Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Verbouwing / Aanbouw

Pagina: 1
Acties:

• orf
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 20:33
Ik ben mijn huis aan het verbouwen en dat past misschien beter in een eigen topic dan dat ik af en toe iets in [DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 post.

Twee jaar geleden heb ik dit huis gekocht. Toen heb ik al behoorlijk wat verbouwd en intussen woon ik hier met veel plezier. Het is een groot en fijn huis, met een kelder die ik als werkplaats gebruik en een flinke woonkamer.

De keuken heeft me altijd een beetje tegengestaan. Die is iets van 2,5 meter bij 3,5 meter en dat is naar verhouding nogal klein. De woonkamer is ongeveer 12 meter bij 4 meter. Daarom komt er een aanbouw achter de woonkamer en gaat de muur tussen de keuken en de aanbouw eruit. Dan is er ruimte voor een kookeiland en een kastenwand.

Dit was de plattegrond van het huis. De aanbouw komt achter de woonkamer, naast de keuken.

Het kookeiland steekt dan vanuit de oude keuken de aanbouw in. Waar het keukenblok zat komt een kastenwand.

De buurman heeft een aanbouw van ruim 100 jaar oud en die gaan we precies kopieren:

De consoles die de dakgoot dragen heb ik al gemaakt:

Zo zag mijn achtergevel eruit:

Binnen zag het er zo uit:

Omdat ik nu toch bezig ben, heb ik gelijk het stucwerk van de muur gehaald. Het was niet heel netjes gedaan. Een aantal houten profielen waren verdwenen onder het stucwerk en ik kon nu gelijk de elektra vervangen en infrezen in de muren:

Vandaag is met een grote kraan in één keer het kozijn van de aanbouw erop gezet:

Morgen gaan we de muur tussen de keuken en de aanbouw eruit breken. Die is al ingezaagd. Morgen gaan ze ook beginnen met stuccen. Ik zal een update hier plaatsen als ik weer wat te showen heb. Ik denk dat de verbouwing nog wel een paar maandjes duurt.

• FRANQ
  • Registratie: juli 2017
  • Nu online
Erg mooi :)

En ook super mooi dat jullie er niet een moderne recht toe recht aan aanbouw aan zetten *O*

• Moens88
  • Registratie: november 2019
  • Laatst online: 14-06 08:27
Erg mooi! Nagenoeg hetzelfde als de buren, dikke bak ruimte erbij straks.

• caspervc
  • Registratie: mei 2003
  • Nu online
Heel gaaf!
(en eigenlijk ook wel die kale muren zonder stucwerk <3 )

• Shadow_Agent
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 20:49
Super mooie stijl!

Hoi :)

• orf
Inmiddels zijn we weer wat verder.

De muur van de keuken is eruit en er zit een stalen balk in:

De oude achterpui is eruit en daar zit ook een stalen balk in:

We hebben een dak gemaakt met een flinke raveling voor een lichtstraat:

Het dak is dicht en de lichtstraat zit erin:

De stempels zijn eruit en de stukken muur die er nog stonden gesloopt:

Vandaag heb ik de vloer passend gemaakt tegen de vloer van de woonkamer. Nu bezig met een voorzetwand naar de buren met (geluids)isolatie erin. Daarmee wordt het één lange vlakke wand tot aan de erker. Daarna kan ik aan het plafond gaan beginnen. Dat is al aan de buitenkant geïsoleerd.

• StevenPH
  • Registratie: september 2019
  • Laatst online: 07:02
Wow echt heel erg mooi!
Mocht je de buitenmuur van de uitbouw van de buren gebruiken als dragende muur voor het dak van jouw uitbouw?

• Ivow85
  • Registratie: oktober 2017
  • Nu online
StevenPH schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 10:36:
Wow echt heel erg mooi!
Mocht je de buitenmuur van de uitbouw van de buren gebruiken als dragende muur voor het dak van jouw uitbouw?
Zover ik het zie, draagt die muur helemaal niets.

