Ingebouwde ethernetkabel kapot, wie is verantwoordelijk?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xAnarchyBaS
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 06-06 08:45
Afgelopen weekend begon ik problemen te hebben met mijn accesspoint boven, nu doet hij helemaal niks meer. Na wat uitzoekwerk ben ik erachter dat de UTP die van de router naar de meterkast loopt, kapot is. Deze kabel zit muurvast, ik heb het gevoel dat deze niet door een buis, maar los onder de "tegelplint" loopt in de woonkamer.

Een van de kleinere dingen die mij enthusiast maakte over deze woning is dat er UTP kabels liggen aangezien ik nu, zoals zovelen, veel thuis werk. We wonen er sinds juli.

Mijn vraag is nu wie is er verantwoordelijk voor het eventueel vervangen van deze kabel. Ik ben namelijk bang dat dit behoorlijk wat werk gaat worden...

Alle reacties

Acties:
  • +28 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-06 23:49

Metalfreak

Hoije woh!

Ik zou niet weten wie er anders verantwoordelijk zou kunnen zijn om deze te vervangen dan jezelf eigenlijk.

En zijn het niet gewoon je stekkertjes die aan vervanging toe zijn?

[ Voor 24% gewijzigd door Metalfreak op 16-11-2020 11:02 ]

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +34 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:07
Jij als eigenaar van de woning bent daarvoor verantwoordelijk? Wie anders? :?

Het heeft blijkbaar maanden lang gewerkt dus ten tijde van de overdracht was er geen gebrek. Nergens staat dat zo'n kabel eenvoudig vervangbaar moet zijn.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10:05

Freakie1NL

Grote Baas

Hoe heb je vastgesteld dat de kabel kapot is? Naar mijn weten gaat een kabel zelf zeer zelden kapot, eigenlijk alleen door een mechanische belasting.

En is het een echte tegelplint of een look-a-like? Dat laatste heb je hem als je het rustig aan doet binnen 10 minuten los. Daarna kabel vervangen, zo moeilijk kan dat toch niet zijn?

[ Voor 16% gewijzigd door Freakie1NL op 16-11-2020 11:07 ]

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xAnarchyBaS
Misschien even belangrijk om te vermelden, dit is een huurwoning, ik ben dus niet de eigenaar, ik ben de huurder.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Ik denk dat de overbuurman verantwoordelijk is...

Nee, natuurlijk niet! Hier ben je zelf verantwoordelijk voor.
Waarom zou in jouw ogen jij niet de verantwoordelijke zijn? Omdat het veel werk is?

Je kan het natuurlijk ook uitbesteden en iemand anders het laten doen. Dan maak je die verantwoordelijk er voor, maar betaal je wel zijn / haar rekening om het te maken.

/edit: zie net je reactie hierboven:
Wat staat er in je huurcontract? Dat de UTP kabel van de router naar de meterkast onder de huur valt?
Of is dit iets wat je zelf hebt aangesloten op de bestaande UTP kabel?

[ Voor 22% gewijzigd door BastaRhymez op 16-11-2020 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-06 21:25

@r!k

It is I, Leclerq

Ik denk dat je dat toch echt zelf zult moeten vervangen, je zegt zelf al dat het wel gewerkt heeft. Wellicht heeft een muis eraan lopen knagen?

Een verborgen gebrek zal het niet zijn lijkt me.

Een huurwoning zeg je, staat er iets over netwerkkabels in je contract?

