Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Uitbreiding Zonnepalenen opstellen & Vmax omvormer

Pagina: 1
Acties:

• ipconfig
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-04-2023
Beste mede tweakers,

Ik heb een kleine uitdaging met het uitbreiden van mijn zonnepanelen set, waarbij mijn probleem in de maximum spanning van de omvormer zit.
Hopelijk kunnen jullie mij op weg helpen zonder dat ik een andere omvormer hoef te kopen.

Ik heb 12 panelen verdeeld op het dak liggen (oost-west dak)
Deze liggen in 1 string, maar bij de aanleg heb ik naar elk dak eigenkabels aangelegd (door die door te verbinden 1 string gemaakt)
Deze 12 panelen komen net onder de maximum spanning van de omvormer.
Nu wil ik 2 extra panelen plaatsen, maar die zorgen ervoor dat ik de Vmax overschreidt.

Hebben jullie tips hoe ik dit het beste kan aanpakken?
- Moet ik 2x 2 panelen parallel in de string opnemen
- Er 2 strings van maken (5x West, 9x Oost) en die parallel aansluiten
- Toch een andere omvormer aanschaffen (dan heb ik een SB-3300 in de aanbieding :-) )

Alle panelen zijn voorzien van Tigo optimizersAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/568xgZ5pij0u0vVqE_jsAH37wyU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4uGhN92P9uiz0I82uvpj3MIG.png?f=user_large

[ Voor 9% gewijzigd door ipconfig op 17-11-2020 15:29 ]

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:33
Staan paneel west 4 en 5 echt samen parallel?
En oost 8 en 9 ook?
Erg vreemde opstelling.

Volgens mij is die oude omvormer nog een trafoloze.
Zijn je panelen geschikt voor een trafoloze omvormer?

Tegenwoordig zijn alle omvormers trafoloos dus als die van jou nog wel een trafo heeft en jouw panelen ook om kunnen gaan met een trafoloze kun je de oude omvormer goed verkopen.

Zijn de nieuwe panelen van hetzelfde type als de oude?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Hang er nog een omvormer bij?
https://www.marktplaats.n...-sunny-boy-1600tl-10.html

5 op de ene en 9 op de andere.

Ik heb er nog nooit van gehoord dat oost en west in 1 string zit. (buiten solaredge)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:43

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Het zou met Tigo's nog aardig kunnen werken door ongelijke oost/west strings parallel te zetten, maar zonder alle details is dat niet te zeggen (welke tigo, welk paneel, waar wil je er twee bij).

Is je plaatje van de huidige situatie of van een hypothetische nieuwe situatie met je nieuwe panelen parallel aan een bestaande?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• ipconfig
Plaatje is hypothetische opstelling maar wel waar ik naar toe wil. 9 oost 5 op west
Jinko panelen 325Wp
Tigo optimizers TS4-A-O
2 panelen parallel om de Vmax gelijk te houden.
In serie wordt de spanning bij elkaar opgeteld, door ze parallel te zetten blijft de spanning gelijk. Maar dat is theorie

Als ik beide daken het beste parallel kan aansluiten wordt dat de oplossing.
Maar dan hebben beide strings verschillende voltages, kan dat geen kwaad?

[ Voor 9% gewijzigd door ipconfig op 17-11-2020 17:20 ]

• busscherski
Ik denk niet dat Tigo's een dergelijke opstelling ondersteunen, maar je zou het kunnen vragen bij Tigo.

Zijn de oude panelen ook Jinko 325 Wp?

Als dat zo is zou ik de oude omvormer verkopen, Tigo's verkopen en gewoon een string omvormer met 2 mpp trackers kopen.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• ipconfig
Alle panelen zijn gelijk.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Gaat niet goed werken.

Tigo is alleen een stepdown converter. Met 2 panelen parallel ga je verre van de dubbel opbrengst halen ten opzichte van 1 paneel. Zou het dus niet doen.

Denk dat SolarEdge beter is als je monitoring per paneel wilt. SolarEdge kan stepup en stepdown.

Of een stringomvormer zoals de Effekta 4200 / 5000 heb ik nog wel liggen gebruikt. Omvormer met 2× MPPT. Dat lijkt me veel beter geschikt. Wellicht dat je het hele Tigo idee dan kan laten varen. Of waarom heb je überhaupt optimizers?

Stringlengtes (spanning Vmpp) zou ik niet meer dan 10% afwijken bij oost/west/zuid/noord parallel. 5 en 9 parallel niet doen dus.
busscherski schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 17:26:
[...]

Als dat zo is zou ik de oude omvormer verkopen, Tigo's verkopen en gewoon een string omvormer met 2 mpp trackers kopen.
Dit ;)

• busscherski
@Dre
Stringlengtes (spanning Vmpp) zou ik niet meer dan 10% afwijken bij oost/west/zuid/noord parallel. 5 en 9 parallel niet doen dus.
Die Effecta's van jou doen max 2200 of 2500 W per input. Eigenlijk wel voldoende voor 9x325 Wp.
Modernere omvormers kunnen zelfs 100% op 1 input.
Maar alsnog is 5 panelen per string dan erg weinig. Ik heb hier topics gezien met Growatt omvormers die sochtends en savonds geluid gaan maken met de relais.
Past er misschien meer dan 5? Of kies anders gewoon weer een SMA maar dan eentje met 2 inputs, dan komt het wel goed.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

@busscherski
Meer dan 5 is zeker welkom. Ook de efficiency van de Effekta is bij 5 panelen niet super. Idem voor andere TL omvormers. De Effekta kan overigens tot 120 Volt. Vanaf 150 Volt start ie op, mits voldoende instraling.

