Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Sinds een paar dagen heb ik last van rare freezes in games. Ook had ik laatst dat bij Red Dead Redemption de textures niet meer laadden. Bij een dergelijke freeze kan ik het spel niet meer sluiten via task manager. Soms start task manager niet eens meer. Na trouble shooten kwam ik erachter dat mijn Samsung EVO 970 Plus 2tb op het moment van een crash niet meer benaderbaar is. De crash gebeurt nu steeds vaker en ik kan op dit moment amper meer een game ervan af opstarten.

Na een reset werkt alles weer even. Ik neem aan dat dit betekent dat de SSD kapot is of is er nog iets dat ik kan doen? Samsung Magician zegt dat de drive health "good" is. De firmware van de drive is up-to-date.

Al mijn games staan op de Samsung EVO 970 Plus 2tb. Windows staat op een oudere Samsung 960 EVO.

PC:
8700k
Gigabyte z370 Aorus gaming 7
32 GB ram
Gigabyte RTX 3080 Aorus master
2 sata hardeschijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

crystaldiskinfo even downloaden en status van je ssd's en hd's bekijken ;) (is gratis)

pricewatch: CrystalDiskInfo

Laatste drivers en bios firmware?

[ Voor 61% gewijzigd door keur0000 op 21-11-2020 23:14 ]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14:02
Welke videokaart had je voor de 3080?

Grafische drivers al eens verwijderd met DDU en opnieuw geïnstalleerd?

Bios van het moederbord geupdate naar de meest recente versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
keur0000 schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 23:11:
crystaldiskinfo even downloaden en status van je ssd's en hd's bekijken ;) (is gratis)

pricewatch: CrystalDiskInfo

Laatste drivers en bios firmware?
Crystal Disk info zegt gezondheidstatus: Goed.

Ik heb de laatste drivers van mijn videokaart, ssd enz, voor zover ik weet. Er is geen firmware update beschikbaar voor de ssd. Ik zie overigens dat er een nieuwere bios is. Ik zal die eens installeren.

Heb de ssd trouwens al een jaar en heb tot 3 dagen geleden er nooit problemen mee gehad.
Uszka schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 23:15:
Welke videokaart had je voor de 3080?

Grafische drivers al eens verwijderd met DDU en opnieuw geïnstalleerd?

Bios van het moederbord geupdate naar de meest recente versie?
Ik had hiervoor een 2080. Heb nadat ik de 3080 in mijn pc had geïnstalleerd een clean install van de nvidia drivers gedaan. Ik heb de 3080 overigens al sinds 6 november en had eerder geen issues met de ssd.

Net "crashte" de ssd trouwens ook, terwijl ik geen game aan het spelen was en alleen een browser, Samsung Magician en windows verkenner open had.

[ Voor 12% gewijzigd door Cobiwan op 21-11-2020 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-09 21:49
Sj44k13 schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 23:18:
[...]

...
Crystal Disk info zegt gezondheidstatus: Goed.
...
Dat is non-informatie.
Er is meer van te zeggen als je de hele SMART-tabel hier neerzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Waarom denk je dat de ssd het is en niet bijvoorbeeld het moederbord?

Wat zegt het Windows logboek van de crash/freeze?

[ Voor 27% gewijzigd door Uszka op 21-11-2020 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Misschien is de Sata kabel of de connectie ervan gaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Bij een 970 EVO Plus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
Renault schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 23:38:
[...]

Dat is non-informatie.
Er is meer van te zeggen als je de hele SMART-tabel hier neerzet.
Excuus, bij deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KcvCROXYEI-XsQOupmNxj8XttnI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RqEh7Kt40vRr5zaVthUMd6GT.jpg?f=user_large

[ Voor 17% gewijzigd door Cobiwan op 22-11-2020 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13:45

g0tanks

Moderator CSA
Sj44k13 schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 23:09:
Na trouble shooten kwam ik erachter dat mijn Samsung EVO 970 Plus 2tb op het moment van een crash niet meer benaderbaar is.
Hoe ben je hier achtergekomen?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
g0tanks schreef op zondag 22 november 2020 @ 00:09:
[...]

