Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henrivanleeuwen
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 25-10-2022
Hallo allen, hopelijk kunnen jullie ons van wat advies voorzien. (en excuses voor het wat lange verhaal)

Wij hebben een hoek huis uit 1910 (±110 m2 + zolder). Een paar jaar geleden is er 1,5 verdieping opgezet waardoor er een modern pannendak op kwam. Ook hebben we overal voorzetwanden geplaatst (buitengevel isolatie was te duur en i.v.m. vergunningen erg lastig) en zijn alle ramen voorzien van modern dubbelglas. Alle oudere kozijnen zijn rondom opnieuw voorzien van pur. Het huis wordt verwarmd op de begane grond met vloerverwarming en de rest van het huis met jaga convectoren. De jaga's staan bijna nooit aan omdat het warm genoeg blijft in het huis. De vloerverwarming moet alleen s'ochtend 1 a 2 uurtjes aan om het huis van 18/19 naar 20 graden te krijgen. Dwars door het huis loopt een open trap van de huiskamer met open keuken tot in de opbouw. Alle kamers sluiten direct aan op deze open trap.

Nu komt het; er zitten geen ventilatie roosters in het hele huis en in de badkamer zit geen mechanische ventilatie. Alle ventilatie gaat via het open zetten van de ramen. De luchtvochtigheid is dus behoorlijk hoog (60%+) maar er zit bijvoorbeeld in de badkamer geen schimmels en behalve in onze slaapkamer geen beslagen ramen in de ochtend (als we alles dicht laten). Onder alle (oude en kromme deuren) zitten circa 2 cm ruimte en we laten veel alle deuren open. In de opbouw laten we vaak de ramen op kiep stand staan wat enige ventilatie geeft voor het hele huis.

Ik heb luchtvochtigheid en CO2 meters in het huis en is de CO2 waarde in onze slaapkamer het hoogste met in de ochtend circa 1000 ppm. We zijn nu naar betere ventilatie aan het kijken en zijn we geinteresseerd in een wtw-achtig oplossing. Ik heb al advies gevraagd aan ventilatieland, maar ze geven aan dat ze geen volledig advies willen geven voor renovatie. Het advies dat ze geven is te kijken naar een meer decentraal gestuurde wtw systemen die op een enkel kanaal per ruimte kunnen werken (zoals brink indoor mixfan of itho qualityflow) waarbij in de droge ruimtes vieze lucht wordt afgezogen en in de centrale hal schone lucht wordt aangevoerd. Wat mij er niet in aanspreekt hierin zijn de extra 'slimme' ventielen per ruimte die a. extra kosten meebrengen en b. extra geluid produceren (brink). Het enkele kanaal systeem spreekt mij zeker aan omdat die makkelijker in te bouwen zijn zonder alle plafonds te moeten slopen. Er is genoeg ruimte om met wat minimale ingrepen alle ruimtes te kunnen bereiken met een enkel kanaal.

Zelf zat ik te kijken naar toevoer van schone lucht in de droge ruimtes en dan de afvoer onder de deuren via de open trap (en dan eventueel bovenaan de open trap in de opbouw nog een afvoer). Dan apart nog een afvoer in de badkamer (badkamer inclusief wc). De open keuken en wc op de begane grond zitten in een uitbouw dus hebben ventilatie direct de buitenlucht in. Ventilatieland geeft aan geen ervaring te hebben met toevoer in de droge ruimtes en afvoer in de centrale trap/hal. Kan iemand uitleggen waarom dit geen gewenste situatie zou zijn?

Ik heb al wat lopen schetsen met indelingen voor kanalen, maar voordat ik hiermee verder ga zou ik graag wat ervaringen willen horen. We kunnen alle kanalen aanleggen in de plafonds in de kleine hallen bij de open trap waardoor de ventielen boven de deuren uitkomen. Een andere optie is (door hoe de kamers boven elkaar staan) kunnen we met een maar een paar koven een ventiel kwijt in elke kamer)

Alvast bedankt voor de input!

