Glasvezelkabel verlengen

Pagina: 1
Acties:

• roedi06
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:22
Vraagje:

Ik heb een glasvezel NTU van DeltaFiber in m'n meterkast en ik wil graag de glasvezel verlengen naar m'n woonkamer om deze daar op Fritzbox 5490 die ik heb ontvangen van Online.nl aan te sluiten.

De Fritzbox 5490 kan een SC-aansluiting aan, ik heb zo'n klikstukje gekregen om in de NTU te steken die eindigt in een blauwe SC-aansluiting.

In dit topic (https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/52706991) las ik dat ik dan nodig heb:

- simplex single-mode 9/125um kabel
- SC-SC, bijv: https://www.glasvezel-kab...ezel-kabel-sc-sc-10m.html
- Koppelstukje, bijv: https://www.glasvezel-kab...-sc-simplex-turquise.html

Ben ik er hiermee?

Waar bij mij de verwarring :? toeslaat is als ik dit lees:
https://www.kabelshop.nl/...svezel-kabels-p48816.html
Simplex of duplex glasvezel?
Een simplex kabel heeft slechts één kanaal. Dit is handig als je alleen data één kant op wilt versturen. Wil je echter gelijktijdig data heen en weer overbrengen, dan heb je een duplex kabel nodig. Deze simplex glasvezelkabel kan dus naar één richting tegelijkertijd gegevens sturen.
Is deze laatste zin waar? Ik dacht dat je sowieso twee kanten op kon communiceren, want waarom levert de netbeheerder mij anders zo'n kabel?

Ik twijfel dus, heb ik nu wel of niet de juiste oplossing om de kabel te verlengen? 8)7

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Hetgeen je hebt uitgezocht is helemaal correct en gaat werken :) Koppelstuk zou je voor de netheid wel donkerblauw (voor singlemode) kunnen pakken maar technisch maakt dat ook niet uit.

Een duplex kabel zoals ze daar bedoelen heeft 2 vezels (dus ook 2 connectoren aan beide kanten). Daar heb je in jou geval niets aan omdat de Fritzbox met slechts 1 vezel op de FTU aangesloten moet worden. Bij de verbinding tussen Fritzbox en wijkcentrale gaan zenden en ontvangen (TX en RX) namelijk op verschillende frequenties over dezelfde vezel, dit gaat dus ook gewoon gelijktijdig maar dan over 1 vezel. Dat stukje slaat eigenlijk nergens op...

[ Voor 14% gewijzigd door ik222 op 20-02-2020 21:40 ]

• Dennis-L
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:15
Ik weet niet of er uberhaupt verschil in zit bij koppelstukjes, maar er staat nu bij dat het voor multi mode is.
Zijn er ook koppelstukjes specifiek voor single mode?

Normaal gesproken heb je bij fiber 2 vezels.
Beide kanten van deze vezels komen uit in een SFP waarbij de SFP op de ene vezel gegevens verzend en op de andere vezel ontvangt en aan de andere kant precies andersom zeg maar.
Bij FttH heb je maar 1 vezel maar de SFP aan beide kanten is een zogenaamde BiDi receiver welke dus op dezelfde vezel kan ontvangen en verzenden (twee verschillende golflengtes)
Een simplex kabel is dus prima in dit geval :)

Hier nog wel een leuk stukje op fs.com

[ Voor 32% gewijzigd door Dennis-L op 20-02-2020 21:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Koppelbussen doen technisch niets meer dan de 2 connectoren tegen elkaar houden. Dus zolang ze voor SC conneoren zijn maakt welke kleur je pakt technisch voor de werking niet uit.

Echter netjes is het wel om de juiste kleur te pakken. Dus donkerblauw voor (U)PC connectoren. De lichtblauwe of soms witte gebruik je officieel voor multimode en groen voor APC connectoren bijvoorbeeld.

[ Voor 4% gewijzigd door ik222 op 20-02-2020 21:45 ]

• Dennis-L
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:15
ik222 schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 21:44:
Koppelbussen doen technisch niets meer dan de 2 connectoren tegen elkaar houden. Dus zolang ze voor SC conneoren zijn maakt welke kleur je pakt technisch voor de werking niet uit.

Echter netjes is het wel om de juiste kleur te pakken. Dus donkerblauw voor (U)PC connectoren. De lichtblauwe of soms witte gebruik je officieel voor multimode en groen voor APC connectoren bijvoorbeeld.
Kon me ook al niet voorstellen dat het uit zou maken, maar omdat het zo specifiek genoemd werd :)

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Het maakt uit omdat de toleranties bij SMF wat strakker zijn.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• roedi06
Thanks allen!

• roedi06
Interessant stuk inderdaad, er gaat een wereld voor me open ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:10
2e optie is om 1 lange kabel te nemen: SC/APC aan de kant van de NTU en SC/PC aan de kant van de modem.

Dan hoef je niet met koppelbusjes te 'klooien'. Je kan de SC/APC connector in de dummy houder klikken die uit je FTU komt (het lege ding om de poort te bedekken).

Kabel: Simplex Singlemode idd. Neem wel LZSH, die is wat soepeler (En blijft soepeler) dan PVC. Leg m ook goed beschermd weg, dus door een buisje ofzo zodat ie niet onbewust klem komt te zitten.

