Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redlum999
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 17:43
Goedenavond allemaal,

Vanwege een grote verbouwing in het afgelopen jaar volg ik dit forum met veel plezier. Fantastisch om te zien hoeveel kennis en kunde hier te vinden is. Dank aan een ieder die dit deelt met anderen!

Voor nu heb ik een vraag over een nieuwe WTW installatie die ik ga aanleggen. Ondanks dat ik het forum doorzocht heb, kan ik niet helemaal vinden wat ik nodig heb. Hopelijk kunnen jullie hiermee helpen.

Ik heb een leidingenplan gemaakt, maar ben niet zeker of ik op de goede weg ben. Daarnaast worstel ik met de posities van geluiddempers.

1) Heeft iemand feedback op het leidingenplan?
2) Welke positie is handig om extra geluiddempers te plaatsen?
3) Is er een minimale afstand tussen 2 toevoerpunten om overspraak te voorkomen?

Algemene info:
- Diameter, locaties toe- en afvoer, etc. is gebaseerd op WTW-berekening/advies. Ligging v/d leidingen moet ik zelf bepalen.
- Basisidee leidingenstelsel WTW: vanaf de unit een rond 180mm leiding over de vlizozolder naar de andere kant van het huis. Hierop aansluitingen maken van rond 125mm naar de betreffende vertrekken. Voor de vertrekken op de begane grond lopen deze leidingen vanaf de verdiepingsvloer via binnenkant schuin dak naar de vlizo toe om daar aan te sluiten op de 180mm verzamelbuis.

Alvast bedankt voor jullie feedback!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i6oBkZa_li56-E9jMR5MNhMwbtk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ejOHUH2L9kykahN9GDrKXa8Z.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w7Ve06ZWJXwoY5tr7ciHptqdr7E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/beEX9Xly3FYz5rKdes01iVsW.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Redlum999 op 22-11-2020 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
'via' de isolatie? Hoe moet ik dat lezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redlum999
kabeltjekabel schreef op zondag 22 november 2020 @ 22:08:
'via' de isolatie? Hoe moet ik dat lezen?
Ik heb de tekst aangepast voor de duidelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:58

_Arthur

blub

Redlum999 schreef op zondag 22 november 2020 @ 21:03:
1) Heeft iemand feedback op het leidingenplan?
2) Welke positie is handig om extra geluiddempers te plaatsen?
3) Is er een minimale afstand tussen 2 toevoerpunten om overspraak te voorkomen?
1: alleen jij weet hoe je huis er uit ziet en of deze leiding trajecten mogelijk zijn.
2: direct na de WTW-unit. Volgens mij heb je die reeds getekend. Mocht er toch sprake zijn van geluidshinder, kan je ook dempers toepassen aan de zijde van de toe/afvoerpunten.
3: volgens mij minimaal 2 meter.

@Theo is volgens mij de WTW-expert hier op het forum. Mogelijk kan hij je meer vertellen.

[ Voor 7% gewijzigd door _Arthur op 23-11-2020 09:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:52

Theo

moederbord

Het is een originele manier van gebruik van toevoer en afvoerkanalen, je lijkt per ruimte een toevoer en afvoer te hebben. Persoonlijk zou ik dat niet doen, en het echt op woningbasis te regelen.

Je ventilatie regel je in op de normale hoeveelheid personen in huis. Ik ga er even van uit dat jullie met 4 personen zijn. Verder is een regel dat een persoon zo'n 30 m3/hr aan verse lucht nodig heeft om de CO2 waardes rond de 800 ppm te houden. Die 30 m3/h noem ik even Y.

Je moet dan dus in de huiskamer (waar je met z'n vieren kan zitten gedurende langere tijd) een flow hebben van 4Y. Maar ook in de keuken moet je 4Y hebben. Op de kleinere slaapkamers (of werrkamers/thuiskantoor) heb je Y nodig, en op de grotere (Tweepersoons) slaapkamer heb je 2Y nodig.

In jouw gegeven ventilatieplan heb je 12Y aan flow nodig om alle ruimtes gezond te houden. Dat is best fors voor een normaalstand.
Als je bijvoorbeeld 4Y in de huiskamer laat inblazen, en deze in de keuken weer afzuigt, dan is er ook altijd een aanvoer van 4Y in beide ruimtes.
De kamers boven daar is het inblazen van 1Y voldoende (of 2 Y voor ruimtes waar je langdurig met twee man bent). Ik zou persoonlijk dan de badkamer laten afzuigen met 3Y. De laatste Y aan afvoer plaats je dan op het toilet. Op deze manier heb je nog maar een debiet nodig van 8Y opde normaalstand, en dat scheelt best wel wat. Niet alleen in stroom, maar ook in geluid en aanschafprijs van een WTW unit. (die 8Y of 12Y moet immers de normaalstand zijn, dus standje 2, en niet de max wat het apparaat kan,dat is standje 3)

Je kan ook overwegen om te gaan voor een Itho Quality flow. Deze blaast alle lucht in bij het trappenhuis, en zuigt per ruimte de lucht af waarbij deze de CO2 meet. Wanneer er niemand in de ruimte is dan is er ook geen noodzaak tot ventilatie waardoor het debiet voor die ruimte afzakt tot (bijv) 0.1Y. De ruimtes waar personen dan wél zijn worden met ongeveer 1Y per persoon afgezogen. Met standaard 1Y aan permanente afzuiging op toilet en badkamer zit je dan op zo'n 3Y aan debiet, plus 1Y voor elke persoon in huis.
Voordeel is dat het systeem erg zuinig is. Nadeelis wel dat je vanuit elke vertrek een seperate afvoerbuis moet hebben naar je WTW toe. In jouw woning zijn dit dus 7 afvoerbuizen die naar de WTW moeten gaan.