Henrik

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 11:00
De CO2 en luchtvochtigheidswaardes duiden erop dat je in de buurt van de grens zit dat het nog net goed gaat wat betreft de schimmel en potentiele gezondheidsklachten.
Er is al veel gebeurd, maar er zijn vast nog een aantal kieren en naden die voor net voldoende ventilatie zorgen. Voordat de ventilatie op orde is heeft het geen zin om de kierdichting verder te verbeteren (blowerdoor luchtlekkage onderzoek doet wonderen).

Het qualityflow systeem werkt met vraaggestuurde afzuiging en centrale toevoer. Afvoer geeft minder snel geluidsoverlast en kan daarom door kleinere kanalen, die iets makkelijker weg te werken zijn. Dit omdraaien lijkt mij helaas op vragen om problemen. De indoor mixfan ben ik persoonlijk geen fan van, onder meer vanwege jouw eerder genoemde argumenten.

Het andere alternatief is het inblazen in slaapkamers en woonkamer (3.25 m3/h per m2 oppervlak, minimaal 25 m3/h per ruimte). En dan afzuigen in de 'natte' ruimtes zoals badkamer (50 m3/h) en keuken (75 m3/h) en eventueel ergens centraal om toe- en afvoer in balans te krijgen.
Kun je zulke aan en afvoerkanalen kwijt in je plan?

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henrivanleeuwen
Bedankt voor je reactie. Na wat verder uitzoeken gaan we voor qualityflow. Afzuiging overal aanleggen met flexibele 75 mm (en waar nodig extra dempers ertussen en met zo min mogelijk bochten in de buurt van de ventielen). De hoofd toevoer met zo groot mogelijke diameter gaat dan bovenaan het trappenhuis en nog wat extra toevoer ventielen via flexibele 75 mm in de woonkamer. Welke flexibel buizensysteem is het meest geschikt hiervoor? Ik kom ubbink air excellent, Hybalans Plus en uniflexplus tegen voor 75 mm.

Alvast bedankt wederom

[ Voor 2% gewijzigd door henrivanleeuwen op 23-11-2020 15:00 . Reden: typos ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_82
@henrivanleeuwen Zelf heb ik spirobuis gebruikt, geen ervaring met gebruik van flexibele buizen.
Belangrijkste lijkt me dat ze relatief glad zijn van binnen, en liefst rond, zodat je afvoerbuizen over een aantal jaren eenvoudig een keer schoongemaakt kunnen worden.
Uniflexplus lijkt mij een goede optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henrivanleeuwen
@Chris_82 Bedankt wederom voor je antwoord. Ik wilde flexibele buizen gaan gebruiken omdat het dan makkelijker is om het te verwerken in al bestaande bouw. Ik ben alleen benieuwd in hoeverre de (het moet trouwens 90mm lees ik net) diameter voldoende is om geen geluidsoverlast te krijgen. Wat is jouw ervaring hierin qua geluidsoverlast? Omdat ik ook soms lees dat 80 mm spiro aan de kleine kant is (ook voor afvoer) en je eigenlijk 100-125 mm wilt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-09 22:43
henrivanleeuwen schreef op maandag 23 november 2020 @ 22:25:
@Chris_82 Bedankt wederom voor je antwoord. Ik wilde flexibele buizen gaan gebruiken omdat het dan makkelijker is om het te verwerken in al bestaande bouw. Ik ben alleen benieuwd in hoeverre de (het moet trouwens 90mm lees ik net) diameter voldoende is om geen geluidsoverlast te krijgen. Wat is jouw ervaring hierin qua geluidsoverlast? Omdat ik ook soms lees dat 80 mm spiro aan de kleine kant is (ook voor afvoer) en je eigenlijk 100-125 mm wilt gebruiken.
Er zijn rekenmodellen voor luchtsnelheden (en hun geluidproductie) mbt leidingdiameters, reken eens uit wat nodig is ?
Voor een 600m3 WTW (Zehnder) zijn kanalen van 180mm (hoofdleiding) nodig, een kleinere WTW van 300 - 400m3 heeft diameter 150mm.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henrivanleeuwen
@koevlaas2 Ik maak ook de berekeningen. Maar bijvoorbeeld voor ±40m3 afzuiging kun je volgens de specificaties een enkele flexibele buis van 90 gebruiken voor 2.5ms. Maar waarbij sommige vinden dat 2,5ms acceptabel is vinden anderen weer dan er minimaal 100/125 spiro op een afzuig ventiel moet zitten zonder een bocht erin de eerste meter. Ik ben dus vooral benieuwd naar ervaringen qua geluid.

