stroomkabel en datakabel doorzelfde buis storingen ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00P
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:29
Ik ben aan het renoveren, nu komen ze maandag de beton storten dus heb ik een buis voorzien van de kelder naar gelijkvloers waar ik mijn kabels in kan wegwerken.

Maar mag ik mijn tvkabel, ADSL kabel en stroomkabel door een zelfde plastieken buis sturen ? gaat de stroomkabel geen storingen geven ?

AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:09

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Volgens mij mag het officieel niet (als installateur ed). Vooral je adsl als dit nog een telefoonkabel is (niet twisted) kan storing geven, tv is afgeschermd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 06-05 00:08
C00P schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 18:21:
Ik ben aan het renoveren, nu komen ze maandag de beton storten dus heb ik een buis voorzien van de kelder naar gelijkvloers waar ik mijn kabels in kan wegwerken.

Maar mag ik mijn tvkabel, ADSL kabel en stroomkabel door een zelfde plastieken buis sturen ? gaat de stroomkabel geen storingen geven ?
Zwakstroom (<=24 volt) en laagstroom (230 volt) moet gescheiden worden anders heb je kans op storing op de zwakstroomkabels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00P
Is er geen manier om de kabel eventueel te beschermen ala kooi van Faraday ?
Dikwijls zie je dat mensen in hun stroomkast hun wifi en netwerk hebben staan, dat stoort dan niet ?
Welke afstand is oke ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak-Freak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-05 18:44

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

De kans op storing is zeker wel aanwezig als je al deze kabels dicht tegenelkaar in 1 buis stopt. Echter als je zorgt voor goed afgeschermde kabels dan zal je er niet tot wijnig last van hebben. Gebruik voor ADSL een goed afgeschermde cat6 utp kabel. Voor de tvkabel kan ik het merk hirschmann aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 06-05 00:08
C00P schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 18:32:
Is er geen manier om de kabel eventueel te beschermen ala kooi van Faraday ?
Dikwijls zie je dat mensen in hun stroomkast hun wifi en netwerk hebben staan, dat stoort dan niet ?
Welke afstand is oke ?
Geen idee, is een tijdje geleden dat ik elktrotechniek heb geleerd. Ik denk met een 2de PCV Buis ernaast al voldoende is. Mocht je het zekere voor het zekere willen nemen dan zorg je voor een paar cm ruimte er tussen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
UTP naast stroomkabel kan prima, ik heb het hier ook. Zelfs langs krachtstroom gaat het prima is mijn ervaring. Zonder packetloss oid. Maar zoals al opgemerkt wordt.. het mag eigenlijk niet.

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BazB
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-06-2024
Voorkom het als het kan, in jouw geval kan het geen kwaad om een 2e buisje te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

2-de buis aanleggen (nu kan het nog makkelijk), en gebruik desnoods FTP of STP (Foil Twisted Pair) of Shielded twisted Pair.

Maar een tweede buis is het beste. Mocht je later ooit (bv.) glasvezel willen trekken, dan is dat zeer simpel te doen (FTP eruit trekken is makkelijker als deze maar in zijn eentje in één buis ligt, dan met coax en electra in één buis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ik heb wel eens begrepen dat mocht je huis afbranden en de verzekering komt erachter dat je zo aan het klussen bent geweest je geen dekking hebt.

Ergo: het kan wel, maar het mag niet en de verzekering is er al helemaal niet blij mee.

disclaimer: dit is wat ik wel eens begrepen heb, maar ik ben verder geen verzekerings-expert.

[ Voor 17% gewijzigd door Gunner op 18-06-2009 20:52 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-05 16:23
wat al eerder aangehaald is: gooi er nu nog een paar buisjes bij zodat je in de toekomst ook nog draden kan trekken door de buisjes

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Anoniem: 203842 schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 20:50:
2-de buis aanleggen (nu kan het nog makkelijk), .......
Inderdaad, waarom eigenlijk niet, wat zou er op tegen zijn? Los van dat het tegen de voorschriften is om alles in één buis te gooien. Aparte wegen is toch veel fraaier? Zeker nu alles nog open ligt en je de kans hebt om het meteen goed te doen. Een kans die je later niet meer krijgt, of tenminste veel moeilijker zal zijn. Denk ook aan de onoverzichtelijke warboel die je krijgt bij alles in één buis. Ik zou er zelf geen seconde over aarzelen in zo'n situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:11

DinX

Motormuis

Nooit, maar dan ook nooit bezuinigen op je electrische installatie als je nog aan het bouwen bent.
Je kan nooit teveel leidingen, wachtbuizen, stopcontacten,... hebben. Het is maar een kleine meerkost tijdens je verbouwingen (al helemaal voor wachtbuizen als je het zelf doet) maar het bespaart je zo enorm veel gedoe en kosten als je het later moet doen als alles af is.
Die buis kost je nu een paar euro per meter. Als je later moet gaan boren/slijpen/kappen in je plijsterwerk en/of vloer zal het heel wat meer zijn.