[ Voor 16% gewijzigd door @r!k op 16-11-2020 11:07 ]

Een hele rij microsoft certificeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13:47
Is het een studentenkamer?
Of is het een hele woning die je huurt?
klein onderhoud moet je zelf doen in het 2e geval. Dat betekent dat jij zelf verantwoordelijk bent.
In het eerste geval niet, omdat veel huisbazen liever zelf dit soort dingen oplossen dan dat ze het studenten laten doen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xAnarchyBaS
Freakie1NL schreef op maandag 16 november 2020 @ 11:06:
Hoe heb je vastgesteld dat de kabel kapot is? Naar mijn weten gaat een kabel zelf zeer zelden kapot, eigenlijk alleen door een mechanische belasting.
Alle andere componenten werken wel, ik heb die specifieke kabel gebypassed met een losse lange UTP kabel.
Toen deed alles het.
Dus ik weet zeker dat het de kabel is.
99ruud99 schreef op maandag 16 november 2020 @ 11:08:
Is het een studentenkamer?
Of is het een hele woning die je huurt?
klein onderhoud moet je zelf doen in het 2e geval. Dat betekent dat jij zelf verantwoordelijk bent.
In het eerste geval niet, omdat veel huisbazen liever zelf dit soort dingen oplossen dan dat ze het studenten laten doen :P
Het is een huisje.

[ Voor 33% gewijzigd door xAnarchyBaS op 16-11-2020 11:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cannibal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-06 15:32
Check eerst de eventuele connectors, zoals reed gezegd, kabel zelf zal niet zomaar kapot gaan (als deze eerder gewoon gewerkt heeft). Connectors vervangen stuk minder werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
xAnarchyBaS schreef op maandag 16 november 2020 @ 11:06:
Misschien even belangrijk om te vermelden, dit is een huurwoning, ik ben dus niet de eigenaar, ik ben de huurder.
Aha. Dat is geen onbelangrijk detail.

Maakt de netwerkbekabeling deel uit van de huurovereenkomst? Werd dit bij de woning aangeprezen o.i.d. waardoor je er bepaalde verwachtingen van mag hebben?

Huur je casco of gestoffeerd / gemeubileerd?

Is het particuliere huur of van een grotere organisatie? Bij die laatste vind je doorgaans wel een mooi overzicht wat voor kosten van de verhuurder is (bijvoorbeeld: een lekkende waterleiding vervangen) en wat voor de huurder is (bijvoorbeeld: een kraanrubber vervangen bij een lekkende kraan). Staat hier iets over netwerk / communicatiekabels?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Misschien héél raar, maar heb je het de verhuurder al verteld?

Wellicht antwoord die gewoon met een "joh, kom wel even kijken, dat fix ik binnen een kwartiertje". En anders heb je ook je antwoord, en dan maakt het weinig uit wat de Tweakers je vertellen. Wat ga je dan met je verhuurder bespreken?

" Ik vind toch echt dat jij overal UTP opnieuw moet trekken, want een paar forumgebruikers vertellen me dat"?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xAnarchyBaS
Xander schreef op maandag 16 november 2020 @ 11:10:
[...]

Aha. Dat is geen onbelangrijk detail.

Maakt de netwerkbekabeling deel uit van de huurovereenkomst? Werd dit bij de woning aangeprezen o.i.d. waardoor je er bepaalde verwachtingen van mag hebben?
Ik heb de overeenkomst even nagekeken, het staat er niet in vermeld.
De aansluiting is ook niet explciet genoemd.
Huur je casco of gestoffeerd / gemeubileerd?
Gestoffeerd.
Is het particuliere huur of van een grotere organisatie? Bij die laatste vind je doorgaans wel een mooi overzicht wat voor kosten van de verhuurder is (bijvoorbeeld: een lekkende waterleiding vervangen) en wat voor de huurder is (bijvoorbeeld: een kraanrubber vervangen bij een lekkende kraan). Staat hier iets over netwerk / communicatiekabels?
Particuliere huur, dus verder niks vermeld.

Ik ga eerst vanavond een even kijken of het misschien toch de connectoren zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door xAnarchyBaS op 16-11-2020 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Dat maakt dat die plint waar de kabel door loopt dus van de verhuurder is en niet van jou. Denk dat je die strict gezien niet eens mag wegslopen.

In dat geval zou ik eerst dit eens proberen:
Jeroenneman schreef op maandag 16 november 2020 @ 11:12:
Misschien héél raar, maar heb je het de verhuurder al verteld?