Heel mooi, iemand die een aanbouw zet die past bij het huis. Door de ruime regels van vergunningvrij bouwen zie je veel standaard blokkendozen die totaal niet aansluiten bij de rest. Dit is wat duurder, maar ook zó veel mooier.

Gasloos sinds 02-11-2017. Gasaansluiting op initiatief van Liander verwijderd op 30-04-2018. Nooit een rekening van Liander ontvangen.

• orf
StevenPH schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 10:36:
Wow echt heel erg mooi!
Die muur draagt niets van mijn uitbouw. Het kozijn staat tegen een gemetselde kolom en er komt een voorzetwand voor die muur (Het frame staat al).

De balken van het dak liggen van voor naar achter vanuit mijn oude achtergevel.

• edsandje
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 20:56
Mooie uitbouw! Flinke lichtstraat, zit er zonwerend glas in? Of komt er aan de binnenzijde zonwering/verduistering?
Persoonlijk vind ik de dakbedekking niet mooi, je kijkt er van de bovenverdieping op, granulaat of leislag ziet er wat mooier uit. Het lijkt een föhn rol, is dat het ook? Ik zie ook geen randstroken.

• orf
edsandje schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 12:54:
Mooie uitbouw! Flinke lichtstraat, zit er zonwerend glas in? Of komt er aan de binnenzijde zonwering/verduistering?
Persoonlijk vind ik de dakbedekking niet mooi, je kijkt er van de bovenverdieping op, granulaat of leislag ziet er wat mooier uit. Het lijkt een föhn rol, is dat het ook? Ik zie ook geen randstroken.
Er zit inderdaad zonwerend glas in. Niet supernoodzakelijk omdat op noord ligt, maar de meerprijs was niet heel hoog.

Er komt een loodslap (tegenwoordig loodvervanger) tegen de bakstenen muren en een zinken kraallijst over de voorkant. De regenpijpen wordt ook nog vervangen met ouderwetse vierkante zinken pijp.

De dakbedekking is erop gebrand. Ik denk gewoon bitumen.

• edsandje
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 20:56
orf schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 13:00:
[...]

Er zit inderdaad zonwerend glas in. Niet supernoodzakelijk omdat op noord ligt, maar de meerprijs was niet heel hoog.

Er komt een loodslap (tegenwoordig loodvervanger) tegen de bakstenen muren en een zinken kraallijst over de voorkant. De regenpijpen wordt ook nog vervangen met ouderwetse vierkante zinken pijp.

De dakbedekking is erop gebrand. Ik denk gewoon bitumen.
Ah oke, goede keus dat glas dan voor een kleine meerprijs.
Als het een gewone app brandrol is waarom dan niet met leislag? Kost bijna hetzelfde en ziet er veel beter uit.
Loodvervanger zou ik een no-go vinden, zo'n traditioneel huis hoort gewoon met lood _/-\o_
Zinken deklijsten en hwa pas daar ook mooi bij.

• orf
edsandje schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 13:12:
[...]

Ah oke, goede keus dat glas dan voor een kleine meerprijs.
Als het een gewone app brandrol is waarom dan niet met leislag? Kost bijna hetzelfde en ziet er veel beter uit.
Loodvervanger zou ik een no-go vinden, zo'n traditioneel huis hoort gewoon met lood _/-\o_
Zinken deklijsten en hwa pas daar ook mooi bij.
Ik weet het niet zeker van de loodvervanger. Zal het eens vragen aan de loodgieter. De buurman heeft grid oo het bitumen. Persoonlijk vind ik dat niet mooier dan gewone zwarte bitumen. Ik heb van te voren niet specifiek gevraagd om het type bitumen. Dat heb ik overgelaten aan de dakdekker.

• orf
Lang geleden dat ik hier een update heb gepost, maar er zijn best flinke vorderingen:

De lichtstraat heb ik afgetimmerd met betonplex en zelfgemaakt lijstwerk. Het plafond is dicht en gestuct en de frames van de inbouwspots zitten erin:

Aan de buitenkant is de regenpijp erop gemaakt en gelijk de regenpijp van de eerste verdieping vervangen met zink:

Op deze foto zie je ook gelijk de kraalafwerking met zink. De gevel is netjes bekleed met gezet lood.

