Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DitmarVisser
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 08-03 09:26
Hallo allen.

Ik heb een jaar terug een oude Home Theater system overgenomen van een tante, de Lifestyle 12 Series II van Bose. Deze hadden we met een Coaxial Digital Audio (digital signal source) kabel die uit de soundsystem komt aan mijn toenmalige TV gekoppeld. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jwo9uoyUDnZNqOK1W69N2Jp24N4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/B5j4lOHiUHkb19JkvTb5nBS6.png?f=fotoalbum_large Dit werkte perfect.

Echter hebben we laatst een nieuwe TV gekocht, en die heeft niet meer een Coax Audio output, maar alleen een Digital Audio Out. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fTul5m13DU_RAgemdQt65cATfT8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0JBknPGwiF5PY34baDIm8han.png?f=user_large

Nu vragen we ons af hoe we de surround system aan deze tv kunnen koppelen. Ik heb gezien dat er coax naar digital audio converters zijn, maar die zijn wat omslachtig en nemen weer een stroompunt in beslag. Ik hoop dat mensen hier daar wellicht ervaring mee hebben, of een andere oplossing.

Bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06:15

FeaR

In GoT we trust

Ik zou voor de converter gaan. Werken veelal op 5 Volt dus die zou je eventueel kunnen voeden via de USB van de TV (indien aanwezig). Je zet daarmee alleen het soort signaal om, van elektrisch (Digitale Coax) naar licht (Optische Toslink), de rest van de functies blijft gelijk. Andere dedicated audio uitgang heeft de TV niet. HDMI ARC heb je wel Audio Extractors voor maar die zullen duurder zijn dan de andere converter en bieden geen meerwaarde op ondersteunde codecs of tracks. Mijns inziens alleen nadelen omdat je met HDMI handshake zit. Ik ben nog niet overtuigd van HDMI ARC, te veel hit or miss. Andere opties heb niet omdat de Digitale Coax Out niet aanwezig is (sowieso zie je die haast niet meer op hedendaagse TV's).

[ Voor 12% gewijzigd door FeaR op 24-11-2020 17:33 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DitmarVisser
Bedankt FeaR, ik heb wat besteld en laat morgen weten hoe het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DitmarVisser
We hebben de converter binnen gekregen.

Goed nieuws eerst: Audio gaat er goed doorheen en wordt afgespeelt op de speakers.

Slecht nieuws: Het wordt alleen doorgegeven naar de speakers als het stereo geluid betreft. Zodra we overschakelen naar een 5.1 audio track dan krijgen op geen enkele manier het geluid uit de speakers. En het is niet dat het niet uit de surround speakers komt, maar ook niet uit de front speakers. Het geluid speelt zich wel af op de tv speakers, 2.0 en 5.1.

Iemand enig idee hoe dit kan? Ligt het aan de converter? Ligt het aan onze soundsystem?

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:44

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Welk signaal stuurt de TV dan precies uit? 5.1 is een opstelling, geen signaalsoort. Bij de omschrijving van de converter staat dat hij 'de meeste 2.0 en 5.1 signalen doorstuurt', je zult maar net een signaal hebben dat niet goed door komt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorgenv
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-04 14:10
Ligt waarschijnlijk niet aan de convertor, maar aan de bose die het signaal niet kan decoderen. Je zou eens in de handleiding moeten kijken welke signalen hij ondersteunt.
Dolby digital is meestal geen probleem, maar DTS word niet door alle systemen ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-05 10:35

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Kan je eens proberen met een video welke geen DTS heeft, maar wel 5.1 ?

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:48

The Eagle

I wear my sunglasses at night

jorgenv schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 14:33:
Ligt waarschijnlijk niet aan de convertor, maar aan de bose die het signaal niet kan decoderen. Je zou eens in de handleiding moeten kijken welke signalen hij ondersteunt.
Dolby digital is meestal geen probleem, maar DTS word niet door alle systemen ondersteunt.
Da's ook mijn verwachting ja. Dat convertertje converteert alleen het medium (optisch --> coaxiaal), dat gaat 1 op 1 door.
Ik gok dat je oude TV (welke was dat :? )alleen maar een stereosignaal uit kon sturen dus ging dat altijd goed. De nieuwe kan ook andere formaten als dolby digital uit sturen en dat snapt die bose niet. Als dat zo is ga je daar ook niks aan veranderen ook.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

DitmarVisser schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 14:24:
Iemand enig idee hoe dit kan? Ligt het aan de converter? Ligt het aan onze soundsystem?
Converter sluit ik in principe uit. Zoals gezegd is dat puur omzetten van het soort signaal, de inhoud blijft gelijk.

Nu kan het zijn dat, zoals anderen al zeggen, de oude TV ook altijd 2.0 uitstuurde en je het nooit gemerkt hebt. Maar goed, we moeten het in deze setup werkend krijgen. Welke instelling op de TV je voor uitvoer van audio? Neem daar Bitstream en geen LPCM. Laatste gaat namelijk maar tot twee kanalen over S/PDIF. Kan eventueel een reden zijn waarom je maar tot 2.0 komt.

