Nieuw huurhuis heeft verstopping riolering; kosten voor wie?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lmr_nijmegen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 30-08-2024
In augustus ben ik samen met vriendin in ons huidige huurhuis getrokken. Het is een jaren '30-huis en de eigenaar heeft het niet helemaal fantastisch onderhouden over de loop der jaren en in de eerste maanden hebben we dus al een aantal keer melding moeten maken van duidelijke gebreken, zoals niet-sluitende buitendeuren en een lekkend dak.

De nieuwste ontwikkeling is dat er sinds een week of twee á drie ergens een verstopping in de riolering lijkt te zitten. Water loopt (met vlagen, lijkt het) niet meer goed door in zowel toilet, douche als gootsteen. Het toilet zit naast de voordeur en aan de straat waar vermoedelijk het gemeenteriool loopt en ons vermoeden is dat de verstopping tussen dit toilet en deze aansluiting zal zitten.

We hebben eigenlijk alles wat wij zelf kunnen doen geprobeerd om het te verhelpen (plopper; HG duo; ontstoppingsveren) maar het probleem blijft toch terugkeren. We zijn simpelweg geen experts op dit gebied, dus lijkt het toch nodig om een ontstoppingsbedrijf in te schakelen. De kosten hiervan zijn echter niet gering, dus vroeg ik me af: in hoeverre is dit de verantwoordelijkheid van ons als huurders?

Het voelt niet helemaal oké om dit gelijk op ons bord te krijgen, aangezien het niet aannemelijk lijkt dat het door ons toedoen veroorzaakt is in de korte tijd dat we hier wonen. Informatie op internet helpt me niet echt verder in dit specifieke geval. Heeft iemand ervaring met een dergelijke situatie?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:39

lasharor

7 december 2004

Heb je al contact opgenomen met de verhuurder en wat zegt die ervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anton2610
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:07
Wat staat er hierover in je huurcontract?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MBvB
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-04 19:22
Normaal valt onderhoud van gas/water/licht/riool en dergelijke toch gewoon onder de verhuurder? Kan wel afwijken als dat in je huurcontract staat natuurlijk.

Je moet het wel melden bij de verhuurder natuurlijk. Die zal zelf moeten kijken hoe het opgelost gaat worden en eventueel een bedrijf er voor inschakelen.

Kan mij enkel voorstellen dat de kosten op jou worden verhaald als je nalatig bent geweest. Bijvoorbeeld als je tampons in het toilet het gegooid oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01-05 15:34

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

n. het schoonhouden en zonodig ontstoppen van het binnenriool tot aan het aansluitpunt vanuit het woonruimtegedeelte van het gehuurde op het gemeenteriool dan wel op het hoofdriool, voorzover deze riolering voor de huurder bereikbaar is;
Bron: https://wetten.overheid.nl/BWBR0014931/2003-08-01

Dat gezegd hebbende, zijn er nog 2 factoren van toepassing in jouw case denk ik:

a) Is het door jouw toedoen of zat het er al - en is het dus eigenlijk voor de vorige huurder?
b) Wat staat er in je huurcontract; volgens mij kan een verhuurder dit wel uitsluiten - althans kunnen... het wordt weleens gedaan. De juridische discussie is met deze kosten overigens totaal zinloos ;)

Maar de allerbelangrijkste vraag is toch wel; wat zegt de verhuurder als je dit bij hem / haar neerlegt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

lmr_nijmegen schreef op maandag 16 november 2020 @ 15:52:
[..]

We hebben eigenlijk alles wat wij zelf kunnen doen geprobeerd om het te verhelpen (plopper; HG duo; ontstoppingsveren) maar het probleem blijft toch terugkeren.

[..]
RRS bellen: https://www.rrs.nl/ 088 - 030 13 13

Als huurder kost het je niks.
Hooglander1 schreef op maandag 16 november 2020 @ 17:15:
[...]