Eventueel kun je ook een stevigere variant nemen: zgn armored kabel. Die is wat meer hufter-proof dan zo'n geel patchkabeltje.

3e optie is om een mediaconverter in de meterkast te plaatsen en gewoon met een UTP kabel naar je Fritzbox te gaan. Je levert dan 1 ethernetpoortje in (die wordt je WAN). Voordeel is dat je dan gewoon met een UTP snoertje kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlimStorm
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 13-07 09:22
Ik had een soortgelijk probleem met mijn Genexis 7840 glasmodem van Caiway. Uiteindelijk heb de glaskabel vervangen door een langere versie die ik hier heb gekocht: https://www.utp-kabel.nl/...beling/filter/sc_apc/sc_/

Heb de lege huls uit de NTU gebruikt en presto, werkt als een trein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjunv
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 24-05 12:54
SlimStorm schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 22:53:
Ik had een soortgelijk probleem met mijn Genexis 7840 glasmodem van Caiway. Uiteindelijk heb de glaskabel vervangen door een langere versie die ik hier heb gekocht: https://www.utp-kabel.nl/...beling/filter/sc_apc/sc_/

Heb de lege huls uit de NTU gebruikt en presto, werkt als een trein.
Ik ben bij een vriend het thuisnetwerk aan het regelen en ik loop tegen hetzelfde aan als jij. Hij heeft eenzelfde modem en een NTU met twee aansluitingen van Delta Fiber.

Ik weet niet helemaal of dit als vervolg van deze topic kan/hoort, maar heb jij dezelfde NTU als in de afbeeldingen? En je hebt als ik het zo lees je glasvezelkabel gewoon in de tweede (vrije) aansluiting gestopt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZCEbyDSI8emHs98821cH1_lB-E4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xQX7grahXaFPqAwhZHg4u2Of.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SwN7K2y2dznbz5YkGLipmbCiTPM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3JT3KrtxiiAbXsF7C7f33kPh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlimStorm
Nee, dat zal niet werken. Je moet de oude kabel uit het modem halen, hetgeen dus betekent dat je de verzegeling moet verbreken. Koppel de kabel los uit het modem en slot 1 van de NTU. Pak nu de lege huls uit slot 2 en plaats die op de nieuwe lange kabel. Gebruik de oude kabel als voorbeeld hoe je huls in elkaar moet klikken. Steek het ene eind van de kabel weer in het modem en de andere weer in slot 1. En presto het werkt nu met de lange kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjunv
SlimStorm schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 21:26:
Nee, dat zal niet werken. Je moet de oude kabel uit het modem halen, hetgeen dus betekent dat je de verzegeling moet verbreken. Koppel de kabel los uit het modem en slot 1 van de NTU. Pak nu de lege huls uit slot 2 en plaats die op de nieuwe lange kabel. Gebruik de oude kabel als voorbeeld hoe je huls in elkaar moet klikken. Steek het ene eind van de kabel weer in het modem en de andere weer in slot 1. En presto het werkt nu met de lange kabel.
Bedankt voor je snelle antwoord! Even een voorzichtigheidsvraagje: ik kan de glaskabel gewoon uit slot 1 trekken zonder andere handelingen?

Ik ben van plan een nieuwe glaskabel aan te schaffen om die in een media-converter (deze) te steken om vervolgens een Cat6a-kabel naar een UDM Pro te sturen. Zo hoef ik de verzegeling op het modem niet te verbreken ;). Met een APC-SC-connector in de NTU zou ik dan goed zitten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SlimStorm
Leuke oplossing. Zou moeten werken lijkt mij. Heb zelf ook een redelijk groot Ubiquity netwerk in huis en op mijn erf met diverse WiFi punten, switches en cameras. De UDM zal ik binnenkort ook eens naar kijken, want de huidige Genexis modem is wel heel erg karig met instellingen. Ben benieuwd of de converter werkt met Delta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjunv
@SlimStorm Ik zal het laten weten! Ga het ergens de komende twee weken aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjunv
pjunv schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 21:53:
[...]
Ik ben van plan een nieuwe glaskabel aan te schaffen om die in een media-converter (deze) te steken om vervolgens een Cat6a-kabel naar een UDM Pro te sturen. Zo hoef ik de verzegeling op het modem niet te verbreken ;).
Deze media-converter gaat het niet worden; is voor actieve fiberaansluitingen en DELTA Fiber heeft gezellig GPON dus dat wordt hem niet.

Wordt vervolgd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlimStorm
pjunv schreef op woensdag 22 december 2021 @ 12:42:
[...]

Deze media-converter gaat het niet worden; is voor actieve fiberaansluitingen en DELTA Fiber heeft gezellig GPON dus dat wordt hem niet.

Wordt vervolgd!
Goed om te weten! Zou voor mij dus wel moeten werken. We zitten hier op het platteland en glas is hier al 3 jaar terug aangelegd zonder GPON.

Voor andere mensen die geïnteresseerd zijn, zie ook https://unifi-forum.nl/ha...e-delta-caiway-router.43/

[ Voor 13% gewijzigd door SlimStorm op 29-12-2021 23:13 ]

Pagina: 1