Toon posts:

Nieuw huurhuis heeft verstopping riolering; kosten voor wie?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• lmr_nijmegen
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 07-06 10:49
In augustus ben ik samen met vriendin in ons huidige huurhuis getrokken. Het is een jaren '30-huis en de eigenaar heeft het niet helemaal fantastisch onderhouden over de loop der jaren en in de eerste maanden hebben we dus al een aantal keer melding moeten maken van duidelijke gebreken, zoals niet-sluitende buitendeuren en een lekkend dak.

De nieuwste ontwikkeling is dat er sinds een week of twee á drie ergens een verstopping in de riolering lijkt te zitten. Water loopt (met vlagen, lijkt het) niet meer goed door in zowel toilet, douche als gootsteen. Het toilet zit naast de voordeur en aan de straat waar vermoedelijk het gemeenteriool loopt en ons vermoeden is dat de verstopping tussen dit toilet en deze aansluiting zal zitten.

We hebben eigenlijk alles wat wij zelf kunnen doen geprobeerd om het te verhelpen (plopper; HG duo; ontstoppingsveren) maar het probleem blijft toch terugkeren. We zijn simpelweg geen experts op dit gebied, dus lijkt het toch nodig om een ontstoppingsbedrijf in te schakelen. De kosten hiervan zijn echter niet gering, dus vroeg ik me af: in hoeverre is dit de verantwoordelijkheid van ons als huurders?

Het voelt niet helemaal oké om dit gelijk op ons bord te krijgen, aangezien het niet aannemelijk lijkt dat het door ons toedoen veroorzaakt is in de korte tijd dat we hier wonen. Informatie op internet helpt me niet echt verder in dit specifieke geval. Heeft iemand ervaring met een dergelijke situatie?

Alle reacties

• lmr_nijmegen
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 07-06 10:49
Bedankt voor de reacties iedereen. We hebben de makelaar - die er soort-van-half tussen zit voor dit soort zaken - al eerder gecontact en deze zei iets in de trant van 'kosten ontstoppingen zijn voor huurder, hier is een bedrijf dat we aanraden'. Er staat overigens niets over ontstoppen of wat dan ook in het huurcontract.

Ik denk dat stap 1 nu moet zijn om direct naar de eigenaar te stappen hiermee. Geen idee of deze meegaand zal zijn of de verantwoordelijkheid zal proberen terug te kaatsen, vandaar dat ik me afvroeg hoe onze juridische positie hierin zou zijn.

Hoe dan ook kan ik me niet voorstellen dat we zelf al iets hebben gedaan wat de verstopping heeft veroorzaakt. We zijn beiden geen sukkels die dingen door de wc spoelen die er niet in horen, hebben er ook een prullenbakje staan en er is nog geen enkel kind in het huis geweest sinds we er wonen. Waar ik bang voor ben is dat een professional de verstopping kan verhelpen, maar er niet achter komt wat het precies veroorzaakt heeft.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee