Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordygrunn
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 26-07-2023
Ik zoek een?
Macbook Pro voor web development.

Wat is je budget?
Max. 3000

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Zelf ben ik een web developer die de Macbook gaat gebruiken voor het freelancen. Er zijn een aantal programma's die ik standaard draai. Hierbij kun je denken aan PHP Storm, Adobe Photoshop, Adobe XD, Een webserver (Denk aan bijv. Laravel homestead)/Docker

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik overweeg de Macbook Pro i9 variant (pricewatch: Apple MacBook Pro 2019 16" (i9 8-core 2,3GHz, 16GB ram, 1TB opsla...) maar ik twijfel tussen de i9 en i7. (Stiekem ben ik benieuwd of Black Friday nog wat gaat doen met de prijs)

Welke vragen heb je hier nog over?
Hoe groot is het verschil tussen deze variant en de i7 variant (https://tweakers.net/lapt...rty_p1071278/vergelijken/)? Merk ik daar als web developer veel van?

Ik hoor graag hoe jullie hierover denken.

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:56

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Ik heb geen specifieke kennis over Macs. Wat ik wel kan zeggen is het lijstje toepassingen dat je noemt vrij goed van extra rekenkernen gebruik kan maken en dat het investeren in 8 kernen i.p.v. 6 kernen vruchten opbrengt. Of dat de meerprijs waard is, is een persoonlijke afweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:35

FeaR

In GoT we trust

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigg Balls
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:59

Bigg Balls

Screw you guys, I'm going

Heb je ook een MacBook Pro met M1 overwogen met eventueel een extern scherm?

Dingen zijn razendsnel, zeer lang op een accu en stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordygrunn
Bigg Balls schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 17:13:

Nog niet! Ik moet ook zeggen dat dit mijn eerste eigen MacBook wordt. Ik ben niet zo thuis in de hardware.

Ik ga zo even naar de MediaMarkt om te kijken hoe groot zo'n 13 inch precies is. Ik werk idd altijd met een tweede scherm.

Bedankt voor je reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tolga07
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12:00
Bigg Balls schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 17:13:

Raad ik persoonlijk niet aan. Ik schat dat OP niet genoeg aan 8 Gb ram zal hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Alhoewel de M1 indrukwekkend is, zou ik zeker met zaken als Docker op dit moment geen Apple Silicon Mac kopen. Naast dat op dit moment Docker (nog) niet werkt, heb je ook arm64 containers nodig, terwijl het gros van de containers x86_64 zijn (tenzij je ze via Rosetta zou kunnen draaien, maar virtualisatie wordt niet ondersteund). Met de tijd zal dit vast beter worden, maar het is nu nog te vroeg om in te stappen.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigg Balls
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:59

Bigg Balls

Screw you guys, I'm going

Tolga07 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 17:58:
[...]

Raad ik persoonlijk niet aan. Ik schat dat OP niet genoeg aan 8 Gb ram zal hebben.
Je kunt hem upgraden tot 16Gb, net zoals de beschreven config van de 16" versie.
Meer dan 16Gb is niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdietger
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-09 14:14
Ik doe ongeveer hetzelfde werk als jou, dagelijks ben ik bezig met Laravel, Docker, Photoshop, ...

Zelf heb ik een 2020 13 inch MacBook Pro met een i5 en 32Gb ram. De docker voor een Laravel applicatie is vaak niet zo zwaar en op vlak van CPU kom ik dan ook ruim toe. Als ik daarnaast mijn PHPstorm en Photoshop nog een open heb ben ik altijd welf blij met mijn 32Gb ram want vaak zit ik dan rond de 24Gb in gebruik. Photoshop gebruik ik wel enkel om designs om te zetten, ik design hier niet actief in.

Alhoewel de M1 chip er veelbelovend uitziet zou ik er nog heel even van wegblijven. Zelf denk ik dat hij wel veel potentieel bevat naar de toekomst. Hier kan je een blog artikel vinden met de huidige status van verschillende software op de M1 in een webdeveloper context.

Mijn advies zou dus zijn, als je veel werkt in Photoshop, ga voor de 16inch met i7 en mocht je toch ergens in investeren doe het dan in je ram geheugen. Indien je nog een paar maanden kan wachten kan je altijd naar een MacBook met M1 kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riptide
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 03:00
Wat mdietger zegt. Je moet voor zoveel mogelijk ram gaan maar je zult zien dat als je de 16 inch neemt net over je budget gaat. In dat geval zou je ook kunnen gaan voor een 13 inch met de volgende specs:
2,3‑GHz quad‑core Intel Core i7-processor van de 10e generatie, Turbo Boost tot 4,1 GHz
13‑inch Retina‑display met True Tone
Touch Bar en Touch ID
Intel Iris Plus Graphics
32 GB 3733‑MHz LPDDR4X-geheugen
1 TB SSD‑opslag
Vier Thunderbolt 3-poorten
Magic Keyboard met achtergrondverlichting - Nederlands
En inderdaad als je nog kan wachten even de M1 aankijken want dat is toch wel echt flinkerd :)

[ Voor 8% gewijzigd door Riptide op 23-11-2020 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordygrunn
@FeaR Excuus! Verkeerde categorie.