Ter info: Ik ga de 350 itho wtw gebruiken die inderdaad 150mm aansluitingen heeft waar direct een starre geluidsdemper (aan en af) op komt en daarna nog een flexibele geluidsdemper (door een extra geïsoleerde ruimte) voordat het hele buizen netwerk gaat beginnen. De WTW komt ook nog in een geïsoleerde kast te staan in de CV / was ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
henrivanleeuwen schreef op maandag 23 november 2020 @ 23:44:
@koevlaas2 Ik maak ook de berekeningen. Maar bijvoorbeeld voor ±40m3 afzuiging kun je volgens de specificaties een enkele flexibele buis van 90 gebruiken voor 2.5ms. Maar waarbij sommige vinden dat 2,5ms acceptabel is vinden anderen weer dan er minimaal 100/125 spiro op een afzuig ventiel moet zitten zonder een bocht erin de eerste meter. Ik ben dus vooral benieuwd naar ervaringen qua geluid.

Ter info: Ik ga de 350 itho wtw gebruiken die inderdaad 150mm aansluitingen heeft waar direct een starre geluidsdemper (aan en af) op komt en daarna nog een flexibele geluidsdemper (door een extra geïsoleerde ruimte) voordat het hele buizen netwerk gaat beginnen. De WTW komt ook nog in een geïsoleerde kast te staan in de CV / was ruimte.
Ik heb een Itho HRU eco 2 350 hangen, aangesloten met alleen akoestisch geïsoleerde slangen (geen dempers) en hij draait continue op de middenstand. Best een stil apparaat.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik heb helaas een wat mindere ervaring met qualityflow.
AUijtdehaag in "Buisdiameter huisventilatie"

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henrivanleeuwen
@AUijtdehaag Bedankt voor je reactie. Wat gek dat jij zo een last hebt van die kleppen, terwijl andere dat niet of veel minder hebben? En je kunt de qualityflow dus niet gevoeliger maken dan 1200 als ondergrens?
Ik wilde juist voor de qualityflow gaan omdat ik dan minder buizen hoef aan te leggen. Zoals al eerder aangegeven vind ik de brink mixfan ook niet echt een charmant systeem (een 'stille' fan die altijd aan staan boven je slaapkamer deur). Verder ben ik niet echt bekend met andere 'slimme' opties die een vergelijkbaar systeem kunnen bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henrivanleeuwen
koevlaas2 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 00:58:
[...]

Ik heb een Itho HRU eco 2 350 hangen, aangesloten met alleen akoestisch geïsoleerde slangen (geen dempers) en hij draait continue op de middenstand. Best een stil apparaat.
@koevlaas2 Gebruik jij qualityflow of alleen de itho HRU 350 als wtw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_82
@henrivanleeuwen
Ben je eigenlijk niet op zoek naar een 2-zone systeem, met een dag- en nachtzone (beneden/boven)?

Op die manier kun je het open trapgat als centrale toevoer gebruiken en in de kamers afvoeren. Bij een centraal systeem zal er teveel lucht door het trapgat moeten, wat comfortklachten kan geven.

Punt is alleen dat dit niet veel voorkomt. Duco heeft units die dit kunnen, Itho heeft er ook 1. Prijs is vergelijkbaar met basisunit+quality flow, maar je hoeft niet in elke kamer een CO2 of RV sensor te hangen (bespaart werk en geld). Voor elk van de 2 zones een slim gekozen plaats en de hele zone wordt juist geventileerd.

