Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De pc is ter vervanging van mijn huidige main 'pc': een 15" laptop: Acer Aspire a715-72g (i7-8750H, 16gb, GTX 1050). Ik gebruik deze voor:
VR gaming
VR-gaming gaat niet op mijn laptop (GTX1060 is sowieso het minimum requirement). Ik speel de racesim Assetto Corsa graag, mijn vriendin speelt Beatsaber. Beide games gaan nét, op of boven het minimum van 45 FPS, maar het houdt niet over. Samen met de aanschaf van deze pc wil ik de Oculus Rift ik upgraden naar een HP Reverb 2, en daarmee nieuwe games op hoge kwaliteit spelen. Denk aan HL Alyx, Asgards Wrath, Assetto Corsa Competizione (al werkt die nog niet goed op VR).
VR gamen is de hoofdreden van de aanschaf.
Muziek en beeldbewerking ook in VR
De Reverb G2 schijnt scherp genoeg te zijn voor productivity doelen en om comfortabel tekst te lezen. Voor degene die denkt "waarom zo maf, werk gewoon op een monitor",
we wonen erg klein, dus we hebben óf de TV, óf een VR headset. Ik heb weleen 24" monitor die tijdelijk even op een tafeltje gezet kan worden, maar dat is niet handig. Dus als het in VR kán, dan zal ik dat ook doen. Bovendien bevalt het me nu al om in VR aan 'productivity' te doen, ondanks de lage resolute en framerate, dus ik verwacht dat dat straks zeker bevalt.
Wat mag het systeem gaan kosten?
De richtprijs is €2000. Een beetje meer mag wel maar €2200 is de harde bovengrens.
Veel spul (CPU GPU) is nog niet leverbaar, maar als de rest van de build klopt kan ik wel gebruik maken van black friday deals voor de rest.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Volgens mij alleen de basics:
In principe niet. Alleen als het weinig moeite kost, en de pc er stil van kan blijven. Undervolten is wél interessant als de boel daarna stiller kan blijven ik weet niet hoe gangbaar dat is. Speelt mee dat ik dat al ruim 10 jaar niet meer heb gedaan.
Wat verwacht je van ons?
Graag een check van mijn wenslijst op de volgende punten:
Wijzigingen: CPU van Ryzen 7 naar Ryzen 5. SSD: 980 PRO naar 970 EVO Plus, Goedkopere case. 650W geupgrade naar 750W.
Ik denk dat de VR Gaming prestaties nog steeds erg goed zullen zijn hiermee, dus onderstaand is dan nu de build waar ik vanuit ga. De GPU heb ik uit de lijst gehaald. Er moet dus nog een MSI Geforce RTX3080 bij à €799. Dat rekent makkelijker. Bedankt voor het meedenken.
De pc is ter vervanging van mijn huidige main 'pc': een 15" laptop: Acer Aspire a715-72g (i7-8750H, 16gb, GTX 1050). Ik gebruik deze voor:
- VR-gaming
- Muziekproductie. ('semiprof' gaat wat ver, maar wel serieus)
- 3D en 2D beeldbewerking met Blender en Photoshop (hobbymatig)
- Netflix, huis-tuin-keuken browsen.
VR gaming
VR-gaming gaat niet op mijn laptop (GTX1060 is sowieso het minimum requirement). Ik speel de racesim Assetto Corsa graag, mijn vriendin speelt Beatsaber. Beide games gaan nét, op of boven het minimum van 45 FPS, maar het houdt niet over. Samen met de aanschaf van deze pc wil ik de Oculus Rift ik upgraden naar een HP Reverb 2, en daarmee nieuwe games op hoge kwaliteit spelen. Denk aan HL Alyx, Asgards Wrath, Assetto Corsa Competizione (al werkt die nog niet goed op VR).
VR gamen is de hoofdreden van de aanschaf.
Muziek en beeldbewerking ook in VR
De Reverb G2 schijnt scherp genoeg te zijn voor productivity doelen en om comfortabel tekst te lezen. Voor degene die denkt "waarom zo maf, werk gewoon op een monitor",
Wat mag het systeem gaan kosten?
De richtprijs is €2000. Een beetje meer mag wel maar €2200 is de harde bovengrens.
Veel spul (CPU GPU) is nog niet leverbaar, maar als de rest van de build klopt kan ik wel gebruik maken van black friday deals voor de rest.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
- Main display: Sony Bravia KDL48W705C (HDMI, 1080p)
- Samsung LC24f398HUXEN (HDMI, 24", 1080p)
- Thrustmaster TMX Pro (stuurtje en pedalen)
- VR headset: Oculus Rift (HDMI), te vervangen met de HP Reverb G2
- Audio interface: Focusrite Scarlett 18i8. (USB)
Volgens mij alleen de basics:
- CPU.. snel.
- GPU: met Displayports en tenminste één HDMI,
- RAM: voldoende en snel. De 16GB op mijn laptop is voldoende om 30 audiotracks tegelijk in het ram geladen te hebben en soepel te werken dus ik denk dat 32 GB Ram volstaat.
- SSD/HD: Een snelle SSD met daarbij een normale HD voor opslag
- Overigen: ethernet
- Nice to haves: headphone versterker op mobo, on-board wifi.
- Niet nodig: Windows licentie (heb ik).