Maar je huidige plan zou ik dus niet willen adviseren. het zal je wel een goede ventilatie opleveren, maar een ander plan geeft hetzelfde resultaat met minder energie en ook minder ventielen per ruimte. Je hebt ook een afvoer op de overloop geplaatst. Dit is niet nodig en zonde. Waarom zit deze hier, en laat je de afvoer op de badkamer niet iets harder zuigen?

Dan je ventiel. Als je twee aanvoer of twee retourventielen vlak bij elkaar zet maakt dat technisch niet veel uit. Al zet je ze tegen elkaar dan moet dit nog kunnen. Maar om dode hoekjes in een ruimte te voorkomen is het beter om de ventielen wel eenbeetje van elkaar af te plaatsen. De afstand waarop de onderlinge afvoeren van elkaar geplaatst zijn ziet er verder goed uit. De twee meter is hierbij wel een goede lichtlijn, al kunnen/mogen ze ook wel dichter bij elkaar (mits beide aanvoer is, of beide afvoer. De afstand tussen een aanvoer en afvoer wil je wél zo groot mogelijk hebben)

Dan de geluidsisolatie. Als je meerdere afvoeren/aanvoeren op één buis hebt zitten dan heb je een goede geluidsverbinding gemaakt tussen beide ruimtes. Wanneer je dit niet wil dan zul je tussen beide een demper moeten plaatsen.

Last but not least. Hoe wil je de afvoer maken in de keuken? Wil je deze aansluiten op de wasemkap? Indien je dit doet, zorg dat je een heel erg goed setje filters hebt zitten in je wasemkap. Het vet en de kookdamp wil je namelijk niet in je WTW krijgen. Dan slipt het systeem dicht, sensoren werken niet meer omdat ze ingesmeerd worden met (kook)vet, de ventilator gaat langzaam stuk door het plaksel en het rendement van je WTW gaat heel erg achteruit als de warmtewisselaar onder het vet komt te zitten. Zoek dus een wasemkap uit die echt een monsterlijk goed filter heeft. Dan kun je deze uitwringen en daarin frituren komt er geen vet in het ventilatiesysteem terecht.

@_Arthur Een WTW expert wil ik mijzelf ook weer niet noemen; er zijn vast mensen die er veel meer van af weten dan ik :P

[ Voor 3% gewijzigd door Theo op 23-11-2020 11:16 ]

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Zou je de berekening eens willen posten? ben wel benieuwd hoe ze hier op komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19:37
@Redlum999
1) in plaats van 180 kun je ook 160 pakken, blijft onder de 5m/s in de hoofdleiding verwacht ik. Je gaat vrij snel aftakken en dan daalt de luchtsnelheid evenredig.
In de 'ouders'-slaapkamer zijn 2 toevoerventielen beter. Zie ook @Theo z'n post.
In plaats van afzuiging in de hal op de etage kun je afzuigen op de zolder, scheelt weer een zichtbaar ventiel.
Voor je woonkamer en eetkamer zit je met de uitdaging dat het afzonderlijke ruimtes zijn, je wilt ook weer niet teveel overstroom onder de deuren door hebben (50 m3/h richtlijn, 75 zou kunnen). Dit bespaart misschien 1 afvoer in de woonkamer en 1 toevoer in de keuken.
Het helpt als je de aanbevolen luchtstromen kunt aangeven?

2) Geluiddempende slang het beste zo kort mogelijk bij de ventilatieunit. 0.5-1m lengte minimaal, 2m kan ook, langer is meer geluiddemping. Gaat toch per 5m of 10m verpakking. Een stukje geluidsisolerende slang ertussen naar de buitengaande leidingen is ook aan te bevelen (ontkoppeling tussen dak/muur/unit).

3) Om overspraak tegen te gaan zijn er speciale overspraakdempers welke vlak achter een ventiel geplaatst worden. Of een stuk geluiddempende slang van 1m?
Of nog radicaler, waarom geen 2 ventilatieunits? Dat is helemaal niet zo vreemd in grote woningen. Geen last van overspraak boven/beneden. De units kunne beide op zolder en een gedeelde toevoer en afvoer naar buiten hebben. Het zal niet vaak voorkomen dat beide op 100% staan. 2 units betekent ook minder geluidsproductie van de units zelf omdat ze minder had hoeven te werken. Minder stroomverbruik, betere efficiency, iets hogere investering en ruimte nodig.

Edit:
Geen idee of het constructief geen uitdaging gaat worden voor vloer/plafond, maar je kunt overwegen ipv 125mm ventielen naar 160mm ventielen te gaan voor beneden. Deze kunnen grotere luchtstromen verwerken. Is minder gaten en minder ventielen.

[ Voor 6% gewijzigd door Chris_82 op 23-11-2020 15:58 ]

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redlum999
@Theo @_Arthur @Chris_82 @Ernemmer
Ik zal proberen om volledig antwoord te geven. Bedankt alvast voor het meedenken!

De opgegeven locaties van de ventielen is bepaald vanuit het ventilatie-advies, deze heb ik als bijlage bijgevoegd. Het leidingentracé heb ik bepaald op basis wat technisch mogelijk is, rekening houdend met renovatie ipv nieuwbouw. In het advies heb ik 2 aanpassingen gedaan: afvoer keuken geen 75m3 over 1 afvoer, maar verdeeld over 2 ventielen om een lagere luchtstroom te creëren (dacht ik). Verder is de afvoer van de kledingkamer verplaatst naar de hal.

@Theo
Ik begrijp je uitleg over de 8Y’s en 12Y’s, maar mis dan de stap naar de conclusie dat dit meer energie kost en geluid geeft vanwege de hoeveelheid ventielen. In mijn beperkte beredenering ligt het volume van het huis vast en ook hoe vaak dit ververst wordt. Dan lijkt het mij dat meer ventielen een lagere luchtsnelheid geeft (minder geluid) en ook minder energie. Maar ongetwijfeld maak ik hier een denkfout?..

