25:
Je kunt de glasvezelkabel van de provider niet verleggen dus je kunt gewoon cat 6 of cat 6a leggen naar de plek waar je het nodig hebt.
Even officieel, Het kan wel maar providers hebben dit liever niet. Ik heb dit op een aantal plaatsen namelijk reeds ingericht op specifiek verzoek van vrienden, collega's en you name it. Het voegt een extra point-of-failure op en daar houden providers niet van.

Als de provider zal overgaan tot verglazing, het aanleggen van de glasvezels dus, zullen zij een (meestal oranje) tube van ongeveer 8-10mm doorsnee je huis in brengen. Als jij daarbij direct aangeeft dat die aansluiting persé op de 1e afgemonteerd moet worden, dan heb je kans dat dat ook gedaan word. Meestal echter hebben de aannemers de opdracht om alle aansluitingen op dezelfde locatie te monteren (bijvoorbeeld in de meterkast). Dan zul je dus zelf een UTP/STP kabel moeten trekken.

Mocht je overgaan tot het trekken van UTP kabel, bedenk dan dat je altijd 2 kabels moet willen trekken, want als je 1 kabel trekt, en er later nog 1 bij wilt leggen kost dat altijd meer moeite. (En dat zullen vele tweakers beamen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marque1968
Ik heb al 20mm flexibele buizen met dubbel UTP Cat5 voorbedraad. Ik kan nog wel een loze leiding neerleggen (met trekkabel), maar de bocht onder de vloer zal ergens binnen de 10cm moeten buiten. Dan door naar achter het huis, waar het dan naar boven gaat de domotica en netwerk-schakelkast in. Ik vraag me af of dat makkelijk te blazen is. Ik heb er in 1 al perilex bekabeling moeten trekken en dat lukte me alleen door het dunne ijzerdraadje in de buis met de dikkere trekdraad vast te maken en daaraan dus de 5 kabels. En dan die dunne draad aan de deurklink vastgemaakt om zo kracht te kunnen zetten. Dus met een losliggende buis van 15+ meter heb ik mijn twijfels.

Installatie in de meterkast gaat een beetje moeilijk, want rondom de meterkast is dus enkel vloerverwarming of het plafond dat ik aan het leggen ben. Dus net als de ziggo moet het naar de slaapkamer en van daar door connecten naar achteren. (of ze moeten het beton in de poort doorgang openbreken om zo achter het huis te komen en daar dan naar de netwerk schakelkast op de 1e.

En het lijk me dat ik het dus niet met UTP kan doorverbinden en dat er dus een modem tussen moet. Dat is mij ten zwaarste verboden. Een soort stopcontact met een kabeltje die meteen weer de muur in gaat, dat mag nog NET.

(ja, ja, de WAF. En dan moet de domotica nog gedaan worden ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rikvdlee
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-08 11:46
Ik heb totaal nog geen ervaring met glasvezel, ook omdat het bij ons in Tilburg nog niet te krijgen is. En hoewel ik graag een sneller upload zou hebben (ben ruim tevreden met de download), denk ik ook niet dat ik meteen Ziggo verlaat zodra glasvezel wel verkrijgbaar is. Maar ik geloof dat ik wel met zekerheid kan zeggen dat ik ergens de komende 10 jaar ofzo, toch eens aan het glas zal gaan.
Niet in Tilburg te krijgen? Ik in de Reeshof zit al een jaar op glasvezel. ;)

Volvo V40 T3 MY13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marque1968
.... maar niet bij ons... (in oud zuid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:09

CyBeRSPiN

sinds 2001

Je kunt glasvezel toch tzt wel verlengen vanaf het aansluitpunt voor als het perse moet? Zie o.a. Glasvezelkabel verlengen
Zou me er lekker tzt druk om maken, je kunt ook altijd zelf met een mediaconverter naar UTP gaan en dan met UTP doorgaan naar de rest van je woning. Loze leiding die voldoende dik is biedt je dan alle opties.

[ Voor 43% gewijzigd door CyBeRSPiN op 25-11-2020 17:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 16:51
Rikvdlee schreef op woensdag 25 november 2020 @ 15:33:
[...]

