Vraag

• DimiDee
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 29-07 05:17
Beste Tweakers,

Ik heb zelf nooit eerder een wearable gehad, maar overweeg al een tijdje om er eentje aan te schaffen. Ik weet zonder zo'n toestel ook wel dat ik met mijn computerjob veel te weinig stappen op een dag zet, maar een wearable gooit dit toch nog net iets meer in je face om daar ook daadwerkelijk iets aan te gaan veranderen.

Wat ik NIET zoek is een smartwatch die de smartphone voor een deeltje vervangt. Ik ben allergisch aan pushmeldingen en heb deze allemaal uitgeschakeld. Ik vind de gedachte om berichten via mijn horloge binnen te krijgen of de gsm te kunnen oppakken via mijn horloge ook maar niets.

Wat ik WEL zoek in een wearable:
• Aantal stappen en afstand
• Snelheid en aantal calorieën bij het lopen
• Waterdicht aangezien ik wel eens in de regen sport
• Slaappatroon
• Hartslag
• Iets wat 'draagbaar' is in alle omstandigheden en dus de look & feel heeft van een gewone horloge
• Koppeling met smartphone in die zin dat ik ook via smartphone alle data van de wearable kan aflezen

Ik heb al serieus wat gezocht, maar heb het gevoel dat ik er zelf te weinig van afweet om de juiste modellen naar voren te schuiven. Iemand die wil of kan helpen?

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via rens-br op 22-11-2020 08:50)

• DimiDee
Hartelijk dank voor de aanvullingen @rens-br en @jack zomer

Na nog wat meer onderzoek tot de vaststelling gekomen dat het de Amazfit GTR 42mm zal worden. Jammer genoeg is deze enkel in het zwart en niet in het bruin beschikbaar, maar mijn polsen zijn echt te dun voor de 47mm.

Alle reacties

• KernelPanic
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:06
Voor dezelfde punten die jij opnoemt gebruik ik een eenvoudige xiaomi miband 5 (en hiervoor een 4).

Weet niet of het er als een horloge uit moet zien?

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:23
Ik heb een Amazfit GTR waar ik wel tevreden over ben. Alle notificaties kun je uitschakelen, of gewoon de bluetooth koppeling uitzetten op het horloge.
Met wandelen moet je wel een activiteit selecteren. Hij detecteert niet vanzelf dat je aan het wandelen bent. Stappenteller is altijd actief.

De sleeptracker heb ik nog nooit gebruikt, omdat ik niet lekker slaap met een horloge om.

Ik gebruik hem overigens juist voor de notificaties, omdat ik juist een hekel heb aan ringtones en notificatie geluiden.

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:29
De Smartwatch van Withing is ideaal. Ik heb de Steel HR.
Ziet er uit als een normaal horloge, heel klein 'smart' scherm.
Notificaties zijn per app in te stellen.

Batterijduur van 20 dagen 'smart', daarna nog 40 dagen alleen horloge, hartslag en stappenteller.
Opladen is gebeurd in een piep en een scheet.

Ik wil niets meer anders :)

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Hier een Amazfit GTR in gebruik

Stappen teller is altijd actief. En daarna met 2 keer naar links swipen zie ik ook de afstand.

30 dagen op de accu. Alles wat aan kan staan staat aan.

Versie 2 is inmiddels uit. Met verbeteringen op het hardslsg gebied dacht ik

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@DimiDee aangezien dit aankoopadvies betreft, schopje van WAO naar ATT.

Verder ondersteunen de meeste smartwatches notificaties, maar die hoef je natuurlijk niet aan te zetten. Alle andere wensen die je hebt worden ook door ongeveer alle smartwatches ondersteund. Aangezien je het uiterlijk ook als wens hebt, is het dus een kwestie van het mooist exemplaar uitzoeken.

Nog even voor de volledigheid. Wat is je budget?

• DimiDee
Thanks alvast voor de input @KernelPanic, @FunFair, @Dr Pro, @jack zomer en @rens-br. Na het nodige extra onderzoek een iets uitgebreidere wish list voor mijn smartwatch:

• Compatibel met android (Google Pixel 4a)
• Ronde vorm met tijdloos design dat ook voor alledaags horloge kan doorgaan
• Touchscreen
• Waterdicht
• Hartslagsensor
• Slaapmonitor
• Stappenteller
• Afstand
• Calorieënteller

Bovenstaande zaken zijn een must. De "inactiviteitswaarschuwing" vind ik ook wel een interessante. Hoor van collega's die net zoals mij een computerjob uitoefenen dat deze functie hen wel stimuleert om even een minuutje op te staan. Voorts zijn een ingebouwde radio of muziekspeler, trilfunctie en stressmonitor leuke features, maar zeker niet noodzakelijk. Laatstgenoemde zaken lijken mij ook niet haalbaar met een budget van maximum €160.