Wellicht antwoord die gewoon met een "joh, kom wel even kijken, dat fix ik binnen een kwartiertje".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
cannibal schreef op maandag 16 november 2020 @ 11:08:
Check eerst de eventuele connectors, zoals reed gezegd, kabel zelf zal niet zomaar kapot gaan (als deze eerder gewoon gewerkt heeft).
Dat dacht ik dus ook, tot ineens de kabel van de CV ketel uit de muur ineens niet meer functioneerde. Ook hier een "ingemetselde" kabel, geen connectoren.

De thermostaat viel ineens uit en met geen mogelijkheid aan de gang te krijgen. Gelukkig op een andere plek nog een plek voor de thermostaat anders had het ding via wireless aangestuurd moeten gaan worden :)

Het kan dus wel degelijk, helaas.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@xAnarchyBaS Kun je geen (plak)gootje gebruiken, en daar een nieuwe kabel in leggen ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:24

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Hackus schreef op maandag 16 november 2020 @ 11:17:
@xAnarchyBaS Kun je geen (plak)gootje gebruiken, en daar een nieuwe kabel in leggen ?
Huurhuis, dus nee dat gaat niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:37

Reptile209

- gers -

xAnarchyBaS schreef op maandag 16 november 2020 @ 11:08:
[...]

Alle andere componenten werken wel, ik heb die specifieke kabel gebypassed met een losse lange UTP kabel.
Toen deed alles het.

[...]
Nouja: je weet zeker dat het probleem in de kabel en/of stekkers zit :p. Ik zou zeggen:
- overleg met de verhuurder. Misschien komt die het fixen.
- als het jouw probleem is: koop/leen een kabeltang en haal beide stekkertjes er af. Koop/leen een multimeter om de aders door te meten op kabelbreuk (zal niet alles 100% uitsluiten, maar een echte breuk haal je er mogelijk wel uit). Doormeten kan je overslaan, maar dan moet je wel vertrouwen hebben in je skills om een nieuwe stekker te zetten.
- als de kabel in orde is: nieuwe stekkertjes knijpen.
- profit? :+

Duurdere oplossing kan een goede kabeltester kopen/lenen zijn, maar ik weet niet of die een breuk in een ader kunnen aangeven.

[ Voor 6% gewijzigd door Reptile209 op 17-11-2020 07:52 ]

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathy_
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:12
Je huurt particulier en gestoffeerd? Neem contact op met de verhuurder. Misschien wil hij niet dat je gaat 'klussen' aan zijn huis. Of hij zegt ga je gang. En je trek zelf even een kabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:48

bonzz.netninja

Niente baffi

Shadow_Agent schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 07:33:
[...]

Tuurlijk kan dat wel, als je het maar in originele staat achter laat.

Anyhoe....bel de huisbaas op...overleg de situatie en zoek elkaar op in het midden. n=1 maar mijn oude huisbaas had sowieso positief gereageerd, zeker als ik zou voorstellen om het zelf te fixen op zijn kosten. Dan deel je de lasten en het gedoe :)

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12:26

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Reptile209 schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 07:51:
[...]
Duurdere oplossing kan een goede kabeltester kopen/lenen zijn, maar ik weet niet of die een breuk in een ader kunnen aangeven.
Ja.

Een goede kabeltester laat zien welke aders van de kabel wel/niet het eindpunt bereiken (of kortsluiting maken).
Geeft daarnaast ook aan op welke lengte dit zit, dan weet je of het gedeelte in de muur zit (en hoe ver).
En kun je dus ook volledig uitsluiten of het aan je apparatuur/connecties ligt.

En als je echt een mooi apparaat hebt, zit er een tracer bij. D'r wordt dan een toon over de kabel gestuurd, die je met een soort pen kan oppikken. Dan weet je exact welke plinten je los moet trekken.

