Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozzel1987
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 12-08-2024
Dit topic start ik omdat ik er over na ben aan het denken om mijn recent aangeschafte OLED tv professioneel te laten kalibreren (ISF). Dit omdat het een dure tv was en dan wil je er natuurlijk ook optimaal van genieten. Via mijn grote vriend Google vond ik maar drie adressen (geen enkele van deze adressen is echt in de buurt en dus zitten er soms ook reiskosten aan vast):

http://www.isf-calibratie.nl/

Hier zou het gaan om dag en nacht instellingen en de kosten zijn 200 euro inclusief reiskosten. Hij doet geen HDR-kalibratie omdat hier nog geen standaard van is.

https://www.isf-calibratie.com/

Hier zou het gaan om dag, nacht en HDR instellingen en de kosten zijn 350 euro inclusief rijkosten

https://www.audiovideoconcepts.nl/

Dag/nacht HDR10 calibratie, bronnen nalopen etc. € 399 inclusief reiskosten.

Nu zijn mijn vragen:

- Heeft iemand ervaring met deze partijen?
- Zijn er nog andere partijen?
- Welke zouden jullie doen omdat er nogal wat prijsverschil tussen zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zerobase
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Ik heb (alweer jaren geleden) mijn projector bij deze firma gekocht en laten kalibreren:

http://www.hometheater.nl/site/isf-kalibraties/

Calibreren ook TV's.

Bedrijf zit in Emmeloord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanesco
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-08 14:28
Zelfde vraag hier na aanschaf van een OLED. Vind het alleen wel super prijzig. €200 is voor mij ook wel een beetje de max eigenlijk, er zijn mensen die €399 uitgeven voor hun hele TV... ;)

Had die eerste site ook al gezien, maar die wekt nou niet betaald vertrouwen ondanks de toch wel positieve reacties in het gastenboek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcel9970
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-02 10:28
Ik heb al meerdere kalibrateurs over de vloer gehad en de eerste link is aan te raden.
Pieter is bij mij geweest en nam alle tijd om het goed te krijgen.

Doornhof uit Emmeloord heeft de nieuwste apparatuur en doet ook HDR.
Was bij mij wel razendsnel klaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Evanesco
Ik heb afgelopen maandag mijn LG 55B6V OLED thuis laten kalibreren door Dimitri Valkenburg (https://www.isf-calibratie.com/). Erg positieve ervaring. Kosten waren €250,- voor een ISF dark, HDR10 en Dolby Vision profiel en hij was ongeveer anderhalf uur bezig. Je kunt voor overdag evt. de OLED light omhoog gooien als je ISF bright wilt.

Mijn ervaring tot nu toe (heb nog niet heel veel gekeken na de kalibratie) is positief. Voor 'gewone' TV (lees: glasvezel HD zender van Telfort) ga je niet stijl achterover slaan van het resultaat, maar (bijna) wit tinten zien er wel beter uit. Ik had altijd het gevoel dat er een kleurzweem overheen zat, dit blijkt overigens ook uit de voor- en na meting, waar DeltaE gemiddeld op 5 lag voor en na praktisch 0.

Bij beter bronmateriaal (tot nu toe alleen nog maar 1080p SDR blu-ray rips gezien) is het echt genieten, het details was al goed maar is nu nog beter, met name personen/ huidtinten zien er super levensecht uit. Verder heb ik het idee dat het zwart van bijvoorbeeld de ruimte in Battlestar Galactica nog zwarter is (of in ieder geval lijkt) dan voorheen.

