Portugese laurier van hovenier heeft meeldauw / hagelschot

Pagina: 1
Acties:
  • 2.681 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• socommeister
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 01-07 19:50
Hi allemaal,

Ik heb een Portugese laurier haag aan laten planten door een erkend hoveniersbedrijf. Het gaat om een tiental planten.
Nu zitten er op meerdere planten (volgens mij) meeltdauw en hagelschot. Het is denk ik minimaal en ik weet niet wat geaccepteerd is, maar voor een haag van 1600 euro verwacht ik toch wel een haag zonder schimmels. Is dit realistisch en hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xmNPOPc_QdIKIVbnu_kDcji7tNs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fJfdso11CrMnlRbmROy15ATo.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door socommeister op 16-05-2021 15:02 ]

Beste antwoord (via socommeister op 22-11-2020 12:07)

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Meeldauw komt vooral opzetten tijdens droog en warm weer. Er is ook nog zoiets als "Valse Meeldauw" deze vind kou juist fijn. Wikipedia: Valse meeldauw

Controleer de onderkant van de bladeren ook even. Hoe zien de bladeren er uit als je met water en een sponsje het blad schoonmaakt?

[ Voor 48% gewijzigd door souljah1h op 22-11-2020 10:49 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:28
Bel ze op en vraag wat je ertegen moet doen / of zij kunnen helpen?

waarschijnlijk zullen ze het uit coulance langskomen met een of ander middeltje, en jou een tip geven met "komende weken de planten bespuiten / water geven / dansje doen met x"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Hoe oud? Sinds wanneer? Wat zei de hovenier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• socommeister
Hoe oud: Ze zijn vorige week aangeplant. De factuur ligt in de mail ;). De hovenier gaf aan dat de planten ongeveer 5-10 jaar oud zijn.

Sinds wanneer : De planten hadden de plekken meteen. Ik vroeg dit aan de hoveniers (meerdere werken er). Een gaf aan dat het stof is, andere zei niets noemenswaardigs een andere zei dat het wellicht gif was.
Maar door zelf onderzoek te doen is het toch waarschijnlijk meeldauw / hagelschot.

Persoonlijk vind ik het onacceptabel en ga ik het aankaarten en betaal ik alleen de werkzaamheden waar ik wel tevreden mee ben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 03-07 20:38

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Ze staan er net een week, de hoveniers zeggen stuk voor stuk iets anders dan meeldauw of hagelschot maar toch ben jij -als leek denk ik?- overtuigd van dit probleem en begin je nu al over het niet betalen van rekeningen e.d...

Ik zou jou niet graag als klant hebben. Wacht nou maar gewoon af wat er gebeurt de komende tijd, probeer wel met de hovenier af te spreken dat áls de planten echt problemen gaan krijgen hij dit kosteloos voor je oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• socommeister
@Icephase Ik heb al een deel betaald hoor. Doe ik altijd direct er na als ik tevreden ben over de klus.
De haag was een onderdeel van meerdere werkzaamheden. Totaalbedrag was ongeveer 5000 euro. Die is voldaan, behalve de 1600 euro voor de haag.

Ik heb niet zomaar bepaald dat het meeldauw / hagelschot is maar een takje afgeknipt en aan een andere hovenier (niet het hoveniersbedrijf waar de drie hoveniers vandaan kwamen) en een bouwcentrum laten zien. Die constateerden beide meeldauw en hagelschot. Ik ben inderdaad zelf een leek op dit gebied.

Ik denk inderdaad dat ik voor die route ga om af te spreken dat het kosteloos opgelost wordt.
Dan bel ik hem maandag even.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Meeldauw komt vooral opzetten tijdens droog en warm weer. Er is ook nog zoiets als "Valse Meeldauw" deze vind kou juist fijn. Wikipedia: Valse meeldauw

Controleer de onderkant van de bladeren ook even. Hoe zien de bladeren er uit als je met water en een sponsje het blad schoonmaakt?

[ Voor 48% gewijzigd door souljah1h op 22-11-2020 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 24-03 11:36
@socommeister Hoe is dit uiteindelijk opgelost?

Wij hebben ook wat hagelschot in sommige portugese laurier en ben bang dat de haag aan de andere zijde ook wordt aangetast.

[ Voor 5% gewijzigd door Pakhaas op 13-11-2022 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 05-07 15:15
socommeister schreef op zondag 22 november 2020 @ 10:14:
Persoonlijk vind ik het onacceptabel en ga ik het aankaarten en betaal ik alleen de werkzaamheden waar ik wel tevreden mee ben.
Lekker met gestrekt been erin. Is dat dat nieuwe Trent ofzo ? Dergelijke klanten zou ik niet graag hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Het heeft niet veel zin om over een 2 jaar oude post opnieuw te gaan bakkeleien.

@Pakhaas post je vraag anders even in Het grote tuinen, balkons en plantentopic dan gaat deze op slot.

Tweakers Discord

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.