De kamer leeggemaakt, muren een keertje in de latex en radiatoren opgehangen

In de voorkamer ook al het stucwerk van de muur gekapt:

En hier al weer gestuct:

En nu is de parketteur al twee weken bezig:

Het parket wordt nu geschuurd, dan gepolijst en gelakt. Daarna kan ik de plinten gaan doen en aan de keuken beginnen.

En een lijstje dingen die niet op de foto staan:

- Kelder geïsoleerd met PIR
- Tegelvloer in oude keuken eruit en gladgetrokken
- Oude stuk gevel omkleed met OSB en gipsplaten en gestuct
- Koof getimmerd en gestuct
- Overal elektra aangelegd
- Dubbelglas voorzetramen gemaakt voor het glasinlood
- Al het houtwerk geschuurd, geplamuurd en geschilderd (nog alles in de voorlak)
- Railsysteem ingebouwd in de beide ensuites. De deuren hangen nu in een rail in plaats van dat ze over de vloer reden.

• NRJ020
  • Registratie: december 2013
  • Nu online
Ziet er heel netjes uit! Lekker ruim en licht. Wat heb je nu onder de uitbouw zitten? Daar was al een kelder ofzo? Hoe heb je het dan met de fundering gedaan?

• orf
NRJ020 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 10:06:
Ziet er heel netjes uit! Lekker ruim en licht. Wat heb je nu onder de uitbouw zitten? Daar was al een kelder ofzo? Hoe heb je het dan met de fundering gedaan?
In 2006 heeft dit huis een nieuwe fundering gekregen na paalrot. De hele woonkamer heeft een kelder en ook onder het vorige terras is een kelder. Daarop is de aanbouw gebouwd. We hebben de balklaag vernieuwd en de aannemer vertrouwde het raamkozijn in de kelder naar de tuin niet. Dat kozijn is eruit gegaan en dichtgemetseld.

• NRJ020
  • Registratie: december 2013
  • Nu online
orf schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 10:10:
[...]

In 2006 heeft dit huis een nieuwe fundering gekregen na paalrot. De hele woonkamer heeft een kelder en ook onder het vorige terras is een kelder. Daarop is de aanbouw gebouwd. We hebben de balklaag vernieuwd en de aannemer vertrouwde het raamkozijn in de kelder naar de tuin niet. Dat kozijn is eruit gegaan en dichtgemetseld.

[Afbeelding]
Oke handig dat de fundering er al was, dat maakt het uitbouwen wat makkelijker. Een grote kelder lijkt me ook fijn om te hebben.

• dimi_v
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 16:37
_/-\o_ wauw!

• orf
NRJ020 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 10:23:
[...]

Oke handig dat de fundering er al was, dat maakt het uitbouwen wat makkelijker. Een grote kelder lijkt me ook fijn om te hebben.
Die kelder was een belangrijke reden om dit huis te kopen. Dat is nu mijn werkplaats geworden:

• Bakema
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 16:43
Nice! Lekker hoor zon grote kelder, verwacht je niet bij zon huis :)

Ziet er allemaal strak uit hoor, lichtstraat toevallig van glasdiscount? Van mij ziet er exact hetzelfde uit, ook zonwerend glas erin.

Mooi ook die zinken pijp en vergaarbak, past perfect bij het huis _/-\o_

[Voor 15% gewijzigd door Bakema op 19-02-2021 19:43]

• orf
Bakema schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 19:42:
Nice! Lekker hoor zon grote kelder, verwacht je niet bij zon huis :)

Ziet er allemaal strak uit hoor, lichtstraat toevallig van glasdiscount? Van mij ziet er exact hetzelfde uit, ook zonwerend glas erin.

Mooi ook die zinken pijp en vergaarbak, past perfect bij het huis _/-\o_
Ik heb ‘m bij Glasboertje gekocht. Is een NL product van Pext. Van jou ook?
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True