Indien je verhuurder een contract heeft :D Dat is echt niet "zomaar" gratis.
Oh, naja, het is wel een gratis telefoonnummer :P It's something :P

[ Voor 26% gewijzigd door RaZ op 16-11-2020 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

RaZ schreef op maandag 16 november 2020 @ 17:15:
[...]

RRS bellen: https://www.rrs.nl/ 088 - 030 13 13

Als huurder kost het je niks.
Indien je verhuurder een contract heeft :D Dat is echt niet "zomaar" gratis.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Alles voor de erfgrens is de gemeente.
Alles binnen die grens is de eigenaar.

In mijn ogen mag de verhuurder dus de kosten dragen(als binnen de erfgrens), en een verstopping kan natuurlijk voorkomen in het leven van een huis. (Ik had er vorig jaar 1 na 20 jaar wonen)

Blijkt straks de verstopping 128 luiers te zijn, dan lijkt het me dat de verhuurder de huurder gaat aankijken.... En als jij geen baby thuis heb, dan lijkt het me gesneden koek....

Blijkbaar vind de overheid anders..
@lmr_nijmegen

https://www.rijksoverheid...oord/onderhoud-huurwoning

En helpt jou niet,. Aan de andere kant je woont er net en het is verstopt.
Je zou kunnen aangeven dat het vanaf dag 2 zo is. En dat jij inmiddels alles hebt gedaan wat jou mogelijk lijkt om het goedkoop te verhelpen. En dat je van mening bent dat het of nu het probleem van de vorige eigenaar is, of van de verhuurder... ( Ik was trouwens 90 euro kwijt voor het verhelpen van de verstopping)

[ Voor 39% gewijzigd door jack zomer op 16-11-2020 18:09 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lmr_nijmegen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 30-08-2024
Bedankt voor de reacties iedereen. We hebben de makelaar - die er soort-van-half tussen zit voor dit soort zaken - al eerder gecontact en deze zei iets in de trant van 'kosten ontstoppingen zijn voor huurder, hier is een bedrijf dat we aanraden'. Er staat overigens niets over ontstoppen of wat dan ook in het huurcontract.

Ik denk dat stap 1 nu moet zijn om direct naar de eigenaar te stappen hiermee. Geen idee of deze meegaand zal zijn of de verantwoordelijkheid zal proberen terug te kaatsen, vandaar dat ik me afvroeg hoe onze juridische positie hierin zou zijn.

Hoe dan ook kan ik me niet voorstellen dat we zelf al iets hebben gedaan wat de verstopping heeft veroorzaakt. We zijn beiden geen sukkels die dingen door de wc spoelen die er niet in horen, hebben er ook een prullenbakje staan en er is nog geen enkel kind in het huis geweest sinds we er wonen. Waar ik bang voor ben is dat een professional de verstopping kan verhelpen, maar er niet achter komt wat het precies veroorzaakt heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Jaren '30 heeft soms nog gresbuis. Dat is ondertussen allemaal gaar in de zin van; wortels in de buis, verzakt, of het heeft sinds het er tussenuit halen van de beerput nooit goed gezeten. Het is afkloppen zo lang het goed gaat maar je weet gewoon dat je een keer aan de beurt bent... (als eigenaar dan!).

Maargoed, al die nostalgische charme verhalen over jaren '30 huizen hebben het daar nooit over natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
lmr_nijmegen schreef op maandag 16 november 2020 @ 17:53:
Bedankt voor de reacties iedereen. We hebben de makelaar - die er soort-van-half tussen zit voor dit soort zaken - al eerder gecontact en deze zei iets in de trant van 'kosten ontstoppingen zijn voor huurder, hier is een bedrijf dat we aanraden'. Er staat overigens niets over ontstoppen of wat dan ook in het huurcontract.

Ik denk dat stap 1 nu moet zijn om direct naar de eigenaar te stappen hiermee. Geen idee of deze meegaand zal zijn of de verantwoordelijkheid zal proberen terug te kaatsen, vandaar dat ik me afvroeg hoe onze juridische positie hierin zou zijn.