Maar een kabel in de muur gieten is ook gewoon geen fatsoenlijke oplossing...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13:37
xAnarchyBaS schreef op maandag 16 november 2020 @ 11:06:
Zet dit dan ook even in je startpost.. dat scheelt een hoop aannames van mensen.
Sowieso geef zoveel mogelijk informatie alvorens je een dergelijk topic start. Dit is wel vrij essentiele informatie voor een TS. :X

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik denk dat je zelf verantwoordelijk bent, maar je kan natuurlijk eens overleggen met de huisbaas. Misschien komt hij het wel repareren. Mijn huisbaas kwam ook voor dingen waar hij niet voor verantwoordelijk was (verstoppingen enzo).

Het is wel vrij essentieel dat je huurt, dat had je beter in je startpost gezet want het wekt de schijn dat je een huisje gekocht hebt en het een verborgen gebrek vindt (wat een kabeltje niet is na drie maanden).

[ Voor 22% gewijzigd door Marzman op 17-11-2020 08:07 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:00
Vrijwel altijd zijn het de stekkers, die kan je zelf makkelijk nieuwe stekkers aan knijpen.
Een UTP kabel gaat nooit kapot, dan moet er echt iets serieus gebeuren zoals klem tussen de deur etc iemand een keer hard aan getrokken etc

Is het huurwoning kan je contact opnemen met de verhuurder, koopwoning ben je zelf verantwoordelijk, dit kan je niet op "verborgen" gebrek stellen, reparatiekosten zijn hooguit 1 euro als je het zelf doet om daar nou een hoop tramelant om te schoppen(voor 4 euro heb je al een handjevol stekkers)...

Maar weet je zeker dat de accespoint en andere kant apparatuur nog goed is?
Het is niet uitzonderlijk dat daar wat gesneuveld is.

Als beroep van IT,er maak ik kapotte netwerkkabels nooit mee, hooguit lipje afgebroken en de stekker eruit flopt uit de poort of als men eens een stekker aan gezet heeft en niet goed gedaan is.
Zomaar kapotte netwerkkabel is echt een zeldzaamheid dan moet er iets moedwillig gebeurd zijn.

Edit: ik heb nog nooit gehoord dat een netwerkkabel bij de huur in zat, als het bij de huur inzit is het vaak netjes afgemonteerd in een walloutlet in de wand.
Kan goed zijn dat de vorige huurder het erneer heeft gelegd en de verhuurder heeft gezegt laat maar liggen mischien heeft de volgende huurder er wat aan en anders maar niet.

[ Voor 36% gewijzigd door mr_evil08 op 17-11-2020 09:07 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
mr_evil08 schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 08:07:
Vrijwel altijd zijn het de stekkers, die kan je zelf makkelijk nieuwe stekkers aan knijpen.
Een UTP kabel gaat nooit kapot, dan moet er echt iets serieus gebeuren zoals klem tussen de deur etc iemand een keer hard aan getrokken etc
Of het was om te beginnen al een slechte kabel. ;) Dit topic hebben we ook niet voor niets: Pas op voor slechte/inferieure netwerkkabels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Xander schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 08:15:
[...]

Of het was om te beginnen al een slechte kabel. ;) Dit topic hebben we ook niet voor niets: Pas op voor slechte/inferieure netwerkkabels
Dan heeft het veelal in begin al niet stabiel gewerkt, goedkope CCA kabels ken ik.
Dan kan je vaak de netwerkkaart nog op 100mbit zetten ipv gigabit veelal kom je daar nog mee weg(moet dat wel mogelijk zijn in de accesspoint en veelal kan dat niet bij consumenten apparatuur handmatig snelheid kiezen).

Of draad 4,5,7 & 8 loskoppelen dan werkt die automatisch op 100mbit(zodoende heb ik 2 netwerkaansluitingen in de woonkamer, een smerige oplossing maar werkt wel in praktijk ik heb dan wel 100% koper CAT6), en voor smarttv en audio versterker is dat geen probleem.

En bij me vader in de schuur lag een oude telefoondraad waar wij een PC wilde voor internet radio etc daar ligt nu 10mbit via netwerk en werkt uitstekend in praktijk ondanks die slechte kabel(we hadden geen zin om een kabel te trekken wat een berg werk was).