Hoe ben je hier achtergekomen?
Windows verkenner loopt vast als ik op dat moment naar de SSD letter ga. Ook verdwijnen de desktop iconen die verwijzen naar spellen die op de desbetreffende SSD staan en ik was een keer data aan het kopiëren van de SSD naar een harde schijf, waarbij de kopieer actie naar 0 MB per seconde ging of iets dergelijks.

Op het moment dat het probleem zich voordoet kan ik ook mijn pc niet meer opnieuw opstarten trouwens. Hij blijft dan oneindig hangen op opnieuw opstarten. Na een reset werkt alles weer even, maar na een tijdje gebeurt het weer. Heb het idee dat het steeds sneller gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Gebeurt het ook als de videokaart eruit is en de monitor aangesloten op het moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
Uszka schreef op zondag 22 november 2020 @ 00:27:
Gebeurt het ook als de videokaart eruit is en de monitor aangesloten op het moederbord?
Nog niet getest. Denk je dat het de videokaart is? Zoals gezegd draait die al een paar weken prima. Het probleem gebeurt ook volledig buiten games als de videokaart niet (amper) wordt gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Je moet ergens beginnen met uitsluiten.

Heb je al in het Windows logboek gekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
Ik zie aan 0D dat de SSD meerdere malen onveilig is afgesloten. Dat gebeurt als de stroomvoorziening voortijd werd onderbroken, waardoor het bestandssysteem niet veilig kon worden afgesloten. De meeste oorzaken voor zo'n "onveilige shutdown" zijn extern.
Wat je zou kunnen proberen is om de SSD op een andere stekker van de voeding aan te sluiten: als die stekker slecht contact maakt krijg je precies dit soort fouten/haperingen.
En dan verder testen om uit te sluiten dat de SSD hapert als oorzaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:57

Umbrah

The Incredible MapMan

Renault schreef op zondag 22 november 2020 @ 10:28:
Ik zie aan 0D dat de SSD meerdere malen onveilig is afgesloten. Dat gebeurt als de stroomvoorziening voortijd werd onderbroken, waardoor het bestandssysteem niet veilig kon worden afgesloten. De meeste oorzaken voor zo'n "onveilige shutdown" zijn extern.
Wat je zou kunnen proberen is om de SSD op een andere stekker van de voeding aan te sluiten: als die stekker slecht contact maakt krijg je precies dit soort fouten/haperingen.
Het is echter een nVME drive, die via PCIe op een M.2 poort is aangesloten. Wat jij suggereert is een mogelijk moederbord defect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 17:04

Barrycade

Through the...

Renault schreef op zondag 22 november 2020 @ 10:28:
Zal dat niet zijn omdat zoals door TS aangegeven pc vastloopt en hij waarschijnlijk een geforceerde shutdown moet forceren?
Gebeurt denk te weinig om een rol in de voeding van de SSD te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
Barrycade schreef op zondag 22 november 2020 @ 10:36:
[...]

Zal dat niet zijn omdat zoals door TS aangegeven pc vastloopt en hij waarschijnlijk een geforceerde shutdown moet forceren?
Gebeurt denk te weinig om een rol in de voeding van de SSD te zoeken.
Klopt, ik heb de laatste dagen de pc denk ik bijna 10x moeten resetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:22

MsG

Forumzwerver

Wat zegt de Samsung software over de SSD? Ik heb regelmatig ssd's onder mijn handen gehad, die op een of andere manier de trim niet goed aan hadden staan, waardoor dit helemaal vol was gelopen. 1x handmatig trim vanuit de SSD software van de fabrikant en de boel werkte veelal weer prima. Wat als je een sector scan doet op je SSD?