Of als je de ruimte hebt, 2 separate units voor de 2 zones. Is ietsje voordeliger als je in de basis WTW HRU ECO 350 RFT neemt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GodDamage
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-09 14:27
Ik heb HyBalans gebruikt bij de aanleg van de WTW: klik
Hij draait nu een week en tot nu toe naar tevredenheid. Het is jammer dat Qualityflow in de praktijk niet goed genoeg werkt (afgaande op de ervaringen hier) en ook het geluid van schakelende kleppen hebben mij ervan weerhouden om daarvoor te kiezen. Het is jammer dat het hele systeem plankgas gaat als de afzuiging in de badkamer omhoog moet. Helaas is daar nog geen alternatief voor tenzij je voor elke verdieping een aparte WTW gaat gebruiken. Maar dan heb je nog steeds last van de verhoogde inblaas in de slaapkamers...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@henrivanleeuwen Nee, wijzigen van de 1200 ppm instelling is niet mogelijk dacht ik.
Hier nog een topic erover: Itho wtw HRU ecofan 3 of Itho QualityFlow (co2 gestuurd)

De brink heeft wel modbus.
Een vriend van me heeft dat systeem en ik heb er al een modbus adapter aan hangen.
Helaas, wel verbinding, maar nog even geen data eruit. (ik doe iets niet goed, of er staat een dipswitch niet goed)
Wordt vervolgd.

De nieuwe itho zou ook modbus hebben. Heb getwijfeld om die te nemen, naderhand.
Heb ze al een mail gestuurd om de modbus lijst te bekomen.
Helaas, ook daar laten ze het afweten. Dan niet.
Voor mij geen itho meer.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
henrivanleeuwen schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 07:47:
[...]

@koevlaas2 Gebruik jij qualityflow of alleen de itho HRU 350 als wtw?
Alleen de hru350, ik blaas in op 3 punten en zuig af bij de unit zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henrivanleeuwen
Chris_82 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 11:13:
@henrivanleeuwen
Ben je eigenlijk niet op zoek naar een 2-zone systeem, met een dag- en nachtzone (beneden/boven)?

Op die manier kun je het open trapgat als centrale toevoer gebruiken en in de kamers afvoeren. Bij een centraal systeem zal er teveel lucht door het trapgat moeten, wat comfortklachten kan geven.

Punt is alleen dat dit niet veel voorkomt. Duco heeft units die dit kunnen, Itho heeft er ook 1. Prijs is vergelijkbaar met basisunit+quality flow, maar je hoeft niet in elke kamer een CO2 of RV sensor te hangen (bespaart werk en geld). Voor elk van de 2 zones een slim gekozen plaats en de hele zone wordt juist geventileerd.

Of als je de ruimte hebt, 2 separate units voor de 2 zones. Is ietsje voordeliger als je in de basis WTW HRU ECO 350 RFT neemt.
@Chris_82 Ja wel zoiets. Ik heb het neergelegd als vraag bij diverse partijen met 'expertise' (brink, ventilatieland, etc. - diegene die enigszins met particulieren willen praten) maar nog geen bevredigend antwoord gehad. Ik wilde de open trap (wat toch een gigantisch kanaal is verticaal dwars door de woning waar alle kamers direct aan zitten) gebruiken als toevoer en dan de afzuiging via de kamers. Misschien wat extra toevoer in de woonkamer voor de algehele balans. Leek me niet zo lastig, maar blijkbaar wel. Het is wel een beetje lastig door de bomen het bos te zien. En (zoals zo vaak) had ik dit allemaal maar bedacht voordat we onze grote verbouwing hadden een paar jaar geleden... maar ach zo blijf je bezig met puzzelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henrivanleeuwen
AUijtdehaag schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 17:02:
@henrivanleeuwen Nee, wijzigen van de 1200 ppm instelling is niet mogelijk dacht ik.
Hier nog een topic erover: Itho wtw HRU ecofan 3 of Itho QualityFlow (co2 gestuurd)

De brink heeft wel modbus.
Een vriend van me heeft dat systeem en ik heb er al een modbus adapter aan hangen.
Helaas, wel verbinding, maar nog even geen data eruit. (ik doe iets niet goed, of er staat een dipswitch niet goed)
Wordt vervolgd.

