Isolatie & zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jip.E
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 26-11-2020
Recent hebben wij een jaren '30 hoekwoning gekocht en zijn aan het kijken naar duurzaamheidsmaatregelen. Twee vraagstukken waar ik benieuwd ben naar ervaringen van anderen.

(1) Isolatie Spoumuur

We hebben twee offertes ontvangen. De eerste partij heeft bij inspectie restanten van oud isolatiemateriaal gevonden. Zij adviseren muren eerst schoon te maken (dure grap) en vervolgens opnieuw te vullen, vanwege potentiële vochtproblemen in toekomst. De tweede partij vond dit niet nodig, gezien het materiaal zij gebruik "ademt".

Wat is wijsheid? Ik neig zelf toch eerder mee te gaan in advies van schoonmaken. Maar dat betekent ook dat ik ga afzien van de klus.

(2) Indak zonnepanelen

We lopen tegen einde levensduur van onze dakpannen aan. Ik verwacht dat ze max. nog een jaar of 5 mee gaan. Nu zou ik ook graag zonnepanelen willen plaatsen. Nu dacht ik vervangen dakpannen en plaatsen panelen mogelijk te combineren door indak zonnepanelen te nemen.

Zijn er mensen die hiermee ervaring hebben? Ik hoor wisselende geluiden over indak zonnepanelen namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Jip.E schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 11:43:
Nu dacht ik vervangen dakpannen en plaatsen panelen mogelijk te combineren door indak zonnepanelen te nemen.

Zijn er mensen die hiermee ervaring hebben? Ik hoor wisselende geluiden over indak zonnepanelen namelijk.
Ik ook en met name dat de indak panelen mogelijk brandgevaarlijk zouden zijn. Ik weet het zelf niet, maar is dat zo?

Want visueel ziet het er wel mooier uit vind ik zelf, maar dat weegt niet op tegen brandgevaar uiteraard.

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Hier is een rapport over branden met zonnepanelen
https://publications.tno....hxqSn/TNO-2019-R10287.pdf

Indak heeft naar mijns inziens wat nadelen:
- panelen worden warmer en presteren minder
- je bent gebonden aan de maat van het paneel. Ook wanneer ze over 5 a 10 jaar technisch achterhaald zijn, dan vind je niet meer dezelde maat paneel. Dat betekend een heel nieuw dak.
- je kan niet de volledige btw terugvragen, omdat het deels dakbedekking is.
- bij lekkage en beschadigingen heb je een groot probleem, er zit immers geen dakpan tussen, die brandwerend is, en geen vloestoffen lekt.

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-11-2020 19:26 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Indak gewoon opdak doen.

Damwand op je dak, daar de staaldakbevestigingsmateriaal & panelen op, verholen goot rondom en je boeidelen omhoog brengen tot bovenzijde PV.

Goedkoop, waterdicht ook zonder PV (dus gewoon volle bak BTW terug) en relatief simpel en koeling op zelfde niveau als met pannen. Op het oog indak.

Die indak plastic systemen zitten idd alleen maar nadelen aan: complex, duur, veel mogelijke waterintrede punten, koeling slechter en brand komt door slechte connectoren, maar als die rechtstreeks op het dakbeschot liggen gaat het natuurlijk sneller mis dan met een extra laag staal of keramiek ertussen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MgSfpo3OhGDSNstfibZaHYSrFqg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aN5193Lczt1M2WRu5anwNFHC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N_Bml5dVFnrB-H3PLYeYd77Ckp8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Uj9Hsr8WaHbviCIf5J16bQqM.jpg?f=fotoalbum_large

Binnenkort update als de dakranden afgewerkt zijn.

[ Voor 59% gewijzigd door bbbrumbrum op 20-11-2020 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 19:25:
- je kan niet de volledige btw terugvragen, omdat het deels dakbedekking is.
Kende ik niet, maar ook wat wazige website van de BD als je als particulier terugvraagt. Of is dit niet de goede pagina?

https://www.belastingdien...anelen-ik-ben-particulier

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10-05 09:58
Of bedekken met EPDM en daar de panelen op.
En nee, geen risico op lekkage zoals met bitumen.
Kanten en nok mooi afwerken met bijvoorbeeld zink.

