Buisdiameter huisventilatie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-07 22:48

EMP

Krulloos!

Topicstarter
We zijn met een grote renovatie van ons huis bezig en hebben besloten de Itho QualityFlow 8 te installeren. Deze werkt met in elke ruimte een afzuigbuis. We gaan het zelf doen, maar hebben een vraagje over de diameter van deze buizen.

7 buizen zullen zo’n 4 tot 12 meter lang zijn, maar de 8e wordt langer, zo’n 20 meter. Deze worden op het plenum aangesloten met eerst een stuk flexibel/geluidsdemend. De aangeraden flexibele/geluidsdempende slangen hebben een diameter van 102 mm. De aansluitpoorten zijn ook niet groter.

De buizen die ik wil gaan leggen zijn gewone harde spirobuis. Logisch is om 100mm buizen te leggen, aangezien het laatste stuk toch niet dikker zal zijn.

Maar heeft het veel voordeel om, na het flexibele stuk, met een adapter naar 125mm te gaan? Grotere buizen = langzamere luchtstroom = minder geluid, maar ook een minder ideale installatie.

Mijn gedachte is nu om alles met 100mm aan te leggen en alleen de lange buis met 125 om voor de extra weerstand ivm de lengte te compenseren.

Is dat een goed idee om zo te doen, of raden jullie wat anders aan?

Hoe we de buizen leggen hebben we al uitgetekend, maar we kunnen nog voor 80, 100 of met wat moeite 125 kiezen.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik heb ook een itho quality flow en burgerhout hybalans plus buizen.
Die afzuigpunten gaan naar het plenum en daar zitten de kleppen van de unit die met de controller zijn verbonden.

Elke klep wordt telkens om de 3 minuten aangestuurd, en dus geopend en gesloten.
Je doet geen oog meer dicht. De kleppen zijn hoorbaar via de kanalen.
Het duurde hier dus ook niet lang, of ik heb de stekker uit de controller getrokken.

Nu zuig ik enkel nog de badkamer af (de wtw toert nog op bij hoge rv) en deels een slaapkamer.
Op zolder blaas ik in.

Niet zoals het bedoeld was dus.
Maar ik ben nog zoekende naar een goede oplossing om de itho eruit te knikkeren.
Beetje zoekende op DED, zul je zien dat de itho veel te laat reageert (1200 PPM) en dat het systeem nooit goed gaat werken.

Die andere oplossing heb ik gevonden, maar nu nog een stille unit vinden. Dus geen itho of quality flow meer
Ik ga inblazen in de slaapkamers en aanzuigen in de "vuile" ruimtes, zoals toilet, badkamer, keuken, woonkamer.

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-11-2020 12:03 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Ik heb vijwel alle topics op GoT gelezen hierover, en weet dat de qualityflow slecht in in het vraaggestuurd CO2 afzuigen. We hebben uitgebreid gezocht, maar een beter alternatief hebben we gewoon niet kunnen vinden. Als die er wel is dan staan we er uiteraar voor open, maar voor de volledigheid hier de redenatie:

Onze wensen zijn:
1. een WTW, dus geen ventilatieroosters
2. centraal inblazen in trappenhuis, dus geen aanvoerkanalen naar kamers
3. RV gestuurd op de badkamer
4. CO2 gestuurd per ruimte

Alle oplossingen die ik kon vinden heb ik in een overzicht gezet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mx83PkmQSx134TCKBMZvVAJ378U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lmlv48ME9KQlTYLdxakZ059H.png?f=fotoalbum_large

maar met deze set wensen is het bijna onmogelijk om een goede oplossing te vinden behalve zelf bouwen.

Het Brink systeem past qua vereiste topologie niet in ons huis. Het lukt niet om de ventilatoren/aan/afvoer op de juiste plaats te maken (we zijn een bestaand huis uit 1925 aan het renoveren, het is geen nieuwbouw).

Het Duco Focus systeem is bijna perfect, het nadeel is dat het een type C systeem is, dus een WTW en centrale aanvoer niet mogelijk is.

Alle andere systemen zijn een compromis op wens 1, 2 en 3. Oplossing is om de aansturing zelf te maken met 1 of meer CO2 sensoren. Met mijn achtergrond in embedded software, electronica en mechatronica moet dat zeker lukken, maar ik heb er de komende jaren de tijd nog niet voor.

Daarom is onze keuze gevallen om voor nu de QualityFlow te installeren, en als we dan een feestje hebben (ooit zeg maar, als het weer kan ;)) dan zetten we maar een raampje open.

Als ik over een paar jaar wel zin en tijd heb om de boel zelf te maken, dan hebben we de buizen in ieder geval al goed liggen.

Maar mijn hoofdvraag is nu of alle buizen 100mm en de lange 125mm een goed idee is.

My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Wat zit er aan het eind van die lange buis is dan de hamvraag..