De nieuwe itho zou ook modbus hebben. Heb getwijfeld om die te nemen, naderhand.
Heb ze al een mail gestuurd om de modbus lijst te bekomen.
Helaas, ook daar laten ze het afweten. Dan niet.
Voor mij geen itho meer.
@koevlaas2 Ik heb nog contact gezocht met itho, maar ik vond hun reactie op mijn vragen ronduit lomp en te kortaf (min of meer: zoek het maar uit met onze dealers wij bemoeien ons niet met particulier geneuzel...). Brink vond ik al veel vriendelijker, maar wacht ik nog even af waar ze precies mee gaan komen. Ik wist (zie mijn andere reactie) niet dat ik zo een ingewikkelde casus heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henrivanleeuwen
Grof overzicht van onze situatie met de verschillende mogelijkheden. Reken me niet te veel af op de getallen, ik ben nog aan het schuiven, rekenen en ontdekken.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MurSosQF46ue0Bq2uTgMDYzP0b0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sevcFF874MZ61EjdYzmX3bSG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_82
@henrivanleeuwen Het is vaak moeilijk voor deze partijen om buiten de lijntjes te kleuren, beperkt door adviezen die aan wet- en regelgeving moeten voldoen. Er is niks mis met soms wat dwars denken. Jij moet er wonen en jij moet er tevreden mee zijn.
Zolang er maar aan de basisregels voldaan wordt:
- elke (verblijfs)ruimte een ventilatievoorziening
- afvoer en toevoer in balans
- beperk de max luchtsnelheid tot 1-1.5 m/s bij ventielen en overstroom (onder deuren) om geluidsoverlast te voorkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henrivanleeuwen
GodDamage schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 12:45:
Ik heb HyBalans gebruikt bij de aanleg van de WTW: klik
Hij draait nu een week en tot nu toe naar tevredenheid. Het is jammer dat Qualityflow in de praktijk niet goed genoeg werkt (afgaande op de ervaringen hier) en ook het geluid van schakelende kleppen hebben mij ervan weerhouden om daarvoor te kiezen. Het is jammer dat het hele systeem plankgas gaat als de afzuiging in de badkamer omhoog moet. Helaas is daar nog geen alternatief voor tenzij je voor elke verdieping een aparte WTW gaat gebruiken. Maar dan heb je nog steeds last van de verhoogde inblaas in de slaapkamers...
@GodDamage Mooi gedaan! Hoe zijn jouw ervaringen met geluid ivm met de hybalans buizen? (ivm renovatie ga ik daar ook naar toe denk ik, maar dan nog eenvoudiger (hoop ik). Jij gebruikt een traditionele opzet met afzuig in nat en toevoer in droog ga ik vanuit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GodDamage
In de woonkamer heb ik 2 toevoerkanalen en hier meet ik, op 3 cm van het ventiel, op stand 1 nagenoeg dezelfde waarden als op de luchtverdeelkast bij de wtw. De kanalen geven geluid erg goed door dus. Qua overspraak valt het me erg mee maar het geluid van de ventilator komt wel duidelijk door. Het nadeel van de HB+ is dat dat er geen aparte geluidsdemper per kanaal beschikbaar is maar enkel de luchtverdeelkast die dubbel dienst doet als geluidsdemper. Ik ga nog wat experimenteren met dempers tussen wtw en luchtverdeelkasten, om te kijken of het geluid van stand 3 nog wat kan worden teruggebracht.