Effekta heeft ook moeite om 's ochtends op te starten met een lage spanning. Relais zullen wel veel onnodig schakelen met maar 5 panelen ;)

• HSA.Solar
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19-09-2024
Kleine Growatt MIC versie kan ook ,die zijn pas sinds kort in NL en ondersteunen 1 string., echter is de opstart spanning slechts 50V

Groothandel in zonnestroom systemen - hsa.solar

• ipconfig
Dre schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 17:52:
Gaat niet goed werken.

Tigo is alleen een stepdown converter. Met 2 panelen parallel ga je verre van de dubbel opbrengst halen ten opzichte van 1 paneel. Zou het dus niet doen.

Denk dat SolarEdge beter is als je monitoring per paneel wilt. SolarEdge kan stepup en stepdown.

Of een stringomvormer zoals de Effekta 4200 / 5000 heb ik nog wel liggen gebruikt. Omvormer met 2× MPPT. Dat lijkt me veel beter geschikt. Wellicht dat je het hele Tigo idee dan kan laten varen. Of waarom heb je überhaupt optimizers?

[...]

Dit ;)
Optimizers heb ik omdat ik 1 string van 12 panelen heb.
9 op oost en 3 op west. De ruimte welke ik had wou ik voor zonneboiler oid gebruiken.
Van dat idee ben ik afgestapt, en wel daarom 2 extra panelen op west.
Deze huidige string werkt goed.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Met twee panelen parallel gaan die twee samen de hoogste stroom leveren.
Je stringspanning gaat dus dalen om de enkele panelen ook die stroom te laten delen (P=U*I, P is constant, I moet omhoog, dus U moet omlaag. Dat is wat een buck converter doet.) Dit kan (opstart) problemen geven voor de omvormer.

De goedkoopste gok zou zijn om oost en west dan maar met ongelijke lengtes parallel te zetten, maar zoek na bij Tigo of dat geen rook geeft.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• busscherski
Hoeveel kWh per jaar krijg je van de huidige opstelling? En wat zijn de hellingen en is het exact oost-west of is een van de daken zuidelijker?

• ipconfig
busscherski schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 21:18:
Hoeveel kWh per jaar krijg je van de huidige opstelling? En wat zijn de hellingen en is het exact oost-west of is een van de daken zuidelijker?
Oost ligt iets naar het zuiden, daar heb ik per paneel hoogste opbrengst.
Beide daken zijn ca 45 graden.
Spul ligt sinds 10 aug dit jaar opbrengst uit het hoofd ca 650kWh

• ipconfig
Proton_ schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 20:50:
Met twee panelen parallel gaan die twee samen de hoogste stroom leveren.
Je stringspanning gaat dus dalen om de enkele panelen ook die stroom te laten delen (P=U*I, P is constant, I moet omhoog, dus U moet omlaag. Dat is wat een buck converter doet.) Dit kan (opstart) problemen geven voor de omvormer.

De goedkoopste gok zou zijn om oost en west dan maar met ongelijke lengtes parallel te zetten, maar zoek na bij Tigo of dat geen rook geeft.
Ik zal dit bij tigo navragen

• busscherski
ipconfig schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 21:43:
[...]

Oost ligt iets naar het zuiden, daar heb ik per paneel hoogste opbrengst.
Beide daken zijn ca 45 graden.
Spul ligt sinds 10 aug dit jaar opbrengst uit het hoofd ca 650kWh
650 kWh is wel ongeveer het getal dat je verwacht voor een goed werkend systeem ja.

• Proton_

Proton_

Team Welles

ipconfig schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 21:44:
[...]
Ik zal dit bij tigo navragen
Bij nader inzien heb je met 5 panelen op west best case te weinig spanning (~200V) om de oude omvormer aan te slingeren (250V).

• ipconfig
Proton_ schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 22:00:
[...]

Bij nader inzien heb je met 5 panelen op west best case te weinig spanning (~200V) om de oude omvormer aan te slingeren (250V).
Het systeem start op oost op, ook als de zon op west staat heeft oost nog iets productie.
Uitgaande van 37V per paneel heeft oost 333V en west ca 185V.

Extra of andere omvormer lijkt toch de beste optie

• Proton_

Proton_

Team Welles

Ja, als je oost en west parallel zet moeten ze beide dezelfde spanning leveren (kvl). Een tigo kan alleen spanning verlagen, dus de laagste wint en deze omvormer start niet.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:04
busscherski schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 17:26:
Denk dat dit nog de meest praktische oplossing is idd.

• ipconfig
Mannen dank voor alle adviezen.
Ik heb vanmiddag een extra omvormer opgehangen.
Helaas te laat om nog goed te testen maar dat komt morgen.

• busscherski
Wat voor omvormer en hoe aangesloten?

Pagina: 1