Toon posts:

Nieuwe Televiesie met natuurlijke kleuren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
f

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2021 17:50 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:33

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Hou er rekening mee dat veel tv's in winkel vaak in "showroom mode" staan en daardoor onnatuurlijk overkomen. Als je goed beeld wilt, koop dan een TV die hier op Tweakers goed wordt aangeschreven (zoals de pricewatch: Sony KD-55XH9005 Zwart) en laat deze calibreren. Dan heb je gewoon het beste beeld/kleuren dat je kan krijgen. (hou er wel rekening mee dat calibreren je zo 200 euro of meer kan kosten).
Over tv calibratie zijn meerdere topics met namen van bedrijven die dit doen, zie o.a. (profesionele) Kalibratie OLED tv

[ Voor 39% gewijzigd door Microkid op 18-11-2020 18:49 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01:13

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Als een Samsung QLED niet goed genoeg is (ik neem aan dat je het over de hoog gepositioneerde modellen hebt) is er geen alternatief dan OLED. Die Samsungs hebben zeer goede kleurweergave, je kunt in recensies van o.a. Tweakers lezen dat de kleurweergave vrij nauwkeurig is. Je hebt natuurlijk wel stoorlicht wat de kleurweergave negatief beïnvloed. Maar om een lang verhaal kort te maken, alleen OLED's kunnen dat kloppen en nog preciezer kleuren weergeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• benbaba
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Over het algemeen hecht Sony daar ook meer waarde aan dan Samsung (het kan echter variëren per tv/unit). Dit zie je terug in de aandacht voor fabriekskalibratie, het dimming algoritme en in de verwerking van HDR. De X70 en XH90 hebben een gemiddeld reflectiefilter; niets bijzonders. De XG95 is een zeer goede keuze en komt in meerdere reviews met perfecte kleuren uit de fabriek en heeft een bovengemiddeld reflectiefilter. De kijkhoek is vergelijkbaar met je huidige tv. De XH95 is zijn opvolger en beschikt over X-Wide Angle (in 55''+) wat de kijkhoek van het VA-paneel iets verbeterd. Ook is het reflectiefilter van goed naar zeer goed gegaan.

Gezien je wensen, je huidige tv en eerdere ervaring is de XH95 de meest logische keuze gevolgd door de XG95.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dmantione schreef op woensdag 18 november 2020 @ 19:34:
Als een Samsung QLED niet goed genoeg is (ik neem aan dat je het over de hoog gepositioneerde modellen hebt) is er geen alternatief dan OLED. Die Samsungs hebben zeer goede kleurweergave, je kunt in recensies van o.a. Tweakers lezen dat de kleurweergave vrij nauwkeurig is. Je hebt natuurlijk wel stoorlicht wat de kleurweergave negatief beïnvloed. Maar om een lang verhaal kort te maken, alleen OLED's kunnen dat kloppen en nog preciezer kleuren weergeven.
Dat is vreemd, ik lees juist dat Samsung en LG wat meer beeldbewerking toepassen dan Sony en Panasonic.
Misschien bedoelen wij niet hetzelfde.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZGGyIc5Q1Z7cpInIpze779IFlCg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9msZ2c78HZBD6CKqre9WZaCi.jpg?f=user_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hYkM-01wJJY1UuR-hxhjhb7-GE4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TFDZwRJtylJQDYEulo6BWIZ1.jpg?f=user_large
Dit bedoel ik met over saturatie. Ik weet dat men dit in winkels doet, maar de Samsung Qled had dit ook, heb een paar uur met Forza Horizon gespeeld en alle instellingen geprobeerd en gefinetuned die ik kon vinden. Zijn er menu’s die moeilijker te vinden zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:11
Met kalibreren kun je het al een stuk beter krijgen. Ben er onlangs ook mee bezig geweest, zie hier de before/after foto's van mijn budget Samsung LED uit 2014: https://imgur.com/a/vdC62ck
Eerste foto is op de standaardinstelling, tweede is gekalibreerde settings. Foto's gemaakt met een spiegelreflex in de 'manual' stand, de belichtingsinstellingen waren op beide foto's dus exact gelijk.

Je hebt er wel een meter voor nodig. Dit was met een pricewatch: X-Rite ColorMunki Display (goedkopere versie van de i1Display Pro). Software heb ik 'HCFR' gebruikt en deze guide voor instructies.

Alle beeldverbeteraars uit en dan op de preset 'movie' of 'cinema' zetten met kleurtemperatuur 'warm2'. Daarna ga je de 2-punts/10-punts witbalans kalibratie doen. Hierbij ga je R, G, B afzonderlijk plussen/minnen tot het gemeten beeld binnen de marge valt. De referentie witbalans waar je op kalibreert is 6500K, hierdoor lijkt je beeld een stuk geler, daar moest ik wel even aan wennen. Standaard staat een TV over het algemeen veel te blauw afgesteld.

Het valt mij nu ook op dat sommige mensen (RTL Boulevard) best wel 'oranje' lijken, maar zo zien zij er dus werkelijk uit/ligt aan hun apparatuur. Want bijv. een goede serie op Netflix ziet er zeer natuurgetrouw uit en absoluut niet schreeuwerig qua kleuren.

Voor de basissettings (helderheid, contrast, gamma, sharpness etc.) kan ik de 'AVS709' testvideo's aanraden: https://www.avsforum.com/...y-mp4-calibration.948496/

En nee, ik ben niet in te huren :+ Het is in principe niet super ingewikkeld, kost vooral veel tijd. De ene instelling heeft namelijk weer uitwerking op een andere, dus je blijft aan het bijstellen.