[ Voor 24% gewijzigd door mr_evil08 op 17-11-2020 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
mr_evil08 schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 08:23:
[...]

Dan heeft het veelal in begin al niet stabiel gewerkt, goedkope CCA kabels ken ik.
Dan kan je vaak de netwerkkaart nog op 100mbit zetten ipv gigabit veelal kom je daar nog mee weg(moet dat wel mogelijk zijn in de accesspoint en veelal kan dat niet bij consumenten apparatuur handmatig snelheid kiezen).

Of draad 4,5,7 & 8 loskoppelen dan werkt die automatisch op 100mbit
Moet het alleen geen PoE accesspoint zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Xander schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 08:26:
[...]

Moet het alleen geen PoE accesspoint zijn.
Klopt maar TS zo te horen ga ik daar niet vanuit.
En gaat het gewoon om standaard huis-tuin-keuken apparatuur wat zijn eigen stopcontact/voeding heeft.

[ Voor 20% gewijzigd door mr_evil08 op 17-11-2020 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:24

Shadow_Agent

bonzz.netninja schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 08:04:
[...]

Tuurlijk kan dat wel, als je het maar in originele staat achter laat.

Anyhoe....bel de huisbaas op...overleg de situatie en zoek elkaar op in het midden. n=1 maar mijn oude huisbaas had sowieso positief gereageerd, zeker als ik zou voorstellen om het zelf te fixen op zijn kosten. Dan deel je de lasten en het gedoe :)
okee misschien had ik moeten zeggen "mag niet"

Wie weet kan TS totaal niet klussen en haalt hij het hele huis overhoop >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik zou de verhuurder bellen en vragen wanneer hij het komt (laten) repareren.
Niet de vraag stellen of hij het wil (laten) repareren, maar wanneer..

[ Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 17-11-2020 08:47 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-06 13:48
xAnarchyBaS schreef op maandag 16 november 2020 @ 11:14:
[...]

Ik heb de overeenkomst even nagekeken, het staat er niet in vermeld.
De aansluiting is ook niet explciet genoemd.

[...]

Gestoffeerd.

[...]

Particuliere huur, dus verder niks vermeld.

Ik ga eerst vanavond een even kijken of het misschien toch de connectoren zijn.
Simpel: Je bent er ZELF verantwoordelijk voor. Die kabel lag er al bij de vorige huurder die de huurder zelf had geplaatst, je hebt bij wijze van 'mazzel' dat die kabel bleef liggen toen jij daar kwam wonen, maar no way dat iemand anders daar verantwoordelijk voor is en zeker niet je huurbaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xAnarchyBaS
mugenmarco schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 09:09:
[...]

Simpel: Je bent er ZELF verantwoordelijk voor. Die kabel lag er al bij de vorige huurder die de huurder zelf had geplaatst, je hebt bij wijze van 'mazzel' dat die kabel bleef liggen toen jij daar kwam wonen, maar no way dat iemand anders daar verantwoordelijk voor is en zeker niet je huurbaas.
Niet helemaal, ik ben namelijk de eerste huurder, het huis is gekocht door de huurbaas en toen gelijk in de verhuur gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-06 13:48
xAnarchyBaS schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 09:19:
[...]

Niet helemaal, ik ben namelijk de eerste huurder, het huis is gekocht door de huurbaas en toen gelijk in de verhuur gezet.
Dit valt onder 'klein onderhoud' en volgens de meeste vrije sector contracten dien je zoiets zelf op te lossen. Ik heb zelf ook vrije sector en bij mij moet je kleine zaken zelf fixen.

good luck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-05 09:53

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Misschien een hele saaie vraag, maar wat zegt de verhuurder als je dit aankaart dat de installatie die je huurt niet helemaal functioneert en daardoor niet goed kan thuiswerken? Misschien reageert die wel heel meedenkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Shadow_Agent schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 07:33:
[...]