Niet in Tilburg te krijgen? Ik in de Reeshof zit al een jaar op glasvezel. ;)
De Reeshof is geen Tilburg }:|

Overigens ligt er in oud Noord al veel glas en sluiten ze langzaamaan heel Tilburg aan.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05:38
marque1968 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 15:02:
Ik heb al 20mm flexibele buizen met dubbel UTP Cat5 voorbedraad.
Je wilt jaren voorbereid zijn, maar gebruikt CAT5 8)7. Zou je hier dan niet direct CAT6 / CAT6A voor moeten gebruiken? Of als je extreem wilt, ga je voor CAT7

Maar zorg er voor dat je vanaf die locatie een UTP kabel hebt liggen en je bent eigenlijk klaar.
Of als je glas wilt doen, een OM3 met MTP/MTO aansluitingen? Ben je helemaal gereed, want volgens mij kun je dit bijna overal voor gebruiken?

Maar waren ze ook niet bezig moet nieuw type glas? Er waren hierover flink wat discussies over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
Rolfie schreef op woensdag 25 november 2020 @ 17:31:
[...]

Je wilt jaren voorbereid zijn, maar gebruikt CAT5 8)7. Zou je hier dan niet direct CAT6 / CAT6A voor moeten gebruiken? Of als je extreem wilt, ga je voor CAT7

Maar zorg er voor dat je vanaf die locatie een UTP kabel hebt liggen en je bent eigenlijk klaar.
Of als je glas wilt doen, een OM3 met MTP/MTO aansluitingen? Ben je helemaal gereed, want volgens mij kun je dit bijna overal voor gebruiken?

Maar waren ze ook niet bezig moet nieuw type glas? Er waren hierover flink wat discussies over.
Uhh, ik zie niet in waarom? Cat5e is prima geschikt voor snelheden t/m 5Gbit (5x sneller dan wat nu de standaard is) en waarschijnlijk lukt over de afstanden in een woonhuis 10Gbit ook wel, al zou dat buiten spec zijn. Cat6 is nog een keer wat voor te zeggen als je nu nieuw gaat aanleggen, maar cat6A is zwaar overkill in een woonhuis, en cat7 aan proberen te leggen is gewoon ronduit dom. Als je bang bent dat 10Gbit niet genoeg is voor je, kun je beter fibers neerleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Rolfie schreef op woensdag 25 november 2020 @ 17:31:
[...]

Cat7 is totaal onzinnig. Er bestaat geen Ethernetstandaard die wel over Cat7 kan en niet over Cat6. Eerste die niet over Cat6 kan is 40Gbase-T en dat vereist Cat8.

Cat6 (non-A) is voor thuisgebruik prima aangezien enig voordeel van 6A is dat je tot 100m 10GbE kunt doen, waar het met 6 'maar' 30 meter lukt. Dat is meer dan lang genoeg voor ieder normaal woonhuis.

Verder idd eens dat Cat5 (al is het Cat5e) anno 2020 onverstandig is, dat had ik 20 jaar geleden aangeraden, niet nu :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

mcDavid schreef op woensdag 25 november 2020 @ 17:44:
[...]

Uhh, ik zie niet in waarom? Cat5e is prima geschikt voor snelheden t/m 5Gbit (5x sneller dan wat nu de standaard is)
Nee, over Cat5e kan max 2.5GbE, 5GbE vereist Cat6
Wikipedia: 2.5GBASE-T and 5GBASE-T

Verschil is dat 5GbE 100m ver reikt over Cat6 waar 10GbE het maar 30m doet. Ik zou geen 10GbE over Cat5e proberen, dat lukt vrijwel zeker niet.

Maar goed, als je voor de toekomst voorbij 10Gbps voorbereid wilt zijn, zorg je bovenal voor loze leiding. Het is nog veel te vroeg om te zeggen wat daar het beste in een woonhuis anno 2030 of later doorheen moet.

[ Voor 6% gewijzigd door dion_b op 25-11-2020 17:52 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
dion_b schreef op woensdag 25 november 2020 @ 17:52:
[...]

Nee, over Cat5e kan max 2.5GbE, 5GbE vereist Cat6
Wikipedia: 2.5GBASE-T and 5GBASE-T

Verschil is dat 5GbE 100m ver reikt over Cat6 waar 10GbE het maar 30m doet. Ik zou geen 10GbE over Cat5e proberen, dat lukt vrijwel zeker niet.