Waar je ook rekening mee moet houden is dat meerdere kanalen in 1 ruimte zorgen voor een verdubbeling van het geluid. Als beide afzonderlijk 40 dB produceren dan zorgt dat voor een verdubbeling van het geluid dus 43 dB maar het is waarschijnlijk ook nog in fase (want zelfde ventilatorgeluid) dus dan komt het op 46 dB (drie keer zo luid!). Het is dus beter om in ieder geval van de inblaas maar 1 ventiel per ruimte te hebben. Dat scheelt een hoop geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henrivanleeuwen
@GodDamage Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik zit nu toch weer te twijfelen of ik niet voor een wat kleiner diameter spiro (80/100) zou gaan (makkelijker dempers tussen te plaatsen bij bochten e.d. als ik het goed begrijp). Ik ga geen kanalen in de plafonds zetten en hoop het meeste langs de trap kwijt te kunnen (heb al een koof met allerlei water, afvoer e.d. langs de trap lopen, daar kan nog wel wat spiro bij. En dan vanuit het trappenhuis de kamers in. Het lastigste is de extra toevoer naar de woonkamer om die grotere diameter er naar toe te krijgen en zo stil mogelijk te krijgen. Misschien 100mm spiro en dan in het klein stukje plafond van de woonkamer wat flexibele demper naar de ventielen. Genoeg om nog even uit te pluizen in ieder geval.

[ Voor 0% gewijzigd door henrivanleeuwen op 25-11-2020 09:46 . Reden: typos ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GodDamage
Ik heb net mijn WTW gewisseld voor een andere uitvoering zodat ik 1 meter akoestische slang kon plaatsen voor de luchtverdeelkast, samen met nog wat andere kleine aanpassingen. Het scheelt enorm in het geluid dat nu de huiskamer bereikt en ben er ongelooflijk blij mee zoals het nu is. Mijn systeem is CO2 gestuurd en staat dan op de automatische stand. Het grootste deel van de tijd draait de WTW op stand 1 en die is nu onhoorbaar, zelfs als ik onder het ventiel zit.
Nu kan ik HB+ van harte aanbevelen, zolang je maar zorgt dat er vanaf de WTW niet teveel herrie in gaat. Dempers op de afzonderlijke kanalen is niet nodig tenzij je overspraak uit bepaalde ruimtes wilt voorkomen. Ondanks dat Burgerhout zelf geen aparte dempers verkoopt, is het doodeenvoudig om een flexibele of starre demper aan en kanaal te bevestigen dus laat dat je niet weerhouden.
HB+ is wel duurder dan spirobuis en zeker als je wat verloopjes/bochtjes/aansluitstukken nodig hebt maar het installatiegemak is super.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henrivanleeuwen
@GodDamage Heb jij een itho hru 350 hangen? Het valt me nu eigenlijk pas op hoe 'dom' dat ding standaard is. Bv een BUVA EcoStream lijkt dan veel slimmer met alle ingebouwde sensors en draadloze mogelijkheden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GodDamage
henrivanleeuwen schreef op woensdag 25 november 2020 @ 20:00:
@GodDamage Heb jij een itho hru 350 hangen? Het valt me nu eigenlijk pas op hoe 'dom' dat ding standaard is. Bv een BUVA EcoStream lijkt dan veel slimmer met alle ingebouwde sensors en draadloze mogelijkheden?
Ja een domme hru350 ;) Hij is wel gemakkelijk slim te maken met de draadloze co2 en rv sensors. Ik geloof ook dat je zelf wat in elkaar kunt solderen als je handig genoeg bent: klik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henrivanleeuwen
@GodDamage Heb jij dan die sensors direct in de hru350 zitten of in de luchtverdeelkast? Omdat je kunt ze wel per kamer ophangen, maar de ecostream (en vast nog wel meer) bijvoorbeeld heeft ze in de wtw zelf zitten en meet alle inkomende lucht en past daar de ventilatie op aan.

[ Voor 0% gewijzigd door henrivanleeuwen op 25-11-2020 21:26 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:06

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
henrivanleeuwen schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 22:54:
[...]

