Aanleggen bekabeld netwerk zonder loze leidingen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Dude
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 14:44
Hallo Tweakers,

Ik ben van plan thuis een bekabeld netwerk aan te leggen zodat we ook op de bovenverdiepingen een stabieler/sneller netwerk hebben. Dit is onder meer belangrijker geworden door het thuiswerken, iets wat bij ons waarschijnlijk ook na de coronapandemie voor een groot deel het geval zal blijven.

De huidige situatie is dat we een Deco M4 mesh router hebben staan op de begane grond en 2 op de eerste verdieping. Die mesh routers zijn nu draadloos met het basisstation verbonden en dat levert natuurlijk best wat snelheidsverlies op. Deze wil ik daarom bedraad aansluiten, net als

Ik weet welke kabels/apparatuur ik daarvoor nodig heb, maar het blijkt dat we geen loze leidingen hebben.

Volgens mij zijn er een aantal opties om hiermee om te gaan:

- Powerline adapters. Van wat ik begrijp is de kwaliteit van de lijn erg wisselend afhankelijk van je huidige bekabeling. Ik heb dit nog niet getest maar vooraf zeg ik: liever niet.
- Kabels in bestaande leidingen, dus naast stroomkabels. Is dit mogelijk als je S/FTP kabels gebruikt of kan dit alsnog teveel storing geven?
- Nieuwe leidingen laten leggen. Maar wat zijn daar ongeveer de kosten van? Ballpark estimate is prima.

Hebben jullie hier tips voor of ervaring mee? Wat zijn de opties om toch een bekabeld netwerk aan te leggen?

Beste antwoord (via The__Dude op 22-11-2020 08:49)

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:02
The__Dude schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 09:43:

- Powerline adapters. Van wat ik begrijp is de kwaliteit van de lijn erg wisselend afhankelijk van je huidige bekabeling. Ik heb dit nog niet getest maar vooraf zeg ik: liever niet.
Inderdaad meestal niet het meest stabiele spul.
- Kabels in bestaande leidingen, dus naast stroomkabels. Is dit mogelijk als je S/FTP kabels gebruikt of kan dit alsnog teveel storing geven?
Veiligheidshalve mag dit niet tenzij alles is uitgevoerd als ymvk kabel. Je mag geen vd-draad (installatie draad) in 1 buis leggen met een andere geleidende draad die niet toebehoort aan die zekering.
Evt zou glasvezel wel mogen (is niet geleidend) maar dan zal je veiligheidshalve je draden eruit moeten halen en opnieuw trekken gecombineerd met glasvezel.
- Nieuwe leidingen laten leggen. Maar wat zijn daar ongeveer de kosten van? Ballpark estimate is prima.

Hebben jullie hier tips voor of ervaring mee? Wat zijn de opties om toch een bekabeld netwerk aan te leggen?
Is een flinke opgaaf en eigenijk alleen netjes te doen tijdens een flinke verbouwing.

Heb het hier anders gedaan, heb hier een zolder vanwaar ik bij iedere slaapkamer kan komen, heb nu (nog niet alles is gereed) vanuit de woonkamer 5 kabels bij de verwarming buizen langs lopen, door nog een slaapkamer, naar zolder waar ik m'n router, een patchpaneel en switch heb.
Er moet nog wat gebeuren en afgewerkt worden, maar je ziet vrijwel niets van de kabels aangezien ze hier achter de gordijnen vallen.
Maar zo kan ik vanaf zolder vrijwel overal komen waar ik wil en alles zoveel mogelijk bedraad aansluiten.

M'n kabels vanuit woonkamer (op 1 punt tesamen uitgekomen)
  1. Uplink naar de router
  2. Evt reserve uplink oid
  3. dedicated kabel voor IP-TV ontvanger
  4. kabel voor smart-tv etc
  5. kabel voor m'n accespoint
Als je er wat werk in kunt en wilt steken en beetje creatief bent kan er veel. Oftewel kijk eens of je via je koof op zolder kunt komen en vanaf daar bv verdelen naar je kamers.
Gat boren door de vloer/plafond en een klein gootje op de muur, of evt die stukjes wel inbouwen dan kan het best netjes zijn/worden.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:50
Heb je nog oude coax/CAI of telefoonkabels in leidingen liggen die je kunt opofferen?
Meeste huizen hebben die nog wel "van vroeger" maar worden vaak niet meer gebruikt. Deze komen meestal ook uit in je meterkast en de coax/telefoon-kabels zijn meestal eenvoudig te vervangen door een UTP kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Powerline zou je kunnen testen want het geeft nogal eens wisselende resultaten afhankelijk van de rest van je installatie en huis indeling.

