Veilige dataopslag foto's en bestanden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchDisturbed
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 28-05 07:25
Hi,

Na een eerdere crash van een externe Seagate schijf verdwijnen nu op mijn vervangende schijf plots mappen met foto's. Ik ben er wel klaar mee. Er moet een veiligere manier komen om mijn bestanden op te slaan. Mijn eerste gedachte is een budget van ongeveer 400 euro.

Het belangrijkste wat het moet kunnen is het veilig opslaan van mijn bestanden. Ik kijk nauwelijks films, dus het opslaan en/of streamen van grote filmbestanden is niet nodig, mocht het in staat zijn wat hi-res muziekbestanden uit mijn oude collectie te streamen die niet via streaming diensten beschikbaar zijn is dat hooguit mooi meegenomen. De hoofdmoot aan bestanden zijn foto's die ik bijhoud via Lightroom. Liefst werkt de oplossing hiermee samen. Op dit moment heb ik ongeveer 1TB aan foto's en komt daar in een jaar met vakanties zo 200GB aan foto's bij. Het apparaat staat in mijn woonkamer, dus een stiller apparaat is een pre.

Volgens mij kom je al snel op een NAS achtige oplossing uit? Mijn eigen beeld is dat een Synology het meest uitgebreid en veilig is? Het is mij niet duidelijk welk type het best aansluit. Daarnaast ben ik benieuwd of jullie het nodig achten om een 4 schijven systeem te kopen, of dat 2 voldoende is. En zo ja wat in beide gevallen past bij mijn budget. Ik lees iets over SMR/CMR, maar het is mij niet direct duidelijk welke schijven het beste zijn... In eerste instantie lijkt dan Seagate met de Ironwolf wel een betere oplossing dan de WD Reds? Door de problemen met de externe schijven ben ik op dit moment wat minder fan van Seagate, maar ben benieuwd wat jullie daarvan vinden.

Dus:
- Veilige opslag foto's en bestanden
- Budget 400 euro
- Stil i.v.m. plaatsing in woonkamer.

Dank!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KernelPanic
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:26
Als je in de pricewatch kijkt voor een 4bay nas dan is je budget al op (of vrijwel op) en dan heb je de 4 disken nog niet.

Een cloud dienst afnemen geen optie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
KernelPanic schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 17:25:
Als je in de pricewatch kijkt voor een 4bay nas dan is je budget al op (of vrijwel op) en dan heb je de 4 disken nog niet.

Cloud opslag voor 1TB + 200GB per jaar erbij gaat ook wel krap voor € 400, gezien je cloud opslag blijvend betaald. Google Photos en Apple iCloud bijvoorbeeld, kosten beiden € 500 / 600 per 5 jaar voor 2TB opslag.

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchDisturbed
KernelPanic schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 17:25:

Ik ben niet perse tegen cloud, maar het lijkt mij niet zo goed samenwerken met Lightroom bijvoorbeeld? Adobe's eigen oplossing is met 13,- per maand en slechts 1TB aan ruimte niet echt iets waar ik enthousiast van wordt. Als ik de kosten van een Google / Apple oplossing zie spendeer ik misschien liever 100 euro extra (ofwel eenzelfde bedrag) voor iets wat beter aansluit op mijn gebruik.

Bij de 4bay nas zag ik zaken als 4k streaming etc. staan. Dat leek mij overbodig, dus de hoop was dat er aanbod is wat minder kost maar toch voldoet aan mijn wensen. Voor zover ik van jou begrijp ga ik zeker 200 over mijn budget heen voor deze optie? In dat geval is het misschien beter om te kijken naar een 2bay oplossing inderdaad.

Dank in ieder geval ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KernelPanic
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:26
De vraag voor cloud was meer bedoeld als het eigenlijk alleen om backup ging, dan heb je genoeg alternatieven. Heb genoeg mensen voorbij zien komen met alle data op een NAS en er dan bv ransomware overheen krijgen en alsnog alles kwijt zijn.

Dus alle data alleen op je NAS is alsnog niet echt veilig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-06 21:27

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

@DutchDisturbed An-sich kun je zelf ook prima voor een backup oplossing zorgen, maar die kost wél geld.
Met 2 NAS'sen op 2 geografisch gescheiden locaties ben je er in de basis. Veel NAS systemen kunnen dit volgens mij, bij FreeNAS / TrueNAS (TrueNAS is de commerciële variant van FreeNAS) weet ik het zeker.

Grote nadeel van TrueNAS vind ik dat ik nog geen NL partij heb gevonden die ze support, maar wellicht is dat voor jou niet zo'n groot probleem. Je kunt FreeNAS zelf installeren op custom hardware, of iets als een HP Microserver. (Voor dit doel zijn dat echt prima systemen en het is net wat meer off-the-shelf dan zelfbouw.) Ze (IX Systems) hebben zelf ook systemen: https://www.truenas.com/systems-overview/

Zelf ben ik erg gecharmeerd van FreeNAS vanwege het ZFS filesystem en de extreem efficiënte offsite synchronisatie. (Het maakt snapshots, die wil je toch al, en schiet enkel de delta's over de lijn. Dus in de regel zijn je transfers relatief klein.)

Nadeel van zo'n setup is wel dat je 2 systemen nodig hebt, dus 2 systemen af schrijft, 2 systemen stroom verbruiken, connectivity en onderhoud nodig hebben. Ook moet je goed nadenken over de locatie van je 2e systeem. Bij iemand thuis, of in een datacenter.

Zelf hád ik een tijd een FreeNAS systeem op basis van een HP Microserver, maar inmiddels heb ik dat vervangen door een andere setup die nog steeds ZFS-based is. Alleen lijkt me die minder geschikt voor jouw doel.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchDisturbed
Haha ja, maar die Truenassen zijn wel een beetje overkill denk ik? Die beginnen al bij 600 en dan moeten de schijven er nog in? Lijken me topdingen, maar misschien ook wel een beetje overkill? Ik begin er eerder naar te neigen om een 2bay synology te kopen en zelf geen raid1 oplossing in te stellen, maar mijn familie op te stoken er ook 1 te nemen en dan over en weer ook een backup in te stellen. Want dan neem ik de terechte opmerking van Bennitos ook nog mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanh
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 01-06 11:01
Bijvoorbeeld Carbonite heeft voor niet heel veel geld ongelimiteerde backup. Met het goedkoopste abonnement worden video-files niet automatisch gebackupt, maar dit kun je handmatig wel overrulen.

Met een paar NASsen op verschillende locaties blijft ransomware toch een risico, of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-06 14:32
Wat voor oplossing je uiteindelijk voor gaat, de enige ‘veilige’ manier is zorgen dat je meerdere kopieën van dezelfde data hebt.
Alle hardware kan stuk, meestal op een moment dat je dat niet verwacht. Hou daar in je budget dus rekening mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 316512

Kijk hier even: Het Online Backup Topic

De NAS oplossingen zijn leuk maar als je niet e.e.a. van IT/netwerken af weet, zou ik mijn waardevolle data daar niet opslaan, vooral niet als je ook graag iets qua back-up wil hebben. Een NAS wil je monitoren op fouten en een sync kan ook kapot gaan door wat voor redenen dan ook. Wil je dat graag gaan troubleshooten en kun je dat, dan zou het wellicht wel voldoende moeten zijn.

[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 316512 op 17-11-2020 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchDisturbed
Thanks! Was deze niet tegen gekomen. Opzich ziet dat backblaze voor 60 per jaar er niet eens zo gek uit. Geen idee hoe het werkt, maar zo wordt het wel steeds interessanter. Ga eens een trial proberen.
Pagina: 1