Oh en indak betekent(betekende?) een hogere WOZ-waarde dus meer OZB.
Buiten mindere prestatie, brandgevaar ook schreeuwend duur en lelijk.

[ Voor 32% gewijzigd door izdp op 21-11-2020 00:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Cheetah
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10-05 07:12
Of kijk eens naar de vlakke dakpan zonnepanelen, die vind ik echt fraai! https://images.app.goo.gl/SmjcvHqfv2kAELzu8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
izdp schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 00:32:
Of bedekken met EPDM en daar de panelen op.
En nee, geen risico op lekkage zoals met bitumen.
Kanten en nok mooi afwerken met bijvoorbeeld zink.

Oh en indak betekent(betekende?) een hogere WOZ-waarde dus meer OZB.
Buiten mindere prestatie, brandgevaar ook schreeuwend duur en lelijk.
EPDM kan ook gewoon lek :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dakillerbean
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14-03 11:35
De Cheetah schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 18:43:
Of kijk eens naar de vlakke dakpan zonnepanelen, die vind ik echt fraai! https://images.app.goo.gl/SmjcvHqfv2kAELzu8
Hier bij ons achter staat ook een net nieuw huis met deze panelen. Ziet er verdomd gelikt uit!

Al vind ik de indak panelen van onze nieuwbouw ook best fraai, de halve wijk heeft zulke daken en je ziet het bij nieuwbouw tegenwoordig standaard. De “houders” van de panelen zijn 1 geheel, dus zie weinig extra kans op lekkage. Je hebt ook houders met een “gat” in het midden, dat lijkt me inderdaad vrij vochtgevoelig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NkCpVgILkAghaKeyLOdJ03QuIy8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JQZWucK2B9GGqs4sf17RQOjC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:02
Dakillerbean schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 19:55:
Al vind ik de indak panelen van onze nieuwbouw ook best fraai, de halve wijk heeft zulke daken en je ziet het bij nieuwbouw tegenwoordig standaard.
Ik begrijp hier nou juist niks van, waarom moeten die paar dakpannen er nou nog op? Stop gewoon helemaal met dakpannen en leg het volledig vol met panelen (met paar foppanelen waar nodig voor afvoer oid) en rondom afwerken, waarschijnlijk nog goedkoper ook.

Enige reden dat we allemaal bij dakpannen (of bakstenen) blijven is omdat we dat nou eenmaal zo gewend zijn.

@Jip.E ik heb mijn spouw van 5-6cm waar al 3cm glaswol in zat na laten isoleren met aminotherm (UF schuim). Is wat duurder maar met dit schuim maakt (beperkte) vervuiling minder uit aangezien dit keurig ingesloten wordt. Alleen als er echt verbinding tussen binnen en buitenblad is zou dit natuurlijk vochtproblemen kunnen geven. Hiervoor zal een inspectie gedaan moeten worden. Wat restanten isolatieprobleem zie ik op deze manier niet snel een probleem zijn (als het wol is wordt dit gewoon samen gedrukt).

Er zijn in ieder geval volop meningen over deze onderwerpen. Voor mijn spouw zouden 4/5 leveranciers ook direct zeggen dat het niet mogelijk is (slechts 2cm om te vullen).

[ Voor 48% gewijzigd door assje op 21-11-2020 20:11 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Door wat? De panelen plus afwerking fungeren als pannen qua bescherming.
Waterdichte montage is bloedsimpel en eigenlijk voor levenslang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jip.E
assje schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 20:00:

@Jip.E ik heb mijn spouw van 5-6cm waar al 3cm glaswol in zat na laten isoleren met aminotherm (UF schuim). Is wat duurder maar met dit schuim maakt (beperkte) vervuiling minder uit aangezien dit keurig ingesloten wordt. Alleen als er echt verbinding tussen binnen en buitenblad is zou dit natuurlijk vochtproblemen kunnen geven. Hiervoor zal een inspectie gedaan moeten worden. Wat restanten isolatieprobleem zie ik op deze manier niet snel een probleem zijn (als het wol is wordt dit gewoon samen gedrukt).

