• DitmarVisser
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 08-03 09:26
Hallo allen.

Ik heb een jaar terug een oude Home Theater system overgenomen van een tante, de Lifestyle 12 Series II van Bose. Deze hadden we met een Coaxial Digital Audio (digital signal source) kabel die uit de soundsystem komt aan mijn toenmalige TV gekoppeld. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jwo9uoyUDnZNqOK1W69N2Jp24N4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/B5j4lOHiUHkb19JkvTb5nBS6.png?f=fotoalbum_large Dit werkte perfect.

Echter hebben we laatst een nieuwe TV gekocht, en die heeft niet meer een Coax Audio output, maar alleen een Digital Audio Out. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fTul5m13DU_RAgemdQt65cATfT8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0JBknPGwiF5PY34baDIm8han.png?f=user_large

Nu vragen we ons af hoe we de surround system aan deze tv kunnen koppelen. Ik heb gezien dat er coax naar digital audio converters zijn, maar die zijn wat omslachtig en nemen weer een stroompunt in beslag. Ik hoop dat mensen hier daar wellicht ervaring mee hebben, of een andere oplossing.

Bedankt!

• DitmarVisser
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 08-03 09:26
Icephase schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 14:30:
Welk signaal stuurt de TV dan precies uit? 5.1 is een opstelling, geen signaalsoort.
In de TV kunnen we bij Digital Audio Out de volgende opties kiezen: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4AUZFB617IBZ9AtExRHlehzPu6o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q28KNOCBIStGqgC7xDzIWKgY.jpg?f=fotoalbum_large

Bij geen van deze opties (behalve stereo, maar daar later meer over) krijgen we DTS 5.1 over de speakers.
jorgenv schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 14:33:
Ligt waarschijnlijk niet aan de convertor, maar aan de bose die het signaal niet kan decoderen. Je zou eens in de handleiding moeten kijken welke signalen hij ondersteunt.
Dolby digital is meestal geen probleem, maar DTS word niet door alle systemen ondersteunt.
Ghostrider schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 14:39:
Kan je eens proberen met een video welke geen DTS heeft, maar wel 5.1 ?
Daar ligt het inderdaad aan! De videos die ik probeerde hadden allemaal DTS 5.1, en daar loopt het op vast. Een oude aflevering van Deep Space 9 met AC3 5.1 doet het naar behoren, mooi uit elke speaker een ander geluid. Maar toch is er iets anders dan bij de vorige tv... (Spanning en sensatie, oftewel "Hoe heb ik dit een jaar niet door kunnen hebben?")
The Eagle schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 14:44:
Ik gok dat je oude TV (welke was dat :? )alleen maar een stereosignaal uit kon sturen dus ging dat altijd goed. De nieuwe kan ook andere formaten als dolby digital uit sturen en dat snapt die bose niet. Als dat zo is ga je daar ook niks aan veranderen ook.
(Oude TV)

In de handleiding van ons Home Theatre System staat het volgende: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C1YQAO47khSbuYtj-QDyrRRQcRM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3m31rfHTzZriKhqaSuk3Li0r.png?f=user_large

Geen DTS compatibility dus. Dat verklaart het. Nu klonk Deep Space 9 iets anders op de oude TV dan nu. Dat komt dan waarschijnlijk doordat de soundsystem een stereo track (wat het dus waarschijnlijk van de oude tv kreeg) zelf omzette naar een surround signaal. Als ik in de TV settings de output op Stereo zet, dan krijg ik namelijk wel geluid door de surround speakers, maar dat is hetzelfde als door de left en right speakers. Dus ik hoorde het afgelopen jaar gewoon de left en right channels in de surround speakers, denkende dat ik een geweldige surround ervaring had... 8)7.

Mensen, bedankt voor de hulp. Nu weet ik in ieder geval waar het probleem ligt. _/-\o_

Is er een oplossing te bedenken? Kan ik voor de helft een nieuwe Home Theatre System kopen, maar nog wel de huidige speakers kunnen gebruiken? Ik heb ooit wat gelezen over receivers, kan dat als vervanging van het verouderde gedeelte van mijn opstelling werken? Of zal het toch een volledig nieuwe setup moeten worden?
Pagina: 1