Dimitri is verder een aardige kerel en hij was er keurig op de afgesproken tijd (was een uurtje rijden voor hem).
  • Voor SDR heeft hij zowel 2 als de 20 punts instelling gedaan wat betreft de witbalans en de kleuren (kleuren hoefde weinig aan te gebeuren overigens).
  • Voor HDR10 kan de witbalans niet aangepast worden (beperking van de TV) en daar heeft hij dus alleen de kleuren gedaan.
  • Voor Dolby Vision viel er weinig in te stellen omdat hij nooit het benodigde referentiemateriaal voor de generator heeft gekregen van LG, dus hij kon de kleuren daar ook niet doen, alleen de algemene settings.
Ik zal binnenkort nog even het voor/na rapport en de instellingen toevoegen. Ik weet dat dat laatste niet 1 op 1 overgenomen kan worden. Dimitri gaf echter aan dat het wel degelijk een goed uitgangspunt kan zijn, al zal je dan zelf uit moeten maken of het zaken juist niet slechter maakt.

Kalibratie rapport (PDF), stuur me even een PM als je nieuwsgierig bent, zag dat dropbox het niet anoniem houdt

Update met settings:

ISF dark room
OLED light
44
Contrast
85
Brightness
53
H sharpness
0
V sharpness
0
Color
46
Tint
0

Expert controls
Dynamic contrast
off
Super resolution
off
Colour gamut
normal
Edge enhancer
off
Colour filter
off
Gamma
2.4

White balance
Warm2

2pnt.
low 0 0 0
high 12 0 8

20pnt. (IRE R G B )
5 0 -6 0
10 3 -6 0
15 7 -4 5
20 9 -4 7
25 11 -3 10
30 13 -3 10
35 14 -3 11
40 15 0 12
45 19 3 16
50 20 4 14
55 18 5 16
60 21 7 17
65 16 6 16
70 15 4 9
75 13 3 5
80 11 5 6
85 8 3 5
90 3 0 0
95 0 0 0
100 0 0 0

Color management system
r 0 0 0
g 0 0 0
b 0 0 0
c 0 -2 0
m 0 0 0
y 0 5 0

Picture options
Noise reduction
off
MPEG noise reduction
off
Black level
low
Real cinema
on
Motion eye care
off
Trumotion
2/10

HDR standaard user
OLED light
100
Contrast
100
Brightness
52
Sharpness
0
Color
50
Tint
0

Expert controls
off
off
wide
off
off

white balance
Warm2

Color management system
r 16 0 10
g 4 0 6
b -4 0 -8
c -24 8 0
m 0 0 0
y -16 0 4

Picture options
Idem aan ISF dark room.

Dolby vision dark
50
100
52
0
50
0

Expert controls
off
off
wide
off
off

White balance
Warm2

Color management system
Niet gekalibreed, zie uitleg hierboven.

Picture options
Idem aan ISF dark room.

[ Voor 29% gewijzigd door Evanesco op 17-04-2017 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-09 16:33

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

ik heb dezelfde tv en zou dit dus als uitgangspunt kunnen gebruiken.
Ik heb alleen niets om te meten en weet van mijzelf dat ik vanzelf wen aan iets dus niet meer objectief iets kan bekijken na het instellen. Alles wordt "ik denk dat dit zo moet" "ik denk dat dit beter is".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanesco
ApC_IcE schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 21:02:
ik heb dezelfde tv en zou dit dus als uitgangspunt kunnen gebruiken.
Ik heb alleen niets om te meten en weet van mijzelf dat ik vanzelf wen aan iets dus niet meer objectief iets kan bekijken na het instellen. Alles wordt "ik denk dat dit zo moet" "ik denk dat dit beter is".
Sowieso niet de kleurinstellingen overnemen want dit is per scherm verschillend, ondanks dat het hetzelfde model is. Zulke detailsettings kan je ook nooit op het blote oog goed krijgen. Dus als je al iets over wilt nemen zou het contrast, brightness, color, gamma, whitebalance (warm2) zijn.

Zag je reactie ook in het OLED prijstopic, €200 is inderdaad wel veel geld (of zelfs €250 als je ook HDR wilt) en ik heb ook heel erg getwijfeld. Als je je echter bedenkt dat hij een uur in de auto heen zit, 1,5 uur bezig is met kalibreren met nogal dure apparatuur en dan weer een uur in de auto terug, valt het best mee. Probeer maar eens een andere vakman zoals een timmerman een halve dag in huis te halen voor dat geld. Bovendien gaf Dimitri ook aan: je kunt nu met een gerust hart zeggen dat je TV perfect afgesteld is, hoef je nooit meer te klooien of te twijfelen en daar doen ook veel mensen het voor... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

Evanesco schreef op maandag 17 april 2017 @ 17:23:
[...]