De wasemkap ga ik trouwens niet aansluiten op de WTW, maar een eigen afvoer naar buiten geven. Qua geluiddempers ga ik tussen de kanalen meer dempers plaatsen om overspraak te voorkomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r4QOGVHRdCEJlLEI-lXOU_8Nhi0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lBtLDZVzYsQHlFUt87ZjpQG1.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Aw4HBfB7ZtqtL2YCGxOXIN6bu5g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YLQ0lpvKNrxQDbNkr93OGjOE.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cJLOMWfGW9bVSTQJ4rx55YaaTTk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/EK3Q6GZEgImwPyflNZ1iXlPq.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LOuZdKSmz6AvL1f3UE1Fz-viJDI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YGVdhjEyQhMz6Ndiiydd3i4t.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kc1wsAry-9Gs3HGOSUQ1Kr3-XH0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/amjFOLBVz5sabNv20xt0DsWv.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AbsJfQU_JgahwX4hvG0mKjWcLBQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/v5OgwomXvLVV58oqo02SIsUX.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2W1MXujmMfNow8MrdHFwbKZDSPY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DAcfxjsUYeZUldMkEVEMnmD6.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Redlum999 op 23-11-2020 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_82
@redlum999
Die info maakt het wel iets duidelijker. De aparte woonkamer en woonkeuken zorgen er voor dat je ventilatieunit 75-100 m3/h groter moet zijn dan met een open woonkamer/keuken.

Een alternatief voor een iets kleinere unit, is om je bijkeuken als 'doorstroom'/'overstroom'/'doorwaai'-ruimte te gebruiken, waarbij je dmv muurroosters of muurventielen een open verbinding creeert tussen je woonkamer en woonkeuken. Eventueel met een metertje geluiddemping om overspraak tussen keuken en woonkamer te vookomen. Op die manier kom je ook dichter bij de situatie die @theo schetste:

-Beneden
WC = 25 m3/h afvoer
Woonkamer = 5Y = 150 m3/h toevoer
Keuken = 5Y = 150m3/h afvoer.
De helft van die 150 gaat via de hal, de andere helft via de bijkeuken. Zo zijn beide geventileerd, maar zonder te sterke luchtstroming.
-Boven
Slaapkamer 1 = 2Y = 60m3/h toevoer
Slaapkamer 2 = 1Y = 30m3/h toevoer
Slaapkamer 3 = 1Y = 30m3/h toevoer
Badkamer = 50 m3/h afvoer
Inloopkledingkast = 45 m3/h afvoer (edit, nu wel in balans)

Zo komt het totaal op 270 m3/h

De kwaliteit van de lucht is net zo goed als in dit plan (ongeveer de voorgestelde oplossing):
-Beneden
WC = 25 m3/h afvoer
Woonkamer = 5Y = 150 m3/h toevoer + 75 m3/h afvoer
Keuken = 5Y = 150m3/h afvoer + 75 m3/h toevoer
Bijkeuken = 25 m3/h afvoer
-Boven
Slaapkamer 1 = 2Y = 63m3/h toevoer
Slaapkamer 2 = 1Y = 31m3/h toevoer
Slaapkamer 3 = 1Y = 31m3/h toevoer
Badkamer = 50 m3/h afvoer
Inloopkledingkast = 25 m3/h afvoer

En zo komt het totaal op 350 m3/h !

Nog even over je wasemkap. Bij voldoende goede kierdichting van je huis zal een wasemkap met afvoer naar buiten vacuum draaien en nauwelijks tot geen lucht naar buiten afvoeren. Dus of je moet een raampje open zetten (wat geheid een keer vergeten wordt, want koud...)
Of je kijkt toch alvast eens naar een zeer goed zuiverende recirculatieafzuigkap met een PlasmaMade filter of vergelijkbaar. De meeste gemotoriseerde wasemkappen zijn eenvoudig om te bouwen.

[ Voor 2% gewijzigd door Chris_82 op 25-11-2020 23:12 . Reden: balans kloppend ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Chris_82 schreef op maandag 23 november 2020 @ 21:14:
@redlum999
...Nog even over je wasemkap. Bij voldoende goede kierdichting van je huis zal een wasemkap met afvoer naar buiten vacuum draaien en nauwelijks tot geen lucht naar buiten afvoeren. Dus of je moet een raampje open zetten (wat geheid een keer vergeten wordt, want koud...)
Of je kijkt toch alvast eens naar een zeer goed zuiverende recirculatieafzuigkap met een PlasmaMade filter of vergelijkbaar. De meeste gemotoriseerde wasemkappen zijn eenvoudig om te bouwen.
Gaat de WTW unit dan niet gewoon in onbalans? Toevoer en afvoer zijn verbindingen naar buiten met een ventilator tussen, laat de dampkap goed zuigen en de toevoerventilator wordt versneld, terwijl de afvoerventilator het niet meer weggezogen krijgt, dus de afvoer van dampkap wordt gecompenseerd. Of zie ik het te simpel :>

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_82
@naftebakje Waarschijnlijk deels wel, hangt er ook vanaf in hoeverre de WTW tegengas gaat geven om de beoogde luchtstroom te halen.

Dit verhaal met een slecht werkende wasemkap komt uit eigen ervaring, wasemkap stond maximaal aan maar de waterdamp ging er deels lekker langs, ook kookluchten waren snel in het hele huis merkbaar.
Nu met recirculatie en PlasmaMade filter weinig luchtjes of fijnstof, zelfs na een dik uur pannenkoeken bakken geen blauwe luchten binnen.