En zoals boven al meermaals gezegd, zwak- en laagstroom hoort (en mag) niet bij elkaar in 1 buis.
Wordt dat in Nederland niet gekeurd bij het bouwen en verbouwen trouwens ? Hier (België) wordt je woning niet aangesloten op het net zolang je geen keuringsbewijs hebt.

[ Voor 36% gewijzigd door DinX op 18-06-2009 23:34 ]

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverstorm
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-04 01:21

silverstorm

tearing me apart

Zoals boven genoemd mag je volgens de normen geen stroom en datakabels door 1 pc-buis leggen. Als de verzekering erachter komt, kan het een reden zijn om niet uit te betalen. Als jij graag een paar euro wil besparen en de kans lopen dat bij b.v. brand je een huis van een paar ton kwijt bent...

Verder is het zo dat als jij je huis verkoopt, jij aansprakelijk blijft voor "verborgen gebreken". Ook foutieve bekabeling kan daar onder vallen. Wil jij, nadat jij het huis hebt verkocht, de kans lopen om achteraf nog aansprakelijk gesteld te worden?

Kort om: denk goed na.

Poverty stole your golden shoes, but it din’t steal your laughter
Fools memorize, smart people make notes

Het sysadmin irc-cafe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Ik zie in dit geval niet echt een gevaar. Of iemand moet kunnen uitleggen waarom er brand ontstaat omdat de telefoon, tv-kabel en een stroomvoorziening bij elkaar in één buis lopen? Moet je even achter mijn tv komen kijken, liggen ze ook allemaal bovenop elkaar.

Je mag natuurlijk geen 2 verschillende groepen bij elkaar in een pijpje leggen.

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00P
Ik heb niet veel plaats voor buizen, dus heb ik 1 buis van 80 genomen.
Er is echt geen plaats voor een 2de buis.

Is dit oke ?

P.S: Ik woon in Vlaanderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Lees je de reacties in het topic wel? Inmiddels hebben een aantal mensen al gezegd dat het wel KAN maar (in Nederland) niet MAG. Hoe dat in vlaanderen zit zou je zelf kunnen uitzoeken natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Lolhozer schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 23:54:
Ik zie in dit geval niet echt een gevaar. Of iemand moet kunnen uitleggen waarom er brand ontstaat omdat de telefoon, tv-kabel en een stroomvoorziening bij elkaar in één buis lopen? Moet je even achter mijn tv komen kijken, liggen ze ook allemaal bovenop elkaar.

Je mag natuurlijk geen 2 verschillende groepen bij elkaar in een pijpje leggen.
Twee tegenstrijdige regels. In de eerste zie je geen gevaar, helemaal voorbijgaand aan de voorschriften, in de tweede zijn die er plotseling wel. Waarom zijn in de eerste regel de voorschriften dan niet van belang?
Dit nog even afgezien van het belang van overzichtelijkheid, je wilt toch geen knoeiboel waar ooit later niemand meer wijs uit kan worden?

En COOP zijn vraag: "is dit oke?"
Nee dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtra
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-04 09:01
C00P schreef op vrijdag 19 juni 2009 @ 09:10:

Is dit oke ?

P.S: Ik woon in Vlaanderen.
Maakt die 80 (mm?) nog uit. Als de buis vierkant was en een dekseltje had (kabelgoot) dan zou het geen probleem zijn. Zeker als je nette kabel gebruikt en niet de losse draden er doorheen trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverstorm

silverstorm

tearing me apart

Lolhozer schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 23:54:
Ik zie in dit geval niet echt een gevaar. Of iemand moet kunnen uitleggen waarom er brand ontstaat omdat de telefoon, tv-kabel en een stroomvoorziening bij elkaar in één buis lopen?
Een van de situaties die zou kunnen gebeuren:
Wat gebeurd er als er een stukje isolatie van de spanningskabels en datakabels afschuurt? Dan kan er ineens een te grote stroom lopen door een te dunne kabel. Daardoor kunnen je kabels gaan smeulen en zelfs brand krijgen.

Sommige luidsprekerkabels kunnen verward worden met stroomkabels als je ze door 1 buis gooit. Als je een vaatwasser van 16A op een luidsprekerkabel van 0,75mm2 aansluit, wordt je kabel een beetje warm. De isolatie kan gaan smelten en je kan kortsluiting/brand krijgen.