[ Voor 41% gewijzigd door ThinkPad op 18-11-2020 20:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• period!
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 05-10 14:55
Dat is vreemd, ik lees juist dat Samsung en LG wat meer beeldbewerking toepassen dan Sony en Panasonic.
Misschien, maar stap 1 is vaak om dat allemaal uit te zetten.
Heb nu een oled maar mijn vorige tv was een(topmodel) samsung en die gaf na wat werk een fantastisch beeld hoor. (10 punts witbalans instellen ect)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 04-10 18:56
Samsung heeft zich altijd gericht op oververzadigde kleuren, een onnatuurlijke HDR weergave en agressieve local dimming waarbij o.a. Schaduw details verloren gaan. Dit gezegd hebbende heeft Samsung zijn 2020 high end QLED over een andere boeg gegooid en voor een natuurlijkere weergave gekozen, zo zijn bijv. de Q80T en Q90T put of the box goed gekalibreerd.

Sony en Panasonic richten zich al jaar en dag op een natuurlijke weergaven, helaas maakt Panasonic geen high end LCD tv’s meer is Sony de enige concurrent in dit segment. De Samsung 55Q90T valt boven jouw budget, wanneer je de Samsung 55Q80T vergelijkt met de Sony 55XH9505 zijn beide tv’s out of the box goed gekalibreerd waarbij kleurafwijking op het blote oog onzichtbaar is, en biedt de 55Q80T wat beter kijkhoek,en. Op alle andere onderdelen scoort de Sony 55XH9505 beter, o.a. betere Full Array Local Dimming, natuurlijkere HDR weergave met een hogere (piek)helderheid, betere kleurengradatie, hogere Wide Color Gamut en betere kleurengradatie.

Wanneer je een prijsaanvraag doet valt de Sony 55XH9505 binnen jouw budget.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01:13

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Over het algemeen zijn dit soort dingen niet meer dan de juiste beeldmode kiezen en eventueel nog met de verzadiging spelen. Als de TV een bioscoopmode heeft, kies die, in die mode horen kleuren nauwkeurig te zijn en oververzadiging hoor je in de bioscoopmode niet te hebben. Dit is de mode waarin recensenten hem meten, dus fabrikanten kijken wel link uit om in de bioscoopmode de kleuren te overdrijven (dat doen ze vaak wel in een mode die ze met iets als "levendig" aanduiden). Eventueel kan je dan nog met verzadiginginstelling de kleuren nog iets richting zwart-/wit bewegen, mocht dat je voorkeur zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties. Het is duidelijk dat ik de Qled te kort doe en niet alle instellingen goed heb geprobeerd. Ik ga voor één van de Sony’s die jullie aanraden.Heb een goed startpunt zo. Ik zal geen beste reactie selecteren, al jullie reacties zijn zeer behulpzaam, echt tof dat jullie de tijd hebben genomen, bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• benbaba
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 18 november 2020 @ 20:40:
[...]

Dit bedoel ik met over saturatie. Ik weet dat men dit in winkels doet, maar de Samsung Qled had dit ook, heb een paar uur met Forza Horizon gespeeld en alle instellingen geprobeerd en gefinetuned die ik kon vinden.
In game mode kiest Samsung juist voor zo min mogelijk beeldverbeteraars en een zo laag mogelijke input-lag. Dit is met name goed zichtbaar bij de Q90R omdat de dimming zones minder goed worden aangestuurd. Het contrast wordt hierdoor een stuk minder. De huidige-lijn heeft dit ook maar het valt minder op omdat het aantal zones al lager is om mee te beginnen, dus de 'drop' is minder significant. Sony is hierin wat behoudender.

Ook kiest Samsung bij dimming er voor om blooming te onderdrukken ten koste van schaduwdetails. Sony is hierin wat behoudender. In SDR zijn de huidige QLED's al een stuk kleurnauwkeuriger, maar in HDR tone mapping zet Samsung nog steeds in op zeer heldere highlights en is Sony wederom wat behoudender. De aanpak van Sony is niet perse de betere, maar sluit beter aan bij jouw wensen.

[ Voor 3% gewijzigd door benbaba op 18-11-2020 21:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok, nog een laatste vraag. Is de xh95 49 inch hetzelfde als de 55 inch?

https://www.hofma.nl/Sony-49XH9505
Dan haal ik deze op. Dit is bij mij in de buurt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 18 november 2020 @ 20:40:
[...]

[Afbeelding] [Afbeelding]
Dit bedoel ik met over saturatie. Ik weet dat men dit in winkels doet, maar de Samsung Qled had dit ook, heb een paar uur met Forza Horizon gespeeld en alle instellingen geprobeerd en gefinetuned die ik kon vinden. Zijn er menu’s die moeilijker te vinden zijn?
De cinema's standen op LG OLEDs zijn echt heel erg netjes, zo netjes dat ISF calibratie niet eens meer een must is om fatsoenlijk beeld te krijgen.

Gaming standen zijn altijd een puinhoop, maar dat kan je natuurlijk zelf aanpassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• benbaba
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 19 november 2020 @ 11:59:
Ok, nog een laatste vraag. Is de xh95 49 inch hetzelfde als de 55 inch?

https://www.hofma.nl/Sony-49XH9505
Dan haal ik deze op. Dit is bij mij in de buurt.
Ja, min of meer. Bij 49'' vervalt alleen het X-wide angle filter, Acoustic Multi Audio, de two position stand en de premium backlit afstandsbediening.
Pagina: 1