Ken maar weinig verhuurders waar je geen (plak)gootje mag aanleggen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macnerd
  • Laatst online: 13:21

macnerd

No Apples please :-)

Andere oplossing: koop een setje PowerLine adapters. Heb zelf al jaren een setje van Netgear en het werkt goed. Slechts 200 Mbps, maar prima voor Netflix en thuiswerken. Het hangt overigens wel af van de kwaliteit van de electriciteitkabels in je huis.

Tegenwoordig hebben ze ook snellere adapters, zoals deze starterset gigabit adapters voor zo'n 45 euro:
Voorbeeld: pricewatch: Netgear PL1000-100PES

MacNerd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:47
Zonder eerst een gehele discussie over aansprakelijkheid:

Zoek even met een simpele kabeltester uit wat er defect is. Stel dat er 1 aderpaar defect is, kan je door middel van iets anders aansluiten gewoon met 2 aderparen (van de 4 aderparen) een 100mbit verbinding maken.
Dat is een kwestie van max 10 minuten werk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13:37
De eerste stap is hier nu al tig keer benoemd.. bel gewoon even je huisbaas. Leg het probleem voor en vraag hoe dit opgelost kan worden. Houd het netjes en niet meteen zeuren over je rechten en weet ik wat. Mensen zijn veel meedenkender en meewerkend als je gewoon normaal een vraah stelt.
Sowieso snap ik niet zo goed waarom men hier een topic gaat aanmaken zonder fatsoenlijke TS (waarin maar halve informatie staat en deze ook niet update) in plaats van gewoon de huisbaas benaderen en netjes je probleem voorleggen.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoahAmber
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online
xAnarchyBaS schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 09:19:
[...]

Wat zegt de verhuurder als je het hem vraagt. Dat al gedaan trouwens?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yankovic
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:53
mugenmarco schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 09:24:
[...]

Dit valt onder 'klein onderhoud' en volgens de meeste vrije sector contracten dien je zoiets zelf op te lossen. Ik heb zelf ook vrije sector en bij mij moet je kleine zaken zelf fixen.

good luck
Mwa als je de vloer moet slopen om die kabel te kunnen fixen en je huurt het huis waar die vloer al inzat lijkt mij dit niet zomaar 'klein onderhoud'. Maar het lijkt mij ook sterk dat je van de huisbaas mag eisen dat hij zelf de vloer gaat slopen om dit te fixen. Je zou in dit geval misschien hooguit van hem mogen verwachten dat je weer netwerk krijgt uit de UTP doos aan de muur maar grote kans dat hij zelf dan ook een losse kabel door het huis trekt.

Maarja zoals iedereen al heeft gezegd. Het begint bij overleg met de huisbaas. Dat zou ik overigens sowieso doen zodat hij ook weet dat het (niet door jouw toedoen) stuk is als je het huis ooit weer verlaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schoors
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07-11-2024
Voor België is dat zoieso voor de verhuurder, omdat dit bij het huis hoort. Hoe dat in nederland zit weet ik niet...
Het feit dat de kabel niet in een goot zit zal het voor de verhuurder ook niet echt motiverend zijn om deze zelf te vervangen(als dat al moet). Met wat geluk is het gewoon aan een van de aansluitpunten mis en kan het gemaakt worden zonder nieuwe kabel te trekken. Je kan hem vragen of je een kleefgoot kan hangen ter vervanging, maar daar moet hij dan weer akkoord mee gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 315463

Ik denk dat die hele hongerige muis verantwoordelijk is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enermax
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-06 11:12
Heb je een stekker in buurt? Knal je zo een powerline naar utp doosje op. Heb ik ook op zolder. Bijna geen latency tov wireless.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfox314
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07-06 08:27
Schoors schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 15:36:
Voor België is dat zoieso voor de verhuurder, omdat dit bij het huis hoort. Hoe dat in nederland zit weet ik niet...
Het feit dat de kabel niet in een goot zit zal het voor de verhuurder ook niet echt motiverend zijn om deze zelf te vervangen(als dat al moet). Met wat geluk is het gewoon aan een van de aansluitpunten mis en kan het gemaakt worden zonder nieuwe kabel te trekken. Je kan hem vragen of je een kleefgoot kan hangen ter vervanging, maar daar moet hij dan weer akkoord mee gaan.
Ik denk dat het vervangen van de connectoren in BE onder kleine herstellingen zou vallen. Vervangen van de kabel evenwel niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-06 22:17
De vraag is ook wat je uiteindelijk wilt bereiken?