Er zijn in ieder geval volop meningen over deze onderwerpen. Voor mijn spouw zouden 4/5 leveranciers ook direct zeggen dat het niet mogelijk is (slechts 2cm om te vullen).
Vandaag leverancier gehad. Er zit nu nog op sommige plekken oud UF schuim. Zijn voorstel was Enverifoam te gebruiken: YouTube: Enverifoam Isolatie - Hét nieuwe isoleren!. Geen reet verstand van eerlijk gezegd, maar eens even gaan Googelen hierop.

En over de zonnepanelen vraag ik mij dan af hoe zit het met de levensduur hier van? Niet alleen qua stroomwerking maar juist als vervanger van de klassieke dakpan? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:02
Jip.E schreef op maandag 23 november 2020 @ 15:48:
Vandaag leverancier gehad. Er zit nu nog op sommige plekken oud UF schuim. Zijn voorstel was Enverifoam te gebruiken:
Is bij mijn weten (nagenoeg) hetzelfde concept/product maar verschillende namen van verschillende leveranciers. Ik had voor beide een offerte maar uiteindelijk voor Takkenkamp/Aminotherm gekozen.

Maar, bij jou is er dus al nagisoleerd, is dat echt dusdanig slechts dat nu al opnieuw installeren significante winst gaat geven?

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-05 22:15

_Arthur

blub

Jip.E schreef op maandag 23 november 2020 @ 15:48:
[...]

Vandaag leverancier gehad. Er zit nu nog op sommige plekken oud UF schuim. Zijn voorstel was Enverifoam te gebruiken: YouTube: Enverifoam Isolatie - Hét nieuwe isoleren!. Geen reet verstand van eerlijk gezegd, maar eens even gaan Googelen hierop.
Gewoon een deur verder op kijken, legio info over spouwmuur isolatie: Spouwmuurisolatie Supafil of parels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
izdp schreef op zondag 22 november 2020 @ 23:52:
[...]

Door wat? De panelen plus afwerking fungeren als pannen qua bescherming.
Waterdichte montage is bloedsimpel en eigenlijk voor levenslang.
Dat is met bitumen toch idem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Dakillerbean schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 19:55:
[...]

Hier bij ons achter staat ook een net nieuw huis met deze panelen. Ziet er verdomd gelikt uit!

Al vind ik de indak panelen van onze nieuwbouw ook best fraai, de halve wijk heeft zulke daken en je ziet het bij nieuwbouw tegenwoordig standaard. De “houders” van de panelen zijn 1 geheel, dus zie weinig extra kans op lekkage. Je hebt ook houders met een “gat” in het midden, dat lijkt me inderdaad vrij vochtgevoelig.

[Afbeelding]
Waarom ligt de bovenste rij niet helemaal vol? Of hadden ze zoveel panelen nodig voor de EPC? (Hoe dan?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Neen, veel kortere levensduur en veel meer kans op lekkage.
Eigen ervaring.

• Jip.E
assje schreef op maandag 23 november 2020 @ 18:07:
[...]

Maar, bij jou is er dus al nagisoleerd, is dat echt dusdanig slechts dat nu al opnieuw installeren significante winst gaat geven?
Ja terechte vraag en lastig te beantwoorden. Camera-weergave in muur toont dat veel materiaal vergaan is. Wij hebben hoekwoning (met behoorlijke zij-muur direct aan woonkamer). Voel behoorlijk wat kou van de muur afkomen. Maar dat is meer gevoel dan feit. In onze woning is al 20 jaar weinig gedaan. Dat zie ik ook aan onze dubbele beglazing die niet goed meer isoleert. Zodoende dat ik toch dit soort verbeteringen aan het overwegen ben.
Pagina: 1