Vergelijking offertes zonnepanelen 3200/3300 WP

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Topicstarter
Ik heb van vijf bedrijven zes offertes liggen voor zonnepanelen. De prijzen lopen érg uiteen, en de bijbehorende zekerheden ook. Op mijn W-ZW dak passen esthetisch en praktisch gezien tien panelen, ik verbruikte vorig jaar 2500 KWh, wat rap omlaag gaat door zuiniger lampen en apparaten (~2000-2200 KWh), maar straks weer omhoog door een nog aan te schaffen ventilatiewarmtepomp. Ik heb hierom gerekend met een verbruik van maximaal 3000 KWh per jaar.

Dan komen de meeste adviseurs uit op 320/330 WP, keer tien, opbrengst gemiddeld 90% (88~94) dus 2880/2970 KWh per jaar.

Wat is nu wijsheid met deze offertes, prijzen inclusief btw? Alle panelen zijn halfcel, monokristallijn, zwart. Het geheel kan met PV-schakelaar op wasmachinegroep worden aangesloten, dak is goed benaderbaar en (vrijwel) geen schaduw, eigenlijk een vrij saaie installatie.
  1. Jinko 320 JKM320M-60HB, GoodWe GW2500XS: € 3360, € 1,05/WP
  2. AEG 330 , GoodWe 2500-NS: € 4000, € 1,21/WP
  3. Premium 330 WP EU, Growatt 3000 S: € 4230, € 1,28/WP
  4. Trina 320, Growatt 3600TL-XE: € 3820, € 1,19/WP
  5. Jinko 330 WP Mono Black N-Type, Growatt 3600TL-XE: € 4030: € 1,22/WP
  6. Trina Solar Honey PERC 330, GoodWe GW3000-XS Wifi: € 3760, € 1,14/WP
De goedkoopste partij (offerte #1) is een jong bedrijf maar hoeft geen aanbetaling, de tweede in prijs (#6) bestaat tien jaar en heeft al wél een garantiefonds, al betwijfelen meerderen (waaronder ik) het nut daarvan. De geboden garanties en verwachte degradaties lijken elkaar niet te veel te ontlopen. De rest lijkt me in verhouding gewoon veel te duur.

Of moet de hele boel op de schop, zouden jullie 350/370 WP-panelen nemen? Ik heb geen elektrische auto noch ben ik van plan die aan te schaffen, accu's hebben de komende paar jaar toch nog geen zin, loont zich die meerprijs voor meer WP zich wel?

Met andere woorden: passen deze offertes bij mijn (verwachte) gebruik? En hoe kies ik tussen alle opties?

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Beste antwoord (via CodeCaster op 26-11-2020 18:14)

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:23

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
ik denk niet dat aeg gal zal spuwen over een chinees paneel, die verkopen ze zelf :P
die verkopen namelijk chinees spul met een duitse sticker ;) de naam zegt overegens ook weinig het heeft niets met electrulux te maken (de eigenaar van het AEG merk) maar het is een vaag bedrijf wat de licentie heeft om de naam AEG te gebruiken in de zonnepanelen wereld. en dat doed hij door whitelabel spul te kopen in china en er stickers met AEG op te plakken.

Goodwe heeft een aardige support geloof ik , veder moet je gewoon geluk hebben met of een bedrijf nog bestaat of niet. ik heb zelf mijn panelen gekocht bij een voor mij lokale handelaar (was ook de goedkoopste) en die heeft een garantieclaim prima opgelost. maar dat is allemaal N=1 een groot bedrijf kan morgen een claim ook goed oplossen of ook gewoon omvallen. Support your local econemy is wellicht idealistisch maar het werkt wel, het zorgt voor werkgelegenheid en meer geld in omloop in de buurt. soms is het iets duurder maar principes kosten nu eenmaal geld, die afweging zal je zelf moeten maken.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Of moet de hele boel op de schop, zouden jullie 350/370 WP-panelen nemen?
Als die beter op het dak passen wel ja. de opbrengst per m2 is meestal wel gelijk maar door beter gebruik te maken van het dakvlak meer opbrengst van het zelfde dak. instalatie materialen en instalatie kosten zijn nagenoeg gelijk dus eigenlijk veel goedkoper per wp. prijs per wp van het paneel is vaak vergelijkbaar of zelfs goedkoper dus als ze passen zijn grotere panelen vaak wel een goede keus

Opbrengst teveel is echt geen probleem. en vooral met het oog op de aflopende salderingsregeling ook helemaal geen slechte strategie. als het binnen het budget past zou ik het dak gewoon volleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Topicstarter
twain4me schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 11:47:
[...]