Een afzuigkap doet gerust 200-300 m3/h luchtverplaatsing. Dit loopt voor grotere modellen op tot boven de 600 m3/h. Dat is evenveel of twee keer zo veel als een gemiddelde WTW. De weerstand van het WTW systeem zorgt er voor dat je nooit zoveel onbalans zult krijgen. Max 30% wil ik nog wel aannemen, maar meer lijkt me onwaarschijnlijk.

Een raampje openzetten of spuien zal uiteraard geen probleem geven, dan wordt de weerstand van de WTW juist kleiner en wordt er misschien juist meer afgevoerd en ingeblazen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redlum999
Hoi @Chris_82,

Dank voor je toelichting! Dit scheelt idd een hoop m3 per uur. De verbinding via de bijkeuken gaat waarschijnlijk wel lukken, dat ga ik uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redlum999
Hoi @Chris_82 , @Theo en anderen,

De afgelopen week heb ik lopen sleutelen aan het WTW-plan. Onderstaand overzicht heb ik nu gemaakt. Hiermee kom ik op 250 m3/h. Ter info: wij zijn met z'n tweeën in huis.

Toevoer:
- Woonkamer: 140 m3/h (3 ventielen) -> afvoer in de keuken via doorstroomvoorziening
- Slaapkamer 1: 60 m3/h (2 ventielen)
- Slaapkamer 2: 25 m3/h
- Slaapkamer 3: 25 m3/h

Afvoer:
- Keuken: 150 m3/h (2 ventielen)
- WC: 25 m3/h
- Badkamer: 75 m3/h

Nu heb ik 2 vragen hierover en hoop dat jullie advies kunnen geven:
- Voor de doorstroomvoorziening van de woonkamer naar de keuken kan ik via het plafond een buis naar de keuken leggen (ventiel in de wand vind ik niet mooi). Hierbij heb ik 2 opties waarbij in optie 1 twee buizen naar de keuken lopen waarvan één met een aftakking naar de bijkeuken. In deze optie zitten de afvoeren in de keuken op ca. 2m afstand van de toevoeren. Bij optie 2 stopt één buis in de bijkeuken en gaat de lucht via de bijkeuken en hal naar de keuken. Hierbij heb ik de 2 afvoeren nabij het keukenblok geplaatst. Welke optie is beter qua ventilatie?
- Als ik de Orcon ventilatie-unit van 300m3 en 400m3 Ecomax vergelijk bij een debiet van 250m3, trek ik dan de juiste conclusie dat er minimaal verschil zit tussen beide units? Of zie ik dan wat over het hoofd? Aanschafprijs 400m3 unit is hoger en verbruik is 0,01 Wm3/h meer (ca. 5 euro per jaar). Qua geluid is de retour van de 400m3 unit lager, de toevoer weer iets hoger. Zijn er ook nog andere voor-/nadelen van een grotere unit? Ik heb al dakdoorvoeren rond 180 en leidingwerk rond 180 is geen probleem.

Alvast bedankt!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hB5DsfbYPRAwGOkMFXfdxQd8Htk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RR919uzSKAgiX4ijnwBAp9tH.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1TH0Czk2HabSH86tFCeGZsavsRs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/C56qxqTGeDZK5arp4kRoY8sP.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Theo schreef op maandag 23 november 2020 @ 10:13:

Je kan ook overwegen om te gaan voor een Itho Quality flow. Deze blaast alle lucht in bij het trappenhuis, en zuigt per ruimte de lucht af waarbij deze de CO2 meet. Wanneer er niemand in de ruimte is dan is er ook geen noodzaak tot ventilatie waardoor het debiet voor die ruimte afzakt tot (bijv) 0.1Y. De ruimtes waar personen dan wél zijn worden met ongeveer 1Y per persoon afgezogen. Met standaard 1Y aan permanente afzuiging op toilet en badkamer zit je dan op zo'n 3Y aan debiet, plus 1Y voor elke persoon in huis.
Voordeel is dat het systeem erg zuinig is. Nadeelis wel dat je vanuit elke vertrek een seperate afvoerbuis moet hebben naar je WTW toe. In jouw woning zijn dit dus 7 afvoerbuizen die naar de WTW moeten gaan.
[...]
Erg zuinig? Want? Als je 90+% terugwint van je ventilatieverlies, is dat nog maar erg weinig wat je anders te veel zou verliezen. En je moet wel de extra aanschafkosten terug winnen....
Basisset voor 8 aansluitingen (aansturingsbox); €730
Plenum 8-voudig; €375
Klep, per stuk; €75

Je bent dus hardware al direct €1500 verder. En die kleppen gaan dus periodiek allemaal open en dicht op per ruimte te kunnen meten met een enkele sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-09 20:33

mark-k

AKA markkNL

kabeltjekabel schreef op woensdag 2 december 2020 @ 20:43:
[...]

Erg zuinig? Want? Als je 90+% terugwint van je ventilatieverlies, is dat nog maar erg weinig wat je anders te veel zou verliezen. En je moet wel de extra aanschafkosten terug winnen....
Plenum 8-voudig; €375
Klep, per stuk; €75

Je bent dus hardware al direct €1500 verder. En die kleppen gaan dus periodiek allemaal open en dicht op per ruimte te kunnen meten met een enkele sensor.
Plus dat het blijkbaar niet echt fatsoenlijk werkt om overal af te zuigen, genoeg verhalen op het internet te vinden dat de luchtkwaliteit ruk blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_82
Redlum999 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 20:16:
Hoi @Chris_82 , @Theo en anderen,

De afgelopen week heb ik lopen sleutelen aan het WTW-plan. Onderstaand overzicht heb ik nu gemaakt. Hiermee kom ik op 250 m3/h. Ter info: wij zijn met z'n tweeën in huis.