Je kan trouwens die smart tool op decimalen zetten, dan krijg je wat meer menselijk leesbare output.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
MsG schreef op zondag 22 november 2020 @ 10:55:
Wat zegt de Samsung software over de SSD? Ik heb regelmatig ssd's onder mijn handen gehad, die op een of andere manier de trim niet goed aan hadden staan, waardoor dit helemaal vol was gelopen. 1x handmatig trim vanuit de SSD software van de fabrikant en de boel werkte veelal weer prima. Wat als je een sector scan doet op je SSD?

Je kan trouwens die smart tool op decimalen zetten, dan krijg je wat meer menselijk leesbare output.
De Samsung software zegt dat er niets mis mee is. Zojuist nog een keer trim gedaan, maar die was gisteren al gedaan volgens mijn pc. Hieronder Crystal Disk mark met decimalen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gwgUNbNcFWlCVh6fx4OGjSDDESE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Gefl3WuKzIvUKrmxgxmr4Nd4.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
@Umbrah :
Stom van mij, ik heb met niet gerealiseerd dat het een M2 SSD is. Gelukkig ben jij wakker!

@Sj44k13 :
Het is wel interessant om de temperatuur van de SSD in de gaten te houden op het moment dat je zit te gamen en de SSD nog niet is vastgelopen. Temperatuur kan namelijk ook de SSD onbereikbaar maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
Renault schreef op zondag 22 november 2020 @ 15:58:
@Umbrah :
Stom van mij, ik heb met niet gerealiseerd dat het een M2 SSD is. Gelukkig ben jij wakker!

@Sj44k13 :
Het is wel interessant om de temperatuur van de SSD in de gaten te houden op het moment dat je zit te gamen en de SSD nog niet is vastgelopen. Temperatuur kan namelijk ook de SSD onbereikbaar maken.
Temperatuur ging geloof ik naar max 69c. Volgens Samsung nog voldoende. Vandaag lijkt alles trouwens weer goed te gaan. De nieuwe bios of toch het trim commando lijken de oplossing te zijn geweest...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid Vendetta
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:33
Sj44k13 schreef op zondag 22 november 2020 @ 18:47:
[...]

Temperatuur ging geloof ik naar max 69c. Volgens Samsung nog voldoende. Vandaag lijkt alles trouwens weer goed te gaan. De nieuwe bios of toch het trim commando lijken de oplossing te zijn geweest...
Dat vind ik aan de hoge kant ook al zou de SSD hier goed mee werken. Geen mogelijkheid om een heatsinkje te plaatsen?

Wat ook opvalt zijn de leesacties. 24000GB in 441 uur. Dat is gemiddeld ~55GB per uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
De fout is as we speak weer gaande. De SSD is 59c en wordt volgens taakbeheer 100% gebruikt.

[ Voor 4% gewijzigd door Cobiwan op 03-12-2020 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
Acid Vendetta schreef op zondag 22 november 2020 @ 19:01:
[...]

Dat vind ik aan de hoge kant ook al zou de SSD hier goed mee werken. Geen mogelijkheid om een heatsinkje te plaatsen?

Wat ook opvalt zijn de leesacties. 24000GB in 441 uur. Dat is gemiddeld ~55GB per uur.
De 69c was met crystal disk mark trouwens.

Het lijkt trouwens dit probleem te zijn: NVMe m.2 970 Evo Plus crasht steeds en ook in bios.

Naar aanleiding van een comment van @RoyReyn gecontroleerd of de 24 pin moederbord kabel goed vastzat. Dat was niet het geval, want die kon ik nog een stuk aandrukken. Ben benieuwd of dit de oplossing is :).

[ Voor 30% gewijzigd door Cobiwan op 22-11-2020 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-09 20:45

Onbekend

...

En was dat de oplossing? :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
Goed dat je het vraagt. Het lag inderdaad aan de moederbord kabel. Sinds ik die heb aangedrukt geen problemen meer ervaren.
Pagina: 1