Je kunt bij type C wel nog altijd de restwarmte gebruiken als bron van een ventilatiewarmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:08
Ik heb vorig jaar bij de verbouwing ook een qualityflow geplaatst.

Alle buizen zijn diameter 100mm
Ook de 12 meter lange buizen naar de woonkamer en verste slaapkamer.
Ik heb aan tussen het afzuigpunt en de buis een 50cm lang flexibel geluidsdemper geplaatst.

We hebben totaal geen last van geluid uit deze kanalen.

Het centrale inblaaskanaal van 150mm heeft 2 dempers van een meter maar maakt op vol vermogen toch nog wat geluid. Ondanks dat de luchtsnelheid al lager is omdat ik 2 inblaasopeningen heb. Hier ga ik misschien nog een derde demper tussen maken. Of een groter rechthoekig rooster.

[ Voor 6% gewijzigd door FRANQ op 22-11-2020 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
AUijtdehaag schreef op zondag 22 november 2020 @ 11:56:

Elke klep wordt telkens om de 3 minuten aangestuurd, en dus geopend en gesloten.
Wow, what? Zelfs al hoeft die helemaal niet dicht? Dat is bespottelijk dom dan. Betaal je 1000 euro voor zo'n regelbox, 125 euro voor klep + sensor en dan krijg je zo'n halfbakken systeem :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@kabeltjekabel
Je verwoordt het goed. Knutselaars met een idee uit 1985. (jaartal bij wijze van)
Ik had er zelfs een service-kabeltje voor gekocht.
Niet alle kleppen gaan volledig dicht, er zit wel iets van regeling achter. Maar goed werkend is het niet.
Een goede Co2 waarde in huis is toch wel belangrijk. Ik meet zelf alles via Netatmo (3 co2 sensoren)
Maar de grootste ergernis is geluid van de kleppen hier. (simpel rijtjeshuis, dus niet groot)

Mijn "filosofie" hoe het wel moet met een gewone wtw, is dat je 8 uur aanwezig bent in de slaapkamers, dus daar altijd verse lucht wil hebben.

De woonkamer regel je extra op co2, de lucht komt via de slaapkamers naar de woonkamer, ook als er een feestje is.
Op de slaapkamers wil je het koeler hebben dan in de woonkamer.
Simpel genoeg en stil

Edit: Uiteraard is de wtw ook wel RV gestuurd ivm badkamer.

[ Voor 32% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-11-2020 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
AUijtdehaag schreef op zondag 22 november 2020 @ 14:30:
@kabeltjekabel
Je verwoordt het goed. Knutselaars met een idee uit 1985. (jaartal bij wijze van)
Niet alle kleppen gaan volledig dicht, er zit wel iets van regeling achter. Maar goed werkend is het niet.
Een goede Co2 waarde in huis is toch wel belangrijk. Ik meet zelf alles via Netatmo (3 co2 sensoren)
Maar de grootste ergernis is geluid van de kleppen hier. (simpel rijtjeshuis, dus niet groot)

Mijn "filosofie" hoe het wel moet met een gewone wtw, is dat je 8 uur aanwezig bent in de slaapkamers, dus daar altijd verse lucht wil hebben.

De woonkamer regel je extra op co2, de lucht komt via de slaapkamers naar de woonkamer, ook als er een feestje is.
Simpel genoeg en stil

Maar dan nog wil je iets van regelbare kleppen hebben zodat je niet in de woonkamer extra gaat zuigen als er iemand onder de douche staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@kabeltjekabel
10 minuten op 24 uur is toch geen ramp?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Drie vrouwen a 20 minuten = uur per dag. Vooral de herrie in de rest van het huis is niet fijn.

Maar als je kijkt wat zo'n Plenum en kleppen etc. etc. allemaal kost is het haast goedkoper om gewoon een 2e WTW box te kopen en op die manier meerdere zones te krijgen.. :X

[ Voor 35% gewijzigd door kabeltjekabel op 22-11-2020 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP

EMP

Krulloos!

Topicstarter
kabeltjekabel schreef op zondag 22 november 2020 @ 14:08:
Wat zit er aan het eind van die lange buis is dan de hamvraag..
De woonkamer krijgt een uitbouw, aan het einde van de uitbouw komt gewoon nog een rooster, zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://www.elektrototaalmarkt.nl/media/catalog/product/cache/d66eb0b7c65a8467f3eba0ad2b2b5150/i/t/itho-daalderop-klv-afzuigventiel-4139391.jpg

Ik denk dat 100mm voor roosters die dichtbij liggen prima is, alleen het rooster achterin de woonkamer krijgt dus een 2x zo lange buis, dus ik dacht is het misschien handig om die buis in 125 uit te voeren.

Iemand daar een idee bij?

My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
10% korting op itho, enkel vandaag bij ventilatieland.

