TPlink X60 als wired AP of to Ubiquiti AP

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gtx660
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 24-09-2021
Ik zie op het internet een mooie deal voor 3 x de TP-link deco X60 voor €299.
Ik was na mijn vorige topic eigenlijk van plan om van Ubiquiti 3 AP's te kopen (omdat ik alle AP kan gebruiken zonder mesh). Op elke verdieping kan ik de AP's wired aansluiten.

Kan ik dit met een gerust hart kopen of zeggen jullie koop alsnog de Ubiquiti AP's?

[ Voor 17% gewijzigd door gtx660 op 21-11-2020 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:30
Ik zit met exact dezelfde vraag...volg je

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gtx660
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 24-09-2021
Iemand die zijn kennis/ervaring kan/wil delen? :)

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:30
Voor wat het waard is, ik ga voor een prosumer oplossing bij TP-link, het Omada platform.
Volgens mij ben je met die x60 prima bezig hoor.

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:59

lier

MikroTik nerd

Voor Wifi geldt dat plaatsing cruciaal is. Waar kan je een en ander plaatsen?

Persoonlijk houd ik er erg van om "alles" zelf in de hand te hebben (ik gebruik zelf MikroTik) en ik denk dat je met de Unifies net iets meer controle hebt (maar de marketing termen van de TP-Link zijn veel beter ;))

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 22-09 10:19
Lijkt mij overkill aangezien je de wireless backhaul niet gaat gebruiken maar ze allemaal bedraad gaat aansluiten? Ze hebben ook allemaal een aparte voeding nodig, terwijl je ubiquiti AP's ( of andere AP's for that matter) kan voeden via PoE. Ook staat er in de handleiding nergens dat deze via een bedrade backhaul met elkaar kunnen verbonden worden .. Heb nog al zo'n fratsen gelezen bij andere merken met zo'n mesh systeem, je kan de backhaul bedraad doen maar dan moeten de mesh points rechtstreeks aan elkaar gekoppeld worden en mag het niet via een switch gaan ..

• sambaloedjek
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 28-09 20:04
Ik gebruik deze set al een tijdje, als bedraad AP. In combinatie met een Mikrotik router. Had voorheen Unifi, maar deze deco’s zijn imho beter met betrekking tot:

- seamless roaming. Deco voorziet in volledige 802.11kvr ondersteuning, en dat merk je. Bij Unifi is de roaming niet zo “seamless” als bij deco.
- universeler te plaatsen. Zonder Utp kabel ook te gebruiken. Gewoon de kabel eruit trekken en na een minuut is ie gewoon weer onderdeel van het LAN maar dan wireless.
- stabiel en snel wifi 6.

Enkele nadelen zijn er ook: geen DFS, geen 160mhz, geen VLAN, alle units zitten op dezelfde kanalen, en nauwelijks configureerbaar.
Als router heb ik ze nog nooit ingezet dus kan daar niks over zeggen.

Maar als AP’s zijn ze prima. Twee van die units geven me voldoende bereik door mijn gehele huis (3 Floors).
Als je toch bekabeld gaat kun je beter de X20 overwegen; scheelt je 100 euro. De x60 is eigenlijk alleen interessant indien je 3x3 devices hebt, of als je Mesh overweegt.

• Tha Render_2
sambaloedjek schreef op donderdag 26 november 2020 @ 16:54:
alle units zitten op dezelfde kanalen
Ik hoop dat dit een foutje of grap is van jou? Hoe kan je nu een performante wifi netwerk hebben als je 3 AP’s hebt die elkaar continue zwaar storen door op hetzelfde kanaal te babbelen?

• sambaloedjek
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 28-09 20:04
Tha Render_2 schreef op donderdag 26 november 2020 @ 19:39:
[...]

Ik hoop dat dit een foutje of grap is van jou? Hoe kan je nu een performante wifi netwerk hebben als je 3 AP’s hebt die elkaar continue zwaar storen door op hetzelfde kanaal te babbelen?
Werkelijk, alle deco units draaien op dezelfde kanalen. Is niet in te stellen. Daarom heb ik er maar 2 actief van de 3, met genoeg afstand zodat het elkaar minder in de weg ligt. Ik ondervindt weinig interferentie ook omdat de seamless roaming snel naar 5ghz schakelt. Vooral bij wifi 6 lijkt interferentie nauwelijks een issue meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Render_2
Dan ga ik er geen verdere tijd meer aan spenderen, één zoekactie op Google levert al voldoende op, gebruikers met een X60 deco die klagen dat hij hetzelfde kanaal kiest als de buren en ze het niet kunnen aanpassen, en zo is het bij al die mesh systemen heb ik de indruk, veel marketing maar echt basis wifi functies missen ze of ze hebben rare contructies zoals backhaul die alleen wireless kan, bedrade backhaul die niet werkt als er een switch tussen zit, kanalen niet instelbaar ..

Zelfs het antwoord van TP-Link zelf op hun forum vol klachten is op zijn minst vreemd te noemen:
Other mesh systems such as Google Wi-Fi mesh don't allow users to change the channel manually either, which means when developing a mesh system, our developers have already taken all factors into serious consideration and choose the current one, the current Deco mesh system may not be perfect or even good, but we don't think it's just that awful or nonusable as some of you thought. If we need or we must do this change to allow you to change the channel, it will require a lot of research in the market and it is not that easy just like you said "just open the option", I think most users like you guys should understand it.
Dus ze zeggen letterlijk, het Deco systeem is niet goed, maar zo slecht is het nu ook weer niet.. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anno361
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 29-09 08:46
Late reactie misschien.

Mij ook een TPlink deco x60 set aangeschaft, en echt super tevreden.

Er is een bijhorende app om alles te configureren, en die geeft ook een mooi overzicht van de geconnecteerde apparaten en laat onder andere toe om DHCP aan/uit te zetten.

Er zijn regelmatig software updates, wat ook wel fijn is voor een toestel die al een aantal jaartjes oud is.

Samengevat, ik heb 3 mesh routers. En dat elk een eigen adapter nodig heeft vind ik prima. Mijn router ondersteunt sowieso geen power-over-ethernet, en als ik voor elk toestel een injector nodig heb, gaat de kost ook snel oplopen.

Er zijn een aantal dingen die me storen aan de Ubiquiti website, waardoor ik (met misschien toch wel vooroordelen) snel ben afgehaakt.
  1. De "gaming" look and feel, geeft de indruk dat ze zich eerder op consumten richten.
  2. De look and feel van hun producten, is zo smooth, dat ik me afvraag of ze wel werken.
  3. Er staat geen enkele foto van het echte product op hun website. Alle afbeeldingen zijn 3D renders. En zo weet je eigenlijk niet of die toestellen wel robuust gebouwd zijn.
  4. Er worden heel wat afbeeldingen van dashboards getoond, maar weinig toelichten over de inhoud van die grafieken en schermen. Opnieuw, lijkt de vormgeving belangrijker dan de functionaliteit.
Hun prijzen zijn in ieder geval wel "high-end", maar hun website voelt zo nep aan voor mij.
TPLink is daarentegen dan weer een vaste waarde die al 10-tallen jaren netwerk producten maakt.
Pagina: 1