Toevoer:
- Woonkamer: 140 m3/h (3 ventielen) -> afvoer in de keuken via doorstroomvoorziening
- Slaapkamer 1: 60 m3/h (2 ventielen)
- Slaapkamer 2: 25 m3/h
- Slaapkamer 3: 25 m3/h

Afvoer:
- Keuken: 150 m3/h (2 ventielen)
- WC: 25 m3/h
- Badkamer: 75 m3/h

Nu heb ik 2 vragen hierover en hoop dat jullie advies kunnen geven:
- Voor de doorstroomvoorziening van de woonkamer naar de keuken kan ik via het plafond een buis naar de keuken leggen (ventiel in de wand vind ik niet mooi). Hierbij heb ik 2 opties waarbij in optie 1 twee buizen naar de keuken lopen waarvan één met een aftakking naar de bijkeuken. In deze optie zitten de afvoeren in de keuken op ca. 2m afstand van de toevoeren. Bij optie 2 stopt één buis in de bijkeuken en gaat de lucht via de bijkeuken en hal naar de keuken. Hierbij heb ik de 2 afvoeren nabij het keukenblok geplaatst. Welke optie is beter qua ventilatie?
- Als ik de Orcon ventilatie-unit van 300m3 en 400m3 Ecomax vergelijk bij een debiet van 250m3, trek ik dan de juiste conclusie dat er minimaal verschil zit tussen beide units? Of zie ik dan wat over het hoofd? Aanschafprijs 400m3 unit is hoger en verbruik is 0,01 Wm3/h meer (ca. 5 euro per jaar). Qua geluid is de retour van de 400m3 unit lager, de toevoer weer iets hoger. Zijn er ook nog andere voor-/nadelen van een grotere unit? Ik heb al dakdoorvoeren rond 180 en leidingwerk rond 180 is geen probleem.

Alvast bedankt!
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mijn voorkeur gaat uit naar Optie 2. De 2 afvoeren boven de keuken lijken mij beter te werken. Bij optie 2 is er ook betere ventilatie in de bijkeuken, bij optie 1 heb je daar minder controle over, kans dat de weg van de minste weerstand niet via de bijkeuken is en dan heb je daar nauwelijks ventilatie.
Mocht je na instalatie ervaren dat het toch minder goed werkt dan bedacht (wat ik niet verwacht), dan kun je een extra ventilatiegat maken vanuit de bijkeuken naar de keuken, laag bij de grond waarbij het onder je keukenblok uitkomt? Niet zichtbaar, en via de kieren van de keukenplint vind de lucht prima zijn weg.

Wat betreft de keus tussen de verschillende ventilatieunits, geluid wordt hoofdzakelijk bepaald door de geluiddempende buis/slang die je gaat toepassen.
Energieverbuik zal bij beide gelijk zijn en vrij laag, grootste deel van de dag zal de unit op de laagste stand of middenstand werken, welke ergens tussen de 10 en 20 W verbruiken. Ik neem aan dat je alles vraagsturen gaat maken, met 1 CO2 sensor in de keuken, 1 RV sensor in de keuken, 1 RV sensor in de badkamer, en 1 CO2 sensor in de hoofdslaapkamer?

Grootste verschil is de prijs. De buitenmaten zijn gelijk, dus er zit dezelfde warmtewisselaar in. Hooguit andere ventilatoren met een groter bereik?
Als je het precies wilt weten, waag er eens een belletje aan met ventilatieland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

kabeltjekabel schreef op woensdag 2 december 2020 @ 20:43:
[...]

Plenum 8-voudig; €375
Klep, per stuk; €75

Het is zuiniger omdat het benodigde elektrische vermogen ongeveer kwadratisch toeneemt met het benodigde debiet. Als je 50 watt nodig hebt voor 250 m3/h dan heb je nog maar een kwart hiervan nodig voor het halve debiet. Die 50 watt is een kleine 500 kWh per jaar. De Qualityflow bespaart dan al snel 300 kWh per jaar aan stroom.

Die 250 m3/h zorgt ook voor een thermisch verlies (met 90% rendement) van een kleine 500 kWh aan warmte per jaar. Dat is 60 kuub gas of 120 kWh via een warmtepomp. Als je hier de helft op kan besparen is dat ook zo'n 60 kWh aan besparing.

De Qualityflow bespaart dus in dit voorbeeld 360 kWh per jaar; zo'n 80 euro.

@Redlum999
Je ventilatieplan ziet er nu op zich goed uit. Alleen zou ik voor optie 2 gaan als één van de twee keuzes.
Maar idealiter zou ik voor een derde optie gaan:
1 Zorg dat er onder de huiskamer en keukendeur een 1cm spleet is. Dan kunnen beide buizen uit het plafond weg.
2) plaats een afzuigventiel in de keuken en de bijkeuken. Je hebt dan beneden in toaal toevoer in de huiskamer, 2 afvoer in de keuken en één afvoer in de bijkeuken.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-09 20:33

mark-k

AKA markkNL

Theo schreef op donderdag 3 december 2020 @ 10:07:
[...]

Het is zuiniger omdat het benodigde elektrische vermogen ongeveer kwadratisch toeneemt met het benodigde debiet. Als je 50 watt nodig hebt voor 250 m3/h dan heb je nog maar een kwart hiervan nodig voor het halve debiet. Die 50 watt is een kleine 500 kWh per jaar. De Qualityflow bespaart dan al snel 300 kWh per jaar aan stroom.

Die 250 m3/h zorgt ook voor een thermisch verlies (met 90% rendement) van een kleine 500 kWh aan warmte per jaar. Dat is 60 kuub gas of 120 kWh via een warmtepomp. Als je hier de helft op kan besparen is dat ook zo'n 60 kWh aan besparing.