Maar goed, als je voor de toekomst voorbij 10Gbps voorbereid wilt zijn, zorg je bovenal voor loze leiding. Het is nog veel te vroeg om te zeggen wat daar het beste in een woonhuis anno 2030 of later doorheen moet.
Uh, op die pagina staat ook gewoon:
5 Gbit/s up to 100 m of Cat 5e

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05:38
mcDavid schreef op woensdag 25 november 2020 @ 17:44:
[...]

Uhh, ik zie niet in waarom? Cat5e is prima geschikt voor snelheden t/m 5Gbit (5x sneller dan wat nu de standaard is) en waarschijnlijk lukt over de afstanden in een woonhuis 10Gbit ook wel, al zou dat buiten spec zijn. Cat6 is nog een keer wat voor te zeggen als je nu nieuw gaat aanleggen, maar cat6A is zwaar overkill in een woonhuis, en cat7 aan proberen te leggen is gewoon ronduit dom. Als je bang bent dat 10Gbit niet genoeg is voor je, kun je beter fibers neerleggen.
Hij wil voorbereid zijn voor de komende jaren. En is daarom bezig met glas. Een hele goede insteek als je huis nu open ligt.
CAT5 is dan echt not done. CAT5e is wel mogelijk, maar als je bezig bent, ga dan zeker voor CAT6 of hoger.
CAT7 zou ik ook niet snel leggen, maar is wel mogelijk en overkill.

Natuurlijk kun je ook overal glas neer leggen, maar heeft ook de nodige nadelen. Bijvoorbeeld dat je overal een switch of media converter nodig hebt en zeker niet alle switches glas ondersteunen.

Ik heb hier naar zolder ook 4 CAT6 kabels een FC kabel voor de zekerheid. CAT6a zou ik ook niet snel adviseren, maar is een mogelijkheid.
dion_b schreef op woensdag 25 november 2020 @ 17:49:
[...]

Cat7 is totaal onzinnig. Er bestaat geen Ethernetstandaard die wel over Cat7 kan en niet over Cat6. Eerste die niet over Cat6 kan is 40Gbase-T en dat vereist Cat8.

Cat6 (non-A) is voor thuisgebruik prima aangezien enig voordeel van 6A is dat je tot 100m 10GbE kunt doen, waar het met 6 'maar' 30 meter lukt. Dat is meer dan lang genoeg voor ieder normaal woonhuis.

Verder idd eens dat Cat5 (al is het Cat5e) anno 2020 onverstandig is, dat had ik 20 jaar geleden aangeraden, niet nu :o
CAT7 kan, maar zou ik ook niet snel adviseren. CAT6 is huizen inderdaad meer dan voldoende. CAT6a is mogelijk, en extra weinig voordeel.

Maar volgen mij is CAT7 wel een ethernet standaard? Al heb je eigenlijk andere connectoren nodig.
Maar CAT8 is volgens nog geen standaard.

Beste en gemakkelijkste af te monteren is gewoon CAT6 kabels en meer dan voldoende in huis.

Toevallig laatst heb ik hier zelf ook een topic over aangemaakt, ivm een tuinhuisje. Ben er nog wel mee bezig. Maar gaat waarschijnlijk CAT6a en glas worden. Alles dubbel, want die tuin gaat nooit meer open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marque1968
Met de voorbedrade flexibuizen had ik eigenlijk alleen maar Cat5e als optie. Heb nu zo'n 2x200 meter aan netwerkkabel tussen de plafonds liggen. Voor mijn normale doeleinden lijkt Cat5e me nog wel een paar decenia uithouden. Het glasvezel was een after thought, vlak voordat ik het plafond ga sluiten. Ik heb er nu op advies hier een loze 20mm leiding liggen met trekdraad. Dan zullen we het wel in de toekomst zien. En misschien de toekomstige glasvezel (of wat dan ook) toch via de poort naar achter brengen, zodat het direct de netwerkkast in kan. En van daaruit via cat5e kabels verspreiden. Dan kan de snelheid mooi verdeeld worden.
Pagina: 1