Sowieso niet de kleurinstellingen overnemen want dit is per scherm verschillend, ondanks dat het hetzelfde model is. Zulke detailsettings kan je ook nooit op het blote oog goed krijgen. Dus als je al iets over wilt nemen zou het contrast, brightness, color, gamma, whitebalance (warm2) zijn.

Zag je reactie ook in het OLED prijstopic, €200 is inderdaad wel veel geld (of zelfs €250 als je ook HDR wilt) en ik heb ook heel erg getwijfeld. Als je je echter bedenkt dat hij een uur in de auto heen zit, 1,5 uur bezig is met kalibreren met nogal dure apparatuur en dan weer een uur in de auto terug, valt het best mee. Probeer maar eens een andere vakman zoals een timmerman een halve dag in huis te halen voor dat geld. Bovendien gaf Dimitri ook aan: je kunt nu met een gerust hart zeggen dat je TV perfect afgesteld is, hoef je nooit meer te klooien of te twijfelen en daar doen ook veel mensen het voor... :)
Ja daar zit zeker wat in.
Al zit op hdmi2 mijn onkyo versterker met daarop:
- PS4 (HDR)
- Horizon
- Intel NUC

Dan kan de tv wel perfect zijn afgesteld, die apparaten hebben allemaal andere instellingen "nodig" .

goed ik denk er nog even over na;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanesco
ApC_IcE schreef op maandag 17 april 2017 @ 17:28:
[...]

Dan kan de tv wel perfect zijn afgesteld, die apparaten hebben allemaal andere instellingen "nodig" .
Die snap ik niet zo goed? Er wordt gekalibreerd op 1 HDMI ingang en de instellingen worden vervolgens naar iedere HDMI ingang gekopieerd. Als je een AV receiver hebt komt alles sowieso waarschijnlijk op die ene poort binnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raymen12345
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23-03-2024

raymen12345

nooit te oud om te leren

Mooi dat je zo je instellingen neer zet

Ook ik heb mijn oled laten calibreren (allebij)
Maar er staat iets niet goed in je instellingen, of je calibrator weet dat niet of het is niet naar vore gekomen.
Op het avs forum, zijn meerdere calbrators het eens dat de color gamut op normaal moet staan en niet wide.
Normaal is de goede stand, ik zal eens kijken of ik het kan vinden.
Ook hier is de dolby vision stand niet gedaan, en eigenlijk de hdr stand ook niet.
Het meeste haal je uit de 20 point greyscale, maar die is gewoon niet te benaderen.
Ik heb nu een isf dag en isf nacht stand, de kleuren van hdr staan nu vrij goed
Dolby vision is iets anders, eigenlijk hebben we alleen netflix om iets te kijken in d vision.
En dat is nagenoeg heel korrelig en na mijn mening nog niks vergeleken een uhd speler met hdr
Maar het zal nog wel komen denk ik

oled 65e6v,denon avrx7200,dune 4k solo,samsung uhd k8500,asw speakers rondom,svs sb13 ultra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

Evanesco schreef op maandag 17 april 2017 @ 17:32:
[...]

Die snap ik niet zo goed? Er wordt gekalibreerd op 1 HDMI ingang en de instellingen worden vervolgens naar iedere HDMI ingang gekopieerd. Als je een AV receiver hebt komt alles sowieso waarschijnlijk op die ene poort binnen?
Klopt alleen is het voor iedere bron toch anders als in. Als ik tv kijk wil ik andere instellingen dan dat ik een film via mijn kodi nuc kijk. Of wanneer ik de ps4 gebruik moet ie ook op iets anders met bijv motion flow. Of calibreert ie en is dat meteen voor alles?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanesco
Idee van kalibreren is dat je voor alle bronnen klaar bent. Enige wat je wellicht nog per bron anders kunt hebben is de OLED light of misschien iets van tru-motion (die ik toch bijna overal op 2/10 heb staan). Voor de rest: juist niet meer aanzitten want dan verpest je de hele kalibratie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymen12345

raymen12345

nooit te oud om te leren

ApC_IcE schreef op maandag 17 april 2017 @ 22:36:
[...]