De Qualityflow bespaart dus in dit voorbeeld 360 kWh per jaar; zo'n 80 euro.

@Redlum999
Je ventilatieplan ziet er nu op zich goed uit. Alleen zou ik voor optie 2 gaan als één van de twee keuzes.
Maar idealiter zou ik voor een derde optie gaan:
1 Zorg dat er onder de huiskamer en keukendeur een 1cm spleet is. Dan kunnen beide buizen uit het plafond weg.
2) plaats een afzuigventiel in de keuken en de bijkeuken. Je hebt dan beneden in toaal toevoer in de huiskamer, 2 afvoer in de keuken en één afvoer in de bijkeuken.
De Orcon heeft een thermisch rendement van 99.7%, dus het verschil in verlies door luchtverversing zelf is verwaarloosbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redlum999
@Theo
De woonkamer heeft een totale toevoer van 140m3/h. Gaat dit goed als dit alleen via een spleet van 1cm onder deur naar de keuken moet? Dacht ergens gelezen te hebben dat dit maximaal ca. 50-55 m3/h mag zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:35

JT

VETAK y0

Als je hier nu toch mee bezig bent, wij zijn verhuisd van een jaren 70 woning naar een nieuwbouwwoning. Wat mij opvalt qua geluid: je hoort de buren niet meer. Van buiten hoor je ook veel minder. Maar ik heb sterk het idee dat door de kieren die moeten blijven voor de ventilatie van de woning middels WTW er erg veel geluid lekt naar/van boven. Van binnen is de woning hierdoor een stuk gehoriger.

Dit wetende zou ik, in jouw schoenen of bij het bouwen van een nieuw huis, mij orienteren op het plan om zowel de af- als aanvoer van lucht voor het leefdeel én de slaapkamers van je woning te "isoleren" qua ventilatie. Zowel aanvoer als afzuiging dus in de woonkamer, woonkeuken en slaapkamers zelf. Wat je dan kunt doen is je deuren gewoon de kamers 100% laten afsluiten zodat er weinig geluid lekt/binnen kan komen. En als je genoeg ruimte en geld hebt, misschien kijken of je dan voor beneden ook een andere unit in kan zetten zodat je geen geluidslekken meer via de buizen hebt :P Maar dit is in mijn beleving een stuk minder dan lekkend geluid via de kieren onder de deuren. Jouw huis is wel een stuk groter denk ik dus wellicht dat jij er sowieso een stuk minder last van hebt.

Ik ben wel benieuwd wat @Theo of anderen met verstand van WTW hiervan vinden.
Theo schreef op donderdag 3 december 2020 @ 10:07:
[...]

Betekent dit dan ook, los van eventuele andere bezwaren , dat 2 units die ieder 125m3 doen ongeveer de helft minder verbruiken 1 unit die 250m3 doet? Een unit die 125m3, de helft, doet verbruikt een kwart, twee keer een kwart is de helft. Plus misschien iets overhead.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

@Redlum999 Die 140 m3/h is idd een goed punt, dat gaat 'een beetje' krap worden om dat onder een deur te laten stromen. Dan is idd de enkele buis die van huiskamer naar bijkeuken en keuken gaat een goede toevoeging. Maar plaats dan (ook) daar wel een dempend stuk buis in om de leefgeluiden te isoleren.

@JT Leefgeluiden hoeven niet per sé te komen door de kieren onder een deur. In elk huis is zo'n beetje elke binnendeur niet kierdicht. Anders zou deze aan vier zijdes in het rubber moeten vallen om deze echt luchtdicht af te laten sluiten. En dat is iets dat je gewoon nergens ziet. Maar er zit ook heel vel verschil in de geluidsisolatie van verschillende deuren. Goedkoop gebouwde huizen hebben goedkope deuren en kozijnen. Als je een deur hebt dat enkel een houten frame is met daarop aan twee zijdes een halve milimeter aan spaanplaat dan is de geluidsisolatie heel anders dan een soortgelijke deur die opgevuld is met bijv steenwol, of een deur van massief hout (geen hardhout maar gewoon vuren)

Als ik bij mij in huis kijk (1935 vrijstaande woning, wtw achteraf aangelegd zonder verbouwing, dus heel veel concessies moeten doen) dan gaat er bijna geen geluid van de huiskamer naar de slaapkamer. Dit terwijl er twee deuren (en en trap) tussen zitten die zeker een cm aan kier hebben onderop.
Betekent dit dan ook, los van eventuele andere bezwaren , dat 2 units die ieder 125m3 doen ongeveer de helft minder verbruiken 1 unit die 250m3 doet? Een unit die 125m3, de helft, doet verbruikt een kwart, twee keer een kwart is de helft. Plus misschien iets overhead.]
Dit klopt grotendeels inderdaad :) Maar stel je zou een tweemaal zo dikkere aanvoer en afvoerpijp op het dak zetten, de buis van/naar de WTW ook tweemaal zo dik maken, alle ventiele en pijpwerk in huis tweemaal zo dik maken, de warmtewisselaar en de filters in de WTW ook dubbel zo groot maken dan heb je het stroomverbruik ook met ongeveer 50% verlaagd omdat je de algehele luchtweerstand met 50% hebt verlaagd..

Vergelijk lucht met elektriciteit. Stel je hebt een vaste weerstand van 10 Ohm en een spaninngbron van 12 volt. Dankzij de wet van Ohm (R= U/I) weten we dat de electrische stroom door de weerstand dan (12V/10 ohm=) 1.2 ampere is. De spanningsbron moet dan (12V x 1.2A= 14.4 watt leveren. Wil je de electrische stroom met een factor twee verhogen (dus naar 2.4A) dan moet je de spanningsbron ook verhogen met een factor twee. Deze zal dus 24 volt zijn, en zal dus (24V x 2.4A = ) 57.6 watt moeten leveren. Ofwel, het energieverbruik neemt met facor X2 toe wanneer je de electrishe stroom met een factor X verhoogt.