@Chris_82 Ja wel zoiets. Ik heb het neergelegd als vraag bij diverse partijen met 'expertise' (brink, ventilatieland, etc. - diegene die enigszins met particulieren willen praten) maar nog geen bevredigend antwoord gehad. Ik wilde de open trap (wat toch een gigantisch kanaal is verticaal dwars door de woning waar alle kamers direct aan zitten) gebruiken als toevoer en dan de afzuiging via de kamers. Misschien wat extra toevoer in de woonkamer voor de algehele balans. Leek me niet zo lastig, maar blijkbaar wel. Het is wel een beetje lastig door de bomen het bos te zien. En (zoals zo vaak) had ik dit allemaal maar bedacht voordat we onze grote verbouwing hadden een paar jaar geleden... maar ach zo blijf je bezig met puzzelen.
Punt is dat mag niet van het bouwbesluit, je moet een kamer direct (dus niet via een andere ruimte) voorzien van buitenlucht. itho quality flow heeft hier een certificaat voor om van af te mogen wijken.
Overegens heb ik op de vsk beurs eens gepraat met een persoon van duco die best mee wilde denken over een systeem op basis van de principes die jij aanhaalt dus afzuiging in de ruimtes (onderdruk) en de hal/gang/overloop als inblaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henrivanleeuwen
twain4me schreef op woensdag 25 november 2020 @ 21:28:
[...]

Punt is dat mag niet van het bouwbesluit, je moet een kamer direct (dus niet via een andere ruimte) voorzien van buitenlucht. itho quality flow heeft hier een certificaat voor om van af te mogen wijken.
Overegens heb ik op de vsk beurs eens gepraat met een persoon van duco die best mee wilde denken over een systeem op basis van de principes die jij aanhaalt dus afzuiging in de ruimtes (onderdruk) en de hal/gang/overloop als inblaas.
@twain4me Interessant. Maar dan heeft Brink ook een 'uitzondering' want die trekken vuile lucht uit een kamer in de hal/gang/overloop en mixen dit met schone lucht en gebruiken dat als inblaas met hun mix air systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henrivanleeuwen
En ik heb opsich (ik snap dat het dan niet interessant is voor fabrikanten om te vermarkten) niet zoveel te maken met het bouwbesluit bij mijn 100 jaar oude woning. Ik verwacht niet dat als ik zelf zoiets erin zou zetten (even hypothetisch dat ik dat zou kunnen/willen) iemand daar ooit moeilijk over zou gaan doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:06

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
henrivanleeuwen schreef op woensdag 25 november 2020 @ 21:32:
[...]

@twain4me Interessant. Maar dan heeft Brink ook een 'uitzondering' want die trekken vuile lucht uit een kamer in de hal/gang/overloop en mixen dit met schone lucht en gebruiken dat als inblaas met hun mix air systeem.
ongetwijfeld

https://www.brinkclimates...ntilatie/multi-air-supply
Nieuwbouw
Ook bij nieuwbouw is het systeem (met gelijkwaardigheidsverklaring) uitstekend toepasbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanSchuil
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21-04-2021
henrivanleeuwen schreef op maandag 23 november 2020 @ 14:51:
Bedankt voor je reactie. Na wat verder uitzoeken gaan we voor qualityflow. Afzuiging overal aanleggen met flexibele 75 mm (en waar nodig extra dempers ertussen en met zo min mogelijk bochten in de buurt van de ventielen). De hoofd toevoer met zo groot mogelijke diameter gaat dan bovenaan het trappenhuis en nog wat extra toevoer ventielen via flexibele 75 mm in de woonkamer. Welke flexibel buizensysteem is het meest geschikt hiervoor? Ik kom ubbink air excellent, Hybalans Plus en uniflexplus tegen voor 75 mm.

Alvast bedankt wederom
Ik kan je het QualityFlow susteem zeker niet aanraden. De CO2 regeling werkt bij ons niet naar behoren en Itho-Daalderop laat het afweten.

Kijk ook bij de reviews van Itho-Daalderop!
https://nl.trustpilot.com/review/www.ithodaalderop.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 09:56
@henrivanleeuwen

Aangezien ik komend jaar zeer waarschijnlijk voor eenzelfde uitdaging kom te staan ben ik eigenlijk wel benieuwd wat het resultaat van dit topic is?

[ Voor 7% gewijzigd door emot op 18-11-2021 14:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fjong
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 26-10-2022
@henrivanleeuwen Ik ben wel benieuwd hoe je het uiteindelijk gedaan hebt en welke keuzes je hebt gemaakt. Heb je foto's van je uiteindelijke installatie?
Pagina: 1