Het is gewoon niet toegestaan dat je het doet. Of het werkt is gewoon niet interessant. Je kan jezelf, medebewoners en toekomstige bewoners gewoon in gevaar brengen.

Ik denk dat je behoorlijk kloten voelt als het mis gaat. Buiten het feit dat jij van de verzekering geen geld krijgt voor de herbouw aan je huis, mag je ook nog betalen voor de schade aan andere huizen/appartementen. En wat gebeurd er met je vrouw en kinderen? Krijg je die wel op tijd uit het huis als je ligt te slapen?

Het sysadmin irc-cafe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HeSitated
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-12-2024
C00P schreef op vrijdag 19 juni 2009 @ 09:10:
Hmm, dan zou je om je de voorschriften te houden gewoon een elitriciteitsbuis er door heen kunnen trekken.

Nog beter is een (liefts metalen) plaat in het midden, zodat je twee halve buizen krijgt.
Hoe lang is die buis? Als het om <3m gaat dan is er geen vuiltje aan de lucht. Als het meer wordt, zou je STP kabel kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-04 08:13

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Als je zelf wel eens kabel getrokken hebt weet je dat dat zo nu en dan met veel kracht gebeurd. Hierbij kunnen kabels beschadigen. Als je hoognetspanningskabels met je laagspannings kabels contact maken heb je een groot probleem. (een spannend probleem). Dat probleem kan zich ook na 2 jaar uiten.

Shielding van je laagspanningskabels maakt hierbij niet uit (sterker nog, je kabel wordt dikker en je loopt eerder risico dat je veel kracht moet zetten), je shield komt dan wellicht onder spanning.

(kan nog meer zeggen, maar dan ga ik anderen herhalen).

[ Voor 0% gewijzigd door leuk_he op 20-06-2009 15:14 . Reden: Niet hoogspanning, maar netspanning uiteraard.... ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prozak
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05:41
silverstorm schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 23:33:
Zoals boven genoemd mag je volgens de normen geen stroom en datakabels door 1 pc-buis leggen. Als de verzekering erachter komt, kan het een reden zijn om niet uit te betalen. Als jij graag een paar euro wil besparen en de kans lopen dat bij b.v. brand je een huis van een paar ton kwijt bent...

Kort om: denk goed na.
Lijkt me wel duidelijk dat deze situatie alleen opgaat indien de schade daadwerkelijk verband houdt met de foutief aangelegde bekabeling. Als je keuken door een stevige pan in de flam in fik vliegt en daardoor het hele huis afbrandt is het niet zo dat de verzekering omdat er 2 kabels naast elkaar liggen die daar horen niet zal uitkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I Am Weasel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-11-2021
Niet om rottig te doen, maar ik zie daar als NL'er zoveel rare constructies mbt elektro en installatietechniek.Zelfs in nieuwbouw!
Ik weet niet of jullie daar überhaupt regelgeving voor hebben en hoe strikt die is, maar wat jij voorstelt zou in NL niet mogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
leuk_he schreef op vrijdag 19 juni 2009 @ 17:14:
Als je zelf wel eens kabel getrokken hebt weet je dat dat zo nu en dan met veel kracht gebeurd. Hierbij kunnen kabels beschadigen. Als je hoogspanningskabels met je laagspannings kabels contact maken heb je een groot probleem. ......
Wel even de juiste benamingen gebruiken. Hoogspanning heeft, m.u.v. neonreclame niemand in of aan z'n huis. Verder is hoogspanning het distributienet van 10 kV en hoger van de energiebedrijven. Netspanning van 230/400V heet gewoon laagspanning. Datakabels, electrische bel etc. mag je zwakstroom noemen. Verder heb je wel gelijk, het hoort niet samen.
En dan die 80 mm buis, als je daar plaats voor hebt, heb je ook plaats voor tenminste vier normale buizen van 5/8" (16 mm) als je die 80 mm achterwege laat.
Maar TS, voor alles zelf weten natuurlijk als je al deze adviezen naast je neerlegt. Het is jouw huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00P
De buis is maar een 30cm lang, dus mij lijkt er geen probleem, zeker niet van kabels beschadigen of iets dergelijks.

Als ik er een netwerkkabel doortrek of telefoonlijn of kabel tv zal ik er wat aluminiumfolie ronddraaien, volgens Faraday moet dat veel problemen verhelpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:25

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Dus, je hebt een 80er buis gebruikt om een mooi rond gat te maken.