Hoe dan ook kan ik me niet voorstellen dat we zelf al iets hebben gedaan wat de verstopping heeft veroorzaakt. We zijn beiden geen sukkels die dingen door de wc spoelen die er niet in horen, hebben er ook een prullenbakje staan en er is nog geen enkel kind in het huis geweest sinds we er wonen. Waar ik bang voor ben is dat een professional de verstopping kan verhelpen, maar er niet achter komt wat het precies veroorzaakt heeft.
Sommige jaren '30 huizen hebben een gedeelde aansluiting met de buren. Als de kids daarvan het halve doosje maandverband van mama door de pot spoelen... dat blijft haken achter die wortels... EN VERGAAT NIET :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Het BKH is al genoemd en hetgeen staat beschreven onder ‘n’ (ontstoppen riool) lijkt mij relevant.

Wat o.a. nog niet is benoemd:
- betreft het zelfstandige woonruimte?
- betreft het een overeenkomst voor onbepaalde duur?
- is de overeengekomen huurprijs bij aanvang hoger of lager dan de liberalisatiegrens?
- indien de huurprijs boven de liberalisatiegrens ligt: is de huurprijs juist vastgesteld?
- is er een opnamestaat gemaakt bij aanvang huur?
- wat zijn de (volgens jullie ‘niet geringe’) kosten voor herstel?

Let op: ervan uitgaande dat het huur voor onbepaalde tijd betreft, moet een verzoekschrift tot toetsing van de huurprijs door de Huurcommissie binnen 6 maanden na aanvang huurovereenkomst zijn ingediend, zie bijvoorbeeld art. 7:249 BW en https://www.huurcommissie...js-bij-een-nieuw-contract

Als de huur evident geliberaliseerd is en je bijvoorbeeld op grond van het BKH de beslissing neemt om een gebrek zelf te herstellen, kun je (hoeft niet) overwegen om geen discussie met je verhuurder aan te gaan. Er is wellicht een risico dat de relatie tussen jullie en de verhuurder slechter wordt als je over gebreken begint, zeker als je overduidelijk niet in je recht zou staan. Hoe dat mogelijk uitpakt en of je het er daarom bij laat zitten is iets dat je van geval tot geval moet beoordelen uiteraard.

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wickett
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 03-05 15:11
lmr_nijmegen schreef op maandag 16 november 2020 @ 15:52:
In augustus ben ik samen met vriendin in ons huidige huurhuis getrokken. Het is een jaren '30-huis en de eigenaar heeft het niet helemaal fantastisch onderhouden over de loop der jaren en in de eerste maanden hebben we dus al een aantal keer melding moeten maken van duidelijke gebreken, zoals niet-sluitende buitendeuren en een lekkend dak.

De nieuwste ontwikkeling is dat er sinds een week of twee á drie ergens een verstopping in de riolering lijkt te zitten. Water loopt (met vlagen, lijkt het) niet meer goed door in zowel toilet, douche als gootsteen. Het toilet zit naast de voordeur en aan de straat waar vermoedelijk het gemeenteriool loopt en ons vermoeden is dat de verstopping tussen dit toilet en deze aansluiting zal zitten.

We hebben eigenlijk alles wat wij zelf kunnen doen geprobeerd om het te verhelpen (plopper; HG duo; ontstoppingsveren) maar het probleem blijft toch terugkeren. We zijn simpelweg geen experts op dit gebied, dus lijkt het toch nodig om een ontstoppingsbedrijf in te schakelen. De kosten hiervan zijn echter niet gering, dus vroeg ik me af: in hoeverre is dit de verantwoordelijkheid van ons als huurders?

Het voelt niet helemaal oké om dit gelijk op ons bord te krijgen, aangezien het niet aannemelijk lijkt dat het door ons toedoen veroorzaakt is in de korte tijd dat we hier wonen. Informatie op internet helpt me niet echt verder in dit specifieke geval. Heeft iemand ervaring met een dergelijke situatie?
toon volledige bericht
We zijn nu bijna een jaar verder en mijn vraag is of je het heb kunnen oplossen met de verhuurder wat betreft de verstopping van het riool?
Pagina: 1