Klopt alleen is het voor iedere bron toch anders als in. Als ik tv kijk wil ik andere instellingen dan dat ik een film via mijn kodi nuc kijk. Of wanneer ik de ps4 gebruik moet ie ook op iets anders met bijv motion flow. Of calibreert ie en is dat meteen voor alles?
1 x calibreren en dan kan je dat kopieren naar elke ingang
je kan bijvvorbeeld, voor tv kijken isf dag, en voor je mediaspeler isf nacht kiezen, deze blijven dan ook zo staan

voor netflix hdr gebruiker en voor je uhd speler hdr standaard

oled 65e6v,denon avrx7200,dune 4k solo,samsung uhd k8500,asw speakers rondom,svs sb13 ultra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

raymen12345 schreef op maandag 17 april 2017 @ 23:04:
[...]

1 x calibreren en dan kan je dat kopieren naar elke ingang
je kan bijvvorbeeld, voor tv kijken isf dag, en voor je mediaspeler isf nacht kiezen, deze blijven dan ook zo staan

voor netflix hdr gebruiker en voor je uhd speler hdr standaard
Zo had ik het nog niet bekeken.
Best interessant dus. Ik ga thuis iemand even overtuigen. Haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanesco
raymen12345 schreef op maandag 17 april 2017 @ 17:44:

Maar er staat iets niet goed in je instellingen, of je calibrator weet dat niet of het is niet naar vore gekomen.
Op het avs forum, zijn meerdere calbrators het eens dat de color gamut op normaal moet staan en niet wide.
Normaal is de goede stand, ik zal eens kijken of ik het kan vinden.
Heb je nog meer informatie hierover want ik ben wel benieuwd? Zelf wat geprobeerd te zoeken en ik vond een review van de LG 65G6 op hdtvtest.co.uk waar het volgende stond:
After the TV reset in the appropriate mode, the said logo appeared with visibly “cooked” and oversaturated colors. After making that adjustment, we set the [Color Space] to “Normal” from “Wide”, which appeared to give us the correct DCI-P3 gamut remapping (although, again, we can’t confirm what is and isn’t correct this early). That’s a lot of steps that the user has to take to get the full 10-bit UHD BD experience, which surely means that most users will experience compromised quality – a truly regrettable situation. Player manufacturers and display providers will hopefully be more proactive in creating a real “plug and play” experience in this area. Regardless, when we were able to watch HDR on the LG OLED65G6, we were delighted with the results.
En een post op avsforum:
The answer is up in the air at this point. Technically, you would think setting it to Wide would be correct. But in the HDTVTest review, they changed it from Wide to Normal when playing The Martian in UHD and claimed it provided a more accurate rendering of the DCI-P3 color gamut.

Once LG figures out the specs for calibrating HDR, we should have a better understanding on what needs to be where for accurate color mapping.
Kortom wat ik eruit opmaak is dat het niet eenduidig te zeggen is of het 'wide' of 'normal' moet zijn. 'Wide' schijnt wel de default te zijn en het lijkt me ook logisch aangezien HDR juist een groter kleurbereik zou moeten hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymen12345

raymen12345

nooit te oud om te leren

http://www.avsforum.com/f...libration-settings-2.html

kijk maar eens naar deze video in het topic hier word het duidelijk uitgelegt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:45
Hahaha, toepasselijk ;)

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/s/ww0xepxquzzt4r9/cal01.JPG?dl=0

Nickname does not reflect reality

Pagina: 1