- CPU: AMD, omdat als ik het goed begrijp AMD chipsets langer CPU's supporten dan Intel.
- GPU: Nvidia. AMD lijkt voor de prijs niet veel beter in benchmarks, en naar wat ik lees is NVidia iets soortgelijks aan het ontwikkelen als het Shared Access Memory van AMD. Daarnaast ben ik wel gecharmeerd van de 'extras' die NVidia biedt zoals Shadowplay, Geforce Experience bevalt me goed, etc. Lichte voorkeur voor Nvidia, en daarmee de RTX3080
- Grootte maakt niet zoveel uit, ATX lijkt me prima.
- Geluid is wel een ding. De pc komt in de woonkamer te staan. Als er gegamed wordt mag het best geluid maken, maar hoe stiller hoe beter, en bij rustig gebruik (Netflix bijv) liefst zo stil mogelijk. Daarnaast mag de kast er wel strak en volwassen uitzien.
- Upgradabity. Mijn ervaring met PC's in het verleden was helaas dat de levensduur beperkt werd door de 'stomme dingen', zoals maar één USB 2.0 poort (toen dat nog nieuw was) en de rest USB 1.1. Dat wil ik zoveel als mogelijk voorkomen. Ik wil best meer investeren in een Mobo dat misschien wat te ruim in de features zit, maar daarmee wel toekomstbestendiger is.
In principe niet. Alleen als het weinig moeite kost, en de pc er stil van kan blijven. Undervolten is wél interessant als de boel daarna stiller kan blijven ik weet niet hoe gangbaar dat is. Speelt mee dat ik dat al ruim 10 jaar niet meer heb gedaan.
Wat verwacht je van ons?
Graag een check van mijn wenslijst op de volgende punten:
- Werkt dit goed samen en zijn er issues in de build te verwachten?
- Is het gekozen vermogen goed? Ik vind dat lastig te bepalen want TDP zegt niks over pieken, terwijl ik in reviews wel vaak de opmerking zie dat een 250W TDP GPU een piek liet zien van 400W o.i.d..
- Mobo OK? Mijn hoofd duizelde na het lezen van de Tweakers B550 mobo test, maar dit is een van de testwinnaars en lijkt me goed.
- Waar kunnen de kosten lager? Edit: hier heb ik zelf aanpassingen voor gedaan. Het systeem valt nu netjes binnen budget, met nog wat ruimte voor verzendkosten e.d. De prijs is met €2359 is nu boven de (zachte max) van €2000, maar dat komt deels door de RTX3080 die voor ruim 900 in de pricewatch staat. Ik neem aan dat deze 'binnenkort' beschikbaar komt voor €700, en het totaal dus rond de €2160 uitkomt. Dat is ok maar nog wel hoog. Edit: de prijzen staan gewoon op tweakers
De MSI komt het best uit de test, qua geluid ten eerste, en prestaties ten tweede, dus laat ik daar van uitgaan, à €799. Dat brengt het totaal op €2260. Waar kunnen de kosten omlaag? Opties:
- Ga ik het verschil tussen de Ryzen 5 en 7 merken? Of kan ik beter de 5 nemen en later upgraden?[/li]
• Snel geheugen schijnt belangrijk(er) te zijn voor AMD's, vandaar gekozen voor de hier populair Ripjawz, maar is mijn keuze overdreven snel en duur?
• Zelfde geldt voor de SSD, best een prijzig ding, maar ik wil wél een responsive systeem. Is het het waard om de 'best in class' te kopen?
• Ik heb me nog niet helemaal verdiept in cases. In principe is dit een heel strakke en stille case, passend in de woonkamer, maar hij is ook wat aan de prijs. Ik ga nog op zoek naar alternatieven, maar suggesties zijn welkom
- Ga ik het verschil tussen de Ryzen 5 en 7 merken? Of kan ik beter de 5 nemen en later upgraden?[/li]
Wijzigingen: CPU van Ryzen 7 naar Ryzen 5. SSD: 980 PRO naar 970 EVO Plus, Goedkopere case. 650W geupgrade naar 750W.
Ik denk dat de VR Gaming prestaties nog steeds erg goed zullen zijn hiermee, dus onderstaand is dan nu de build waar ik vanuit ga. De GPU heb ik uit de lijst gehaald. Er moet dus nog een MSI Geforce RTX3080 bij à €799. Dat rekent makkelijker. Bedankt voor het meedenken.
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | AMD Ryzen 5 5600X Boxed | € 373,89 | € 373,89 |
1 | Moederborden | Gigabyte Aorus B550 Pro | € 159,- | € 159,- |
1 | Interne harde schijven | WD Red Plus, 4TB | € 98,91 | € 98,91 |
1 | Behuizingen | be quiet! Pure Base 500 Zwart | € 57,90 | € 57,90 |
1 | Geheugen intern | G.Skill Ripjaws V F4-3600C18D-32GVK | € 138,05 | € 138,05 |
1 | Voedingen | Corsair RM750x (2018) Zwart | € 119,90 | € 119,90 |
1 | Solid state drives | Samsung 970 Evo Plus 1TB | € 162,99 | € 162,99 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.110,64 |
[ Voor 60% gewijzigd door Johnniedarko op 24-11-2020 14:32 . Reden: Nieuwe build gemaakt, meer lappen tekst verwijderd. ]