Daar kun je wel makkelijk (in die 80er buis) wat 5/8" pvc pijpjes in kwijt om alsnog je bekabeling fysiek van elkaar te scheiden. Probleem opgelost, of denk ik nu te simpel?

(in feite dus wat Techneut ook zegt :))

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathieuh
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 26-09-2023
C00P schreef op zaterdag 20 juni 2009 @ 13:42:
De buis is maar een 30cm lang, dus mij lijkt er geen probleem, zeker niet van kabels beschadigen of iets dergelijks.

Als ik er een netwerkkabel doortrek of telefoonlijn of kabel tv zal ik er wat aluminiumfolie ronddraaien, volgens Faraday moet dat veel problemen verhelpen.
er zijn ongeveer 6 mensen geweest die je waarschuwen voor wat er kan gebeuren als je niet eventjes een extra pijpje legt nu het nog makkelijk kan. de afstand maakt niet veel uit, je moet het gewoon scheiden van elkaar.
zoals eerder gezegd: het is jou huis en jou geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00P
Er is ook 1 persoon die zegt dat als het een goot met deksel van 8cm was het wel zou mogen.
In mijn situatie is er niet veel verschil.

Draden kunnen niet beschadigt worden in mijn situatie dus is er ook geen gevaar, tenzij jij overal langs elke schakelaar in je huis een brandblusser hebt staan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

C00P schreef op zaterdag 20 juni 2009 @ 17:31:
Draden kunnen niet beschadigt worden in mijn situatie dus is er ook geen gevaar, tenzij jij overal langs elke schakelaar in je huis een brandblusser hebt staan ?
Zucht. Je opent een topic om blijkbaar advies in te winnen maar negeert daarna iedereen die niet roept wat jij graag wilt horen. Er zijn voldoende argumenten gegeven waarom een draad alsnog vlam kan vatten, maar jij wilt geloven wat je wilt geloven dus deze discussie is zinloos.

Succes verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Er zijn, is ook al eerder betoogd in dit topic, voorschriften. Die kun je natuurlijk gewoon naast je neerleggen, dat is geheel aan je zelf. Maar inderdaad, dan lijken ook al die vragen me voor de kat z'n staart.

Opzich is die koker of dikke buis niet een raar idee, mits daar dan alsnog je 5/8" buis voor de netspanning door loopt. Dus onder geen beding losse 230V-draden. Dan werk je ook nog helemaal conform die voorschriften, want je houdt alle zwakstroom gescheiden van de netspanning. En daar gaan al de adviezen om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00P
Techneut schreef op zaterdag 20 juni 2009 @ 18:01:
Er zijn, is ook al eerder betoogd in dit topic, voorschriften. Die kun je natuurlijk gewoon naast je neerleggen, dat is geheel aan je zelf. Maar inderdaad, dan lijken ook al die vragen me voor de kat z'n staart.

Opzich is die koker of dikke buis niet een raar idee, mits daar dan alsnog je 5/8" buis voor de netspanning door loopt. Dus onder geen beding losse 230V-draden. Dan werk je ook nog helemaal conform die voorschriften, want je houdt alle zwakstroom gescheiden van de netspanning. En daar gaan al de adviezen om.
Dan zijn we er toch, tegenwoordig koop je 3 x 2.5 mm kabel in een flexibele buis, deze heb ik in de rest van mijn huis ook liggen, ik was zowiezo van plan die te gaan gebruiken.
Je denkt toch niet dat ik enkele draden erdoor wou steken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
C00P schreef op zondag 21 juni 2009 @ 11:52:
......Je denkt toch niet dat ik enkele draden erdoor wou steken ?
Dat suggereerde je wel terdege in je eerdere berichten, althans je wekte die indruk. Enfin, misverstandje dus. Inderdaad zijn we er dan. Overigens is het niet 2,5 mm, maar 2,5 mm2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverstorm

silverstorm

tearing me apart

prozak schreef op vrijdag 19 juni 2009 @ 17:15:
Lijkt me wel duidelijk dat deze situatie alleen opgaat indien de schade daadwerkelijk verband houdt met de foutief aangelegde bekabeling. Als je keuken door een stevige pan in de flam in fik vliegt en daardoor het hele huis afbrandt is het niet zo dat de verzekering omdat er 2 kabels naast elkaar liggen die daar horen niet zal uitkeren.
Als de brandhaard op een andere plek is, zou er waarschijnlijk niks aan de hand zijn. Maar mocht de installatie zo gevonden worden, waarbij het fout zit, dan kan je er op rekenen dat een verzekering moeilijk gaat doen.

Dus of het verstandig is...

Het sysadmin irc-cafe

Pagina: 1