(maar al kreeg ik het gratis....... ;) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GodDamage
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-07 19:52
AUijtdehaag schreef op maandag 23 november 2020 @ 11:41:
10% korting op itho, enkel vandaag bij ventilatieland.

(maar al kreeg ik het gratis....... ;) )
En woensdag 10% korting op alle decentrale wtw's :) De Qualityflow werkt dus voor geen meter maar de HRU 350 is een prima wtw naar mijn mening, ook al draait hij hier nog maar net. Sowieso een 300 tot 400 goedkoper dan de concurrentie. Voor een Orcon of Zehnder zijn de co2 gestuurde sensors ook een stuk duurder.

Overigens is het jammer dat er geen centraal wtw-topic is. Bij mijn persoonlijke zoektocht moest ik ook tig threads doorspitten omdat de info erg verspreid is.

[ Voor 4% gewijzigd door GodDamage op 23-11-2020 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
GodDamage schreef op maandag 23 november 2020 @ 19:50:
[...]

En woensdag 10% korting op alle decentrale wtw's :) De Qualityflow werkt dus voor geen meter maar de HRU 350 is een prima wtw naar mijn mening, ook al draait hij hier nog maar net. Sowieso een 300 tot 400 goedkoper dan de concurrentie. Voor een Orcon of Zehnder zijn de co2 gestuurde sensors ook een stuk duurder.
Maar waarom hebben ze hem goedkoper gekregen? Inferieur product of juist geniaal?
GodDamage schreef op maandag 23 november 2020 @ 19:50:
Overigens is het jammer dat er geen centraal wtw-topic is. Bij mijn persoonlijke zoektocht moest ik ook tig threads doorspitten omdat de info erg verspreid is.
Omdat er niet zoveel mensen zijn die zelf een WTW aanschaffen. Meestal is dat iets wat als ondergeschikt deel bij het huis zit wat je koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GodDamage
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-07 19:52
kabeltjekabel schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 02:03:
[...]

Maar waarom hebben ze hem goedkoper gekregen? Inferieur product of juist geniaal?

[...]

Omdat er niet zoveel mensen zijn die zelf een WTW aanschaffen. Meestal is dat iets wat als ondergeschikt deel bij het huis zit wat je koopt.
Denk niet dat het een inferieur product is, want hij werkt gewoon prima. Je gaat ook niet snel even een andere WTW proberen om te kijken of die beter/stiller is. Feit is wel dat €900 nog steeds een behoorlijk bedrag is voor twee ventilators en een warmtewisselaar. Je vraagt je af waarom dat in sommige gevallen €1400 moet kosten.

Er zijn toch behoorlijk wat mensen bezig met het aanleggen of overwegen van een WTW. De laatste week zijn er alweer een aantal topics voorbij gekomen, waarin weer veel info wordt gespuid. Zonde dat dit niet in een overzichtelijk topic komt te staan. Aan de andere kant; ik heb geen tijd/zin om een uitgebreid starttopic te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Ik heb best veel onderzoek gedaan en het lijkt mij wel leuk om een algemeen topic met een goede topicstart voor aan te maken.

Weet alleen niet wanneer ik daar tijd voor heb, dus als iemand anders dat eerder wilt doen, prima, is het er nog niet, dan maak ik er eentje :)

My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 28-07 12:00
By all means.

Ik heb mijn WTW-plannen laten varen. Veel te bewerkelijk hier. De verdieping is goed te doen (verdelen over vliering, houten vloer/gipsplaten plafond. Maar de verdiepingsvloer is breedplaat met ingestorte leidingen op random plekken. En daaronder zit dus de woonkamer met keuken. Daar zomaar extra gaten in boren en een rooster in de haldeur voor overstroom zie ik echt niet zitten. Dan moet ik ook nog schachten gaan timmeren voor de leidingen..

Aan de andere kant, 18 Buva/Duco roosters kosten ook gewoon 900 euro. :X Mijn raamindeling met roedes zorgt voor veel kleine roostertjes. Glas stond toch op de nominatie om vervangen te worden, dus dan heb ik gelijk wel ventilatie (heb nu alleen kieren en een MV-box :X). Dak/muurdempers zijn ook verhoudingsgewijs duur en decentrale WTW schiet ook niet op.

[ Voor 5% gewijzigd door Señor Sjon op 24-11-2020 12:05 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frk123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11-07 16:24
AUijtdehaag schreef op zondag 22 november 2020 @ 14:30:
@kabeltjekabel

Simpel genoeg en stil

Hoi,
Ik ben even benieuwd hoe je dit hebt opgelost. Ik heb namelijk ook 3 netatmo’s en stuur ventilatie zones zelf aan op basis van de gemeten waardes via Domoticz en Nodered. Dat werkt prima. Weliswaar niet met een qualityflow systeem, maar wellicht is er een manier om dat wel te doen.
Gr, Andre
Pagina: 1