Met lucht is dit hetzelfde. Je hebt een vaste luchtweerstand van je systeem dat vergelijkbaar is met de electrische weerstand. Als je de stroom wil verhogen (electrische stroom of de luchtstroom) zal je bron (ventilator bij lucht, spanningsbron bij stroom) dus tweekwadraat zoveel energie verbruiken.

Dus stel je hebt een luchtsysteem dat op 250 m3/h draait. Wil je het energieverbruik halveren zonder de luchtstroom te halveren dan zul je dus de luchtweerstand moeten halveren. En dat bereik je dus met twee weerstanden parallel aan elkaar. Ofwel; twee WTW units met elk hun eigen pijpnetwerk.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:35

JT

VETAK y0

Theo schreef op zondag 6 december 2020 @ 10:34:
@JT Leefgeluiden hoeven niet per sé te komen door de kieren onder een deur. In elk huis is zo'n beetje elke binnendeur niet kierdicht. Anders zou deze aan vier zijdes in het rubber moeten vallen om deze echt luchtdicht af te laten sluiten. En dat is iets dat je gewoon nergens ziet. Maar er zit ook heel vel verschil in de geluidsisolatie van verschillende deuren. Goedkoop gebouwde huizen hebben goedkope deuren en kozijnen. Als je een deur hebt dat enkel een houten frame is met daarop aan twee zijdes een halve milimeter aan spaanplaat dan is de geluidsisolatie heel anders dan een soortgelijke deur die opgevuld is met bijv steenwol, of een deur van massief hout (geen hardhout maar gewoon vuren)

Als ik bij mij in huis kijk (1935 vrijstaande woning, wtw achteraf aangelegd zonder verbouwing, dus heel veel concessies moeten doen) dan gaat er bijna geen geluid van de huiskamer naar de slaapkamer. Dit terwijl er twee deuren (en en trap) tussen zitten die zeker een cm aan kier hebben onderop.
Dat is zeker waar! Boven hadden we in het vorige huis van die goedkope paneel/honingraatdeurtjes, beneden voor de helft enkel glas. En toch lekte er daar echt heel veel minder geluid naar boven. In het nieuwe huis hebben we allemaal Svedex deuren, niet massief hout. Beneden ook wel weer wat glas. Eigenlijk wel interessant om alles eens af te dichten, een 1khz sinus af te spelen in de woonkamer en te meten in de kamers boven en dan de kieren weer openen en weer meten. Vanuit mijn audiohobby weet ik dat een deur half open of helemaal open niet heel veel uitmaakt, maar die eerste centimeters maken echt veel verschil. Daarom vermoed ik dat die kieren een flinke rol spelen. Wij hebben ook geen centimeter maar beneden 2,3 centimeter en de kamers boven rond de 2,5 centimeter Nog los van dat je een beetje geluid in de keuken in de badkamer hoort en vice versa :+ Maar dat is niet zo een drama en wellicht te helpen met dempers of andere leidingen, dat las ik hier en is nieuw voor mij.
[...]

Dit klopt grotendeels inderdaad :) Maar stel je zou een tweemaal zo dikkere aanvoer en afvoerpijp op het dak zetten, de buis van/naar de WTW ook tweemaal zo dik maken, alle ventiele en pijpwerk in huis tweemaal zo dik maken, de warmtewisselaar en de filters in de WTW ook dubbel zo groot maken dan heb je het stroomverbruik ook met ongeveer 50% verlaagd omdat je de algehele luchtweerstand met 50% hebt verlaagd..

Vergelijk lucht met elektriciteit. Stel je hebt een vaste weerstand van 10 Ohm en een spaninngbron van 12 volt. Dankzij de wet van Ohm (R= U/I) weten we dat de electrische stroom door de weerstand dan (12V/10 ohm=) 1.2 ampere is. De spanningsbron moet dan (12V x 1.2A= 14.4 watt leveren. Wil je de electrische stroom met een factor twee verhogen (dus naar 2.4A) dan moet je de spanningsbron ook verhogen met een factor twee. Deze zal dus 24 volt zijn, en zal dus (24V x 2.4A = ) 57.6 watt moeten leveren. Ofwel, het energieverbruik neemt met facor X2 toe wanneer je de electrishe stroom met een factor X verhoogt.

Met lucht is dit hetzelfde. Je hebt een vaste luchtweerstand van je systeem dat vergelijkbaar is met de electrische weerstand. Als je de stroom wil verhogen (electrische stroom of de luchtstroom) zal je bron (ventilator bij lucht, spanningsbron bij stroom) dus tweekwadraat zoveel energie verbruiken.

Dus stel je hebt een luchtsysteem dat op 250 m3/h draait. Wil je het energieverbruik halveren zonder de luchtstroom te halveren dan zul je dus de luchtweerstand moeten halveren. En dat bereik je dus met twee weerstanden parallel aan elkaar. Ofwel; twee WTW units met elk hun eigen pijpnetwerk.
Duidelijk :Y)

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18:24
Dit topic is al bijna 2 jaar oud, maar ik vroeg me af hoe of en hoe de WTW installatie gedaan is en met welke materialen.
Kun je daar iets over vertellen? @Redlum999 ?