CAT5 trekken door buizen waar al 3 stroomkabels zitten zou ik sterk afraden om diverse redenen (veiligheid, kans dat dit gewoon niet lukt en je de boel stukmaakt etc).

Nieuwe buizen aanleggen hangt natuurlijk ook helemaal af van je huissituatie: wij hebben bv een centrale koof door het hele huis waar je makkelijk een buis incl kabels doorheen kan voeren. Maar moet je door vloeren heen boren en muren frezen wordt het een heel ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwillemsen
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:09
Ik heb hier via een oude telefoonleiding een kabel naar de zolder gekregen en dan vanaf de kamers op de 1e gaten geboord naar de zolder waar een switch ligt. Op elke kamer nu 2 ethernet punten bedraad liggen en op elke verdieping een wifi punt, nu overal een perfecte verbinding.

[ Voor 27% gewijzigd door jwillemsen op 20-11-2020 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Dit kan prima, maar officieel mag het niet. In dit oude topic staat ook het nodige: stroomkabel en datakabel doorzelfde buis storingen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Dude
ocmer schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 09:46:
Heb je nog oude coax/CAI of telefoonkabels in leidingen liggen die je kunt opofferen?
Meeste huizen hebben die nog wel "van vroeger" maar worden vaak niet meer gebruikt. Deze komen meestal ook uit in je meterkast en de coax/telefoon-kabels zijn meestal eenvoudig te vervangen door een UTP kabel.
Voor de woonkamer zou dit inderdaad een optie zijn! Thanks daarvoor.
superduper schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 09:46:
Powerline zou je kunnen testen want het geeft nogal eens wisselende resultaten afhankelijk van de rest van je installatie en huis indeling.

CAT5 trekken door buizen waar al 3 stroomkabels zitten zou ik sterk afraden om diverse redenen (veiligheid, kans dat dit gewoon niet lukt en je de boel stukmaakt etc).

Nieuwe buizen aanleggen hangt natuurlijk ook helemaal af van je huissituatie: wij hebben bv een centrale koof door het hele huis waar je makkelijk een buis incl kabels doorheen kan voeren. Maar moet je door vloeren heen boren en muren frezen wordt het een heel ander verhaal.
Ik zal toch eens Powerline testen dan. Maar hoe zit dat met storing als je meerdere 'nodes' toevoegt op de eerste verdieping en zolder?

Wij hebben thuis ook een centrale koof, dus naar boven komen is niet zo'n probleem. Vanaf daar zal je wel door leidingen richting de kamers moeten, dus dat ligt lastiger... Misschien toch nadenken over patchkabels achter plinten o.i.d.
jwillemsen schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 09:47:
Ik heb hier via een oude telefoonleiding een kabel naar de zolder gekregen en dan vanaf de kamers op de 1e gaten geboord naar de zolder waar een switch ligt. Op elke kamer nu 2 ethernet punten bedraad liggen en op elke verdieping een wifi punt, nu overal een perfecte verbinding.
Creatieve oplossing, I like it :) Ik zal eens kijken of ik nog ergens extra telefoonlijntjes heb liggen die hun beste tijd hebben gehad. Volgens mij helaas niet though.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:32
Moet elke kamer boven een kabel hebben, of kan je ook naar 1 kamer (kantoor) leggen, en rest van de kamers "doet het maar" met wifi, dat vanuit die ene kamer verzonden wordt.

Wifi kan veel makkelijker door muurtjes dan door een vloer heen. Zeker omdat het vaak schuin door een vloer moet, waardoor het veel meters passeert. Wanneer het signaal al boven is, hoeft het enkel door muurtjes van enkelsteens baksteen of nog minder heen.

[ Voor 42% gewijzigd door 99ruud99 op 20-11-2020 09:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

sypie schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 09:51:
[...]

Dit kan prima, maar officieel mag het niet. In dit oude topic staat ook het nodige: stroomkabel en datakabel doorzelfde buis storingen ?
Als je het in één keer aanlegt a la (nog steeds niet fraai), maar in bestaande leidingen erbij proppen is echt vragen om problemen. Ga je er nog met een trekveer langs? Schuur lekker de isolatie even op. Waarschijnlijk loop je echt vast in bochten en ga je trekken. Ik zou het van harte afraden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
99ruud99 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 09:54:
Moet elke kamer boven een kabel hebben, of kan je ook naar 1 kamer (kantoor) leggen, en rest van de kamers "doet het maar" met wifi, dat vanuit die ene kamer verzonden wordt.

Wifi kan veel makkelijker door muurtjes dan door een vloer heen. Zeker omdat het vaak schuin door een vloer moet, waardoor het veel meters passeert. Wanneer het signaal al boven is, hoeft het enkel door muurtjes van enkelsteens baksteen of nog minder heen.
Dit zou ik ook doen en zo heb ik het in mijn nieuwbouwhuis opgelost (extra leidingen waren stervensduur). Op de overloop hangt een access point met POE en zo heb je in elke kamer prima ontvangst. Enkel het kantoor op de verdieping heeft nog een eigen bedrade aansluiting omdat ik voor mijn desktop PC een gigabit verbinding wilde met mijn NAS. De kinderen gaan later toch enkel maar op een laptop/tablet/smartphone surfen en dat zullen ze sowieso draadloos willen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Dude
superduper schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 09:57:
[...]

Als je het in één keer aanlegt a la (nog steeds niet fraai), maar in bestaande leidingen erbij proppen is echt vragen om problemen. Ga je er nog met een trekveer langs? Schuur lekker de isolatie even op. Waarschijnlijk loop je echt vast in bochten en ga je trekken. Ik zou het van harte afraden...
Ja precies, die optie valt dus af. Hier in mijn woning heeft de vorige bewoner al genoeg gebeunhaasd, ik doe het liever goed. Thanks! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kazu
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 29-04 13:21
Ik heb een paar kennissen die allebei slechte ervaringen met powerline hebben gehad. De snelheid die ze er uit haalden was echt bedroevend laag, waardoor ze het uiteindelijk allebei anders hebben opgelost. Nu zijn dit natuurlijk twee anekdotische gevallen, dus het kan prima zijn dat het in jouw geval goed kan werken, maar ik zou er niet aan beginnen.

PS5 PSN: UnrealKazu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Dude
99ruud99 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 09:54:

In ieder geval 1 kamer op elke verdieping wil ik bekabeld doen. Voor de woonkamer wil ik vooral de TV bekabeld aan kunnen sluiten, boven is het vooral voor de thuiswerkplek en de NAS. Tot slot wil ik ook nog een kabel naar zolder trekken, maar dat is meer voor in de toekomst. Die gebruiken we nu nog niet zoveel maar later komt daar waarschijnlijk een extra slaapkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Woonkamer via coax-leiding (aan coax knopen en trekken maar :D )
Kantoor / zolder via koof, zit die toevallig in buurt van kantoor? Is het anders mogelijk om kamers te ruilen, of wonen jullie er al te lang om dat mentaal nog voor elkaar te krijgen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Dude
99ruud99 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 10:12:
Woonkamer via coax-leiding (aan coax knopen en trekken maar :D )
Kantoor / zolder via koof, zit die toevallig in buurt van kantoor? Is het anders mogelijk om kamers te ruilen, of wonen jullie er al te lang om dat mentaal nog voor elkaar te krijgen :P
De koof zit midden in de overloop, dus je moet altijd nog door het plafond om bij de kamers te komen. Kamers ruilen heeft dus niet zoveel zin ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markisoke
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:36
Misschien wat minder mooi, maar je hebt ook nog de optie om gewoon plakgootjes te gebruiken waar je de kabel in legt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Als er coax ligt zou ik inderdaad naar ethernet-over-coax kijken:

https://www.kabelshop.nl/...net-over-coax-p24998.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhlie
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
In de categorie "grote foei, maar overweeg het eens": de meeste semi-moderne huizen hebben mechanische afzuiging. Grote dikke buizen die soms van zolder ineens zomaar langs je meterkast zouden kunnen komen. Daar heb ik nog wel eens een ethernetkabel doorheen laten zakken, dat werkte prima :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The__Dude
TMDC schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 10:22:
Als er coax ligt zou ik inderdaad naar ethernet-over-coax kijken:

https://www.kabelshop.nl/...net-over-coax-p24998.html
Goede tip, thanks. Denk alleen dat de WAF vrij laag is als zo'n kastje in de woonkamer aan de muur hangt. Dan zal ik eerder de hele coax-kabel vervangen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Kan je niet een gaatje boren naar boven vanuit meterkast ? :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Hoe je dat het beste kunt doen, is echt totaal afhankelijk van hoe je huis ingedeeld is en waar bestaande leidingen lopen. Wij hadden geen behoefte aan een kabel naar zolder, maar wel naar de studeerkamer. Daar zat een telefoonaansluiting met een leiding naar het ISRA punt beneden in de woonkamer. De KPN kabel kwam weer vanuit de kruipruimte naar dat ISRA punt. ISRA punt ligt nu netjes verpakt in de kruipruimte en ik gebruik die "route" nu dus voor UTP.

Als ik naar zolder zou willen, dan zou ik het in ons huidige (betonnen) huis zo aanpakken:
- Ventilatiebox vervangen door een model met normale 230V stekker (dus geen Perilex zoals nu) en RF bediening.
- Vanuit de meterkast kan ik naar de keuken en dan kom ik vlakbij de huidige bedieningsschakelaar van de huidige venilatiebox. Aangezien dat een leiding is die naar zolder loopt en die nu niet meer nodig is vanwege het vervallen van de Perilex aan de andere kant, ben ik er ook.

In ons nieuwe huis is het een eitje. Houten verdiepingsvloeren en verlaagde plafonds. Zeg maar waar je'm hebben wil. :)

Gezien je het over performance problemen bij het thuiswerken hebt, ga ik even uit van zo'n fijn huis met gewapend beton. Dat is WiFi technisch inderdaad een uitdaginkje.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 20-11-2020 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Dude
Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 10:32:
Hoe je dat het beste kunt doen, is echt totaal afhankelijk van hoe je huis ingedeeld is en waar bestaande leidingen lopen. Wij hadden geen behoefte aan een kabel naar zolder, maar wel naar de studeerkamer. Daar zat een telefoonaansluiting met een leiding naar het ISRA punt beneden in de woonkamer. De KPN kabel kwam weer vanuit de kruipruimte naar dat ISRA punt. ISRA punt ligt nu netjes verpakt in de kruipruimte en ik gebruik die "route" nu dus voor UTP.

Als ik naar zolder zou willen, dan zou ik het in ons huidige (betonnen) huis zo aanpakken:
- Ventilatiebox vervangen door een model met normale 230V stekker (dus geen Perilex zoals nu) en RF bediening.
- Vanuit de meterkast kan ik naar de keuken en dan kom ik vlakbij de huidige bedieningsschakelaar van de huidige venilatiebox. Aangezien dat een leiding is die naar zolder loopt en die nu niet meer nodig is vanwege het vervallen van de Perilex aan de andere kant, ben ik er ook.

In ons nieuwe huis is het een eitje. Houten verdiepingsvloeren en verlaagde plafonds. Zeg maar waar je'm hebben wil. :)

Gezien je het over performance problemen bij het thuiswerken hebt, ga ik even uit van zo'n fijn huis met gewapend beton. Dat is WiFi technisch inderdaad een uitdaginkje.
Lekker uitgebreid antwoord! Performanceproblemen hebben we nu niet (echt), maar het houdt ook niet over als we allebei videocalls hebben. Ik wil op de eerste verdieping vooral bedraad kunnen werken vanwege de NAS. We hebben geen gewapend beton, is een jaren 70 woning.

Je opmerking over de ventilatie is wel interessant. Bij ons is de bedrade ventilatieschakelaar vervangen voor een draadloze dus er moet nog een leiding/draadje lopen naar zolder. Eventueel kan ik de NAS wel op zolder zetten bijvoorbeeld, een draadloze verbinding op de eerste verbinding is dan niet perfect maar wel acceptabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
In een jaren zeventig woning is het gewoon goed zoeken naar kabel weg, vaak lukt het langs verwarmingsbuizen en langs ventilatie kanalen zoek en je vindt een weg anders een installateur vragen die zijn er soms erg handig in.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jagermaster
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-05 09:52
The__Dude schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 10:18:
[...]

De koof zit midden in de overloop, dus je moet altijd nog door het plafond om bij de kamers te komen. Kamers ruilen heeft dus niet zoveel zin ;(
En de optie om in de vloer te vrezen? Of ligt er vloerverwarming?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-05 22:17
Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 10:32:

das juist een zegen .. doordat er zoveel demping is , gaat je toestel juist veel sneller roamen ..

ontopic : als je vorige eigenaar "gebeunt" heeft, heeft ie dan bv geen coax naar de slaapkamer doorgeboord via de ouderwetse verwarmingsbuizen ? beunhazen boren graag veel gaten heb ik altijd het idee... soms zeer handig want vaak zijn die gaten ook veul te groot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-05 21:21
The__Dude schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 10:24:
[...]

