Mijn vraag
Beste Tweakers,
Ik ben op zoek naar goede meshrouters voor een nieuwbouwhuis (uit 2012) met 3 verdiepingen (b-1-2)
1) Onduidelijk voor mij is hoeveel ik er nodig heb. 2 of 3?
2) En op welke etages ik deze het beste kan neerzetten?
3) Of het verstandig is om een switch tussen de router en de satellites te zetten? Ik denk zelf van wel mede, omdat ik in ieder geval 1 computer direct (hard wired) wil aansluiten op de router en dat het makkelijker maakt om de boel via leidingen naar boven te trekken (In het huis zijn utp-kabels te trekken naar alle verdiepingen.). Eén computer kan WIFI-6 ontvangen. Andere apparatuur nog niet.
4) maakt voor de kwaliteit van de WIFI-verbinding het nog iets uit welk cat-type utp-kabel ik gebruik? Ik zou zelf denken dat het voor wifi niet uitmaakt alleen voor dataoverdracht tussen hardwired apparaten.
We gebruiken OS, android en windows (als dat al relevant is)
Ik heb inmiddels veel reviews gelezen, maar ben nog steeds (of steeds meer) in dubio. Daarbij speelt mee dat ik niet weet of ik 2 of drie meshrouters nodig heb.
Uit mijn "onderzoek" kwam naar voren:
3x TP-link deco m9-plus
3x Netgear Orbi RBK53
2x Netgear Orbi RBK752
Is er iemand die zijn kennis/ervaring zou willen delen? Aanvullende tips zijn van harte welkom desgewenst upload ik de blauwdruk van de woning.
Veel dank voor de hulp en tijd.
Beste Tweakers,
Ik ben op zoek naar goede meshrouters voor een nieuwbouwhuis (uit 2012) met 3 verdiepingen (b-1-2)
1) Onduidelijk voor mij is hoeveel ik er nodig heb. 2 of 3?
2) En op welke etages ik deze het beste kan neerzetten?
3) Of het verstandig is om een switch tussen de router en de satellites te zetten? Ik denk zelf van wel mede, omdat ik in ieder geval 1 computer direct (hard wired) wil aansluiten op de router en dat het makkelijker maakt om de boel via leidingen naar boven te trekken (In het huis zijn utp-kabels te trekken naar alle verdiepingen.). Eén computer kan WIFI-6 ontvangen. Andere apparatuur nog niet.
4) maakt voor de kwaliteit van de WIFI-verbinding het nog iets uit welk cat-type utp-kabel ik gebruik? Ik zou zelf denken dat het voor wifi niet uitmaakt alleen voor dataoverdracht tussen hardwired apparaten.
- (begane grond bestaat uit 1 een hal+meterkast, 2 woonkamer grenzen aan tuin; trap in het midden)
- (eerste etage bestaat uit kamer 1 kamer voor + 2 kamer achter + 3 toiletmeuk in het midden; trap in het midden)
- (twee etage bestaat uit kamer 1 kamer voor + 2 kamer achter + 3 toiletmeuk in het midden; trap in het midden)
- iets van 160m2 totaal ex tuin
We gebruiken OS, android en windows (als dat al relevant is)
Ik heb inmiddels veel reviews gelezen, maar ben nog steeds (of steeds meer) in dubio. Daarbij speelt mee dat ik niet weet of ik 2 of drie meshrouters nodig heb.
Uit mijn "onderzoek" kwam naar voren:
3x TP-link deco m9-plus
3x Netgear Orbi RBK53
2x Netgear Orbi RBK752
Is er iemand die zijn kennis/ervaring zou willen delen? Aanvullende tips zijn van harte welkom desgewenst upload ik de blauwdruk van de woning.
Veel dank voor de hulp en tijd.