• Paulz67
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 24-08-2023
Ik ben ook zeer benieuwd naar de ervaringen na twee jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:32
Tikje BK >>> DEI

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Redlum999
@Franciesco
@Paulz67

Dan toch eindelijk een reactie van mijn kant :)

Het huis waarvoor de WTW-installatie bedoeld was, is de afgelopen periode verkocht en overgedragen. De verbouwing was niet af, maar vanwege privéomstandigheden hebben we het moeten verkopen. De aanleg van alle buizen was gereed, maar de installatie en aansluiting op het buizenstelsel ontbrak nog. Ik heb dus niet kunnen testen hoe de werking ervan was. Wel ben ik blij dat ik het originele plan aangepast heb naar een plan met simpeler buizenstelsel. Het was al uitdaging genoeg om dit aan te leggen en netjes weg te werken.
Helaas dus geen feedback over hoe het systeem functioneert...

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18:24
Alsnog bedankt voor de reactie @Redlum999.

Hopelijk hebben jullie een fijne nieuwe woonplek gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loonen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 27-07 14:03
Interessant topic! Ik Lees dat dit onderwerp nog bij vele anderen speelt en omdat het al 4 jaar oud is hoop ik er wat nieuw leven in te blazen.

Ik heb een huis gekocht waar ik vanaf april 2025 naartoe verhuis waarbij ik de isolatie (nu Rc van 1,25) naar 10-12 wil brengen. Ongeveer het dubbele van de minimale standaard van een huidig nieuwbouw woning. Het lijkt me heel comfortabel en omdat we hier misschien wel 40 jaar blijven wonen ook nog economisch op de lange termijn. Wanneer we dan zouden overstappen naar een warmtepomp, dan kan deze installatie ook weer een beetje kleiner uitgevoerd worden.

Nu wil ik in de zomer ook dmv grondwater mijn huis gaan koelen icm vloerverwarming (rondpompen) en omdat ik problemen wil voorkomen met condensatie moet ik ook mijn ventilatie en vochthuishouding goed regelen/ ontwerpen. Ik heb op een ander draadje gelezen hoe iemand een ontvochtiger heeft gebouwd op zijn wtw systeem en persoonlijk snap ik nog niet waarom dit (nog) niet op de markt is.

Wat mijn plan is op het gebied van ventilatie is als volgt:

We zijn met 4 personen en hebben straks 3 slaapkamers en een kantoortje. Omdat je in principe overdag in de woonkamer bent en in de nacht op de slaapkamer dacht ik; wat nou als ik de verse (koude) lucht van de wtw eerst naar de 4 slaapkamers breng, dan is het in de slaapkamers het koelste en wordt de lucht voorverwarmd, dan naar de woonkamer/keuken/badkamers en vervolgens hier ook weer af te zuigen richting de wtw. Eigenlijk dat je het ventilatie systeem in serie maakt ipv alles parallel, je bent immers nooit op beide plekken tegelijk.

Het liefst zou ik dan in de zomer de ingaande lucht nog willen koelen/ontvochtigen zodat ik met de vloerverwarming het huis kan koelen zonder condens. Het zou me ook 3/4 airco units kunnen besparen waar ik best veel voor over heb.

Nu moet ik me nog verder verdiepen in de ventilatie, dus alle feedback is welkom!

Gaat dit werken op deze manier?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rmlinden
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-09 19:30
@Loonen Heb je dit forum ook gevonden:
Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic

Daar is een uitgebreide historie inclusief veel inhoudelijk advies en lees ook de TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:34
Loonen schreef op maandag 23 december 2024 @ 11:48:
Interessant topic! Ik Lees dat dit onderwerp nog bij vele anderen speelt en omdat het al 4 jaar oud is hoop ik er wat nieuw leven in te blazen.

Ik heb een huis gekocht waar ik vanaf april 2025 naartoe verhuis waarbij ik de isolatie (nu Rc van 1,25) naar 10-12 wil brengen. Ongeveer het dubbele van de minimale standaard van een huidig nieuwbouw woning. Het lijkt me heel comfortabel en omdat we hier misschien wel 40 jaar blijven wonen ook nog economisch op de lange termijn. Wanneer we dan zouden overstappen naar een warmtepomp, dan kan deze installatie ook weer een beetje kleiner uitgevoerd worden.

Nu wil ik in de zomer ook dmv grondwater mijn huis gaan koelen icm vloerverwarming (rondpompen) en omdat ik problemen wil voorkomen met condensatie moet ik ook mijn ventilatie en vochthuishouding goed regelen/ ontwerpen. Ik heb op een ander draadje gelezen hoe iemand een ontvochtiger heeft gebouwd op zijn wtw systeem en persoonlijk snap ik nog niet waarom dit (nog) niet op de markt is.

Wat mijn plan is op het gebied van ventilatie is als volgt:

We zijn met 4 personen en hebben straks 3 slaapkamers en een kantoortje. Omdat je in principe overdag in de woonkamer bent en in de nacht op de slaapkamer dacht ik; wat nou als ik de verse (koude) lucht van de wtw eerst naar de 4 slaapkamers breng, dan is het in de slaapkamers het koelste en wordt de lucht voorverwarmd, dan naar de woonkamer/keuken/badkamers en vervolgens hier ook weer af te zuigen richting de wtw. Eigenlijk dat je het ventilatie systeem in serie maakt ipv alles parallel, je bent immers nooit op beide plekken tegelijk.

Het liefst zou ik dan in de zomer de ingaande lucht nog willen koelen/ontvochtigen zodat ik met de vloerverwarming het huis kan koelen zonder condens. Het zou me ook 3/4 airco units kunnen besparen waar ik best veel voor over heb.

Nu moet ik me nog verder verdiepen in de ventilatie, dus alle feedback is welkom!

Gaat dit werken op deze manier?
Hou vooral rekening met geluidsoverdracht van de ene naar de andere ruimte
Heb hier alles parallel en overal geluiddempers tussen ook na het plenum naar de verschillende kamers toe.
Je wilt niet dat als je een keer ziek in bed ligt geluid uit de woonkamer horen

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Pagina: 1