Goede tip, thanks. Denk alleen dat de WAF vrij laag is als zo'n kastje in de woonkamer aan de muur hangt. Dan zal ik eerder de hele coax-kabel vervangen :)
Zo'n kastje hoeft niet per se aan de muur, je kan natuurlijk ook een coax-kabel uit de muur laten komen en de coax-naar-ethernet-converter op een nette manier wegwerken. Dit is echt verreweg de makkelijkste manier om een een goede stabiele bekabelde verbinding te realiseren als er al een coax-kabel ligt. Ik zou dit echt overwegen als ik jou was. Veel beter/stabieler dan powerline.

pricewatch: Hirschmann Gigabit internet over coaxadapter - 2 stuks

Hier een Tweaker die het recent heeft geïnstalleerd: ES335 in "Meterkast wirwar ontcijferen en MoCa adapter plaatsen"

[ Voor 6% gewijzigd door MarcoC op 21-11-2020 00:04 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:02

Inderdaad meestal niet het meest stabiele spul.
Veiligheidshalve mag dit niet tenzij alles is uitgevoerd als ymvk kabel. Je mag geen vd-draad (installatie draad) in 1 buis leggen met een andere geleidende draad die niet toebehoort aan die zekering.
Evt zou glasvezel wel mogen (is niet geleidend) maar dan zal je veiligheidshalve je draden eruit moeten halen en opnieuw trekken gecombineerd met glasvezel.

Is een flinke opgaaf en eigenijk alleen netjes te doen tijdens een flinke verbouwing.

Heb het hier anders gedaan, heb hier een zolder vanwaar ik bij iedere slaapkamer kan komen, heb nu (nog niet alles is gereed) vanuit de woonkamer 5 kabels bij de verwarming buizen langs lopen, door nog een slaapkamer, naar zolder waar ik m'n router, een patchpaneel en switch heb.
Er moet nog wat gebeuren en afgewerkt worden, maar je ziet vrijwel niets van de kabels aangezien ze hier achter de gordijnen vallen.
Maar zo kan ik vanaf zolder vrijwel overal komen waar ik wil en alles zoveel mogelijk bedraad aansluiten.

M'n kabels vanuit woonkamer (op 1 punt tesamen uitgekomen)
  1. Uplink naar de router
  2. Evt reserve uplink oid
  3. dedicated kabel voor IP-TV ontvanger
  4. kabel voor smart-tv etc
  5. kabel voor m'n accespoint
Als je er wat werk in kunt en wilt steken en beetje creatief bent kan er veel. Oftewel kijk eens of je via je koof op zolder kunt komen en vanaf daar bv verdelen naar je kamers.
Gat boren door de vloer/plafond en een klein gootje op de muur, of evt die stukjes wel inbouwen dan kan het best netjes zijn/worden.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-04 13:39
Gewoon zoals vroeger, een kabel naar boven trekken langs de plinten/de trap en vastspijkeren met kabelclips? Makkelijker en goedkoper kan niet, lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:30
Wees creatief en bedenk mogelijke kabelroutes door het huis.

Wees niet bang om met een flinke boor te werken.

Accepteer camouflage.

Accepteer dat je soms iets moet slopen en herstellen.

Wees bereid wat risico te nemen.

Ik heb vrij veel kabels achteraf aangelegd. Een van degene met wat meer werk loopt vanuit de meterkast via het verlaagde plafond in de WC (gesloopt), door een praktisch ontoegankelijke koof (blind boren langs de buis voor de mechanische ventilatie door de verdiepingsvloer naar zolder en dan op goed geluk pvc buizen door twee verdiepingsvloeren gestoken), door een ontoegankelijke horizontale koof (gaten geboord aan beide uiteindes en tentstok erdoor en dan pvc buis), achter knieschot langs, door betonnen muur, door bestaand gat door verdiepingsvloer en met een plakgootje in de hoek achter de gordijnen naar de plint.

Vergelijkbaar liggen er UTP naar diverse andere kamers (extra access point op zolder).

Wanneer de badkamer ooit opnieuw gedaan wordt dan zal ik eens kijken of ik bij de verticale ontoegankelijke koof kan. Dan kunnen de 5+ PVC buizen even netjes opnieuw recht aangelegd worden en gebeugeld worden :)

op dezelfde wijze ben ik al een route aan het bedenken voor eventuele leidingen voor vloerverwarming van zolder naar de begane grond. Als er dan wat open ligt zoals keuken of badkamer dan kan dat direct meegenomen worden. Geen zin om zoals sommigen hun mechanische afzuiging voor op te geven.

[ Voor 11% gewijzigd door Rukapul op 22-11-2020 07:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:28
Waar gebeurt er als je even tijdelijk 1 van de 2 mesh routers boven verplaatst en als extra tussenstap tussen de main en de 1e verdieping zet? Word de snelheid dan bij de overgebleven router op de 1e acceptabel?

Oftewel, misschien is het ook op te lossen door een 4e M4 ergens te plaatsen?

[ Voor 16% gewijzigd door Devian op 22-11-2020 07:47 ]

https://wren.co/join/Devian

Pagina: 1