Als die beter op het dak passen wel ja. de opbrengst per m2 is meestal wel gelijk maar door beter gebruik te maken van het dakvlak meer opbrengst van het zelfde dak. instalatie materialen en instalatie kosten zijn nagenoeg gelijk dus eigenlijk veel goedkoper per wp. prijs per wp van het paneel is vaak vergelijkbaar of zelfs goedkoper dus als ze passen zijn grotere panelen vaak wel een goede keus

Opbrengst teveel is echt geen probleem. en vooral met het oog op de aflopende salderingsregeling ook helemaal geen slechte strategie. als het binnen het budget past zou ik het dak gewoon volleggen.
Ik ben er nog achteraan gegaan bij de aanbieders, nu de volgende twee offertes erbij:

• 10x DMEGC 360, GoodWe 3000-NS: € 3750, € 1,04/WP
• 10x Jinko 380, GoodWe 3000-XS, € 3825, € 1,01/WP

Blijven m'n twijfels tussen een jonge partij en de garantieafhandeling mochten die ophouden te bestaan. Ik vind het vooral lastig dat de partijen elkaar de grond in praten en daardoor dus moeilijk objectief te beoordelen zijn.

Jonge bedrijven met losse monteursteams die ze inhuren zouden de boel zogenaamd rommelig aansluiten, terwijl andersom grote bedrijven worden benadeeld zijnde groot, log en met veel overhead en daardoor duurder. Partijen die Europese panelen aanbieden (REC, AEG, Recom) spuwen hun gal weer over panelen van Aziatische herkomst, terwijl de goedkopere aanbieders juist zeggen dat je die duurdere panelen alleen uit idealistisch oogpunt koopt, om de (relatief) lokale economie te steunen, want de meerprijs betaalt zich niet terug in het langer hoger blijvende rendement.

[ Voor 13% gewijzigd door CodeCaster op 25-11-2020 10:41 ]

Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

ik denk niet dat aeg gal zal spuwen over een chinees paneel, die verkopen ze zelf :P
die verkopen namelijk chinees spul met een duitse sticker ;) de naam zegt overegens ook weinig het heeft niets met electrulux te maken (de eigenaar van het AEG merk) maar het is een vaag bedrijf wat de licentie heeft om de naam AEG te gebruiken in de zonnepanelen wereld. en dat doed hij door whitelabel spul te kopen in china en er stickers met AEG op te plakken.

Goodwe heeft een aardige support geloof ik , veder moet je gewoon geluk hebben met of een bedrijf nog bestaat of niet. ik heb zelf mijn panelen gekocht bij een voor mij lokale handelaar (was ook de goedkoopste) en die heeft een garantieclaim prima opgelost. maar dat is allemaal N=1 een groot bedrijf kan morgen een claim ook goed oplossen of ook gewoon omvallen. Support your local econemy is wellicht idealistisch maar het werkt wel, het zorgt voor werkgelegenheid en meer geld in omloop in de buurt. soms is het iets duurder maar principes kosten nu eenmaal geld, die afweging zal je zelf moeten maken.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:53
Ik had een tijdje een soort ventilatie warmtepomp voor CV en warm water.
Met 500 W elektrisch kon die bijna 1000 m3 per jaar vervangen met ruim 2000 kWh.

Wat voor CV warmtepomp wordt het precies?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Topicstarter
busscherski schreef op donderdag 26 november 2020 @ 00:00:
Ik had een tijdje een soort ventilatie warmtepomp voor CV en warm water.
Met 500 W elektrisch kon die bijna 1000 m3 per jaar vervangen met ruim 2000 kWh.

Wat voor CV warmtepomp wordt het precies?
Welke warmtepomp het wordt en wat daarmee het verbruik wordt, is nog niet duidelijk.

Wel duidelijk is dat ik voor een 3500 WP-installatie ben gegaan voor netaan € 3500 euro inclusief. *O* Groter ging toch lastig passen.

Ik ga (maar zie mijn andere topic: Onafhankelijk advies voor isolatie en energiebesparing) waarschijnlijk voor een hybride ventilatiewarmtepomp, dus een die warmte uit m'n ventilatielucht en uit de buitenlucht haalt en opslaat in een boilervat.

[ Voor 19% gewijzigd door CodeCaster op 26-11-2020 18:01 ]

Pagina: 1