Is er WiFi in huis? Dan zou de verhuurder zomaar die kabel kunnen afknippen en zeggen dat je WiFi moet gebruiken. Of een simpele router in de meterkast hangen.

Kan me geen situatie bedenken waarin de huisbaas heel de vloer eruithaalt/alle plinten gaat loshalen omdat er 1 kabel niet werkt. Zeker niet als er legio alternatieven zijn.

Het was een ander verhaal geweest als de fiberkabel vanuit de provider gesneuveld was.....

Ik zou gewoon zelf die kabel vervangen als die A: daadwerkelijk kapot is en B: je 100% afhankelijk bent van een ethernet kabel.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onoffon
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-06 10:06
Domme vraag, maar heb je ook getest op dezelfde poorten op je router en pc? Zo ben ik ooit lelijk de fout in gegaan...

Just a simple thought....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209

Reptile209

- gers -

Onoffon schreef op woensdag 18 november 2020 @ 00:28:
Domme vraag, maar heb je ook getest op dezelfde poorten op je router en pc? Zo ben ik ooit lelijk de fout in gegaan...
xAnarchyBaS schreef op maandag 16 november 2020 @ 11:08:
[...]

Toen deed alles het.

[...]

Het is een huisje.
O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djordjo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
@xAnarchyBaS En, wat zei de verhuurder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xAnarchyBaS
Oke bijzondere twist. Ik heb een tester en krimptang gekocht.
Bij de test leek alles te werken. Dus ik sluit alles weer aan, en alles werkt weer!

Ik snap er de ball*n van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209

Reptile209

- gers -

Apart. Misschien was je AP zijn verbinding met de router kwijt (geen IP bijvoorbeeld), en werd dat "opgelost" door een andere kabel aan te sluiten. Had je hem in eerste instantie al een keer uit en aan gezet?

Of toch mogelijk een brak stekkertje of klein breukje in de kabel dat nu weer even goed zit...

Fijn dat het werkt! :)

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:00
Ik gok toch dat de stekker niet feilloos werkt.

• xAnarchyBaS
Reptile209 schreef op woensdag 18 november 2020 @ 18:51:
Apart. Misschien was je AP zijn verbinding met de router kwijt (geen IP bijvoorbeeld), en werd dat "opgelost" door een andere kabel aan te sluiten. Had je hem in eerste instantie al een keer uit en aan gezet?
Lijkt me niet, had alles al 3x opnieuw opgestart, en factory reset gedaan. En uiteindelijk is er geen andere kabel bij gekomen.
Of toch mogelijk een brak stekkertje of klein breukje in de kabel dat nu weer even goed zit...
Ik denk 't, ik heb nu in ieder geval wat tools om een volgende keer te testen, haha
Fijn dat het werkt! :)
Inderdaad, hopen dat het blijft.
MarcoC schreef op donderdag 19 november 2020 @ 09:57:
Ik gok toch dat de stekker niet feilloos werkt.
Daar kom ik een volgende keer achter dan, zolang het een stekkertje is is dat zo opgelost.

[ Voor 15% gewijzigd door xAnarchyBaS op 19-11-2020 10:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xAnarchyBaS
Even een korte update.

Eergisteren vilt mijn internet boven weer weg.
Heb gelijk het metertje erbij gepakt, kanaal 7 was "kapot".
Ik heb het makkelijkst te bereiken stekkertje vervangen, toen werkte alles weer!

Bedankt voor de tips iedereen!!
Pagina: 1