Als ik op bovenstaande zaken voortga kom ik steevast uit bij:
(1) Amazfit GTR
(2) Amazfit GTR 2
(3) Huawei Watch GT
(4) Huawei Watch GT 2

Vergelijking via https://tweakers.net/pric...;1256649;1548952;1612292/

Klopt het dat je bij de Amazfit GTR 2 tov de eerste versie ongeveer €50 meer betaalt voor contactloos betalen en oximeter functie? En dat het voornaamste verschil van de Huawei Watch GT 2 met zijn voorganger de smartphone notificaties zijn?

Voorts lees ik overal op het web redelijk uiteenlopende reviews met wel steeds wederkerende kritiek op de GPS. Wat is hiervan het gevolg als deze slecht werkt? Enkel dat de route mogelijk niet (helemaal) overeenkomt met de werkelijkheid of betekent dit automatisch dat het aantal stappen, afstand, calorieën etc ook niet kloppen?

Onderstaand begrijp ik niet helemaal waarom de functies (wearables) in de eerste kolom anders zijn dan in de tweede en derde kolom. Gaat het hier niet om identiek hetzelfde toestel op uitzondering van uiterlijke kenmerken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2kK5PbX5lw9hBSUeSt-OUt_qh5Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PJ91LjaSlMRKqmO5MEK8FRDQ.jpg?f=fotoalbum_large

Tot slot nog enkele zaken die ik niet kan terugvinden op Tweakers:
• Kan je bij al deze modellen kiezen uit diverse zogenaamde watchfaces? Kan je er ook nog extra downloaden op internet?
• Is het mogelijk om te kiezen voor een always-on-display?
• Kan je de genoemde modellen draadloos opladen?
• Hoe lang krijg je updates / garantie bij respectievelijk Xiaomi en Huawei smartwatches?
• Is de Amazfit GTR 42mm niet in het bruin verkrijgbaar? Ik vrees een beetje dat 47mm te groot gaat zijn...

Alvast bedankt voor eventuele inzichten!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
DimiDee schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 04:10:
Na het nodige extra onderzoek een iets uitgebreidere wish list voor mijn smartwatch:
Mooi eigen onderzoek! _/-\o_ Dat zien we graag!
Klopt het dat je bij de Amazfit GTR 2 tov de eerste versie ongeveer €50 meer betaalt voor contactloos betalen en oximeter functie?
Wat ik van dit model begrijp is dat deze pas net uit is. Hij is ook pas recentelijk verkrijgbaar bij Belsimpel, daardoor is de prijs vermoedelijk hoger. De GTR 1 was in het begin ook zo'n 160 euro.
Voorts lees ik overal op het web redelijk uiteenlopende reviews met wel steeds wederkerende kritiek op de GPS. Wat is hiervan het gevolg als deze slecht werkt? Enkel dat de route mogelijk niet (helemaal) overeenkomt met de werkelijkheid of betekent dit automatisch dat het aantal stappen, afstand, calorieën etc ook niet kloppen?
Over het algemeen staat de GPS uit en wordt deze alleen gebruikt bij workouts. Voor het berekenen van alle andere gegevens wordt de stappenteller gebruikt. Je kan het voor de zekerheid even navragen in het topic: [Xiaomi Amazfit GTR] Ervaringen en Discussie.
Onderstaand begrijp ik niet helemaal waarom de functies (wearables) in de eerste kolom anders zijn dan in de tweede en derde kolom. Gaat het hier niet om identiek hetzelfde toestel op uitzondering van uiterlijke kenmerken?
Deze worden met de hand aangevinkt ingevuld, waarschijnlijk is het daardoor gekomen.
Tot slot nog enkele zaken die ik niet kan terugvinden op Tweakers:
• Kan je bij al deze modellen kiezen uit diverse zogenaamde watchfaces? Kan je er ook nog extra downloaden op internet?
• Is het mogelijk om te kiezen voor een always-on-display?
• Kan je de genoemde modellen draadloos opladen?
Ik heb geen ervaring met de Huawei toestellen, maar voor het Amazfit geld het volgende. Hij heeft watchfaces, een always-on dislay, geen draadloos laden.
• Hoe lang krijg je updates / garantie bij respectievelijk Xiaomi en Huawei smartwatches?
Garantie loopt via de (web)winkel, maar zolang je het toestel in Nederland koopt is de garantie gewoon twee jaar.

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
De GPS is alleen in gebruik als je die aanzet.
Dus bij wandelen rennen fietsen etc. En dan is het niet geweldig bij de amazfit. Ik gebruik hem nooit, ben happy met de stappenteller en de afstand die ik daarvan krijg.

Always on, werkt prima. Kost je wel batterij. 30 dagen zal je dan niet halen. Watchfaces kan je idd gewoon downloaden via de app voor de gtr1 en gtr2.

Draadloos laden... Je bedoelt op een laadmatje? Nee dat doet hij niet. Je hebt een magnetische laad puk. Die achterop het horloge klikt en op USB aangesloten kan worden.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • Beste antwoord

• DimiDee
Hartelijk dank voor de aanvullingen @rens-br en @jack zomer

Na nog wat meer onderzoek tot de vaststelling gekomen dat het de Amazfit GTR 42mm zal worden. Jammer genoeg is deze enkel in het zwart en niet in het bruin beschikbaar, maar mijn polsen zijn echt te dun voor de 47mm.
Pagina: 1