Bedankt allen voor jullie antwoorden en tips!

Ik begrijp dus dat ik beter voor de 32 GB kan gaan. @mdietger gaf aan dat hij hetzelfde werk doet en dat hij blij is met zijn 32 GB. Momenteel heb ik privé nog een windows laptop met 8 GB RAM en daar zit ik vaak al aan het limiet.

Echter zit ik nu natuurlijk op een Windows laptop en weet ik niet hoe het geheugengebruik bij een Macbook is (ik heb er wel een tijdje op gewerkt voor een werkgever, ik weet wat ik in huis haal, maar op dit soort dingen heb ik nooit gelet als voornamelijk front-end developer)

Heb ik de 32 GB echt nodig? Ik zie dat Coolblue slechts een paar 32 GB Macbooks beschikbaar hebben (geen 16 inch versie, vandaar mijn link naar de Media markt hieronder)

@Riptide Bedankt voor de tip! Even niet kijkend naar mijn budget: (Dit kan ik nog wel wat verhogen)

Ik zie bijvoorbeeld deze Macbook Pro:
https://www.mediamarkt.nl...7-32gb-512gb-1650518.html

Welke er in mijn ogen goed uitziet!

Mij lijkt het 16 inch scherm heerlijk om op te werken.

Maar als ik bij Apple kijk naar deze 13 inch macbook:
https://www.apple.com/sho...cpu-and-8-core-gpu-512gb#

Dan zie ik dus een groot prijsverschil maar heb je bij wel de nieuwste M1 chip.

Ik draai wel eens een Laravel project (Docker is hierbij geen must voor mij)

Maar ik moet ook toegeven dat @Daedalus mij flink aan het twijfelen brengt over de M1. Ik zit dan met de vraag in mijn achterhoofd: 'Gaat er een moment voor mij zijn waarbij virtualisatie noodzakelijk is?' Deze Macbook zal een investering voor mij zijn voor de toekomst. Ik hoop hiermee een aantal jaren vooruit te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHNGLT
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 31-03-2023
Wil je €2000 meer geld uitgeven voor de mogelijke noodzaak van virtualisatie in de toekomst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordygrunn
JHNGLT schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 11:00:
Wil je €2000 meer geld uitgeven voor de mogelijke noodzaak van virtualisatie in de toekomst?
Als je mij die vraag zo stelt dan zou ik zeggen 'nee'. Of ik moet het sterk onderschatten.

Maar de M1 chip Macbook is wel een stuk goedkoper: Is deze qua specs dan zoveel slechter, hoe kan het dat deze bijv. een stuk goedkoper is als de intel chips? Ik weet niet of jij hier antwoord op durft te geven, maar ik probeer het toch :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riptide
jordygrunn schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 11:03:
[...]

Als je mij die vraag zo stelt dan zou ik zeggen 'nee'. Of ik moet het sterk onderschatten.

Maar de M1 chip Macbook is wel een stuk goedkoper: Is deze qua specs dan zoveel slechter, hoe kan het dat deze bijv. een stuk goedkoper is als de intel chips? Ik weet niet of jij hier antwoord op durft te geven, maar ik probeer het toch :P
Hier vind je veel meer info over de M1: [MacBook Pro 13-inch (M1) (2020)] - Ervaringen & Discussie
De M1 is niet slechter maar vooral nieuwer en echt een flink stuk de goede kant op qua performance en energie verbruik. De M1 staat echter nog in de kinderschoenen en is het dus wachten op de optimalisatie van software zoals Adobe. Dus als je NU voor M1 kiest dan kies je automatisch er voor dat niet alles vlekkeloos gaat werken. Kan je dus een halfjaartje wachten dan zal het allemaal weer een stukkie beter zijn. Maar om eerlijk te zijn is de M1 gewoon een prima keuze tenzij je workflow het niet toelaat.

[ Voor 9% gewijzigd door Riptide op 25-11-2020 01:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

mdietger schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 19:53:
Zelf heb ik een 2020 13 inch MacBook Pro met een i5 en 32Gb ram. De docker voor een Laravel applicatie is vaak niet zo zwaar en op vlak van CPU kom ik dan ook ruim toe. Als ik daarnaast mijn PHPstorm en Photoshop nog een open heb ben ik altijd welf blij met mijn 32Gb ram want vaak zit ik dan rond de 24Gb in gebruik. Photoshop gebruik ik wel enkel om designs om te zetten, ik design hier niet actief in.
Houd er wel rekening mee dat macOS vrij aggresief is in het cachen van bestanden, en daarom je geheugengebruik wat vertekend is. Als je in Activity Monitor onder Memory kijkt naar "Wired Memory", dat is het geheugen wat daadwerkelijk wordt gebruikt. "App Memory" is wat een applicatie claimt (maar niet perse gebruikt), en "Compressed" is geheugen wat gecomprimeerd is omdat het niet veel wordt gebruikt. Je kunt ook kijken naar de Memory Pressure of je daadwerkelijk geheugen tekort komt.

Het zou dus best kunnen zijn dat je met 16 GB (niet Gb) ook prima uit de voeten kan.

[ Voor 7% gewijzigd door Daedalus op 24-11-2020 12:37 ]

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:21
Ik las ergens dat binnen 2-3 maanden de 16 inch m1 uitkomt. Dus als je nog kunt wachten....

Ik zou nooit meer voor de intel varianten gaan op dit moment. Teveel warmte en lawaai voor de performance. De m1 laat zien wat mogelijk is en dat wordt alleen nog maar beter. De m1 verslaat een i9 uit de macbook 16.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephaN900
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Als je kan wachten zou ik inderdaad op de 16 inch m1 wachten (doe ik zelf). Maar als dat niet het geval is gewoon voor de m1 13 inch gaat met 16gb.

Van wat ik lees zijn de m1 chips efficiënter met het geheugen. Voor veel applicaties zelfs icm Rosetta sneller en zodra de native versies beschikbaar zijn voor de door jouw genoemde applicaties wordt het natuurlijk helemaal snel.

Tenzij je zoals andere al zeiden echt toegang moet hebben tot windows applicaties icm bootcamp/parallels.

Maar ja ik kan mij niet voorstellen dat de 16 inch upgrade lang op zich laat wachten, dus als je nog even geduld hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordygrunn
Bedankt allen voor jullie reacties en tips!

Ik heb mij laten overtuigen om voor de M1 variant te gaan.

13 inch vind ik wel een twijfel (qua formaat) en daarom zal ik er voor kiezen om toch nog even te wachten op de 16 inch variant.

Hopelijk is de 16 inch variant snel beschikbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

jordygrunn schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 15:21:

Ik heb mij laten overtuigen om voor de M1 variant te gaan.

Hopelijk is de 16 inch variant snel beschikbaar!
Reken daar maar niet op, verwacht zelf gewoon pas over een klein jaartje

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordygrunn
Greatsword schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 16:50:
[...]

Reken daar maar niet op, verwacht zelf gewoon pas over een klein jaartje
Ik zie het nu al voor me dat ik de 13 inch aanschaf, en dat over 2 maanden de 16 inch beschikbaar is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

JAHRASTAFARI schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 12:38:
Ik las ergens dat binnen 2-3 maanden de 16 inch m1 uitkomt. Dus als je nog kunt wachten....
Waar dan? Klinkt echt als onzin.
jordygrunn schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 16:51:
[...]

Ik zie het nu al voor me dat ik de 13 inch aanschaf, en dat over 2 maanden de 16 inch beschikbaar is :P
"16-inch MacBook Pro:

Earlier this month, Bloomberg's Mark Gurman and Debby Wu reported that a new 16-inch MacBook Pro with Apple Silicon is in development, but the report did not provide a release timeframe. As mentioned above, analyst Ming-Chi Kuo expects a new 16-inch MacBook Pro with Apple Silicon and an all-new design to launch in the late second quarter or third quarter of 2021."

https://www.macrumors.com...uture-apple-silicon-macs/

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riptide
16 inch komt pas in derde kwartaal 2021 net als de nieuwere iMacs en power macs dat beloofd wat.

[ Voor 42% gewijzigd door Riptide op 25-11-2020 01:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephaN900
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Het is nu toch allemaal koffie dik kijken, maar las idd tweede helft van 2021 op macrumors vandaag:
https://www.macrumors.com...d-apple-silicon-macbooks/

Toch vreemd, want wie gaat er nu op dit moment een 16" mbp kopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiam S
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 31-03 00:31
Ik denk dat het een goede keus is! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHNGLT
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 31-03-2023
Riptide schreef op woensdag 25 november 2020 @ 01:26:
16 inch komt pas in derde kwartaal 2021 net als de nieuwere iMacs en power macs dat beloofd wat.
Welnee, dan zit er een jaar tussen. Dit voorjaar komen er echt wel nieuwe iMacs en/of notebooks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riptide
JHNGLT schreef op woensdag 25 november 2020 @ 11:18:
[...]
Welnee, dan zit er een jaar tussen. Dit voorjaar komen er echt wel nieuwe iMacs en/of notebooks.
Ja nu je het zegt denk het ook wel :)
Pagina: 1