Edit:
Een Bose die geen DTS aan kan is inderdaad ook een goede reden :X

[ Voor 9% gewijzigd door FeaR op 27-11-2020 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DitmarVisser
Icephase schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 14:30:
Welk signaal stuurt de TV dan precies uit? 5.1 is een opstelling, geen signaalsoort.
In de TV kunnen we bij Digital Audio Out de volgende opties kiezen: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4AUZFB617IBZ9AtExRHlehzPu6o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q28KNOCBIStGqgC7xDzIWKgY.jpg?f=fotoalbum_large

Bij geen van deze opties (behalve stereo, maar daar later meer over) krijgen we DTS 5.1 over de speakers.
jorgenv schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 14:33:
Ghostrider schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 14:39:
Kan je eens proberen met een video welke geen DTS heeft, maar wel 5.1 ?
Daar ligt het inderdaad aan! De videos die ik probeerde hadden allemaal DTS 5.1, en daar loopt het op vast. Een oude aflevering van Deep Space 9 met AC3 5.1 doet het naar behoren, mooi uit elke speaker een ander geluid. Maar toch is er iets anders dan bij de vorige tv... (Spanning en sensatie, oftewel "Hoe heb ik dit een jaar niet door kunnen hebben?")
The Eagle schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 14:44:
Ik gok dat je oude TV (welke was dat :? )alleen maar een stereosignaal uit kon sturen dus ging dat altijd goed. De nieuwe kan ook andere formaten als dolby digital uit sturen en dat snapt die bose niet. Als dat zo is ga je daar ook niks aan veranderen ook.
(Oude TV)

In de handleiding van ons Home Theatre System staat het volgende: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C1YQAO47khSbuYtj-QDyrRRQcRM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3m31rfHTzZriKhqaSuk3Li0r.png?f=user_large

Geen DTS compatibility dus. Dat verklaart het. Nu klonk Deep Space 9 iets anders op de oude TV dan nu. Dat komt dan waarschijnlijk doordat de soundsystem een stereo track (wat het dus waarschijnlijk van de oude tv kreeg) zelf omzette naar een surround signaal. Als ik in de TV settings de output op Stereo zet, dan krijg ik namelijk wel geluid door de surround speakers, maar dat is hetzelfde als door de left en right speakers. Dus ik hoorde het afgelopen jaar gewoon de left en right channels in de surround speakers, denkende dat ik een geweldige surround ervaring had... 8)7.

Mensen, bedankt voor de hulp. Nu weet ik in ieder geval waar het probleem ligt. _/-\o_

Is er een oplossing te bedenken? Kan ik voor de helft een nieuwe Home Theatre System kopen, maar nog wel de huidige speakers kunnen gebruiken? Ik heb ooit wat gelezen over receivers, kan dat als vervanging van het verouderde gedeelte van mijn opstelling werken? Of zal het toch een volledig nieuwe setup moeten worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

DitmarVisser schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 15:36:
[...]
Is er een oplossing te bedenken? Kan ik voor de helft een nieuwe Home Theatre System kopen, maar nog wel de huidige speakers kunnen gebruiken? Ik heb ooit wat gelezen over receivers, kan dat als vervanging van het verouderde gedeelte van mijn opstelling werken? Of zal het toch een volledig nieuwe setup moeten worden?
Bose gebruikt de subwoofer om alle speakers van vermogen te voorzien. Dat ga je met een nieuwe receiver niet meer krijgen, je zal het los moeten koppelen.

Zoals ik het zie zou je van de vijf speakers de RCA connector af kunnen knippen zodat je kaal twee-aderige speakerkabel over hebt. Die kabel kan je strippen en in de outputs van elke willekeurige receiver doen. De subwoofer zou je met een Y-Adapter of mono op de Subwoofer Pre Out van een nieuwe receiver aan kunnen sluiten. Dat laatste is puur theorie. Ik heb namelijk geen idee wat de subwoofer van Bose doet als je de kabel "System Control" niet aansluit. Het niet aansluiten van de Digitale Coax moet geen probleem zijn.

In de receiver dan wel de crossover instellen. Nu doet de subwoofer van de Bose dat maar aangezien we de speakers niet meer via de subwoofer laten lopen vervalt die instelling. De gehele basisunit van de Bose vervalt en wordt vervangen door de receiver. Wat je uiteindelijke doel ook is, de hoofdunit ondersteunt geen DTS.

Edit:
Ik zat eerst te denken om een receiver te nemen met Pre Out voor Front Left en Front Right en daar dan de subwoofer op aansluiten. Net zoals de Bose nu met twee keer RCA. Dan stuur je het volledige signaal naar de subwoofer waardoor deze toch de crossover kan regelen en de speakers van vermogen kan voorzien. Echter heb je dan nooit 5.1 omdat je over Front Left en Right alleen stereo krijgt. Die master kabel is typisch. Je hebt output naar de subwoofer maar ook input in de vorm van de Digitale Coax kabel en input voor "System Control". Dat zie je simpelweg niet met losse componenten.

[ Voor 20% gewijzigd door FeaR op 27-11-2020 16:16 ]

Pagina: 1